Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Witte-, Duitse-, of Oud Duitse Herder

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

PepperenAngel
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Rottweiler (03-07-2013 overleden)
Jack Russell
Aantal honden: 2
Contacteer:

Witte-, Duitse-, of Oud Duitse Herder

Ongelezen bericht door PepperenAngel »

Volgend jaar willen wij graag een pup van één van deze rassen aanschaffen.

We hebben ons al behoorlijk ingelezen over de karakters van deze herders via internet. Bij allemaal staat dat ' stabiel, vrolijk, intelligent, veelzijdig, moedig en waaks' zijn.

Nu maakt dit de keuze wel moeilijk. Aangezien we ze alle drie erg mooi vinden.

Hebben jullie misschien wat tips/argumenten/ervaringen met deze rassen (en voor ons) zodat de keuze wat makkelijker zal worden?

Tevens horen wij graag bij welke fokker jullie de hond hebben gekocht.
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders

Re: Witte-, Duitse-, of Oud Duitse Herder

Ongelezen bericht door Selene »

De oud duitse herder en duitse herder zijn gewoon 1 ras :wink: dat er een splitsing lijkt te komen is pas van de laatste tijd. Verder moet je je bedenken of je een duitse herder uit een werklijn wilt hebben of een kynologische lijn, ga je er ook wat mee doen? Een werklijn heeft door de bank genomen wel meer uitdaging nodig dan de kynoloog en dan bedoel ik niet meer wandelen maar meer denkwerk. Lees je goed in in de verschillende lijnen van de fokkers, ga je verdiepen in het voorkomen van HD in de lijnen van de ouderdieren, ga langs bij verschillende fokkers om te ervaren hoe hun honden zijn en vraag door naar het waarom van de combinatie enz
De fokker van mijn honden staat in mijn onderschrift en dat zijn werklijn duitse herders.
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
PepperenAngel
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Rottweiler (03-07-2013 overleden)
Jack Russell
Contacteer:

Ongelezen bericht door PepperenAngel »

Nee, geen hond uit een werklijn.
Ik wil er wel mee gaan 'sporten' (fietsen, lange wandelingen) maar daar blijft het bij.
Verder mag hij/zij ons erf bewaken. Hij zal dus ook veel buiten zijn eigen gang kunnen gaan.
We willen graag een hond met een rechte rug.

'Verschillende lijnen van fokkers', bedoel je daarmee of de ouderdieren wel of niet uit een werklijn komen?

Ik heb voor mezelf wel al wat vragen opgeschreven die ik wil stellen als we bij een fokker gaan kijken.

Wanneer is een fokker nu een 'betrouwbare' fokker?
Selene
Zeer actief

PepperenAngel schreef:Nee, geen hond uit een werklijn.
Ik wil er wel mee gaan 'sporten' (fietsen, lange wandelingen) maar daar blijft het bij.
Verder mag hij/zij ons erf bewaken. Hij zal dus ook veel buiten zijn eigen gang kunnen gaan.
We willen graag een hond met een rechte rug.

'Verschillende lijnen van fokkers', bedoel je daarmee of de ouderdieren wel of niet uit een werklijn komen?

Ik heb voor mezelf wel al wat vragen opgeschreven die ik wil stellen als we bij een fokker gaan kijken.

Wanneer is een fokker nu een 'betrouwbare' fokker?
Een kynologische herder met een rechte rug wordt wel lastiger te vinden, moet zeggen dat ik me daar ook niet in verdiept heb dus misschien kent iemand anders fokkers hier?
Met verschillende fokkers bedoel ik meerdere fokkers die allemaal zeg maar hun eigen lijn aan het fokken zijn, er is bijvoorbeeld verschil in temperament, in waaksheid maar soms ook in de bouw van de hond.
Hou wel in je achterhoofd dat een herder die terrein bewaakt en dat ook mag en moet doen niet zo vriendelijk zal zijn voor bezoek, tenminste dat zul je zelf in goede banen moeten gaan leiden, de hond kent het verschil niet tussen iemand die er nooit in mag (de inbreker oid) en de persoon die familie is maar zo ongeveer een keer per half jaar wel komt.

