Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Consumeren
Moderator: moderatorteam
- Ptje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
- Aantal honden: 2
Re: Consumeren
Die komt wel binnen, stiekem weten we het heus wel maar drukken het hoofd in het zand.

-
- Zeer actief
natuurlijk weten we dat wel, maar ja als je het niet ziet, t moet wel goedkoop 

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Laatst hoorde ik een leuke opmerking. "de mens wil het zo vriendelijk mogelijk, de consument zo goedkoop mogelijk".
Ik kan me daar wel in vinden. Helaas ben ik er net zo eentje
Ik kan me daar wel in vinden. Helaas ben ik er net zo eentje

- Biet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
- Aantal honden: 1
Wat heel leuk en vertrouwenwekkend klinkt, maar verder volstrekt inhoudsloos is.Cleva schreef:Goedkoop maar vooral ook gecontroleerd en volgens allerlei vastgestelde normen.
Zodra je gaat kijken wat die controle dan werkelijk voorstelt en wat die normen dan werkelijk zijn, gaat dat vaak alleen over papier.
En goedkoop?
Haal het subsidie-aandeel er eens uit (om mee te beginnen)...
Wiel
- Sarah5
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatiër x Bordeaux Dog
Berner Sennen x Beagle - Aantal honden: 2
Niet voor niets dat ik geen vlees eet, ik bedank hier dus echt voor.
- anne_lies
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie, Labrador
- Contacteer:
Ik eet zelf vrij weinig vlees en als ik het haal komt mijn rundvlees hier weg http://www.slagerijvanraalte.nl/index.php/herkomst Dat is bij ons om de hoek en ben er blij mee. Verder heb ik familie met een melkveehouderij die er gelukkig totaal niet zo uit ziet als het filmpje en vrienden met varkens die er niet zo bij liggen. Gelukkig kan het wel want als het echt alleen zo zou gaan als het filmje raakte ik geen vlees meer aan 

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Toen ik al die zielige kippen opgepropt zag zitten heb ik hem al afgezet. Dat hoef'k niet te zien 

- Biet
- Zeer actief
Dat is natuurlijk ook het simpelste antwoord (nu ga ik niet naar Raalte rijden voor m'n vlees, maar heb hier ook wel goede slagers in de buurt).anne_lies schreef:Ik eet zelf vrij weinig vlees en als ik het haal komt mijn rundvlees hier weg http://www.slagerijvanraalte.nl/index.php/herkomst Dat is bij ons om de hoek en ben er blij mee. Verder heb ik familie met een melkveehouderij die er gelukkig totaal niet zo uit ziet als het filmpje en vrienden met varkens die er niet zo bij liggen. Gelukkig kan het wel want als het echt alleen zo zou gaan als het filmje raakte ik geen vlees meer aan
Je hebt dan in ieder geval de mogelijkheid de producent zelf aan te kijken, en, met wat je bestelt, ook nog eens te sturen naar hoe het geproduceerd wordt.
Denk dat dat al heel veel scheelt.
Laatst gewijzigd door Biet op 17 aug 2013 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Wiel
-
- Zeer actief
Ik zat er op te wachtenInge O schreef:maar wel te etenPunzel schreef:Toen ik al die zielige kippen opgepropt zag zitten heb ik hem al afgezet. Dat hoef'k niet te zien?

-
- Zeer actief
Pfiew
Ik licht mensen trouwens ook wel graag voor hoor. Toen ik wat jonger was vertelde ik heel graag iedereen wat ze in hun mond stopten. Letterlijk. Op dat moment in hun mond stopen. Helaas werd dat nooit zo gewaardeerd dus nu doe ik het maar wat subtieler 

- Sarah5
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatiër x Bordeaux Dog
Berner Sennen x Beagle - Aantal honden: 2
Dat klinkt erg herkenbaarPunzel schreef:PfiewIk licht mensen trouwens ook wel graag voor hoor. Toen ik wat jonger was vertelde ik heel graag iedereen wat ze in hun mond stopten. Letterlijk. Op dat moment in hun mond stopen. Helaas werd dat nooit zo gewaardeerd dus nu doe ik het maar wat subtieler

Gelukkig was ik toen nog echt té jong om dat door te hebben anders had ik ook vast mijn mond niet kunnen houden

