daar zul je toch zelf bij in moeten springen, het lijkt me niet dat je met koekjes strooien bereikt dat je hond opeens weet dat ie maar 2 minuten mag blaffen.Selene schreef:Waken mag hier best maar wel graag stoppen als ik het zegrenee-uk schreef:ik denk dat je het karakter en de aard van de hond ook niet uit het oog moet verliezen.
denk dat het weinig nut heeft te proberen een waakhond het waken af te leren, afgezien van de vraag of je dat zou moeten willen.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Altijd belonen (counter conditioning)
Moderator: moderatorteam
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
Re: Altijd belonen (counter conditioning)

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Het aanblaffen zelf zorgt ook niet voor de emotie, de prikkel doet dat. Prikkel-emotie-reactie.renee-uk schreef:daar heb ik toch wat twijfels bij hoor, ik kan me niet voorstellen dat het aanblaffen van vreemde honden nou direkt een onaangename emotie is voor een hond.Belle schreef:Dat is niet helemaal het idee, het gaat niet om het veranderen van gedrag, maar om veranderen van het gevoel, de emotie. Het gaat erom ervoor te zorgen dat iets wat een onaangename emotie opwekt een positieve emotie gaat opwekken.renee-uk schreef:maar dat is, volgens mij dan hoor, juist het hele idee hierachterHeavy schreef:Als ik het goed begrijp is het de bedoeling dat je dus brokjes strooit voordat de hond opmerkt dat er een andere hond aankomt lopen , dit is in mijn geval al een hele uitdaging want ze ruikt en hoort meer dan ik maar goed met wat hulp zou dit nog wel lukken. Dan vaak oefenen totdat de hond dus vanzelf bij een naderende hond rustig blijft ( ik neem aan dat de brokjes uiteindelijk verdwijnen) Ik zeg niet dat het niet werkt hoor , maar dit werkt niet bij mijn hond of beter gezegd niet bij mij .Ik heb hier niet het geduld voor en wat ik al zei mijn hond gaat zelf dingen invullen dus die zie ik al vragend naar me toe komen om brokjes te vragen als er een hond aankomt
want als ze bij jou brokjes komt halen zal ze niet uitvallen naar die hond, je vervangt het ene (ongewenste) gedrag door het andere (gewenste) gedrag.
ik heb het de mijne in elk geval met veel plezier zien doen
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik denk dat het heel goed kan, helemaal omdat je haar wel kunt roepen en aanlijnen. Zo heb ik het met Isa en haar vijand ook gedaan, de eerste paar keer als we de hond tegenkwamen, roepen en aanlijnen en dan continu volstoppen met lekkers. Hierdoor is haar associatie met die hond veranderd (het zien van die hond geeft haar nu een goed gevoel) en kan ze er nu gewoon los ook normaal langslopen. En dan hoef ik haar ook niet langer vol te stoppen met koekjes. Alleen nog af en toe een koekje om het niet te laten uitdoven.Gollum schreef: Haha wat een leuk hondje![]()
Los volgen kan Mika goed op deze manier, ze heeft dan continu aandacht voor mij en een lijntje met mij. Dat is bijna net zoiets als aan de lijn lopen, ze haalt daar haar veiligheid uit. Is ze los verder weg van mij is het gelijk anders. En ik denk niet dat het handig is om brokjes tussen vreemde naderende honden te gaan strooien.
Tot nu toe volstaat roepen en aanlijnen ook hoor, ik was alleen benieuwd of ik op deze manier bij Mika die prikkel kan veranderen maar dat word een lastig verhaal denk ik.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
- Selene
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders
- Aantal honden: 2
Klopt, maar als het werkt werkt het. Het was een reactie op een vraag en dat hoeft dat wat mij betreft niet helemaal te passen binnen een hokjeBelle schreef:Dit heeft naar mijn idee dan weer weinig te maken met counter conditioning.Selene schreef: Mal heeft hier ooit een filmpje neergezet over het aanleren van volgen op een beetje dezelfde manier, ik ga even kijken of ik hem kan vinden.
Gevonden: http://www.youtube.com/watch?v=k-DcClc6 ... e=youtu.be

Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it
Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it
Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
- runninggirl
- Zeer actief
Gollum schreef:Haha wat een leuk hondjeSelene schreef:Mal heeft hier ooit een filmpje neergezet over het aanleren van volgen op een beetje dezelfde manier, ik ga even kijken of ik hem kan vinden.Gollum schreef:Dat is toch juist beter dan de hond gaan aanblaffen?Heavy schreef:Als ik het goed begrijp is het de bedoeling dat je dus brokjes strooit voordat de hond opmerkt dat er een andere hond aankomt lopen , dit is in mijn geval al een hele uitdaging want ze ruikt en hoort meer dan ik maar goed met wat hulp zou dit nog wel lukken. Dan vaak oefenen totdat de hond dus vanzelf bij een naderende hond rustig blijft ( ik neem aan dat de brokjes uiteindelijk verdwijnen) Ik zeg niet dat het niet werkt hoor , maar dit werkt niet bij mijn hond of beter gezegd niet bij mij .Ik heb hier niet het geduld voor en wat ik al zei mijn hond gaat zelf dingen invullen dus die zie ik al vragend naar me toe komen om brokjes te vragen als er een hond aankomt
Ik zat dat tweede filmpje te bekijken, super interessant. Maar ze hebben de honden steeds aan de lijn, Mika reageert juist wanneer ze losloopt op andere mensen en honden. Aan de lijn is ze rustig![]()
Los lijkt me een stuk lastiger te trainen op die manier.
Gevonden: http://www.youtube.com/watch?v=k-DcClc6 ... e=youtu.be![]()
Los volgen kan Mika goed op deze manier, ze heeft dan continu aandacht voor mij en een lijntje met mij. Dat is bijna net zoiets als aan de lijn lopen, ze haalt daar haar veiligheid uit. Is ze los verder weg van mij is het gelijk anders. En ik denk niet dat het handig is om brokjes tussen vreemde naderende honden te gaan strooien.
Tot nu toe volstaat roepen en aanlijnen ook hoor, ik was alleen benieuwd of ik op deze manier bij Mika die prikkel kan veranderen maar dat word een lastig verhaal denk ik.
Precies de reden dat ik het niet zou doen met mijn hond als ze los is met andere honden in de buurt.
Wat ik denk ik wel ga proberen is haar associatie van de naderende trein op deze manier te veranderen. We lopen wel eens op een pad vlak naast een spoor (wel met een hoog hek er nog tussen). Ik moet nu altijd opletten dat ik op tijd haar bij me heb en haar aandacht vasthoud, anders wil ze de trein wegblaffen.

- Belle
- Zeer actief
Oh, ok, dan had ik het verkeerd begrepen.Selene schreef:Klopt, maar als het werkt werkt het. Het was een reactie op een vraag en dat hoeft dat wat mij betreft niet helemaal te passen binnen een hokjeBelle schreef:Dit heeft naar mijn idee dan weer weinig te maken met counter conditioning.Selene schreef: Mal heeft hier ooit een filmpje neergezet over het aanleren van volgen op een beetje dezelfde manier, ik ga even kijken of ik hem kan vinden.
Gevonden: http://www.youtube.com/watch?v=k-DcClc6 ... e=youtu.be
- renee-uk
- Zeer actief
en het gedrag hoeft niet te veranderen?Gollum schreef:Het aanblaffen zelf zorgt ook niet voor de emotie, de prikkel doet dat. Prikkel-emotie-reactie.renee-uk schreef:daar heb ik toch wat twijfels bij hoor, ik kan me niet voorstellen dat het aanblaffen van vreemde honden nou direkt een onaangename emotie is voor een hond.Belle schreef:Dat is niet helemaal het idee, het gaat niet om het veranderen van gedrag, maar om veranderen van het gevoel, de emotie. Het gaat erom ervoor te zorgen dat iets wat een onaangename emotie opwekt een positieve emotie gaat opwekken.renee-uk schreef: maar dat is, volgens mij dan hoor, juist het hele idee hierachter
want als ze bij jou brokjes komt halen zal ze niet uitvallen naar die hond, je vervangt het ene (ongewenste) gedrag door het andere (gewenste) gedrag.
een hemel op aarde dan lijkt me voor hondagressieve hondjes: ze mogen blijven blaffen en krijgen koekjes ook nog!
feestje

