Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pickles drachtig: wedden welke kleurtjes?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Agility addict
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Epagneul Nain Phalene
Aantal honden: 4
Contacteer:

Re: Pickles drachtig: wedden welke kleurtjes?

Ongelezen bericht door Agility addict »

Deze foto's staan al online, dus zijn vrij makkelijk te plaatsen. Dit is het teefje wat nog beschikbaar is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb Saskia al een mailtje gestuurd dat ik de foto's van de teefjes die ze aangehouden heeft wel voor haar wil plaatsen.
Afbeelding
Meer informatie over de pupjes op; http://phalenepups.webs.com
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Agility addict schreef:Een poosje geleden heb ik het afstammingsdocument van de pup van mijn kennissen uit het nest van Pickles eens wat beter bekeken. Eerlijk gezegd was ik wel verbaasd over de mate van lijn/inteelt die ik daar tegen kwam. Ik kan me heel goed voorstellen dat men er voor kiest om buiten de stamboeken om te fokken zodat er meer mogelijkheden zijn, zodat je niet vast zit aan één ras maar er voor kunt kiezen om een bepaald type hond te fokken. In dat geval zou ik er denk ik niet snel voor kiezen om een nest te fokken met een inteeltcoefficient van 8,69%, waarbij de eerste vier generaties zo goed als compleet zijn en sommige lijnen tot zes/zeven generaties bekend zijn. Het is natuurlijk maar net wat voor referentiekader je hebt, maar persoonlijk vind ik dat een behoorlijk hoog percentage..

Neenee, Saskia (terrierjunk) fokt buiten de stambomen omdat stamboomhonden te veel lijn/inteelt hebben & haar nesten op deze wijze niet.....;-)
crutz
Zeer actief
Contacteer:

terrierjunk schreef:Nou, Duvel de witte fellterrier is een van mijn eerste honden waar mijn honden van nu van af stammen, maar ik heb regelmatig in mijn lijn ander bloed toegevoegd door uitkruising. Maar Duvel's wit bleef duivels stiekem aanwezig in mijn zwarte en black and tan terriers, en kwam telkens na elke zoveel generaties weer de kop opsteken.
Ik denk dat hij maar voor 1/4 in mijn lijn zit, maar het wit (bont) vererft recessief, dus dat kan doorgegeven worden en dan plotseling heb ik weer een of meer witte pups.
Bij mijn laatste nest (moeder: black and tan, vader: zwart (en gestroomd?) merle) had ik theoretisch kans op 1/ 4 witte pups, ik heb nu de teef gebruikt die een Britse jack russell in haar lijn heeft, gekruist met een nakomeling van Coffee (Semtex) waarvan de vader van Duvel afstamt, en wat wordt er geboren? 3 witte met zwarte vlekjes en 2 zwarte, terwijl ik ook nog eens 1/2 kans op merle en 1/2 kans op black and tan moest hebben.
En allemaal reuen.
Hoe grillig is het lot....
Als je er toch (kort?) op terug fokt, zijn ze dan wel DNA getest op PLL, de knieën getest etc....in elkgeval getest op de veel voorkomende problemen bij de rassen die je gebruikt? Of selecteer je alleen op werk capaciteiten?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

crutz schreef:
Agility addict schreef:Een poosje geleden heb ik het afstammingsdocument van de pup van mijn kennissen uit het nest van Pickles eens wat beter bekeken. Eerlijk gezegd was ik wel verbaasd over de mate van lijn/inteelt die ik daar tegen kwam. Ik kan me heel goed voorstellen dat men er voor kiest om buiten de stamboeken om te fokken zodat er meer mogelijkheden zijn, zodat je niet vast zit aan één ras maar er voor kunt kiezen om een bepaald type hond te fokken. In dat geval zou ik er denk ik niet snel voor kiezen om een nest te fokken met een inteeltcoefficient van 8,69%, waarbij de eerste vier generaties zo goed als compleet zijn en sommige lijnen tot zes/zeven generaties bekend zijn. Het is natuurlijk maar net wat voor referentiekader je hebt, maar persoonlijk vind ik dat een behoorlijk hoog percentage..
Neenee, Saskia (terrierjunk) fokt buiten de stambomen omdat stamboomhonden te veel lijn/inteelt hebben & haar nesten op deze wijze niet.....;-)
Dit is net zo goed dikke inteelt als bij een ras met gesloten boeken.
En het geeft dus net zo snel problemen als bij een ras met gesloten boeken.

Ik vind het wel interessant om dit te horen trouwens. Ik heb terrierjunk al meermalen gevraagd wat ze onder lijnteelt verstaat maar ik krijg nooit antwoord.
Dat heb ik nu wel, waarvoor dank (en het is wat ik verwachtte :ugh: ).
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
terrierjunk
Zeer actief
Mijn ras(sen): working terriers
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door terrierjunk »

