Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Curly coated retriever vs poedel

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

mireille
Zeer actief
Mijn ras(sen): galgo, greyhound, podenco, australian shepherd, dwergpoedel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Curly coated retriever vs poedel

Ongelezen bericht door mireille »

Ik vind het altijd wel humor wat mensen er van weten te maken.
Zo is mijn greyhound al eens uitgemaakt voor een doberman en een afghaan.
Toen onze dwergpoedel nog leefde werd die geregeld utigemaakt de pup van mijn galgo te zijn.
Ik heb 4 windhonden maar doordat het verschillende soorten en kleuren zijn herkennen de meeste ze niet allemaal als windhond.
Djuna daar zijn ook al de mooiste kruisingen van gemaakt die ik er never nooit aan zou geven zoals bv een friese stabij, ja daar leek ze sprekend op.
Zijn eigen friese stabij stond er naast en die 2 verschilden dag en nacht...
Afbeelding
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

ranetje schreef:
*Esther schreef:Hazel wordt altijd herkend als Poedel, tot vervelens toe eigenlijk.
Pas was wel leuk: een klein jongetje op de fiets zei: dag Poedel! En toen ik zei: dag jongetje moest hij wel heel hard lachen.

Wij zijn eens wezen kijken bij een jachttraining, de instructeur zei, wijzend op een hond uit de groep: ben benieuwd hoe die Poedel het doet. Maar dat was dus een Curly. Ik dacht dat hij me in de maling nam :oeps: Maar hij zag t zelf dus niet.
:80:
Wist die instructeur niet eens wat er in zijn goep zat aan honden? :oeps:
Vraag het maar na :wink:
Vreemd toch?

Samantha: je bedoelt vast Tiësto toch?
Boink
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Koningspoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Boink »

Ik heb een keer een passerende klas met kinderen gehad waarbij ik een jongetje tegen z'n vriendje hoorde zeggen "kijk een pitbull!".

Nou ja, het begint met dezelfde letter :roll:
Lisette1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising, chihuahua en een border collie

Ongelezen bericht door Lisette1985 »

Mijn border collie word vaak voor een aussie aangezien.
En laatst kwam ik in de jumper en had Bliss bij me, daar stond een "gadragstherapeut" om antwoorden te geven van mensen die vragen hadden en toen Bliss zag vroeg hij wat het voor een kruising was... ik zeg dat het een border collie is, waarop de man er heilig van overtuigd is dat het een kruising border collie met husky is :19:
Liefde begint met een glimlach,
Groeit met een kus,
Maar eindigt met een traan.
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

Mijn Basset Artésien Normands worden standaard Beagles genoemd. Wanneer ik dan zeg wat het wel is zijn er ook nog bij die me overtuigen dat het toch echt Beagles zijn want die en die hebben ze ook en dat zijn toch echt Beagles :denken:
Mijn overleden Weimaraner werd toen hij volwassen was regelmatig een Deensedoggen pup genoemd.
Dalmatiener noemen ze Sproet de Dalmatische hond. Ook heel grappig
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Boink schreef:Ik heb een keer een passerende klas met kinderen gehad waarbij ik een jongetje tegen z'n vriendje hoorde zeggen "kijk een pitbull!".

Nou ja, het begint met dezelfde letter :roll:
Nouja, ik noem Cara wel een Pitpoedel, dus ik snap de vergissing wel :mrgreen:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Frederique
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frederique »

Dayka werd als pupje ooit aangezien voor een Poedel.
Devlin is ooit uitgemaakt voor Bobtail.
Vinou als wel heel grote Boomer :-)
Groetjes, Fréderique en mijn Floddertje Babbe
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie :I:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik snap het wel. Wat een rassen er allemaal wel niet zijn joh, ik hou het ook niet meer bij. En dan heb je binnen rassen nog allemaal vacht varrieteiten en noem maar op.

Ik vind het ook helemaal niet vanzelfsprekend dat iemand als een trainer of gedragstherapeut al die hondenrassen moet kennen. En hond is vooral gewoon een hond en een individu. Het is voor een trainer of therapeut nauwelijks van belang wat voor papieren erbij zitten.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Paisley schreef:Ik snap het wel. Wat een rassen er allemaal wel niet zijn joh, ik hou het ook niet meer bij. En dan heb je binnen rassen nog allemaal vacht varrieteiten en noem maar op.

