Overigens nog veel dank voor alle respons toen.Kim87 schreef:Ja ja, en dan ben je officieel lid van het hondenforum.
Zoals sommige misschien al hebben gelezen in het voorsteltopic ben ik opzoek naar een geschikte hond voor mij en mijn gezin (man + zoontje van 14 maanden). De vraag is dus kortweg: welk ras past bij ons? Of beter gezegd bij welk ras passen wij?
Wat wij hebben te bieden: wij zijn een jong, actief gezin dat van bewegen houdt. We wandelen graag en sporten allebei. Zondag is sowieso onze gezamelijke sportdag waarbij we de hond graag zouden meenemen naar de sportvelden (hockey en voetbal). We werken wel beiden, dus de hond zal gemiddeld 12 tot 16 uur per week alleen zijn. Soms misschien nog minder, aangezien oppas voor de kleine meestal bij ons thuis is. De dinsdag zal de hond wel wat langer alleen zijn, dat zal neerkomen op 6-7 uur. We willen voor die dag dan ook zeker een uitlaatservice inschakelen.
We hebben nooit een eigen hond gehad, maar mijn ouders hebben wel een rottweiler, bouvier, pekinees en cavalier king charles spaniël gehad. Dus ik heb wel altijd honden gehad toen ik nog bij mijn ouders woonde.
Wat wij zoeken in een hond: een rustige, kindvriendelijke hond die houdt van bewegen. Daarnaast vinden we het ook erg leuk als onze hond los kan lopen, dus graag een hondvriendelijke hond. De hond mag waakzaam zijn, maar dat is zeker geen vereiste. We zouden graag een wat grotere hond willen.
We hebben natuurlijk al vollop informatie proberen te vinden. In eerste instantie op uiterlijk afgegaan, maar dat bleek voor ons niet te werken. Wat we mooi vonden bleek totaal niet te passen bij ons
gezin (lees: bordeaux dog, rottweiler, bull terier, enz.).
We denken nu zelf sterk aan een labrador, puur vanwege de karaktereigenschappen die op papier prima lijken aan te sluiten bij wat wij kunnen bieden en willen. Verder denk ik dat de optie golden retriever nog wel geopperd zal worden, maar dat wil ik absoluut niet. Ik ben zelf namelijk in het verleden nogal ernstig gebeten door een golden retriever en sindsdien heb ik een beetje een antipathie voor dit ras (wil niemand beledigen, want ik weet dat er heel erg veel super lieve golden retrievers zijn).
Wat is jullie idee hierbij? Als jullie nog meer informatie willen, hoor ik het natuurlijk ook graag.
Na héél erg veel informatie te hebben gelezen en ook fokkers van verschillende rassen te hebben benaderd, ben ik uiteindelijk nog geen steek verder
Ongeveer een jaar lang is het dus vooral gebleven bij informatie verzamelen en dromen, maar nu willen we toch echt de knoop door gaan hakken. Er is hond(je) welkom in ons huisje.
Zoonlief is nu iets ouder dan 2 jaar en zoonlief II staat op het punt om geboren te worden, natuurlijk eerst nog een tijdje aan die nieuwe situatie wennen straks. Maar fokkers hebben uiteraard ook een wachtlijst. Verder is er ten opzichte van bovenstaand verhaal eigenlijk niets veranderd in de situatie.
We zijn nog steeds een sportief gezin dat van wandelen houdt (hoewel dat nu als hoog zwangere eventje op een laag pitje staat) met op 2 minuten afstand van ons huis een groot natuurgebied met flink wat water. Verder zouden we graag verschillende cursussen met onze toekomstige hond gaan doen.
Qua rassen zij we trouwens wel enorm geswitcht: een toller, een border collie, een Friese stabij. Dat zijn de rassen die ons aanspreken. Ik wil alleen erg graag dat het een succes wordt en dat onze hond een gezinsmaatje voor het leven zal zijn. De rassen die ik noemde zijn natuurlijk wel honden waar je 'iets' mee moet, in die zin: het zijn geen bankhangers. Qua wandelingen twijfel ik er niet over of we genoeg kunnen bieden, maar ik weet niet zeker hoe dat extra stuk eruit zou moeten komen te zien. Kortom: dilemma's.
Nu is mijn vraag: weten jullie nog alternatieve rassen die wij misschien over het hoofd hebben gezien? Misschien een hond die net iets minder nodig heeft, of denken jullie dat wij deze honden wel genoeg kunnen bieden?
Belangrijk vinden wij nog steeds kindvriendelijkheid, rustig in huis (indien genoeg met ze gedaan wordt buiten huis), gezondheid, met katten om kunnen gaan en tolerantie tegenover andere honden.
Excuus voor het lange verhaal, zal misschien deels door de hormonen komen