Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Altijd belonen (counter conditioning)
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
- Aantal honden: 2
Re: Altijd belonen (counter conditioning)
Met speeltjes zijn mijn honden helemaal niet te motiveren, interesseert hun geen bal.
Een bal ook niet, de enige die weleens met een bal speelt is Jarah en die vindt ze dan onderweg, en is leuk voor 5 à 10 minuten en dan is de lol eraf.
Zou hen wel kunnen afleiden als ik met een konijn ga lopen zwaaien denk ik.
Ga het eens proberen, neem zo een hoop frolicjes mee, die vinden ze lekker, we zien wel hoe het gaat.
Zal je zien kom ik nou niks tegen waar ze tegen blaffen.
Een bal ook niet, de enige die weleens met een bal speelt is Jarah en die vindt ze dan onderweg, en is leuk voor 5 à 10 minuten en dan is de lol eraf.
Zou hen wel kunnen afleiden als ik met een konijn ga lopen zwaaien denk ik.
Ga het eens proberen, neem zo een hoop frolicjes mee, die vinden ze lekker, we zien wel hoe het gaat.
Zal je zien kom ik nou niks tegen waar ze tegen blaffen.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): op zoek!
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
om een hond te kunnen belonen, heb je twee dingen nodig: een (sterke) beloning en motivatie bij de hond om deze beloning te verkrijgen.
dit kan zijn: voer (motivatie: hongergevoel), spelletjes (motivatie: spelen, interactie) of bijvoorbeeld aandacht, stembeloningen (motivatie: aandacht).
Als een hond niet geïnteresseerd is in voer, dan is óf dat geen beloning voor de hond, óf de motivatie is niet groot genoeg. Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld bij Rita een stembeloning goed kan werken.
dit kan zijn: voer (motivatie: hongergevoel), spelletjes (motivatie: spelen, interactie) of bijvoorbeeld aandacht, stembeloningen (motivatie: aandacht).
Als een hond niet geïnteresseerd is in voer, dan is óf dat geen beloning voor de hond, óf de motivatie is niet groot genoeg. Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld bij Rita een stembeloning goed kan werken.
- Selene
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders
- Aantal honden: 2
Zou het kunnen werken met een soort stembeloning bij honden die daar wel gevoelig voor zijn?
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it
Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it
Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Mag ik dan ook vragen wat jouw oplossing zou zijn?renee-uk schreef:daar zit ik al een tijdje over te denken eigenlijkBelle schreef:Waarom vind je het niks?renee-uk schreef: deze methode staat sowieso mijlen ver van me af en zal ik ook niet toepassen
maar ik denk het meest nog omdat ik graag direkt reageer op problemen, ze ook graag direkt aanpak en er zelf graag de touwjes in handen hou.
Ik heb bij mijn voorbeeld dat ik gaf met Isa nooit het idee gehad niet zelf de touwtjes in handen te hebben.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever, Duitse Herder
- Contacteer:
Het gaat hier echter niet om een beloning, maar een counter conditioning.Pallas schreef:om een hond te kunnen belonen, heb je twee dingen nodig: een (sterke) beloning en motivatie bij de hond om deze beloning te verkrijgen.

Groetjes Dorine en de hondenbende!

Juna, Labrador Retriever
Fust, Duitse Herder
Cial, Labrador Retriever

Juna, Labrador Retriever
Fust, Duitse Herder
Cial, Labrador Retriever
-
- Zeer actief
- Contacteer:
labranwk schreef: Het gaat hier echter niet om een beloning, maar een counter conditioning.
ja, waarbij je een prikkel koppelt aan een positieve gebeurtenis. In dit geval is een beloning een positieve gebeurtenis.
Noem het salaris, resource

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee dat is het dus niet, het is geen effect op gedrag en dus ook geen salaris op gedane arbeid. Het is het aanbieden van een concurrerende prikkel waardoor de associatie in de hond zelf verandert.Pallas schreef:labranwk schreef: Het gaat hier echter niet om een beloning, maar een counter conditioning.
ja, waarbij je een prikkel koppelt aan een positieve gebeurtenis. In dit geval is een beloning een positieve gebeurtenis.
Noem het salaris, resource

