Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Over aandacht & trekken aan de riem.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Over aandacht & trekken aan de riem.

Ongelezen bericht door Hylos »

Ik zou graag weten hoe jullie dit commando aangeleerd hebben.

Ik wil graag met Xavi oefenen in de tuin op netjes naast lopen icm de clicker. Alleen wil ik er wel graag een commando aan koppelen omdat ik denk dat het voor een hond dan duidelijker is wat ik van hem verwacht.
Nu zeg ik al "naast" gevolgd met "goedzo" als hij naast me loopt.
Blijkbaar vind Xavi dit een vrijbrief om weer te gaan trekken, want dit volgt vaak onherroepelijk. :hmmm:

Tips, ervaringen e.d.?! :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Hylos op 08 okt 2014 11:43, 8 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Afbeelding
KarinW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel
Aantal honden: 1

Re: Commando "naast" of "voet" aanleren.

Ongelezen bericht door KarinW »

Ik gebruik altijd volg voor netjes naast lopen.
Ook met de clicker uitgebouwd eerst 1 stapje, click, snoepje en zo steeds verder
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Enzi krijgt pas 'goedzo' te horen als het einde oefening is ;-) anders is hij er ook vandoor.
Maar koekje in je hand, Xavi aan een lijntje, clicker erbij en zodra hij netjes volgt click en een koekje erin en dit dan blijven herhalen. Als het goed gaat kun je steeds langer wachten met clicken.
Dan beloon je hem als de oefening is afgelopen en hij is braaf geweest nog met een 'goedzo' en niet meer tussen de oefening door.
Hylos
Zeer actief

Lokten jullie de hond dan ook met een koekje?
Het grootste nadeel namelijk is.. Xavi is totaal niet voergericht.
Ik droog nota bene zelf vlees hier en dat neemt ie na uitgebreid te hebben gesnuffeld, met tegenzin aan. :hmmm:

Wellicht kan ik proberen hem elke keer dat we oefenen een andere beloning te geven, dus een ander geurtje. Aangezien hij laatst wel gewoon een brokje aannam wat nog in een winterjas zat. :engel:
Afbeelding
Afbeelding
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Zonder koekje in je hand kan ook.
Eerst je hond de handtouch aanleren.
Dan de hand daarhouden dat hij netjes naast je loopt en dan je hand aanraakt.
Click en koekje pakken en in positie belonen.
Dan oefenen dat je hond je hand wat langer aanraakt.
Ik laat Hazel achter op een pleintje los volgen en dan zoekt ze steeds mijn hand op.
Ook als ze me kwijt is, (dan ga ik dus theoretisch te snel qua opbouw) moet ze me zelf opzoeken en tikt ze mijn hand aan.
Wij vinden het een leuk spelletje en ze loopt netjes naast!
Romy_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer

Ongelezen bericht door Romy_ »

Als je wilt kan ik foto's maken van mijn martin gaus boek waarin dit uitgelegd staat? Dit is een paar blz dus teveel om over te typen
*Esther
Zeer actief

Hazel is ook absoluut niet voergericht. Voor haar is de beloning in dit aan t eind een trekspelletje samen.
En ook lekker in tempo lopen, jeuj, bewegen, dat is pas leuk!
Een hond die voergericht is, is eigenlijk wel heeeel makkelijk met trainen.
Hylos
Zeer actief

De handtouch leerden we idd ook op cursus.
Dat ging opzich redelijk, maar meestal vrat ie mn hand op :hmmm:
Daarnaast heeft Xavi een concentratieboog van een erwt. Dus ik ben bang dat dat nog een stapje te ver is. Ik moet nu echt in kleine stapjes want ik heb al zoveel geprobeerd en het werkt gewoon niet. Dus ff back to basic en heel rustig aan in de tuin beginnen.

@Romy, ja dat zou ik wel fijn vinden! Op de vorige hondenschool trainden we ook wel op de Martin Gaus manier zeg maar.
Afbeelding
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Gewoon beginnen met één stapje en een paar stapjes, daarna even samen spelen of rennen en dan weer een paar stapjes. Inderdaad niet te snel te veel willen. Veel honden vinden rennen samen met het baasje ook leuk, dus dat kun je ook als 'beloning' gebruiken.
Voor een hond die snel afdwaalt, helpt het soms om het niet te voorspelbaar te maken, dus al snel met bochtjes en verschillende tempo's gaan spelen. Dan blijven ze vaak beter bij de les.
*Esther
Zeer actief

Hylos schreef:De handtouch leerden we idd ook op cursus.
Dat ging opzich redelijk, maar meestal vrat ie mn hand op :hmmm:
Daarnaast heeft Xavi een concentratieboog van een erwt. Dus ik ben bang dat dat nog een stapje te ver is. Ik moet nu echt in kleine stapjes want ik heb al zoveel geprobeerd en het werkt gewoon niet. Dus ff back to basic en heel rustig aan in de tuin beginnen.

