Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vlees of Brok?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

TheLovelyBitch
Actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Herder
Aantal honden: 1

Vlees of Brok?

Ongelezen bericht door TheLovelyBitch »

Hallo,

Waarschijnlijk is deze vraag al veel vaker gesteld, maar is het echt zo dat honden het beter doen op vvk? Ik heb het namelijk helemaal niet zo op vv en zou liever brokken gaan geven (we willen volgend jaar een hond nemen) mijn vroegere honden hebben allen brok gehad en hebben geen gekke dingen gehad, dus zijn er ook mensen die gewoon brok geven waarbij dat goed gaat? En wat is dan een goede (gemiddelde prijsklasse) brok?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Vlees of Brok?

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

daar zijn de meningen sterk over verdeeld..ieder moet doen waar die zichzelf goed bij voelt.
ik voer zelf kvv, omdat ik vind dat dat beter is, maar er zijn genoeg mensen die dat van brokken vinden
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik geef allebei, maar wel het liefst vlees.
De brokken hou ik er in voor als het een keer nodig is als ze ergens gaat logeren waar men vlees vervelend vindt om te geven en voor onderweg enz.
Waarom heb je het trouwens niet op vlees? Puur nieuwsgierigheid hoor.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Hier komt geen brok meer in huis.
Er zijn wel merken die goed zijn. Arcana, orijen of taste of wild.
Maar toch vind ik het onnatuurlijk voedsel.
In vele bekende merken zoals royal canin, pedigree en nog meer van dat soort spul,
Zit heel veel troep.
Een berg granen, zout en het enige dierlijke wat er in zit, is een laagje dierlijke vet.
Honden verteren geen graan, en dus schijten ze het er weer uit.
Ook zit er nog meer troep in, zoals gemisch afval.
Het is alleen een maagvulling die brokken, maar voedzame dingen zitten er niet in.
En is het merk zoals pedigree ook nog van het bekende merk mars.
Al het afval van mars gaat naar de brokken toe.
Ik zou er nog even over nadenken als ik jou was.
Tik even op google in: waarheid over brokken.
Er gaan natuurlijk heel veel discussies gaande hier over.
Maar dit is de informatie wat ik jou wil gaan vertellen.
En ik hoop dat je er voor later er een beetje uitkomt.
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

En hier komt geen kvv meer in huis, alleen brok :19: BURNS
waar je hond het goed op doet ligt aan heel wat dingen, daarnaast is het ook wat je zelf liever doet en wat makkelijker is
mijn hond deed het echt niet goed op de vlees voeding, en veel beter op brok, en zomers moet ik ook toegeven ik vind het makkelijker ook :wink:
Sarah5
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatiër x Bordeaux Dog
Berner Sennen x Beagle

Ongelezen bericht door Sarah5 »

Er is inderdaad qua brok inmiddels gelukkig ook kwaliteit te koop.

Nog steeds komen er veel (verborgen) conserveermiddelen in brokken terecht. Dat heb je niet met KVV.
Wel zijn er gelukkig ook goede brokken en inmiddels ook hoogwaardige blikvoeding voor de hond (puur vlees uit blik en menu's zonder granen en suikers en andere vulmiddelen)

Zelf voer wissel ik flink af maar ben nu alweer een tijdje op Acana graanvrij en dat bevalt goed.
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Brok komt er hier ook niet meer in. Soms denk ik wel eens waar zijn we mee bezig, zó kritisch naar het eten voor je hond kijken. En zelf elke dag brood eten (mensen verteren granen nml ook slecht) weinig groente en fruit. Maargoed :roll:

Het liefst voer ik barf, want dan weet ik exact wat mijn hond te eten krijgt, dat weet je bij kvv namelijk nog niet precies. Ook in goedkopere kvvs zitten synthetische toevoegingen (smuldier bijvoorbeeld, wat ik nu trouwens wel voer).

Er zijn heus betere brok merken, maar het gros vind ik rommel. Graan, suiker, conserveringsmiddelen, hele lage percentages vlees wat dusdanig verhit wordt dat de eiwit structuur veranderd, men zegt dat vele allergieën daar ontstaan.
Er zit vaak weinig voedingswaarde in en wat er in zit is vaak later toegevoegd.