De eerste 3 honden waarmee ik fokte waren een Oostduitse jachtterrier (40 jaar apart gefokt van de Westduitse lijnen) een Belgisch gefokte Duitse jachtterrier, en Duvel. Duvel had een valse stamboom, pas na zijn dood heb ik gehoord hoe hij gefokt was, hij was een uitkruising. Hij gaf ook wel heel diverse nakomelingen.
Die Oostduitse jachtterrier heb ik met een Westduitse gedekt (Emil vom Leinegrund, Hessen) en daaruit kwam een reu waarmee ik verder heb gedaan.
Tabasco 1, heeft zowel met Duvel (weer uitkruising) als met Grom od Progara, een Tsjechische jachtterrier reu, aan mijn stamboom bijgedragen. De nakomeling van Tabasco en de Tjechische reu, werd uitgekruist met de nakomeling van een Britse import Fellterrier.
Iemand anders heeft hun beste Duitse jachtterrier (uit Polen, weer een andere lijn) op mijn advies gedekt met een zoon van die Fellterrier. (uitkruising) De moeder daarvan was een heel andere Britse import Fell/ Bedlington terrier.
Dan heb ik 3 generaties lijnteelt gedaan. Maar ik had nog een hond achter de hand die niet dat latere fellterrier bloed had. Die heb ik nog altijd.
Later heb ik die fellterrier lijn nog eens met een Britse jack russell gekruist (Kingsway) weer totaal ander bloed, en dit jaar heb ik opnieuw 2 uitkruisingen, 1 hele ruime lijnteelt, en 1 lijnteelt (Pickles) gedaan. In Pickles zit overigens ook een recente uitkruising met een brak, via haar grootvader.
Ik heb contact met mensen die ongeveer 30 van mijn honden hebben, de meesten jagers, en zie veel van mijn honden in het jachtveld werken.
Als er patella luxatie zou geconstateerd worden wil ik het meteen weten. Ik heb zelf 2 van mijn honden waaraan ik twijfelde, hierop laten testen, en zij waren vrij.
Ik heb nooit een hond gehad met lensluxatie, legg perthes, epilepsie, spondylose. Ik heb inderdaad al een generatie of 7, 8 van mijn eigen honden of honden van andere jagers, in mijn bloedlijn, en dit waren honden die hard hebben gejaagd hun hele leven, (of nog leven) zonder gebreken van lichamelijke aard.
Het kan natuurlijk altijd dat er een keer patella luxatie komt, en ik heb weleens honden van elders gehad die dat kregen, en die er vrij rigoreus uitgegooid, ook heb ik een keer van iemand een fell terrier gehad die ernstige demodex kreeg, die heb ik met 6 maanden laten inslapen.
Iemand zei een keer dat een hond van bij mij, patella luxatie had (de hond was toen anderhalf en zat de hele dag in een krat, waar hij werd uitgehaald om de hele dag te jagen of sporten en dan weer terug werd ingekieperd.)
Ik heb dan gezegd, overleg me een bewijs van de dierenarts dat hij het heeft. Dat was voor mij ook belangrijk, want ik had een zus van die hond!
Maar dat konden ze niet, ze hebben die hond daarna nog jaren gehad en er hoog nivo mee gesport en gejaagd, en toen hij op was van veel aan dassen werken, hebben ze hem verpatst.
Als ik honden heb met een goed (makkelijk) karakter, die gezond zijn en geweldig presteren (zoals Semtex) die dus dicht bij mijn ideaal komen, is het verleidelijk om alles op die hond te gaan fokken.
Maar dat doe ik tot op zekere hoogte, maar absoluut niet op het niveau zoals het bij rashonden voorkomt.
Bij rashonden krijg je een 6 generatie stamboom en daar kunnen geen (of wel) verwanten instaan. Maar ik heb de lijnen van de DJT bestudeerd, ben dus 20 + generaties teruggegaan, en dan blijkt dat alles van 2 of 3 honden afstamt, alleen meer dan 15 generaties geleden. Ga je nog verder terug, dan wordt dit nog nauwer. Mijn eerste 3 honden waren niet verwant, en zij hebben met 2 djt reuen, 3 (nu 4) fell terriers, een brak en een jack russell, denk ik, voldoende brede basis, maar als iemand een goede, onverwante hond heeft die ik zie jagen en waarvan ik vind dat die kan bijdragen aan mijn lijn, zal ik niet aarzelen om die te gebruiken.
Verder kan het geen kwaad om iets goeds wat je hebt, te proberen vasthouden, maar niet tot aan het punt dat het degenereert.
Ik zeg ook niet dat er geen genetische kwaal kan opduiken in mijn honden, dit kan, maar ik zal dan hard selecteren en/ of uitkruisen tot het weer weg is, althans in de honden die ik gebruik en de beste daarvan waar ik mee fok.
Mijn honden zijn weinig geld waard en niet populair; de verleiding is er dus ook niet om ongezonde alsnog te verkopen, zoals bij rashonden gebeurt omdat ze nu eenmaal een stamboom krijgen omdat de ouders er ook een hadden, en aan de standaard voldoen.
Natuurlijk worden veel erfelijke ziektes zoals lensluxatie, pas op latere leeftijd zichtbaar, en bij de djt kwam dit veel voor omdat honden zich al hadden voortgeplant en dan op jacht verongelukten nog voordat de kwaal zich uitte. (Lord vom Hunsrück was een berucht vererver, een reu die een hele generatie teven dekte en zo dat gen in de populatie verspreidde.)
Meestal fok ik met honden die een paar seizoenen gelopen (gejaagd) en overleefd! hebben. Pickles was een uitzondering omdat zij al zo jong, zo enorm talentvol was.
En nu fok ik meer dan normaal, in een poging om Semtex te vervangen die mij ontvallen is. Ik kan dat verlies echt niet opvangen door maar 1 hond aan te houden, ik zal er bij wijze van, 6 moeten houden uit 4 combinaties, en degenen die ik verkoop aan andere jagers moeten opvolgen, in de hoop dat 1 daarvan, een waardige nazaat wordt, en dan scoor ik nog heel hoog in prestatie!
Semtex en Bikkel waren natuurlijk f1 hybriden, uit heel goed basismateriaal, (en met het gelukkig toeval dat het bloed klikte) en om die reden misschien zo goed.
Wat ik eigenlijk probeer, want wat goed werkt in de praktijk, bij gebrek aan de mogelijkheid om deze f1 hybriden te herhalen, is ongeveer 3/4 lijnteelt op het beste, en 1/4 uitkruising met een lijn die bewezen heeft, goed te matchen.
De uitkruising met Voodoo, is puur speculatief: ik kan niet voorspellen wat daaruit komt.
Overigens zijn alle pups van Pickles, tot mijn opluchting, selectief geplaatst bij bewuste eigenaars, de meeste in de jacht, 2 als huishond en 1 als sporthond. 2 houd ik er voorlopig zelf.
Vorig jaar heb ik 2 van mijn honden succesvol herplaatst, 1 oude reu die bij zijn eigenaar in jaren niets had geleerd, herplaatst eerst als huishond, en toen dat niet ging, na een hertraining bij mij, naar een jager, en 1 stond op een openbare verkoopsite te koop, en ik heb gemaild met die mensen, maar die gaven geen reactie.
Ik weet helaas ook niet waar dat hondje gebleven is.
Ik probeer dus wel mijn best te doen, ook na plaatsing van een hond van mij, en geef altijd advies en hulp als het kan. Probeer ook zoveel mogelijk contact te houden. Als het je als fokker niet interesseert, dan doe je dat niet, want dat brent niks meer op he, maar voor mij wel, in de zin van dat ik in de gaten kan houden hoe mijn honden zich ontwikkelen.
Ten slotte heb ik 2 x een teef gehad die voor mij helemaal niet perfect was, maar die 2 bleken later de grote verervers. (Tabasco 1, en Fluwijntje.) Fokken is gokken, zegt men.
Of Semtex haar kwaliteiten kan doorvererven weet ik nog niet, het is daarvoor nog te vroeg.
terrierjunk
Zeer actief