@Romy, ja dat zou ik wel fijn vinden! Op de vorige hondenschool trainden we ook wel op de Martin Gaus manier zeg maar.
Hoe oud is jouw hond nu?
Hazel kreeg ik met ruim 5 maanden, een enorme stuiterbal en wat heb ik vaak in de les stil gestaan om te wachten tot mevrouw zelf met haar aandacht bij mij kwam.....
En nu is ze precies 18 maanden en nu eindelijk, sinds een paar weken :cheer: merk ik dat ze meer aandacht heeft, dat ze rustiger wordt en dat kwartjes gaan vallen.
Ik hoop dat je hier een hart onder de riem in ziet....want uiteindelijk komt het dus wel goed na een hoop investeren....Maar soms is het gewoon niet makkelijk!
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Laicka vindt voertjes uit de hand super stom maar als ik een voertje weggooi en ze mag hem zoeken dan werkt het beter als beloning. Verder zou het het zoals bovengenoemd aanleren
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

DeDiana schreef:Gewoon beginnen met één stapje en een paar stapjes, daarna even samen spelen of rennen en dan weer een paar stapjes. Inderdaad niet te snel te veel willen. Veel honden vinden rennen samen met het baasje ook leuk, dus dat kun je ook als 'beloning' gebruiken.
Voor een hond die snel afdwaalt, helpt het soms om het niet te voorspelbaar te maken, dus al snel met bochtjes en verschillende tempo's gaan spelen. Dan blijven ze vaak beter bij de les.
Dankjewel, rennen vind hij idd leuk! gewoon een klein stukje, hij let dan ook op mij.. goede tip!
*Esther schreef: Hoe oud is jouw hond nu?
Hazel kreeg ik met ruim 5 maanden, een enorme stuiterbal en wat heb ik vaak in de les stil gestaan om te wachten tot mevrouw zelf met haar aandacht bij mij kwam.....
En nu is ze precies 18 maanden en nu eindelijk, sinds een paar weken :cheer: merk ik dat ze meer aandacht heeft, dat ze rustiger wordt en dat kwartjes gaan vallen.
Ik hoop dat je hier een hart onder de riem in ziet....want uiteindelijk komt het dus wel goed na een hoop investeren....Maar soms is het gewoon niet makkelijk!
Xavi is vandaag precies 10 maanden.
Ik geloof ook wel dat het over gaat hoor! Dat hij rustiger wordt, al is het niet een hele drukke hond. Alleen aandacht voor de baas en niet trekken enzo, zulke dingen geloof ik niet dat het vanzelf gaat. Ik moet er wel tijd in steken. Maar je bedoeld denk ik ook dat ze het op een gegeven moment echt gaan begrijpen.
Xavi is een hond die alles interessant vind om hem heen en dus erg snel afgeleid is (hoort misschien ook nog bij zijn leeftijd), niet zozeer baasgericht, liefst zijn eigen weg wandelt/zijn eigen ding doet en ziet het nut van vele "saaie" oefeningen niet in. Tsja, hoort ook wel wat bij het "ras" geloof ik. :lol1: Hij is gewoon erg op zichzelf gericht. Tenzij er een voetbal tevoorschijn komt want dan is meneer één en al oor en wordt ie super enthousiast. :mrgreen:
***puppy*** schreef:Laicka vindt voertjes uit de hand super stom maar als ik een voertje weggooi en ze mag hem zoeken dan werkt het beter als beloning. Verder zou het het zoals bovengenoemd aanleren

Dankje! Misschien werkt dat wel. Denk dat hij bij deze oefening niet erg handig is, maar wellicht kan ik het ergens anders bij gebruiken.
Afbeelding
Afbeelding
*Esther
Zeer actief

