Voer zou ik ook zeker niet doensjaak-k schreef:Uiteraard, en de andere hond ook zodra die hersteld was van zijn "angst". Zonder voer, dat dan weer welTamara. schreef:Ik neem aan dat jullie sasha belonen en de hemel inprijzen als hij gewenst gedrag laat zien of zelfs rustig blijft?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Interessant stukje hondentaal - pag 11, een jaar later
Moderator: moderatorteam
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Re: Interessant stukje hondentaal
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
sjaak-k schreef:Het zou werken om ze uit elkaar te houden, beide komen namelijk niet over een hekje. De honden reageren reageren trouwens precies zo als er een hekje tussen staat (op Schier geprobeerd). De stress zou er voor Sasha niet minder om worden, tenzij hij aan de situatie (dus de andere hond) gewend raakt. Een hekje zou dan inderdaad een vervanging voor de muilkorf kunnen zijn, maar eerst moet hij er echt aan gewend zijn.runninggirl schreef:Weet niet of jullie het al geprobeerd hebben, maar zou een soort laag hekje die de kamer opdeelt voor extra rust kunnen zorgen? Dus in één ruimte de honden bij elkaar maar toch met een soort scheiding die open is (dus niet gesloten zoals een bench?)?
Dat ze dus allebei een grens hebben waar ze niet langs hoeven?
Mijn hond vindt het ook heel moeilijk om een andere hond te accepteren in een gesloten ruimte. Als ze daarbij weggesloten zou worden zou het denk ik nog moeilijker voor haar zijn, terwijl een hekje denk ik duidelijkheid voor haar zou bieden als ze daarvan werd weggestuurd. Gelukkig is het hier niet nodig om dat te laten wennen, de honden bij ons oppasadres gaat ze namelijk wel prima mee binnen.
Succes, ik hoop dat jullie het voor elkaar krijgen!
- frank1985
- Zeer actief
Ik bedoelde met de voorgekauwde methodes de methodes van bijvoorbeeld gt of hondenscholen die bij iedere hond het zelfde trucje op de zelfde manier willen aanleren.sjaak-k schreef:Het punt is niet dat mensen advies geven of nieuwe inzichten aandragen. Feit is dat 99% al geprobeerd en geadviseerd is en dat mensen dat niet accepteren, want hun idee werkt namelijk welfrank1985 schreef:Maar ik zou dan niet ieder advies van mij afgooiennieuwe inzichten kunnen soms best werken. Iets wat je nu zelf ook min of meer doet.
Het is de eigenwijsheid van mensen die zo irritant is, niet het advies zelf. Ik ga niet ontkennen dat ik in het begin ook bij die groep hoorde hoor. Ik ken die hond nu 2.5 jaar, zie hem elke week en nog steeds komen er dingen voorbij waar ik mij verschrikkelijk over verbaas. Je leert hem niet in 2 weken kennen, laat staan in de 20 seconden van het filmpje
De methode is niet voorgekauwd, het is gebaseerd op ervaringen uit het verleden. Het is een manier die voor Sasha goed werkt, hij moet wennen aan andere honden en het accepteren dat ze er zijn. Dat de andere hond dan even in een hoekje kruipt kan me eigenlijk niets schelen. Je kent max goed genoeg om te weten dat hij 2 seconden later weer gewoon normaal doet. De rest van de tijd dat ze bij elkaar waren heeft hij zich normaal gedragen, maar behield wel een "gezonde" afstand tot Sasha. En dat is niet erg, dat is eigenlijk prima. Als dat de manier is die ze beide accepteren (en dat deden ze gisteren), dan is dat de manier die werkt. En het kan de volgende keer heel anders gaan, dan breken we het af, net als dat we dat gisteren na een tijdje deden. Ze hoeven niet vanaf de eerste keer continue bij elkaar te zijn.frank1985 schreef: Ik geloof best dat er soms mensen zijn die hele kleine dingetjes zien. En die dingen kunnen weer helpen in je eigen methode. Een helemaal voorgekauwde methode geloof ik ook niet zo in.
Niet zo defensief
Ik ken max prima idd en geloof niet dat hij niet een trauma aan over gaat houden. Ik bedoel alleen te zeggen dan er soms best goede tips zijn die je in je eigen methode kunt gebruiken. Daar zou ik me niet helemaal van afsluiten.
Laatst gewijzigd door frank1985 op 18 aug 2013 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
'Als je niets bent en je verbeeldt je niets, dan ben je twee keer niets'.

