Lees alsjeblieft onderstaande info als je wel eens (overweegt) om je hond "een bot van de slager te geven".
Omdat ik merk dat veel mensen een bot aan hun hond geven, niet wetende dat dit gevaarlijk kan zijn, wil ik onderstaande waarschuwing rond laten gaan.
Het geven van botten aan de hond kan heel leuk en nuttig voor de hond zijn maar er zijn een paar algemene zaken waar je je aan moet houden. Dit geldt zeker als je maar af en toe een bot geeft.
Blijf er altijd bij. Geef dus nooit een bot in de bench als je zelf weggaat. Stel dat het misgaat, moet je in kunnen grijpen natuurlijk.
Geef alle botten altijd rauw. Nooit gekookt of anderszins “bereid/gegaard”. Geef geen restjes van barbecue-vlees of vlees-bij-de-maaltijd. Door het bereiden /garen verandert de structuur van botten waardoor die te hard worden, gaan splinteren en schade kunnen toebrengen.
Algemeen geldt dat als je het bot zelf niet doormidden krijgt als je het met een goede (tuin-)
snoeischaar probeert, dit bot te hard is om te voeren. Dit is een praktijktest die ik iedereen aanraad.
Gerookte grote botten (al dan niet voorverpakt), die je bij dierenwinkels en op shows en dergelijke kunt kopen, kunnen gevaarlijk zijn. Ze zijn te hard en kunnen schade aan gebit en ingewanden veroorzaken. Ook kunnen ze leiden tot verstopping met een noodzakelijk operatie tot gevolg. Meestal zijn ze ook veel te zout. Geef dit soort botten dus liever niet. Zie hier voor een foto:

Botten (inclusief mergpijpjes) die je soms bij een slager krijgt. als je vraagt om “een bot voor de hond” zijn in 99% van de gevallen zeer ongeschikt en gevaarlijk. Ze zijn te hard en kunnen schade aan gebit en ingewanden veroorzaken. Ook deze botten kunnen gemakkelijk tot verstopping leiden; geef die dus niet.
Bovendien kan een mergpijpje om de onderkaak vast komen te zitten waardoor de hond vaak onder narcose moet om het te verwijderen. Hier vind je een (mogelijk schokkende) foto: http://admicare.home.xs4all.nl/praktijk ... gpijp.html
Ondanks de goede bedoelingen van slagers gaat het vaak mis. Geef je slager aub deze info zodat hij ook leert wat wel en niet kan.
Geef geen varkensbotten. Er kan een ziekte in varkens voorkomen waar de hond met zekerheid aan sterft.
Geef geen botjes die zo klein zijn dat de hond ze onbedoeld in zijn geheel kan inslikken; hij kan erin stikken als het fout gaat; dit kan het geval zijn bij bijvoorbeeld staarten van dieren.
Honden (en hun maag/darm-stelsel) moeten wennen aan het eten van botten. Pas dus op met het geven van botten aan honden die geen rauw vlees/bot gewend zijn. Begin met kleine, makkelijk te eten en te verteren botten, zoals kipnekjes en karkassen van klein -gevogelte.
Wil je af en toe een bot geven? Leuk! Maar, lees je eerst GOED in op rauwvoerforums. Ook als je verder niet overweegt om rauw te voeren.
De informatie in bovenstaand stukje is, omwille van de leesbaarheid samengevat tot de essentie. Meer en uitgebreide informatie vind je op rauwvoerforums.
Lees en kijk hier voor botten die wel kunnen. Let op: sommige foto's kunnen aanstootgevend zijn. Niet alles wat er getoond wordt is geschikt voor beginnende bot-etende honden. Dit staat erbij!
http://www.voernatuurlijk.nl/forum/view ... 74&t=35961
Wil je plaatjes / tekeningen van botten zien en weten waar welk bot in het dier zit? Kijk dan hier. Je kunt hier afleiden welke botten van delen van het dier afkomen die gewicht dragen. Geef die botten dus niet!
http://www.naturalis.nl/media/library/2 ... boekje.pdf
Aan deze opsomming kunnen geen rechten worden ontleend, hoezeer ik ook mijn best heb gedaan om correct te zijn. Ook aanvaard ik geen aansprakelijkheid mocht er toch iets misgaan op welke manier dan ook.
Suzanne

.