Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk ontwormingsmiddel

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Welk ontwormingsmiddel

Ongelezen bericht door Hylos »

Ik hou me niet zo strak aan het ontwormingsschema, maar ik wil toch dat Xavi zo nu en dan ontwormd wordt. Je kunt niet alle soorten worm in de ontlasting zien toch?

Enfin, de vorige keer heb ik hem Drontal ontworming gegeven, dit kreeg ik van de DA. Xavi is hier behoorlijk ziek van geworden, alles kwam er aan alle kanten uit.

Hj krijgt dus ook schapenvet en knoflook bonbons, die zouden ook tegen wormen moeten helpen.. Maar ik zou graag willen weten hoe de ervaringen hier zijn.
Zijn er nog andere natuurlijke middeltjes? Of is dat niet genoeg? Zou een ander merk beter kunnen vallen?
Heb niet veel zin om een experiment met hem op te starten om te kijken welke goed valt of niet.. Tis vreselijk om je hond ziek te zien en ook niet echt fijn dat het hele huis er onder zit. :ugh:
Vandaar even de vraag!
Afbeelding
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Re: Welk ontwormingsmiddel

Ongelezen bericht door Pemba »

Milbemax is het enige middel waar mijn honden goed tegen kunnen.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hylos schreef:Ik hou me niet zo strak aan het ontwormingsschema, maar ik wil toch dat Xavi zo nu en dan ontwormd wordt. Je kunt niet alle soorten worm in de ontlasting zien toch?

Enfin, de vorige keer heb ik hem Drontal ontworming gegeven, dit kreeg ik van de DA. Xavi is hier behoorlijk ziek van geworden, alles kwam er aan alle kanten uit.

Hj krijgt dus ook schapenvet en knoflook bonbons, die zouden ook tegen wormen moeten helpen.. Maar ik zou graag willen weten hoe de ervaringen hier zijn.
Zijn er nog andere natuurlijke middeltjes? Of is dat niet genoeg? Zou een ander merk beter kunnen vallen?
Heb niet veel zin om een experiment met hem op te starten om te kijken welke goed valt of niet.. Tis vreselijk om je hond ziek te zien en ook niet echt fijn dat het hele huis er onder zit. :ugh:
Vandaar even de vraag!
Voor mij geldt het volgende.
Preventief ontwormen bestaat niet; het middel is bedoeld om wormen te doden, en als die er niet zijn valt er weinig te doden.
Je propt dan volstrekt nutteloos een gif in je hond.

Natuurlijk wil je zo af en toe weten of er wormen zijn en of je maatregelen moet nemen.
Dus, kun je de ontlasting bij je DA of bij 'tWoud laten onderzoeken. Dan weet je of er wel of geen wormen zijn en of je dus moet ontwormen.

Dit kun je eventueel 2-3-4 x per jaar herhalen als je je daar goed bij voelt.

Welk middel je hond verdraagt is slecht te voorspellen, dat moet je toch ondervinden; dat verschilt per ras, per hond en als je pech hebt per keer.

Suzanne
Hylos
Zeer actief

Dankje, Suzanne! Dat is een goede tip.
Hij is net ontwormt en moet in oktober naar de DA dus wellicht kunnen ze het dan onderzoeken.
En precies zoals je zegt; als er niks te ontwormen valt waarom zou ik hem die troep dan geven.
Ik heb geen zin alle middelen te testen en af te wachten of hij de hele dag moet overgeven of diarree heeft. Ga ik hem niet aan doen..
Afbeelding
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik doe niks zolang ik niks zie aan de hond of de ontlasting. Mijn honden waren 7 jaar niet ontwormt en voor hongarije moest het helaas ivm hartworm daar. Heb daarvoor Milbemax gebruikt er kwam niks noppes nada uit na 7 jaar.
Ik ben er bijna een hond aan kwijtgeraakt (deze is dus ook niet ontwormt voor Hongarije, risico is te groot) dus hier wordt helemaal niks onnodig ontwormt.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Hylos
Zeer actief

Nou, ik heb inmiddels maar Milbemax gekocht om toch maar eens te kijken of er wormen gespuis is.

