Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blaffen voor een plasje

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Silv
Vaste gebruiker

Blaffen voor een plasje

Ongelezen bericht door Silv »

Vesta is nu al een tijd je zindelijk, maar ze is niet erg duidelijk in het geven van signalen.. Ik laat haar eigenlijk meer op gevoel uit en dat gaat eigenlijk altijd goed. :ok:
Vesta haar signaal : Na een dutje wakker geworden gaat ze voor mij zitten met hoopvolle blik, zeg ik plassen, moet je er uit, loop zelf naar de achterdeur maar madam gaat midden in de kamer liggen. uiteindelijk buiten dan moet ze ook echt wel nodig.

Kan ze niet leren om zelf bij de achterdeur te gaan blaffen wanneer ze eruit moet?
Namelijk wat handiger voor de mensen die wel eens oppassen en het signaal verwarren met het " zullen we spelen signaal" :?

1 x heb ik net zo lang gewacht tot ze duidelijk een signaal gaf maar dat werd " dweilen" :cry:

Hoe geven jullie honden het signaal?
Groetjes van Sylvia en Vesta
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Nou hier gaan ze meestal uit voor ze een signaal geven. Of er moet spontaan een hoge nood zijn zoals diarree ofzo. Dar word er duidelijk gepiept.
Als ik wacht totdat ze het zelf aangeven komen ze maar weinig buiten vrees ik.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Signaal? Wat nou signaal! Zo denkt Tommie erover.... :mrgreen: Als ie moet plassen dan moet ie plassen, of ie nou binnen is of buiten. Ik ben dus degene die ervoor moet zorgen dat we op het juiste moment buiten staan, anders heb ik gewoon pech....
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Mijn honden blaffen als ze er uit willen. Natuurlijk deden ze dat nog niet als pup, ze hebben dat in de loop van een paar weken/maanden aangeleerd.

Mijn ervaring is dat als je elke keer als ze iets moeten doen (dus bij een pup na het eten, drinken, slapen en spelen) naar buiten brengt en elke keer als ze wat binnen doen, boos moppert en ze dan naar buiten brengt en dan beloont, ze het redelijk snel door hebben. De eerste paar keren zullen ze zich misschien nog vergissen door het voor de deur te doen, maar als je ook dat goed in de gaten hebt, gaan ze 'vanzelf' piepen of blaffen als ze naar buiten wilen. Daar moet je dan wel goed op letten, want als je daar niet op zou reageren, leren ze dat nooit goed aan. Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat het een probleem was, het ging gewoon vanzelf op de leeftijd van 4 a 5 maanden oud.
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Ik ga er ook ruim voor de tijd dat Dingo zou moeten uit..lijkt me niet prettig om telkens " op knappen" de deur uit te moeten.....
Mocht dingo ziek zijn, en eerder moeten, dan gaat hij midden in de kamer zitten, mij aan zitten te kijken.... en s' nachts maakt hij ons wakker, als er diarree of zoiets is...
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Nanni wordt alleen op onze tijden uit gelaten en heeft daar absoluut GEEN moeite mee. Ze is zooooooooooooooooo zindelijk, echt niet normaal! 8O
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Hier gaan we eigelijk ook altijd uit voordat er uberhaupt een signaal gegeven moet worden. Dit is zo om de 4 a 5 uur (heel soms 6).
Bij diarree geeft Moos een erg onduidelijk signaal. Meneer gaat eerst voor de deur in de gang liggen (waar hij normaal ook regelmatig ligt). Als dat niet werkt komt hij naar me toe, en rent dan als ik opsta de gang in (maar ja, dan moet ik wel opstaan natuurlijk....)
Hij blaft NOOIT ook niet als er aangebelt wordt, of als er enige andere reden tot blaffen zou kunnen zijn. Vooral bij diarree 's nachts is dit vreselijk onhandig. Hij gaat dan voor de deur zitten en wacht tot ik kom. Kom ik niet dan poept hij uiteindelijk van pure ellende op de mat.
Nu heb ik schijnbaar een mechanisme ingebouwd, want als Moos van bed af springt word ik automatisch wakker. Maar dat heeft wel wat maanden geduurd voordat ik dan ook echt wakker werd...
Afbeelding
Janet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Janet »

Natuurlijk kunnen honden een signaal geven. De ene hond doet dit uit zichzelf, de ander moet het 'even' aangeleerd worden. Wat je kunt doen, is vóór je de hond buiten laat, zegt 'plasje' of 'buiten' en dan doe je de deur open. Na een paar dagen ga je een eindje van de deur af staan en herhaal je het ritueel. Moedig je hond aan om naar de deur te lopen. Etcetera.
Afbeelding
Nai nauvalyë moica alasailarin...
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Annet schreef:Mijn honden blaffen als ze er uit willen. Natuurlijk deden ze dat nog niet als pup, ze hebben dat in de loop van een paar weken/maanden aangeleerd.