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Selene
- Zeer actief
Ik strooi nooit met snoep, het komt wel uit mijn handen vandaan niet ergens op een veldrenee-uk schreef:daar zul je toch zelf bij in moeten springen, het lijkt me niet dat je met koekjes strooien bereikt dat je hond opeens weet dat ie maar 2 minuten mag blaffen.Selene schreef:Waken mag hier best maar wel graag stoppen als ik het zegrenee-uk schreef:ik denk dat je het karakter en de aard van de hond ook niet uit het oog moet verliezen.
denk dat het weinig nut heeft te proberen een waakhond het waken af te leren, afgezien van de vraag of je dat zou moeten willen.

- renee-uk
- Zeer actief
ik denk nog steeds dat je met koekjes, hoe die dan ook bij de hond terecht komen, niet bereikt dat ie uit zichzelf een tijdlimiet instelt.Selene schreef:Ik strooi nooit met snoep, het komt wel uit mijn handen vandaan niet ergens op een veldrenee-uk schreef:daar zul je toch zelf bij in moeten springen, het lijkt me niet dat je met koekjes strooien bereikt dat je hond opeens weet dat ie maar 2 minuten mag blaffen.Selene schreef:Waken mag hier best maar wel graag stoppen als ik het zegrenee-uk schreef:ik denk dat je het karakter en de aard van de hond ook niet uit het oog moet verliezen.

- Selene
- Zeer actief
Klopt! dat kan hij dus ook niet, hij reageert alleen op mijn klaar direct en kwam om snoep en nu voor een braaf. En ik ben zeker geen expert oid in deze of aanhanger maar ik gebruikte blijkbaar wel op bepaalde momenten deze techniek waar rayos goed op reageert en sep er niets mee kanrenee-uk schreef:ik denk nog steeds dat je met koekjes, hoe die dan ook bij de hond terecht komen, niet bereikt dat ie uit zichzelf een tijdlimiet instelt.Selene schreef:Ik strooi nooit met snoep, het komt wel uit mijn handen vandaan niet ergens op een veldrenee-uk schreef:daar zul je toch zelf bij in moeten springen, het lijkt me niet dat je met koekjes strooien bereikt dat je hond opeens weet dat ie maar 2 minuten mag blaffen.Selene schreef:
Waken mag hier best maar wel graag stoppen als ik het zeg
Leuke aanvulling op andere methodes wat mij betreft maar zeker niet zaligmakend voor alles en iedereen
Laatst gewijzigd door Selene op 26 jul 2013 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.

- Belle
- Zeer actief
Nee, natuurlijk is dat niet de bedoeling. Als de emotie verandert, zal het gedrag meeveranderen. Als de emotie t.o.v. de prikkel positief is geworden, zal er voor de hond ook geen aanleiding meer zijn om te blaffen.renee-uk schreef: en het gedrag hoeft niet te veranderen?
een hemel op aarde dan lijkt me voor hondagressieve hondjes: ze mogen blijven blaffen en krijgen koekjes ook nog!
feestje
edit: typfout verbeterd, die nogal een cruciaal verschil maakte (net = niet)

Laatst gewijzigd door Belle op 26 jul 2013 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- Gollum
- Zeer actief
Nou het is het idee dat door een positieve prikkel (koekje) een andere emotie volgt en een andere reactie.renee-uk schreef:
en het gedrag hoeft niet te veranderen?
feestje
- renee-uk
- Zeer actief
dus kort gezegd vervang je het ongewenste gedrag door gewenst gedragBelle schreef:Nee, natuurlijk is dat net de bedoeling. Als de emotie verandert, zal het gedrag meeveranderen. Als de emotie t.o.v. de prikkel positief is geworden, zal er voor de hond ook geen aanleiding meer zijn om te blaffen.renee-uk schreef: en het gedrag hoeft niet te veranderen?
feestje

