Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
australian shepherd versus border collie
Moderator: moderatorteam
- mireille
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): galgo, greyhound, podenco, australian shepherd, dwergpoedel
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Re: australian shepherd versus border collie
bedankt voor je uitleg carason del perro, met jouw uitleg kan ik zeker wat.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Ik denk dat het inderdaad bijna onmogelijk is om een border collie te vinden die iets niet zal doen omdat de baas het vraagt. Je kan overigens wel overduidelijk verschil merken. Ze doen bijna alles, maar je kan wel een stukje motivatieverschil vinden. Gehoorzaamheid zijn die van mij niet zo ster in. Dat is te langdurig saai voor ze. Maar ze zullen het zeker doen! Doggydance vinden ze ook erg leuk, al zal het nooit sierlijk worden, want ze hebben de neiging 10 kunstjes in 1 minuut te willen doen. Frisbee vind Kay ook prachtig, al doe ik dit zelf nauwelijks met hem, vanwege blessure gevoeligheid van hem. Maar dan zie je een blik in zijn ogen, die je niet bij gehoorzaamheid zal zien. Hetzelfde geld bij behendigheid. Dan is hij volledig alert. Kan ook niet rustig kijken hoe een ander een oefening uitvoert (alhoewel dat wel beter wordt, behalve sommige honden triggeren hem). Terwijl dat bij gehoorzaamheid geen probleem is. Bij schapendrijvem kan ik hem ook prima los aan de kant hebben, maar als hij aan het werk is, dan zie je een enorme passie. Die passie maakt het werken niet altijd makkelijk. Zoals ik al zei bij behendigheid, hij is snel getriggerd door andere honden. Alhoewel ik na een uur training prima met hem naast de kant staan en dan gaat hij wel rustig liggen. Hij heeft wel geleerd dat we maar een uurtje trainen. Maar dat is dus niet de hond zoals hij thuis is. Al hij 's ochtends een ommetje heeft gemaakt (ook al is hij kort, maar hij heeft zijn poep en plas gedaan) dan zie of hoor je hem niet tot 19.00 uur 's avonds. Hij slaapt dan of bij het caviahok in een hoekje, of achter de bank, of in de gang. Ergens waar hij niet in de weg ligt. Wil je tussendoor wandelen gaat hij graag mee, maar moet ik dan soms echt wel even 2 x herhalen en dan komt hij wel mee.
Norah heeft inderdaad nog wel de neiging om met elke beweging als een gek achter mij aan te rennen. Het is soms net roadrunner die op moet starten, omdat ze niet altijd die vaart op het laminaat kan maken die zij wil. Maar ook dat begint bij haar wel beter te worden. De eerste twee jaar met een border collie heb ik als zeer zwaar ervaren en zie ik ook om mij heen. Vanaf een jaar of 3 worden ze leuk, sommige zijn nog later toe aan volwassen gedrag. Dat overal met die kop in drijfhouding herken ik niet als algemeen beeld, maar wel misschien omdat niemand in mijn omgeving dat echt toe staat bij zijn of haar border in het normale leven. Ik denk dat voor een border het belangrijkste commando: 'klaar'is. De rest kunnen ze wel. Je kan ze alles leren, maar wat je echt moeite zal kosten is om het klaar aan te leren, maar dat vind ik bij sommige andere honden ook geen overbodige luxe..... (doordrammende labradors, beagles, buldoggen en herders om maar iets te noemen)
Ik ben trouwens iemand die wel ook de charme van een aussie inziet. Het is mij om het even hoor.
Edit: nog een toevoeging: Ook op stal merk ik Kay niet. Zodra we daar komen en hij een box heeft opgestrooid, ligt hij in een hoekje bij het stro. Ik heb Kay bijna altijd bij mij en als men Kay niet meteen zien, vragen ze meteen of ik hem niet bij mij heb. Dan ligt hij weer ergens te slapen in een hoekje achter een kast of achter kruiwagen. Eigenlijk is dat meer mijn beeld van borders. Zich terugtrekken tot er meer van ze verlangt wordt en niet altijd in het midden van het feestgeruis zijn, al laten ze zich daar ook prima toe verleiden hoor.
