Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jack zijn 1e praktijkjacht.

Moderator: moderatorteam

samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Jack zijn 1e praktijkjacht.

Ongelezen bericht door samantha! »

Vanmorgen was het zover! Jack zou voor de allereerste keer meegaan op een echte jacht.
Het zou een jacht op de kraaien gaan worden en laat kraai nou net zo ongeveer het enige zijn wat ik nog nooit met hem geoefend heb :LOL:
Maar we zouden gewoon kijken wat er van zou komen.
We zaten samen met de jager in een jachthutje en dat vond Jack niet heel erg cool in het begin.
Hij had natuurlijk geen idee wat er ging gebeuren en hij vond het maar vreemd dat we samen met een vreemde man in zo'n hutje zaten, hij was nogal argwanend :hmmm:
Maar braaf als hij was nam hij netjes plaats naast mij om te wachten en te wachten...
Hij deed het echt super netjes, bleef netjes los naast me zitten, gaf geen kick en respecteerde het wild dat er rondliep/vloog keurig.
Helaas was er niet veel succes, pas na 2 uur kreeg de jager een 1e kans op een kraai.
Het was heel plots en Jack had dus even zoiets van :80: :80:!! die knallen zijn enorm hard natuurlijk en niet echt te vergelijken met het alarmpistooltje wat we tijdens training gebruiken :tongue:
Maar hij was niet bang en gelijk alert, maar helaas was het niet raak.
Gelukkig kwam er na 5 minuten een herkansing en deze keer was het wel raak!
Jack had prima opgelet en wist waar de kraai was dus ik kon hem sturen.
Eenmaal aangekomen bij de kraai snuffelde hij volgens mij even kort (het was te ver om precies te kunnen zien) en ik had het idee dat hij even verbaasd was dat hij nog warm (en misschien nog iets levend?) was.
Maar hij pakte de kraai toch op en bracht hem keurig in een rechte lijn binnen.
Hierna had meneer door wat we daar deden en ineens was de jager zijn vriend :LOL: iedere beweging van de jager werd nauwkeurig gevolgd en Jack was echt heel verwachtingsvol.
Tussendoor spiekte hij zelf even mee door het gat in het doek:

Afbeelding

Er werd nog 1 keer misgeschoten en toen merkte ik aan Jack dat hij het nu gelijk al door had, zijn koppie volgde de loop van het geweer en hij zat er helemaal klaar voor, maar helaas was het niet raak dus.
We hebben nog 2 uur gewacht maar er kwamen geen nieuwe kansen meer.
Dus na de jacht "geproefd" te hebben was het natuurlijk wel een perfecte oefening voor Jack zijn geduld!
En dat had hij, 4 uur lang heeft hij stil naast me gezeten/gelegen, ook al een hele oefening op zich voor zo'n jong hondje!
Maar hij heeft dus zijn eerste jachtervaring opgedaan en zijn 1e warme wild geapporteerd :cheer:
Hij vond het uiteraard geweldig, dus het was echt genieten!

Even een foto van het trotse mannetje :I:
Afbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Jack zijn 1e praktijkjacht.

Ongelezen bericht door sbientje »

jammer dat er niet zoveel te apporteren was voor Jackie, maar toch een mooie ervaring voor jullie allebei!
samantha!
Zeer actief

Ja dat was wel jammer inderdaad.
Maar het hoort erbij dus wel goed om mee te maken voor hem.
Ik ben sowieso heel veel bezig met op rust/geduld trainen dus dit was daarin een goede oefening, maar ik was inderdaad wel blij dat hij in ieder geval wel 1 apport heeft kunnen doen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Wat een mooie ervaring :D
Hierna had meneer door wat we daar deden en ineens was de jager zijn vriend iedere beweging van de jager werd nauwkeurig gevolgd en Jack was echt heel verwachtingsvol.
herkenbaar. :ok:
Na het eerste schot een tijd geleden zijn mensen met geweren zaken om heel goed in de gaten te houden.
Toen we een keer na een vergeefse aanzit terug gingen naar de auto's moest ik een andere kant op dan het geweer.
Het kostte enige overtuigingskracht om Ita met me mee te krijgen :engel:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Super ervaring en knappe Jack :E:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Knappe Jack! Inderdaad gelukkig maar dat er wel wat te apporteren viel, anders had hij nu nog steeds geen idee gehad waarom hij vier uur met die vreemde meneer in een hutje moest zitten ;-)
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Wat gaaf om mee te mogen zeg! Kon je deze man?
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Goed gedaan van Jack :ok: Warm wild is voor een hond toch heel anders dan het koude wild. Maar meestal is het na wat snuffelen inderdaad snel over en apporteren ze prima net geschoten wild.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Hoe herkenbaar. Mijn vorige hond(lab) was ook gefixeerd op het geweer, schot en kon behoorlijk inschatten op mis en raak dus de moeite van apporteren waard. Ook bij lichtbakken op konijnen. Met de straal meekijken.Springer kiest meer voor baas maar houd geweer ook behoorlijk uit de ooghoeken in de gaten.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
vivian
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door vivian »