Xavi is vandaag precies 10 maanden.
Ik geloof ook wel dat het over gaat hoor! Dat hij rustiger wordt, al is het niet een hele drukke hond. Alleen aandacht voor de baas en niet trekken enzo, zulke dingen geloof ik niet dat het vanzelf gaat. Ik moet er wel tijd in steken. Maar je bedoeld denk ik ook dat ze het op een gegeven moment echt gaan begrijpen.
Xavi is een hond die alles interessant vind om hem heen en dus erg snel afgeleid is (hoort misschien ook nog bij zijn leeftijd), niet zozeer baasgericht, liefst zijn eigen weg wandelt/zijn eigen ding doet en ziet het nut van vele "saaie" oefeningen niet in. Tsja, hoort ook wel wat bij het "ras" geloof ik. :lol1: Hij is gewoon erg op zichzelf gericht. Tenzij er een voetbal tevoorschijn komt want dan is meneer één en al oor en wordt ie super enthousiast. :mrgreen:

O, dan ben ik niet duidelijk geweest sorry.
Ik bedoelde zeker niet dat het vanzelf gaat, ik heb veel geinvesteerd en elke dag geoefend. En niet tot vervelens toe natuurlijk maar gewoon elke keer met t uitlaten en op les.
Hazel had zo weinig aandacht voor mij, alles was belangrijker, zeker in een andere omgeving.Alles moest ze zien.
Dus gewoon thuis veel oefenen, in je tuin inderdaad.
gebruik dat speeltje dan als beloning, verstop op onder je trui, kan jou t schelen. Dan deed ik bij Hazel ook. Dan keek ze tenminste naar me en kon ik haar wat laten doen.
Succes!!
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

Ik heb het op verschillende manieren geleerd (touch, clicker etc.) Maar het bleef gewoon niet hangen of serieus genoeg genomen als ik met meerdere honden loop (ze jutte elkaar op, jij 1 stap verder ik 2 stappen verder)
Ik heb weinig regels en geef zelden commando's maar " hierblijven" (dus naast of net iets achter lopen) dat moeten ze gewoon kunnen en opvolgen.
Dus ik heb het helemaal op mijn eigen manier gedaan en dat werkt bij alle honden hier perfect. Eerst aan de lijn geoefend en als ze mij voorbij willen lopen zeg ik "uhh" dat is hier een hele duidelijke correctie :wink: als ze dat eenmaal door hebben dan geef ik pas het commando erbij en beloning (alleen stem beloning anders gaan ze weer in hyper modus). Dus dan zeg ik motiverend "dat is hierblijven!!" Dan zijn ze heel trots :mrgreen: daarna doe ik hetzelfde los en vaak ook met een vingerknip erbij.. maar dan heb ik ook het tegenovergestelde aangeleerd en dat is "toe maar" (vrij!) Dus eerst is het "hierblijven" en als ze mij willen passeren dan is het "uhh" (later hoef je bijna niet meer te corrigeren) en als ze een flink stuk naast hebben gelopen dan is het "toe maar!" En dan rennen ze allemaal een stuk vooruit, alsof ze voor het eerst los mogen :mrgreen: met 1 hond zou je dit met een speeltje kunnen doen, want dat is eigenlijk gelijk de beloning. Als ik ze hier om en om uitlaat dan zijn er een paar die blijven gewoon droog bij mij lopen als ik zeg "toe maar!" Die gaan dan gewoon wat snuffelen en moet ik wat meer oppeppen :mrgreen:
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Browny, grappig want ik doe nu eigenlijk een beetje hetzelfde! :lol1:

Xavi weet wel wat "uuh" is, alleen buiten is hij daar niet echt voor te bereiken.
Ik zeg dat dus ook, ook met vingerknip erbij want dat is ook een veel gebruikte correctie hier. En looptie dan naast me zeg ik idd, "dat is naaast!". :mrgreen:
Voor het loslaten moet ie ook zit & wacht en zeg ik daarna toemaar, voor het "vrij" idd.

