Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wanneer mishandeling, wanneer een raskenmerk?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Wanneer mishandeling, wanneer een raskenmerk?

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik kijk zo af en toe ook wel eens tv, en dan kom je nog wel eens honden tegen die in verwaarloosde toestand aankomen
bij een dierenarts. In dezen bedoel ik verwaarloosd in de zin van de vachtverzorging. Dit valt dan onder dierenmishandeling.

Beetje zoals dit:

Afbeelding

Afbeelding

Maar waarom vinden we dit dan eigenlijk normaal en niet zielig?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even een greep uit de rassen welke in mijn ogen extreme beharing hebben, welke niet nuttig zijn voor de hond (vilten, teveel haar, haar voor de ogen etc. )
Ik ben wel benieuwd hoe het HF hier over denkt.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Wanneer mishandeling, wanneer een raskenmerk?

Ongelezen bericht door lieke »

Nou, als ik voor mijn ras spreek, dan heeft de collie, ook bij veel beharing, met een goede vachtverzorging er geen last van. Nou ja, behalve natuurlijk bij extreme temperaturen (30 graden of meer). M.a.w. ze kunnen zich normaal bewegen.
Bij de eerste foto's die je liet zien, is de vacht dusdanig vervilt dat de hond echt pijn moet hebben. Plus nog de nodige huidproblemen vanwege verstikking van de vacht/huid, wonden, etc.
Om nog niet te spreken over parasieten e.d.
Dus ik kan in het geval van veel beharing bij de hond maar goed verzorgd echt niet spreken over mishandeling.
Afbeelding
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Een gecoupeerde Briard in Nederland? :hmmm:
Punzel
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Punzel »

Dat lijkt mij nogal simpel. Zodra de hond er last/pijn van heeft is het mishandeling. Die kat en hond op de eerste foto's hebben overduidelijk pijn, van die honden daaronder heb ik geen verstand wat betreft vacht, maar die lijken me geen pijn te hebben. Hooguit last van wat haar voor de ogen, wat misschien beter in een staartje ofzo kan.

Ik vind het trouwens wel altijd een beetje sneu wanneer een hond zo'n mooie (lange) vacht heeft en dan meteen nooit lekker vies mag worden, maar ik geloof dat dat weer een andere discussie is.
Brindlecardi
Zeer actief

Nanna schreef:Effe voor de viltrassen sprekend: dat had nut en is al honderden jaren zo, niet een modekenmerk van de laatste tijd ;-). Het is echter een doorgroeivacht en niemand is verplicht om die vacht tot op de grond te laten hangen. Maar ja, dat wordt wèl gevraagd op de show.....
Wat voor nut hebben de vilten voor zo'n hond eigenlijk?
En dat laatste is natuurlijk wel krom.

Overigens, even voor de goede orde, ik zeg niet dat mensen met een hond met dergelijke vachten gelijkstaat aan mensen die hun hond mishandelen.
De bovenste gevallen zullen daarbij ook vast andere verzorging niet hebben gekregen. Maar
als ik kijk naar de honden hierboven, valt mij op dat de honden geen zicht hebben, dat is de natuurlijke haardracht voor zo'n hond als je het niet knipt. Idem met
de vilten. Dat haar is er dus ooit zo ingefokt, bewust. En ik vraag me af, waarom? Waarom vinden we dat eigenlijk niet zielig?
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Punzel schreef:Ik vind het trouwens wel altijd een beetje sneu wanneer een hond zo'n mooie (lange) vacht heeft en dan meteen nooit lekker vies mag worden, maar ik geloof dat dat weer een andere discussie is.

Hoe weet je dat honden met zo'n vacht niet vies mogen worden?
Weer voor mijzelf sprekend, ik organiseer regelmatig colliewandelingen en dan lopen er tientallen collies mee en die springen vrolijk in de plomp, rennen door de modder, etc.
En ik hoor geen enkele eigenaar daarover klagen. En ja, daar zitten ook 'showcollies' tussen. :wink:
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Punzel schreef:Dat lijkt mij nogal simpel. Zodra de hond er last/pijn van heeft is het mishandeling. Die kat en hond op de eerste foto's hebben overduidelijk pijn, van die honden daaronder heb ik geen verstand wat betreft vacht, maar die lijken me geen pijn te hebben. Hooguit last van wat haar voor de ogen, wat misschien beter in een staartje ofzo kan.