Juna, Labrador Retriever
Fust, Duitse Herder
Cial, Labrador Retriever

Juna, Labrador Retriever
Fust, Duitse Herder
Cial, Labrador Retriever
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
ja sorry maar dat vind ik wollig gepraat.labranwk schreef:Dat valt wel mee, maar dat wordt een heel ingewikkelde discussie in dat geval aangezien we het hier over een theoretische hond hebben die niet te motiveren is met voer, maar verder geen enkele invloed van buitenaf omschreven wordt. Er is dus geen eenduidig antwoord te geven waarom een hond dat wel of net doet en of er dan alsnog op de genoemde techniek gewerkt kan worden of niet en wat daarnaast de invloed van de baas is. Je kunt in elk geval bij een gezonde hond alles motiveren en demotiveren als je dat zou willen, dus wat dat betreft is het dan dus belangrijk om meer eigenschappen van die theoretische hond te kennen wil je er iets aan motivatie uit kunnen halenrenee-uk schreef:tussen niets eten en te motiveren/belonen zijn met voer zit nogal een verschil lijkt melabranwk schreef:Ja dat is misschien lastig te omschrijven inderdaad wat voor type hond het dan om zou gaan bij een theoretische vraag, mijn excuses. Echter is het wel essentieel om een hond te kennen en de baas te kennen om een conclusie te trekken over waarom een hond per definitie niets eet of geen enkel speeltje ter hand (in de bek) neemt. Er moet dan een andere grondslag zijn en sowieso is er dan een voedselprobleem waar eveneens naar gekeken zou moeten worden.renee-uk schreef: hoeveel concreter moet het zijn als ik als voorbeeld een hond geef die niet gevoelig is voor voer of speeltjes?
bij speeltjes calculeer ik een bal indaar het hier niet gaat om een concreet voorbeeld kan ik er dus feitelijk geen zinnig woord over zeggen.
als ik naar de dokter ga omdat ik hoofdpijn heb, hoef ik ook geen tienrittenkaart voor de psychiater.
jullie hebben het over een trainingsmethode die staat en valt met een voer- of spelbeloning.
ik vraag gewoon hoe je dat dan aanpakt met een hond die voor geen van beide gevoelig is.
daar hoef je mi geen verdere complete ontleding van een karakter voor te hebben, maar als dat wel zo is lijkt het me een bijzonder vreemde en gecompliceerde methode.
je kunt natuurlijk ook gewoon zeggen dat je niet weet hoe je het dan aanpakt.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Belle
- Zeer actief
Klopt, het gaat om klassieke conditionering en niet om operante. Maar als een hond op dat moment voer niet als prettig ervaart en het zelfs niet aanpakt, is er ook geen sprake van conditionering. Je zult dus toch iets moeten hebben dat de hond als 'beloning' ervaart.labranwk schreef:Het gaat hier echter niet om een beloning, maar een counter conditioning.Pallas schreef:om een hond te kunnen belonen, heb je twee dingen nodig: een (sterke) beloning en motivatie bij de hond om deze beloning te verkrijgen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja dat kan ook. Primarenee-uk schreef: ja sorry maar dat vind ik wollig gepraat.
als ik naar de dokter ga omdat ik hoofdpijn heb, hoef ik ook geen tienrittenkaart voor de psychiater.
jullie hebben het over een trainingsmethode die staat en valt met een voer- of spelbeloning.
ik vraag gewoon hoe je dat dan aanpakt met een hond die voor geen van beide gevoelig is.
daar hoef je mi geen verdere complete ontleding van een karakter voor te hebben, maar als dat wel zo is lijkt het me een bijzonder vreemde en gecompliceerde methode.
je kunt natuurlijk ook gewoon zeggen dat je niet weet hoe je het dan aanpakt.