p.s. al de genoemde uitkruisingen zitten in de laatste 8 generaties.
terrierjunk
Zeer actief

Voor de critici is het ook wel zo, als ik een hond met patella luxatie zou hebben, en die moest een dagje door zwaar weer en grillig terrein in de Eiffel jagen (ik kan het helaas niet laten zien, dus je zult het van me aan moeten nemen, maar we spreken over steile rotshellingen, scherpe leisteen, bomen met de takken er nog aan die over elkaar heen gevallen zijn, heivelden, dichte sleedoorn en velden van bramen, door beken en snelstromende rivieren, of 8 maisvelden op een dag bij + 25 graden, plus het contact met de aanwezige everzwijnen) dat het ergens op die dag wel duidelijk zou zijn dat die hond niet zo goed kon lopen.
En er zijn nogal wat dagen dat de honden 3, 4 of zelfs 5 dagen achtereen moeten werken.
Dan scheidt het koren zich onherroepelijk van het kaf.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Wat een lap tekst :ugh:

Heb je niet gewoon een simpel antwoord op de vraag wat volgens jouw begrippen lijnteelt is?
Wat is volgens jou terugfokken op een hond en hoe gebeurt het volgens jou dan anders bij rashonden?

Bovendien, als ik je zo lees ga jij ervan uit dat erfelijke ziektes er alleen zijn als ze zich openbaren, in de vorm van PL en zo. Vind je dat niet wat simpel gesteld?

Afbeelding

crutz
Zeer actief
Contacteer:

terrierjunk schreef:De eerste 3 honden waarmee ik fokte waren een Oostduitse jachtterrier (40 jaar apart gefokt van de Westduitse lijnen) een Belgisch gefokte Duitse jachtterrier, en Duvel. Duvel had een valse stamboom, pas na zijn dood heb ik gehoord hoe hij gefokt was, hij was een uitkruising. Hij gaf ook wel heel diverse nakomelingen.
Die Oostduitse jachtterrier heb ik met een Westduitse gedekt (Emil vom Leinegrund, Hessen) en daaruit kwam een reu waarmee ik verder heb gedaan.
Tabasco 1, heeft zowel met Duvel (weer uitkruising) als met Grom od Progara, een Tsjechische jachtterrier reu, aan mijn stamboom bijgedragen. De nakomeling van Tabasco en de Tjechische reu, werd uitgekruist met de nakomeling van een Britse import Fellterrier.
Iemand anders heeft hun beste Duitse jachtterrier (uit Polen, weer een andere lijn) op mijn advies gedekt met een zoon van die Fellterrier. (uitkruising) De moeder daarvan was een heel andere Britse import Fell/ Bedlington terrier.
Dan heb ik 3 generaties lijnteelt gedaan. Maar ik had nog een hond achter de hand die niet dat latere fellterrier bloed had. Die heb ik nog altijd.
Later heb ik die fellterrier lijn nog eens met een Britse jack russell gekruist (Kingsway) weer totaal ander bloed, en dit jaar heb ik opnieuw 2 uitkruisingen, 1 hele ruime lijnteelt, en 1 lijnteelt (Pickles) gedaan. In Pickles zit overigens ook een recente uitkruising met een brak, via haar grootvader.
Ik heb contact met mensen die ongeveer 30 van mijn honden hebben, de meesten jagers, en zie veel van mijn honden in het jachtveld werken.
Als er patella luxatie zou geconstateerd worden wil ik het meteen weten. Ik heb zelf 2 van mijn honden waaraan ik twijfelde, hierop laten testen, en zij waren vrij.
Ik heb nooit een hond gehad met lensluxatie, legg perthes, epilepsie, spondylose. Ik heb inderdaad al een generatie of 7, 8 van mijn eigen honden of honden van andere jagers, in mijn bloedlijn, en dit waren honden die hard hebben gejaagd hun hele leven, (of nog leven) zonder gebreken van lichamelijke aard.
Het kan natuurlijk altijd dat er een keer patella luxatie komt, en ik heb weleens honden van elders gehad die dat kregen, en die er vrij rigoreus uitgegooid, ook heb ik een keer van iemand een fell terrier gehad die ernstige demodex kreeg, die heb ik met 6 maanden laten inslapen.
Iemand zei een keer dat een hond van bij mij, patella luxatie had (de hond was toen anderhalf en zat de hele dag in een krat, waar hij werd uitgehaald om de hele dag te jagen of sporten en dan weer terug werd ingekieperd.)
Ik heb dan gezegd, overleg me een bewijs van de dierenarts dat hij het heeft. Dat was voor mij ook belangrijk, want ik had een zus van die hond!
Maar dat konden ze niet, ze hebben die hond daarna nog jaren gehad en er hoog nivo mee gesport en gejaagd, en toen hij op was van veel aan dassen werken, hebben ze hem verpatst.
Als ik honden heb met een goed (makkelijk) karakter, die gezond zijn en geweldig presteren (zoals Semtex) die dus dicht bij mijn ideaal komen, is het verleidelijk om alles op die hond te gaan fokken.
Maar dat doe ik tot op zekere hoogte, maar absoluut niet op het niveau zoals het bij rashonden voorkomt.
Bij rashonden krijg je een 6 generatie stamboom en daar kunnen geen (of wel) verwanten instaan. Maar ik heb de lijnen van de DJT bestudeerd, ben dus 20 + generaties teruggegaan, en dan blijkt dat alles van 2 of 3 honden afstamt, alleen meer dan 15 generaties geleden. Ga je nog verder terug, dan wordt dit nog nauwer. Mijn eerste 3 honden waren niet verwant, en zij hebben met 2 djt reuen, 3 (nu 4) fell terriers, een brak en een jack russell, denk ik, voldoende brede basis, maar als iemand een goede, onverwante hond heeft die ik zie jagen en waarvan ik vind dat die kan bijdragen aan mijn lijn, zal ik niet aarzelen om die te gebruiken.
Verder kan het geen kwaad om iets goeds wat je hebt, te proberen vasthouden, maar niet tot aan het punt dat het degenereert.
Ik zeg ook niet dat er geen genetische kwaal kan opduiken in mijn honden, dit kan, maar ik zal dan hard selecteren en/ of uitkruisen tot het weer weg is, althans in de honden die ik gebruik en de beste daarvan waar ik mee fok.
Mijn honden zijn weinig geld waard en niet populair; de verleiding is er dus ook niet om ongezonde alsnog te verkopen, zoals bij rashonden gebeurt omdat ze nu eenmaal een stamboom krijgen omdat de ouders er ook een hadden, en aan de standaard voldoen.
Natuurlijk worden veel erfelijke ziektes zoals lensluxatie, pas op latere leeftijd zichtbaar, en bij de djt kwam dit veel voor omdat honden zich al hadden voortgeplant en dan op jacht verongelukten nog voordat de kwaal zich uitte. (Lord vom Hunsrück was een berucht vererver, een reu die een hele generatie teven dekte en zo dat gen in de populatie verspreidde.)
Meestal fok ik met honden die een paar seizoenen gelopen (gejaagd) en overleefd! hebben. Pickles was een uitzondering omdat zij al zo jong, zo enorm talentvol was.
En nu fok ik meer dan normaal, in een poging om Semtex te vervangen die mij ontvallen is. Ik kan dat verlies echt niet opvangen door maar 1 hond aan te houden, ik zal er bij wijze van, 6 moeten houden uit 4 combinaties, en degenen die ik verkoop aan andere jagers moeten opvolgen, in de hoop dat 1 daarvan, een waardige nazaat wordt, en dan scoor ik nog heel hoog in prestatie!
Semtex en Bikkel waren natuurlijk f1 hybriden, uit heel goed basismateriaal, (en met het gelukkig toeval dat het bloed klikte) en om die reden misschien zo goed.
Wat ik eigenlijk probeer, want wat goed werkt in de praktijk, bij gebrek aan de mogelijkheid om deze f1 hybriden te herhalen, is ongeveer 3/4 lijnteelt op het beste, en 1/4 uitkruising met een lijn die bewezen heeft, goed te matchen.
De uitkruising met Voodoo, is puur speculatief: ik kan niet voorspellen wat daaruit komt.
Overigens zijn alle pups van Pickles, tot mijn opluchting, selectief geplaatst bij bewuste eigenaars, de meeste in de jacht, 2 als huishond en 1 als sporthond. 2 houd ik er voorlopig zelf.
Vorig jaar heb ik 2 van mijn honden succesvol herplaatst, 1 oude reu die bij zijn eigenaar in jaren niets had geleerd, herplaatst eerst als huishond, en toen dat niet ging, na een hertraining bij mij, naar een jager, en 1 stond op een openbare verkoopsite te koop, en ik heb gemaild met die mensen, maar die gaven geen reactie.
Ik weet helaas ook niet waar dat hondje gebleven is.
Ik probeer dus wel mijn best te doen, ook na plaatsing van een hond van mij, en geef altijd advies en hulp als het kan. Probeer ook zoveel mogelijk contact te houden. Als het je als fokker niet interesseert, dan doe je dat niet, want dat brent niks meer op he, maar voor mij wel, in de zin van dat ik in de gaten kan houden hoe mijn honden zich ontwikkelen.
Ten slotte heb ik 2 x een teef gehad die voor mij helemaal niet perfect was, maar die 2 bleken later de grote verervers. (Tabasco 1, en Fluwijntje.) Fokken is gokken, zegt men.
Of Semtex haar kwaliteiten kan doorvererven weet ik nog niet, het is daarvoor nog te vroeg.