Norah heeft inderdaad nog wel de neiging om met elke beweging als een gek achter mij aan te rennen. Het is soms net roadrunner die op moet starten, omdat ze niet altijd die vaart op het laminaat kan maken die zij wil. Maar ook dat begint bij haar wel beter te worden. De eerste twee jaar met een border collie heb ik als zeer zwaar ervaren en zie ik ook om mij heen. Vanaf een jaar of 3 worden ze leuk, sommige zijn nog later toe aan volwassen gedrag. Dat overal met die kop in drijfhouding herken ik niet als algemeen beeld, maar wel misschien omdat niemand in mijn omgeving dat echt toe staat bij zijn of haar border in het normale leven. Ik denk dat voor een border het belangrijkste commando: 'klaar'is. De rest kunnen ze wel. Je kan ze alles leren, maar wat je echt moeite zal kosten is om het klaar aan te leren, maar dat vind ik bij sommige andere honden ook geen overbodige luxe..... (doordrammende labradors, beagles, buldoggen en herders om maar iets te noemen)
Ik ben trouwens iemand die wel ook de charme van een aussie inziet. Het is mij om het even hoor.
Edit: nog een toevoeging: Ook op stal merk ik Kay niet. Zodra we daar komen en hij een box heeft opgestrooid, ligt hij in een hoekje bij het stro. Ik heb Kay bijna altijd bij mij en als men Kay niet meteen zien, vragen ze meteen of ik hem niet bij mij heb. Dan ligt hij weer ergens te slapen in een hoekje achter een kast of achter kruiwagen. Eigenlijk is dat meer mijn beeld van borders. Zich terugtrekken tot er meer van ze verlangt wordt en niet altijd in het midden van het feestgeruis zijn, al laten ze zich daar ook prima toe verleiden hoor.

- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Ziva (border collie) heeft echt wel een uitknop en loopt buiten ook niet constant naar ons te kijken. Zo'n hond hadden we best van haar kunnen maken. Heel makkelijk zelfs. Maar daar hadden wij absoluut geen zin in en ze heeft zich dus ook van begin af aan zelf moeten vermaken op bepaalde momenten. En als we wel wat leuks hebben gedaan samen is klaar ook echt klaar. Dat weet ze. In huis ligt ze gewoon te slapen en buiten loopt ze lekker te struinen of met Jip de te racen. Als we een bal of wat pakken dan staat ze uiteraard wel klaar
Drijfgedrag zit er bij veel wel in, maar dat zal bij veel aussies ook het geval zijn. Alleen drijven zij op een andere manier, dus zul je wellicht minder last hebben van eye.
Aussies worden vaak gepresenteerd als de stabiele, rustige versie van de border collie, maar ik geloof daar zelf niet in. Het is een ander type hond. Waar een border verfijnder en misschien ook wel geniepiger is, is een aussie ruiger en meer recht door zee. Het is maar net wat je aantrekt. Bij beide rassen kun je overigens regelrechte klootzakken treffen en het zijn beide rassen die je tot neuroten kan kweken. Ziva heeft weinig met vreemde honden, al helemaal niet als ze lopen te stuiteren. Maar met Jip kan ze het wel heel goed vinden en die mag bij haar ook veeeel meer dan een vreemde hond.
Drijfgedrag zit er bij veel wel in, maar dat zal bij veel aussies ook het geval zijn. Alleen drijven zij op een andere manier, dus zul je wellicht minder last hebben van eye.
Aussies worden vaak gepresenteerd als de stabiele, rustige versie van de border collie, maar ik geloof daar zelf niet in. Het is een ander type hond. Waar een border verfijnder en misschien ook wel geniepiger is, is een aussie ruiger en meer recht door zee. Het is maar net wat je aantrekt. Bij beide rassen kun je overigens regelrechte klootzakken treffen en het zijn beide rassen die je tot neuroten kan kweken. Ziva heeft weinig met vreemde honden, al helemaal niet als ze lopen te stuiteren. Maar met Jip kan ze het wel heel goed vinden en die mag bij haar ook veeeel meer dan een vreemde hond.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
- Sassy
- moderator
- Aantal honden: 4
Ik heb beide rassen in huis, TS je mag graag komen kijken en zelf je oordeel vellen 
Voor ons is heel duidelijk dat na deze aussie er geen meer ooit nog in huis komt.