Juna, Labrador Retriever
Fust, Duitse Herder
Cial, Labrador Retriever

Juna, Labrador Retriever
Fust, Duitse Herder
Cial, Labrador Retriever
- renee-uk
- Zeer actief
ik wou dat jullie eens ophielden over rita
dit gaat helemaal niet over haar, de problemen waar wij tegenaan gelopen zijn heb ik op mijn manier aangepakt en hoe dat was valt te lezen in de enorme hoeveelheid topics die ik daarover volgeschreven heb.
het is nou ook weer niet zo dat rita mijn enige hond is of dat ik niet in algemene termen over honden kan praten
dit gaat helemaal niet over haar, de problemen waar wij tegenaan gelopen zijn heb ik op mijn manier aangepakt en hoe dat was valt te lezen in de enorme hoeveelheid topics die ik daarover volgeschreven heb.
het is nou ook weer niet zo dat rita mijn enige hond is of dat ik niet in algemene termen over honden kan praten

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- renee-uk
- Zeer actief
alsof je dat wel altijd weet bij een praktische hondlabranwk schreef:Ja dat kan ook. Primarenee-uk schreef: ja sorry maar dat vind ik wollig gepraat.
je kunt natuurlijk ook gewoon zeggen dat je niet weet hoe je het dan aanpakt.Geen idee hoe je het bij een theoretische hond aanpakt, waarvan je niet weet waarom die geen concurrerende prikkel gade slaat.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Je verwoordt het beter dan ikBelle schreef:Klopt, het gaat om klassieke conditionering en niet om operante. Maar als een hond op dat moment voer niet als prettig ervaart en het zelfs niet aanpakt, is er ook geen sprake van conditionering. Je zult dus toch iets moeten hebben dat de hond als 'beloning' ervaart.labranwk schreef:Het gaat hier echter niet om een beloning, maar een counter conditioning.Pallas schreef:om een hond te kunnen belonen, heb je twee dingen nodig: een (sterke) beloning en motivatie bij de hond om deze beloning te verkrijgen.

Het gaat m.i. inderdaad om een associatie die je wilt maken. Deze associatie moet positief zijn. Dit krijg je voor elkaar door "iets" toe te voegen aan de situatie, dat de hond als positief ervaart. Vaak wordt dit bij andere trainingsmethoden een beloning (is ook een positieve prikkel) genoemd.
Volgens mij bedoelen we hetzelfde, maar gebruiken we andere bewoordingen.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit wordt cirkel praten, zie mijn eerste post: als een hond normaal gesproken gewoon eet, maakt het in het begin helemaal niet uit of die hond het aanneemt of niet. Het gaat om timing, invloed eigenaar en moment van starten met counter conditioning. Feit is en blijft dat we daar enorme successen mee boeken en dat is wat mij betreft voldoende om het toe te passen op sommige hondenBelle schreef:
Klopt, het gaat om klassieke conditionering en niet om operante. Maar als een hond op dat moment voer niet als prettig ervaart en het zelfs niet aanpakt, is er ook geen sprake van conditionering. Je zult dus toch iets moeten hebben dat de hond als 'beloning' ervaart.

Juna, Labrador Retriever
Fust, Duitse Herder
Cial, Labrador Retriever

Juna, Labrador Retriever
Fust, Duitse Herder
Cial, Labrador Retriever
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik heb dat met Kai gedaan in een cursus van Geertje Schijf denk ik, hond passeert maakt niet uit wat je hond doet, snoepjes erin tot hond uit het zicht is. En met Dino heb ik dat hier thuis gedaan met de stofzuiger, stofzuiger op en snoepjes geven ook al vreet hij de stofzuiger half op, stofzuiger af en snoepjes weg. Werkt vrij snel.
Het is geen beloning, als ik mijn honden beloon gebruik ik eerst de stem gevolgd door voer, bij dit gebruik ik alleen voer en ook best veel tot prikkel weg is. Tenzij wat ik bedoel nog iets anders is
Het is geen beloning, als ik mijn honden beloon gebruik ik eerst de stem gevolgd door voer, bij dit gebruik ik alleen voer en ook best veel tot prikkel weg is. Tenzij wat ik bedoel nog iets anders is

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee dat klopt, daar heb je die wollige praat soms voor nodig inderdaadrenee-uk schreef: alsof je dat wel altijd weet bij een praktische hond

