Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

nooit meer kalfsvlees nemen !

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: nooit meer kalfsvlees nemen !

Ongelezen bericht door sirene »

Pakdebal schreef:
sirene schreef:Dat wordt dus ook stoppen met melk en kaas nuttigen. Wat moet er anders met die kalveren gebeuren ? Gezellig samen oud laten worden ?
Kalveren worden trouwens meestal de eerste weken apart gehouden. Daarna in groepen.
Deze liggen lekker op stro in een ruime box. Die hebben het heel wat beter dan een gemiddeld varken of kippetje.

nee, het is echt algemeen bekend , dat deze voor de vlees industrie verder gaan :ugh:

ik vroeg in de winkel of er nog dieren waren, daar ze allemaal in de wei stonden en niets in de stal , maar DEZE zei ze niets van .. :denken:
Volgens mij begrijp je het niet helemaal.
De kalveren zijn een bijproduct van de melkindustrie. Zonder kalveren geen melk (en kaas en yoghurt enz).
De (stier)kalfjes worden dus inderdaad geslacht omdat men er niks anders mee kan.
Die andere (vlees)kalfjes lopen met hun moeder in de wei want moeders hoeft geen melk te geven voor ons.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Als je hiermee zoveel moeite heb dan stop je met eten van dierlijk voedsel, pas daarna heb je recht van spreken, zoals ik :pffff:
Afbeelding
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door semmyboy »

Ik werk op een biologische boerderij, en daar ook veel vliegen.
Tegen de vliegen word veel gedaan, maar evengoed blijf je last houden.
De stiertjes bij ons krijgen alles wat ze nodig hebben.
Maar wegens de veiligheid kan de boer ze niet houden.
Of ze gaan naar een bedrijf die hun zaad aftapt wanneer ze volwassen zijn.
Of naar de slacht.
Het is nou eenmaal zo.
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Off topic maar hoe lang blijft die logeerhond eigenlijk ?

Ik ben een jaar of 18 geleden ook eens bij iemand gaan logeren. Na een jaar heb ik mijn kamer maar eens opgezegd :mrgreen:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Joey.K
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Joey.K »

Ik eet geen babyvlees..

Maarreh knap als je ergens een koe/kalf zonder vliegjes kan vinden..
Punzel
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Punzel »

Nou fantastisch dat je geen kalf meer eet maar ik mag toch hopen dat je niet denkt dat elk ander (volwassen) dier dat op je bord ligt wel een geweldig leven heeft gehad.
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Tara schreef:Ik eet nooit kalfsvlees, het idee staat me enorm tegen.
Maar los daarvan, ik zie inderdaad een boel vliegen bij deze kalfjes, maar de kalfjes zijn schoon en liggen op een dikke laag stro zo te zien.
Er wordt goed voor deze kalfjes gezorgd zo te zien, en die vliegen horen helaas gewoon bij het boerenleven, net zoals vlooien en teken op egeltjes thuishoren en fruitvliegjes bij alcoholisten.

dat weet ik niet, tegenwoordig kan je daar vast wel wat aan doen in zo'n stal ,
er zaten veel in de melk ,
en op hun achterwerken waar de poep er nog aan zat , ik dacht dat er eentje ziek was , want vliegen zijn eigenlijk maden , die op vlees zitten
Laatst gewijzigd door Pakdebal op 31 aug 2013 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Lin851
Zeer actief
Mijn ras(sen): Witte herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lin851 »

Maar stop jij nu ook met nu ook met kaas eten pdb?

Want volgens mij snap je nog niet helemaal hoe het werkt.

Die stiertjes zitten daar omdat jij kaas wilt eten. En dan kun je ze maar beter opeten, want wat moet je anders met die enorme hoeveelheid stiertjes - "restproduct" van de zuivelindustrie.

En wat voor leven denk je dat de gemidelde gehaktbal heeft gehad, of het gemiddelde honden brokje? Of hoe jouw zachtgekookte eitje is ontstaan?

