Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
wel/niet versvlees met brok?
Moderator: moderatorteam
- DogDalton
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Galgo Espagnol
- Aantal honden: 5
wel/niet versvlees met brok?
Ik weet het niet meer,er zijn volgens mij al een aantal topics over geweest
Ik geef dalton nu sinds kort ook wat versvlees erbij maar dat geef ik samen met zijn brokken,is dit wel goed?Of kan ik het misschien beter apart geven?

Tamara, Jada, Viento, Kid, Tanja, Evita en Rosa
Re: wel/niet versvlees met brok?
met geperste brokken zou het mogen volgens mij, zoals FF, Cavom, etc en met geexpandeerde brokken geloof ik niet.DogDalton schreef:Ik weet het niet meer,er zijn volgens mij al een aantal topics over geweestIk geef dalton nu sinds kort ook wat versvlees erbij maar dat geef ik samen met zijn brokken,is dit wel goed?Of kan ik het misschien beter apart geven?
ik zou zeggen, kijk naar je hond en naar zijn ontlasting! dan weet je genoeg.
qyan kreeg als pup van huisuit bij de fokker de eerste weken proplan en daar moest ik vlees doorheen mengen. en dan afbouwen naar steeds minder vlees en meer brokken en dan nog 1x per week vlees.
maar qyan werd dus misselijk, ging spugen en kreeg diaree als je beide ging combineren, dus ben daar snel mee op gehouden en het apart gaan geven. ben zowiezo opgehouden met brokken, maar da's weer een ander verhaal natuurlijk.
Tussen het geven van brok en versvlees moet minimaal 12 uur tussen zitten omdat brokken anders verteerd worden dan het versvlees.
Beter is het (als je brok door wilt blijven geven) om bijvoorbeeld maandag en dinsdag brok te geven, woensdag vlees, donderdag vrijdag brok zaterdag vlees enz enz. (of om de dag wat je wilt) als er maar minimaal 12 uur tussen zit.
Of je moet ze op stipte tijden eten geven bijvoorbeeld 07:00 uur 's-morgens en dan 19:00 uur 's-avonds maar dat werkt in de praktijk niet altijd
Ten eerste ga je de hond wennen aan vaste etenstijden (Dan heb je kans dat een hond echt gaat zeuren om bepaalde tijden want ja het is zijn etenstijd) en in de weekeinde wil je toch ook wel eens een uurtje langer blijven liggen bijvoorbeeld.
Beter is het (als je brok door wilt blijven geven) om bijvoorbeeld maandag en dinsdag brok te geven, woensdag vlees, donderdag vrijdag brok zaterdag vlees enz enz. (of om de dag wat je wilt) als er maar minimaal 12 uur tussen zit.
Of je moet ze op stipte tijden eten geven bijvoorbeeld 07:00 uur 's-morgens en dan 19:00 uur 's-avonds maar dat werkt in de praktijk niet altijd

Ten eerste ga je de hond wennen aan vaste etenstijden (Dan heb je kans dat een hond echt gaat zeuren om bepaalde tijden want ja het is zijn etenstijd) en in de weekeinde wil je toch ook wel eens een uurtje langer blijven liggen bijvoorbeeld.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
- DogDalton
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Galgo Espagnol
- Aantal honden: 5
-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
- -kris-
- Vaste gebruiker
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
- Aantal honden: 2
- Peet2
- Zeer actief
Ik blijf het ook lastig vinden...Ik lees vaak dat het niet zo goed zou zijn, maar als ik geen stukje vlees door de brokken meng, vreet het asielstakkertje d'r bak niet leeg.....
Je zou d'r toch, verwend krengetje....Maar ze trekt echt haar neus op voor haar brokken en dat houdt ze dagenlang vol (echt teefje, heb ik mij laten vertellen)...Gevolg: moddervette reu (rauscht meteen haar portie op las ik niet oplet, hihi) en broodmagere teef...Dus meng ik maar 1 plakje duck of een klein schepje door haar brokken (en die van de reu, da's eerlijk)....dus het is wel een klein beetje. Ze doen het er redelijk op, zij het dat ze wel erg verharen en redelijk veel krabben. Dat heb je bij echte verse pens niet....Ik ben er ook nog niet uit wat ik moet doen....Ze is echt een lastige eter...
Peet

