Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aankeuren, het is afgerond!

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

krullie
Zeer actief

Re: Aankeuren

Ongelezen bericht door krullie »

jaaaa sjonnie heeft het toch maar mooi geflikt.
ik vind het een hele mooie hond.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Gefeliciteerd :ok: :ok:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

gefeliciteerd!
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Marjoleine schreef:De kleurverschillen zijn er wel maar de standaard zegt dat alle kleuren zijn toegestaan.

Ik weet niet hoe deze hond loopt (mij lijkt hij wat laaggesteld), maar in elk geval beantwoordt Sjon qua gangwerk perfect aan de standaard:
Zeer opvallend is de horizontale lijn van romp, hoofd en hals tijdens het lopen, beweging gelijkmatig, soepel en uitgrijpend, de indruk gevend van een statige pas, met grote kracht. Telgang toelaatbaar bij lage snelheid.
Ik heb er ademloos naar gekeken indertijd, práchtig.
:D

we hebben toevallig van de week een stukje hem voor de deur gefilmd met draven voor iemand ik zal even kijken of ik het morgen kan uploaden hier :wink:
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Feli! Hebben jullie mooi gedaan, maar welgeteld een halve minuut vind ik ook erg weinig.
Verleden weekend werd er ook een hond in onze vereniging beoordeeld op phanotype, daar werd toch echt veel meer werk van gemaakt.
Eerst de gedragstest en daarna door drie keurmeesters beoordeeld.
Brigitte
Zeer actief

Nanna schreef:
Brigitte schreef: wat een ding zeg :O: . Hij was wel veel sterker dan een Kangal hoor werd er veelvuldig tegen die Turkse mannen gezegt door haar :LOL:
Dan zit er maar één ding op: volgend jaar laten knokken :lol1:
Ik zal vast een totalisator in orde maken ;-) En wat zakdoekjes klaarleggen :tongue:
Ik heb nog wel wat schotten om een pit te maken en doen we er gelijk een weddenschapje op leggen :engel:
Brigitte
Zeer actief

Melanie 74 schreef:Feli! Hebben jullie mooi gedaan, maar welgeteld een halve minuut vind ik ook erg weinig.
Verleden weekend werd er ook een hond in onze vereniging beoordeeld op phanotype, daar werd toch echt veel meer werk van gemaakt.
Eerst de gedragstest en daarna door drie keurmeesters beoordeeld.
Nou, dat had ik ook gedacht. Sjon moest als eerste, tanden laten zien, ballen voelen en rondje lopen in één ruk achter elkaaar door en ik mocht gelijk weer aan de zijkant gaan staan, zeiden helemaal niets en met de volgende waren ze wel wat langer bezig en praatje maken en dan hoorde ik proficiat hij/zij is aangekeurd dus ik denk nou die is afgekeurd :ugh: het ging enorm snel achter elkaar door dus kon wel snel vragen of hij nou door was ja of nee :mrgreen: ik heb weleens met Tank mijn Amerikaanse Bulldog een aankeuring gedaan en dat is dan niet eens een erkend ras nou die werd gewogen, alles gemeten enz waren echt wel een tijd bezig.
Wildflower
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies

Ongelezen bericht door Wildflower »

Gefeliciteerd met je knappe goedgekeurde man :cheer:
Brigitte
Zeer actief

krullie schreef:jaaaa sjonnie heeft het toch maar mooi geflikt.
ik vind het een hele mooie hond.
Dank je wel :D
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Gefeliciteerd. Sjon is inderdaad een hele mooie functionele hond. Erg goed gebouwd met mooie hoekingen voor een kangal. Ook is de vacht mooi, het pigment mooi en heeft hij een goede uitstraling.
Wel denk ik dat de karakters niet te voorspellen zijn. Ik vind het dus een beetje kort door de bocht om een volwassen reu af te rekenen op zijn karakter door dat te vergelijken met halve pups bij dit ras. Sjon kan helemaal prima een scheet van een dier blijven maar dat hij dat nu is op dit moment is niks dan logisch bij dit ras op die leeftijd.
Dat die grote volwassen reu deze situatie niet trok en uitviel vind ik persoonlijk niet zo heel erg vreemd. Dat hij misschien niet helemaal onder controle stond des te vreemder maar daar gaat het even niet om. Als mensen naar een show gaan van pitbulls en co dan verwachten ze ook geen groep spelende hondjes. Een kangal kan heel erg lief zijn maar is in hart en nieren wel een hond die moet waken, een ego moet hebben en die vreesloos moet reageren op dreiging. Dus zet je een groep elkaar vreemde kangals samen dan is het in mijn ogen niet heel erg vreemd dat de reuen na wat staren elkaar willen laten weten dat ze heel wat zijn. Dat doen de kangals in hun land van oorsprong toch ook? Wat heb je aan een kangal die een vreemde hond de schapen laat pakken? Of die vriendjes wil worden met de wolf? Of de straathonden die de lammetjes komen verscheuren? Dus dat een kangal pittig is vind ik niet vreemd. Ongewenst hier, maar niet per definitie een verkeerd karakter denk ik.