Juna, Labrador Retriever
Fust, Duitse Herder
Cial, Labrador Retriever

Juna, Labrador Retriever
Fust, Duitse Herder
Cial, Labrador Retriever
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Als dit op mij doelt: sorry, het is niet mijn bedoeling om specifiek over Rita te praten. Ik vond het alleen een mooi praktijkvoorbeeld van 'ander type beloningen dan voer en spel' voor niet-voergevoelige honden, omdat juist uit jouw topics zo goed blijkt dat honden ook op andere manieren te belonen zijn (aandacht, stem).renee-uk schreef:ik wou dat jullie eens ophielden over rita
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik vind het wel een interessante oplossing voor het uitval- en blafprobleem wat Tapas naar bepaalde honden op straat en tijdens wandelingen heeft, naast het erg waaks reageren op allerlei geluiden in de tuin. Kan het mooi in de tuin oefenen bij passerende mensen en honden.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Tja het is gewoon handig als je een beeld hebt bij een hond die je als casus inbrengt. Om het dan maar algemeen te houden voor je weer op je kut getrapt bent; de ene hond zal anders reageren dan de andere hond en kan andere motivaties hebben waarom hij iets wel of niet doet.renee-uk schreef:ik wou dat jullie eens ophielden over rita
Belle schreef:Lijkt mij ook, voer is toch een primaire bekrachtiger.Gollum schreef:Tja ik moet dan aan de methode van Jaap denken, binnen niet meer voeren, alleen nog maar buiten. Ze zullen toch een keer honger krijgen lijkt me.
poeh, al krijgen ze 6 kilo vlees binnen , moeten ze nog dat ene snoepje buiten hebben .

instinct op alles wat voedsel is , dus niet voeren heeft totaal geen zin
- renee-uk
- Zeer actief
maar dat wat ik deed is belonen voor goed gedrag.Pallas schreef:Als dit op mij doelt: sorry, het is niet mijn bedoeling om specifiek over Rita te praten. Ik vond het alleen een mooi praktijkvoorbeeld van 'ander type beloningen dan voer en spel' voor niet-voergevoelige honden, omdat juist uit jouw topics zo goed blijkt dat honden ook op andere manieren te belonen zijn (aandacht, stem).renee-uk schreef:ik wou dat jullie eens ophielden over rita
als ze uitviel naar honden of voorbijgangers heb ik daar geen stembeloning bij gebruikt maar een fikse stemcorrectie, die stembeloning kwam pas als ze het niet (meer) deed.
en dat is niet de manier die hier beschreven wordt, mijn manier was het slechte gedrag bestraffen en het goede gedrag belonen

daarom vraag ik me af of bij deze methode stembeloning zal helpen, het lijkt me dat je juist de kracht van die stembeloning verliest als die ook te onpas gebruikt wordt.
al schrijvende wordt me ook duidelijker waarom ik het een methode vind die niet bij mij past, het is te indirekt.
ik hou van een lik op stuk beleid, van korte lijnen en tot nu toe heb ik dan blijkbaar ook honden gehad die daar prima op reageren.
misschien als ik een ander soort honden zou hebben dat ik er dan ook heel anders over dacht, maar dat weet ik natuurlijk niet

- renee-uk
- Zeer actief
ach hou toch op, misschien moet je zelf je schaamlippen wat in laten kortenGollum schreef:Tja het is gewoon handig als je een beeld hebt bij een hond die je als casus inbrengt. Om het dan maar algemeen te houden voor je weer op je kut getrapt bent; de ene hond zal anders reageren dan de andere hond en kan andere motivaties hebben waarom hij iets wel of niet doet.renee-uk schreef:ik wou dat jullie eens ophielden over rita

het is wel zielig gesteld met je als je op een algemene vraag geen antwoord meer kunt geven.
een ruimere blik heeft nog nooit iemand geschaad hoor.

- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Pakdebal schreef:Belle schreef:Lijkt mij ook, voer is toch een primaire bekrachtiger.Gollum schreef:Tja ik moet dan aan de methode van Jaap denken, binnen niet meer voeren, alleen nog maar buiten. Ze zullen toch een keer honger krijgen lijkt me.
poeh, al krijgen ze 6 kilo vlees binnen , moeten ze nog dat ene snoepje buiten hebben .![]()
Sommige honden zijn niet zo eetgraag. Die van mij loopt meestal langs haar bak, trekt haar neus op voor koekjes en vindt nooit eten tijdens het wandelen.
- Gollum
- Zeer actief
Op een algemene vraag zonder achtergrond informatie kun je toch geen zinnig antwoord geven? Je noemt alleen twee dingen op waar een hond niet mee te motiveren is, verder totaal geen informatie over de hond. Tja daar kun je dan weinig mee, hoe ruim je blik ook is.renee-uk schreef:ach hou toch opGollum schreef:Tja het is gewoon handig als je een beeld hebt bij een hond die je als casus inbrengt. Om het dan maar algemeen te houden voor je weer op je kut getrapt bent; de ene hond zal anders reageren dan de andere hond en kan andere motivaties hebben waarom hij iets wel of niet doet.renee-uk schreef:ik wou dat jullie eens ophielden over rita
het is wel zielig gesteld met je als je op een algemene vraag geen antwoord meer kunt geven.
een ruimere blik heeft nog nooit iemand geschaad hoor.
dat is waar , ken er ook 2 van de buren die niets eten , maar laten we zeggen op 80% van de honden ( waarom zoveel dikke honden ? )Lizanne schreef: Sommige honden zijn niet zo eetgraag. Die van mij loopt meestal langs haar bak, trekt haar neus op voor koekjes en vindt nooit eten tijdens het wandelen.
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Nou, het punt is nu juist dat er honden zijn die niet te motiveren zijn voor voer. Die sowieso heel slecht eten en snaaierij mag je ergens steken waar de zon niet schijnt.Pakdebal schreef:poeh, al krijgen ze 6 kilo vlees binnen , moeten ze nog dat ene snoepje buiten hebben .Belle schreef:Lijkt mij ook, voer is toch een primaire bekrachtiger.![]()
Voor dat soort honden werkt deze methode denk ik echt niet. Ook niet als je dit doet met enkel het standaard voer en binnen niks meer geeft. Want de beloningsprikkel is niet krachtig genoeg.
Overigens ga ik met Renée mee, ik zou deze methode ook niet gebruiken. Het past gewoon echt niet bij me.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik heb dit ook een keer gebruikt bij Mila met heel goed resultaat.
Bij een stoplicht waar we bijna dagelijks oversteken, was zij een keer heel erg geschrokken van een dronken mevrouw die maar stond te gillen hoe lief ze was en die half over haar heen viel. Sindsdien vond ze alle mensen die bij dat stoplicht stonden te wachten verdacht en ging er soms ook tegen blaffen. Dat kon ik natuurlijk wel corrigeren, maar ik merkte wel dat ze overdreven alert bleef op andere mensen daar.
Vervolgens heb ik haar iedere keer als we bij het stoplicht stonden volgepropt met voertjes als er andere mensen aankwamen of ook stonden te wachten. Binnen een paar dagen was er niks meer aan de hand en was ze helemaal niet meer alert op andere mensen op die plek. Nu is het gewoon een leuke plek omdat er misschien zomaar voertjes te verdienen zijn.
Bij een stoplicht waar we bijna dagelijks oversteken, was zij een keer heel erg geschrokken van een dronken mevrouw die maar stond te gillen hoe lief ze was en die half over haar heen viel. Sindsdien vond ze alle mensen die bij dat stoplicht stonden te wachten verdacht en ging er soms ook tegen blaffen. Dat kon ik natuurlijk wel corrigeren, maar ik merkte wel dat ze overdreven alert bleef op andere mensen daar.
Vervolgens heb ik haar iedere keer als we bij het stoplicht stonden volgepropt met voertjes als er andere mensen aankwamen of ook stonden te wachten. Binnen een paar dagen was er niks meer aan de hand en was ze helemaal niet meer alert op andere mensen op die plek. Nu is het gewoon een leuke plek omdat er misschien zomaar voertjes te verdienen zijn.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Het is toch ook logisch dat niet elke methode past bij elke baas en/of hond ? Bij de methode die jij gebruikt is je timing en je eigen zelfbeheersing heel belangrijk. Niet iedereen heeft een goede timing om te kunnen corrigeren/belonen. Sommige herplaatsers hebben al zo veel correcties gehad dat het ze geen reet meer interesseert, het hoort er een beetje bij voor ze. Voor zulke honden en/of bazen kan deze methode iets zijn om uit te proberen. Timing is niet zo belangrijk, hond in beeld is snoep strooien. Het is wel belangrijk dat de baas toch niet per ongeluk toch gaat corrigeren of dingen gaat bekrachtigen. Zo zijn er aan elke methode voor-en nadelen. Een hond die helemaal niet met voer of speeltje is te motiveren zal moeilijk worden met deze methode. De baas zal iets moeten vinden wat wel als zeer positief wordt ervaren maar wat wel exclusief genoeg is om gekozen te worden als alternatief voor de hond. Als je verder haast nooit iets tegen je hond zegt zal een stembeloning mss kunnen werken ? Bij mij iig niet want ik klets teveel tegen ze.renee-uk schreef: maar dat wat ik deed is belonen voor goed gedrag.
als ze uitviel naar honden of voorbijgangers heb ik daar geen stembeloning bij gebruikt maar een fikse stemcorrectie, die stembeloning kwam pas als ze het niet (meer) deed.
en dat is niet de manier die hier beschreven wordt, mijn manier was het slechte gedrag bestraffen en het goede gedrag belonen
daarom vraag ik me af of bij deze methode stembeloning zal helpen, het lijkt me dat je juist de kracht van die stembeloning verliest als die ook te onpas gebruikt wordt.
al schrijvende wordt me ook duidelijker waarom ik het een methode vind die niet bij mij past, het is te indirekt.
ik hou van een lik op stuk beleid, van korte lijnen en tot nu toe heb ik dan blijkbaar ook honden gehad die daar prima op reageren.
misschien als ik een ander soort honden zou hebben dat ik er dan ook heel anders over dacht, maar dat weet ik natuurlijk niet
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
@renee-ukrenee-uk schreef:maar dat wat ik deed is belonen voor goed gedrag.Pallas schreef:Als dit op mij doelt: sorry, het is niet mijn bedoeling om specifiek over Rita te praten. Ik vond het alleen een mooi praktijkvoorbeeld van 'ander type beloningen dan voer en spel' voor niet-voergevoelige honden, omdat juist uit jouw topics zo goed blijkt dat honden ook op andere manieren te belonen zijn (aandacht, stem).renee-uk schreef:ik wou dat jullie eens ophielden over rita
Je kunt dus meer met een manier van opvoeden/trainen waarbij de hond uitvalt > gecorrigeerd wordt > stopt met het ongewenste gedrag > en daarvoor dan beloond wordt.(als ik je goed begrijp?)
Niks mis mee, zeker niet als je dat goed kunt hanteren

