Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat hadden jullie gedaan?
Moderator: moderatorteam
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
- Aantal honden: 1
Wat hadden jullie gedaan?
Situatie:
Losloopstrandje alwaar wij aanwezig zijn met ons viertal. 2 Bordeauxdoggen naderen. Io rent er blaffend op af, wij roepen haar terug. De honden reageren niet meteen maar denderen daarna op Io af. Io rent naar mij toe (in het water) en wordt half verzopen.
Honden houden niet op, luisteren niet naar eigenaar. Geen kwaad in de zin maar wel een linke situatie door het gespring en gemep met poten.
Wat ik heb gedaan:
Io tussen mijn benen laten schuilen en in eerste instantie gewacht tot de eigenaar de honden zou halen. Dit gebeurde niet.
Uiteindelijk zelf de honden een stuk teruggebracht. Ze kwamen echter weer terug naar ons en hielden weer niet op.
Ik heb toen de honden geblokt zodat ze niet bij de Chihuahua's konden komen en uiteindelijk nekvel gegrepen omdat de eigenaar niet echt moeite deed.
Toen de honden weg waren heb ik Io opgepakt want die leek erg overstuur. Hartslag was hoog en ze brieste en trilde.
Daarom haar dus opgepakt en 'getroost'.
Heb ik het nou goed gedaan of had ik de Wawa's al tijdens het gebeuren moeten oppakken? Ik wil dus niet dat het van die 'happers vanaf de arm' worden.
Losloopstrandje alwaar wij aanwezig zijn met ons viertal. 2 Bordeauxdoggen naderen. Io rent er blaffend op af, wij roepen haar terug. De honden reageren niet meteen maar denderen daarna op Io af. Io rent naar mij toe (in het water) en wordt half verzopen.
Honden houden niet op, luisteren niet naar eigenaar. Geen kwaad in de zin maar wel een linke situatie door het gespring en gemep met poten.
Wat ik heb gedaan:
Io tussen mijn benen laten schuilen en in eerste instantie gewacht tot de eigenaar de honden zou halen. Dit gebeurde niet.
Uiteindelijk zelf de honden een stuk teruggebracht. Ze kwamen echter weer terug naar ons en hielden weer niet op.
Ik heb toen de honden geblokt zodat ze niet bij de Chihuahua's konden komen en uiteindelijk nekvel gegrepen omdat de eigenaar niet echt moeite deed.
Toen de honden weg waren heb ik Io opgepakt want die leek erg overstuur. Hartslag was hoog en ze brieste en trilde.
Daarom haar dus opgepakt en 'getroost'.
Heb ik het nou goed gedaan of had ik de Wawa's al tijdens het gebeuren moeten oppakken? Ik wil dus niet dat het van die 'happers vanaf de arm' worden.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
Re: Wat hadden jullie gedaan?
ik denk dat je het goed gedaan hebt. door ze op te tillen kun je de grote honden ook nog meer opgewonden maken en dan gaan ze omhoog springen dus dat had ook niet zomaar de oplossing geweest

