Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom hond niet scheren?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Waarom hond niet scheren?

Ongelezen bericht door DeDiana »

Pipje schreef:
Inge O schreef:
ik denk dat het fout gaat bij mensen die denken dat even een borstel door de vacht halen tot je geen klitjes meer ziet/voelt volstaat maar dat is bij dikke onderwolvachten zeker niet zo, daarbij doet zo'n borstelbeurtje niks.
Wat moet er dan wel gedaan worden?
Ik herken wel wat Inge O zegt. Mila heeft geen castratenvacht, maar wel veel onderwol. Met een simpel borstelbeurtje zíet Mila er op het oog goed verzorgd uit, maar ik kom niet goed helemaal tot op de huid op die manier. Ik kam haar dus helemaal uit (in laagjes), zodat er dicht op de huid geen klitten ontstaan of overtollige ondervacht blijft zitten, waardoor de ondervacht heel luchtig blijft.
Pipje
Actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pipje »

Inge O schreef:
Pipje schreef:
Inge O schreef:
ik denk dat het fout gaat bij mensen die denken dat even een borstel door de vacht halen tot je geen klitjes meer ziet/voelt volstaat maar dat is bij dikke onderwolvachten zeker niet zo, daarbij doet zo'n borstelbeurtje niks.
wat dediana zegt, alles onderin, tot op de huid, in kleine laagjes uitkammen, van achteren naar voren (dan leg je dus de vacht waar je nog niet mee bezig bent terug, richting kop, en kam je één dun laagje grondig uit met een kam of borstel die goed de onderwol meeneemt. en dan laat je weer een laagje vacht 'vallen' en kam je dat weer enz. enz., tot je bij de kop uitkomt.

zo blijft de vacht dun genoeg en luchtig, droogt ook goed na zwemmen enz.
Duidelijk, bedankt, met welke borstel zou ik dat dan het beste kunnen doen? Nu gebruik ik een borstel van Oster, hele dunne metalen pennetjes.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Precies dezelfde borstels die ik ook heb en hier volstaan in de vachtverzorging.
Zolang ze ongecastreerd zijn is het vrij makkelijk de vachtverzorging, zijn ze wel gecastreerd dan ben ik ook veel langer en vaker bezig.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

heb je een les pooch (nu Activet) borstel Inge O?
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

DeDiana schreef:
Pipje schreef:
Inge O schreef:
Ik herken wel wat Inge O zegt. Mila heeft geen castratenvacht, maar wel veel onderwol. Met een simpel borstelbeurtje zíet Mila er op het oog goed verzorgd uit, maar ik kom niet goed helemaal tot op de huid op die manier. Ik kam haar dus helemaal uit (in laagjes), zodat er dicht op de huid geen klitten ontstaan of overtollige ondervacht blijft zitten, waardoor de ondervacht heel luchtig blijft.

Dat met de Franse slag borstelen herken ik wel. Even een borstel over de bovenvacht halen en ze zien er picobello uit, maar je wilt niet weten hoe de enorme ondervacht er dan uit ziet. :tongue:
Om de ondervacht goed uit te kammen, en vooral te ontwollen, ben je echt veel langer bezig. Laagje voor laagje, aan de achterkant beginnend met goed materiaal is essentieel voor wolbalen zoals mijn castraatcollies.
Al moet ik er wel bij zeggen dat ik, nu ze ouder worden en minder lang kunnen staan, ik hun buik, liezen en binnenkant van de dijen tot op de huid kaalscheer.
Ik laat alleen de buitenkant lang zodat ze er voor het oog van de wereld nog enigszins fatsoenlijk uitzien. Maar voor hen is het veel prettiger om die vracht vacht (die tot op de grond hangt en ontzettend dik is) kwijt te zijn qua warmte en voor mij stukken makkelijker met bijhouden. Want hoe goed en regelmatig ik het ook borstel het vervilt waar je bijstaat en het is gewoon pijnlijk voor ze om het wekelijks weer uit te kammen.
Daarnaast dun ik hun bovenvacht ook voor de helft uit.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Rosita Compagner schreef:heb je een les pooch (nu Activet) borstel Inge O?
jaaaaa :mrgreen: !