Wat ik op de filmpjes zie, is een stroom van voertjes waardoor er geen tijd is om uit te vallen en een beloning voor het niet uitvallen ook niet nodig is.
Het ongewenste gedrag wordt omgebogen niet door een verbod van de baas (en daardoor mogelijk alleen baasgerelateerd gedrag, dus wat gebeurt er als die baas er niet bij is?), terwijl je met counterconditioneren het veranderen van gedrag niet aan de baas "ophangt".
Het gedrag van de hond zelf verandert, niet omdat jij het door tussenkomst verbiedt.
(je en jij is dus niet je/jij renee-uk met rietje in dit laatste stukje

het is interessant.
Maar inderdaad knap lastig als de hond waar het om gaat echt totaal niet voergevoelig zou zijn zelfs als hij thuis geen voer zou krijgen.
Ik heb er zo direct geen antwoord op.
Ik denk dat ik daar ook geen theorie op zou loslaten.
Dan kan je zo'n hond beter gewoon feitelijk voor je ogen hebben

Overigens ................
Ook in de filmpje linkjes hier in het topic zie ik, zoals op heel veel filmpjes met speciale methodes, dat de blik gericht is op de hond.
De opmerking van Jaap* schiet me dan steeds weer te binnen.
Het ongewenste gedrag is maar een beperkt deel van de tijd.
Hoe liggen de verhoudingen baas/hond buiten die periode, dus voor de overige 90 tot 99% van de tijd waarin hij geen ongewenst gedrag vertoont?
Richt de blik eens op de baas/hond verhoudingen.
Laatst gewijzigd door ranetje op 31 jul 2013 12:49, 2 keer totaal gewijzigd.
- Gollum
- Zeer actief
Je moet ook strooien voor ze blaft volgens mij, wanneer de oren spitsen en/ of de kop wat omhoog gaat.Heavy schreef:Als ik brokjes in de tuin ga strooien zodra mijn hond blaft omdat er een hond voorbij loopt dan weet ik al wat er gaat gebeuren. Dan legt ze de link blaffen is brokjes en gaat ze blaffen ook zonder hond die voorbij loopt