Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
australian shepherd versus border collie
Moderator: moderatorteam
- mireille
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): galgo, greyhound, podenco, australian shepherd, dwergpoedel
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
australian shepherd versus border collie
Na 4 windhonden was ik weer toe aan een werker. Een hond om behendigheid en dat soort dingen mee te doen.
Met de komst van djuna is dat werkelijkheid geworden, ze is een droom van een hond die voldoet aan dat plaatje.
Leert snel, tikje eigenzinnig soms, vindt behendigheid super en heeft echt hersenbezigheid nodig.
Gek genoeg voel ik me voor het eerst sinds jaren levendiger, niet moe maar bruisend van energie ondanks dat ik veel meer moet doen.
Alhoewel de windhond ook mijn hart heeft, is dat toch een totaal andere hond.
En dan komt het einde van je oudste hond in zicht en ga je je achter je oren krabben, wat daarna.
Djuna mag graag een actief speelmaatje hebben en dat heeft ze in mijn oudste hond alhoewel dat steeds minder wordt.
Natuurlijk doe ik ook veel met haar, 1x per week hondenschool gehoorzaamheid en binnenkort starten we ook 1x per week met behendigheid.
Daarnaast oefen ik elke dag met haar in de tuin op hetzij behendigheid, balansoefeningen, trucjes leren ect.
We gaan over het algemeen elke dag 1 tot 2 uur in het bos wandelen naast de gewone wandelingen en heb een grote tuin tot mijn beschikking waarin we ook veel vertoeven.
Toen ik op zoek ging naar een werker heb ik natuurlijk gedacht aan een border collie, maar ik wilde graag een herplaatser en vroeg me af zijn de herplaats borders niet juist ter herplaatsing vaak doordat het ongeleide projectielen zijn geworden?
Toen kwam ik djuna tegen die helemaal aan het plaatje voldeed wat ik zocht en nu ze hier een ruime 2 maand woont zelfs nog meer dan dat is.
De australian shepherd is echter een hond die me misschien nog wel meer aan spreekt dan de border collie.
Wat me opvalt aan de honden die ik daarvan tot nu toe heb gezien is dat ze net als de border collie erg baasgericht zijn en fanatiek in de sport zijn maar voor mijn gevoel iets minder heftig en een off switch zeg maar hebben.
Nou ga ik binnenkort een middagje kennis maken bij iemand met 3 australian shepherds en hoe zij daar mee werkt om te kijken of dit ras echt bij mij past.
Maar het grappige als ik zo terug zoek op dit forum is hoe ik de aussie zie versus de border collie dit heel anders is dan ik hier lees.
Wat zijn jullie ervaringen?
Met de komst van djuna is dat werkelijkheid geworden, ze is een droom van een hond die voldoet aan dat plaatje.
Leert snel, tikje eigenzinnig soms, vindt behendigheid super en heeft echt hersenbezigheid nodig.
Gek genoeg voel ik me voor het eerst sinds jaren levendiger, niet moe maar bruisend van energie ondanks dat ik veel meer moet doen.
Alhoewel de windhond ook mijn hart heeft, is dat toch een totaal andere hond.
En dan komt het einde van je oudste hond in zicht en ga je je achter je oren krabben, wat daarna.
Djuna mag graag een actief speelmaatje hebben en dat heeft ze in mijn oudste hond alhoewel dat steeds minder wordt.
Natuurlijk doe ik ook veel met haar, 1x per week hondenschool gehoorzaamheid en binnenkort starten we ook 1x per week met behendigheid.
Daarnaast oefen ik elke dag met haar in de tuin op hetzij behendigheid, balansoefeningen, trucjes leren ect.
We gaan over het algemeen elke dag 1 tot 2 uur in het bos wandelen naast de gewone wandelingen en heb een grote tuin tot mijn beschikking waarin we ook veel vertoeven.
Toen ik op zoek ging naar een werker heb ik natuurlijk gedacht aan een border collie, maar ik wilde graag een herplaatser en vroeg me af zijn de herplaats borders niet juist ter herplaatsing vaak doordat het ongeleide projectielen zijn geworden?
Toen kwam ik djuna tegen die helemaal aan het plaatje voldeed wat ik zocht en nu ze hier een ruime 2 maand woont zelfs nog meer dan dat is.
De australian shepherd is echter een hond die me misschien nog wel meer aan spreekt dan de border collie.
Wat me opvalt aan de honden die ik daarvan tot nu toe heb gezien is dat ze net als de border collie erg baasgericht zijn en fanatiek in de sport zijn maar voor mijn gevoel iets minder heftig en een off switch zeg maar hebben.
Nou ga ik binnenkort een middagje kennis maken bij iemand met 3 australian shepherds en hoe zij daar mee werkt om te kijken of dit ras echt bij mij past.
Maar het grappige als ik zo terug zoek op dit forum is hoe ik de aussie zie versus de border collie dit heel anders is dan ik hier lees.