Nu heb ik 2 tabletjes gekregen; 1 van 5 tot 25 kg en nog eentje erbij van 0,5 tot 5 kilo.
Kheb Xavi net even gewogen en volgens de (krakkemikkige) weegschaal is hij ongeveer 27,5 kilo.

Zal ik hem nu gewoon dat ene tablet geven? Ze vroeg nog wat voor hond et was, nou ik zei maar iets pitbull/stafford achtigs. Nou die mochten wel wat meer hebben?! :scratch:
Nouja, hij is dus geen spierbalbonksupergigantisch ding, maar vrij lang en slank... En gevoelig in de darmpjes. :blauwoog:

Ik neig zelf naar 1 groot tablet, dus die tot 25 kilo. De vorige keer heb ik maar een helft gegeven en alles kwam er al uit.
Afbeelding
Afbeelding
Marimba
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): podengo purtuges medium x labrador x ??
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marimba »

ik doe met Lindy mee aan een 2 jarig onderzoek van de faculteit diergeneeskunde in Utrecht waarbij ik iedere maand een ontlasting monster instuur en heb Lindy nu al 2 jaar niet ontwormd en er is nog steeds niets gevonden.
dus zoals eerder vermeld laat de ontlasting onderzoeken op wormeieren en wormen zodat je je hond niet onnodig hoeft te ontwormen (het is toch gif wat je in je hond stopt)
~Suzanne~
Zeer actief

Hylos schreef:Nou, ik heb inmiddels maar Milbemax gekocht om toch maar eens te kijken of er wormen gespuis is.

Nu heb ik 2 tabletjes gekregen; 1 van 5 tot 25 kg en nog eentje erbij van 0,5 tot 5 kilo.
Kheb Xavi net even gewogen en volgens de (krakkemikkige) weegschaal is hij ongeveer 27,5 kilo.

Zal ik hem nu gewoon dat ene tablet geven? Ze vroeg nog wat voor hond et was, nou ik zei maar iets pitbull/stafford achtigs. Nou die mochten wel wat meer hebben?! :scratch:
Nouja, hij is dus geen spierbalbonksupergigantisch ding, maar vrij lang en slank... En gevoelig in de darmpjes. :blauwoog:

Ik neig zelf naar 1 groot tablet, dus die tot 25 kilo. De vorige keer heb ik maar een helft gegeven en alles kwam er al uit.
Okay, dus ik herhaal:
Als je wilt weten of er wormen zijn kun je het beste een ontlastingsonderzoek laten doen.
Het heeft totaal GEEN zin om maar een middel te geven en te kijken wat er evt uitkomt. Dan geef je waarschijnlijk je hond onnodig gif.

Wil je toch een middel geven dan moet je een middel geven wat past bij de hond en zijn gewicht. Of de hond nou 25 of 27,5 weegt zou voor mij niet terzake doen; ik zou een tablet geven voor honden "tot 25 kg"... maar ja... ik ontworm dus niet preventief.
Het komt voor dat honden daar slecht op reageren, aan de schijt gaan en weet ik veel.

Dus: neem even contact op met http://www.wormbestrijding.nl/ en laat eerst de ontlasting onderzoeken is mijn beste advies.