Mijn ervaring is dat als je elke keer als ze iets moeten doen (dus bij een pup na het eten, drinken, slapen en spelen) naar buiten brengt en elke keer als ze wat binnen doen, boos moppert en ze dan naar buiten brengt en dan beloont, ze het redelijk snel door hebben. De eerste paar keren zullen ze zich misschien nog vergissen door het voor de deur te doen, maar als je ook dat goed in de gaten hebt, gaan ze 'vanzelf' piepen of blaffen als ze naar buiten wilen. Daar moet je dan wel goed op letten, want als je daar niet op zou reageren, leren ze dat nooit goed aan. Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat het een probleem was, het ging gewoon vanzelf op de leeftijd van 4 a 5 maanden oud.
Ik heb hier op het forum juist gehoord dat je NIET moet mopperen als je hond iets binnen doet, maar het moet negeren en opruimen zonder commentaar.
Onze Beau was al heel vroeg zindelijk, en als hij nu een plasje moet doen of een poepie gaat hij zonder geluid voor de buitendeur zitten, af en toe zie ik dat niet meteen omdat hij dus geen geluid maakt, dan komt hij voor me staan, kijkt me met zijn mooie oogjes aan, en loopt weer naar de buitendeur, en dan laat ik hem natuurlijk uit. :-D :ok:
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
Silv
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Silv »

mopperen doe ik niet en is ook eigenlijk nooit nodig hoor, het ging mij eigenlijk puur of het aan te leren is om haar bij de deur te laten blaffen wanneer het nodig is. Onze cocker deed dit vroeger wel maar dat heeft ze haar zelf aan geleerd denk ik. ik begrijp nu ook dat Vesta dus niet de enige is met een onduidelijk signaal en dat het heel normaal is dat ik haar dus uitlaat op mijn eigen gevoel.
Groetjes van Sylvia en Vesta
Annet
Zeer actief

Als je ziet dat hij/zij door de hurken gaat en gaat plassen, mag je zeker wel mopperen. Hoe verwacht je anders dat de hond gaat snappen dat het niet mag? En dan bedoel ik niet dat je moet gaan schreeuwen, maar gewoon op een beetje boze toon zeggen dat het niet de bedoeling is dat hij het daar doet. Ondertussen breng je hem dan naar buiten en als hij dan daar wat doet, kun je hem weer belonen.
Natuurlijk doe je dit niet als het minuut of langer geleden gebeurd is, omdat de hond dan uiteraard de link niet meer kan leggen, maar alleen op heterdaad. Als het er al ligt, inderdaad de hond negeren en zonder mopperen opruimen.

Bij hele jonge pups helpt het niet, die beseffen nog niet wat er gebeurt. Maar pups vanaf ongeveer een week of tien worden op die manier heel snel zindelijk. En dat ze het zelf aangeven duurt nog een paar maanden.
kreeftjes
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door kreeftjes »

Giacomo woont bij mijn ouders en die heeft een groot kattenluik, dus hij hoeft geen signaal te geven, hij gaat wanneer ie wil.
Floke ligt hier binnen als we thuis zijn en anders gaat ze buiten in de ren. Als ze buiten moet gaat ze voor de deur staan, als ze te lang moet wachten komt ze nog eens kijken, zodat je haar zeker gezien hebt. Blaffen doet ze niet.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Umi is hier nu sinds donderdag en gaat al voor de deur zitten als ze uit moet
let ik niet goed op (1 keer gebeurd) dan ligt er een plasje voor de deur ;)

is trouwens wel vreemd, ze gaat altijd voor de voordeur zitten, terwijl ze om uit te gaan altijd door de achterdeur gaat :roll:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Annet schreef:Als je ziet dat hij/zij door de hurken gaat en gaat plassen, mag je zeker wel mopperen. Hoe verwacht je anders dat de hond gaat snappen dat het niet mag? En dan bedoel ik niet dat je moet gaan schreeuwen, maar gewoon op een beetje boze toon zeggen dat het niet de bedoeling is dat hij het daar doet. Ondertussen breng je hem dan naar buiten en als hij dan daar wat doet, kun je hem weer belonen.
Natuurlijk doe je dit niet als het minuut of langer geleden gebeurd is, omdat de hond dan uiteraard de link niet meer kan leggen, maar alleen op heterdaad. Als het er al ligt, inderdaad de hond negeren en zonder mopperen opruimen.

Bij hele jonge pups helpt het niet, die beseffen nog niet wat er gebeurt. Maar pups vanaf ongeveer een week of tien worden op die manier heel snel zindelijk. En dat ze het zelf aangeven duurt nog een paar maanden.
Nee, er wordt niet gemopperd maar je zet de hond gewoon kalm buiten.

