En die zin kun je op elke willekeurige manier opvatten die je wilt

btw.. is het legaal in Nederland om een Dingo of een kruising te houden?
Of.. is dat legaal in Belgie?
WAs er niet iets met een "positief-lijst'?
Suzanne
Moderator: moderatorteam
wat deed die hond dan wat zo verschrikkelijk wasInge O schreef:niet dus - en de mijne was dan nog een graadje ergerNanna schreef:Daarom zijn dat ook van die makkelijke hondjesInge O schreef: ze zijn wel in verschillende rassen ingekruist (oa. de cattle dog)..
heel apart die cattle dog,sKipper schreef:Nou, Dan bof ik toch weer met mijn makkelijke cattle/dingo!
laat mensen zelf beslissenMaryanne schreef:![]()
Wat een onzinnig geklets zeg. Ten eerste zijn er genoeg oertypes en ik denk niet dat er iemand zit te wachten op een dingo kruizing. Laat die beestjes lekker leven waar ze horen, namelijk gewoon in het wild. Dat geknoei altijdevs schreef:marian* schreef:Muk schreef:De hond komt van de wolf vandaan, 1000-en jaar geleden ongeveer. De hond is nu een tam dier, je dingo niet. Zie je de verschillen? Wie ben jij om te denken dat je met het kruisen van je dingo betere honden maakt? Je krijgt nog steeds wilde dieren met een tam deel ertussen. Als je geluk hebt. Jij doet maar wat door te kruisen, daar zit niks achter op een geldmotief na dan. Want de kruisingen passen gewoon niet hier in de Westerse maatschappij. Dus verbeter de wereld, begin bij jezelf. Denk eens minder aan het geld en wat meer aan waar je mee bezig bent. Want in mijn ogen ben je aan het prutsen als je je dingo gaat kruisen met je eigen honden.
Nou ja, de Saarloos en de Tsjech enz. bestaan ook nog niet zo lang![]()
Maar ik vraag me af wat een Dingokruising toevoegt aan het al bestaande rassenbestand.
saarloo entsjech komen van wolven die nog nooit gedomestiseerd zijn
ze zijn groot en worden niet zo oud
een dingo is de eerste poging van de mens om te domesticeren
ze zijn klein en hebben een langen levens verwachting
een zwitserse herder is over-gedomesticeerd
uiterlijke verandering is veelal een aanwijzing hiervoor (twee gekleurde honden krijg pups met wit)
ik vind het de meest vriendelijke herder soort
het zou iets toe kunnen voegen voor de mensen die vallen voor de oertype,s
ik hoor graag jou theorie als je het niet erg vindtTara schreef:Ik stel voor om het boek 'Dogs' van Lorna en Raymond Coppinger even te lezen, het zijn maar theorieën natuurlijk, zoals alle andere.evs schreef:Tara schreef:Wat een beweringen zeg, denk je nu werkelijk dat wolven door bewuste sturing van de mens tot honden zijn verworden? De eerste mensen hadden waarschijnlijk wel wat anders aan hun hoofd.
Wolven--->Hondwolven--->Honden zullen hoofdzakelijk zichzelf hebben gedomesticeerd, daar is de mens in eerste instantie helemaal niet aan te pas gekomen, en van rassen is zelfs pas een paar honderd jaar sprake. De meeste rassen zijn zelfs veel nieuwer dan de liefhebbers willen weten.
Daarbij kent domesticatie geen overtreffende trap, een dier is gedomesticeerd of is dat niet.
Een hond is een gedomesticeerd dier, en dat je een wolf of dingo tam kunt maken wil nog niet zeggen dat hij gedomesticeerd is.
De dingo is een wilde hond, geen verwilderde versie van onze gedomesticeerde hond, maar een wild dier.
Proberen om met een dingo x rashond de ideale hond te go... eh... fokken kon daarom ook wel eens heel erg gaan tegenvallen.
Ik zou er alvast geen willen.
zo we hebben een expert in ons midden
ik ben benieuwt naar de evolitie theorie , dus brand maar los
Maar ik vind het plausibele theorieën, ik heb er echt nooit in geloofd dat het domesticeren van wolven nou een bewust en gestuurd proces is geweest.