Maargoed, ik zou zeggen kijk goed naar je hond, die geeft het grotendeels wel aan wat goed voor hem is. Veel ontlasting, niet stevige ontlasting, allergieën, stinkende vacht, stinkende bek.. Zijn allemaal dingen die aan kunnen geven dat je hond niet de juiste voeding krijgt.
Afbeelding
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ik heb hier een uitstekende brokkenhond in huis :cheer: al jaren pro plan, ongeveer de beste brok die ik in al die jaren al heb tegengekomen. 42 euro voor 18 kg.

Daarnaast heb ik een hond die het uitermate uitstekend doet op rauwe voeding, maar ik begin er meer en meer over na te denken hem grotendeels op KVV te zetten. En daarnaast krijgt hij er af en toe ook nog eens gezellig een pot brokken bij.

Laat je niet gek maken door een stelletje onbekenden op een forum :wink:
Begin met hetgeen jij wilt voeren. Doet je hond het er goed op, dan hou je het daarbij. Doet hij het er slecht op, dan kun je nog steeds veranderen naar een ander merk of kvv desnoods.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

De voeding waar jouw hond het t beste op doet, toevallig doen die van mij het prima op vlees maar er zijn ook zat mensen die zweren bij brokken.

Verdiep jezelf er eens in en ga kijken wat het beste past.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Wij voeren 's morgens brok en 's avonds vlees.
Afbeelding
Kim__
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Borde Collie, Duitse Herder.

Ongelezen bericht door Kim__ »

Ook hier een combinatie van brok en vlees. Overigens wel diner brokken omdat Guinness ontzettend veel energie verbruikt. Guinness kreeg als jonge pup in het nest al vers vlees en dit hebben wij erin gehouden. Mijn schoonvader is van beroep slachter en brengt dan ook wel eens vlees mee wat met veel plezier door katten en hond wordt verorberd. :)

Om even te laten zien hoe Guinness eten krijgt een kleine schematje.
'S morgens Brok, die de hele dag blijven staan.
'S avonds Vlees in combinatie met de diner brokken.
Guinness <3
TheLovelyBitch
Actief

Ik heb het niet zo op vlees omdat we veel weg zijn, de hond zal dan meegaan en dan kan ik het vaak niet gekoeld meenemen en dat maakt het lastig. Daarbij is de spijsvertering van een hond al niet meer te vergelijken met dat van een wolf, dus was benieuwd of dat verder geen problemen geeft, zeker met botten enzo
Afbeelding
TheLovelyBitch
Actief

Botten als in de vorm met dat BARF, lijkt me nu al niet meer in de spijsvertering van een hond passen, maar dat is natuurlijk mijn mening!
Afbeelding
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

TheLovelyBitch schreef:Botten als in de vorm met dat BARF, lijkt me nu al niet meer in de spijsvertering van een hond passen, maar dat is natuurlijk mijn mening!
Honden zullen altijd vlees eters blijven.
Graan verteren ze niet.
Toen mijn hond nog brokken at, poepte hij de slag in de ronte.
Hij poepte 3 keer hele grote bouten in 1 wandeling.
Nu hij vers eet, poept hij nog maar 1 keer per dag.
Brokken zijn van de laatste 30 jaren.
De spijsvertering van een brok etende hond is vaak van slag.
Hier een filmpje van een dierenarts die het goed uitlegd.
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Gewoon kijken waar je hond het goed op doet.

Zelf ben ik voorstander van vlees omdat ze het gewoon prima op doen. Zeker Kyra met haar allergieën.
Maar ik ken ook honden die het gewoon heel goed doen op brokken, sommigen zelfs beter dan op vlees.
Hylos
Zeer actief

Je kunt ze, als je van brok af komt, niet ineens allemaal botten gaan geven want dat kunnen ze slecht verteren. Door de brokken is de zuurgraad van de maag niet goed genoeg om de botten te verteren, dus moeten ze er aan wennen. Maar zegt niet dat ze er van de geboorte af niet tegen kunnen. Dat heeft de mens ook zelf in de hand.