-
- Zeer actief
Daarom durf ik Jamie dus niet zo goed los te laten bij onbekende grote honden. Ik til haar dus al op voor ze aankomen of ik loop weg als daar de mogelijkheid voor is.
En nee, Jamie is helemaal geen held met vreemde honden. Maar een hond gehapt heeft ze nog nooit gedaan, wel blaffen maar als ze weet dat het goed is is dat ook over.
Daarnaast vind ik het dus niet nodig dat ze met grote honden 'om gaat'. Hier woont een hele lieve ierse setter in de straat, dat gaat gewoon prima, ik weet dat die hond niks doet maar met onbekende honden.. een ongeluk is zo gebeurd.
Daarnaast denk ik, dat je alleen maar een angstig bijtertje krijgt als er steeds dit soort dingen gebeuren.
En nee, Jamie is helemaal geen held met vreemde honden. Maar een hond gehapt heeft ze nog nooit gedaan, wel blaffen maar als ze weet dat het goed is is dat ook over.
Daarnaast vind ik het dus niet nodig dat ze met grote honden 'om gaat'. Hier woont een hele lieve ierse setter in de straat, dat gaat gewoon prima, ik weet dat die hond niks doet maar met onbekende honden.. een ongeluk is zo gebeurd.
Daarnaast denk ik, dat je alleen maar een angstig bijtertje krijgt als er steeds dit soort dingen gebeuren.
- Mit
- Zeer actief
Nee ik zag ze ook niet aankomen in dit geval. Wij passeren normaal heel veel honden maar blijven niet staan. Dat is dus wat snuffelen hooguit en klaar. Bij kleine hondjes is dat allemaal best, grotere honden vinden ze spannend.
In dit geval waren wij aan het spelen in het water en kwamen de doggen naar ons toe. Normaal vind ik het ook onnodig dat ze contact hebben met andere grote honden.
Wel goed om te horen Mascha!
In dit geval waren wij aan het spelen in het water en kwamen de doggen naar ons toe. Normaal vind ik het ook onnodig dat ze contact hebben met andere grote honden.
-
- Zeer actief
O oke, nee dan kun je niet veel meer. Dan heb je het prima gedaan vind ik.
Ik had het zelfde gedaan.
Lijkt me niks mis mee.
Lijkt me niks mis mee.
- Mit
- Zeer actief
Heeft het achteraf optillen nog toegevoegde waarde of is dat meer vermenselijken?
- Crista
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Aantal honden: 2
Ik denk ook dat je het juist goed hebt gedaan zo!
Je hebt Io bescherming geboden zonder haar zich sterker te laten voelen (klinkt een beetje vaag, maar hoop dat je snapt wat ik bedoel)..
Wel verschrikkelijk irritant dat die eigenaar van de bordeauxdoggen niets deed!
Je hebt Io bescherming geboden zonder haar zich sterker te laten voelen (klinkt een beetje vaag, maar hoop dat je snapt wat ik bedoel)..
Wel verschrikkelijk irritant dat die eigenaar van de bordeauxdoggen niets deed!
Nou, Io start de oproer wel door er blaffend op af te rennen. Dat is ook een vorm van opruiing. Maar ook al was dat niet het geval, je hebt er goed aan gedaan om Io op te tillen denk ik.Mit schreef:Nee ik zag ze ook niet aankomen in dit geval. Wij passeren normaal heel veel honden maar blijven niet staan. Dat is dus wat snuffelen hooguit en klaar. Bij kleine hondjes is dat allemaal best, grotere honden vinden ze spannend.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
ik zou niet te troostend tegen haar praten, maar haar wel steun geven, uiteindelijk was het best een nare ervaring.
en als dat optillen haar kalmeert zou ik het niet nalaten.
doodeng vind ik het, zulke kwetsbare hondjes en van die onverschillige grote hondeneigenaren
doodeng vind ik het, zulke kwetsbare hondjes en van die onverschillige grote hondeneigenaren

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk schreef:ik zou niet te troostend tegen haar praten, maar haar wel steun geven, uiteindelijk was het best een nare ervaring.

- h a n s
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mastin Espanol
Optillen heeft naar mijn mening geen zin, in zoverre dat honden dat onder elkaar ook niet doen, of het moet een pup zijn.
Om een hond gerust te stellen hoef je die niet op te tillen, dat doe ik bij die van mij ook niet.
Om een hond gerust te stellen hoef je die niet op te tillen, dat doe ik bij die van mij ook niet.

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Waar ik sowieso aan zou werken is dat Io ze blaffend benadert, dat is niet heel handig
Maar goed, op het moment zelf zou ik ze niet optillen tenzij ze echt dreigen gewond te raken. Je zet ze letterlijk hoger in rang en het kan de andere hond juist triggeren om tegen je op te springen. Honden blokken en terugbrengen lijkt me beter.
Naderhand steunen snap ik wel maar ik zou wel werken aan dat blaffen. Want of ze is al erg onzeker of ze voelt zich juist wel stoer dat ze honden durft aan te blaffen? In beide gevallen moet je dat voor zijn en afleren, het is echt geen handig gedrag voor zo'n ukkie.