- Gollum
- Zeer actief
Maar dan heb ik me er toch al mee bemoeid in de vorm van terugroepen? Dan gaat het meer lijken op het belonen van het terugkomen (doe ik nu al) en word de associatie niet veranderd.Belle schreef:Ik denk dat het heel goed kan, helemaal omdat je haar wel kunt roepen en aanlijnen. Zo heb ik het met Isa en haar vijand ook gedaan, de eerste paar keer als we de hond tegenkwamen, roepen en aanlijnen en dan continu volstoppen met lekkers. Hierdoor is haar associatie met die hond veranderd (het zien van die hond geeft haar nu een goed gevoel) en kan ze er nu gewoon los ook normaal langslopen. En dan hoef ik haar ook niet langer vol te stoppen met koekjes. Alleen nog af en toe een koekje om het niet te laten uitdoven.Gollum schreef: Haha wat een leuk hondje![]()
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik heb ook niet het idee dat dat waken negatief is voor de hond. Ik denk dat wat daarover op de 1ste pagina stond dan ook klopt: het gedrag moet voortkomen vanuit angst of conditionering, anders werkt het niet. Voor zover waken 'in' de hond zit ga je dat op deze methode niet om kunnen zetten.renee-uk schreef:daar heb ik toch wat twijfels bij hoor, ik kan me niet voorstellen dat het aanblaffen van vreemde honden nou direkt een onaangename emotie is voor een hond.Belle schreef:Dat is niet helemaal het idee, het gaat niet om het veranderen van gedrag, maar om veranderen van het gevoel, de emotie. Het gaat erom ervoor te zorgen dat iets wat een onaangename emotie opwekt een positieve emotie gaat opwekken.renee-uk schreef:maar dat is, volgens mij dan hoor, juist het hele idee hierachterHeavy schreef:Als ik het goed begrijp is het de bedoeling dat je dus brokjes strooit voordat de hond opmerkt dat er een andere hond aankomt lopen , dit is in mijn geval al een hele uitdaging want ze ruikt en hoort meer dan ik maar goed met wat hulp zou dit nog wel lukken. Dan vaak oefenen totdat de hond dus vanzelf bij een naderende hond rustig blijft ( ik neem aan dat de brokjes uiteindelijk verdwijnen) Ik zeg niet dat het niet werkt hoor , maar dit werkt niet bij mijn hond of beter gezegd niet bij mij .Ik heb hier niet het geduld voor en wat ik al zei mijn hond gaat zelf dingen invullen dus die zie ik al vragend naar me toe komen om brokjes te vragen als er een hond aankomt
EDIT: even het stukje opgezocht wat ik bedoelde:
labranwk schreef:Echter, de motivatie van de hond om uit te vallen, moet wel liggen in angst of conditionering, in geval van erfelijkheid bijvoorbeeld zul je toch beperkte reactie zien.
- Belle
- Zeer actief
Dat maakt toch niet uit. Je beloont eerst voor het terugroepen, en vervolgens blijf je haar volstoppen en wordt gelijk de associatie gelegd met de prikkel.Gollum schreef:Maar dan heb ik me er toch al mee bemoeid in de vorm van terugroepen? Dan gaat het meer lijken op het belonen van het terugkomen (doe ik nu al) en word de associatie niet veranderd.Belle schreef:
Ik denk dat het heel goed kan, helemaal omdat je haar wel kunt roepen en aanlijnen. Zo heb ik het met Isa en haar vijand ook gedaan, de eerste paar keer als we de hond tegenkwamen, roepen en aanlijnen en dan continu volstoppen met lekkers. Hierdoor is haar associatie met die hond veranderd (het zien van die hond geeft haar nu een goed gevoel) en kan ze er nu gewoon los ook normaal langslopen. En dan hoef ik haar ook niet langer vol te stoppen met koekjes. Alleen nog af en toe een koekje om het niet te laten uitdoven.
- Gollum
- Zeer actief
Oh ik dacht omdat ik haar terugroep ik de prikkel word en haar reactie is dan naar mij toekomen (en ze stopt dan met blaffen).Belle schreef:Dat maakt toch niet uit. Je beloont eerst voor het terugroepen, en vervolgens blijf je haar volstoppen en wordt gelijk de associatie gelegd met de prikkel.Gollum schreef:Maar dan heb ik me er toch al mee bemoeid in de vorm van terugroepen? Dan gaat het meer lijken op het belonen van het terugkomen (doe ik nu al) en word de associatie niet veranderd.Belle schreef:
Ik denk dat het heel goed kan, helemaal omdat je haar wel kunt roepen en aanlijnen. Zo heb ik het met Isa en haar vijand ook gedaan, de eerste paar keer als we de hond tegenkwamen, roepen en aanlijnen en dan continu volstoppen met lekkers. Hierdoor is haar associatie met die hond veranderd (het zien van die hond geeft haar nu een goed gevoel) en kan ze er nu gewoon los ook normaal langslopen. En dan hoef ik haar ook niet langer vol te stoppen met koekjes. Alleen nog af en toe een koekje om het niet te laten uitdoven.
- Belle
- Zeer actief
Wat ik wel doe, is de hond wel naar de prikkel (de andere hond) laten kijken en niet alleen maar op mij laten focussen. Juist niet, want de positieve associatie moet met de andere hond gelegd worden.Gollum schreef:
Oh ik dacht omdat ik haar terugroep ik de prikkel word en haar reactie is dan naar mij toekomen (en ze stopt dan met blaffen).
- Gollum
- Zeer actief
Oke, nou ik kan het iig proberen!Belle schreef:Wat ik wel doe, is de hond wel naar de prikkel (de andere hond) laten kijken en niet alleen maar op mij laten focussen. Juist niet, want de positieve associatie moet met de andere hond gelegd worden.Gollum schreef:
Oh ik dacht omdat ik haar terugroep ik de prikkel word en haar reactie is dan naar mij toekomen (en ze stopt dan met blaffen).
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
ook wel bekend als 'the bar is open, the bar is closed'? Of begrijp ik er ook niks van 