Ik vind het trouwens wel altijd een beetje sneu wanneer een hond zo'n mooie (lange) vacht heeft en dan meteen nooit lekker vies mag worden, maar ik geloof dat dat weer een andere discussie is.
Maar wat is het verschil dan bijvoorbeeld tussen de bergamasco en onderstaande cocker?

Afbeelding

Omdat wij weten dat een cocker er niet zo uit hoort te zien en geborsteld hoort te zijn, wordt de cocker zielig gevonden, maar de bergamasco niet, want dat hoort.
Maar, waarom zou de cocker het anders ervaren? (Even los van het haar voor de ogen)
Laatst gewijzigd door Brindlecardi op 24 aug 2013 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Punzel
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Punzel »

lieke schreef:
Punzel schreef:Ik vind het trouwens wel altijd een beetje sneu wanneer een hond zo'n mooie (lange) vacht heeft en dan meteen nooit lekker vies mag worden, maar ik geloof dat dat weer een andere discussie is.

Hoe weet je dat honden met zo'n vacht niet vies mogen worden?
Weer voor mijzelf sprekend, ik organiseer regelmatig colliewandelingen en dan lopen er tientallen collies mee en die springen vrolijk in de plomp, rennen door de modder, etc.
En ik hoor geen enkele eigenaar daarover klagen. En ja, daar zitten ook 'showcollies' tussen. :wink:
Je begrijpt me verkeerd, ik bedoelde het niet als vooroordeel, maar gewoon sommige mensen die hun 'mooie' honden nooit vies laten worden. Dus niet direct alle langhaar eigenaren hoor :F:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik ben er niet fanatiek over, maar wel vrij rigide. Ik vind het een grens als een hond van de mens afhankelijk is voor vachtverzorging. Elk dier moet van mij, in principe, zelfstandig kunnen functioneren en niet gehinderd worden door absurditeiten. En eigenlijk vind ik haar voor de ogen al absurd.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Maar overmatige beharing is niet hetzelfde als een vervilte vacht. Als je een Briard niet borsteld is het resultaat zoals op het eerste plaatje, maar dat kan ook met een Shih-Tzu (kruising). Als de vacht wordt onderhouden is er niets aan de hand. Een vervilte hond heeft daar last van omdat de vilten trekken aan de huid, bij een goed geborstelde hond is dat niet aan de orde. Bij rassen met een natuurlijke viltvacht worden die vilten wel regelmatig in reepjes gescheurd om dat trekken te voorkomen. En ik meende ook dat dat vilten niet direct aan de basis begint?

Ik vind het niet echt een vergelijk eigenlijk. Je kan elk ras (of kruising) met een bepaald vachttype verwaarlozen of goed onderhouden, heeft niet zoveel te maken met fokkerij of raskenmerken.
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

sommige mensen nemen inderdaad een hond als huisdier maar die mag niet vies worden of word (overdreven) na elke wandeling in de douche met shampoo gezet. Ik vind dat ook raar. Honden zijn honden en brengen inderdaad vuil mee naar binnen maar goed verleg je grens een beetje wanneer je voor een huisdier kiest is mijn mening.
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Vilten vilten niet aan de huid. Het eerste stukje haar is gewoon los. Dat is niet te vergelijken met een vervilte hond door slecht onderhoud. Dumas zijn vacht heeft trouwens amper onderhoud nodig. Ik denk dat het me nog geen uur per jaar kost met bijhouden.
Ik vind lange vachten trouwens 100x minder ernstig dan honden zonder neus.
Brindlecardi
Zeer actief

Nanna schreef:
Apple schreef: Omdat wij weten dat een cocker er niet zo uit hoort te zien en geborsteld hoort te zijn, wordt de cocker zielig gevonden, maar de bergamasco niet, want dat hoort.
Maar, waarom zou de cocker het anders ervaren? (Even los van het haar voor de ogen)
Een Bergamasco die niet verzorgd wordt wordt ook een klittenbaal net als de Cocker, en is ook zielig.
Het hangt of staat met de verzorging. Een goed verzorgde viltvacht levert de hond geen problemen op.