Al die rotzooi die tegenwoordig klakkeloos over in ingegooid wordt, dat geeft problemen. Er is helaas niet veel toezicht/eisen op gebied van brokken. Maar je kunt me niet wijs maken dat een brok met 4% doodgekookt vlees, rijst, graan, suiker en andere toevoegingen, beter zijn dan een uitgebalanceerd menu op vlees. Bovendien hoeven ze heus niet puur alleen vlees te eten. Ook groenten, beetje yoghurt, noten, een eitje etc hoort in het menu. (Maar Daar verschillen de meningen ook over)
Afbeelding
Afbeelding
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

TheLovelyBitch schreef:Ik heb het niet zo op vlees omdat we veel weg zijn, de hond zal dan meegaan en dan kan ik het vaak niet gekoeld meenemen en dat maakt het lastig. Daarbij is de spijsvertering van een hond al niet meer te vergelijken met dat van een wolf, dus was benieuwd of dat verder geen problemen geeft, zeker met botten enzo
Je kan een altijd brok gevoerde hond niet ineens allemaal botten gaan geven nee, daar heb je gelijk in. Maar het spijsverteringsstelsel van de hond is wel degelijk gemaakt voor de vertering van vlees en botten. Een hond heeft een relatief kort verteringsstelsel, dus plantaardig voedsel kunnen ze slecht verteren. Dat zie je ook aan de ontlasting van een brokken gevoerde hond (om vaak maar te zwijgen over de lucht die eraf komt), een brokken gevoerde hond poept vaak meerdere grote hopen per dag. Mijn vers gevoerde honden poepen vaak maar 1 keer, maximaal 2 keer per dag, mooi, harde, kleine poepjes. Ook zijn hun tanden keurig schoon en daar doe ik niks voor. Ik zie in mijn trimsalon regelmatig anders en dat zijn zonder uitzondering brok gevoerde honden.

Maar goed, als je hond het goed doet op brok, dan is dat toch prima? Niemand verplicht je tot het rauw voeren van je hond. Ik heb zelf de positieve effecten mogen ervaren en ik zou niet anders meer willen. Ook omdat ik aan mijn eigen lichaam een zeer groot verschil merk nu ik zelf ook ben gaan eten "zoals de natuur het bedoeld heeft". Sinds ik geen dingen meer eet die sterk bewerkt zijn, vol zitten met suiker of gewoon niet bedoeld zijn voor ons om te eten heb ik 10 keer meer energie. En als dat voor mij zo is, waarom zou het voor mijn honden dan anders zijn?
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

TheLovelyBitch schreef:Daarbij is de spijsvertering van een hond al niet meer te vergelijken met dat van een wolf, dus was benieuwd of dat verder geen problemen geeft, zeker met botten enzo
dat is het wel degelijk... het is nog bijna identiek.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

TheLovelyBitch schreef:Botten als in de vorm met dat BARF, lijkt me nu al niet meer in de spijsvertering van een hond passen, maar dat is natuurlijk mijn mening!
Misschien moet je je er dan eerst eens in verdiepen :wink: :

http://www.barf-natuurlijk.nl/archief/s ... _maag.html

daar staat ook die van de hond bij overigens.

Verder heb ik mijn oudste 2 honden jarenlang brok gegeven, alleen de jongste (nu 3.5) is compleet op kvv met in het weekend BARF opgegroeid vanaf dat hij 3 weken oud was bij de fokker. Toen hij kwam heb ik al mijn honden overgezet op kvv, eerst Smuldier nu Lotgering (met dus in het weekend BARF). Een wereld van verschil, waar ze tot die tijd behoorlijk wat tandplak hadden hebben ze nu een stralend wit gebit (ook die van 12 jaar), prachtige vacht en prima en erg weinig ontlasting. Ik neem kvv overal mee naar toe, in NL gewoon in een curverbak blijf ik langer dan een dag in een koelbox. Ga ik op vakantie neem ik een minivriezertje mee. Nee hoor, ik heb met eigen ogen gezien welke verbetering het opleverde en ik heb nogal wat merken brok gehad in al die jaren.

Heb vroeger ook een hond gehad die niet tegen vlees kon, prima die krijgt dan brok zou ik nu ook zo weer doen indien nodig, maar in principe gaan alle toekomstige honden ook gewoon op kvv
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
tkuijernl
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door tkuijernl »

ik voer beide smorgens brok en savonds vlees, dit totdat de brok op is, dan ga ik weer over op helemaal vlees hij doet het er gewoon beter op
groetjes Tamara
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Saschesfloor schreef:
Je kan een altijd brok gevoerde hond niet ineens allemaal botten gaan geven nee, daar heb je gelijk in.
ach ach... heb hier momenteel een Duits zitten. eet bij eigenaar altijd brok.
Eet bij mij als hij hier zit, gewoon rauw mee met de ander. Vanavond wilde eendenkarkas en paardenspiervlees gehad.
morgen vertrekt hij, dus dan zal het weer brok zijn :wink:
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