- renee-uk
- Zeer actief
mijn reactie hier gaat niet over waken, mijn reactie gaat over het aanblaffen van vreemde hondenZamunda schreef:Ik heb ook niet het idee dat dat waken negatief is voor de hond. Ik denk dat wat daarover op de 1ste pagina stond dan ook klopt: het gedrag moet voortkomen vanuit angst of conditionering, anders werkt het niet. Voor zover waken 'in' de hond zit ga je dat op deze methode niet om kunnen zetten.renee-uk schreef:daar heb ik toch wat twijfels bij hoor, ik kan me niet voorstellen dat het aanblaffen van vreemde honden nou direkt een onaangename emotie is voor een hond.Belle schreef: Dat is niet helemaal het idee, het gaat niet om het veranderen van gedrag, maar om veranderen van het gevoel, de emotie. Het gaat erom ervoor te zorgen dat iets wat een onaangename emotie opwekt een positieve emotie gaat opwekken.
EDIT: even het stukje opgezocht wat ik bedoelde:labranwk schreef:Echter, de motivatie van de hond om uit te vallen, moet wel liggen in angst of conditionering, in geval van erfelijkheid bijvoorbeeld zul je toch beperkte reactie zien.

wat ik van waken vind staat bij reacties van selene en dat sluit wel helemaal aan bij wat jij en labranwk zeggen

- Rahne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tamaskan
- Contacteer:
Mijn vriend is een keer boos geworden op Konah toen ze nog een pup was, bij binnenkomst. Vanaf dat moment schoot Konah iedere keer in de stress als mijn vriend thuis kwam, en begon dan te plassen. Ik dacht eerst dat het wel over zou gaan na een tijdje als mijn vriend haar gewoon zou negeren bij binnenkomst steeds, maar dat gebeurde niet. Ik heb hem toen een zak met snoepjes gegeven en de opdracht om zodra dat hij thuis kwam en de deur opende een hand met snoepjes op de grond te strooien en haar verder te negeren. Dit werkte heel goed, Konah had geen tijd meer om in de stress te schieten, ze was veels te druk met snoepjes rapen. Na een week of 2 ermee gestopt en nooit meer een probleem geweest. Vriend komt thuis = feestje!
- Belle
- Zeer actief
Ja, dat komt op hetzelfde neer. Van wie is dat ook alweer?Rosita Compagner schreef:ook wel bekend als 'the bar is open, the bar is closed'? Of begrijp ik er ook niks van
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Herkenbaarrenee-uk schreef:daar zit ik al een tijdje over te denken eigenlijkBelle schreef:Waarom vind je het niks?renee-uk schreef: deze methode staat sowieso mijlen ver van me af en zal ik ook niet toepassen
maar ik denk het meest nog omdat ik graag direkt reageer op problemen, ze ook graag direkt aanpak en er zelf graag de touwjes in handen hou.