Suzanne
Hylos
Zeer actief

Op die website staat dat je "stadshonden" 2 keer per jaar tegen lintworm moet behandelen. :19:

Nou ja, ik meende dat hij wat symptomen liet zien.
Ik weet dat het allemaal wat tegenstrijdig klinkt. Ik stop er liever ook geen gif in, maar wil het al helemaal niet op mijn geweten hebben dat ie straks iets mankeert omdat ik weiger te ontwormen.
Mocht er al wat uit komen ben ik 50 euro verder en krijgt ie alsnog "gif".
Afbeelding
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Hylos schreef:Op die website staat dat je "stadshonden" 2 keer per jaar tegen lintworm moet behandelen. :19:

Ik weet dat het allemaal wat tegenstrijdig klinkt. Ik stop er liever ook geen gif in, maar wil het al helemaal niet op mijn geweten hebben dat ie straks iets mankeert omdat ik weiger te ontwormen.
Als je denkt dat er symptomen zijn is het controleren of dat idd zo is een veel logischer stap dan er meteen maar gif in duwen.
Ja, er is een kans dat je idd geld kwijt bent aan onderzoek EN dan nog aan gif. Maar dan weet je wel dat het nuttig en zinvol is. Je ontwormt dan / vermoort dan ;-) de aanwezige wormen.
Zo'n kuurtje op voorhand is breed-spectrum en heeft veel meer impact dan gericht 1 wormsoort aanpakken.

Echt, jouw hond, jouw feestje, maar zou zou ik het doen.

Natuurlijk wil je niet op je geweten hebben dat hij wat mankeert omdat jij wormen niet uitroeide.. precies daarom dus: EERST controleren, dan (gericht) behandelen. (in mijn beleving)

Suzanne
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hylos schreef:Op die website staat dat je "stadshonden" 2 keer per jaar tegen lintworm moet behandelen. :19:

lees dit maar eens... als je dit meemaakt dan bedenk je je wel 10 x voor je ontwormt voor niks

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... it=drontal
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik ontworm wel af en toe en dan neem ik milbemax idd. Ik weet van dit forum wel de feiten over ontwormen maar ik ben het niet met alle argumenten eens. Je kunt hele toeren uithalen om het niet te hoeven doen maar daarvoor ben ik te praktisch, of te lui, wat je wil.

Ik ben niet zo heel bang dat het hun gezondheid zal beschadigen, met andere dingen ben ik voorzichtiger, maar in deze niet. Inenten doe ik ook nog steeds. Ook al kan de individuele hond er last van krijgen, je laat ze niet alleen inenten en ontwormen voor jezelf, het is, in mijn ogen, ook iets wat je voor anderen doet en om parasieten zo weinig mogelijk kans te geven om zich over grote stukken aardoppervlakte te verspreiden. Inenten en ontwormen is wat tussen ons en de jungle in staat. Kijkt niemand dan naar animal planet of national geographic hier? Wat doen ze met leeuwen en tijgers, om ervoor te zorgen dat ze niet allemaal omkomen door één of andere parasiet? Juist. Inenten en ontwormen. Is basiszorg. En niks mis mee.

Dat het wat bijwerkingen en bij-effecten kan hebben, neem ik op de koop toe. Je weet zelf toch wel dat je ze ontworming hebt gegeven of dat ze ingeënt zijn en als ze dan klachten krijgen, ga je weer naar de dierenarts. En die helpt je er dan mee. De uitzonderlijke gevallen waarin honden ernstig letsel toe werd gebracht dmv ontworming en inenting, zijn voor mij geen reden om het niet te doen.

Je hebt risico's en je hebt risico's, ik maak onderscheid en dan is een inenting of ontworming, niet zo'n groot risico, tegenover de parasitaire hondenziektes terug uitnodigen in ons beschaafde wereldje. En dat is wel wat er gaat gebeuren als iedereen besluit om niet meer in te enten en te ontwormen. Vind ik. Nou, barst maar los.
Sylvia & Elmo
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Laekense herder & Mechelse Herder

Ongelezen bericht door Sylvia & Elmo »

[quote="malinoislees dit maar eens... als je dit meemaakt dan bedenk je je wel 10 x voor je ontwormt voor niks

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... it=drontal[/quote]