Veel dingen wil je waarschijnlijk niet eens weten..
Pakdebal

semmyboy schreef:Ik werk op een biologische boerderij, en daar ook veel vliegen.
Of naar de slacht.
Het is nou eenmaal zo.

klopt het dat op een biologische boederij geen ( pijnstillers) medicijnen worden gegeven ?

sinds ik dat gehoord had viel dat mij enorm tegen, ze laten gewoon een koe met nageboorte, die er niet uit kwam, dagen in de pijn zitten .. :(:
Laatst gewijzigd door Pakdebal op 31 aug 2013 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Lin851
Zeer actief

Pakdebal schreef:
Maar los daarvan, ik zie inderdaad een boel vliegen bij deze kalfjes, maar de kalfjes zijn schoon en liggen op een dikke laag stro zo te zien.
Er wordt goed voor deze kalfjes gezorgd zo te zien, en die vliegen horen helaas gewoon bij het boerenleven, net zoals vlooien en teken op egeltjes thuishoren en fruitvliegjes bij alcoholisten.

en op hun achterwerken waar de poep er nog aan zat , ik dacht dat er eentje ziek was , want vliegen zijn eigenlijk maden , die op vlees zitten
Alle vliegen waren ooit maden. Net als dat alle koeien ooit kalfjes waren :19:
Buddyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Altijd dogachtigen, nu 2 chihuahua's (van dochter)

Ongelezen bericht door Buddyboy »

Ik denk dat de Partij voor de dieren jou welkom zal heten...
geen woorden maar daden.

Ik denk dat je moet overwegen om vegatarier te worden. "Verbeter de wereld, begin bij jezelf".

We weten allemaal dat de vleesindustrie te wensen overlaat maar ik vind deze foto's niet afgrijselijk of ver onder de maat.
Afbeelding
Lizzy & Faya, de oppashondjes
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

winniedekoe schreef:Tja, het is misschien sneu maar wij zijn van nature toch echt alleseters. we renden niet voor niets rond met speren en dat echt niet omdat de bosjes wegrenden hoor.
En jammer voor die diertjes maar vlees is toch echt te lekker om te laten liggen, die vieze vegaburgers en tofudingen hoef ik toch echt niet.
Ach kom, wat een provocerende reactie. Je kan als vleeseter heus af en toe wel vlees laten liggen hoor. Die mannetjes met speren waar je het over hebt, vingen echt niet iedere dag iets hoor. En 'vieze vegaburgers en tofudingen' getuigt van weinig ervaring met vleesvervangers. Er zit rotzooi bij, maar je kan er evengoed goede producten tussen vinden. Maar koken zonderr vlees én zonder vleesvervanger is ook prima te doen hoor. Echt, probeer het maar eens.
Pakdebal

Lizanne schreef:
winniedekoe schreef:Tja, het is misschien sneu maar wij zijn van nature toch echt alleseters. we renden niet voor niets rond met speren en dat echt niet omdat de bosjes wegrenden hoor.
En jammer voor die diertjes maar vlees is toch echt te lekker om te laten liggen, die vieze vegaburgers en tofudingen hoef ik toch echt niet.
Ach kom, wat een provocerende reactie. Je kan als vleeseter heus af en toe wel vlees laten liggen hoor. Die mannetjes met speren waar je het over hebt, vingen echt niet iedere dag iets hoor. En 'vieze vegaburgers en tofudingen' getuigt van weinig ervaring met vleesvervangers. Er zit rotzooi bij, maar je kan er evengoed goede producten tussen vinden. Maar koken zonderr vlees én zonder vleesvervanger is ook prima te doen hoor. Echt, probeer het maar eens.

sinds mijn darmoperatie laat ik vlees zoveel mogelijk staan , omdat dat weken nodig heeft in je darmen , om te verteren .. :80:

en ik mis het voor geen meter , we moeten eens af van die traditie . " vlees, groente en aardappelen "
Lin851
Zeer actief

Pakdebal schreef:
semmyboy schreef:Ik werk op een biologische boerderij, en daar ook veel vliegen.
Of naar de slacht.
Het is nou eenmaal zo.

klopt het dat op een biologische boederij geen ( pijnstillers) medicijnen worden gegeven ?

sinds ik dat gehoord had viel dat mij enorm tegen, ze laten gewoon een koe met nageboorte, die er niet uit kwam, dagen in de pijn zitten .. :(:

Ben jij echt serieus?
Echt? :scratch:

Denk jij echt dat een biologische boer een dier bewust pijn laat lijden? :ugh: :80:
Volgens mij moet de boer geld verdienen aan zijn koeien en dat lukt niet met zieke koeien.