Maargoed, fijn dat het bij jou werkt.. Hier helaas niet :(
Hij is niet zo snel onder de indruk. Al geef ik hem een por in zn zij, dat werkt wel even maar het is altijd tijdelijk. Het is neus op de grond en gaan. Je zou denken dat ie een schat op het spoor is, maar niks is minder waar :tongue:
*Esther schreef:
O, dan ben ik niet duidelijk geweest sorry.
Ik bedoelde zeker niet dat het vanzelf gaat, ik heb veel geinvesteerd en elke dag geoefend. En niet tot vervelens toe natuurlijk maar gewoon elke keer met t uitlaten en op les.
Hazel had zo weinig aandacht voor mij, alles was belangrijker, zeker in een andere omgeving.Alles moest ze zien.
Dus gewoon thuis veel oefenen, in je tuin inderdaad.
gebruik dat speeltje dan als beloning, verstop op onder je trui, kan jou t schelen. Dan deed ik bij Hazel ook. Dan keek ze tenminste naar me en kon ik haar wat laten doen.
Succes!!
Wel erg fijn dat je, nadat je er veel tijd ingestoken hebt, ziet dat het de moeite waard is geweest!
Let ze nu ook echt beter op je, of blijft dat lastig?
Afbeelding
Afbeelding
*Esther
Zeer actief

Ja, de aandachtsoefening gaat echt veel beter. En nog belangrijker, we zijn echt maatjes!
Alleen over het netjes naast lopen ben ik nog niet tevreden, bij opwinding gaat t nogal eens mis.
Van de week naar de dierentuin geweest en daar ging het ook al best goed. En als er ergens veel nieuwe prikkels zijn, toch?
Dus veel ondernemen samen, dat helpt ons.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Het 'naast' lopen kan mijn hond perfect, voor een gedroogd visje ofzo. Ze is ook niet voergericht maar zo'n oefening doet ze in een rustige omgeving wel.

Maar dit betekent niet dat ze niet meer trok tijdens een normale wandeling :roos:

Sinds kort heb ik dat trekken goed aangepakt, en het resultaat vind ik spectaculair, via een methode die ik las in het boekje "de gehoorzame hond" van Henry Weesie. Hij traint honden zonder voer en op basis van roedel gedragingen.

Als je het interesseert, zou je het boekje moeten lezen. Ze hebben hem bij de Jumper in Leeuwarden. In het kort komt het erop neer dat je het trekken niet moet laten gebeuren, omdat je al veel eerder had moeten ingrijpen. Bij honden loopt de leider voorop, en dat ben jij. Het uitgangspunt is dat je hond naast of achter je loopt. Als je wegloopt en de hond haalt je in, geef je een correctie aan de riem (hij adviseert een slipketting omdat dit de nekbeet simuleert), keert direct om en loopt de andere kant uit. Als hij in de goede positie loopt, beloon je met je stem.

Op heel veel hondenscholen leren ze zoiets, maar dan wordt er niet gecorrigeerd met een slipketting, maar alleen de goede momenten beloond met een voertje. Bij ons werkte dat niet. Met deze methode van Henry Weesie had ik echt binnen 15 minuten resultaat! Niet normaal, ik was helemaal verbaast. Ze snapt het nu echt. De slipketting heb ik maar 2 keer gebruikt om het aan te leren, ze heeft nu haar eigen halsband weer.
Een slipketting heeft een slecht imago maar dit is ook voor mijn hond een verbetering, want altijd maar in die halsband hangen is ook onwijs slecht voor hun keel. En de correcties hoeven niet heel hard te zijn - als de boodschap maar over komt. Een hond mag je nooit aan een slipketting laten trekken, omdat hij zichzelf dan wurgt.

Als ze nu voor me gaat lopen, hoef ik alleen maar stil te gaan staan en dan dribbelt ze direct terug om achter me aan te sluiten. 95% van de tijd loopt ze nu aan een doorhangende lijn. Ik laat haar wel eens voorop lopen aan een lange lijn om een beetje rond te kunnen snuffelen, maar als ik haar weer korter neem, is de boodschap duidelijk en komt ze weer naast.

Het nadeel is dat ze nu wel haar energie en frustratie op een andere manier uit, als ze ergens héél graag heen wil, en niet kan trekken. Of ze gaat toch in de riem hangen, en als ik dat corrigeer, gaat ze spinnen. Maar ze is nog zo jong en de verbetering ten opzichte van 4 weken terug is spectaculair.