Wat goed van Jack dat ie zonder morre die kraai pakte terwijl hij die niet kende!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering
Bas 17-12-1999 08-02-2013 Job 21-03-2003 22-11-2013
samantha!
Zeer actief

ranetje schreef:Wat een mooie ervaring :D
Hierna had meneer door wat we daar deden en ineens was de jager zijn vriend iedere beweging van de jager werd nauwkeurig gevolgd en Jack was echt heel verwachtingsvol.
herkenbaar. :ok:
Na het eerste schot een tijd geleden zijn mensen met geweren zaken om heel goed in de gaten te houden.
Toen we een keer na een vergeefse aanzit terug gingen naar de auto's moest ik een andere kant op dan het geweer.
Het kostte enige overtuigingskracht om Ita met me mee te krijgen :engel:
:LOL:
Jack was ook not amused toen we weer naar de auto gingen, het proefde naar meeeeeeer :lol1:
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Bedankt allemaal voor de reacties!

nathalie schreef:Wat gaaf om mee te mogen zeg! Kon je deze man?
Nee, ik kende hem niet.
Ik vond het ook echt heel gaaf, echt geweldig om eens een echte jacht mee te maken met hond :D
Afbeelding
labranwk
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever, Duitse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door labranwk »

Ook hier dan nog maar een keer jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee heerlijk dat het gelukt is die actie op korte termijn :mrgreen: en wat leuk die twee foto's erbij te zien na het horen van je verhaal. Ik ben plaatsvervangend trots op jullie hihi Hopelijk zullen er nog vele mooie dagen volgen voor jullie en wie weet ook nog wel eens samen ergens ;-)
Met Cial zal het binnenkort ook wel gaan beginnen en Juna heeft alweer mooi werk laten zien. Het is en blijft bijzonder iedere keer weer! En dat lange stilzitten, wat zei ik je ook weer van de week :mrgreen: :mrgreen:
Groetjes Dorine en de hondenbende!
Afbeelding

Juna, Labrador Retriever
Fust, Duitse Herder
Cial, Labrador Retriever
samantha!
Zeer actief

Thanks Dorine!
En ja, ik hoop ook dat er nog vele mooie dagen mogen volgen, we hadden er zo enorm veel plezier in en het is inderdaad heel bijzonder om eens het echte werk te mogen doen met je hond :cheer:
Afbeelding
mito
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS

Ongelezen bericht door mito »

Mooi dat hij zo snel de link legde tussen het geweer en het apporteren, wat zijn ze toch slim. Vier uur rustig blijven zitten vind ik ook heel knap, niet alleen van de hond :)
Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Veenmug schreef:Hoe herkenbaar. Mijn vorige hond(lab) was ook gefixeerd op het geweer, schot en kon behoorlijk inschatten op mis en raak dus de moeite van apporteren waard. Ook bij lichtbakken op konijnen. Met de straal meekijken.Springer kiest meer voor baas maar houd geweer ook behoorlijk uit de ooghoeken in de gaten.
Met lichtbakken op konijnen jagen? Volgens mij is dat verboden en dus stropen...
Mooie ervaring voor Jack :ok:
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Mooie ervaring voor Jack :E:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
ranetje
Zeer actief

fes/lou schreef:
Veenmug schreef:Hoe herkenbaar. Mijn vorige hond(lab) was ook gefixeerd op het geweer, schot en kon behoorlijk inschatten op mis en raak dus de moeite van apporteren waard. Ook bij lichtbakken op konijnen. Met de straal meekijken.Springer kiest meer voor baas maar houd geweer ook behoorlijk uit de ooghoeken in de gaten.
Met lichtbakken op konijnen jagen? Volgens mij is dat verboden en dus stropen...
Dat is niet juist, het mag wel en is dus geen stropen.

Je hebt wel een speciale vergunning nodig voor lichtbakken op konijnen (dacht ik, maar dat weet veenmug vast precies).
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Veenmug
Zeer actief

ranetje schreef:
fes/lou schreef:
Dat is niet juist, het mag wel en is dus geen stropen.

Je hebt wel een speciale vergunning nodig voor lichtbakken op konijnen (dacht ik, maar dat weet veenmug vast precies).
Veenmug weet ook niet alles heel precies. Vertrouw ook op de kennis van de geweren, Zij stellen bij het minste of geringste hun akte voor 2 jaar in de waagschaal.
Wat ik wel weet je hebt jacht, beheer en schadebestrijding met bijbehorende regels en ontheffingen.
Ga er even vanuit dat fes/lou hiervan op de hoogte is gezien zijn/haar beschuldiging van deelname aan stroperij. Verder Google is je beste vriend. Dan vind je toch echt ontheffingen voor de lichtbak om schade door konijnen te bestrijden
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik weet dat de jagers het er over hadden, toen ik nog meeging en die zeiden dat het verboden was. En ik had even gegoogled, en daar kwam het ook uit...
Moet zeggen dat ik het, verboden of met ontheffing een laffe manier van jagen vind...
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
ranetje
Zeer actief

fes/lou schreef:Ik weet dat de jagers het er over hadden, toen ik nog meeging en die zeiden dat het verboden was. En ik had even gegoogled, en daar kwam het ook uit...
google

http://www.nojg.nl/Jacht.htm
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief

fes/lou schreef:Ik weet dat de jagers het er over hadden, toen ik nog meeging en die zeiden dat het verboden was. En ik had even gegoogled, en daar kwam het ook uit...
Moet zeggen dat ik het, verboden of met ontheffing een laffe manier van jagen vind...
Geen jagen maar schadebestrijding. Beetje muizen en ratten in jouw huis. Ook diervriendelijk de deur wijzen.
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”