Maar goed, op het moment zelf zou ik ze niet optillen tenzij ze echt dreigen gewond te raken. Je zet ze letterlijk hoger in rang en het kan de andere hond juist triggeren om tegen je op te springen. Honden blokken en terugbrengen lijkt me beter.
Naderhand steunen snap ik wel maar ik zou wel werken aan dat blaffen. Want of ze is al erg onzeker of ze voelt zich juist wel stoer dat ze honden durft aan te blaffen? In beide gevallen moet je dat voor zijn en afleren, het is echt geen handig gedrag voor zo'n ukkie.
- DebbieZ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
Ik had het ukkie al opgetild bij de benadering. Ze is zo klein, die grote lummels waren lomp, zij vindt het hartstikke eng en er is kans op letsel. Ik zou me dan hebben omgedraaid en weg zijn gelopen met de uk, zodat ze ook niet nog vanuit je arm tekeer kan gaan tegen de doggen. Nu is ze heel erg geschrokken en dat wil je ook niet echt.
Ja dat is ook weer waar,zie ander topic over blaffende chi en bijtende hond..Maeve schreef:Waar ik sowieso aan zou werken is dat Io ze blaffend benadert, dat is niet heel handig![]()
Zorg er als je blieft voor dat jou dat niet over komt!
viewtopic.php?f=1&t=273338
- Mit
- Zeer actief
Ja ik roep haar meteen terug als ze dat doet, ik zou namelijk niet weten hoe ik dat moet afleren. Ik word er wel nijdig om want dat moet ze echt niet doen maar het lijkt weinig uit te halen.
De eigenaren stonden een stuk verderop te wachten.
- renee-uk
- Zeer actief
je zet je hond helemaal niet hoger in rang door hem op te tillen, die honden hebben helemaal geen rangorde samen.
het kan wel aantrekkelijk worden om te springen naar een opgetilde hond, maar dat kun je afwenden door weg te draaien van de springer.
als ik van die hummels had gingen ze mooi wel de lucht in.
het kan wel aantrekkelijk worden om te springen naar een opgetilde hond, maar dat kun je afwenden door weg te draaien van de springer.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- h a n s
- Zeer actief
Timing. Oke, ik weet dat het moeilijk te trainen is als je geen trainingsmethode hebt, maar er op tijd bij zijn kan al heel wat schelen.Mit schreef:Ja ik roep haar meteen terug als ze dat doet, ik zou namelijk niet weten hoe ik dat moet afleren. Ik word er wel nijdig om want dat moet ze echt niet doen maar het lijkt weinig uit te halen.
Die dikke van ons is gek op katten, als ik op tijd ben is er niets aan de hand. Ben ik te laat dan wil het nog wel eens in wat getrek en geblaf ontaarden, maar ook dat gaat al steeds beter.
- monky555
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Iza blaft de hele buurt bij elkaar, is nog nooit gebeten oid, gebeurt ook niet want dan heb ik altijd 'zus' Amy bij. Nou is Amy superlief, maar dat pikt ze toch niet, dus een hond met foute bedoelingen maakt sowieso geen kans.
Maar goed, ik ben net als Nanna
dit had ik ook niet gepikt hoor 
Maar goed, ik ben net als Nanna

R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011
R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
- Ellen.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel
Dat laatste dus, ik had het niet gedaan. Ze herpakken zich vanzelf wel weer, als je haar in het dan onrustig/trillerig/bangig gedrag gaat optillen, versterk je het alsnog alleen maar. Ik had ook gelijk die B'doggen aangepakt incl de bazen, en de kleintjes even achterwege gelaten en gedaan alsof ze er niet waren. Ook met je aanwezigheid (dat ze tussen je benen schuilen) versterk je het angstig gedrag denk ik.Mit schreef:Heeft het achteraf optillen nog toegevoegde waarde of is dat meer vermenselijken?
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Tja, in de weken dat ze bij mij waren, gingen ze onherroepelijk op de arm zodra ik grote (lees: potentiële lompe) honden ontwaarde.
Opvoedkundig of niet zal me toch een hele grote worst zijn. Het zijn zulke kwetsbare ukken dat ze ook met een speels uitgeslagen poot gemakkelijk stuk gaan.
En wat Renée zegt: er ís helemaal geen rangorde tussen vreemde honden. De eerste taak van een baas is m.i. het beschermen van je eigen hond.
Of het nou om kwetsbare ukkies gaat, of oude honden of zelfs een eigen agressieve hond tegen zichzelf beschermen. Honden hoeven voor mij niks zelf uit te zoeken of op te lossen. Daar is de baas voor.
(Laat overigens onverlet dat ik ze op de kop gaf als ze een grote bek gaven
).
Opvoedkundig of niet zal me toch een hele grote worst zijn. Het zijn zulke kwetsbare ukken dat ze ook met een speels uitgeslagen poot gemakkelijk stuk gaan.
En wat Renée zegt: er ís helemaal geen rangorde tussen vreemde honden. De eerste taak van een baas is m.i. het beschermen van je eigen hond.
Of het nou om kwetsbare ukkies gaat, of oude honden of zelfs een eigen agressieve hond tegen zichzelf beschermen. Honden hoeven voor mij niks zelf uit te zoeken of op te lossen. Daar is de baas voor.
(Laat overigens onverlet dat ik ze op de kop gaf als ze een grote bek gaven