Euh.... ik zat net de bedenken dat ze eens aan de beurt waren voor ontworming.
Ik sla voor Schoffie sowieso maar over en ik moet mijn best doen om Elmo niet te laten uitdijen, dus daar zal het ook wel bij meevallen.
Ik ga wel voor een test als ik het vermoeden heb dat er wat is.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Marimba schreef:ik doe met Lindy mee aan een 2 jarig onderzoek van de faculteit diergeneeskunde in Utrecht waarbij ik iedere maand een ontlasting monster instuur en heb Lindy nu al 2 jaar niet ontwormd en er is nog steeds niets gevonden.
dus zoals eerder vermeld laat de ontlasting onderzoeken op wormeieren en wormen zodat je je hond niet onnodig hoeft te ontwormen (het is toch gif wat je in je hond stopt)
Hier hetzelfde, nog steeds geen wormen
Perry en Noah

Afbeelding
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Wel of niet ontwormen moet je zelf weten.
Ik doe het eigenlijk ook nooit tenzij ik inderdaad vermoed of weet dat er wormen zijn.

Maar, als je het doet zou ik het wel goed doen. Dus niet onderdoseren, daar krijg je namelijk resistentie van en daar zou ik dan weer niet op zitten te wachten :wink:
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

Goh, ik had wel wat meer tegenspraak verwacht. Maar wat zou er gebeuren als iedereen stopte met ontwormen? En ontvlooien en inenten. Want dat is allemaal gif. Dan gaan we terug naar hoe ze het doen in ontwikkelingslanden. En in Spanje en Portugal ed. Dan zijn er af en toe uitbraken van dodelijke ziektes en parasieten. Gaan er heel wat hondjes dood. Maar goed, misschien hebben we ook wel teveel hondjes.

Ik snap best dat de individuele hond/kat geen ontworming krijgt omdat ze ziek of oud zijn. En ja, in uitzonderlijke gevallen zijn er honden die er ziek van zijn geworden. Maar ik snap de cultuur van dit forum niet helemaal als het om dit soort dingen gaat. Niet alle medicatie is gif en dit hoort in mijn ogen bij basiszorg en bij beschaving. Ik ben blij dat wij onze dieren kunnen beschermen tegen de vreselijke ziektes en parasieten waar honden elders aan moeten sterven.
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Fizgig schreef:Goh, ik had wel wat meer tegenspraak verwacht. Maar wat zou er gebeuren als iedereen stopte met ontwormen? En ontvlooien en inenten. Want dat is allemaal gif. Dan gaan we terug naar hoe ze het doen in ontwikkelingslanden. En in Spanje en Portugal ed. Dan zijn er af en toe uitbraken van dodelijke ziektes en parasieten. Gaan er heel wat hondjes dood. Maar goed, misschien hebben we ook wel teveel hondjes.
Er wordt niet gestopt met ontwormen en ontvlooien, er wordt gestopt preventief te ontwormen. Met de nadruk op preventief dus :wink:
Als ik vermoed dat mijn honden of katten wormen hebben worden ze alsnog ontwormd. Mijn kitten staat nu ook op ontworming namelijk.

Onvlooien deed ik inderdaad jaren niet regelmatig, aan het begin van de zomer als het warm wordt werd er dan wel een pipet ingemikt. Vorig jaar niet gedaan omdat ik het vergeten was en nergens last van. Dit jaar in verband met verhuizing vergeten en spontaan had die kleine een vlo. Gelijk pipetten erin gemikt en sindsdien is het weer rustig.

Pas als er ook niets behandeld wordt, dan ga je mijns inziens richting ontwikkelingslanden en voed je het laten ontstaan van uitbraken van dodelijke ziektes en parasieten.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

dre schreef:
Fizgig schreef:Goh, ik had wel wat meer tegenspraak verwacht. Maar wat zou er gebeuren als iedereen stopte met ontwormen? En ontvlooien en inenten. Want dat is allemaal gif. Dan gaan we terug naar hoe ze het doen in ontwikkelingslanden. En in Spanje en Portugal ed. Dan zijn er af en toe uitbraken van dodelijke ziektes en parasieten. Gaan er heel wat hondjes dood. Maar goed, misschien hebben we ook wel teveel hondjes.
Er wordt niet gestopt met ontwormen en ontvlooien, er wordt gestopt preventief te ontwormen. Met de nadruk op preventief dus :wink:
Als ik vermoed dat mijn honden of katten wormen hebben worden ze alsnog ontwormd. Mijn kitten staat nu ook op ontworming namelijk.