-
- Actief
- Contacteer:
Misschien is het een optie voor jou om haar over te zetten op een kompleet versvoer,dus geen brokken meer,waarschijnlijk ben je dan ook van dat gejeuk af (als ze teminste geen vlooien heeft)Peet2 schreef:Ik blijf het ook lastig vinden...Ik lees vaak dat het niet zo goed zou zijn, maar als ik geen stukje vlees door de brokken meng, vreet het asielstakkertje d'r bak niet leeg.....Je zou d'r toch, verwend krengetje....Maar ze trekt echt haar neus op voor haar brokken en dat houdt ze dagenlang vol (echt teefje, heb ik mij laten vertellen)...Gevolg: moddervette reu (rauscht meteen haar portie op las ik niet oplet, hihi) en broodmagere teef...Dus meng ik maar 1 plakje duck of een klein schepje door haar brokken (en die van de reu, da's eerlijk)....dus het is wel een klein beetje. Ze doen het er redelijk op, zij het dat ze wel erg verharen en redelijk veel krabben. Dat heb je bij echte verse pens niet....Ik ben er ook nog niet uit wat ik moet doen....Ze is echt een lastige eter...
Peet

-
- Erelid
- Contacteer:
Mmm..ik noem dit geen verwend krengetje..je hond geeft duidelijk aan dat die die brokken niet wilt eten..wel eens nagedacht waaromzij die niet wilt eten??Peet2 schreef:: Je zou d'r toch, verwend krengetje....Maar ze trekt echt haar neus op voor haar brokken en dat houdt ze dagenlang vol (echt teefje, heb ik mij laten vertellen)...Gevolg: moddervette reu (rauscht meteen haar portie op las ik niet oplet, hihi) en broodmagere teef...Dus meng ik maar 1 plakje duck of een klein schepje door haar brokken (en die van de reu, da's eerlijk)....dus het is wel een klein beetje. Ze doen het er redelijk op, zij het dat ze wel erg verharen en redelijk veel krabben. Dat heb je bij echte verse pens niet....Ik ben er ook nog niet uit wat ik moet doen....Ze is echt een lastige eter...Peet
Ze verhaart,ze heeft jeuk..misschien doet zij het gewoon niet goed op brokken die ze nu krijgt??
Probeer ander gewoon eens compleet vers of ga BARFen

groetjes

- Peet2
- Zeer actief
Ik bedoelde 'verwend krengetje" omdat ze 3 jaar in een Oost-Duits asiel heeft gezeten, waar het echt vreten-wat-de-pot-schaft was...Ze waren daar voornamelijk afhankelijk van de brokken die ze door de plaatselijke Lidl gedoneerd kregen. En die at ze zonder problemen....maar nu bij mij is ze ineens een fijnproevertje geworden.
Ik zou haar best elke dag vers vlees willen geven, maar ik ben bang dat dat nogal prijzig wordt. Mijn reu moet nl al duur dieetvoer eten (Mobility Support van RC) want hij heeft MS. Als ik Tunja (het teefje) dan ook nog eens alleen maar vlees moet geven, kai kai...dat zijn veele eurootjes...of zie ik dat verkeerd? Maar 2x daags Carnibest voor een hond van ca 25 kilo, wat ben je aar aan kwijt per week?
(Ik wil niet eigenwijs zijn hoor, dus hoor graag tips enzo...!!) Groetjes,
Peet

Ik zou haar best elke dag vers vlees willen geven, maar ik ben bang dat dat nogal prijzig wordt. Mijn reu moet nl al duur dieetvoer eten (Mobility Support van RC) want hij heeft MS. Als ik Tunja (het teefje) dan ook nog eens alleen maar vlees moet geven, kai kai...dat zijn veele eurootjes...of zie ik dat verkeerd? Maar 2x daags Carnibest voor een hond van ca 25 kilo, wat ben je aar aan kwijt per week?
Peet

-
- Actief
- Contacteer:
Het ligt eraan hoe je het bekijkt,als je brokken koopt die ze niet eet,en ik neem aan dat dat ook geen goedkope brokken zijn,of je koopt een versvoer,wat in de aanschaf vaak vrij duur is ,maar waar je vaak minder van hoeft te geven als wat er als richtlijn voor staat,valt het wel mee.Peet2 schreef:Ik bedoelde 'verwend krengetje" omdat ze 3 jaar in een Oost-Duits asiel heeft gezeten, waar het echt vreten-wat-de-pot-schaft was...Ze waren daar voornamelijk afhankelijk van de brokken die ze door de plaatselijke Lidl gedoneerd kregen. En die at ze zonder problemen....maar nu bij mij is ze ineens een fijnproevertje geworden.![]()
Peet
Je zou ook rodi kompleet kunnen overwegen,als je hier grootverpakking van koopt ben je vrij goedkoop uit,ik was met rodi goedkoper uit als met een zak nutro,carnibest is duurder (dat eten ze nu bij mij) Je zou ook kunnen gaan barfen ,dan ligt het er net aan hoe goedkoop je in kunt kopen,als je geluk hebt en een paar leuke adressen hebt kan dat vrij voordelig uitkomen.Wat ik me uit nieuwschierigheid even afvraag,wat is het bijzondere aan de RC mobility support dat dit is voor een hond met ms ?