Mijn borders zijn allemaal werklijn, en rustig in huis.
Moeten ze aan de bak dan zijn ze er ook, zonder dat het zenuwlijders zijn.
De aussie vind ik veel drukker, luidruchtiger en minder wil-to-please.
Waar de aussie werkt voor je omdat ie aan zijn beloning denkt, werkt de border voor je omdat ie je een plezier wil doen.
Voor ons is heel duidelijk dat na deze aussie er geen meer ooit nog in huis komt.
Mijn borders zijn allemaal werklijn, en rustig in huis.
Moeten ze aan de bak dan zijn ze er ook, zonder dat het zenuwlijders zijn.
De aussie vind ik veel drukker, luidruchtiger en minder wil-to-please.
Waar de aussie werkt voor je omdat ie aan zijn beloning denkt, werkt de border voor je omdat ie je een plezier wil doen.
- AnneBP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel - Aantal honden: 3
- Contacteer:
Hier ook een kelpie met een supergoed functionerende uitknop. Binnen hartstikke rustig, maar zodra ze mag werken staat ze meteen voor je klaar. Ze vindt alles wat ze mag doen leuk, gehoorzaamheid, agility, puzzels doen, ...... Daarnaast is ze ontzettend vrolijk.loony schreef:Ik heb geen echte working kelpiemireille schreef:Een kelpie vind ik niet in mijn plaatje passen, ik wil oa een rustige hond in huis en niet een zenuwlijder
Ik zoek gewoon een hond om leuk mee te werken op gebied van bv agility, dogdance, frisbee.
De aussies die ik tot nu toe ben tegen gekomen vond ik absoluut niet vocaal of springerig.
Rustig maar zeer gefocusd, goede communicatie tussen baas en hond, maar vol er in gaan als dat gevraagd werd.
Dat ze wat moeilijker zijn dan een border is juist een uitdaging en totaal geen probleem ik heb al eerder behoorlijke uitdagingen op dat gebied gehad.
Windhonden zijn wat dat betreft ook niet altijd de makkelijkste en er zijn pleeghonden gepasseerd die dat ook absoluut niet waren., ze is stuk. Ligt rustig met haar poten omhoog op de bank.
Buiten daarintegen gaat het als een speer.
Ze past zich perfect aan aan onze activiteit, zolang ze natuurlijk maar haar beweging en uitdaging krijgt maar als dat er eens niet in zit ligt ze gerust de hele dag naast mijn vriend op de bank te slapen en te kroelen. Dat zenuwelijerige herken ik dus niet

- gyanty
- Zeer actief
Ja maar Norah is maar 1 border collie en 1 border collie maakt nog niet het hele ras toch? Het is niet dat ik het niet herken, maar het niet als algemeenheid wil bestempelen. Bij Norah gaat het overigens ook al veel beter hoor. Een simpele: 'Norah klaar' en ze gaat weer wat anders doen(in de meeste gevallen). Ik baseer mijn uitspraken niet alleen om wat ik bij mijn eigen honden zie, maar bij de honden die ik ook om mij heen zie.. En tuurlijk zal een border collie snel geneigd zijn te drijven, zoals ik ook wel vaak staande jachthonden tegen kom die ook typisch in stand wachten tot mijn honden naderen..... Maar toch ook niet alle staande jachthonden hoor.Inge O schreef:dat je dat niet herkent snap ik dan weer niet, als ik het me goed herinner uit andere topics was het feit dat norah constant kay wil(de) drijven toch één van de issues die je met haar had?gyanty schreef: Dat overal met die kop in drijfhouding herken ik niet als algemeen beeld, maar wel misschien omdat niemand in mijn omgeving dat echt toe staat bij zijn of haar border in het normale leven.
Edit: overigens hoeft het drijven van een border niet altijd alleen maar het eyen te zijn he? Een hond met te veel eye zal namelijk niet heel goed een kudde schapen kunnen drijven. Eye is onderdeel van drijfgedrag, maar component bewegelijkheid is even zo belangrijk

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Mijn indruk is dat dat bij de doorsnee aussie ook nog niet zomaar even aangeleerd is...Inge O schreef:en jij hebt het dan onder controle maar dat wil niet zeggen dat dit bij iedereen zal lukken, een simpele 'klaar' en verwachten dat hij het vanaf dan zal laten volstaat niet, dat zie je denk ik ook wel in.