Overigens...blaffen bij de deur aanleren is zoiets als je hond aanleren wat jouw commando is om de deur voor hem open te maken. Neem van mij aan dat heel wat mensen spijt hebben van het feit dat ze geconditioneerd zijn door hun hond. Jij bepaalt, jij zorgt dus dat je hond gewoon op tijd naar buiten gaat en niet hoeft te vragen of ie mag.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Eline* schreef:
Overigens...blaffen bij de deur aanleren is zoiets als je hond aanleren wat jouw commando is om de deur voor hem open te maken. Neem van mij aan dat heel wat mensen spijt hebben van het feit dat ze geconditioneerd zijn door hun hond. Jij bepaalt, jij zorgt dus dat je hond gewoon op tijd naar buiten gaat en niet hoeft te vragen of ie mag.
Dit gebeurde inderdaad met Moos toen hij met een maand of 4 doorhad dat hij naar buiten ging als hij voor deur stond. Meneer stond op een gegeven moment elke 5 min. voor de deur :mrgreen:
En dan buiten alleen maar spelen........
Afbeelding
Annet
Zeer actief

Eline* schreef:
Annet schreef:Als je ziet dat hij/zij door de hurken gaat en gaat plassen, mag je zeker wel mopperen. Hoe verwacht je anders dat de hond gaat snappen dat het niet mag? En dan bedoel ik niet dat je moet gaan schreeuwen, maar gewoon op een beetje boze toon zeggen dat het niet de bedoeling is dat hij het daar doet. Ondertussen breng je hem dan naar buiten en als hij dan daar wat doet, kun je hem weer belonen.

Nee, er wordt niet gemopperd maar je zet de hond gewoon kalm buiten.
Waarom zou je niet mogen mopperen dan? Op die manier leert je hond het verschil toch niet tussen waar het wel en niet mag? Op het moment dat mijn hond op de bank stond te plassen terwijl hij mij gewoon aankeek, heb ik toch echt wel even gemopperd. Met het resultaat dat hij nu 100% zindelijk is. Ik geloof nooit dat ik dat met negeren ook had bereikt.

Eline* schreef:Overigens...blaffen bij de deur aanleren is zoiets als je hond aanleren wat jouw commando is om de deur voor hem open te maken. Neem van mij aan dat heel wat mensen spijt hebben van het feit dat ze geconditioneerd zijn door hun hond. Jij bepaalt, jij zorgt dus dat je hond gewoon op tijd naar buiten gaat en niet hoeft te vragen of ie mag.
Daar ben ik het wel mee eens, maar aan de andere kant, als je hond het blaffen op die manier gebruikt, kun je dat gauw genoeg afleren of alsnog negeren.
Het handige van blaffen als ze er uit moeten, vind ik dat ze in het geval van diarree ofzo ze dat tenminste kunnen duidelijk maken, ook al is het midden in de nacht. Mijn honden geven het altijd aan en in de meeste gevallen moeten ze dan ook echt. Ze blaffen me bijna nooit voor niets wakker.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Tja, bij ons worden ze regelmatig uitgelaten. Maar als het een keer voorkomt dat ze net een keertje vaker moeten of aan de diaree zijn, proberen ze net even fanatieker de aandacht te trekken.
Jari komt je dan echt ophalen, wil niet geknuffeld worden maar probeert je over te halen op te staan. Als je dan zegt: "moet je plassen?" of "Moet je poepen?" Dan staat ie al bij de deur. Dan is de nood dus ook echt hoog.
Hoe we het hebben aangeleerd? Zou het niet weten.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Annet schreef: Waarom zou je niet mogen mopperen dan? Op die manier leert je hond het verschil toch niet tussen waar het wel en niet mag? Op het moment dat mijn hond op de bank stond te plassen terwijl hij mij gewoon aankeek, heb ik toch echt wel even gemopperd. Met het resultaat dat hij nu 100% zindelijk is. Ik geloof nooit dat ik dat met negeren ook had bereikt.
Als je moppert leert een hond het verschil tussen wat wel en niet mag zeg je. De pup legt dus een verband tussen de straf en hetgene wat hij op dat moment doet...en dat is plassen. Jij gaat ervan uit dat de hond het verband legt straf en ik mag niet binnen plassen. Dat is dus lang niet altijd het geval.
Daarbij zie ik zindelijkheidstraining als begeleiden en niet zo zeer aanleren. Een pup wordt immers vanzelf zindelijk als je hem juist begeleid.Daar hoeft geen straf aan te pas te komen. Ik vind het opbouwen van een vertrouwensband met een pup bijzonder belangrijk. Daarbij is een pup zeer gevoelig voor indrukken..een keer te hard mopperen of straffen en je hebt kans dat je bv deemoedsplassen in de hand werkt..waarbij je dus onzindelijkheid alleen maar loopt te stimuleren.
Ik ben dus niet voor straffen tijdens het proces van zindelijk maken.
Ook een oudere hond, die ineens in huis gaat plassen heeft daarvoor meestal redenen, of iets lichamelijks (bv blaasontsteking) of andere problemen. WIj plassen immers ook niet zomaar plots in bed. Ook dan moet je dus niet zomaar straffen voor onzidelijkheid, maar eerst verder kijken dan dat je neus lang is.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Luka blaft meestal als hij buiten moet, maar ook als hij achter de bladeren wil aanrennen.
Echt leuk is dat niet.
Sinds een dag of twee gaat hij vlak voor de deur een plasje doen en kaka.
Hij deed dat al lang niet meer, waarom nu weer wel weet ik echt niet.
Hij gaat vaak genoeg buiten.
Misschien heeft het iets te maken van het omschakelen naar twee voedingen.

Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”