En google.nl is best een handige site voor dat soort vragen... Dan was je bijvoorbeeld deze site tegen gekomen.
http://www.zichtopbiologisch.nl/informatief.html

Ze geven geen preventieve medicatie, dat is een van de kenmerken van biologisch.
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever

Ongelezen bericht door labje »

Pakdebal schreef:
Lizanne schreef:

sinds mijn darmoperatie laat ik vlees zoveel mogelijk staan , omdat dat weken nodig heeft in je darmen , om te verteren .. :80:

en ik mis het voor geen meter , we moeten eens af van die traditie . " vlees, groente en aardappelen "
Zou graag een bron willen zien van je, mbt vlees dat weken nodig heeft om te verteren.

oeps, Cleva was me al weer voor :F:
Laatst gewijzigd door labje op 31 aug 2013 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Lin851
Zeer actief

Pakdebal schreef:
Lizanne schreef:

Nogmaals; probeer www.google.nl eens :ok:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gez ... teren.html

Vlees doet er drie uur over om te verteren terwijl groente en fruit drie kwartier nodig hebben. Peulvruchten en pasta´s doen er ongeveer 2 uur over.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Cleva schreef:
Pakdebal schreef: omdat dat weken nodig heeft in je darmen , om te verteren [/b].. :80:

Hahaha.

Waar haal je het toch allemaal vandaan?
Nou inderdaad.

Als ik vlees heb gegeten ga ik juist heel erg goed naar het toilet.

Ik eet niet elke dag vlees, alleen op woensdag en zondag. Al zou ik het rustig elke dag lusten hoor.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Sarah5
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatiër x Bordeaux Dog
Berner Sennen x Beagle

Ongelezen bericht door Sarah5 »

Pakdebal schreef:
Hilde schreef:Wat zien die kalfjes er goed uit, zeg. Mooi schoon stalletje ook, zo te zien. Ik heb wel erger gezien.
de buren een eindje verderop was afschuwelijk, een boerderij uit 1874 kan je nagaan , vreselijk , er was daar ook een winkel bij .
maar dat is nu ook opgeknapt :ok:

en ik moet zeggen , door haar bekendheid moet ze het ook schoon houden misschien , maar het is allemaal prima verzorgd daar
maar
daar gaat dit topic niet over , het blijft zielig, als je als kalf zo apart gehouden wordt met maar 1 reden .. :cry: :cry:
Dus als JIJ dit zielig vindt dan kan JIJ in elk geval zorgen dat het voor jouw consumptie niet meer gebeurd.

Ik weet het al :idea: je wordt veganist :cheer: :cheer:
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Assie »

In Nederland worden die stierkalfjes tenminste nog 'gebruikt'. In bijvoorbeeld Engeland worden de stierkalfjes voor het overgrote deel meteen afgemaakt. Daar gaan ze er niet eerst geld, tijd en energie in stoppen om er vlees van te maken. Nee, ze worden gewoon meteen afgemaakt.
Nu kun je discussiëren wat beter is trouwens, of meteen afgemaakt worden (puur omdat je een stiertje bent) of eerst een half jaar opgefokt worden en dan worden afgemaakt.

In die kalfjes gaat trouwens nog best wat geld om. Als zo'n dier binnenkomt op een kalverbedrijf is het 150 euro waard. Gaat het een klein half jaar later weg is het 2000 euro waard. En dan zo'n 2000 kalveren op één bedrijf. Kassa! Nouja... dat zou het zijn als het melkpoeder, het voer en alle medicijnen die in de dieren gaan niet zo duur zouden zijn.
Dat de kalfjes in hun eentje zitten is voor zover ik weet alleen de eerste 2 weken zo. Dan zijn de dieren erg kwetsbaar voor o.a. luchtwegproblemen. De reden dat ze alleen zitten is dat ze zo beter kunnen worden geobserveerd en kunnen worden gesorteerd. Wanneer de dieren dan de groepshuisvesting ingaan worden de sterke kalveren bij de sterke kalveren gezet en de zwakkere bij de zwakkere. Op die manier krijgt een zwak kalf ook de beste kansen.
Goed, feit is dat de stiertjes uiteindelijk allemaal doodgaan. Dat is sneu, maar is nu eenmaal zo. Dan kun je er imo nog het beste een nut aan geven en de dieren een zo prettig mogelijk leven geven. De kalverbedrijven waar ik heb gekeken hadden het goed voor elkaar. Topkwaliteit voer, contact met soortgenoten, ventilatiesystemen waar je als mens jaloers op zou zijn, uitstekende veterinaire zorg, vloerverwarming, voldoende ruimte, bodembedekking etc etc. Nee. Het is geen wei. Ze staan er om opgegeten te worden. Maar zolang de consument vlees wil en daar slechts een bepaalde prijs voor wil betalen zal er weinig veranderen ;)
Als je zegt dat er 40 biljoen sterren in het heelal staan, word je meteen geloofd, maar als je zegt dat de deurpost nog nat is van de verf moeten ze meteen voelen.
Skittles
Zeer actief
Mijn ras(sen): Monstertjes.