Dan zit het 'm overigens niet zozeer in drijfgedrag, maar in 'bezig zijn' in het algemeen.
-
Odi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
Ik heb 3 borders en alle 3 totaal verschillend.
Jace is een pittige reu, hij is onze eerste hond. Toen we hem kregen wisten we niets van een border collie. Alleen gevallen op het uiterlijk.
We kregen dus een pittige hond en ook nog een reu (terwijl we eigenlijk een teef wilden). De fokker had ons eigenlijk voor een volgend nest moeten overzetten, omdat we een teefje wilden.
Ik heb vreselijk geworsteld met Jace, heel veel fouten gemaakt. Hij is ontzettend lief, in huis merk ik hem totaal niet.
Naar Meagan heb ik bijna 2 jaar gezocht, rustig rondgekeken naar fokkers en gelukkig uitgekomen bij de fokkers van Meagan.
Meagan was de drukste in het nest, maar het was gewoon mijn hondje. Ik had de keus uit de 3 teefjes, maar toch voor Meagan gegaan. Judy, die op 3 jarige leeftijd bij ons herplaatst is, was de rustigste in het nest (ze is een nestzus van Meagan).
Meagan is een super relaxt hondje. Rustig, maar toch graag willen werken. Klaar is klaar.
Judy is heel anders. Daar is door de vorige eigenaar haar 1e jaar héél veel getraind. Judy is af en toe dus een stresskip, die alleen maar wil werken. Gelukkig heeft zij wel een uitknop. En onze schapen is haar alles. Daar zie je een gelukkige, rustige werkhond.
Door Meagan is Jace een stuk rustiger geworden.
De meeste borders die ik ken zijn geen neuroten, maar gewoon rustige honden in huis en graag willen werken voor de baas.
Ik heb Meagan opgevoed met heel veel rust en alleen positief getraind. Ik ben nog nooit boos op haar hoeven worden. Het is gewoon een zalig hondje. Bij Judy leg ik helemaal geen druk op, dan merk ik dat ze veel rustiger is.
Jace is een pittige reu, hij is onze eerste hond. Toen we hem kregen wisten we niets van een border collie. Alleen gevallen op het uiterlijk.
We kregen dus een pittige hond en ook nog een reu (terwijl we eigenlijk een teef wilden). De fokker had ons eigenlijk voor een volgend nest moeten overzetten, omdat we een teefje wilden.
Ik heb vreselijk geworsteld met Jace, heel veel fouten gemaakt. Hij is ontzettend lief, in huis merk ik hem totaal niet.
Naar Meagan heb ik bijna 2 jaar gezocht, rustig rondgekeken naar fokkers en gelukkig uitgekomen bij de fokkers van Meagan.
Meagan was de drukste in het nest, maar het was gewoon mijn hondje. Ik had de keus uit de 3 teefjes, maar toch voor Meagan gegaan. Judy, die op 3 jarige leeftijd bij ons herplaatst is, was de rustigste in het nest (ze is een nestzus van Meagan).
Meagan is een super relaxt hondje. Rustig, maar toch graag willen werken. Klaar is klaar.
Judy is heel anders. Daar is door de vorige eigenaar haar 1e jaar héél veel getraind. Judy is af en toe dus een stresskip, die alleen maar wil werken. Gelukkig heeft zij wel een uitknop. En onze schapen is haar alles. Daar zie je een gelukkige, rustige werkhond.
Door Meagan is Jace een stuk rustiger geworden.
De meeste borders die ik ken zijn geen neuroten, maar gewoon rustige honden in huis en graag willen werken voor de baas.
Ik heb Meagan opgevoed met heel veel rust en alleen positief getraind. Ik ben nog nooit boos op haar hoeven worden. Het is gewoon een zalig hondje. Bij Judy leg ik helemaal geen druk op, dan merk ik dat ze veel rustiger is.