Voor mij is een betrouwbare fokker iemand die alles op tafel legt, die het ook verteld dat er bijv wel eens iets misgegaan is, die alle uitslagen op tafel kan leggen van de ouders en voorouders en verder terug. En fokker die je ook eerst laat langskomen om kennis te maken voordat hij een pup toezegd en geen verdere oepsnestjes op internet heeft staan buiten de stamboomhonden. En die je kunt uitleggen waarom hij nu juist deze twee ouders uitgekozen heeft om mee te fokken (dit komt zo even vlug in mij op maar er zijn meer dingen)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Bonnie F
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Witte herders zijn over het algemeen anders dan de duitse. Vooral minder stabiel en belastbaar. Je schrijft dat je hond ook een waakfunctie moet hebben. Als dat echt belangrijk is zou ik geen witte herder aanraden.
Even voor de goede orde. Er zijn lijnen met witte herders die wel belastbaar zijn en bijvoorbeeld pakwerk doen. Maar dat zijn toch meer de uitzonderingen. Maar die zijn wel gewoon te vinden met wat speurwerk.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Bonnie F schreef:Witte herders zijn over het algemeen anders dan de duitse. Vooral minder stabiel en belastbaar. Je schrijft dat je hond ook een waakfunctie moet hebben. Als dat echt belangrijk is zou ik geen witte herder aanraden.
Even voor de goede orde. Er zijn lijnen met witte herders die wel belastbaar zijn en bijvoorbeeld pakwerk doen. Maar dat zijn toch meer de uitzonderingen. Maar die zijn wel gewoon te vinden met wat speurwerk.
Maar krijg je dan weer niet een probleem met de uitdaging? TS wil fietsen en wandelen, zijn die lijnen dan weer niet te?
Bonnie F
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bonnie F »

TessaThomas schreef:
Bonnie F schreef:Witte herders zijn over het algemeen anders dan de duitse. Vooral minder stabiel en belastbaar. Je schrijft dat je hond ook een waakfunctie moet hebben. Als dat echt belangrijk is zou ik geen witte herder aanraden.
Maar krijg je dan weer niet een probleem met de uitdaging? TS wil fietsen en wandelen, zijn die lijnen dan weer niet te?
Ik denk dat alleen de fokker van die honden daar een goed antwoord op kan geven. Maar het zijn natuurlijk geen werklijn X herders. Ik denk dat de meeste wel als huishond geschikt zijn. Mits voldoende beweging en uitdaging, maar dat geldt natuurlijk voor de meeste (herders)honden.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Een witte herder en vooral de langhaar vind ik net een golden retriever met puntoren.
Ik heb een gewone duitse herder korthaar.
Hij is super lief, en er zit geen kwaad in.
Zoals jij het beschrijft, klopt het wel.
Mijn hond is vrij rustig, enthousiast, leergierig en waaks.
Ik ben tot de dag blij dat ik voor deze hond gekozen heb.
Hij is ook heel vriendelijk naar andere honden, en de hondentaal heeft hij heel goed onder de knie.
Altijd in de hondenwereld beleefd, en stormt niet op andere honden af.
Ik merk wel dat mijn hond het niet prettig vind als ee hond heel opdringerig is, meestal zijn dat labradors, goldens en dat soort rassen.
Ik heb mijn hond bij van de mauritshoek vandaan, en ben zeer tevreden over de kennel.
De honden zien er erg verzorgt uit, de hokken zijn schoon en hij heeft erg mooie honden.
Die als je binnen komt allemaal blaffen, maar als ze weten dat het goed is, komen ze allemaal bij je om een knuffel te halen. De honden waren erg dol om geknuffeld te worden.
De honden hadden een aparte kennel, maar konden ook goed met elkaar.
Mijn hond is alleen niet zo van het knuffelen, maar wilt wel graag bij je zijn.
Succes met zoeken! En ben benieuwd naar de puppenfoto's als je er eenmaal eentje heeft
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Lin851
Zeer actief
Mijn ras(sen): Witte herder

Ongelezen bericht door Lin851 »

Ik merk dat mijn witte herder nogal terughoudend is naar vreemden. Vandaag waren we bijvoorbeeld in de dierenwinkel, hij krijgt daar altijd wat lekkers, maar denk maar niet dat hij snoep aanneemt van een vreemde.