Nou ja, al met al heb ik meer met aandacht vragen en de situatie controleren geloof ik. Het zal ongetwijfeld werken voor bepaalde honden hoor.
- Selene
- Zeer actief
Ik gooi geen snoepjes op de grond, ik hou ze voor zijn neus en geef, en geef en geef totdat hij rustig is en geef er dan nog watluna2906 schreef:Herkenbaarrenee-uk schreef:daar zit ik al een tijdje over te denken eigenlijkBelle schreef:Waarom vind je het niks?renee-uk schreef: deze methode staat sowieso mijlen ver van me af en zal ik ook niet toepassen
maar ik denk het meest nog omdat ik graag direkt reageer op problemen, ze ook graag direkt aanpak en er zelf graag de touwjes in handen hou.Het voelt voor mij als "op goed geluk" handelen, hoewel dat ongetwijfeld niet het geval is. Als mijn hond uitvalt, corrigeer ik en indien aangelijnd, loop ik door. Ik zie mezelf dan nog niet als eerste reactie een handvol snoepjes gooien. Daarbij vraag ik me ook af hoe de interactie dan is. Wat nou als beide honden geïnteresseerd zijn en vervolgens mot krijgen over de uitgestrooide snoepjes?
Nou ja, al met al heb ik meer met aandacht vragen en de situatie controleren geloof ik. Het zal ongetwijfeld werken voor bepaalde honden hoor.

- luna2906
- Zeer actief
De reactie was ook op de mensen die dat wel doenSelene schreef:Ik gooi geen snoepjes op de grond, ik hou ze voor zijn neus en geef, en geef en geef totdat hij rustig is en geef er dan nog wat

Maar hoe werkt dat dan? Ik bedoel als Luna weer loopt te hyperen op de training dan pakt ze gewoon het snoepje aan en hypert weer verder, al kauwend. Ik vraag dan altijd eerst haar aandacht, dan een koekje (want beloning voor de aandacht) en breid de tijd tussen het vragen van de aandacht en het koekje steeds een klein beetje uit. Omdat ik merk dat rustiger is als ze niet de mogelijkheid heeft om zich te laten opfokken door alle prikkels om zich heen. Ik denk dat het 'positiever' maken van de ervaring (want volgens mij is dat het doel) niet helpt in zo'n geval, want ze is juist zo hyper omdat ze het zo leuk vindt en ook wil.
- Belle
- Zeer actief
Ik denk ook niet dat het in die situatie de juiste methode is. Het is meer voor een specifieke prikkel waar de hond op reageert vanuit bijv. angst. Het gaat er dan om om aan die prikkel een andere emotie te koppelen, een die onverenigbaar is met angst. Het wordt bij mensen ook wel gebruikt bij angsten of fobieën.luna2906 schreef:De reactie was ook op de mensen die dat wel doenSelene schreef:Ik gooi geen snoepjes op de grond, ik hou ze voor zijn neus en geef, en geef en geef totdat hij rustig is en geef er dan nog wat![]()
Maar hoe werkt dat dan? Ik bedoel als Luna weer loopt te hyperen op de training dan pakt ze gewoon het snoepje aan en hypert weer verder, al kauwend. Ik vraag dan altijd eerst haar aandacht, dan een koekje (want beloning voor de aandacht) en breid de tijd tussen het vragen van de aandacht en het koekje steeds een klein beetje uit. Omdat ik merk dat rustiger is als ze niet de mogelijkheid heeft om zich te laten opfokken door alle prikkels om zich heen. Ik denk dat het 'positiever' maken van de ervaring (want volgens mij is dat het doel) niet helpt in zo'n geval, want ze is juist zo hyper omdat ze het zo leuk vindt en ook wil.
- luna2906
- Zeer actief
Oké. Dank voor je uitlegBelle schreef:
Ik denk ook niet dat het in die situatie de juiste methode is. Het is meer voor een specifieke prikkel waar de hond op reageert vanuit bijv. angst. Het gaat er dan om om aan die prikkel een andere emotie te koppelen, een die onverenigbaar is met angst. Het wordt bij mensen ook wel gebruikt bij angsten of fobieën.