Ongelezen bericht door Skittles »

Ach jee, ik dacht schokkende foto's te zien te krijgen :denken:
Pakdebal

Lin851 schreef:

Vlees doet er drie uur over om te verteren terwijl groente en fruit drie kwartier nodig hebben. Peulvruchten en pasta´s doen er ongeveer 2 uur over.

hier schrik je echt van , lees maar eens :, ik had het trouwens van een BBC programma over voeding , is echt geen 3 uur

http://www.osteopathietexel.nl/pages/voeding_vlees.htm

weet je dat daarom mensen zo kunnen stinken ?.. van het vlees , dat door de verrotting er zo uit komt , wij zijn geen carnivoren namelijk :wink:
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Pakdebal schreef:

Helaas, maar daar kan je niets aan doen. Mijn paard zijn stal wordt elke dag uitgemest en opgestrooid met schoon stro en toch stikt het daar van de vliegen. Helaas, maar dit jaar lijkt het erger dan ooit tevoren.
Afbeelding
Pakdebal

Branka schreef:Helaas, maar daar kan je niets aan doen. Mijn paard zijn stal wordt elke dag uitgemest en opgestrooid met schoon stro en toch stikt het daar van de vliegen. Helaas, maar dit jaar lijkt het erger dan ooit tevoren.
oke, misschien is het nu echt een soort plaag
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Pakdebal schreef:
Lin851 schreef:

hier schrik je echt van , lees maar eens :, ik had het trouwens van een BBC programma over voeding , is echt geen 3 uur

http://www.osteopathietexel.nl/pages/voeding_vlees.htm

weet je dat daarom mensen zo kunnen stinken ?.. van het vlees , dat door de verrotting er zo uit komt , wij zijn geen carnivoren namelijk :wink:
Ja, en schapen en geiten ruiken nergens naar natuurlijk. Die eten plantaardig.

Plantaardig materiaal is voor een mens veel lastiger te verteren vanwege de celwanden van planten.
Bij een vezelrijk dieet produceer je ook veel meer ontlasting door alle niet verteerbare stoffen. En over stinken gesproken, wat denk je van veel fruit eten ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Maeve schreef:En paarden dan?! Die zitten doorgaans ook onder de vliegen maar die worden niet geslacht. Dat is pas zielig! :jank:
die moeten een heel leven met die vliegen :( het is echt om te huilen.. zeker als ze dan ook nog rijpaard worden, steeds dat bos in met al die horzels en dazen.. echt heel sneu
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Die kalfjes zien er meer dan keurig uit! Moet je zien wat een dikke laag stro! Jij weet niet waar je het over hebt als je hier al commentaar op hebt. Overigens; waar denk je dat stremsel vandaan komt?
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Pakdebal schreef:
gonnie schreef:En waarom niet? Volwassen koeien zitten ook onder de vliegen.
En wij hadden in de vakantie ook last van vliegen.

Vind het voor een volwassen koe net zo erg dat ze geslacht word, maar ik houd van vlees eten dus ga daar echt niet mee stoppen.

een kalfje hoort in de wei, vrouwtjes kalfjes zijn daar nu ook, maar mannetjes niet :ugh:
Dat geloof je echt? Dat alle vrouwelijke kalfjes in de wei staan? Dit zijn melkkoeien. Geen vleeskoeien.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

En alle kalveren worden in Nederland halal geslacht. Dit omdat bijna al het kalfsvlees wordt geëxporteerd, vooral naar het Midden Oosten. Omdat mensen als pdb het niet eten.
Ik ben gek op een kalfsoestertje of -entrecôte of -schnitzel of -lever :E:
Uiteraard van de scharrelslager.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Célie schreef:
Afbeelding
Die zou ik ook nooit eten :cool2:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Wat nou als de boeren alle stieren zouden houden die geboren worden.
Een stier houden is niet veilig, er gebeuren jaarlijks veel ongelukken bij mensen door de stieren.
Stieren zouden apart gehouden moeten worden van de koeien, en stieren kunnen ook niet bij elkaar.
Dan zouden ze alleen moeten leven, en voor runderen is dat geen leven.
Een kalfstiertje die we hadden die was al aardig actief en agressief naar ons toe.
Moet je nagaan als het beest groot is.
Je kan natuurlijk de stier castreren, maar de boer heeft daar niks aan. Dat word een kostenplaatje.
Het kalverstiertje is dan beter af als het geslacht word.
Tuurlijk is het "zielig", maar het is beter zo, en de kalf heeft dat echt niet in de gaten.
Overgins worden de schotse hooglander stieren wel gecastreerd.
Maar de schotse hooglander word gebruikt om de natuur goed begraast te houden.
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”