Kinderen vind hij geweldig, op een schoolplein met tig kinderen die hem allemaal willen aaien is geen enkel probleem.

Het is een prima waakhond, slaat aan als er mensen aan de deur komen, of als er bijvoorbeeld s avonds iets gebeurd wat hij niet vertrouwd.

Ik loop 1, 5 a 2 uur per dag met hem, en zo te merken heeft hij daar genoeg aan, hij ligt nu lekker onder tafel te slapen.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Terug houdend staat toch ook in de ras omschrijving :19:

Dat vind ik alleen maar een voordeel , ik hoef geen hond die iedereen om de hals vliegt en van iedereen wat aan neemt.
Maar buster laat zich rustig aaien hoor maar dwingt het niet af

Terug houdend niet verwarren met angstig :wink: dat is wat anders.

En een vergelijk met een golden vind ik helemaal :piew:
T is erg jammer inderdaad dat de goldens niet meer goud zijn maar wit :ugh:

Maar daarom is de witte geen golden, helemaal al niet als karakter .

Ik ben niet bevooroordeeld :engel:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Annedee
Erelid
Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk

Ongelezen bericht door Annedee »

Wij wilden graag weer een Duitse Herder maar vonden de kromme ruggen van tegenwoordig afschuwelijk, dus kwamen we bij de Oudduitser terecht, die hebben ook lang haar wat we erg mooi vinden. Hajo komt uit werklijnen, is buiten heel enthousiast en binnen de rust zelve. Hij is waaks maar als wij zeggen dat het goed is, mag iedereen binnenkomen en hij is dan heel blij. Verder is hij nooit ver uit de buurt van ons en ligt het liefst s'avonds op de bank met kop op schoot. Het is een echte knuffelkont. Wat hij heel leuk vindt om te doen is speuren, hij is er ook best goed in en bijna elke wandeling doen we zoekspelletjes, daar is hij dan zo mee bezig dat hij nergens anders erg in heeft. Uiteraard heeft hij de nodige beweging en uitdaging nodig maar als je daarin voorziet heb je er een geweldige hond aan. De fokker van Hajo zit in Duitsland en heet Von Celly Haus, zijn moeder is Lupa. En zijn vader zit bij de fokker Of Shinji's Star in Groningen en heet Raptor. Deze fokker heeft een hele goede website waar veel informatie te vinden is. Je kan ook naar clubdagen gaan of mee met wandelingen. Dat hebben wij ook gedaan tijdens onze zoektocht en wij hebben er veel aan gehad.
semmyboy
Zeer actief

fenneke schreef:Terug houdend staat toch ook in de ras omschrijving :19:

Dat vind ik alleen maar een voordeel , ik hoef geen hond die iedereen om de hals vliegt en van iedereen wat aan neemt.

Je kan het wel :piew: vinden.
Maar als ik er een op afstand zie lijkt het net een golden retriever (de langhaar versie)
Het heeft alleen puntoren, en aangezien de goldens ook steeds witter worden.
Misschien vind jij het geen leuke vergelijking omdat je zelf een witte herder heb.
Maargoed.. Persoonlijk vind ik de witte herder minder mooi, en ik vind dat ze voor een herder een te lief uiterlijk hebben.
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Selene
Zeer actief