De viltjes moeten netjes opengemaakt worden tot aan de huid, zodat de huid kan ademen. Het mag nooit een verstikkende zooi worden.
Afbeelding
Dit hondje heeft het prima naar de zin hoor ;-)
Als ik moest kiezen of ik geboren wilde worden als Puli of als Bulldog, dan wist ik het wel. :80:
Ik ken het ras niet persoonlijk, maar als je zo eventjes op internet struint kom ik toch echt nauwelijks honden tegen waar het er heel prettig uitziet allemaal.

Afbeelding

En allemaal haar voor de ogen. Maar goed misschien denk ik te menselijk.

De keuze is natuurlijk een beetje krom, dan vraag je eigenlijk, ben je liever je rechterarm kwijt, of je linkerbeen? :F: :wink:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Dumas heeft momenteel even geen elastiekjes in zijn haar. Hij loopt nergens tegen aan en heeft nergens last van. Volgens mij vind hij het met al die zon juist wel fijn, geen zon in zijn ogen :F: Al krijgt ie binnenkort zijn elastiekjes wel weer in :)
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Tja, ik ben misschien een rare maar ik vind dat de vacht het levensplezier nooit in de weg mag zitten. Dus ik zou nooit aan zo'n lange vachten hond beginnen, want dan zou ik alles wegknippen wat in de weg zat, hele heggescharen erbij halen en dat is natuurlijk ook onzin. Dan moet je er gewoon niet aan beginnen.

Maar ik knip wel de waaiertjes haar bij Bruno's ogen weg tussen plukbeurten door en werk zijn ogen wat bij soms. Anders worden ze zo harig dat ie nog maar weinig ziet. Dan heeft ie een grotere blinde hoek en dat vind ik link met ballen gooien. Bruno kijkt niet naar de bal, die gaat meteen heel hard rennen en ziet dan wel waar de bal terecht komt. Dus dan kan ie met zijn kop tegen een boom aan stormen. Dus ik ga altijd voor praktisch, en zeker niet voor beauty, vind ik van ondergeschikt belang.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Mishandeling of althans "zeer beslist geen goede behandeling":

Afbeelding

Overvloedige beharing, nog steeds "overdreven" maar geen mishandeling:

Afbeelding

En dat dus in hetzelfde ras, herstel, dezelfde hond.
Kortom.. elke langharige vacht kun je verwaarlozen. Dat maakt niet de die vacht in oorsprong de mishandeling is. Al ben ik het best met je eens dat het soms minder kan, zoals bij de collies ;-)

Suzanne
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Biet »

Als mensen niets aan hun haarverzorging doen, vervilt het ook.
Maar goed, wij hebben handen en kunnen dat zelf.
Beestjes met een lange vacht hebben dus die haarverzorging nodig.
Doe je dat niet, wordt het op de lange duur mishandeling.
Schapen moet je ook 1 keer per jaar scheren.
Wiel
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nouja, die korte poten zijn niet bedacht, die vielen er uit en bleken wel handig.
Maar de ergere types kortbeen (dus heel erg kort) vind ik kwalijk. Je hebt er soorten in en ze zijn niet allemaal zo, voor de duidelijkheid.

Tja, en vacht moet je bijhouden, bij eigenlijk alle rassen behalve kortharen.
Dus ook halflangharen, plukhonden, doorgroeiers, noem maar op. Anders gaat het fout.
Ik vind het allemaal net zo'n drama zolang het wordt bijgehouden en ze er geen last van hebben als in belemmeren.