Wat zijn jullie ervaringen?
- Didi013
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): * Staffordshire bullterrier
* American stafford - Aantal honden: 2
Re: australian shepherd versus border collie
australian shepherd zit wel in de top kwa werkers, weinig honden die dat ras evenaren.
- Didi013
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): * Staffordshire bullterrier
* American stafford - Aantal honden: 2
Dat kan maar ze zijn ook baas gericht en hebben geen oog voor andere honden, dat hoeft toch ook niet? Ik hou niet van dat blije spul, honden die ongeorganiseerd rond lopen en tegen je op springen (dominantie) waarbij de baasjes totaal geen weet hebben wat een hond inhoud.Nanna schreef:Ik vind het wel vaak maar een stel chagrijnen. Er zitten heel leuke bij maar ook lijers hoor.Didi013 schreef:australian shepherd zit wel in de top kwa werkers, weinig honden die dat ras evenaren.
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten?Didi013 schreef:Dat kan maar ze zijn ook baas gericht en hebben geen oog voor andere honden, dat hoeft toch ook niet? Ik hou niet van dat blije spul, honden die ongeorganiseerd rond lopen en tegen je op springen (dominantie) waarbij de baasjes totaal geen weet hebben wat een hond inhoud.Nanna schreef:Ik vind het wel vaak maar een stel chagrijnen. Er zitten heel leuke bij maar ook lijers hoor.Didi013 schreef:australian shepherd zit wel in de top kwa werkers, weinig honden die dat ras evenaren.
Mijn labrador is ook enorm baasgericht en heeft ook totaal geen oog voor andere honden.
Maar toch is dat geen chagrijn hoor.
Ontopic: ik denk dat je gewoon zelf moet kijken wat je het meest aanspreekt.
Maar wat Nanna zegt, je hoeft het niet persé in deze 2 rassen te zoeken als je een leuke werker wil.
- mireille
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben opgegroeid tussen de golden retrievers en labradors en kruisingen daarvan die we als puppy pleeggezin opvoede.
Ik ben bekend met herders en vele andere werk rassen, maar ze spreken mij niet aan.
De australian shepherd spreekt mij zowel qua uiterlijk als qua karakter wat ik in de honden die ik tot nu toe heb gezien wel enorm aan.
En hoe vaker ik er mee kennis maak hoe meer die overtuiging.
Nu is de volgende stap mensen met veel ervaring met deze honden bezoeken en hun de reele vraag stellen of zij ook vinden of deze hond bij mij en mijn doelen past
Ik ben bekend met herders en vele andere werk rassen, maar ze spreken mij niet aan.
De australian shepherd spreekt mij zowel qua uiterlijk als qua karakter wat ik in de honden die ik tot nu toe heb gezien wel enorm aan.
En hoe vaker ik er mee kennis maak hoe meer die overtuiging.
Nu is de volgende stap mensen met veel ervaring met deze honden bezoeken en hun de reele vraag stellen of zij ook vinden of deze hond bij mij en mijn doelen past
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
- Aantal honden: 1
Datzelfde kun je ook van de border zeggen.Nanna schreef:Ik vind het wel vaak maar een stel chagrijnen. Er zitten heel leuke bij maar ook lijers hoor.Didi013 schreef:australian shepherd zit wel in de top kwa werkers, weinig honden die dat ras evenaren.
Zoals ik de aussie ken zou ik niet durven beweren dat ze minder heftig zijn en een makkelijker te bedienen off switch hebben dan een border, maar bij beide rassen heb je grote verschillen tussen werklijnen en de meer showgerichte lijnen dus eigenlijk mag/kun je niet alle honden binnen die twee rassen over een kam scheren. Als je echt voor een border of aus wilt gaan, zou ik me dus eerst wat meer verdiepen in de verschillende bloedlijnen en dan contact opnemen met fokkers wiens honden en fokbeleid je aanspreken. Sowieso komen er in beide rassen een aantal heftige erfelijke aandoeningen voor (wat voor mij persoonlijk betekent dat ik niet meer voor een borderpup durf te gaan) dus het is belangrijk dat je je daarover goed informeert/laat informeren. Helaas zijn veel fokkers niet altijd even eerlijk over erfelijke problemen die in hun lijnen voorkomen.