-
Drijver
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Gremlins
- Aantal honden: 5
Wat wil je nou met een Cattle Dog als je een Aussie of Border zoekt? Het zijn allemaal drijvers ja, maar het lijkt in de verste verte niet op elkaar.Kipper schreef:Al eens gekeken naar de Australian cattle dog?
(Niet lullig bedoeld trouwens).
Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
- gyanty
- Zeer actief
Het werd 2 keer gezegd (dat eeuwige gedrijf of met de kop omloog lopen, in die bewoordingen ongeveer werd het gezegd) dus daar reageerde ik gewoon op. Ik zal de laatste zijn die zegt dat het totaal niet zou voorkomen bij de border collies. Ik maak duidelijk dat het niet altijd zou hoeven en dat er ook nog wel wat een bij te spijkeren is en dat het ook geen verloren zaak is. Dat je er in moet investeren is zeker iets wat ik zeg, maar geen enkele hond is perfect toch? Bij elk ras heb je wel aandachtspuntjes hetzij sociaal gedrag, hetzij leren allen blijven, hetzij jachtgedrag etc etc.Inge O schreef:
niemand zegt hier ook dat ze het met zekerheid allemaal doen maar dat het gewoon iets is om rekening mee te houden gezien het veel (echt véél) vaker voorkomt bij de de border dan bij de gemiddelde hond.
en jij hebt het dan onder controle maar dat wil niet zeggen dat dit bij iedereen zal lukken, een simpele 'klaar' en verwachten dat hij het vanaf dan zal laten volstaat niet, dat zie je denk ik ook wel in.

- gyanty
- Zeer actief
Neem de aussie die laatst tijdens ene behendigheidsles mot kreeg met 1 van de honden van een forumlid?DeDiana schreef:Mijn indruk is dat dat bij de doorsnee aussie ook nog niet zomaar even aangeleerd is...Inge O schreef:en jij hebt het dan onder controle maar dat wil niet zeggen dat dit bij iedereen zal lukken, een simpele 'klaar' en verwachten dat hij het vanaf dan zal laten volstaat niet, dat zie je denk ik ook wel in.![]()
Dan zit het 'm overigens niet zozeer in drijfgedrag, maar in 'bezig zijn' in het algemeen.

- DeDiana
- Zeer actief
Bij mij op behendigheid zit ook een aussie, maar die was het nietgyanty schreef:Neem de aussie die laatst tijdens ene behendigheidsles mot kreeg met 1 van de honden van een forumlid?DeDiana schreef:Mijn indruk is dat dat bij de doorsnee aussie ook nog niet zomaar even aangeleerd is...Inge O schreef:en jij hebt het dan onder controle maar dat wil niet zeggen dat dit bij iedereen zal lukken, een simpele 'klaar' en verwachten dat hij het vanaf dan zal laten volstaat niet, dat zie je denk ik ook wel in.![]()
Maar dat is er wel zo één die nogal, ehm, een eigen wil heeft. Heeft altijd wel zin om iets te doen hoor, alleen niet altijd wat de baas in gedachten had.
- Kipper
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): dwerg-pincher, australian cattle-dog, border collie x australian cattle-dog en een mechelse herder
Wat ik bedoel is hetzelfde als Nanna vroeg, waarom beperkt ze zich tot twee rassen als ze op zoek is naar een werker?Drijver schreef:Wat wil je nou met een Cattle Dog als je een Aussie of Border zoekt? Het zijn allemaal drijvers ja, maar het lijkt in de verste verte niet op elkaar.Kipper schreef:Al eens gekeken naar de Australian cattle dog?
In al haar wensen herken ik ook mijn cattle dog,een werker, een speelmaatje, een leergierige en enthousiaste hond met een uitknop!
En ik heb ook een kruising border x cattle dog, die veel meer border is, ik vind ze niet mijlen ver uit elkaar liggen qua werkdrift, Het drijven is een ander verhaal daarin zijn ze idd verschillend, maar ik lees niet dat ze dat specifiek wil gaan doen met de hond.