PS mijn hond is krap 8 maanden dus moet ook nog veel leren.
Laatst gewijzigd door Paisley op 12 aug 2013 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
lijn
Zeer actief
Mijn ras(sen): GBGV

Ongelezen bericht door lijn »

Het lijkt wel alsof je het over Vedette hebt! Alles precies het zelfde! Ze vind samen trainen binnen wel leuk en dan volgt ze alles op! Zelfs met voertjes! Maar buiten zijn de voertjes niet interessant en is ze alles vergeten. Zelfs in de tuin is ze minder baasgericht. Op cursus doet ze het om de les goed. Over 3 weken beginnen we met de elementaire gehoorzaamheid... Ik hou mijn hart vast! Ik lees dus met je mee!
Romy_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer

Ongelezen bericht door Romy_ »

runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Tja, veel blijven oefenen en ook veel leuke dingen samen ondernemen. Jura kwam hier als onaangepaste stuiterbal van 8 maanden, had nog nooit van een riem gehoord voor die tijd. We zijn nu iets meer dan een jaar verder en ik krijg regelmatig complimenten over hoe ver we al zijn gekomen. Het kan altijd nog stukken beter natuurlijk maar in de meeste omgevingen loopt ze nu ontspannen naast me, uit zichzelf dus en niet op commando. Het is ook denk ik niet een truukje / oefening waar je dat mee voor elkaar krijgt maar alle dingen die je daarnaast ook met je hond doet. Waardoor je op den duur steeds belangrijker en leuker wordt voor je hond, wat best lastig is natuurlijk in situaties als er een heerlijk geurtje te snuffelen valt en alle andere 1001 dingen die in de omgeving zijn. Maar echt, het kan en het wordt op den duur echt wel beter. ;)

(je hebt ook nog een PB van me)
Hylos
Zeer actief

Paisley, Al die theoriën over roedelleiders en dus dominantie dat mijn hond voorop loopt geloof ik echt niet in. Hij ruikt of ziet iets wat interessant is en wil daar naartoe.. en dus trekt hij. Een slipketting of ruk aan de hals van een pup kan meer kwaad dan goed doen. Echt ik geef ook wel eens een ruk, puur uit frustratie. Dat werkt soms even maar is hier altijd tijdelijk geweest. Mijn hond pijn doen (ja dat doet de slipketting op zo'n manier) zodat hij naar me luistert gaat tegen mijn principes in; ik heb geleerd op cursus dat je je hond dan angstig kunt maken voor hetgeen waar hij naartoe wilde (hond, mens, auto wt dan ook). Of het kan koppelen aan de brommer die op dat moment net voorbij kwam. Het resultaat is dan dat hij uit angst wellicht naast je loopt, maar uit gaat vallen of andere soorten van stress gaat vertonen. Want jou hond dus eigenlijk doet. :wink:

Ik was net even best pissed innerlijk en gaf hem geen centimeter ruimte, liep door als hij stilstond, ging niet echt vriendelijk dus. Ja, hij liep (beteuterd) naast me en is nu nog depri om zich heen aan het kijken. Sneu voor de hond en voor mij is het ook niks. Vandaar dit topic.
lijn schreef:Het lijkt wel alsof je het over Vedette hebt! Alles precies het zelfde! Ze vind samen trainen binnen wel leuk en dan volgt ze alles op! Zelfs met voertjes! Maar buiten zijn de voertjes niet interessant en is ze alles vergeten. Zelfs in de tuin is ze minder baasgericht. Op cursus doet ze het om de les goed. Over 3 weken beginnen we met de elementaire gehoorzaamheid... Ik hou mijn hart vast! Ik lees dus met je mee!
Altijd fijn te horen dat ik niet de enige ben :mrgreen: Maar wel vervelend, hopelijk heb je wat aan dit topic en gaat het straks bij jou ook goed!
Super bedankt! Heb het meteen gelezen :ok:
In feite zou ik in de tuin moeten beginnen (zonder riem!), gewoon lopen en zodra hij bij me in de buurt komt, clicken en belonen. De eerste stap tot bij mij in de buurt blijven en dat uitbouwen naar naast me lopen. Kan ik direct mee aan de slag!
runninggirl schreef:Tja, veel blijven oefenen en ook veel leuke dingen samen ondernemen. Jura kwam hier als onaangepaste stuiterbal van 8 maanden, had nog nooit van een riem gehoord voor die tijd. We zijn nu iets meer dan een jaar verder en ik krijg regelmatig complimenten over hoe ver we al zijn gekomen. Het kan altijd nog stukken beter natuurlijk maar in de meeste omgevingen loopt ze nu ontspannen naast me, uit zichzelf dus en niet op commando. Het is ook denk ik niet een truukje / oefening waar je dat mee voor elkaar krijgt maar alle dingen die je daarnaast ook met je hond doet. Waardoor je op den duur steeds belangrijker en leuker wordt voor je hond, wat best lastig is natuurlijk in situaties als er een heerlijk geurtje te snuffelen valt en alle andere 1001 dingen die in de omgeving zijn. Maar echt, het kan en het wordt op den duur echt wel beter. ;)