- laura86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Daar ben ik het mee eens. Er is inderdaad erg veel verschil tussen lijnen (ook qua gezondheidsrisisco's). Ik ben wel voor de Aussie gegaan omdat ik ze wat minder heftig vind dat het type Border Collie waar ik op val. Ik heb vrienden met een een erg leuke Border Collie, super werker, maar ik zou hem niet in huis hoeven hebben. Mijn Aussies zijn in huis vrij rustig en hebben inderdaad een goede "uitknop". Maar die heeft ook niet iedere Aussie.Tamara/Bayko schreef:
Zoals ik de aussie ken zou ik niet durven beweren dat ze minder heftig zijn en een makkelijker te bedienen off switch hebben dan een border, maar bij beide rassen heb je grote verschillen tussen werklijnen en de meer showgerichte lijnen dus eigenlijk mag/kun je niet alle honden binnen die twee rassen over een kam scheren. Als je echt voor een border of aus wilt gaan, zou ik me dus eerst wat meer verdiepen in de verschillende bloedlijnen en dan contact opnemen met fokkers wiens honden en fokbeleid je aanspreken. Sowieso komen er in beide rassen een aantal heftige erfelijke aandoeningen voor (wat voor mij persoonlijk betekent dat ik niet meer voor een borderpup durf te gaan) dus het is belangrijk dat je je daarover goed informeert/laat informeren. Helaas zijn veel fokkers niet altijd even eerlijk over erfelijke problemen die in hun lijnen voorkomen.
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Ik heb beide rassen bekeken toen ik ging kijken voor een werkhondje en kwam voor mij bij de border collie uit. Australian shepherds vind ik persoonlijk iets minder sociaal naar andere honden (de honden die ik ken / bekeken heb dan) en ik vond ze iets drukker en vocaler. Daarbij sprak de ranke bouw van de border mij wat meer aan, maar dat is persoonlijk.
@TS: Heb je ook al eens naar de Australian Kelpie gekeken? Zijn wel iets pittiger qua werken en over het algemeen wat onrustiger in huis maar als je een pure werker zoekt...
Als je goed gaat zoeken en je erin verdiept, zijn er echt nog wel fokkers die met gezonde honden fokken. Zowel in de pure werklijnen als in de wat meer showgerichte lijnen trouwens. De enige aandoening waar (helaas) nog niet op getest kan worden, is epilepsie. Een goede fokker test wel op alle andere aandoeningen (CEA, TNS, MDR1, CL, HD) die in het ras voorkomen.Tamara/Bayko schreef:Datzelfde kun je ook van de border zeggen.Nanna schreef:Ik vind het wel vaak maar een stel chagrijnen. Er zitten heel leuke bij maar ook lijers hoor.Didi013 schreef:australian shepherd zit wel in de top kwa werkers, weinig honden die dat ras evenaren.
@TS: Heb je ook al eens naar de Australian Kelpie gekeken? Zijn wel iets pittiger qua werken en over het algemeen wat onrustiger in huis maar als je een pure werker zoekt...
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Makso's Stars op Facebook
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik ken niet zo heel veel aussies, maar degene die ik ken vind ik niet per se minder heftig dan een border. Ik vind ze vaak toch behoorlijk druk, vocaal, springerig en sommige zijn ook happerig. Ze zijn wat lomper en minder gevoelig en daardoor ook lang niet altijd makkelijke honden. In vergelijking met de borders die ik ken vind ik ze zeker niet rustiger.
Net als de borders zijn ze altijd klaar voor actie, maar ik heb de indruk dat ze dat veel meer proberen af te dwingen met hypergedrag, dan een border die verwachtingsvol naar zijn baas kijkt.
Maar dat heeft ook veel met opvoeding te maken natuurlijk. Ik denk wel dat de aussie daarin lastiger op te voeden is dan de border, dat ze iets minder volgzaam zijn.
Net als de borders zijn ze altijd klaar voor actie, maar ik heb de indruk dat ze dat veel meer proberen af te dwingen met hypergedrag, dan een border die verwachtingsvol naar zijn baas kijkt.
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Opspringen dominantie? Kan, maar mi toch meestal stomweg enthousiasme.
Ik vind Border Collies veel leuker dan aussies...eleganter en vriendelijker
Ik vind Border Collies veel leuker dan aussies...eleganter en vriendelijker
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
- mireille
- Zeer actief
- Contacteer:
Een kelpie vind ik niet in mijn plaatje passen, ik wil oa een rustige hond in huis en niet een zenuwlijder
Ik zoek gewoon een hond om leuk mee te werken op gebied van bv agility, dogdance, frisbee.
De aussies die ik tot nu toe ben tegen gekomen vond ik absoluut niet vocaal of springerig.
Rustig maar zeer gefocusd, goede communicatie tussen baas en hond, maar vol er in gaan als dat gevraagd werd.
Dat ze wat moeilijker zijn dan een border is juist een uitdaging en totaal geen probleem ik heb al eerder behoorlijke uitdagingen op dat gebied gehad.
Windhonden zijn wat dat betreft ook niet altijd de makkelijkste en er zijn pleeghonden gepasseerd die dat ook absoluut niet waren.
Ik zoek gewoon een hond om leuk mee te werken op gebied van bv agility, dogdance, frisbee.
De aussies die ik tot nu toe ben tegen gekomen vond ik absoluut niet vocaal of springerig.
Rustig maar zeer gefocusd, goede communicatie tussen baas en hond, maar vol er in gaan als dat gevraagd werd.