PLL is geen PL he;-) ......
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Wat een warrig verhaal :oeps: Hoe kun je een bont pupje krijgen als dat maar van één van de ouderdieren komt? Bont is recessief dus dan zou het toch niet tot uiting komen?

Ik blijf het bijzonder vinden dat iemand die zo gericht is op het fokken van werkhonden stiekem ook selecteert op aparte kleurtjes :mrgreen:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:Wat een warrig verhaal :oeps: Hoe kun je een bont pupje krijgen als dat maar van één van de ouderdieren komt? Bont is recessief dus dan zou het toch niet tot uiting komen?
Dat kan niet.
Maar:
Tara schreef: Je fokt bastaardterriers met in de eerste zes generaties drie keer dezelfde hond in de stamboom! Ik lees hier over een inteelcoëfficiënt van 8,69%, met een neef x nichtparing kom je nog nog niet eens aan zo'n getal.
dit verklaart natuurlijk wel een hoop.

Ik wil nog steeds graag een definitie van terrierjunk over wat zij nou precies verstaat onder lijnteelt.

Afbeelding

terrierjunk
Zeer actief

Ik doe lijnteelt, met regelmatig een uitkruising, maar ik vind niet dat ik inteelt doe.
Heb stambomen van anderen gezien, zullen we het eens over de niet FCI fokkers hebben.
Er is bv. een Engelsman die al heel zijn leven Jack Russells fokt, hoogbenige.
Hij weigert ze "parson" te noemen, want hij fokt zijn eigen lijn en wil niks met de officiele organisaties te maken hebben. Iedereen in Engeland die werkt met jagende Russells, kent hem. Die man is nu oud, en hij zegt dat hij de lijn heel zijn leven puur fokt en heeft gefokt, zonder vreemd bloed. Waarmee hij bedoelt, dat hij geen uitkruising heeft gedaan met fellterrier, show foxterrier of bull bloed, wat de meer modieuze fokkers van Russells wel hebben gedaan en nog doen. Als je naar zijn stambomen kijkt, stamt alles van hem ongeveer af van 1 reu die hij 40 jaar geleden had, en waarop hij zijn hele lijn gebaseerd heeft.
Vroeger bij de pitbulls, kwam ik ook nogal wat stambomen tegen die niet onderdoen voor die van de raszuiverste rashonden. (Pitbull mensen bestudeerden in die tijd stambomen tot zover terug als het ging, en stambomen waren ook voor meer dan 20 of zelfs 50 generaties bekend, als ze tenminste klopten. Als er een volk was die er heilig van overtuigd was dat één druppel vreemd bloed hun zo gekoesterde, en zo recessief verervende, want extreme gameness onherstelbaar zou aantasten, en die dus zuiver fokten, dan waren het wel de hardcore pitbull mensen! Een uitkruising met een Amerikaanse stafford, of zelfs een bulldog, zoals nu constant gebeurt, was bij hen heiligschennis, en verdoemenis!)
Dat was zeer verregaande inteelt. Tot op het karikaturale af. Daar werden wel de zieke en zwakke uitgeselecteerd, maar als de inteelt te ver ging konden ze toch ook niet meer bij de top horen. Maar ze bleven zo doorgaan, en hopen, want het zuivere bloed zou zich niet verloochenen.
Zo iemand zei: if you don't bring anything unknown into the line, nothing unknown (unwanted) will come out.
Ook bij de creatie van het Arabische paard is men zo tewerk gegaan: inteelt en harde natuurlijke en menselijke selectie.
Helaas werkt het meestal niet zo.
Het waren de uitkruisingen, (tussen 2 verschillende bloedlijnen) en lijngeteelde honden, die door prestatie beroemd werden. Maar ging je een eind terug in de stamboom van bv, een lijngeteelde hond, dan kon 1 voorouder gemakkelijk 30 keer in die stamboom voorkomen.
Bij rashonden zijn er nu eenmaal veel problemen door de gesloten stamboeken.
Ik heb geen gesloten stamboek en kon dus pas geleden een teef van mij dekken door een geimporteerde fell terrier reu. Deze was hier een seizoen bewezen op jacht, en van andere lijnen dan mijn honden. Dan heb ik weer nieuw bloed.