Heb je een PB teruggestuurd! Dankje!
Leuke dingen doen we zeker.. hij gaat elke dag met me in de auto ergens naartoe. Vaak naar het losloopgebied of naar mn ouders of tante. Alleen ik wil zo graag nóg veel leukere dingen doen :mrgreen:
Lekker samen op pad, niet altijd naar een losloopgebied hoeven omdat lopen over straat vaak niet leuk is. Gewoon lekker samen 1 of 2 uren lopen en later meer! Dat wil ik erg graag.
Op de vorige cursus werd ook gezegd dat het heel erg moeilijk is in bijvoorbeeld een losloopgebied. Xavi moet daar ook wel eens aan de lijn omdat er koeien lopen. Nou dat wil niet en dat snap ik best.. maar op straat moet het gewoon kunnen vind ik.
Afbeelding
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Hylos schreef:
runninggirl schreef:Tja, veel blijven oefenen en ook veel leuke dingen samen ondernemen. Jura kwam hier als onaangepaste stuiterbal van 8 maanden, had nog nooit van een riem gehoord voor die tijd. We zijn nu iets meer dan een jaar verder en ik krijg regelmatig complimenten over hoe ver we al zijn gekomen. Het kan altijd nog stukken beter natuurlijk maar in de meeste omgevingen loopt ze nu ontspannen naast me, uit zichzelf dus en niet op commando. Het is ook denk ik niet een truukje / oefening waar je dat mee voor elkaar krijgt maar alle dingen die je daarnaast ook met je hond doet. Waardoor je op den duur steeds belangrijker en leuker wordt voor je hond, wat best lastig is natuurlijk in situaties als er een heerlijk geurtje te snuffelen valt en alle andere 1001 dingen die in de omgeving zijn. Maar echt, het kan en het wordt op den duur echt wel beter. ;)

Heb je een PB teruggestuurd! Dankje!
Leuke dingen doen we zeker.. hij gaat elke dag met me in de auto ergens naartoe. Vaak naar het losloopgebied of naar mn ouders of tante. Alleen ik wil zo graag nóg veel leukere dingen doen :mrgreen:
Lekker samen op pad, niet altijd naar een losloopgebied hoeven omdat lopen over straat vaak niet leuk is. Gewoon lekker samen 1 of 2 uren lopen en later meer! Dat wil ik erg graag.
Op de vorige cursus werd ook gezegd dat het heel erg moeilijk is in bijvoorbeeld een losloopgebied. Xavi moet daar ook wel eens aan de lijn omdat er koeien lopen. Nou dat wil niet en dat snap ik best.. maar op straat moet het gewoon kunnen vind ik.
Ook in de wijk lopen kan je leuk maken, doe maar eens (als dat voor jezelf kan natuurlijk) onverwacht stukjes joggen bijvoorbeeld! Of ineens 200 meter terug lopen en dan na 300 meter weer de andere kant op, etc. Ieder bankje of verhoging dat je tegenkomt kan je een leuk spelletje mee doen, 'op de bank' commando vindt Jura erg leuk ondertussen, dan op de bank laten afliggen, etc. en natuurlijk met veel vrolijkheid dit soort spelletjes. Een boom kan je omheen laten volgen, je kan leren dat ie met één of twee pootjes ergens op moet staan. Picknicktafeltjes kan je ook veel mee doen. Of een kinderschommel die je tegenkomt, of zo'n wip-kip, laten lopen over een laag muurtje, noem maar op. Maak overal een samenwerking van. Of her en der een brokje in het gras laten speuren of een speeltje (bal of wat dan ook) laten zoeken die je verstopt in de bosjes of achter een boom.
Wandelen hoeft echt niet saai te zijn, net als aan de lijn lopen niet! En als je dit soort dingen dagelijks doet word je als baasje ook veel interessanter om op te letten voor Xavi. :ok:
Nerazi
Zeer actief