vind hem niet slecht maar had er toch meer van verwacht - de honden zelf vinden hem absoluut niet fijn, tenzij ik hem gebruik als ze al helemaal 'losgeborsteld' zijn.
kleinere laagjes misschien en vooral de borstel laten 'werken'. Dus niet vanaf de huid borstelen maar de borstel zich een beetje in de vacht laten vreten. Hmm, hoe lastig uit te leggen hahahaha. Wanneer ik het goed en niet teveel snel resultaat wil dan slapen mijn honden zelfs door als ik grote klitten ontwar. Als ik haast maak, dan zijn ze minder blij.
DeDiana
Zeer actief

Ik gebruik zo'n kam:
Afbeelding

Maar vergeleken bij Liekes collies stelt Mila's vacht echt helemaal niets voor :engel:
Ze heeft ook niet snel klitten en vervilt ook niet snel, mits ik het goed bijhoud.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef: of het type borstel (paars) is niet geschikt voor hun vacht, ik weet het niet.

en als ik hen er gewoon mee borstel, oppervlakkig dus, om losse haren weg te nemen, moet ik weer erg opletten dat ik dat heel zachtjes doe want dan vinden ze die scherpe puntjes blijkbaar prikken :blah: :mrgreen: .

waar ik hem wel om waardeer is dat de losse haren er prima blijven inzitten, ik sta niet in een harenwolk als ik daarmee borstel en dat is met bv. mijn herderharkje wel anders :oeps: .
Probeer/leen/koop er eens een groene bij? Die is wat zachter. En de kam van Diana, wat vinden ze daar van?
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

laeken schreef:
Inge O schreef:
laeken schreef: Ik ken die hond goed, die hond heeft nergens puf voor als hij niet geschoren is. Ligt de hele dag te hijgen, krijgt huidproblemen en jeuk en doet domweg niks meer. Na scheren is het ineens een nieuwe hond.
ja, maar die hond wordt minstens elk jaar geschoren dus die heeft natuurlijk een vreselijke ondervacht dus dan blijf je inderdaad maar beter aan het scheren.

je zou toch ook de eerste keer dat zo'n hond in de problemen komt door een te dikke vacht die hond zeer goed kunnen (laten) ontwollen? dat doe ik hier in ieder geval wel bij mijn honden (bijna allemaal castraten met dikke vacht) en die voelen zich helemaal prima, hier wordt amper gehijgd, tenzij bij activiteit.

overigens hebben ze één van mijn 'puppen' (broer van sette) wel ooit laten scheren en die hond heeft inderdaad nooit nog een normale vacht gekregen én heeft er ook een soort van vervelende acné bij ontwikkeld. ik zou het dus niet zomaar bij elk vachttype durven aan te raden.
Hij is de eerste keer geschoren omdat hij die stinkhuid had die DH kunnen krijgen. Weet even niet hoe dat heet maar dan ruikt je hond naar Franse kaas. :kotz: Daar hielp niks tegen en toen is besloten de hond te scheren. Hij is om medische redenen gecastreerd op 10 jaar en dus is de vacht er niet mooier op geworden.
Wel moet ik zeggen dat deze hond nooit meer dik in de haren zit. Hij is omdat hij jaarlijks geschoren wordt altijd wat korter in de vacht. De dikke nekkraag is er niet meer en de wollige broek is ook weg. Of die niet meer terug groeien of dat dat meer dan een winter nodig heeft weet ik niet.

Ik denk overigens dat weinig mensen een hond die perfect in de vacht zit willen scheren. Dat doe je toch alleen bij een hond met een ellendige warme broeivacht? Want als mensen mij vragen of ze een stokhaar met een prettige open vacht moeten scheren dan zeg ik natuurlijk nee. Maar als je mij vraagt of je deze hond misschien moet scheren dan denk ik dat ik het wel zou doen zelf :wink:

Een samojeed die door een ruzie op de kop geschoren moest worden. Nou, bij mij ging alles eraf want niemand kan me zeggen dat het fijn is voor een hond om zo dik in de vacht te zitten.