Het was gewoon een suggestie
-
Drijver
- Zeer actief
Okee, duidelijkKipper schreef:Wat ik bedoel is hetzelfde als Nanna vroeg, waarom beperkt ze zich tot twee rassen als ze op zoek is naar een werker?Drijver schreef:Wat wil je nou met een Cattle Dog als je een Aussie of Border zoekt? Het zijn allemaal drijvers ja, maar het lijkt in de verste verte niet op elkaar.Kipper schreef:Al eens gekeken naar de Australian cattle dog?
In al haar wensen herken ik ook mijn cattle dog,een werker, een speelmaatje, een leergierige en enthousiaste hond met een uitknop!
En ik heb ook een kruising border x cattle dog, die veel meer border is, ik vind ze niet mijlen ver uit elkaar liggen qua werkdrift, Het drijven is een ander verhaal daarin zijn ze idd verschillend, maar ik lees niet dat ze dat specifiek wil gaan doen met de hond.
Het was gewoon een suggestie
Alleen... zoals jij je Cattle beschrijft zijn ze niet allemaal.
Met Borders heb ik niet zoveel ervaring behalve dan dat ik er een paar te logeren heb zo nu en dan, maar die gaan dan ook weer weg. En een Aussie heb ik zelf gehad, maar is helaas op 14,5 jarige leeftijd overleden.
Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
- Kipper
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): dwerg-pincher, australian cattle-dog, border collie x australian cattle-dog en een mechelse herder
Okee, duidelijk
Ik ken toch al aardig wat !
- mireille
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb me niet beperkt tot maar 2 rassen.
Maar dat zijn de rassen die het meest bij mijn wensen liggen op alle vlakken.
En alhoewel er genoeg werkers rassen zijn die echt allemaal wel hun goede kanten hebben en ik er genoeg ken die ook vanalles kunnen wat ik zou zoeken, zijn dat gewoon honden die hier mijn huis niet in komen.
Een cattle dog is daar zeer zeker er ook 1 van, dat past hier gewoon niet en daarnaast heb ik ook totaal geen klik met dat ras
Maar dat zijn de rassen die het meest bij mijn wensen liggen op alle vlakken.
En alhoewel er genoeg werkers rassen zijn die echt allemaal wel hun goede kanten hebben en ik er genoeg ken die ook vanalles kunnen wat ik zou zoeken, zijn dat gewoon honden die hier mijn huis niet in komen.
Een cattle dog is daar zeer zeker er ook 1 van, dat past hier gewoon niet en daarnaast heb ik ook totaal geen klik met dat ras
-
Drijver
- Zeer actief
Ik mag toch aannemen dat ik er ook een aantal ken, ben namelijk aardig actief in deze wereldKipper schreef:Okee, duidelijk![]()
---------------------------------
Ik ken toch al aardig wat !
En zelf heb ik er 4. Ik had er 5.
- Lisette1985
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising, chihuahua en een border collie
- Aantal honden: 3
En is het dan misschien een idee om bij meerdere fokkers langs te gaan van zowel de border als de aussie en andere rassen die je aanspreken.
En gewoon heel veel informatie verzamelen en vragen stellen aan de fokker.
En dan gewoon alle punten naast elkaar leggen en dan zul je best wel een voorkeur hebben.
En dan gewoon alle punten naast elkaar leggen en dan zul je best wel een voorkeur hebben.
Liefde begint met een glimlach,
Groeit met een kus,
Maar eindigt met een traan.
Groeit met een kus,
-
Drijver
- Zeer actief
Die klik moet je wel hebben ja, maar dat geldt voor alle rassen natuurlijk.mireille schreef: Een cattle dog is daar zeer zeker er ook 1 van, dat past hier gewoon niet en daarnaast heb ik ook totaal geen klik met dat ras
Ik ben heel benieuwd waar je uiteindelijk echt voor gaat
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Dat was met mijn hond inderdaad en dat is wel een voorbeeld van het bezig moeten zijn: die aus bouwde zoveel frustratie op als hij aan de lijn niet bezig was (en dat soort momenten heb je onherroepelijk in de hondensport) dat hij ging fixeren wat uiteindelijk resulteerde in 4 gaten in mijn bovenbeen.gyanty schreef:Neem de aussie die laatst tijdens ene behendigheidsles mot kreeg met 1 van de honden van een forumlid?DeDiana schreef:Mijn indruk is dat dat bij de doorsnee aussie ook nog niet zomaar even aangeleerd is...Inge O schreef:en jij hebt het dan onder controle maar dat wil niet zeggen dat dit bij iedereen zal lukken, een simpele 'klaar' en verwachten dat hij het vanaf dan zal laten volstaat niet, dat zie je denk ik ook wel in.![]()
Er lopen behoorlijk wat aussies bij ons op de club in verschillende takken van sport. Geen enkele aus is stabiel en baasgericht genoeg om op hoog niveau mee te kunnen sporten en door toch de nodige frustratie c.q. agressie die aanwezig is, geven ze de nodige problemen voor de eigenaars. Dat zegt niet dat je er niet mee kan werken, maar het is wel een heel andere hond dan een border collie. Die zijn (over het algemeen!) heel erg baasgericht waardoor je er makkelijker mee werkt. En van de honden die ik ken zijn de borders makkelijker zowel in als buiten huis dan de aus.