Mijn honden zijn in karakter en uiterlijk (of grootte) niet erg eenvormig, ze zijn vrij divers. Het enige wat ze gemeen hebben, is dat ze op een of andere manier nuttig zijn in het jachtbedrijf, en dus ook jachtpassie hebben. Bovendien zien ze er vrij normaal en nergens overdreven uit, er is zelfs geen uiterlijk kenmerk waaraan je mijn honden kunt herkennen; ik heb gladharige, broken coated, en ruwharen, en ook geen kleur, want behalve merle, heb ik nog veel andere kleuren honden.
Dat is voor mij een teken dat ze ook niet zo erg ingeteeld zijn.
Zou ik nu ineens op een bepaald kenmerk willen verdergaan, wat nu bij mijn honden sporadisch voorkomt, zeg ik wil ineens een staand oor, alleen nog aanliggend broken coat, mijn honden moeten allemaal uit een kennel kunnen klimmen, of terrier races winnen, dan zit er in wat ik heb genoeg genetische variatie om dat vrij snel te verwezenlijken binnen mijn lijn.
En als ik Tabasco 1, (toen ik nog lid van de rasclubs was heb ik wel mijn honden getest, al dan niet verplicht, op de voorkomende kwalen, als daar toen testen voor bestonden, de laatste jaren is er veel meer over DNA bekend geworden) en nu een nakomeling van haar 8 generaties later heb, en al de daartussen liggende generaties voorouders heb ik gehad en mee gejaagd en er was er nooit een die zichtbaar patella luxatie had, dan kan ik er ongeveer wel van uitgaan dat het in de hond die ik nu heb, en die perfect loopt, ook niet zit.
Momenteel is voor zover ik weet, geen hond van mij beperkt door een ziekte of afwijking, althans niet merkbaar, en ze liggen niet alleen maar op de bank te ruften, waardoor een minder sterke hond onopgemerkt zou blijven. Al moet ik zeggen dat ik een paar keer na een uitkruising, de nakomelingen soms heb opgegeven (er niet mee ben verder gegaan qua fokken en werken) omdat er wel iets opdook, of omdat het karakter me niet aanstond, bijvoorbeeld een vechtjas of te hyper. Ik heb ook weleens een hond gekocht of gehad die later iets bleek te mankeren al dan niet van erfelijke aard, maar daar moet je dan mee stoppen.
Mijn eerste 3 honden Dixie, Tabasco 1 en Duvel zijn alledrie nog officieel getest op patella luxatie (bij de DJT hoefde het geeneens, maar aan Dixie heb ik getwijfeld) en waren vrij.
Later bleek Dixie wel een auto immuun ziekte te hebben (uitte zich pas nadat ze 6 jaar was, door chronisch hoesten, ook zo'n algemeen symptoom, en na 2 jaar onderzoeken kwam er pas uit wat het ongeveer of vermoedelijk was) en ik ging er van uit dat dat erfelijk was, omdat haar dochter die ik gehouden had, ook iets mankeerde, maar dan aan de huid, maar de zoon was en bleef tot zijn dood gezond. En bij zijn nakomelingen (1 x mee gefokt) heb ik nooit meer zoiets bemerkt.
Is selecteren een raar verhaal?
Dat zou het niet moeten zijn.
Ik ben deze topic gestart over een kleur, maar de kleur is in principe een leuke bijzaak, het belangrijkste voor mij is dat mijn honden resultaat geven bij jacht op zwijnen en groot roofwild, in moeilijk terrein en elk weer. Dat ze daarvoor fysiek in orde moeten zijn, en dat is een understatement, kan iedereen toch wel bedenken.
Zodra ze zouden verzwakken, er degeneratieverschijnselen optreden, of ze karikaturen worden, of er in de nesten veel uitval zit, heb ik al te lang gewacht met uitkruisen. M.i. is dit nu nog niet het geval, (in tegendeel, Pickles ziet eruit als, en heeft de kracht en veelzijdigheid van een hybride, en ze heeft ook broers en zussen die weinig op haar lijken) en presteren ze al jaren vrij goed in hun vak, en ook na het verlies van Semtex zal ik er wel weer in slagen, een paar bruikbare jachthonden van eigen fok in het veld te brengen. Als me tijd, geld en de mogelijkheid gegeven wordt, en mijn eigen gezondheid het toelaat dat ik dit kan blijven doen.
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

weer zo"n bijna onleesbare lap tekst :80: kan dat echt niet simpeler en met wat structuur?
toch 1 vraagje...wat is dan het verschil tussen lijnteelt en inteelt volgens jou?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