Dat ze wat moeilijker zijn dan een border is juist een uitdaging en totaal geen probleem ik heb al eerder behoorlijke uitdagingen op dat gebied gehad.
Windhonden zijn wat dat betreft ook niet altijd de makkelijkste en er zijn pleeghonden gepasseerd die dat ook absoluut niet waren.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Mijn ervaring is dat Borders en Aussies qua werklust en een "uit knop" niet veel verschillen. Wel veel verschillen binnen het ras inderdaad, ik ken Borders die genoegen nemen met dagelijkse wandeling en eens per week naar de hondenschool, maar dat is dan wel showlijn. Verder vind ik Borders heel gevoelig terwijl Aussies daar wat harder in zijn en daardoor misschien ook wat eigenzinniger. Ik vind beide rassen wel "mensenhonden" zoals Inge O zegt, ze zijn liever met de baas bezig dan met andere honden.
Zelf heb ik overigens ook getwijfeld over beide rassen en juist vanwege die uit knop kwam ik uit bij de Toller
Qua werklust doen ze niet onder voor de herders maar in huis zijn ze gewoon rustig en ze hebben niet het obsessieve wat je nogal eens ziet bij Borders en Aussies. Doorgaans vind ik ze ook socialer naar andere honden, al zijn het geen allemansvriendjes. Maar goed, dan heb je dus wel een jachthond in plaats van herder en dus een heel ander type hond. Mijn honden zijn overigens ook meer "mensenhonden" maar kunnen wel heerlijk spelen samen. Maar dan wel samen met de baas tijdens de wandeling, als ik ergens op een bankje ga zitten doen ze helemaal niks 
Zelf heb ik overigens ook getwijfeld over beide rassen en juist vanwege die uit knop kwam ik uit bij de Toller
- Kipper
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): dwerg-pincher, australian cattle-dog, border collie x australian cattle-dog en een mechelse herder
Al eens gekeken naar de Australian cattle dog?
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
En als je nou eens gaat kijken naar het beste van beide: border collie x whippet als in zijnde lurchers. Niet veel nesten in Nederland, maar er was er recentelijk nog 1. Ik vind het persoonlijk nog iets wat ik graag in huis zou willen hebben.
Tussen aus en border weet ik het nog steeds niet hoor. Ik denk dat ik een eigenzinnig aussie moeilijker te handelen vind dan een eigenzinnig border.
Overigens ken ik genoeg borders via wandelingen die prima met van alles en nog wat ook kunnen spelen hoor. Kay van mij zou graag een potje rennen tegen een windhond en de windhond niet aanraken, maar Norah zou de windhond wel weer willen stoppen, na 10 km op verlies te staan
Tussen aus en border weet ik het nog steeds niet hoor. Ik denk dat ik een eigenzinnig aussie moeilijker te handelen vind dan een eigenzinnig border.
Overigens ken ik genoeg borders via wandelingen die prima met van alles en nog wat ook kunnen spelen hoor. Kay van mij zou graag een potje rennen tegen een windhond en de windhond niet aanraken, maar Norah zou de windhond wel weer willen stoppen, na 10 km op verlies te staan

-
loony
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel - Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik heb geen echte working kelpiemireille schreef:Een kelpie vind ik niet in mijn plaatje passen, ik wil oa een rustige hond in huis en niet een zenuwlijder
Buiten daarintegen gaat het als een speer.
- Lisette1985
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising, chihuahua en een border collie
Hier een border van bijna 7 maanden in huis.
Een showlijn maar doet absoluut niet onder voor de werklijn.
Bliss is altijd wel in voor actie en wil graag aan het werk, maar in huis weet ze dat ze rustig moet doen.
Geen geren in huis maar trekspelletjes met mijn andere honden vind ik prima.
Ik zou gewoon veel informatie inwinnen bij meerdere fokkers en eens langsgaan.
Ik vind de toller trouwens ook geweldige honden, al heb ik me daar niet echt in verdiept maar de tollers die ik ken zijn enorm leuk en werklustig.
Heb toen ook nog gekeken naar de australian shepherd maar ik had een beter gevoel bij de border collie.
Een showlijn maar doet absoluut niet onder voor de werklijn.
Bliss is altijd wel in voor actie en wil graag aan het werk, maar in huis weet ze dat ze rustig moet doen.
Geen geren in huis maar trekspelletjes met mijn andere honden vind ik prima.
Ik zou gewoon veel informatie inwinnen bij meerdere fokkers en eens langsgaan.
Ik vind de toller trouwens ook geweldige honden, al heb ik me daar niet echt in verdiept maar de tollers die ik ken zijn enorm leuk en werklustig.
Heb toen ook nog gekeken naar de australian shepherd maar ik had een beter gevoel bij de border collie.
Liefde begint met een glimlach,
Groeit met een kus,
Maar eindigt met een traan.
Groeit met een kus,
Maar eindigt met een traan.
