Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Locatiecontrôle

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

silvester

Re: Locatiecontrôle

Ongelezen bericht door silvester »

kyechu schreef:Heel bijzonder dat de zwarte piet steeds toegespeeld wordt aan de rasverenigingen en de Raad van Beheer.

Voor alle duidelijkheid:
Bij de Raad van Beheer aangesloten verenigingen zijn verenigingen met volledige rechtsbevoegdheid. Dit houdt in dat de aangesloten verenigingen (rasverenigingen, kynologenverenigingen en bijzondere verenigingen) Algemene Vergaderingen moet houden. Leden van deze verenigingen hebben het recht op het uitbrengen van een stem tijdens Algemene Vergaderingen. Leden kunnen tevens voorstellen voor de Algemene Vergadering indienen, en de leden bepalen met het uitbrengen van hun stem dus het beleid van de vereniging.

De Raad van Beheer is een vereniging van verenigingen met volledige rechtbevoegdheid. Dit houdt in dat ook de Raad van Beheer Algemene Vergaderingen moet houden. Elke aangesloten vereniging heeft recht op het uitbrengen van een stem tijdens Algemene Vergaderingen. Iedere Aangesloten Vereniging oefent, alleen of tezamen met andere Aangesloten Verenigingen, haar Recht van Initiatief uit door het voorleggen van voorstellen aan de Algemene Vergadering en de leden (aangesloten verenigingen) bepalen met het uitbrengen van hun stem dus het beleid van de Raad van Beheer.

Een ieder die lid is van een bij de Raad van Beheer aangesloten vereniging kan dus te allen tijde invloed uitoefenen op de besluitvorming van de Raad van Beheer door zijn bestuur, middels een agendapunt op de ALV, opdracht te geven om een voorstel aan de Algemene Vergadering van de Raad van Beheer voor te leggen.

In de praktijk komt hier helaas weinig van terecht omdat Algemene Vergaderingen van verenigingen slecht bezocht worden, leden zelden voorstellen indienen, en besturen van verenigingen hun achterban niet raadplegen indien er besluiten genomen moeten worden op ALV's van de Raad van Beheer. Er is dus een gebrek aan initiatief en transparantie. Hier zou verandering in moeten komen.

Kort samengevat: ga niet af lopen geven op de rasverenigingen en de Raad van Beheer, want een ieder die lid is van een bij de Raad van Beheer aangesloten vereniging kan invloed uitoefenen op de besluitvorming. Indien je geen lid bent van een bij de Raad van Beheer aangesloten vereniging en je baalt van het beleid, wordt dan lid van een aangesloten vereniging en maak gebruik van je rechten als lid. Wil je om de een of andere reden geen lid worden van een bij de Raad van Beheer aangesloten vereniging, ga dan niet lopen mekkeren.
Uumm, je ziet een ietepieterig stukje over het hoofd, namelijk de eigenbelangen van de rasver. daar zitten over het algemeen alleen maar fokkers in, en die hebben vaak nou eenmaal andere belangen dan een pupkoper.

Het probleem is niet dat ze niet weten hoe ze behoren te fokken (dan doel ik op gezondheid ipv schoonheid), maar dat ze simpelweg niet willen, want een hond die achter bordje nr 1 staat verkoopt makkelijker zijn puppen dan een hond die daar niet staat. (En ja, ik weet dat er ook fokkers zijn die die nr 1 plaats niet interessant vinden, doch dat is heel duidelijk een grote minderheid).
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

silvester schreef: Uumm, je ziet een ietepieterig stukje over het hoofd, namelijk de eigenbelangen van de rasver. daar zitten over het algemeen alleen maar fokkers in, en die hebben vaak nou eenmaal andere belangen dan een pupkoper.
Heb je enig idee hoe het komt dat er bijna alleen maar fokkers in besturen zitten ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

sirene schreef:
silvester schreef: Uumm, je ziet een ietepieterig stukje over het hoofd, namelijk de eigenbelangen van de rasver. daar zitten over het algemeen alleen maar fokkers in, en die hebben vaak nou eenmaal andere belangen dan een pupkoper.
Heb je enig idee hoe het komt dat er bijna alleen maar fokkers in besturen zitten ?
Precies! Waar zijn die pupkopers dan die zo van het ras houden? Die zeggen hun lidmaatschap op "omdat ze het blaadje toch niet lezen". Of nooit meedoen met georganiseerde activiteiten. Of er geen activiteiten georganiseerd worden. Daar schort het aan hoor, betrokkenheid bij je ras.

Mijn man en ik zijn een rariteit. Mijn man vind kaninchenteckels leuk, ik vind die te klein. Dwergteckel dan misschien, of toch een standaard. Eerst maar eens lid worden van de rasvereniging. Dat zijn we nu denk ik 1-1,5 jaar. Nog geen zicht op een pup van rasgroep vier hoor. We zijn alles nog aan het bekijken. Past dat wel, hoe zijn die rassen nu echt (opvallende observering uit een topic hier was dat mensen met teckels het geen probleem vinden met kinderen en mensen in hun omgeving juist wel, dus daar wil ik nader naar gaan kijken, maar dat even terzijde).

Pfff, ik kan daar zo boos om worden. Wat heb jij dan gedaan om je zo dierbare ras te behouden? Natuurlijk zijn er misstanden, maar die zijn toch overal, in alles met iedereen? Doe je je kind op voetbal, schoppen ze de scheidsrechter dood. De wereld is niet normaal, maar voor mij is dat geen excuus om ermee mee te gaan doen. En wij doen wèl ons best voor ons ras. Een beetje op een forum lopen schoppen tegen fokkers die het in ieder geval met goede intenties doen, nee, dàt is vast een oplossing! :boos:

Ennnn adem uit. Sorry hoor, maar ik erger me er zo aan.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Inderdaad helemaal mee eens kom helpen, laat je zien en horen, help mee om voorlichting te geven, zet je in.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”