terrierjunk schreef:Mijn honden zijn in karakter en uiterlijk (of grootte) niet erg eenvormig, ze zijn vrij divers. Het enige wat ze gemeen hebben, is dat ze op een of andere manier nuttig zijn in het jachtbedrijf, en dus ook jachtpassie hebben. Bovendien zien ze er vrij normaal en nergens overdreven uit, er is zelfs geen uiterlijk kenmerk waaraan je mijn honden kunt herkennen; ik heb gladharige, broken coated, en ruwharen, en ook geen kleur, want behalve merle, heb ik nog veel andere kleuren honden.
Dat is voor mij een teken dat ze ook niet zo erg ingeteeld zijn.
Dat is natuurlijk onzin: je selecteert nergens tégen een kleur en dus komen die overal terug. Dat is zo simpel als wat. Geldt ook voor de vachten.
Ik zie overigens wel degelijk eenvormigheid in type, maar dat terzijde.
carine schreef:weer zo"n bijna onleesbare lap tekst :80: kan dat echt niet simpeler en met wat structuur?
toch 1 vraagje...wat is dan het verschil tussen lijnteelt en inteelt volgens jou?
Dat vraag ik al vier pagina's.
Dat kan toch heel simpel worden beantwoord, terrierjunk?
Wat is jouw definitie van lijnteelt?

Afbeelding

terrierjunk
Zeer actief

Lijnteelt: niet directe verwantschapsteelt, of fokken uit enkele dezelfde voorouders, maar met enig ander bloed, of zo fokken dat een of meer honden in de recente generaties een aantal keren in een stamboom terug komt. Wanneer hierbij ook nieuwe honden zijn toegevoegd, laten we zeggen om de ... generaties ander bloed, kan ik het geen inteelt noemen.
Inteelt: fokken uit 1 paar of slechts enkele voorouders zonder daarna vreemd bloed toe te voegen, of vader/ dochter, broer/ zus. Of zo strak fokken dat 1 bepaalde hond, tig keer in de laatste 10 generaties voorkomt.
(werd bij de pitbulls veel gedaan)
Uitkruising: het fokken van onverwante partners.
Zo staat het toch in het boekje ongeveer? En zo interpreteer ik het ook ongeveer.
Tot mijn niet geringe opluchting zijn intussen alle pups die ik dit seizoen gefokt heb, (en dat was 2 x zo veel als normaal, met weer een aandeel van 2/3 reutjes waar ik niet om gevraagd had. Het doel was niet om een kleurtje te krijgen zoals hier gesuggereerd wordt, maar om een opvolger voor Semtex te krijgen) op goede adressen geplaatst, en heb ik ook nog voor iemand anders pups geplaatst, en ga dat nog een keer voor nog iemand doen.
Pfff, en nu ben ik blij dat ik met de honden die ik zelf houd, weer aan de slag kan, het jachtseizoen begint nu weer en dan hebben we geen tijd meer voor fokken. De meeste teven worden in de herfst niet eens loops bij mij, of ze het uitzetten: ze willen geen 3 weken jacht missen.
Het mooiste van alles: ik heb uit Tabasco en Knoert, een replica van Semtex. Zowel in gedrag als in uiterlijk lijkt ze er heel veel op, en ik ga rustig afwachten of ze het ook kan waarmaken. Ik heb de merle uit dat nest verkocht en de zwarte gehouden. Ook uit Voodoo heb ik de merle verkocht en een zwarte gehouden. Dat waren de honden die mij van die nesten het best bevielen. Hierbij kijk ik het eerst naar karakter. Dan naar uiterlijk.
De echte oude Sem, het fenomeen, leek de eerste 2 seizoenen in niets opvallend bijzonder. Maar daarna begon ze te groeien. En dat is ze dan elke jachtdag, heel haar leven, blijven doen.
Intussen is Pickles ook welbepaald aan het groeien in haar prestatie op jacht, zowel in neus (die ze al had, maar nu steeds efficienter gebruikt) alsook de ervaring, als de gehoorzaamheid ofwel het over redelijk grote afstand, op roep of regelmatig terugkomen, en dit zonder stroomhalsband of andere "versterkende hulp".
Pickles is mijn 2 veteranen Wasabi en Peyote, al voorbijgestreefd in het vinden van varkens in grote velden.
En dat is wat uiteindelijk, voor ons echt telt.
The Alpha Bitch
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door The Alpha Bitch »

Jezus. Doe s je best en wees s korter in je antwoorden. Niemand doet meer de moeite,en geen
Eens zn best ,de moeite te nemen ,die niet te lezen lappen tekst te lezen. :D .. Snap jij m nog?nee..... Niemand niet. Namelijk. :help: wees s kort en duidelijk!!! :mrgreen:
If i trow a stick...... will you leave????
The Alpha Bitch
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door The Alpha Bitch »

Met andere woorden, wees eens kort en krachtig? :ok: :mrgreen:
If i trow a stick...... will you leave????
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

terrierjunk schreef:Lijnteelt: niet directe verwantschapsteelt, of fokken uit enkele dezelfde voorouders, maar met enig ander bloed, of zo fokken dat een of meer honden in de recente generaties een aantal keren in een stamboom terug komt. Wanneer hierbij ook nieuwe honden zijn toegevoegd, laten we zeggen om de ... generaties ander bloed, kan ik het geen inteelt noemen.
Inteelt: fokken uit 1 paar of slechts enkele voorouders zonder daarna vreemd bloed toe te voegen, of vader/ dochter, broer/ zus. Of zo strak fokken dat 1 bepaalde hond, tig keer in de laatste 10 generaties voorkomt.
(werd bij de pitbulls veel gedaan)
Uitkruising: het fokken van onverwante partners.
Zo staat het toch in het boekje ongeveer? En zo interpreteer ik het ook ongeveer.
Ah, eindelijk.