- Selene
- Zeer actief
Hoe dat werkt weet ik ook niet precies. Ik ben met mijn onzekere stresskip ooit begonnen met gewoon liggen en dan snoepjes mikken zodat er rust in zijn kop kwam. Hoe lager de kop van de hond komt hoe meer hij schijnt te ontspannen. Van daaruit ben ik het in meer situaties gaan doen, in de tuin, vorig jaar toen we met de camper weggingen en hij op een wild vreemde camping terecht kwamen in een hele vreemde situatie voor hem. En nog wat meer dingen.luna2906 schreef:De reactie was ook op de mensen die dat wel doenSelene schreef:Ik gooi geen snoepjes op de grond, ik hou ze voor zijn neus en geef, en geef en geef totdat hij rustig is en geef er dan nog wat![]()
Het schijnt dat als je dit soort training koppelt aan een speciaal kleedje dat je als je dat kleedje meeneemt op den duur in vrijwel alle situaties rust in de hond kan creëren. (en nee, dat werkt natuurlijk niet bij uitvallen

Weet je, ik heb een deel van deze training overgenomen van een gedragstherapeut toen ik rayos nog niet zo lang had en ben daar zelf verder op gaan borduren. Ik hoorde alleen vanmorgen dat sommige dingen die ik al doe met rayos overeen lijken te komen met counter conditioning waar ik nog nooit van had gehoord, ik heb altijd iets geleerd over binnen de seconde belonen van goed gedrag en als je te laat bent je soms ongewenst gedrag kan belonen.
De reden waarom ik dit hier neerzet is niet omdat ik denk dat het zaligmakend is maar wel omdat het sommige honden met bepaalde problemen misschien kan helpen. En als ik daarbij iemand op een ander spoor kan zetten dan bijv een blafband oid vind ik het al prima

- Selene
- Zeer actief
Waar lees ik hem niet goed dan?Inge O schreef:ik zou deze methode alleen zien zitten als het om één enkel geïsoleerd probleem gaat maar dat is niet zo bij veel honden/baasjes dus vraag ik me toch af hoe je dan te werk zou moeten gaan - in tig situaties volstoppen met snoep?
verder kan ik me voorstellen dat een bijkomende valkuil zou kunnen zijn dat juist honden die gewend zijn om met de clicker te 'freewheelen' gaan lopen uitvogelen waar ze de 'beloning' (want zo kunnen ze het echt wel ervaren, ondanks dat de theorie anders zegt) aan te danken hebben en dat dus wél gaan koppelen aan iets van hun eigen gedrag in plaats van aan de 'vervelende prikkel'.
je leest gollum's opmerking niet goed dus je antwoord is geen oplossing voor dit probleemSelene schreef:Nee dat hoeft niet in 1 keer, het wordt trouwens goed uitgelegd in dat filmpje wat je dan moet doen. Hond uit de situatie halen, als hij kalmeert stembeloning geven en opnieuw beginnenGollum schreef:Dat is wel een slimme opmerking ja.Heavy schreef:Als je niet in de buurt bent om klaar te zeggen ben je ook niet in de buurt om brokjes te strooien toch
Hoe lang zou het duren voordat bij de hond de positieve associatie blijvend is gelegd? Het lijkt me dat het minder goed werkt als de hond tussen het trainen door de gelegenheid krijgt om toch te reageren op de negatieve prikkel. Het zou dan in een keer moeten denk ik?.