Ik vind het ook helemaal niet vanzelfsprekend dat iemand als een trainer of gedragstherapeut al die hondenrassen moet kennen. En hond is vooral gewoon een hond en een individu. Het is voor een trainer of therapeut nauwelijks van belang wat voor papieren erbij zitten.
Vind ik ook. Mensen lijken hier haast wel beledigd als iemand zijn of haar ras niet herkent. Nou nou nou wat een schande. Echt ik interesseer mij in honden en met alle rassen die er zijn weet ik het ook niet allemaal precies hoor. Echter in mijn eigen cursussen probeer ik wel te weten wat voor honden ik voor mij heb. Staat op aanmelding en als ik het even niet weet zoek ik dat gewoon even op.
En je ziet wel tot wat voor type een hond hoort. Dat ze die van mij onder schaaphond, herder of drijver noemen vind ik meer dan genoeg hoor. Zo lang ze maar niet met husky aanzetten...
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Tessa vinden veel mensen een mechelaar en Tay is geen echte Duitse Herder, want hij is te donker? Dus geen bizarre andere rassen, maar wel aparte opmerkingen :D
*Esther
Zeer actief

Paisley schreef:Ik snap het wel. Wat een rassen er allemaal wel niet zijn joh, ik hou het ook niet meer bij. En dan heb je binnen rassen nog allemaal vacht varrieteiten en noem maar op.

Je slaat de plank behoorlijk mis als je het mij vraagt.
Trainers en gedragstherapeuten helemaal zullen wel degelijk hun rassenkennis up to date moeten hebben.
En dan gaat het mij helemaal niet om het plaatje maar wel om het genenpakketje achter dat plaatje.
Gedrag willen beinvloeden door middel van training zal eerst vooraf gegaan moeten worden door herkenning van het gedrag. Er is zoveel rastypisch gedrag dat moet gewoon herkend worden.
Een Staffpupje dat een flink trekspelletje doet met zijn baasje zal goed moeten leren loslaten en een Beaglepupje moet goed worden begeleid worden in het loslaten en het "hierkomen".
En in een apporteercursus gedraagt een Poedel zich natuurlijk heel anders dan een Curly Coated Retriever. Een ras herkennen is dus weten hoe zo'n hond zich kan gedragen. En dat is van wezenlijk belang als je het mij vraagt.
Annedee
Erelid
Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk

Ongelezen bericht door Annedee »

Tot Hajo (grauwe Oudduitse herder) anderhalf was veranderde hij steeds van kleur, maar hoofdzakelijk was hij blond. Regelmatig stapte mensen van hun fiets af om te vragen wat voor ras dit nu weer was. Vaak dachten ze een kruising tussen Golden retreiver en Mechelse herder :mrgreen: . Tegenwoordig is hij heel donker met lichte kraag en vooral kinderen zeggen vaak dat het een wolf is, en worden dan met een ruk door de ouders meegesleurd. Dit tot grote teleurstelling van Hajo die kinderen geweldig vindt.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

*Esther schreef:

Trainers en gedragstherapeuten helemaal zullen wel degelijk hun rassenkennis up to date moeten hebben.
En dan gaat het mij helemaal niet om het plaatje maar wel om het genenpakketje achter dat plaatje.
Gedrag willen beinvloeden door middel van training zal eerst vooraf gegaan moeten worden door herkenning van het gedrag. Er is zoveel rastypisch gedrag dat moet gewoon herkend worden.
Een Staffpupje dat een flink trekspelletje doet met zijn baasje zal goed moeten leren loslaten en een Beaglepupje moet goed worden begeleid worden in het loslaten en het "hierkomen".
En in een apporteercursus gedraagt een Poedel zich natuurlijk heel anders dan een Curly Coated Retriever. Een ras herkennen is dus weten hoe zo'n hond zich kan gedragen. En dat is van wezenlijk belang als je het mij vraagt.
ben ik het wel mee eens. Je hoeft als trainer echt niet ieder exotisch ras te herkennen wmb, maar verschillende rassen/rasgroepen vragen ook om een andere aanpak en aandachtspunten. Dat zie ik al bij mij op de training, en dat zijn dan alleen nog maar staande honden en retrievers maar al een wereld van verschil!
Bink2009
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bink2009 »