Afbeelding
Volgens mij zit er op de huid een dikke laag vilt.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
DeDiana
Zeer actief

Inge O schreef:
Rosita Compagner schreef:En de kam van Diana, wat vinden ze daar van?
ik heb zo onderhand wel duizend kammen en borstels en harkjes maar die is er nog niet bij :mrgreen: . ziet er zo 'normaal' uit, kan dat iets speciaals dan?
Nee :mrgreen:
Maar hij heeft gewoon heel lange tanden, en dat vind ik met een dikke collievacht wel handig.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
DeDiana schreef:
Inge O schreef:
Rosita Compagner schreef:En de kam van Diana, wat vinden ze daar van?
ik heb zo onderhand wel duizend kammen en borstels en harkjes maar die is er nog niet bij :mrgreen: . ziet er zo 'normaal' uit, kan dat iets speciaals dan?
Nee :mrgreen:
Maar hij heeft gewoon heel lange tanden, en dat vind ik met een dikke collievacht wel handig.
zo dik is de mijne hun vacht lang niet dus dan heb ik nog een halve kam over :mrgreen: .
Ik denk dat het voor de dikkere gedeelten van de vacht wel fijn is. Qua proberen is het te doen, de kam kost iets van een tientje. Lange tanden die ver uit elkaar geplaatst zijn is inderdaad het enige bijzondere, maar vind ze maar eens.
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Marjoleine schreef:
Rosita Compagner schreef:
Saschesfloor schreef:Rosita, dat een ruwharige hond zo verkleurd en structuur verliest schijnt te komen doordat zo'n afgeschoren haar toch weer de maximale lengte wil krijgen, zoals "ingeprogrammeerd". Maar zo'n haar heeft maar een bepaalde hoeveelheid kleurstof en het stofje wat voor de structuur zorgt meegekregen. Dat raakt zeg maar een soort van op. Dit is mij zo geleerd op de trimopleiding.
en jij kunt je daar wat bij voorstellen en vind het logisch klinken? Dat het haarzakje vol zit omdat de dode haar blijft zitten en dat daarom de andere haar minder ruimte/voedingsstoffen krijgt heb ik ook wel gehoord. Maar of dat allemaal daadwerkelijk waar is?
Het klinkt mij een beetje als een gewenst antwoord formuleren op een vraag waar niemand de ware antwoorden op weet.

Plukvachten ontkleuren en als je weer gaat plukken krijg je het vaak na verloop van tijd weer goed. Hoe dat kan?
Ik kan niet anders bedenken dan dat de cyclus helemaal opnieuw begint, net als bij graying honden waar verwondingen ontstaan.
Maar stofjes raken niet "soort van op". Dat is genetisch gezien niet bepaald logisch.

Met knipvachten is het weer anders, geen idee of dat met de ruicyclus te maken heeft, klinkt logisch maar is gewoon niet bekend.
We weten nou eenmaal niet alles maar dat zegt niet dat het niet waar is.
Mijn vorige P&Z Schnauzer is, vanaf zijn 4e jaar, geschoren totdat hij op zijn 14e stierf. Bij hem ik niks gemerkt van ontkleuren. De dekharen hadden dezelfde kleuropbouw als de haren die hij had toen hij nog geplukt werd (zwart-wit-zwart).
Verder heeft hij ook geen vacht- en huidproblemen overgehouden van het scheren.

Nou raad ik niemand aan om zijn of haar Schnauzer te laten scheren. Luuk en Tessa worden ook gewoon geplukt, maar bij Kevin heeft het scheren geen nadelige gevolgen gehad.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Liesbeth schreef:
Mijn vorige P&Z Schnauzer is, vanaf zijn 4e jaar, geschoren totdat hij op zijn 14e stierf. Bij hem ik niks gemerkt van ontkleuren. De dekharen hadden dezelfde kleuropbouw als de haren die hij had toen hij nog geplukt werd (zwart-wit-zwart).
Natuurlijk, er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen ;-) De delen die ik aan p/z schnauzers scheer (billen, hoofd) vind ik heel anders van structuur en kleur als de geplukte delen, maar misschien ervaren de baasjes dat ook wel niet zo.
Liesbeth schreef:Verder heeft hij ook geen vacht- en huidproblemen overgehouden van het scheren.

Nou raad ik niemand aan om zijn of haar Schnauzer te laten scheren. Luuk en Tessa worden ook gewoon geplukt, maar bij Kevin heeft het scheren geen nadelige gevolgen gehad.
Nee, van scheren krijgen ruwharen géén huidproblemen. Ze worden alleen lelijk, gaan meer klitten en de vuilafstotendheid van de vacht verdwijnt. Op die enkele uitzondering na, natuurlijk.......
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Inge O schreef:
Rosita Compagner schreef: Lange tanden die ver uit elkaar geplaatst zijn is inderdaad het enige bijzondere, maar vind ze maar eens.
oeps, volgende moeilijkheid :mrgreen: .

Nee hoor, wij verkopen het (Schotse Herder Vrienden) én leveren ook over de grens. :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”