- mireille
- Zeer actief
- Contacteer:
Een kruising border x whippet heb ik absoluut geen belang bij.
Ik zie hier ook absoluut de meerwaarde niet van als ik kijk naar de 2 honden die ik uit zo'n kruising ken.
Met zo'n kruising is het ook maar net hoe het kwartje valt qua de overheersende karakter trekken zijn.
En ja de toller is een werkhond, zo kan ik er nog veel meer noemen, maar niet het soort werkhond wat ik zoek.
Er zit een wereld van verschil tussen werkhonden en als ik die allemaal naast elkaar leg kijkende naar wat mij wel en absoluut niet aan spreekt kom ik toch bij de border en de aussie uit en de aussie spreekt mij daarin nog het meeste aan door opgedane ervaring.
Ik ben iemand die op de energie uitstraling van een hond af gaat, die daar heel gevoelig voor is en ook daarin voelt de aussie voor mij gewoon heel goed waarbij ik bij de meeste borders de zenuwen van hun energie uitstraling krijg.
En de meeste mensen zullen denken, wat is energie uitstraling nou weer voor onzin, maar als je daar open voor staat bekijk je ook een hond op die manier.
Wel zal ik straks natuurlijk luisteren naar de eerlijke mening van de aussie fokker, als zij vinden het is niet de hond voor jou dan zal ik daar zeer zeker naar luisteren
Ik zie hier ook absoluut de meerwaarde niet van als ik kijk naar de 2 honden die ik uit zo'n kruising ken.
Met zo'n kruising is het ook maar net hoe het kwartje valt qua de overheersende karakter trekken zijn.
En ja de toller is een werkhond, zo kan ik er nog veel meer noemen, maar niet het soort werkhond wat ik zoek.
Er zit een wereld van verschil tussen werkhonden en als ik die allemaal naast elkaar leg kijkende naar wat mij wel en absoluut niet aan spreekt kom ik toch bij de border en de aussie uit en de aussie spreekt mij daarin nog het meeste aan door opgedane ervaring.
Ik ben iemand die op de energie uitstraling van een hond af gaat, die daar heel gevoelig voor is en ook daarin voelt de aussie voor mij gewoon heel goed waarbij ik bij de meeste borders de zenuwen van hun energie uitstraling krijg.
En de meeste mensen zullen denken, wat is energie uitstraling nou weer voor onzin, maar als je daar open voor staat bekijk je ook een hond op die manier.
Wel zal ik straks natuurlijk luisteren naar de eerlijke mening van de aussie fokker, als zij vinden het is niet de hond voor jou dan zal ik daar zeer zeker naar luisteren
- gyanty
- Zeer actief
Lurchers zijn al jaren types die niet zo maar lukraak gekruist worden hoor. Dat heeft wel degelijk een bepaald doel gehad. En overigens doen ze het ook best wel leuk in de behendigheid hoor. Ja ook bij crufts zie je nog wel eens een lurcher voorbij komen. Zijn ook echt wel leuke werkertjes (al hoewel het niet altijd specifiek die kruizing hoeft te zijn, gaat om werkhond keer windhond). En degene die ik ken zijn wat zachter van karakter op sociale gebied dan de borders en aussies.mireille schreef:Een kruising border x whippet heb ik absoluut geen belang bij.
Dan is Kay overigens ook stuk. Border uit werklijn, maar thuis merk ik hem niet op hoor. Buiten kan hij heerlijk rennen en op de behendigheidsbaan niet te stuiten, wat hem wel moeilijk maakt om zonder ongelukken rond te krijgen. En dat merk ik wel bij een groot aantal werklijn borders, dat dat lang niet zo makkelijk is om de baan rond te krijgen. Even ontspannen met hem trainen is er niet bij. Als ik mij niet 100% voel, kan ik beter niet met hem trainen, terwijl dat met Santos allemaal prima kan. (en met Norah in de fase waarin ze nu zit ook nog wel, ben benieuwd hoe zij zich op behendigheid gaat ontwikkelen)

- mireille
- Zeer actief
- Contacteer:
Als ik een windhond of kruising zocht om de dingen mee te doen die ik wilde doen dan heb ik er 4 totaal ongeschikte voor thuis zitten.
Nee voor mij is het een zeer bewuste keus niet voor een windhond te gaan, ook al mogen ze het dan her en der wel eens leuk doen.
Het grootste gros is niet geschikt voor de dingen die ik wil doen
Nee voor mij is het een zeer bewuste keus niet voor een windhond te gaan, ook al mogen ze het dan her en der wel eens leuk doen.