- sjaak-k
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Het wegsluiten van de honden heeft niet zoveel te maken met het niet bij elkaar kunnen komen, maar het opbouwen van stress.ranetje schreef: Zou dat hekje eerder zien als het niet weg hoeven sluiten van honden.
Dus alle honden "veilig' zonder dat er moet worden afgezonderd.

- *Eva*
- Zeer actief
- Contacteer:
Vanaf pup af aan? Ook als hij gewoon in een prikkelloze omgeving zich volkomen normaal kan gedragen? En de liefste hond is die je kent?Célie schreef:Dat is niet perse waar, je hebt ook goedaardige tumoren die wel gedragsveranderingen kunnen geven maar die er gerust een hele tijd kunnen zitten.sjaak-k schreef: Omdat elke vorm van een tumor in de hersenen wel dodelijk is na 5.5 jaar. Daarnaast is er uit onderzoeken niets gebleken. Hij kan zich zonder dingen waar hij bang voor is prima gedragen.
Ik denk zelf niet dat ie een hersentumor heeft, wel dat er wat steekjes los zitten.
Ja daar zou ik ook bang voor zijn, maar voor een verder stadia zou t misschien wel een oplossing zijn.frank1985 schreef:Je moet dan wel oppassen dat ze niet bergen met spanning gaan opbouwen achter het hekje.
Dank je wel! Dat zou echt mooi zijn ja.runninggirl schreef:sjaak-k schreef:Het zou werken om ze uit elkaar te houden, beide komen namelijk niet over een hekje. De honden reageren reageren trouwens precies zo als er een hekje tussen staat (op Schier geprobeerd). De stress zou er voor Sasha niet minder om worden, tenzij hij aan de situatie (dus de andere hond) gewend raakt. Een hekje zou dan inderdaad een vervanging voor de muilkorf kunnen zijn, maar eerst moet hij er echt aan gewend zijn.runninggirl schreef:Weet niet of jullie het al geprobeerd hebben, maar zou een soort laag hekje die de kamer opdeelt voor extra rust kunnen zorgen? Dus in één ruimte de honden bij elkaar maar toch met een soort scheiding die open is (dus niet gesloten zoals een bench?)?
Dat ze dus allebei een grens hebben waar ze niet langs hoeven?Het schoot me gewoon te binnen.
Mijn hond vindt het ook heel moeilijk om een andere hond te accepteren in een gesloten ruimte. Als ze daarbij weggesloten zou worden zou het denk ik nog moeilijker voor haar zijn, terwijl een hekje denk ik duidelijkheid voor haar zou bieden als ze daarvan werd weggestuurd. Gelukkig is het hier niet nodig om dat te laten wennen, de honden bij ons oppasadres gaat ze namelijk wel prima mee binnen.
Succes, ik hoop dat jullie het voor elkaar krijgen!
Groetjes Eva
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Oksjaak-k schreef:Het wegsluiten van de honden heeft niet zoveel te maken met het niet bij elkaar kunnen komen, maar het opbouwen van stress.ranetje schreef: Zou dat hekje eerder zien als het niet weg hoeven sluiten van honden.
Dus alle honden "veilig' zonder dat er moet worden afgezonderd.
Tegen de tijd dat ze wat meer aan elkaar gewend zijn is een hekje veiliger dan geen hekje.
Als dat gewoon in dezelfde ruimte is en bijv. een deel van de mensen bij hem aan zijn kant van dat hekje zitten?
- *Eva*