Dit alles gaat je niet lukken als wildvreemde bij mijn mechelaars... en nu?evs schreef: neem nou mijn labrador , na een uitbundige begroeting mag je hem van mij voeren
daarna neem je hem mee uit wandelen , je bent nu zijn grootste vriend
met wat voertje neem je hem mee naar huis
evs schreef:marian* schreef:Muk schreef:De hond komt van de wolf vandaan, 1000-en jaar geleden ongeveer. De hond is nu een tam dier, je dingo niet. Zie je de verschillen? Wie ben jij om te denken dat je met het kruisen van je dingo betere honden maakt? Je krijgt nog steeds wilde dieren met een tam deel ertussen. Als je geluk hebt. Jij doet maar wat door te kruisen, daar zit niks achter op een geldmotief na dan. Want de kruisingen passen gewoon niet hier in de Westerse maatschappij. Dus verbeter de wereld, begin bij jezelf. Denk eens minder aan het geld en wat meer aan waar je mee bezig bent. Want in mijn ogen ben je aan het prutsen als je je dingo gaat kruisen met je eigen honden.
Maar ik vraag me af wat een Dingokruising toevoegt aan het al bestaande rassenbestand.
uiterlijke verandering is veelal een aanwijzing hiervoor (twee gekleurde honden krijg pups met wit)
ik wil geen nieuw ras stichtenIsis schreef:Waar ik best wel benieuwd naar ben of je dit op eigen houtje doet of dat je met een aantal mensen echt een nieuw ras wil stichten.
Heb je gesprekken gehad met mensen die hier meer van weten of vind je van jezelf al dat je genoeg weet?
marian* schreef:evs schreef:marian* schreef:Muk schreef:De hond komt van de wolf vandaan, 1000-en jaar geleden ongeveer. De hond is nu een tam dier, je dingo niet. Zie je de verschillen? Wie ben jij om te denken dat je met het kruisen van je dingo betere honden maakt? Je krijgt nog steeds wilde dieren met een tam deel ertussen. Als je geluk hebt. Jij doet maar wat door te kruisen, daar zit niks achter op een geldmotief na dan. Want de kruisingen passen gewoon niet hier in de Westerse maatschappij. Dus verbeter de wereld, begin bij jezelf. Denk eens minder aan het geld en wat meer aan waar je mee bezig bent. Want in mijn ogen ben je aan het prutsen als je je dingo gaat kruisen met je eigen honden.
en nu ?malinois schreef:Dit alles gaat je niet lukken als wildvreemde bij mijn mechelaars... en nu?evs schreef: neem nou mijn labrador , na een uitbundige begroeting mag je hem van mij voeren
daarna neem je hem mee uit wandelen , je bent nu zijn grootste vriend
met wat voertje neem je hem mee naar huis
evs schreef:
wat voeg een extra herder of labrador of jack Russel toe die hebben we al meer dan genoeg
als het niets meer toevoeg is het nog altijd een dier wat we kunnen lief hebben
het theoretisch praten valt in de praktijk het zelfde uitTara schreef:Ik vind het een hoop theoretisch gepraat, de praktijk wil nog wel eens afwijken.
En nogmaals de vraag of deze discussie niet even in algemeen voortgezet kan worden.
Dan lezen er meer mensen mee, en dat lijkt me met dit interessante onderwerp wel leuk.
Nou, het is al een paar keer aangegeven dat je daar meer reacties krijgt.evs schreef:het theoretisch praten valt in de praktijk het zelfde uitTara schreef:Ik vind het een hoop theoretisch gepraat, de praktijk wil nog wel eens afwijken.
En nogmaals de vraag of deze discussie niet even in algemeen voortgezet kan worden.