- semmyboy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): De duitse herdershond!
Gelukkig werk ik op een biologische boerderij, en weet dat de beestjes het daar super goed hebben.
Die hebben het echt luxe!
Ja sommige koeien gaan naar de slacht toe, wegens lang durig kreupelheid en ja ook misschien van weinig melkproductie.
De boer kan zo'n koe niet houden, want dat is niet goed voor het bedrijf.
Maar die koe heeft wel een goed leven gehad, en altijd goed verzorgt en veel in het weiland tussen de andere koeien gestaan.
Maar het komt inderdaad hard binnen wat je op het filmpje ziet.
Vreed zijn mensen.
Wij gaan ook naar een biologische slager toe.
Die hebben het echt luxe!
Ja sommige koeien gaan naar de slacht toe, wegens lang durig kreupelheid en ja ook misschien van weinig melkproductie.
De boer kan zo'n koe niet houden, want dat is niet goed voor het bedrijf.
Maar die koe heeft wel een goed leven gehad, en altijd goed verzorgt en veel in het weiland tussen de andere koeien gestaan.
Maar het komt inderdaad hard binnen wat je op het filmpje ziet.
Vreed zijn mensen.
Wij gaan ook naar een biologische slager toe.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Dat krijg je wanneer je een wereldbevolking van 7 miljard te eten moet geven.
Natuurlijk kun je je vlees bij een biologische boer vandaan halen. Maar wij zijn in de luxe positie dat we wat te kiezen hebben. Niet iedereen beschikt over die (financiële) vrijheid. Die kunnen zich niet over het welzijn van hun plofkippetjes bekommeren, omdat ze het al druk genoeg hebben om hun kinderen genoeg voedsel te geven.
Het filmpje komt niet echt bij me aan, omdat ik zie dat het geen nederlandse producten zijn.
Natuurlijk kun je je vlees bij een biologische boer vandaan halen. Maar wij zijn in de luxe positie dat we wat te kiezen hebben. Niet iedereen beschikt over die (financiële) vrijheid. Die kunnen zich niet over het welzijn van hun plofkippetjes bekommeren, omdat ze het al druk genoeg hebben om hun kinderen genoeg voedsel te geven.
Het filmpje komt niet echt bij me aan, omdat ik zie dat het geen nederlandse producten zijn.

- Hanneke2
- Zeer actief
Nou, volgens mij heeft dit helemaal niks te maken met de wereldbevolking te vreten geven, want het weinige vlees dat geconsumeerd wordt door het hongerende deel van de wereldbevolking komt waarschijnlijk juist niet uit de bio-industrie. Zodra het draait om wel of geen eten voor je kinderen, gaat het al helemaal niet meer om vlees. En dan heb ik het dus over mensen die niks te vreten hebben in oorlogsgebieden en rampgebieden en dergelijke.Paisley schreef:Dat krijg je wanneer je een wereldbevolking van 7 miljard te eten moet geven.
Veel armen in de westerse wereld, ja, die kan je het nauwelijks kwalijk nemen dat ze Kentucky Fried Chicken eten en ander dieronvriendelijk vlees. Als je in een Amerikaanse food desert woont kost een hamburger een euro en een verse tomaat het dubbele.
Maar hier in Nederland? Bij de Lidl kost diervriendelijk vlees nauwelijks meer dan bio-industrie vlees, en ook bij de andere grote supermarkten kan je relatief goedkoop vlees, melk en eieren kopen met de DBsticker erop. Zelfs als het maar 1 ster is, betekent dat al een wereld van verschil voor die dieren.
En dat het filmpje niet Nederlands is, maakt niks uit, we hebben hier ook nog steeds schuren vol kippen, varkens in vreselijke omstandigheden en koeien die nooit een wei zien. En voor een paar centen meer koop je vlees en zuivel van dieren die wel een fatsoenlijk leven hebben.
Ik zit echt niet dik in de centen, maar die euro meer voor een goeie kipfilet betaal ik graag.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Leuk toch dat die beessies ook een keer op de kermis komen .
Wen er maar aan ,het zal er niet beter op worden.

Wen er maar aan ,het zal er niet beter op worden.

Wat je zegt ben je zelfffff 

- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Oooooo zit hier nu al met mijn slaaphoofd op de rand van mijn bed te kwijlen

Filmpje van Nanna is te gruwelijk, ben afgehaakt na een minuut.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- Biet
- Zeer actief
Die eerste bewering klopt niet; ik weet, het wordt gebruikt om deze manier van produceren te rechtvaardigen, maar hij is gewoon niet waar.Paisley schreef:Dat krijg je wanneer je een wereldbevolking van 7 miljard te eten moet geven.
De aarde produceert genoeg om 12 miljard mensen te voeden, dat dat niet gedaan wordt, heeft alles te maken met de manier waarop we die voedselproductie georganiseerd hebben, pak 'm beet de afgelopen 40 jaar.
Het maffe is, dat, ondanks dat we nu al weten dat deze manier van produceren over een jaar of 10-20 onhoudbaar wordt, toch blijven inzetten op die schaalvergroting.
Terwijl we, met de huidige kennis en mogelijkheden, nog steeds relatief gemakkelijk, en met behoud van de standaard die we gewend zijn, om zouden kunnen schakelen naar een andere manier van voedselproductie (en niet onbelangrijk, distributie).
Zeker in een vruchtbaar land als Nederland.
Het is echter de consument die dat op dit moment aan moet sturen (politiek doet dat echt nog niet).
En die mogelijkheden zijn er ook al; kwestie van anders je boodschappen doen.
Wiel
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Een groot gedeelte van voedselproduktie word doorgedraaid en komt dus niet op de markt.
je krijgt ook nooit van zijn leven de hele handel diervriendelijker en naar beter omgedraaid ,daar zit de struktuur gewoon te ingewikkeld voor in elkaar hoe we dat hebben gemaakt en dan nog spelen andere landen als partij ook mee .
je krijgt ook nooit van zijn leven de hele handel diervriendelijker en naar beter omgedraaid ,daar zit de struktuur gewoon te ingewikkeld voor in elkaar hoe we dat hebben gemaakt en dan nog spelen andere landen als partij ook mee .
Wat je zegt ben je zelfffff 

- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Gelukkig aten mijn man en ik al grotendeels vegetarisch en af en toe een stukje biologisch vlees. Maar na het filmpje 'if slaughterhouses had glass walls' (te vinden op YouTube) is er hier bijna nooit meer meereed te vinden. Onbegrijpelijk dat mensen vlees kunnen eten van dieren die zo geleefd hebben. WAt mij betreft wordt de structuur wel grondig aangepast, zodat de bio-industrie tot het verleden gaat horen.
- Biet
- Zeer actief
Ben het ook echt niet op aan het nemen tegen de multinationals: die d'r uit concurreren is nu nog onmogelijk (: ben wel een optimist en leg me niet zomaar ergens bij neer).bouvierpoedel schreef:Een groot gedeelte van voedselproduktie word doorgedraaid en komt dus niet op de markt.
Daarvoor beschikken ze over teveel middelen en hebben ze teveel toegang tot de regelgeving.
Echter, we zijn nog niet volledig afhankelijk van die productie (en hoeven dat ook niet te zijn).
De markt van biologisch geproduceerd voedsel, ondanks dat die niet gesubsidieerd wordt, groeit nog steeds.
En hij groeit omdat de consument erom vraagt en omdat die groeit, is het mogelijk om in die markt te ondernemen.
Een grote maar is echter de wet- en regelgeving.
Zodra die zodanig wordt geformuleerd dat alleen de multinationals de markt op kunnen, is het gebeurd.
Dan is het ook niet meer mogelijk om in de 'niche'-markt te opereren.
Het wordt (politiek) verkocht met uitspraken als "het is noodzakelijk om die 7 miljard wereldburgers te kunnen voeden".
Klopt niet, moet dan ook als argument niet geaccepteerd worden.
En daar kan de consument, naast hoe die consumeert, ook wel degelijk een rol spelen.
Dat gaat via opinie naar de politiek.
De multinationals hebben een zeer goed werkend lobby-apparaat, die ook nog eens op de juiste plekken zitten.
De consument heeft die tegenwoordig ook tot z'n beschikking.
Moet die d'r wel gebruik van maken en niet in de vooronderstelling blijven leven dat het wel voor hem/haar geregeld gaat worden.
Laatst gewijzigd door Biet op 23 aug 2013 13:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Wiel
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar
Dat is ook bij ons om de hoek!anne_lies schreef:Ik eet zelf vrij weinig vlees en als ik het haal komt mijn rundvlees hier weg http://www.slagerijvanraalte.nl/index.php/herkomst Dat is bij ons om de hoek en ben er blij mee. Verder heb ik familie met een melkveehouderij die er gelukkig totaal niet zo uit ziet als het filmpje en vrienden met varkens die er niet zo bij liggen. Gelukkig kan het wel want als het echt alleen zo zou gaan als het filmje raakte ik geen vlees meer aan
Kip eet ik al tijden niet meer, staat mij heel erg tegen sinds wij zelf kippen hebben, die verzorgen wij zo akelig goed....en dan zal ik 's avonds een kippie eten wat zo'n belabberd leven gehad heeft...nee dat kan ik niet meer.
Maar een stuk rundvlees lust ik soms wel dus ik ga volgende week ook maar even naar bovenstaande slager.
Ik ben nog geen vegetarier maar ik ( wij ) gaan al mooi die kant op.

Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
- Marimba
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): podengo purtuges medium x labrador x ??
ik zag meteen dat dit een filmpje is uit China/Japan oid dit omdat kippen hier in NL met de hand gevangen worden en de zeugen niet in zulke kleine kraamhokken meer mogen liggen, maar dit geeft wel de grootschalige behoefte van het oosters continent aan.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
zo doen wij dat hierAls laatste was het de beurt aan Peter Hubers. Deze part time veehouder heeft om de hoek van de buurtmarkt 65 Blonde Argentijnen in de wei staan. Wanneer ze de leeftijd van zes of zeven hebben bereikt gaan ze naar de slacht. Dat gebeurt in Ewijk waarna Peter zelf het vlees verpakt.
Toen de plannen van de buurtmarkt bekend werden, heeft hij contact gezocht en zodoende staat er één koelvitrine vol met vlees uit de Breedeweg. We hebben te maken met een bijna gesloten lokale kringloop want het voer (mais en gras) komt van de eigen weides rond de Mr Toeboschweg en de mest wordt uitgereden op het eigen land.