O, en die eerste foto is een kat, geen hond ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik vind een plukvacht ook erg onhandig en veel werk. Maar ja, ik wist niet wat een plukvacht was, tot ik Bruno al in huis had, dom he. Ik was een beetje verliefd op hem geworden en moest hem gewoon hebben, verder had ie alles wat ik zocht.

Vroeger werden die haren er vanzelf uitgetrokken door de doornige struiken op de heide, geloof ik, maar ja, die hebben we hier niet. Ik zou het ook wel een beetje sneu vinden om hem de bramenstruiken in te sturen. Laatst ging ie er zelf in omdat de bal er lag. Helemaal onder de doorntjes zat ie en zijn vacht zat er nog helemaal op, hahaha.

Ik weet dat het heiligschennis is en dat Kees waarschijnlijk nooit meer wat tegen me zegt als ik het doe maar ik zit te overwegen Bruno te gaan scheren. Ik kan het zelf niet meer namelijk, het plukken, mijn polsen zijn naar zijn grootje. En hem bij een trimmer laten plukken, pfff, dat durf ik niet. Zou die helemaal niks vinden, weet ik zeker. Hij had eigenlijk al plukrijp moeten zijn nu maar zijn vacht is nog lang niet op maximale lengte. Dus ik ga er nog over nadenken. Maar dat is wel zó klaar, Bruno vindt die lange pluksessies niet fijn dus dat is wel mijn prioriteit eigenlijk. Maar ja, als je gaat scheren, kun je niet meer terug dus ik twijfel. Als ie wel een slechte huid ervan krijgt, dat wil ik natuurlijk ook niet.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Fizgig schreef:Vroeger werden die haren er vanzelf uitgetrokken door de doornige struiken op de heide, geloof ik, maar ja, die hebben we hier niet.
Het is een mutatie, he, net als langhaar en korthaar trouwens.
Standaard is stokhaar en geen snuitbeharing.

Afbeelding

Machie
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Fizgig schreef:Vroeger werden die haren er vanzelf uitgetrokken door de doornige struiken op de heide, geloof ik, maar ja, die hebben we hier niet.
Het is een mutatie, he, net als langhaar en korthaar trouwens.
Standaard is stokhaar en geen snuitbeharing.
Dan zijn alle 3 mijn honden mutatie's :mrgreen:
Ben wel benieuwd hoe die krullen ooit ontstaan zijn, weet je dat toevallig Marjoleine?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:Dan zijn alle 3 mijn honden mutatie's :mrgreen:
Ben wel benieuwd hoe die krullen ooit ontstaan zijn, weet je dat toevallig Marjoleine?
Nee, ze hébben mutaties ;)

De normaalste is nog Luca. Dumas is al raarder, die heeft krullen én een baard.
En die kleine is het raarst: krullen, een baard, merle en ook nog afwijkende oogkleur.

:mrgreen:

Nee, het is niet duidelijk hoe die dingen ontstaan. Het zijn mutaties: stel je een lange slinger met eiwitten voor die samen een bepaald effect hebben of een eigenschap.
Dan gaat één van die eiwitten stuk, en daardoor verandert het eindresultaat, dat ziet er opeens anders uit. Dat is dan een mutatie.
Wat ook kan is dat er een foutje in de slinger ontstaat waardoor er een extra eiwit aan vastgeplakt raakt. Dat kan door een foutje in de deling, het kan ook doordat er per ongeluk een dubbele deling is en er dan een eiwit teveel is.
Hoe langer een slinger dus is, hoe jonger de eigenschap die hij vertegenwoordigt want in principe komt er per wijziging een eiwit bij, simpel gezegd.

De mutatie voor krullen is onlangs gevonden en het is een vrij lange slinger, de mutatie is al enkele duizenden jaren oud waarschijnlijk.
Ter vergelijking: de mutatie die brindle veroorzaakt wordt geschat op een ontstaan in de laatste helft van de 19e eeuw.

Afbeelding

Machie
Zeer actief

Csiva haar ogen komen 'gewoon' door het merle toch? pigment tekort ofzo?