- renee-uk
- Zeer actief
waarom zou je je honden niet mogen steunen door ze bij je te laten 'schuilen'?Ellen. schreef:Dat laatste dus, ik had het niet gedaan. Ze herpakken zich vanzelf wel weer, als je haar in het dan onrustig/trillerig/bangig gedrag gaat optillen, versterk je het alsnog alleen maar. Ik had ook gelijk die B'doggen aangepakt incl de bazen, en de kleintjes even achterwege gelaten en gedaan alsof ze er niet waren. Ook met je aanwezigheid (dat ze tussen je benen schuilen) versterk je het angstig gedrag denk ik.Mit schreef:Heeft het achteraf optillen nog toegevoegde waarde of is dat meer vermenselijken?
lijkt me een prima manier om ze te laten weten dat je er voor ze bent.
zelfs rita zocht op die manier nog steun, niet door te schuilen, maar wel door dicht tegen me aan te lopen als er weer eens een hoop zwaar verkeer achter elkaar langskwam.
dat vond ze eng en juist door haar de kans te geven steun bij me te zoeken vindt ze het inmiddels doodgewoon en zoekt ze in dat soort situaties geen steun meer.

- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Inge O schreef:ik ook - de opvoedkundige waarde zou me op dat moment even worst wezen want het scenario van niet luisterende stoorzenders en onverschillige bazen is ondertussen zo bekend en voorspelbaar dat ik me daar al zou willen tegen wapenen.DebbieZ schreef:Ik had het ukkie al opgetild bij de benadering. Ze is zo klein, die grote lummels waren lomp, zij vindt het hartstikke eng en er is kans op letsel. Ik zou me dan hebben omgedraaid en weg zijn gelopen met de uk, zodat ze ook niet nog vanuit je arm tekeer kan gaan tegen de doggen. Nu is ze heel erg geschrokken en dat wil je ook niet echt.
Dit dus.. 1x op zo'n kleine kruimel staan met hun lompe poten en het is gebeurd met je hondje, dat risico zou ik niet nemen, honden zijn honden maar het onderlinge verschil in formaat is mij te groot;)

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dat je haar voor moet zijn. Als je ze terug moet roepen ben je al te laat en maak je het jezelf ook moeilijker.Mit schreef:Ja ik roep haar meteen terug als ze dat doet, ik zou namelijk niet weten hoe ik dat moet afleren. Ik word er wel nijdig om want dat moet ze echt niet doen maar het lijkt weinig uit te halen.
Ik heb hier zo'n hond die het grappig vind om naar fietsers en joggers te blaffen. Als ik pas ingrijp zodra ze al uit haar plaat gaat ben ik te laat én heeft mijn correctie minder effect omdat ze zichzelf als het ware al beloond heeft. Wat ik doe is haar aandacht vragen voordat ze gefocused is op de fietser. En dan volgt ze braaf, eventueel aangelijnd, tot de fietser voorbij is waarna ze een koekje krijgt en weer vrij mag lopen

- h a n s
- Zeer actief
Schuilen vind ik persoonlijk ook prima, optillen is weer iets anders. Ik zal ook altijd mijn honden beschermen, er tussen gaan staan lijkt mij ook niet verkeerd.renee-uk schreef:waarom zou je je honden niet mogen steunen door ze bij je te laten 'schuilen'?Ellen. schreef:Dat laatste dus, ik had het niet gedaan. Ze herpakken zich vanzelf wel weer, als je haar in het dan onrustig/trillerig/bangig gedrag gaat optillen, versterk je het alsnog alleen maar. Ik had ook gelijk die B'doggen aangepakt incl de bazen, en de kleintjes even achterwege gelaten en gedaan alsof ze er niet waren. Ook met je aanwezigheid (dat ze tussen je benen schuilen) versterk je het angstig gedrag denk ik.Mit schreef:Heeft het achteraf optillen nog toegevoegde waarde of is dat meer vermenselijken?
zelfs rita zocht op die manier nog steun, niet door te schuilen, maar wel door dicht tegen me aan te lopen als er weer eens een hoop zwaar verkeer achter elkaar langskwam.
dat vond ze eng en juist door haar de kans te geven steun bij me te zoeken vindt ze het inmiddels doodgewoon en zoekt ze in dat soort situaties geen steun meer.
Maar hier loopt iemand met 5 Chihuahua's hoe zou die dat dan doen?
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Dit dusrenee-uk schreef:je zet je hond helemaal niet hoger in rang door hem op te tillen, die honden hebben helemaal geen rangorde samen.