Onvlooien deed ik inderdaad jaren niet regelmatig, aan het begin van de zomer als het warm wordt werd er dan wel een pipet ingemikt. Vorig jaar niet gedaan omdat ik het vergeten was en nergens last van. Dit jaar in verband met verhuizing vergeten en spontaan had die kleine een vlo. Gelijk pipetten erin gemikt en sindsdien is het weer rustig.

Pas als er ook niets behandeld wordt, dan ga je mijns inziens richting ontwikkelingslanden en voed je het laten ontstaan van uitbraken van dodelijke ziektes en parasieten.
Dit dus ;-)
Als er echt wormen zijn bij mijn kanjers gaat er echt gif in hoor ;-) Maar alleen dan pas. Een 'vermoeden' is bij mij niet sterk genoeg. Bij een vermoeden ga ik EERST (laten) onderzoeken.

Suzanne
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik kan mij niet herinneren wanneer sam voor het laatst ontwormt is.

lola in 2007 toen ze pups kreeg/had. keurig volgens het boekje, anders had ik het van haar ook niet geweten
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

Ben ik het ook niet mee eens. Ontwormen doe je preventief met een reden. Dat komt door de levenscyclus van bepaalde parasieten. En het is niet per se noodzakelijk om steeds te testen of een hond al weerstand heeft opgebouwd, vind ik. Dat is veel omslachtiger dan gewoon preventief ontwormen. Zorg gewoon dat je iets weet over de beschikbare middelen en kies een goeie.

Maar dit is eigenlijk dezelfde soort discussie als inenten bij kinderen. Veel mensen willen daar vanaf stappen omdat het niet goed zou zijn om allerlei redenen. En ik doe daar dus niet aan mee. Burger zijn in een samenleving betekent ook je verantwoordelijkheid naar anderen toe nemen, niet alleen naar jezelf en alles wat van jou is. Ik ben het niet eens met de houding die mensen daarin aannemen, alsof ontwormen is bedacht om ons geld uit de zak te kloppen. Nee, dat adviseert men omdat als we daar allemaal mee ophouden, het verandert in Afrika. Echt waar.

Ik vertrouw antistoffentest ook niet helemaal, persoonlijk, en snap niet dat mensen daar nooit aan twijfelen. Daar hoor ik nooit iemand over, dat de test ook niet kan kloppen. En ontvlooien en daarbij een tekenbescherming geven, ik snap al helemaal niet dat mensen dat niet preventief willen doen. Wat dacht je van alle tekenziektes die onze kant opkomen. Je kunt echt maar beter zorgen dat een teek niet in jouw hond wil bijten en wacht op de volgende hond van het onverstandige baasje wat niet aan tekenbescherming doet. Als ie heeft gebeten, is het namelijk al gebeurd, de infectie. Eruit trekken, heeft niet zoveel zin meer dan. Een simpel tekenweermiddel wat in veel vlooienmiddelen zit, is echt een verstandig idee hoor.

Ik kan ook gaan googlen trouwens, en je allerlei cijfers en mooie foto's laten zien van ziektes onder dieren/honden. En dan ga je gewoon alles weer preventief doen. Het is maar net welke argumenten je onder je neus geschoven krijgt. Mensen zijn heel beïnvloedbaar als het om dit soort dingen gaat, en ik snap echt niet waarom. Inenten, ontwormen en ontvlooien, verstandig om te doen. Niet allemaal mee ophouden. Slecht idee.