Grappig dat de krullen al zo oud zijn! Terwijl ik nog nooit van een wolf met krullen heb gehoord :mrgreen:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:Csiva haar ogen komen 'gewoon' door het merle toch? pigment tekort ofzo?

Grappig dat de krullen al zo oud zijn! Terwijl ik nog nooit van een wolf met krullen heb gehoord :mrgreen:
Ja, vermoedelijk wel, die ogen, merle beschadigt de pigmenten.
Maar blauwe ogen zijn dus ook een "afwijking". Van het normale dus ;)

In de tijd van Cleopatra - en dat is al even terug - had je al krulharige honden. Honden zijn al ontzettend lang gedomesticeerd en daardoor dus al ontzettend lang in staat met mutaties te overleven.

Afbeelding

Machie
Zeer actief

Csiva is 1 grote afwijking :Q: Lelijke vacht, vrij bolle ribben, gekke ogen... gelukkig is ze voor mij heel lief :LOL:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Beauty is in the eye of the beholder ;)

Onze honden bestaan letterlijk uit mutaties, alleen kunnen we maar een beperkt deel ervan zien.

Ik heb er ook geen problemen mee, maar ik heb wel problemen met mutaties die de hond beperken.
Daaronder vallen niet vachten trouwens, want die kun je onderhouden.
Er vallen wel onder: kortsnuiten, extreme kortbenen, dat soort zaken. Die beperken en je kunt daar niets aan doen. En ze gaan bovendien regelmatig gepaard met andere problemen, en dat vind ik feitelijk nog erger. Want daar kun je dus óók niets aan doen.
Ik bedoel dan zaken als RC bij kortbenen en zo.

Afbeelding

Brindlecardi
Zeer actief

Marjoleine schreef:Beauty is in the eye of the beholder ;)

Onze honden bestaan letterlijk uit mutaties, alleen kunnen we maar een beperkt deel ervan zien.

Ik heb er ook geen problemen mee, maar ik heb wel problemen met mutaties die de hond beperken.
Daaronder vallen niet vachten trouwens, want die kun je onderhouden.
Er vallen wel onder: kortsnuiten, extreme kortbenen, dat soort zaken. Die beperken en je kunt daar niets aan doen. En ze gaan bovendien regelmatig gepaard met andere problemen, en dat vind ik feitelijk nog erger. Want daar kun je dus óók niets aan doen.
Ik bedoel dan zaken als RC bij kortbenen en zo.
Dus het enkele feit dat je er iets aan kan doen, ondanks dat de bergamasco en de komondor etc. op shows wel met meters lange vachten en dikke plakken haar gewenst zijn, maakt dat het niet erg is en een hond er geen last van zal hebben?
RC bestaan overigens ook operaties voor maar dat terzijde. Ik keur hiermee verder geen andere misvormingen goed binnen bepaalde rassen, daar gaat het verder ook niet over in de discussie.
Machie
Zeer actief

Heb jij wel eens een viltvacht gevoeld Apple?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Apple schreef: Dus het enkele feit dat je er iets aan kan doen, ondanks dat de bergamasco en de komondor etc. op shows wel met meters lange vachten en dikke plakken haar gewenst zijn, maakt dat het niet erg is en een hond er geen last van zal hebben?
RC bestaan overigens ook operaties voor maar dat terzijde. Ik keur hiermee verder geen andere misvormingen goed binnen bepaalde rassen, daar gaat het verder ook niet over in de discussie.
Ik maak een onderscheid tussen onderhoud en correctie.
Een verhemelte inkorten is een correctie en een behoorlijk ingrijpende ook.
Dreads scheuren zodat de huid gezond blijft is onderhoud.
Overigens denk ik niet dat een hond last heeft van dreads.
Van extreem korte poten of extreem korte snuiten kunnen ze in het dagelijks leven wel degelijk last hebben, terwijl ze dat van dreads bij normaal onderhoud niet hebben.

Afbeelding

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik vind een operatie wel iets anders dan een borstelbeurt? :scratch:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”