Maar het moet klikken met het ras en als dat voor jou de australian shepherd is, moet je daar gewoon voor gaan. Want het komt een beetje over of je je keus al voor 90% zeker gemaakt hebt.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Makso's Stars op Facebook
- DeDiana
- Zeer actief
Dit is precies wat ik eerder ook bedoelde en wat ik ook zie.Eilfy schreef:Er lopen behoorlijk wat aussies bij ons op de club in verschillende takken van sport. Geen enkele aus is stabiel en baasgericht genoeg om op hoog niveau mee te kunnen sporten en door toch de nodige frustratie c.q. agressie die aanwezig is, geven ze de nodige problemen voor de eigenaars. Dat zegt niet dat je er niet mee kan werken, maar het is wel een heel andere hond dan een border collie.
Maar ik ken niet zo heel veel aussies, dus het is wellicht geen representatief beeld. Degene die ik ken zijn in ieder geval een stuk koppiger, eigengereider en lastiger dan de borders die ik ken.
- mireille
- Zeer actief
- Contacteer:
Voor dat ik een definitieve keus maak zal ik dat zeker doen, het eerste bezoek staat al gepland bij een aussie fokker.Lisette1985 schreef:En is het dan misschien een idee om bij meerdere fokkers langs te gaan van zowel de border als de aussie en andere rassen die je aanspreken.
Maar een fokker en gewoon eigenaars kunnen wel eens heel anders tegen een ras aan kijken.
En ik wil eerlijke verhalen, geen ophemeling zoals ik soms bij fokkers wel eens mee maak.
- Lisette1985
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising, chihuahua en een border collie
- Aantal honden: 3
Sja ik kan niet anders zeggen dan dat ik border fan ben.mireille schreef:Voor dat ik een definitieve keus maak zal ik dat zeker doen, het eerste bezoek staat al gepland bij een aussie fokker.Lisette1985 schreef:En is het dan misschien een idee om bij meerdere fokkers langs te gaan van zowel de border als de aussie en andere rassen die je aanspreken.
Maar een fokker en gewoon eigenaars kunnen wel eens heel anders tegen een ras aan kijken.
En ik wil eerlijke verhalen, geen ophemeling zoals ik soms bij fokkers wel eens mee maak.
Maar daarintegen ken ik ook wel een paar aussies die ik gigantisch leuk vind, die het super doen in de behendigheid en baasgericht zijn.
Maar wat ik erover op internet heb gelezen is dat de aussie vergeleken bij de border toch iets meer op zichzelf is en de border dus wat meer baasgericht.
Maar goed, de ene aus is de ander niet en dat geld ook voor de border.
Liefde begint met een glimlach,
Groeit met een kus,
Groeit met een kus,
- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
De fokkers van Odin fokker zowel aussies al borders misschien ook een kijkje waard?mireille schreef:Voor dat ik een definitieve keus maak zal ik dat zeker doen, het eerste bezoek staat al gepland bij een aussie fokker.Lisette1985 schreef:En is het dan misschien een idee om bij meerdere fokkers langs te gaan van zowel de border als de aussie en andere rassen die je aanspreken.