- Peet2
- Zeer actief
P.S.: ze krijgt nu de brokjes van Nutro.....is toch een van de beste brok-soorten vind ik zelf, in ieder geval zo min mogelijk rommel....En ze heeft geen vlooien (check check). Verder laat ze echt alles staan, koekjes, fruit, groente, rijst, enz enz...het enige dat ze wil is VLEES!
Misschien is het een optie om ze samen over te zetten naar volledige vleesvoeding? Is carnibest volledig, of moet je daar nog zaken aan toevoegen?
: Peet
Misschien is het een optie om ze samen over te zetten naar volledige vleesvoeding? Is carnibest volledig, of moet je daar nog zaken aan toevoegen?

- Peet2
- Zeer actief
Hai Sylvia,
Dank voor je goeie info, ik ga eens kijken bij Rodi Compleet, misschien dat dat iets voor haar is. Broekhuizen in De Meern zal het wel hebben, en die zijn redelijk voordelig. Hiermee heb je dus al mijn vraag hierboven (over complete vleesvoeding) eigenlijk beantwoord, dank je wel.
Die dieet-brokken van mijn reu, daar zit GLM extract in (iets van een Nieuwzeelandse Groenlipmossel), nou ja....
en dat zou erg goed zijn voor zijn rug....Tja.....
Ik weet het ook niet hoor, maar wil natuurlijk geen domme fouten maken door de eigenwijs uit te hangen. Het heeft bij hem in ieder geval wel erg goed geholpen tegen het poep-eten (
)
P.S. wat een enige foto, die Cocker met die hele vis ('t is toch een vis?)....prachtig!
Peet
Dank voor je goeie info, ik ga eens kijken bij Rodi Compleet, misschien dat dat iets voor haar is. Broekhuizen in De Meern zal het wel hebben, en die zijn redelijk voordelig. Hiermee heb je dus al mijn vraag hierboven (over complete vleesvoeding) eigenlijk beantwoord, dank je wel.
Die dieet-brokken van mijn reu, daar zit GLM extract in (iets van een Nieuwzeelandse Groenlipmossel), nou ja....

P.S. wat een enige foto, die Cocker met die hele vis ('t is toch een vis?)....prachtig!
Peet

-
- Zeer actief
Broekhuizens in De Meern heeft denk ik idd Rodi in het assortiment, wat ze zéker hebben is Duck, een ander merk versvleesvoeding. De Duck ligt in kilopakjes in de vriezer bij de ingang (kun je evt eerst proberen, let op dat je wel een complete versie neemt) en met name de uitmuntend-versie is altijd op voorraad in dozen van 16 kg. Het is al weer een tijdje geleden dat wij het gaven dus ik weet de prijs zo snel niet meer uit mijn hoofd, sorry. Mijn honden van resp. 30 en 35 kilo aten per dag daar 600 en 800 gram van, kun je ongeveer uitrekenen wat je nodig hebt (ws 500-600 gram per dag voor een hond van 25 kilo, afhankelijk van hoe actief ze is)
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
-
- Zeer actief
-
- Erelid
- Contacteer:
snap wat je bedoeltPeet2 schreef:Ik bedoelde 'verwend krengetje" omdat ze 3 jaar in een Oost-Duits asiel heeft gezeten, waar het echt vreten-wat-de-pot-schaft was...Ze waren daar voornamelijk afhankelijk van de brokken die ze door de plaatselijke Lidl gedoneerd kregen. En die at ze zonder problemen....maar nu bij mij is ze ineens een fijnproevertje geworden.![]()
Peet

die Turkse van mij heeft het eerst jaar hoofdzakelijk op Turksbrood geleefd.. ze doet daar nog een moord voor

maar sinds ze BARFt is ze erg selectief..zelfs vlees met een vet randje

dus "luister"

Je kan Carnibest ook afwisselen met zelfklaargemaakte voeding..dat is echt niet zo duur en zo druk je de kosten weer wat. [en ook beter voor de hond..afwisseling!!!!!]
Daar zijn heel wat tips voor!!