Het grootste gros is niet geschikt voor de dingen die ik wil doen
-
Trixi
- Actief
- Mijn ras(sen): Border collie, markiesje, wocker
- Aantal honden: 5
Leuk dat je op zoek bent naar een werk/sporthondje erbij. Ik vind het ook het leukste om sportief met mijn honden bezig te zijn en daarom heb ik 2 border collies (teven). 2 Totaal verschillende types hoewel de lijnen niet zover uit elkaar liggen. Mijn oudste is erg groot voor een bcteef maar wel rank en lenig. Mijn jongste is een klein sprietje. Mijn oudste is een stuk relaxter zowel buiten als binnen. Maar ook van de jongste krijg ik niet de zenuwen hoor, die ligt het grootste deel van de dag ook gewoon rustig. Het verhaal van dat bc's van die zenuwenlijers zijn herken ik dan ook echt niet. Zowel niet bij die van mij als wel van de meeste andere bc's die ik ken. En dat zijn er veel.
Ze spelen erg veel met elkaar zowel binnen als buiten, dus in die zin hebben ze veel aan elkaar.
Ik heb destijds niet voor een aussie (vind ik ook prachtige honden) gekozen omdat ik denk dat ik met een bc beter uit de voeten kan. Dat is dus een persoonlijk iets. Succes met de keuze en het vinden van een geschikte fokker.
Ze spelen erg veel met elkaar zowel binnen als buiten, dus in die zin hebben ze veel aan elkaar.
Ik heb destijds niet voor een aussie (vind ik ook prachtige honden) gekozen omdat ik denk dat ik met een bc beter uit de voeten kan. Dat is dus een persoonlijk iets. Succes met de keuze en het vinden van een geschikte fokker.
Groetjes van Bo en de honden.
- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
Ja ik heb daar nooit over na hoeven denken bij mij geen border in huis
terwijl ik dus wel overactieve werklustige rassen bezit (en opzoek).
Nou komt mijn border collie ervaring wel echt vanuit de werk en sport lijnen over showlijnen durf ik weinig te zeggen. Ik vind inderdaad ook dat veel borders geen uit knopje hebben. Als je gek met ze doet (en zo iemand ben ik wel) en jij hebt geen zin meer weten ze zelf vaak niet van ophouden. Ze doen het wel maar bij het minste of geringste staan ze weer in volle paraatheid. Ik wordt daar zelf gewoon heel onrustig en kriebelig van. Dat heb ik bijna bij alle border collies en dat zegt denk ik veel meer over mij dan over die honden
Mijn aussie is een stuk koppiger en eigenwijzer als je gemiddelde bordercollie. Instaat om alles voor me te doen en als jonge hond deed hij ook alles met plezier. Nu meestal ook nog maar er zijn dingen die hij inmiddels gewoon belangrijker vind en dat is soms best frustrerend
Maar 95% van de tijd is hij voor alles gek te maken en ben ik ermee klaar is hij er ook mee klaar en gaat rustig ergens liggen. Bij aussies is het echter wel zo dat je niet met zekerheid kan zeggen of je wel een hondje krijgt wat werken wilt. Ik ken genoeg mensen die na een (aantal) aussie(s) overgestapt zijn naar border collies omdat ze dan tenminste zeker wisten dat ze er mee konden gaan sporten. Dus bedenk goed wat je precies wilt doen en verder lijkt het me belangrijk dat je van beide rassen genoeg honden ziet en meemaakt dat zal je genoeg helpen om voor jou de juiste beslissing te maken.
Nou komt mijn border collie ervaring wel echt vanuit de werk en sport lijnen over showlijnen durf ik weinig te zeggen. Ik vind inderdaad ook dat veel borders geen uit knopje hebben. Als je gek met ze doet (en zo iemand ben ik wel) en jij hebt geen zin meer weten ze zelf vaak niet van ophouden. Ze doen het wel maar bij het minste of geringste staan ze weer in volle paraatheid. Ik wordt daar zelf gewoon heel onrustig en kriebelig van. Dat heb ik bijna bij alle border collies en dat zegt denk ik veel meer over mij dan over die honden
- bandolero
- Zeer actief
- Aantal honden: 5
ga ik mee akkoord.DeDiana schreef:Ik ken niet zo heel veel aussies, maar degene die ik ken vind ik niet per se minder heftig dan een border. Ik vind ze vaak toch behoorlijk druk, vocaal, springerig en sommige zijn ook happerig. Ze zijn wat lomper en minder gevoelig en daardoor ook lang niet altijd makkelijke honden. In vergelijking met de borders die ik ken vind ik ze zeker niet rustiger.
Net als de borders zijn ze altijd klaar voor actie, maar ik heb de indruk dat ze dat veel meer proberen af te dwingen met hypergedrag, dan een border die verwachtingsvol naar zijn baas kijkt.Maar dat heeft ook veel met opvoeding te maken natuurlijk. Ik denk wel dat de aussie daarin lastiger op te voeden is dan de border, dat ze iets minder volgzaam zijn.
Ik heb Borders,
maar zou nooit van mijn leven een aussie willen, ookal kan ik ze om hun uiterlijk soms wel behoorlijk appreciëren,
maar hun karakter, neen dank u.