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat zeggen we zelf inderdaad ook heel vaak, dat het een grote autist is en ik denk dat die kans ook best aanwezig is.Nanna schreef:Die hond zal een grote autist zijn. Dat heb je ook bij honden. Heb ook ooit een teckel gekend met exact dezelfde kenmerken, die kon je ook niks aanleren.
Er mee leren leven, meer zit er niet op.
Maar wel een vraag: als het al zo duidelijk was als pup dat deze niet spoorde, waarom dan wel dit exemplaar uitgezocht?
We hebben hem genomen, omdat we vertrouwden in de fokker, het zou de rustigste zijn in het nest en dat wilden we graag bij onze oude teef van 11 jaar. Dat onzekere van toen hebben we niet eens bij stil gestaan (op het moment van de foto's zouden we nog geen eens een pup krijgen uit dat nest
Het is inderdaad niet anders, je hebt die hond en daar moet je mee leren leven en je leven op aanpassen en genieten van de vreselijk leuke hond die hij in huis is.
Groetjes Eva
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Maar eigenlijk werkt dit puur en alleen omdat Max heel erg braaf is, jij zegt hem bij je te komen en hij gehoorzaamt, terwijl heel zijn lichaamstaal zegt dat hij dit niet wil.
Ik zou het op die manier ook voor elkaar krijgen, maar als ik een "gestoorde hond" mee naar binnen neem dan pikken zowel mijn oudste teef als mijn jongste reu dit echt niet, zeker niet als ik in hun terretorium die gestoorde hond ga steuen. Ja ik kan ze dan onder appèl zetten en dan krijg ik alles van ze gedaan, maar daar word hun stresslevel niet bepaald minder van, ze doen het dan puur omdat ik het zeg.
Als het de hond van mijn schoonmoeder was had ze pech, of je neemt je hond mee op vakantie of je zoekt een andere oplossing, maar deze situatie zou ik niet willen.
Ik zou het op die manier ook voor elkaar krijgen, maar als ik een "gestoorde hond" mee naar binnen neem dan pikken zowel mijn oudste teef als mijn jongste reu dit echt niet, zeker niet als ik in hun terretorium die gestoorde hond ga steuen. Ja ik kan ze dan onder appèl zetten en dan krijg ik alles van ze gedaan, maar daar word hun stresslevel niet bepaald minder van, ze doen het dan puur omdat ik het zeg.
Als het de hond van mijn schoonmoeder was had ze pech, of je neemt je hond mee op vakantie of je zoekt een andere oplossing, maar deze situatie zou ik niet willen.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- sjaak-k
- Zeer actief
Maar dat is toch prima? Max hersteld wel hoor, die houdt hier niks aan over. Hij is op dit moment slechts een "middel" om Sasha aan hem te laten wennen. Zielig? Neuh, hij overleefd het wel hoor. Ik weet van hem dat ik hem prima kan sturen, zelfs als hij de aanval zou kiezen kan ik hem, mits op tijd natuurlijk, wegsturen.Lunatic schreef:Maar eigenlijk werkt dit puur en alleen omdat Max heel erg braaf is, jij zegt hem bij je te komen en hij gehoorzaamt, terwijl heel zijn lichaamstaal zegt dat hij dit niet wil.
Tja, gelukkig gaan wij wat beter met elkaar omLunatic schreef: Als het de hond van mijn schoonmoeder was had ze pech, of je neemt je hond mee op vakantie of je zoekt een andere oplossing, maar deze situatie zou ik niet willen.