- Peet2
- Zeer actief
Aha, dus niet willen eten kan ook een andere oorzaak hebben dan "verwend gedrag"zoals ik het zag?????
hmmmm, da's wel iets om over na te denken! Afijn, ik ga morgen eens op zoek naar Carnibest, dat zal ze zeker lusten!
Zelf maken heb ik al eerder gedaan voor mijn reu (o.a. groentemixjes maken met de keukenmachine, stukkies kip en lekker zilvervliesrijst erdoor.....), hij vond het zaaaalig...maar ik minder....
hij begon er ontzettend van te scheten! Echt, ik durfde gewoon niemand meer in huis te laten....schaam schaam...ook zielig voor mijn reu hoor, zijn maag kon het gewoon niet goed verteren. Maar misschien is het voor het teefje wel een optie.
Afijn, ik ga haar eerst maar aan de Carnibest doen, kan ze toch haar brokken opmaken (ik wil toch geen 15 kilo Nutro wegpleuren.....) want je moet met kleine beetjes beginnen, las ik...
Enne, die kleine Cocker geniet echt van z'n rib (ik met m'n vis...ahum :p: )...Ik wou dat ik een slager in de buurt had, die dat had....ben je niet bang voor scherpe stukken?
Groetjes weer en hartelijk dank voor de leuke info en tips!!
Peet

Zelf maken heb ik al eerder gedaan voor mijn reu (o.a. groentemixjes maken met de keukenmachine, stukkies kip en lekker zilvervliesrijst erdoor.....), hij vond het zaaaalig...maar ik minder....

Afijn, ik ga haar eerst maar aan de Carnibest doen, kan ze toch haar brokken opmaken (ik wil toch geen 15 kilo Nutro wegpleuren.....) want je moet met kleine beetjes beginnen, las ik...
Enne, die kleine Cocker geniet echt van z'n rib (ik met m'n vis...ahum :p: )...Ik wou dat ik een slager in de buurt had, die dat had....ben je niet bang voor scherpe stukken?
Peet

-
- Erelid
- Contacteer:
-
- Zeer actief
Gewoon rustig leren kauwen, eerst even vasthouden tot de hond 'begrijpt' wat de bedoeling is. Ook pupjes kunnen lekker knagen hoorPeet2 schreef:Enne, die kleine Cocker geniet echt van z'n rib (ik met m'n vis...ahum :p: )...Ik wou dat ik een slager in de buurt had, die dat had....ben je niet bang voor scherpe stukken?

Nai nauvalyë moica alasailarin...
- Peet2
- Zeer actief
-
- Zeer actief
-
- Actief
- Contacteer:
Hoi Peet,Peet2 schreef:Aha, dus niet willen eten kan ook een andere oorzaak hebben dan "verwend gedrag"zoals ik het zag?????hmmmm, da's wel iets om over na te denken! Afijn, ik ga morgen eens op zoek naar Carnibest, dat zal ze zeker lusten!
Zelf maken heb ik al eerder gedaan voor mijn reu (o.a. groentemixjes maken met de keukenmachine, stukkies kip en lekker zilvervliesrijst erdoor.....), hij vond het zaaaalig...maar ik minder....hij begon er ontzettend van te scheten! Echt, ik durfde gewoon niemand meer in huis te laten....schaam schaam...ook zielig voor mijn reu hoor, zijn maag kon het gewoon niet goed verteren. Maar misschien is het voor het teefje wel een optie.
Peet
En Janet bedankt

Eerlijkheid bebied mij te zeggen dat ze deze ribben niet gegeten heeft,op die foto was ze 8 weken oud en dit waren de eerste botten die ze zag,bij haar fokker heeft ze eukanuba gegeten.Lamsrib is dan nog iets te hoog gegrepen.Ik heb de ribbenkast in drieen gedeeld voor de volwassen honden en Donna heeft 1 ribje gehad om mee te klooien.Ze heeft het vlees er af ge kauwd en alleen daar was ze al helemaal van versleten :p: Ze is nu 16 weken en eet aan botten alleen nog kippenvleugels en kippen nekken die ze voor de fun of it krijgt. Ze krijgt ook wel ribben maar die krijgt ze nog niet weg,maar het is leuk voor haar om mee bezig te zijn.

-
- Actief

Ik geef Boy en Thyra nu ook iets gemengd.
Zaterdags en zondags geef ik iets minder brokken en dan daarbij een schijf Duck erdoor.
En dan krijgen ze op diezelfde dagen 's avonds alleen versvlees.
De ene dag smuldier en de andere Duck.
Gaat geweldig.
Van smuldier heb ik dan of vuile pens of vlees of Kip.
Doe er wel een snee bruinbrood doorheen.
gr Carel en Goldens
- Peet2
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Peet2
- Zeer actief
Graan kan ook de darmen overbelasten, omdat die niet ingericht zijn op het verteren ervan. Hooguit als het als voor-verteerd is door het prooidier. Gevolg kan zijn: winderig, rommelende maag/darmen, poep eten (ja, ook), veel ontlasting, diarree, enz enz....Ik zou zelf, als je je hond iets bij zijn vlees wil geven, hem liever rijst geven dan een paar boterhammen....is in ieder geval lichter verteerbaar.