Dan lezen er meer mensen mee, en dat lijkt me met dit interessante onderwerp wel leuk.
alles wat je in de praktijk al gedaan heb blijft ook bij het zelfde
alleen wat we in toekomst doen kan afwijken van het verleden
he wat zit ik nou weer voor gezwollen klets te verkopen
natuurlijk is het een interessant onderwerp
maar moet ik daar dan meer beginnen
wat doen we dan met alles wat er al gezegd is
in theorie gaat het over een ander onderwerp
dit topic gaat namelijk over hoe ik kennis maak met jullie , en hoe jullie kennis maken met mij
we zouden het :mag deze kruising zomaar verkocht worden : kunnen noemen
maar helaas bestaat die al
als ik van plan ben een nieuw onderwerp aan te sturen moet ik ruim de tijd hebben
momenteel heb ik dat niet
maar het gaat over het hele verhaalmarian* schreef:evs schreef:
wat voeg een extra herder of labrador of jack Russel toe die hebben we al meer dan genoeg
als het niets meer toevoeg is het nog altijd een dier wat we kunnen lief hebben
Uit het hele verhaal pik ik dit er even uit.
Het gaat dus blijkbaar om een soort van exclusiviteit of zo. Maar waarom?
Waarom die weinige echte Dingo's die er nog zijn gebruiken voor dit soort dingen?
ja en maandag is mijn vakantie algelopenDee schreef:Nou, het is al een paar keer aangegeven dat je daar meer reacties krijgt.evs schreef:het theoretisch praten valt in de praktijk het zelfde uitTara schreef:Ik vind het een hoop theoretisch gepraat, de praktijk wil nog wel eens afwijken.
alles wat je in de praktijk al gedaan heb blijft ook bij het zelfde
alleen wat we in toekomst doen kan afwijken van het verleden
he wat zit ik nou weer voor gezwollen klets te verkopen
natuurlijk is het een interessant onderwerp
maar moet ik daar dan meer beginnen
wat doen we dan met alles wat er al gezegd is
in theorie gaat het over een ander onderwerp
dit topic gaat namelijk over hoe ik kennis maak met jullie , en hoe jullie kennis maken met mij
we zouden het :mag deze kruising zomaar verkocht worden : kunnen noemen
maar helaas bestaat die al
als ik van plan ben een nieuw onderwerp aan te sturen moet ik ruim de tijd hebben
momenteel heb ik dat niet
Er is niet voor niets gevraagd om daar verder te gaan op het onderwerp. Omdat dat meer gelezen word, en er een aantal mensen inmiddels nieuwsgierig zijn en best de discussie met je aan willen gaan.
En geen tijd, je hebt tijd om heel wat pb's te versturen. Een topic bijhouden is minder werk hoor.
Cleva schreef:Niet iedereen verwacht standaard huishondengedrag.
Cleo was ook zo'n feestneus.
Het lijkt me best leuk, een dingo of een kruising ervan. Ongetwijfeld heel anders dan zo'n doorgebakken berner senner maar die hoef ik dan dus weer niet.
Ik heb liever te veel dan te weinig karakter in mijn honden.
Die vind je hier echt wel in grote getale. Het probleem zit hem in die mensen die de invloed van zo'n karakter op je dagelijkse samenzijn met de hond onderschatten. Die achteraf balen dat de hond gaten graaft, in spullen bijt, protesteert tegen bepaalde commandos en het konijn van de buren oppeuzelt.evs schreef:Cleva schreef:Niet iedereen verwacht standaard huishondengedrag.
Cleo was ook zo'n feestneus.
Het lijkt me best leuk, een dingo of een kruising ervan. Ongetwijfeld heel anders dan zo'n doorgebakken berner senner maar die hoef ik dan dus weer niet.
Ik heb liever te veel dan te weinig karakter in mijn honden.
super iemand met waardering voor karakter
Over de eerste alinea, nou, dat klinkt niet als een hond die het goed zou doen in de Nederlandse samenleving, die nogal druk en volgebouwd is. Een hek van meer dan 5000 kilometer, hallo!In één nacht kan een groep dingo's wel vijftig stuks doden, wat hen bij de boeren niet geliefd maakt. Ook doden ze voor hun plezier, net als vele andere roofdieren bij het innemen van en het verstoren van hun territoria. Dit probleem was in Australië rond 1880 aanleiding tot de bouw van het Dingo Fence (dingohek) om de zuidelijke staten van dingo's te vrijwaren. Deze methode was slechts gedeeltelijk succesvol maar zorgde er wel voor dat Australië tegenwoordig over de langste door mensen gebouwde afscheiding ter wereld beschikt: het hek is 5320 kilometer lang.