Nou, ik heb nieuws voor je.
Inteelt is fokken met verwante voorouders.
Oftewel: inteelt en (jouw definitie van) lijnteelt is hetzelfde.
Oftewel: wat jij doet is inteelt.

Afbeelding

terrierjunk
Zeer actief

Ja, jij wil mij in een vakje stoppen en volgens jou doe ik inteelt, ik heb zelf een heel andere mening.
Duidelijk?
En ook vooral iedereen afschieten die (bewust) niet aan rashonden fok doet.
Ik kon in de rashonden voor jaren geen geschikte jachthond vinden (DJT, Parson Russell) maar wel me blauw betalen aan mormels met een stamboom die ziek en geschift waren, en daarom ben ik mijn eigen lijn gaan fokken, en nu heb ik wel bruikbare, en veel gezondere en veel stabielere honden.
Ook duidelijk?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik schiet je niet af.
Maar je definities kloppen niet. Dat is niet mijn persoonlijke mening, hoor, ik hanteer gewoon de geldende definities.

Wat je verder doet in je fokkerij moet je zelf weten. Ik schiet nooit mensen af en al helemaal niet omdat ze geen rashonden zouden fokken, dus houd dat soort teksten maar voor jezelf.
Maar er zijn nu eenmaal definities voor zaken, en jouw verklaringen kloppen niet met die definities.
Ik benader dat alleen maar wetenschappelijk. Niet persoonlijk, zoals jij nu opeens doet.

Afbeelding

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

terrierjunk schreef:Ja, jij wil mij in een vakje stoppen en volgens jou doe ik inteelt, ik heb zelf een heel andere mening.
Duidelijk?
Ik kon in de rashonden voor jaren geen geschikte jachthond vinden (DJT, Parson Russell) maar wel me blauw betalen aan mormels met een stamboom die ziek en geschift waren, en daarom ben ik mijn eigen lijn gaan fokken, en nu heb ik wel bruikbare, en veel gezondere en veel stabielere honden.
Ook duidelijk?
Nou wat ik lees van jouw over terug fokken op een bepaalde reu/teef om die bepaalde eigenschappen is toch echt intelen.
Dat je er daarna weer ander onverwant bloed= ras/bastaard doorheen flikkert doet niets af aan het intelen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

bouvierpoedel schreef:
terrierjunk schreef:Ja, jij wil mij in een vakje stoppen en volgens jou doe ik inteelt, ik heb zelf een heel andere mening.
Duidelijk?
Ook duidelijk?
Nou wat ik lees van jouw over terug fokken op een bepaalde reu/teef om die bepaalde eigenschappen is toch echt intelen.
Dat je er daarna weer ander onverwant bloed= ras/bastaard doorheen flikkert doet niets af aan het intelen.
Nouja, door er nieuw bloed in te gooien denk ik wel dat ts gezondere honden heeft dan wanneer je alleen maar fokt in een gesloten populatie. Of denk ik dan heel krom?
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Machie schreef:
bouvierpoedel schreef:
Duidelijk?
Ook duidelijk?
Nouja, door er nieuw bloed in te gooien denk ik wel dat ts gezondere honden heeft dan wanneer je alleen maar fokt in een gesloten populatie. Of denk ik dan heel krom?
Ja kan ook goed werken en daar doet ze goed aan .
Maar feit blijft dat ze daarnaast ook inteelt terwijl ze dat steeds ontkent.
Hinderd niets een beetje intelen en er wat vers doorheen mixen op zijn tijd maar het blijft intelen tussen bloed verversen door.
.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Duidelijk?
Ook duidelijk?
Nou hier bij de herders meer ellende (is een groot woord overigens, kleine ongemakken) qua gezondheid gehad bij de kruisingen dan bij de stamboom honden. In beide gevallen 1x mindere heupen (dat kan, gradatie C zonder klachten bij de honden) maar bij de kruisingen wel kleinigheidjes als missende gebitselementen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Machie schreef:Nouja, door er nieuw bloed in te gooien denk ik wel dat ts gezondere honden heeft dan wanneer je alleen maar fokt in een gesloten populatie. Of denk ik dan heel krom?
Nee. Ik zie niet dat er wat mis is met af en toe terugpakken op een bepaalde hond anders krijg je dus écht totaal onherleidbare kruisingen/bastaards.
Ik zeg ook nergens dat ze het verkeerd doet. En ik zeg ook niet dat inkruisen niet goed zou zijn.

Maar TS beweert inderdaad dat ze niet inteelt. En dat doet ze dus wel.
Ik zeg niet dat het erg is, maar je moet de dingen wel juist benoemen, zeker als je zoveel ophef wil maken over de manier waarop je fokt.
Anders wordt het allemaal toch wat minder geloofwaardig.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”