Een aantal jaar geleden zijn er in een park in Zimbabwe 1000 van de 3000 leeuwen gestorven. Aan hondenziekte. Dat zit standaard bij de inentingen voor honden. Goh, hoe zou dat nou komen? De wereld is een dorp geworden, nu ben je hier, over 8 uur zit je in Afrika. Wil je je hondje meenemen het vliegtuig in, Afrikaanse vliegtuigmaatschappijen doen niet zo moeilijk hoor. Je moet nog net niet zelf het vliegtuig aanslingeren dus een hond meenemen, is prima te doen. Gewoon in je vliegtuigstoel. Als het een pup is, komt iedereen nog knuffelen ook. Mag niet? Er mag zoveel niet, dat betekent niet dat het niet gebeurt.

Als we hier stoppen met ziektes preventief bestrijden, komen ze gewoon weer deze kant op. Ik snap echt niet waarom mensen dat niet inzien. Dat je hond wat extra middel binnen krijgt terwijl dat niet nodig is, oooo, wat erg. Daarvoor gaan we alle ziektes weer terug laten komen. Weten jullie nog die mevrouw uit Suriname met haar parvo-honden? Die kon geen inentingen krijgen voor haar honden in Suriname, die was maar wat blij geweest ermee.

Mensen, gebruik je verstand alsjeblieft. Niet alles wat geld kost, is er omdat men geld wil verdienen. We hebben die middelen hard nodig. Ga maar eens op vakantie naar een derde wereld land, kom dan terug en zeg mij dan recht in mijn gezicht dat preventieve medicatie/ontworming ed, niet nodig is. Gaat je niet lukken. Dat is het standpunt van de verwende, wereldvreemde Westerling.
Fizgig
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:
Dit dus ;-)
Als er echt wormen zijn bij mijn kanjers gaat er echt gif in hoor ;-) Maar alleen dan pas. Een 'vermoeden' is bij mij niet sterk genoeg. Bij een vermoeden ga ik EERST (laten) onderzoeken.

Suzanne
Ik vind persoonlijk dat je hier een nogal gevaarlijk advies geeft. Ben je je er wel van bewust dat de gemiddelde hondeneigenaar in Nederland, als ie hoort dat ontworming, ontvlooiing en inenting, eigenlijk niet zo nodig zijn, het voortaan gewoon niet meer doet. Lekker makkelijk. Geen geld meer eraan uitgeven. Geen vervelende trips naar de dierenarts. Niks geen antistoffentest. Dat doe jij, ja, de hondenfanaticus. Maar de meeste mensen kunnen niet verder kijken dan hun neus lang is en denken alleen maar, goh, da's makkelijk. 'Ze' hebben ons gewoon bedonderd al die jaren! Is helemaal niet nodig allemaal.