....
Westerlingen voerden hun eigen huisdieren in, waaronder nieuwe hondenrassen. Door kruising met deze rassen zijn er heden ten dage geen raszuivere dingo's meer, buitenom het kleine aantal in isolatie gehouden dingo's. Ze verliezen hun oorspronkelijke kenmerken. Enkel het huilen van de dingo zegt iets over de raszuiverheid. De gedomesticeerde dingo kan, indien hij of zij in een gezin verblijft, nog immer wilder worden.
.....
Het IUCN bestempelde de dingo in 2008 als een kwetsbare ondersoort die een dalende trend vertoont. De oorzaak hiervan ligt vooral aan het vermengen met gedomesticeerde honden, die de kolonisten en huidige Australianen al tijden geleden tot nu meenamen.
Ik weet niet hoe oud en/of achterhaald die informatie is. Er staat ook allerlei positiefs op die site over het houden van een dingo en zijn karakter. "Ze vertonen nauwelijks agressie en gaan eerder over tot vluchten. Ze hebben een hele goeie gezondheid en worden vaak ouder dan 20 jaar". Mooi natuurlijk. Mooi beest ook. Maar dat is allemaal niet meer mooi als je leest dat inkruisen van andere soorten, tot kwetsbaarheid leidt en dat ze als 'ondersoort' worden beschouwd (wat een eng woord eigenlijk), dan kunnen we er toch gewoon niks mee.As of right now puppies are only available inside Australia and not for export.
...
In many areas of Australia he is still considered vermin and cannot legally be kept. Other areas have stringent permit requirements. The Australian Federal Government classifies the Dingo as wildlife and it may not be exported except from and to registered and approved wildlife parks and zoos. Dingoes are very rare outside Australia.
evs schreef:JA DAT BEN IKMuk schreef:Ben jij toevallig die persoon die op MP adverteert met een toekomstige kruising Dingo en een hond?
Welkom trouwens.
Ik weet niet waarom maar je haalt de [] hekjes weg met quote ertussen, denk ik. Zo is niet meer duidelijk wat jij hebt gezegd en wat de ander heeft gezegd. Die hekjes kun je beter laten staan voor de duidelijkheid. Dan zie je een blauw hokje staan om de citaat heen, daaraan kun je het verschil zien tussen wat een ander heeft gezegd en wat jij hebt gezegd. Bovendien staat bovenin het blauwe vakje, wie het heeft gezegd, dat is wel handig als je de discussie wilt volgen. Zo is het net of je hetzelfde hebt gezegd als een ander en die aan het napraten bent ofzo, snap je? Ik leg het misschien niet goed uit. Maar die quote is van Inge O, volgens mij, boven de streepjes.evs schreef:van zodra ze wist dat iets niet mocht maakte ze er een absolute prioriteit van om het te moéten doen, altijd, en correcties hadden daar totaal geen invloed op.
klinkt grappig en is het in het begin ook nog wel maar dat grappige gaat er wel vanaf na verloop van tijd.
en ze had een extreem duidelijke lichaamstaal, veel duidelijker en uitgesprokener dan van de doorsnee hond - noem ik maar als eigenschap, niet dat dat verkeerd was natuurlijk.
-----------------------------------------------------------------
ik heb mijn dingo al 3 jaar en vind het nog steeds grappig
extreem duidelijk en uitgesproken vind ik echt geweldige eigenschappen
eigenschappen die bij andere honden er uit gefokt zijn
wat je gezien hebt bij jou hond is dat klinkt wel als dingo gedrag
heeft je hond vals of aanvallend gedrag vertoont dan is dat van de hond inkruisingen
een hond kan aanvallend zijn een dingo heeft dit niet
Cleva schreef:
Pakdebal schreef:en waarom ga je dit doen ? Hoe is die dingo thuis ?