De meeste Borders die ik ken hebben trouwens wel een uit-knop hoor, en zijn in huis ook gewoon rustige huishonden.
Kom je buiten om te werken, staan ze klaar natuurlijk.
Natuurlijk is er tussen de verschillende lijnen ook een groot verschil van heftigheid in het werken, en tussen het werken door.
(opvoeding speelt uiteraard ook een grote rol. Ik doe nooit veel met pups, en vind het belangrijk om te leren dat ze rustig moeten zijn wanneer ik het verwacht. Als je constant al van pup af aan continue traint en werkt met de hond, nooit leert om ook rustig te kunnen toekijken, tja, dan krijg je van die hyper individuen natuurlijk).
- mireille
- Zeer actief
- Contacteer:
En dit bedoelde ik nou met mijn ik krijg een beetje de zenuwen van de border uitstraling, jij verwoord het gevoel precies.corason del perro schreef:Ik vind inderdaad ook dat veel borders geen uit knopje hebben. Als je gek met ze doet (en zo iemand ben ik wel) en jij hebt geen zin meer weten ze zelf vaak niet van ophouden. Ze doen het wel maar bij het minste of geringste staan ze weer in volle paraatheid. Ik wordt daar zelf gewoon heel onrustig en kriebelig van. Dat heb ik bijna bij alle border collies en dat zegt denk ik veel meer over mij dan over die honden![]()
En ja ik ben ook van mening zoals bandolero zegt dat dit zeer zeker ook zal liggen aan de opvoeding.
Ik vindt het belangrijkste in wat voor sport ik ook uit oefen dat de hond er lol in heeft.corason del perro schreef:Ik ken genoeg mensen die na een (aantal) aussie(s) overgestapt zijn naar border collies omdat ze dan tenminste zeker wisten dat ze er mee konden gaan sporten.
Betekend dat met de windhond naar de renbaan gaan dan doe ik dat voor mijn hond, djuna vindt behendigheid te gek dan gaan we behendigheid doen (en vindt ik zelf ook erg leuk)
Op wedstrijd niveau presteren vindt ik niet het belangrijkste, kan een hond dat is het leuk om te doen. maar uiteindelijk gaat het mij er om dat de hond er lol in heeft.
Met niet willen werken in de sport wat bedoel je daar precies mee, gewoon geen interesse in of omdat het toch meer schapen/vee drijvers zijn?
- corason del perro
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja ik ben zowat dagelijks omringd door borders, heb ze in de familie heb met 5 borders samen gewoond, op het sportveld waar ik 3 keer per week te zien ben zitten voor 80% borders ik krijg bij 95% van al die goed opgevoeden honden hetzelfde kriebelige gevoelmireille schreef:En dit bedoelde ik nou met mijn ik krijg een beetje de zenuwen van de border uitstraling, jij verwoord het gevoel precies.corason del perro schreef:Ik vind inderdaad ook dat veel borders geen uit knopje hebben. Als je gek met ze doet (en zo iemand ben ik wel) en jij hebt geen zin meer weten ze zelf vaak niet van ophouden. Ze doen het wel maar bij het minste of geringste staan ze weer in volle paraatheid. Ik wordt daar zelf gewoon heel onrustig en kriebelig van. Dat heb ik bijna bij alle border collies en dat zegt denk ik veel meer over mij dan over die honden![]()
En ja ik ben ook van mening zoals bandolero zegt dat dit zeer zeker ook zal liggen aan de opvoeding.
Niet te motiveren voor wat dan ook, terwijl als ze zin hebben ze het super leuk doen hoor. Odins zusje is er zo een een super actief baasje dat met haar al haar honden op hoog niveau behendigheid loopt, gehoorzaamheid doet en ook schapendrift. Maar Niki is voor dat alles amper te motiveren ze vind het heel even leuk en laat het er dan bij. Ja als je dan zelf echt werken wilt met je hond maar je hond niks voor langer als een paar minuten uit wilt voeren snap ik dat je verder gaat kijken. Tot nu toe elke border collie die ik ken wil niets liever als voor zijn baas werken, meestal ongeacht wat het werk is, maar als ze al een voorkeur hebben zijn ze meestal tenminsten in een ding nog wel makkelijk te motiveren. Dat geld niet (meer) vanzelfsprekend voor iedere aussie. Maar eerlijk is eerlijk ook daar zijn lijnen waar ik me bij zou verbazen als ze niet zouden willen werkenmireille schreef: Met niet willen werken in de sport wat bedoel je daar precies mee, gewoon geen interesse in of omdat het toch meer schapen/vee drijvers zijn?
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Hier hetzelfde met Borders hoor. Ik vind ze prachtig werken maar ik wordt helemaal zenuwachtig van hun manier van lopen alleen al. Gewoon alles, ik weet niet maar het straalt altijd een beetje nervositeit uit vind ik.