Denk je dat de berichten uit de krant over de knokkelkoorts, malaria die onze kant opkomt en alle tekenziektes, verhaaltjes zijn ofzo? Parvo hoor je steeds vaker. Stel dat er één hond ziek Nederland binnenkomt. En er zijn een heleboel mensen die niet meer inenten, ontwormen en ontvlooien, want dat is allemaal gif. Wat gebeurt er dan? Dan heeft zo'n ziekte alle kansen om goed om zich heen te grijpen en veel honden te doden. Gevaarlijk advies dus, had ik niet van je verwacht eigenlijk.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ik test ook niks idd fizgig qua ontlasting, 7 jaar niet ontwormt vorig jaar moest t voor hartworm in hongarije 2 heb ik t gedaan de andere niet die er al bijna een keer t loodje door heeft gelegd OP ADVIES VAN EEN SPECIALIST.
Ik kijk naar mn honden en naar hun conditie en de ontlasting is die goed dan is t goed voor mij.
Ontvlooien heb ik al 10 jaar niet gedaan gok ik bevalt uitstekend geen vlooien gehad.
Ze hebben nu een scaliborband om voor oostenrijk en tsjechie straks zodra ik weer in nl ben gaat ie dezelfde dag nog af...
Enten via t entschema dus per 3 jr coctail rest alleen weil. Rabies eens per 3 jr.
Kennelkuch nooit.
Oude honden geen entingen meer behalve rabies indien nodig.
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Marimba schreef:ik doe met Lindy mee aan een 2 jarig onderzoek van de faculteit diergeneeskunde in Utrecht waarbij ik iedere maand een ontlasting monster instuur en heb Lindy nu al 2 jaar niet ontwormd en er is nog steeds niets gevonden.
Daar doe mijn honden ook aan mee en na 1 jaar zijn er nu eitjes gevonden in 1 van de honden ontlasting en dat kwam omdat ze ontlasting heeft gegeten van 1 van de buur katten die in mijn tuin schijten. Als ze dat niet had gedaan dan waren geen eitjes gevonden, ook de faculteit diergeneeskunde zegt ook dat preventief ontwormen achterhaald is.
Afbeelding
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Ik ontworm mijn hond helemaal niet.
Het is vergif!
Zo nu en dan doe ik een mestonderzoek, maar geen worm te bekennen.
Als je vers vlees geeft, heb je veel minder kans op wormen.
Ik zou het niet geven als hij geen wormen heeft.
Preventief werkt het toch niet.
Het helpt alleen de wormen te doden die er al zijn.
En als er geen wormen zijn gooi je voor niks gif in zijn lichaam
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Fizgig
Zeer actief

malinois schreef:Ik test ook niks idd fizgig qua ontlasting, 7 jaar niet ontwormt vorig jaar moest t voor hartworm in hongarije 2 heb ik t gedaan de andere niet die er al bijna een keer t loodje door heeft gelegd OP ADVIES VAN EEN SPECIALIST.
Ik kijk naar mn honden en naar hun conditie en de ontlasting is die goed dan is t goed voor mij.
Ontvlooien heb ik al 10 jaar niet gedaan gok ik bevalt uitstekend geen vlooien gehad.
Ze hebben nu een scaliborband om voor oostenrijk en tsjechie straks zodra ik weer in nl ben gaat ie dezelfde dag nog af...
Enten via t entschema dus per 3 jr coctail rest alleen weil. Rabies eens per 3 jr.
Kennelkuch nooit.
Oude honden geen entingen meer behalve rabies indien nodig.
Dat zei ik toch, zieke honden, kan een reden zijn om het niet te doen. Iedereen mag het natuurlijk zelf weten en ik snap heus wel wat de tegenargumenten zijn. Maar het is wel zo dat als we het helemaal gaan schrappen, als iedereen dus zou doen wat jij doet, dan ga ik me zorgen maken, terecht volgens mij, dat al die ziektes zo weer hier zitten. Die landen zijn allemaal minder dan een dag vliegen namelijk.

Veel mensen doen niet eens aan inenten, ontvlooien en ontwormen, maar niet omdat het niet goed voor hun honden is hoor. Het is gewoon ook erg duur en omslachtig. Hier weet ik dat mensen het doen met redelijke argumenten aan hun kant maar gewoon niet doen omdat je het te duur vindt, komt dus nog vaker voor. En wie doet het dan nog wel, de mensen die naar hun dierenarts luisteren. Vind ik geen slecht idee om te doen, als je je verder niet zo verdiept in je honden, geef ze dan ajb alle preventieve zorg maar.