- Tamara.
- Zeer actief
Nou ja, wat is dit nou voor rare reactie?sjaak-k schreef:Ik vind trouwens dat dit topic een leuk stukje "mensen gedrag" laat zien. Mensen kunnen niet buiten hokjes denken en betrekken alles op hun eigen situatie.
Oh.
Beetje denigrerend, vind je niet? Misschien zie jij het wel allemaal verkeerd en kun je niet buiten hokjes denken, anders was er misschien ook geen probleem meer geweest
Hele rare reactie
Laatst gewijzigd door Tamara. op 18 aug 2013 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- *Eva*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik gun mijn ouders graag een relaxte vakantie en de mensen die bij hun op de camping staan ook.Lunatic schreef: Als het de hond van mijn schoonmoeder was had ze pech, of je neemt je hond mee op vakantie of je zoekt een andere oplossing, maar deze situatie zou ik niet willen.
Deze situatie is niet de hele oppasperiode lang he, morgen komen ze hem weer ophalen en gisteravond hebben we ze even bij elkaar gelaten, voor het eerst. Sasha zit overdag in de woonkamer en de andere honden in de keuken, kantoor en buiten. We zorgen er voor dat ze beide zo weinig mogelijk alleen zitten.
Vergeleken bij situaties die in het verleden al geweest zijn is dit een héle rustige.
Andere oplossingen zijn er niet, er zijn namelijk maar weinig mensen die goed met hem om kunnen gaan, hij is naast idioot ook nog eens gigantisch sterk.
Groetjes Eva
- frank1985
- Zeer actief
Het is trouwens wel een van de mooiere tollers die ik ooit heb gezien. Maar dat terzijde.

- *Eva*
- Zeer actief
- Contacteer:
Inderdaad misschien een onnodige reactie, maar ik word er naar 4/5 jaar zelf ook wel eens moe van, mensen die denken dat alles op te voeden en af te leren is, "want dat kan mijn hond ook".Tamara. schreef:Nou ja, wat is dit nou voor rare reactie?sjaak-k schreef:Ik vind trouwens dat dit topic een leuk stukje "mensen gedrag" laat zien. Mensen kunnen niet buiten hokjes denken en betrekken alles op hun eigen situatie.
Oh.Omdat mensen die reageren met een bepaald idee over het filmpje, denkt iedereen maar meteen in hokjes en kunnen niet verder denken dan hun neus lang is?
Beetje denigrerend, vind je niet? Misschien zie jij het wel allemaal verkeerd en kun je niet buiten hokjes denken, anders was er misschien ook geen probleem meer geweest![]()
Hele rare reactieOnnodig ook omdat het in de basis wel een interessant topic is over wat mensen zien aan de hand van het filmpje en waar iedereen wat van kan opsteken. Niemand is feilloos, ook jij niet
Was het maar wáár!
Dank je!frank1985 schreef:Het is trouwens wel een van de mooiere tollers die ik ooit heb gezien. Maar dat terzijde.

Het span

Groetjes Eva
- frank1985
- Zeer actief
Ik poep op rasstandaarden. Een hond is mooi of lelijk
Tjah. Als je een filmpje en verhaal als dit op het forum zet kun je natuurlijk adviezen en opmerkingen verwachten.
Tjah. Als je een filmpje en verhaal als dit op het forum zet kun je natuurlijk adviezen en opmerkingen verwachten.

- *Eva*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja dat geeft toch ook niks? Dat mag ook hoor!frank1985 schreef:Ik poep op rasstandaarden. Een hond is mooi of lelijk![]()
Maar er zijn ook weinig mensen die begrip op brengen voor de situatie.
Opmerkingen als "Onzin” als je uitlegt hoe iets bij Sasha gaat kan ik weinig mee.
Groetjes Eva
- frank1985
- Zeer actief
Dat snap ik! Daar kun je ook niets mee.*Eva* schreef:Ja dat geeft toch ook niks? Dat mag ook hoor!frank1985 schreef:Ik poep op rasstandaarden. Een hond is mooi of lelijk![]()
Tjah. Als je een filmpje en verhaal als dit op het forum zet kun je natuurlijk adviezen en opmerkingen verwachten.![]()
Maar er zijn ook weinig mensen die begrip op brengen voor de situatie.Misschien omdat ze het niet kennen?
Opmerkingen als "Onzin” als je uitlegt hoe iets bij Sasha gaat kan ik weinig mee.

- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Grappig dat de hele wereld zich moet aanpassen aan degene met gestoord gedrag.... blij dat dat in de echte wereld anders is...
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
- *Eva*
- Zeer actief
- Contacteer:
Grappig dat honden en mensen precies hetzelfde zijn.fes/lou schreef:Grappig dat de hele wereld zich moet aanpassen aan degene met gestoord gedrag.... blij dat dat in de echte wereld anders is...
Groetjes Eva
- Browny
- Zeer actief
- Aantal honden: 5
Je gaat toch niet honden met mensen vergelijken he*Eva* schreef:Grappig dat honden en mensen precies hetzelfde zijn.fes/lou schreef:Grappig dat de hele wereld zich moet aanpassen aan degene met gestoord gedrag.... blij dat dat in de echte wereld anders is...

- *Eva*
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat was sarcastisch!Browny schreef:Je gaat toch niet honden met mensen vergelijken he*Eva* schreef:Grappig dat honden en mensen precies hetzelfde zijn.fes/lou schreef:Grappig dat de hele wereld zich moet aanpassen aan degene met gestoord gedrag.... blij dat dat in de echte wereld anders is...
Groetjes Eva
- Browny
- Zeer actief
- Aantal honden: 5
Ik maakte ook maar een grapje*Eva* schreef:Dat was sarcastisch!Browny schreef:Je gaat toch niet honden met mensen vergelijken he*Eva* schreef:Grappig dat honden en mensen precies hetzelfde zijn.fes/lou schreef:Grappig dat de hele wereld zich moet aanpassen aan degene met gestoord gedrag.... blij dat dat in de echte wereld anders is...![]()

- *Eva*
- Zeer actief
- Contacteer:
Browny schreef:Ik maakte ook maar een grapje*Eva* schreef:Dat was sarcastisch!Browny schreef:Je gaat toch niet honden met mensen vergelijken he*Eva* schreef: Grappig dat honden en mensen precies hetzelfde zijn.![]()
je weet wel.. het vermenselijken van honden
In de "echte" mensen wereld stop je gestoorden in een cel. Opzich is Sasha ook behoorlijk geïsoleerd van de buitenwereld, hij mag niet mee doen zoals in de "echte" hondenwereld, alleen trekt ie zijn baasjes met zich mee, omdat die er voor kiezen hem niet in te laten slapen.
Groetjes Eva
- Tamara.
- Zeer actief
Dit i.c.m. je onderschriftfes/lou schreef:Grappig dat de hele wereld zich moet aanpassen aan degene met gestoord gedrag.... blij dat dat in de echte wereld anders is...
Bowie was ook niet helemaal jofel in haar bovenkamer maar ik heb mij met liefde aangepast waar het echt niet anders kon
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Psies, maar het is andes als je een hond hebt en er andere pups bij neemt en zo een op elkaar ingespeelde roedel krijgt dan dat je een hond met gestoord gedrag in een bestaande roedel gooit en ze moeten zich maar aanpassen....met alle stress van dien....Tamara. schreef:Dit i.c.m. je onderschriftfes/lou schreef:Grappig dat de hele wereld zich moet aanpassen aan degene met gestoord gedrag.... blij dat dat in de echte wereld anders is...![]()
Bowie was ook niet helemaal jofel in haar bovenkamer maar ik heb mij met liefde aangepast waar het echt niet anders kon
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
- *Eva*
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat gooien gebeurd dus juist niet, we doen het stapje voor stapje.fes/lou schreef:Psies, maar het is andes als je een hond hebt en er andere pups bij neemt en zo een op elkaar ingespeelde roedel krijgt dan dat je een hond met gestoord gedrag in een bestaande roedel gooit en ze moeten zich maar aanpassen....met alle stress van dien....Tamara. schreef:Dit i.c.m. je onderschriftfes/lou schreef:Grappig dat de hele wereld zich moet aanpassen aan degene met gestoord gedrag.... blij dat dat in de echte wereld anders is...![]()
Groetjes Eva
-
Marion.
En met de honden van je moeder moeten ze het nog heel veel langer volhouden*Eva* schreef:Dat gooien gebeurd dus juist niet, we doen het stapje voor stapje.fes/lou schreef:Psies, maar het is andes als je een hond hebt en er andere pups bij neemt en zo een op elkaar ingespeelde roedel krijgt dan dat je een hond met gestoord gedrag in een bestaande roedel gooit en ze moeten zich maar aanpassen....met alle stress van dien....Tamara. schreef:Dit i.c.m. je onderschriftfes/lou schreef:Grappig dat de hele wereld zich moet aanpassen aan degene met gestoord gedrag.... blij dat dat in de echte wereld anders is...![]()
Bowie was ook niet helemaal jofel in haar bovenkamer maar ik heb mij met liefde aangepast waar het echt niet anders konLukt het aanpassen niet, dan lukt t niet en zit er niet anders op dan dat ze voor altijd gescheiden blijven. En de honden van je schoonmoeder heb je niet voor het uitkiezen.
Ze moeten het nog heel lang met elkaar uithouden.
-
Bmamavan2
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradormix
- Aantal honden: 1
+1Lunatic schreef:Maar eigenlijk werkt dit puur en alleen omdat Max heel erg braaf is, jij zegt hem bij je te komen en hij gehoorzaamt, terwijl heel zijn lichaamstaal zegt dat hij dit niet wil.
Ik denk dat je sommige honden, zeker die met autistsische trekjes, niet perse in contact moet willen brengen met andere honden.
Het levert voor beide partijen toch veel stress op en ik ben bang dat die er op een gegeven moment toch uitkomt en of je de gevolgen dan wilt meemaken?
Is het niet mogelijk de hond naar een gespecialiseerd opvang te brengen of naar iemand die alleen voor hem kan zorgen?
Onze vorige hond kon ook niet met andere honden, dat is een situatie waar je mee leert leven maar waarop je gewoon niet steeds je hele omgeving kunt aanpassen, hoe spijtig ook.