maart schreef:
Saschesfloor schreef:
Je kan een altijd brok gevoerde hond niet ineens allemaal botten gaan geven nee, daar heb je gelijk in.
Eet bij mij als hij hier zit, gewoon rauw mee met de ander. Vanavond wilde eendenkarkas en paardenspiervlees gehad.
Eerlijk is eerlijk, heb ik een keer echt niks anders gooi ik er hier ook gewoon brok in en daar hebben ze nog nooit wat van gekregen. Ik denk dat als je hond gezond is hij veel kan hebben. Ik ben ook niet van het voer mengen, ze zijn hier in een keer van brok naar kvv gegaan en nooit geen problemen. Botten ben ik later gaan geven.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:
Saschesfloor schreef:
kvv etc. zou ik geen probleem vinden bij een brokkenhond maar ik zou toch de gok niet nemen denk ik om een groot bot te geven... :schrik:
maar dat ben ik hoor... geen kritiek :wink:
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

malinois schreef:
maart schreef:
Saschesfloor schreef:
kvv etc. zou ik geen probleem vinden bij een brokkenhond maar ik zou toch de gok niet nemen denk ik om een groot bot te geven... :schrik:
maar dat ben ik hoor... geen kritiek :wink:

Toen Max en Bente nog alleen brokken kregen (ergens in de grijze oudheid dus) kregen ze ook vaak gewoon een flink bot. Nooit problemen gehad :19:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

gil krijgt ook af en toe een schapen kop, terwijl t echt een brokkenhond is, behalve soms flinke diarree en en half uurtje vermaak, krijgt ie dr niets van :19:
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Tja, wat wil je zelf voeren, waar voel je je goed bij? En belangrijker:waar doet jou hond het goed op?! Hier doordeweek brok en in het weekend kvv. Simpelweg omdat Gizmo het niet goed doet op alleen kvv maar het wel lekker vind. Dus brok is de hoofdmoot en het kvv is voor de afwisseling!
Hylos
Zeer actief

Als je liever brok voert, zou ik gewoon eens kijken naar de merken en hun ingredienten.
Koop niet klakkenloos de duurdere populaire merken, maar kijk eens naar andere brokken. Er zijn zat Die hebben een veel betere samenstelling en ongeveer dezelfde prijs.
Afbeelding
Afbeelding
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Mijn honden staan alweer 10 jaar op kvv en barf hapjes en doen het er goed op. Mijn honden deden het allebei niet goed op brok. Regelmatig diarree met bloed, spugen, veel huidschilfers en slecht eten waren voor mij de redenen om over te stappen.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Mijn honden hebben altijd brok gehad en deden het daar uitstekend op. Geen stank of enorme hopen ontlasting, gewoon 1 drol per dag, die uiteraard niet lekker rook, maar ook niet overmatig stonk. Mijn huidige hond(je) krijgt brok en kvv, puur omdat hij een kieskeurige eter is, want tot onze andere hond overleed, kreeg ook hij alleen brok en daar deed hij het goed op. Nu met de kvv erbij poept hij vaker, van 1 a 2 x per dag op alleen brok, nu minimaal 3x per dag en de drollen zijn ook regelmatig minder vast.
Hier dus zeker geen reclame voor kvv. Niet dat ik het slecht vind, maar ik vind het zeker niet zaligmakend.
Saskialappie
Actief
Mijn ras(sen): Een Kruising tekkel/labrador Doris en een labrador-pup Nola

Ongelezen bericht door Saskialappie »

Mijn honden krijgen 50% Farmfood brokken en 50% kvv. Kvv krijgen ze van verschillende merken Smuldier, Rodi, AHeigen merk, Lotgering. Onze oudste hond kreeg altijd alleen Farmfood brokken maar sinds we er een pup bij hebben ben ik begonnen met kvv. Alleen kvv geven gaat met onze 2 honden niet goed maar nu ze het allebei krijgen gaat het super. Ze vinden het alle 2 heerlijk.
Binnenkort gaan we een weekje op vakantie en ik ben nog een beetje aan het kijken wat we meenemen aan voer. Voor de hele week kvv meenemen gaat niet want we hebben daar geen vriezer of koelkast. Dus ben nog even aan het kijken of we de worsten van Rodi meenemen, die kun je buiten de koelkast bewaren. En anders voor de eerste paar dagen kvv en de rest van de week alleen brokken.
Groetjes Saskia en een pootje van Doris en Nola
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”