Ik vind het heel verstandig een scalibor band mee te nemen voor Oost Europese landen. Daarmee bespaar je jezelf een boel mogelijke ellende. Tekenbescherming via een vlooienpipet is minder goed dan een scalibor band, maar iets is beter dan niks. Ik moet er niet aan denken dat mijn honden een tekenziekte zouden krijgen.
Fizgig
Zeer actief

semmyboy schreef:Ik ontworm mijn hond helemaal niet.
Het is vergif!
Nou, dat vind ik dus veel te kort door de bocht. Je wijdt ook niet erg uit over je argumenten. Hoezo werkt preventieve zorg niet? Waarom bestaat die dan? Het is niet zoiets als homeopathie hoor. Weet jij iets over de levenscyclus van de spoelworm, de lintworm. O, vertel? Ik lees alleen maar iemand die iets napraat wat ze heeft gehoord met versimpelde argumenten die niet meer kloppen met de feiten.

En dan ga ik me zorgen maken als mensen hier steeds lezen dat het allemaal gif is en toch niet nodig is. Saboteer het beleid van dierenartsen hierin maar even, beetje arrogant hoor. We weten het echt niet beter dan dierenartsen. En ook al zijn die het onderling niet helemaal eens, het komt heus wel op het 8 uur journaal als inentingen, ontwormen en ontvlooien, preventief, niet meer nodig is.
Hylos
Zeer actief

Tsja, het wordt een beetje dezelfde discussie als brokken vs rauw. Zeg toch ook niet dat je je hond dan vergiftigd als je bijv Lidl brokken geeft. Enten gaan ook honden aan dood, maar dat doen sommige dan weer wel. Maar ontwormen is duidelijk je hond dood willen omdat je te lui bent of het geld niet hebt om een mestonderzoek te doen :U:

Dus pups moet je dan ook niet ontwormen?
Afbeelding
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Fizgig schreef:
semmyboy schreef:Ik ontworm mijn hond helemaal niet.
Het is vergif!
Nou, dat vind ik dus veel te kort door de bocht. Je wijdt ook niet erg uit over je argumenten. Hoezo werkt preventieve zorg niet? Waarom bestaat die dan? Het is niet zoiets als homeopathie hoor. Weet jij iets over de levenscyclus van de spoelworm, de lintworm. O, vertel? Ik lees alleen maar iemand die iets napraat wat ze heeft gehoord met versimpelde argumenten die niet meer kloppen met de feiten.

En dan ga ik me zorgen maken als mensen hier steeds lezen dat het allemaal gif is en toch niet nodig is. Saboteer het beleid van dierenartsen hierin maar even, beetje arrogant hoor. We weten het echt niet beter dan dierenartsen. En ook al zijn die het onderling niet helemaal eens, het komt heus wel op het 8 uur journaal als inentingen, ontwormen en ontvlooien, preventief, niet meer nodig is.
De da verdient eraan en zegt t omdat er kindjes met handjes in kunnen zitten buiten... tja dat laatste vind ik dan weer niet mijn probleem. Ik laat mn honden alleen uit op uitlaatplaatsen of op industrieterreinen. Geen kinderspeelplaatsen lijkt me.
Als ze ergens anders poepen waar t tot overlast zou kunnen zijn ruim ik t op.
Dat zegt een da ook hoor dat je nooit preventief kunt ontwormen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hylos schreef:Tsja, het wordt een beetje dezelfde discussie als brokken vs rauw. Zeg toch ook niet dat je je hond dan vergiftigd als je bijv Lidl brokken geeft. Enten gaan ook honden aan dood, maar dat doen sommige dan weer wel. Maar ontwormen is duidelijk je hond dood willen omdat je te lui bent of het geld niet hebt om een mestonderzoek te doen :U:

Dus pups moet je dan ook niet ontwormen?
Pups ontworm ik. Zodra ze hier zijn nog 1 x en daarna niet meer zolang ik er geen aankeiding toe zie
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Hier worden ze niet ontwormd, Lotje (16 jaar) al zeker 10 jaar niet. Omdat ik toch wel ietsje meer zekerheid wil hebben, dan gewoon niet ontwormen, laat ik mestonderzoek doen, resultaat geen parasieten en dus geen ontworming nodig. Dat mestonderzoek is een pak duurder dan snel wat ontworming erin gooien, dus voor het geld moet je het niet doen.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”