Ik lees veel enthousiaste mensen die gebruik willen maken van de voerdummy maar ik zou toch graag hier en daar wat commentaar willen geven
Dit betreft mijn mening aan de hand van de (zeer positieve) ervaring die ik heb met de voerdummy.
Als je de voerdummy wil gebruiken om het jagen af te leren, heb dan als eerste een heeeeeele lange adem. Het is niet iets wat je als een losse oefening aanleert, het is een weg ergens naartoe met meerdere elementen en het is een soort van 'manier van leven'.
Ik heb even teruggekeken en van het eerste begin van het gebruik van de voerdummy tot Fien haar eerste losloopwandeling (zonder jagen en alle aandacht voor mij) heeft 8 maanden geduurd. Dit even voor de beeldvorming dat het niet iets is wat je 'zomaar' even doet. Ik wil mensen niet afschrikken maar wel bewust maken dat vanaf het eerste moment dat je de voerdummy gebruikt, je een plan moet hebben, je leven daaraan aanpastl
Als een hond echt volledig op jagen is gericht, is het naar mijn idee heel belangrijk dat je al een begin maakt door het gedrag te laten slijten. Dat houdt in dat de hond alleen nog maar aan de lijn uitgelaten wordt en bij voorkeur ook in gebieden waar minder wild is. Vanaf dat moment ga je ook beginnen met aanleren om op het pad te blijven lopen. Corrigeren met stem als ze van het pad afgaan en belonen als ze op het pad lopen. Dat was mijn uiteindelijke doel, een hond die tijdens wandelingen op het pad blijft (de grens is dan heel duidelijk, dit mag wel en dit mag niet en op paden loopt veel minder wild) en aandacht heeft voor mij en niet alleen maar bezig is om te zoeken naar wild.
Eten alleen nog maar uit de voerdummy! Als de hond moet eten en je hebt echt geen tijd om er op uit te gaan, ik propte het eten in de voerdummy en gaf het eten toch uit de dummy in de keuken. Barfen is naar mijn idee niet handig. Zet dat maar even opzij, koop een paar kilo kvv en gebruik dat.
Het is ook heel belangrijk om het in heeeeeele kleine stapjes te doen. Alles wat je doet moet er eerst inslijten voordat je verder gaat.
Als je het idee hebt dat het even niet lukt, niet erg, doe een stap terug, neem ook geen risico's door de hond toch even los te laten lopen of wat dan ook. De hond mag 0,0 success meer hebben.
Wees duidelijk in wat je van de hond verwachtin belonen/corrigeren.
Wat mij heel erg heeft geholpen is hulp van buitenaf. Elke week hadden Fien en ik privetraining voor het gebruik van de voerdummy en het weer los leren lopen en het jagen afleren. Mochten mensen interesse hebben dan kan ik jump a round uit drenthe van harte aanbevelen