Haha ik kijk nergens meer van op, het vreemdste vind ik nog wel dat Bink als Labrador werd aangezien, ik weet niet op wat voor manier want hij heeft niks weg van een Lab zeker de kleur niet.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

*Esther schreef:

Ben ik het zeker mee eens :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Paisley
Zeer actief

*Esther schreef:

Ik denk dat een goede trainer dat gedrag ook wel herkent uit het gedrag zelf, zonder het uit de hondenencyclopedie te kennen. Er zijn zó veel rassen - een hondentrainer kan nooit praktijkervaring hebben met hun allemaal.
Een goede trainer weet precies wat voor 'type' hond het is, als hij hem een tijdje meemaakt. Het gaat uit eindelijk om de hond als individu.

Mijn oom is hondentrainer geweest en hij deed dat goed, maar ik denk niet dat hij ooit van het merkje Labradoodle heeft gehoord, wat natuurlijk een nieuwe hype is. Net zoals veel exotische rassen, die je 10 jaar terug in nederland niet tegen kwam.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Paisley schreef:Ik denk dat een goede trainer dat gedrag ook wel herkent uit het gedrag zelf, zonder het uit de hondenencyclopedie te kennen. Er zijn zó veel rassen - een hondentrainer kan nooit praktijkervaring hebben met hun allemaal.
Een goede trainer weet precies wat voor 'type' hond het is, als hij hem een tijdje meemaakt. Het gaat uit eindelijk om de hond als individu.

Mijn oom is hondentrainer geweest en hij deed dat goed, maar ik denk niet dat hij ooit van het merkje Labradoodle heeft gehoord, wat natuurlijk een nieuwe hype is. Net zoals veel exotische rassen, die je 10 jaar terug in nederland niet tegen kwam.
Je hoeft de encyclopedie niet uit je hoofd te kennen en je hoeft niet met elk ras praktijkervaring te hebben.
Dat kan ook niet.

Maar je moet wel weten welk type hond het is en wat je kunt verwachten.

Een Labradoodle is geen ras :wink:
Als je als trainer weet (of soms alleen maar kunt gokken) welke rassen er in een hond vertegenwoordigd zijn ben je alweer een stapje verder.
Voor de rest is het idd observatie van het individu.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
gyanty
Zeer actief

Paisley schreef:
*Esther schreef:

Ik denk dat een goede trainer dat gedrag ook wel herkent uit het gedrag zelf, zonder het uit de hondenencyclopedie te kennen. Er zijn zó veel rassen - een hondentrainer kan nooit praktijkervaring hebben met hun allemaal.

Als trainer moet je ook met je tijd mee en dus ook in hypes. Iemand die 10 jaar geleden trainer was en in de tussentijd er helemaal ut is geweest zal zich niet alleen over het soort rassen verbazen wat geheel anders is dan 10 jaar geleden. Ook cursist is niet dezelfde van 10 jaar geleden en de trainingsmethodes ook niet.

Dat geld tegenwoordig in elk vakgebied: je moet wel meegaan met de ontwikkelingen. Je diploma na 10 jaar is niet zo interessant meer, maar wel wat je in die 10 jaar na dat diploma hebt gedaan.
Afbeelding
*Esther
Zeer actief

Paisley schreef: Het gaat uit eindelijk om de hond als individu.
Ja natuurlijk, een hond gedraagt zich vooral honds.
Maar kijkend naar de motivatie voor dit gedrag kan het heel goed zijn dat dat rasgebonden gedrag is.
Dat het zijn oorsprong vindt in het doel waar de hond ooit voor was gefokt.
En ik mag toch aannemen dat jij ook voor jouw ras viel op het karakter en niet alleen op het uiterlijk van een Stabij? En dat je je daar wel in hebt verdiept?
Die variatie houdt het juist leuk, anders hadden we wel allemaal een Stabij toch?
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Als ik met mijn niet zo alledaagse ras naar een gedragstherapeut ga, is het minste wat ik verwacht toch wel dat hij of zij zich ingelezen heeft over het ras en zijn eigenaardigheden.