Annedee schreef:Wij wilden graag weer een Duitse Herder maar vonden de kromme ruggen van tegenwoordig afschuwelijk, dus kwamen we bij de Oudduitser terecht, die hebben ook lang haar wat we erg mooi vinden. Hajo komt uit werklijnen, is buiten heel enthousiast en binnen de rust zelve. Hij is waaks maar als wij zeggen dat het goed is, mag iedereen binnenkomen en hij is dan heel blij. Verder is hij nooit ver uit de buurt van ons en ligt het liefst s'avonds op de bank met kop op schoot. Het is een echte knuffelkont. Wat hij heel leuk vindt om te doen is speuren, hij is er ook best goed in en bijna elke wandeling doen we zoekspelletjes, daar is hij dan zo mee bezig dat hij nergens anders erg in heeft. Uiteraard heeft hij de nodige beweging en uitdaging nodig maar als je daarin voorziet heb je er een geweldige hond aan. De fokker van Hajo zit in Duitsland en heet Von Celly Haus, zijn moeder is Lupa. En zijn vader zit bij de fokker Of Shinji's Star in Groningen en heet Raptor. Deze fokker heeft een hele goede website waar veel informatie te vinden is. Je kan ook naar clubdagen gaan of mee met wandelingen. Dat hebben wij ook gedaan tijdens onze zoektocht en wij hebben er veel aan gehad.
Mijn honden hebben toch echt geen kromme ruggen hoor :19: de oud duitser is echt niet de verbeterde versie van de duitser, sterker nog, ik vraag me wel eens af of dat wel goed komt met die splitsing. Langstokhaar (en dus wat nu ineens de oud duitser genoemd wordt) werd gezien als afwijking in het nest. Nu zijn ze ermee aan het fokken maar ik vraag me af waar je de grote aantallen vandaan moet halen, dan is er toch ook weer een behoorlijk percentage inteelt? kan me er anders niets bij voorstellen

Afbeelding

Lin851
Zeer actief

Ik vind het ook een voordeel dat hij nogal terughoudend is naar vreemden, maar het is wel iets wat handig is om van te voren te weten.

Toen hij nog wat jonger was en zijn oren nog floppy waren is hij door iemand die naar eigen zeggen al jaren lang golden retrievers fokte "uitgescholden" voor golden retriever :hmmm:

Maar goed, als je vind dat witte herder op golden retrievers lijken dan heb nooit goed gekeken.
Selene
Zeer actief

semmyboy schreef:

Maar als ik er een op afstand zie lijkt het net een golden retriever (de langhaar versie)
Misschien vind jij het geen leuke vergelijking omdat je zelf een witte herder heb.
Maargoed.. Persoonlijk vind ik de witte herder minder mooi, en ik vind dat ze voor een herder een te lief uiterlijk hebben.
Wat is dat nou voor onzin, weet je hoe breed de herdergroep is?

Afbeelding

fenneke
Zeer actief

Lin851 schreef:
Maar goed, als je vind dat witte herder op golden retrievers lijken dan heb nooit goed gekeken.

Ik zeg dat ook helemaal niet :wink:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Lin851
Zeer actief

fenneke schreef:
Lin851 schreef:

Maar Semmyboy wel :wink:
fenneke
Zeer actief

semmyboy schreef:

Moet je toch echt een brilletje aan schaffen hoor zoveel verschil zit er al in de bouw tussen een herder en een golden

En ja ik vind de witte een mooie hond en beter dan de glijbaan ruggen bij de Duitsers tegenwoordig
Fenneke en Baloe
Afbeelding
fenneke
Zeer actief

Lin851 schreef:
fenneke schreef:
Lin851 schreef:

Oh ik dacht dat je het tegen mij had :mrgreen:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Lin851
Zeer actief

fenneke schreef:
Lin851 schreef:
fenneke schreef:
Lin851 schreef:

Oh ik dacht dat je het tegen mij had :mrgreen:

Als jij het verschil niet ziet tussen een witte herder en een golden retriever ga ik me zorgen maken :tongue:
semmyboy
Zeer actief

Ik bedoel ook op afstand.
Hier loopt een witte herder langhaar en als die oren naar achter staan is het net een golden retriever.
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

TS, er zijn misschien nog meer herders die in jullie straatje passen, zoals de hollandse herder, die heb je ook in langhaar.