Als je nu lekker aan de slag gaat met oefenen en trainen dan komt het echt goed met jou & Xavi ;-)
Enzi was op die leeftijd ook een hond die overal zijn aandacht had behalve bij mij tijdens de wandelingen. Andere honden waren duizendmaal interessanter en hij stierde daar gerust op af, al liepen ze aan de andere kant van het park. Hij heeft ongeveer een maand lang elke wandeling gestaakt door op zijn rug in het gras te gaan liggen als ik een route liep die meneer niet aanstond :mann: (dit doet hij heel af en toe nog steeds als hij iets echt niet wilt) Hij is nu bijna 2 en het is een wereld van verschil met een jaar geleden, hoor. En ik heb zovaak gedacht 'dit komt nooit meer goed :schrik: ' en ik kan me daar nu niets meer bij voorstellen.
Natuurlijk heeft hij af en toe nog z'n ondeugende momentjes maar daar hou ik van en moet er eigenlijk altijd om lachen.
Geduld is een schone zaak zal ik maar zeggen :mrgreen:
runninggirl
Zeer actief

Meghan schreef:Als je nu lekker aan de slag gaat met oefenen en trainen dan komt het echt goed met jou & Xavi ;-)
Enzi was op die leeftijd ook een hond die overal zijn aandacht had behalve bij mij tijdens de wandelingen. Andere honden waren duizendmaal interessanter en hij stierde daar gerust op af, al liepen ze aan de andere kant van het park. Hij heeft ongeveer een maand lang elke wandeling gestaakt door op zijn rug in het gras te gaan liggen als ik een route liep die meneer niet aanstond :mann: (dit doet hij heel af en toe nog steeds als hij iets echt niet wilt) Hij is nu bijna 2 en het is een wereld van verschil met een jaar geleden, hoor. En ik heb zovaak gedacht 'dit komt nooit meer goed :schrik: ' en ik kan me daar nu niets meer bij voorstellen.
Natuurlijk heeft hij af en toe nog z'n ondeugende momentjes maar daar hou ik van en moet er eigenlijk altijd om lachen.
Geduld is een schone zaak zal ik maar zeggen :mrgreen:
Herkenbaar :goeie:

Eén keer besloot Jura midden tijdens het oversteken op een druk kruispunt te gaan afliggen, want achter ons liep een vriendje van haar dus daar wilde ze op wachten. Heb haar toen dus echt moeten optillen en mee moeten sleuren, ik werd aangekeken door voorbijgangers alsof ik haar aan het mishandelen was want de tut zette het ook nog eens op een joelen omdat ze het er echt niet mee eens was. :mann:

Gelukkig doet ze dit soort grapjes niet meer, en kan ik er weer smakelijk om lachen als ik er aan terugdenk.
Nerazi
Zeer actief

runninggirl schreef:

Eén keer besloot Jura midden tijdens het oversteken op een druk kruispunt te gaan afliggen, want achter ons liep een vriendje van haar dus daar wilde ze op wachten. Heb haar toen dus echt moeten optillen en mee moeten sleuren, ik werd aangekeken door voorbijgangers alsof ik haar aan het mishandelen was want de tut zette het ook nog eens op een joelen omdat ze het er echt niet mee eens was. :mann:

Gelukkig doet ze dit soort grapjes niet meer, en kan ik er weer smakelijk om lachen als ik er aan terugdenk.
:LOL: Oja, dat deed Enzi bij zowaar bij elke hond die voorbij kwam binnen een straal van 10 meter. Plat op zijn buik en met geen mogelijkheid vooruit te krijgen totdat de hond weer uit zicht was. En dan inderdaad optillen en meesleuren en maar piepen en springen als een bokkende shetlandpony 'ik wil dit niet :boos: ' . Af en toe stond ik echt voor lul met die draak maar inderdaad ik kan er nu ook om lachen.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Hylos schreef:Paisley, Al die theoriën over roedelleiders en dus dominantie dat mijn hond voorop loopt geloof ik echt niet in. Hij ruikt of ziet iets wat interessant is en wil daar naartoe.. en dus trekt hij. Een slipketting of ruk aan de hals van een pup kan meer kwaad dan goed doen. Echt ik geef ook wel eens een ruk, puur uit frustratie. Dat werkt soms even maar is hier altijd tijdelijk geweest. Mijn hond pijn doen (ja dat doet de slipketting op zo'n manier) zodat hij naar me luistert gaat tegen mijn principes in; ik heb geleerd op cursus dat je je hond dan angstig kunt maken voor hetgeen waar hij naartoe wilde (hond, mens, auto wt dan ook). Of het kan koppelen aan de brommer die op dat moment net voorbij kwam. Het resultaat is dan dat hij uit angst wellicht naast je loopt, maar uit gaat vallen of andere soorten van stress gaat vertonen. Want jou hond dus eigenlijk doet. :wink:
Ieder kiest zn eigen manier, maar in dit stukje vind ik dat je wel een paar voortijdige conclusies trekt waar je wellicht op terug gaan komen als je je er meer op inleest. Ik ga het ook niet tegenspreken - ik wilde je er alleen op wijzen hoe ik mijn manier heb gevonden om niet meer over straat gesleurd te worden.
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Meghan schreef:
runninggirl schreef:

:LOL: Oja, dat deed Enzi bij zowaar bij elke hond die voorbij kwam binnen een straal van 10 meter. Plat op zijn buik en met geen mogelijkheid vooruit te krijgen totdat de hond weer uit zicht was. En dan inderdaad optillen en meesleuren en maar piepen en springen als een bokkende shetlandpony 'ik wil dit niet :boos: ' . Af en toe stond ik echt voor lul met die draak maar inderdaad ik kan er nu ook om lachen.
Haha ach dat wou en wil Xavi ook wel doen. :mrgreen:
Maar ik til hem zo omhoog en zeg hem door te lopen... Dat was 3 keer even vervelend en nu zie ik wanneer hij het neigt te doen en zeg meteen dat ie door moet lopen. Ben blij dat dat over is! Het ziet er niet uit idd :LOL:

Paisley, fijn dat je een manier hebt gevonden en dat je nu goed met je hond over straat kunt lopen. Ik heb iets tegen slipkettingen en het bewust pijn doen of stress creëren bij honden. Misschien omdat de mijne daar erg op reageert, die voelt zich dan duidelijk lamlendig. Misschien is dit niet het geval bij de methode die jij omschrijft, in dat geval sorry dat ik fel was. :wink:

Heb zojuist even in de tuin geoefend met aandacht lopen. Ik zou eerst als zijn speeltjes opruimen omdat ik bang was dat ie teveel afgeleid zou zijn. Maar het schaap was blijkbaar blij de clicker weer te zien en liep zowaar steeds achter me aan :mrgreen: en zodra hij naast kwam lopen deed ik na 2 stappen een click + beloning. Hij kijkt mij alleen nooit aan.. Hij kijkt naar de clicker. Heb altijd het idee dat hij het niet fijn vind me recht aan te kijken of zo.

Ben blij dat ik veel geoefend heb op cursus met clickeren. Als de aandacht verslapt dan doe ik even iets anders tussen door of klik even wat sneller. Hb iig veel geleerd van de vorige instructrice hier over!
Afbeelding
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Maar wat wil je bereiken met de oefening? Volgwerk of moet hij gewoon tijdens de wandeling een beetje leuk naast je blijven lopen? Want dat zijn twee verschillende oefeningen bij mij. Volgwerk moet strak en perfect maar passen we niet voor langere tijd toe in het dagelijks leven, hooguit als we een hond passeren bijvoorbeeld. Netjes naast lopen is gewoon "dichtbij" en dan click ik voor rustig op mijn tempo bij mij lopen. Een click/goedzo betekend wel altijd einde oefening dus probeer die eens uit te stellen? En daarna dus echt stoppen en opnieuw beginnen.

Voor "naast/aan de voet" lok ik de hond overigens met een koekje achter m'n been en laat hem dan indraaien tot hij goed naast de voet zit :ok:
Hylos
Zeer actief

Oh nee hij hoeft niet te volgen! Ik wil gewoon dat hij stopt met trekken en wat meer aandacht voor mij heeft, hij hoeft niet per se naast me te lopen.. Vind het juist wel fijn als hij wat voor me loopt.. Als hij maar niet trekt. Maar dat is voor een hond misschien moeilijk om los te zien.

Op cursus oefenden we dat dus met het zgn "aandachtlopen" dus zodra hij naast je liep en oplette, dan clicken en belonen. Dit werd uitgebreid met naast je zitten op gebaren en afliggen op gebaren.
Ik denk dat het hoofddoel daarvan is dat hij aandacht voor je heeft. En je beloond het naast je lopen.
Afbeelding
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Ik zou je ook aanraden om iedere keer dat hij wél uit zichzelf naar je opkijkt, dat te belonen, ook in huis, in de tuin, en natuurlijk aan de lijn of los.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”