- corason del perro
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat ben ik zeer zeker met je eens. Er zijn maar weinig honden zie zo snel en precies reageren op hun baas als de bordercollie. En soms is dat heel fijn. Mijn aussie is in iedergeval een heeeeel stuk eigenwijzer, maar zeer zeker niet minder werkwillend. Alleen kan ik dan inderdaad wel de pech hebben dat hij tijdens een behendigheid wedstrijd nou net dat ene lekkere geurtje veel belangrijker vind als mijLisette1985 schreef: Maar wat ik erover op internet heb gelezen is dat de aussie vergeleken bij de border toch iets meer op zichzelf is en de border dus wat meer baasgericht.
Maar goed, de ene aus is de ander niet en dat geld ook voor de border.
En ik kan er ook van genieten hoor dat hij echt wel uitvoert wat ik van hem vraag maar dat hij daar soms gewoon even een eigen draai aan geeft.
- mireille
- Zeer actief
- Contacteer:
Het gaat mij er niet om dat de hond zo hoog mogelijk presteerd op wedstrijden, het gaat om de lol samen.
En ik mag dat tikkie eigenwijsheid wel, zou ik daar niet tegen kunnen dan had ik beter ook geen windhonden kunnen hebben haha
En ik mag dat tikkie eigenwijsheid wel, zou ik daar niet tegen kunnen dan had ik beter ook geen windhonden kunnen hebben haha
- mireille
- Zeer actief
- Contacteer:
corason del perro, ik ga eerst naar Drovers Road
Zij heeft 3 ausies en haar vriend een border collie en als het goed is hebben ze op dat moment nog een border collie te logeer zoals ik begreep.
Daarna ga ik nog even nadenken wat ik exact wil, bij een pup beginnen of een herplaatser.
Ik heb geen haast dus alle tijd om goed om me heen te kijken aangezien ik pas ergens volgend jaar op zijn vroegst er 1 bij zou willen.
Eerst djuna wat verder vormen voor er een 2e werker bij komt
Zij heeft 3 ausies en haar vriend een border collie en als het goed is hebben ze op dat moment nog een border collie te logeer zoals ik begreep.
Daarna ga ik nog even nadenken wat ik exact wil, bij een pup beginnen of een herplaatser.
Ik heb geen haast dus alle tijd om goed om me heen te kijken aangezien ik pas ergens volgend jaar op zijn vroegst er 1 bij zou willen.
Eerst djuna wat verder vormen voor er een 2e werker bij komt
- gyanty
- Zeer actief
Die borders zijn(zeker in de sport) ook lang niet altijd zo slaafs als ze soms voorgeschoteld worden. Ik denk niet dat ik met Kay ooit hoog in de behendigheid zal eindigen hoor. We zitten immers ook al voor 3e jaar in de A(oke 1 jaar niks gedaan vanwege kreupelheid en ziekte). Borders kunnen uitblinken, maar het zijn niet allemaal super sterren hoor. Kay gaat heus ook nog wel eens rechts als ik links zeg. Soms is het reageren op mijn lichaamstaal ook een enorme uitdaging. Een cm meer of minder, het is altijd passen en meten met zo'n border. Vind ik best interessant, maar als Kay het echt anders in zijn kop heeft, dan gaat het ook anders hoor... En dat zie ik niet alleen bij Kay

- corason del perro
- Zeer actief
- Contacteer:
wat leuk! bij dorien dan zit je meteen goed want ze heeft ook 2 totaal verschillende aussie teven. Bliss is de tante van odin en is echt een golden in een aussie jasje zeg maar. Stella daar integen een echte pittige tante! haar reu heb ik nog niet ontmoet. De border van haar vriend wel 
- mireille
- Zeer actief
- Contacteer:
Dorien heb ik ontmoet op de hondenschool waar ze met hico was en een les met de groep waarin ik samen met djuna liep mee deed.corason del perro schreef:wat leuk! bij dorien dan zit je meteen goed want ze heeft ook 2 totaal verschillende aussie teven. Bliss is de tante van odin en is echt een golden in een aussie jasje zeg maar. Stella daar integen een echte pittige tante! haar reu heb ik nog niet ontmoet. De border van haar vriend wel
Blizz had ze toen ook bij zich.
Ondanks dat je 2 verschillende honden zag qua openheid zag je wel duidelijk 1 doel in beide honden