en de shiloh sheperd, lijken mij heerlijke honden, maar weet niet of dat ook leuke erfhonden kunnen zijn.

ik vind de bouw van de meeste Duitse herders tegenwoordig ook helemaal niks eigenlijk. terwijl ik het karakter vaak best leuk vindt. soms zie ik een prachtexemplaar, maar dat blijken vaak kruisingen te zijn. ook vind ik dat bijvoorbeeld de werklijnen best mooi kunnen zijn, maar die staan voor een leuke huishond vaak weer teveel in de drift. tenminste, ik ben geen herderkenner, maar dat is wat ik ervan ervaar.

soms zie ik trouwens ook wel mechelse herders die als huishond worden gehouden. geen idee of daar ook bepaalde mildere lijnen in zitten??
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

semmyboy schreef:Ik bedoel ook op afstand.
Hier loopt een witte herder langhaar en als die oren naar achter staan is het net een golden retriever.
ik weet niet hoe je dit bedoelt, maar ook de golden retriever kan goed zijn eigen haard verdedigen hoor.
ik lees en hoor wel vaker denigrerende dingen over de golden retriever, maar eerlijk gezegd lijken mij deze honden steeds leuker worden. je ziet nu ook wel weer een kentering wat betreft de kleur, alhoewel ik de witte golden best respecteer.
sommige zijn afgestomd, omdat er alleen een blokje om mee wordt gelopen, maar ik denk dat dat juist wat zegt over het karakter, dat ze zich wat makkelijker schikken, en niet zo neurotisch zijn, of hoog in drift staan. als je zelf het ondernemende type, bent, zal je golden denk ik ook veel sportiever en allerter zijn.
en ik heb ook een golden wel eens bijna door de ruiten zien gaan, om de boel te verdedigen, dus dat kunnen ze best.
Annedee
Erelid
Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk

Ongelezen bericht door Annedee »

Selene schreef:
Annedee schreef:Wij wilden graag weer een Duitse Herder maar vonden de kromme ruggen van tegenwoordig afschuwelijk .
Mijn honden hebben toch echt geen kromme ruggen hoor :19: de oud duitser is echt niet de verbeterde versie van de duitser, sterker nog, ik vraag me wel eens af of dat wel goed komt met die splitsing. Langstokhaar (en dus wat nu ineens de oud duitser genoemd wordt) werd gezien als afwijking in het nest. Nu zijn ze ermee aan het fokken maar ik vraag me af waar je de grote aantallen vandaan moet halen, dan is er toch ook weer een behoorlijk percentage inteelt? kan me er anders niets bij voorstellen
Nou, dat ze de verbeterde versie zijn hoor je mij ook niet zeggen hoor, maar toen wij (na 25 jaar geen/andere honden) toch weer een herder wilden vonden we de glijbaanruggen toch wel heel veel voorbijkomen en de rechte rug van de odh plus het feit dat ze langharig zijn vinden wij gewoon een mooie combinatie. Dat is een kwestie van smaak, wat karakter betreft verschillen ze natuurlijk niet veel al heb ik de indruk dat de odh wat rustiger is.
Maar dat is juist zo leuk voor ts; die kan naar alle verschillende fokkers en clubdagen gaan en dan kijken welke honden het meest aanspreken. Want het gaat er toch om met welke hond jij een klik hebt :wink: .
semmyboy
Zeer actief

Emma schreef:
semmyboy schreef:Ik bedoel ook op afstand.
ik weet niet hoe je dit bedoelt, maar ook de golden retriever kan goed zijn eigen haard verdedigen hoor.
ik lees en hoor wel vaker denigrerende dingen over de golden retriever, maar eerlijk gezegd lijken mij deze honden steeds leuker worden. je ziet nu ook wel weer een kentering wat betreft de kleur, alhoewel ik de witte golden best respecteer.
sommige zijn afgestomd, omdat er alleen een blokje om mee wordt gelopen, maar ik denk dat dat juist wat zegt over het karakter, dat ze zich wat makkelijker schikken, en niet zo neurotisch zijn, of hoog in drift staan. als je zelf het ondernemende type, bent, zal je golden denk ik ook veel sportiever en allerter zijn.
en ik heb ook een golden wel eens bijna door de ruiten zien gaan, om de boel te verdedigen, dus dat kunnen ze best.
Ik reageerde eigenlijk op de "leuke" discussie die gaande is. :cool2:
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Selene
Zeer actief