- sjaak-k
- Zeer actief
Geen idee wat je bedoeld, maar dit is hun enige hond.Marion. schreef: En met de honden van je moeder moeten ze het nog heel veel langer volhouden![]()
![]()

- sjaak-k
- Zeer actief
Hij heeft bewezen het prima te kunnen mits goed aan elkaar gewend. Een vreemde oppas of scheiden brengt meer stress met zich mee dan dit. Wellicht zie ik het verkeerd hoor, maar ik steek er liever 10-20 keer 20 minuten in zodat de honden gewoon samen kunnen leven, dan dat ik ze de komende 10 jaar 4-5 weken (minstens) per jaar moet scheiden, met de nodige stress van dien.Bmamavan2 schreef:+1
Ik denk dat je sommige honden, zeker die met autistsische trekjes, niet perse in contact moet willen brengen met andere honden.
Het levert voor beide partijen toch veel stress op en ik ben bang dat die er op een gegeven moment toch uitkomt en of je de gevolgen dan wilt meemaken?
Is het niet mogelijk de hond naar een gespecialiseerd opvang te brengen of naar iemand die alleen voor hem kan zorgen?
Onze vorige hond kon ook niet met andere honden, dat is een situatie waar je mee leert leven maar waarop je gewoon niet steeds je hele omgeving kunt aanpassen, hoe spijtig ook.

-
Marion.
Ik bedoelde het ook een beetje sarcastisch. Eva (denk ik, of was jij het???) schreef:sjaak-k schreef:Geen idee wat je bedoeld, maar dit is hun enige hond.Marion. schreef: En met de honden van je moeder moeten ze het nog heel veel langer volhouden![]()
![]()
*Eva* schreef:En de honden van je schoonmoeder heb je niet voor het uitkiezen.Ze moeten het nog heel lang met elkaar uithouden.