In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
ach 5 van die kruimels in 2 handen dat lukt prima
Echt ik heb het 1x niet gedaan met een pup omdat het zo slecht was nou wat er daarna met de pup gebeurde heeft het gedrag in de rest van zijn leven bepaald, dat gebeurd dus nooit meer;)
Komt er een gewoon hondje aan durf ik het wel aan maar als er 2 van die zware joekels aankomen en mijn hondjes wegen een ons of wat? no way.

Echt ik heb het 1x niet gedaan met een pup omdat het zo slecht was nou wat er daarna met de pup gebeurde heeft het gedrag in de rest van zijn leven bepaald, dat gebeurd dus nooit meer;)
Komt er een gewoon hondje aan durf ik het wel aan maar als er 2 van die zware joekels aankomen en mijn hondjes wegen een ons of wat? no way.

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- renee-uk
- Zeer actief
een paar wawa's weg doen?h a n s schreef:Schuilen vind ik persoonlijk ook prima, optillen is weer iets anders. Ik zal ook altijd mijn honden beschermen, er tussen gaan staan lijkt mij ook niet verkeerd.renee-uk schreef:waarom zou je je honden niet mogen steunen door ze bij je te laten 'schuilen'?Ellen. schreef:Dat laatste dus, ik had het niet gedaan. Ze herpakken zich vanzelf wel weer, als je haar in het dan onrustig/trillerig/bangig gedrag gaat optillen, versterk je het alsnog alleen maar. Ik had ook gelijk die B'doggen aangepakt incl de bazen, en de kleintjes even achterwege gelaten en gedaan alsof ze er niet waren. Ook met je aanwezigheid (dat ze tussen je benen schuilen) versterk je het angstig gedrag denk ik.Mit schreef:Heeft het achteraf optillen nog toegevoegde waarde of is dat meer vermenselijken?
Maar hier loopt iemand met 5 Chihuahua's hoe zou die dat dan doen?
hoe moet ik nou weten hoe die iemand het zou doen en waarom zou me dat moeten interesseren?
in dit geval ging het om een (1) opgroeiende wawa die van streek was en die zou ik dus gewoon optillen als haar dat kalmeert.
en ten overvloede, de zin waar ik op reageerde en die ik daarom ook vetgemaakt heb ging over schuilen

- Mit
- Zeer actief
Ik heb haar gewoon opgetild en verder niet tegen haar gepraat. Haar even op adem laten komen als het ware. Ook omdat U alweer klaarstond voor een potje spelen en Io daar even geen zin in had
De tip van het voor zijn is een goeie, stom dat ik daar niet aan heb gedacht zeg. Dan heb je al jaren honden
Ik ga ermee aan de slag!

De tip van het voor zijn is een goeie, stom dat ik daar niet aan heb gedacht zeg. Dan heb je al jaren honden

Ik ga ermee aan de slag!
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoe het ook zit met die rangorde, het triggert veel honden wel tot opspringen. Is het dan niet effectiever om je direct te richten op die Bullen en ze naar hun eigenaar te slepen?Tara schreef:A: Vreemde honden hebben geen onderlinge rangordeMaeve schreef: Maar goed, op het moment zelf zou ik ze niet optillen tenzij ze echt dreigen gewond te raken. Je zet ze letterlijk hoger in rang en het kan de andere hond juist triggeren om tegen je op te springen.
B: Een wawa hou ik zo in één hand vast, of prop ze desnoods in mijn BH, dan heb je altijd nog een hand vrij om een eventueel opspringende hond af te weren. Van mij kon hij een beuk krijgen hoor.
Al is het wel zo'n situatie waarbij je achteraf denkt "had ik maar.."