Romis is al voor vanalles uitgemaakt van bouvier tot bobtail of pyrenese berghond.
In een heel uitzonderlijk geval kent iemand het ras (maar dat is ook geen wonder :engel: )
Groetjes, Marjan
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Ik hoorde gister dat ik Chipmunks heb :mrgreen:
Afbeelding
Bink2009
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bink2009 »

Mit schreef:Ik hoorde gister dat ik Chipmunks heb :mrgreen:
Zijn ze dat niet dan? :Q:
Paisley
Zeer actief

*Esther schreef:
En ik mag toch aannemen dat jij ook voor jouw ras viel op het karakter en niet alleen op het uiterlijk van een Stabij? En dat je je daar wel in hebt verdiept?
Tja min of meer, want de keuze voor deze hond had in mijn geval met meer factoren te maken en ik werd zo krankjorem van het inlezen, dat ik maar de keuze heb gemaakt om een regionaal boerderijhondje in huis te halen. Maar vervolgens heb ik een hele andere hond dan wat de rassenbeschrijving me belooft ;) Ik zou het fijn vinden dat een trainer dat ook ziet. Ik wil graag dat hij míjn hond zn uitdagingen en mogelijkheden ziet, en niet die van de gemiddelde stabij.
En eigenlijk vind ik niet gekveel verschil zitten in de rassen, maar meer in de rasgroepen. Dan weet je in grote lijnen al wat je van een hond kunt verwachten. Vanuit daar zie je de hond als individu.

Maar nu ik mijn eigen argumenten terug lees, hoor ik in mijzelf ook enig ongeduld vanwege al die uitlopende rassen die er zijn, de een nog verziekter dan de ander. Op dezelfde manier dat ik me eraan erger dat ik moet kiezen tussen 100 verschillende soorten tandpasta, had ik ook liever gezien dat er maar een stuk of 20 hondenrassen zijn.
Ik ben een beetje een sober, saai en ouderwets meiske wat dat betreft.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Paisley schreef:
*Esther schreef:
Tja min of meer, want de keuze voor deze hond had in mijn geval met meer factoren te maken en ik werd zo krankjorem van het inlezen, dat ik maar de keuze heb gemaakt om een regionaal boerderijhondje in huis te halen. Maar vervolgens heb ik een hele andere hond dan wat de rassenbeschrijving me belooft ;) Ik zou het fijn vinden dat een trainer dat ook ziet. Ik wil graag dat hij míjn hond zn uitdagingen en mogelijkheden ziet, en niet die van de gemiddelde stabij.
En eigenlijk vind ik niet gekveel verschil zitten in de rassen, maar meer in de rasgroepen. Dan weet je in grote lijnen al wat je van een hond kunt verwachten. Vanuit daar zie je de hond als individu.

Maar nu ik mijn eigen argumenten terug lees, hoor ik in mijzelf ook enig ongeduld vanwege al die uitlopende rassen die er zijn, de een nog verziekter dan de ander. Op dezelfde manier dat ik me eraan erger dat ik moet kiezen tussen 100 verschillende soorten tandpasta, had ik ook liever gezien dat er maar een stuk of 20 hondenrassen zijn.
Ik ben een beetje een sober, saai en ouderwets meiske wat dat betreft.
Je maakt me wel nieuwsgierig naar je hond, want ik zie veel stabijs en je kan ze toch wel redelijk vaak bepaalde gedragingen toeschrijven, maar soms heb je er ook leuke verassende uitspattingen tussen. Dat maakt het juist ook leuk: de uitzondering die de regel bevestigd.
Je voorbereiding als trainer is dat wat je weet. Dat is ras. Dan kijk je naar zowel de hond als inidvidu, maar ook de baas, want die is ook zo bepalend voor het slagen van bepaald gedrag. Dat is op het moment inspelen, maar als iets niet zo gaat als het gaat en de hond laat iets zien wat rasgebonden zou kunnen zijn, kan je daar als trainer wel beter mee uit de voeten dan als je alleen maar naar de hond als individu zou kijken. Het 1 sluit het ander niet uit. Rassenkennis zegt niet dat je niet meer naar het individu moet kijken.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”