Dat van die Aussies die niet willen werken vind ik wel raar trouwens. Is dat echt een gebrek aan werklust/will to please? Of is het snel verveeld zijn van een oefening omdat het te makkelijk of te vaak herhaald wordt?
Dat van die Aussies die niet willen werken vind ik wel raar trouwens. Is dat echt een gebrek aan werklust/will to please? Of is het snel verveeld zijn van een oefening omdat het te makkelijk of te vaak herhaald wordt?
- Jeannettebo
- Zeer actief
dat heb ik ook met borders, kan ook niet tegen dat eeuwige gefixeer en met de kop laag lopen. Luke viel wat dat betreft gelukkig mee, dat was op zich een aardig kereltje.
Verder blijft het natuurlijk persoonlijk welke (werk)hond je het beste ligt. Ik ben bv weer erg te spreken over Layla, veel energie, altijd overal voor in, maar binnen ligt ze op de bank te ronken met de poten in de lucht
Verder blijft het natuurlijk persoonlijk welke (werk)hond je het beste ligt. Ik ben bv weer erg te spreken over Layla, veel energie, altijd overal voor in, maar binnen ligt ze op de bank te ronken met de poten in de lucht

- corason del perro
- Zeer actief
- Contacteer:
Gezien de baas van Niki ben ik ervan overtuigt dat het echt een gebrek aan werklust is. Maargoed ik denk ook dat er echt wel lijnen zijn waarin je echt moeite moet gaan doen om een aussie te vinden die niet werken wil. Maar het totaal plaatje moet natuurlijk wel bij je passen. Als je bepaalde werklijnen neemt krijg je vaak ook andere karakter eigenschappen die niet iedereen fijn vind en dan wordt het kiezen.Maeve schreef:Hier hetzelfde met Borders hoor. Ik vind ze prachtig werken maar ik wordt helemaal zenuwachtig van hun manier van lopen alleen al. Gewoon alles, ik weet niet maar het straalt altijd een beetje nervositeit uit vind ik.
- DeDiana
- Zeer actief
Op welke karaktereigenschappen doel je dan?corason del perro schreef:Gezien de baas van Niki ben ik ervan overtuigt dat het echt een gebrek aan werklust is. Maargoed ik denk ook dat er echt wel lijnen zijn waarin je echt moeite moet gaan doen om een aussie te vinden die niet werken wil. Maar het totaal plaatje moet natuurlijk wel bij je passen. Als je bepaalde werklijnen neemt krijg je vaak ook andere karakter eigenschappen die niet iedereen fijn vind en dan wordt het kiezen.
- corason del perro
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij aussies zijn er fokkers die heel erg selecteren op vriendelijk gedrag in de maatschappij. En dat lukt vaak best goed, krijg je een beetje van die goldens in een aussie jasje. Heerlijke hondjes absoluut, maar volgens mij fok je daar onbewust ook wat werkdrift mee weg. Als je kijkt naar mensen die echt selecteren op die werk drift kom je bij hele andere honden uit (uitzonderingen daar gelaten) Vaak veel reactieveren honden, terughoudend naar vreemden (dat hoort een aussie eigenlijk ook te zijn) vaak feller op andere honden en ga zo maar verder. Daar is niks mis mee! Dat is eigenlijk juist wat elke veedrijver moet bezitten om zijn werk goed te doen (zoals hij daar vroeger voor gefokt is) je wilt immers dat je hond naar de schapen kijkt en niet tussen door even gaat spelen met ander honden of alle mensen gedag gaat zeggen. Daarbij worden deze honden ook meestal als waakhond gebruikt en dan is het ook niet handig als ze met elke vreemde gaan lopen knuffelen. Aussies uit echte werklijnen worden in europa veel minder gefokt als aussies voor de show of als huishond en daardoor wordt het denk ik ook moeilijker om een aussie te vinden waarvan je zeker weet dat die echt werken wilt. Maar het zijn vaak wel honden die iets makkelijker op te voeden zijn om in deze drukke maatschappij vol prikkels mee te draaien. Voor beide is dus wel wat te zeggen.
Ik heb een aussie uit een combi lijn moeder is echt een hond geselecteerd op fijn gedrag en vader kwam uit een echte werklijn, hij is ook een echte tussen in aussie
Maar ik heb thuis ook een Harzer Fuchs en als ik kijk naar de echte werklijn aussies komen die in gedrag veel meer richting mijn Fuchs dan dat mijn eigen aussie doet. En zijn daarmee vaak best wel een handje vol. Daar moet je van houden. En hoewel er hier ooit weer een fuchs komt en als er nog een aussie komt een uit werklijnen moet ik toegeven dat ik Odin een echte verademing vind!
Ik heb een aussie uit een combi lijn moeder is echt een hond geselecteerd op fijn gedrag en vader kwam uit een echte werklijn, hij is ook een echte tussen in aussie
- DeDiana
- Zeer actief
Dank voor je heldere antwoord!
Duidelijk verhaal.