Emma schreef:TS, er zijn misschien nog meer herders die in jullie straatje passen, zoals de hollandse herder, die heb je ook in langhaar.

en de shiloh sheperd, lijken mij heerlijke honden, maar weet niet of dat ook leuke erfhonden kunnen zijn.

ik vind de bouw van de meeste Duitse herders tegenwoordig ook helemaal niks eigenlijk. terwijl ik het karakter vaak best leuk vindt. soms zie ik een prachtexemplaar, maar dat blijken vaak kruisingen te zijn. ook vind ik dat bijvoorbeeld de werklijnen best mooi kunnen zijn, maar die staan voor een leuke huishond vaak weer teveel in de drift. tenminste, ik ben geen herderkenner, maar dat is wat ik ervan ervaar.

soms zie ik trouwens ook wel mechelse herders die als huishond worden gehouden. geen idee of daar ook bepaalde mildere lijnen in zitten??
Je moet gewoon goed zoeken en niet morgen bij wijze van al een pup willen hebben, de bouw wordt zeker aan gewerkt en binnen de werklijn wordt er zeker ook gefokt op een mildere versie. Buiten dat heb je ook nog de combilijnen.
Het gaat niet hard binnen die wereld maar er zijn best mogelijkheden

Afbeelding

beatje

Ongelezen bericht door beatje »

.
Laatst gewijzigd door beatje op 04 mar 2015 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

TessaThomas schreef:
Skadi komt uit zo'n lijn, en was ook nog eens de heftigste uit het nest.
Ik kan haar belasten tot het breekpunt, en dan herpakt ze zich en wil weer dóór (niet dat ik dat doe, hoor). Het is een behoorlijk scherpe hond, erg moedig en héél waaks.
Ze zou absoluut niet genoeg hebben aan alleen fietsen en wandelen. Ze heeft hersenwerk nodig. En een taak. Dat is erg belangrijk om haar tevreden te houden (en mij gelukkig :Q: ). Want anders klimt ze binnen een paar dagen tegen de muren op van frustratie, en daar wordt niemand gelukkig van :schrik:

Overigens is ze ook angstwekkend slim, gevoelig van aard, en is ze een echte clown. Dat verzacht het overscherpe van haar karakter enigszins.

Als je een witje zoekt, bezoek dan veel fokkers (als ze GEEN nestje hebben liggen want dan ga je voor de bijl), en vraag naar selectiecriteria voor de fok. Je wil graag horen dat karakter en gezondheid het belangrijkst zijn. Er zijn tegenwoordig veel schijtbange witjes (dat slaat ook vaak door in angstagressie) en daar wil je echt ver van blijven. Maar de normaal terughoudende maar wel moedige witte herder is nog steeds te vinden hoor. Bij goede fokkers.
Uit het nest van Skadi zijn twee hulphonden, een hond waarmee G&G wordt gelopen, twee agilityhonden en een speurhond. En dan Skadi, die huishond plus is (ik had haar gekocht om IPO mee te gaan doen, maar dat was niet meer mogelijk omdat mijn lijf lastig deed).

Als je speuren leuk vindt, zou ik overigens voor een witje gaan. Op de meeste witjes zit een waanzinnig goede neus.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

semmyboy schreef:Een witte herder en vooral de langhaar vind ik net een golden retriever met puntoren.
Oh. Vind jij dat. Wat een kynologisch talent ben jij.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

als je een golden retriever en een witte herder behalve de oren hetzelfde vindt, mag je idd weleens een brilletje aanschaffen :D
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”