En zolang de honden daar 16 maanden zijn etc dan speelt dat sowieso onderling wat makkelijker dan boven de 3 jaar.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Gefeliciteerd!
Ik vind het masker van Sjon juist heel mooi zo! Niet heel ver van ons woont ook een volgens mij nog jonge Kangal, best wel hetzelfde type als Sjon voor zover ik dat kan inschatten, slank en ook meer zwart op het hoofd. In ieder geval niet zo'n log zwaar beest.
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:
laeken schreef:.. vreesloos moet reageren op dreiging. Dus zet je een groep elkaar vreemde kangals samen dan is het in mijn ogen niet heel erg vreemd dat de reuen na wat staren elkaar willen laten weten dat ze heel wat zijn.
Deze trok aan op alles dat maar bewoog. Dat heet hier thuis niet 'vreesloos' maar agressief.
Hij schijnt ook een teef gebeten te hebben.
Het een en ander hangt natuurlijk af van de gradatie waarin de hond vreemden in zijn kring van eigen persoonlijke zone kan accepteren. Ik zeg ook niet dat deze hond niet agressief is. Misschien is het wel een kreng van een hond. Maar misschien is de hond wel heel sociaal met eigen en leeft hij vreedzaam in een roedel? Weten wij veel. Het is zo makkelijk om een hond af te schrijven op gedrag op een keuring. Dat is niet niks voor honden die de ruimte nodig hebben en die niet van dieren en mensen hoeven houden in hun persoonlijke zone.
Ik heb zelf dus Wuilus gehad. Was dan wel geen kangal maar wel even groot en kon ook wel lelijk zijn af en toe. Toch was dat een schat van een hond. Moest alleen geen andere hond voor staan als ze aangelijnd was en ook moest ze niks weten van keuren dus bepotelen en tandjes kijken door een vreemde. Dat accepteerde ze niet. En dan zal ze zeker haar tanden hebben laten zien. Ook kon ze dus uit het niets zomaar in de zijkant van een hond bijten die passeerde. Daarin vond zij dat elke hond een boog om haar heen moest maken. Dezelfde hond kon los spelen en hele middagen rondhangen op een hondenveldje zolang er geen dominante teefjes waren.

Ik snap dat deze hond ongewenst gedrag vertoonde hoor. En het zal er vast heel lullig uit gezien hebben. Of je met die hond daar moest komen is dus maar de vraag. Maar over het echte karakter van de hond kan je weinig zeggen als je een dergelijke hond op een pleintje met 12 andere kangals zet. Ook kan je in mijn ogen het karakter niet gaan vergelijken met zeer jonge honden. Die zijn altijd lief en wat onderdaniger. Denk dat vrij weinig van deze soort honden erg verdraagzaam zijn naar andere grote honden na hun 3e jaar. Het zijn ook allemaal ego's. Dat een kangal leuk kan met een groepje jachthonden dat hem respecteert wil niet zeggen dat je hem in een groep gelijk geslacht kangals kan zetten.

Ik zeg dit omdat ik toch denk dat het wat naief is om te doen alsof een kangal alles zou moeten accepteren in zijn omgeving en zo niet hij een slecht en agressief karakter zou hebben. Zet die hond bij een baas die hem aan kan en misschien laat hij het dan wel over aan de baas en doet niks? Je weet het domweg niet. :wink: Het ziet er allemaal al snel wat heftiger uit bij deze honden. Eigenlijk doet het beest niks meer dan wat veel chihuahua's doen. Persoonlijke zone bewaken en uitvallen. Alleen nu lijkt het meteen een drama door de grootte en het geluid dat deze honden maken.

Dat de hond een teef heeft gebeten zegt mij ook weinig. Hij kan er geen kennis mee maken, alles is aangelijnd en de situatie is buitengewoon vreemd voor een ras dat los hoort te lopen in de onherbergzame streken tussen zijn schapen. Daar wordt van hem verwacht dat hij een vreemde hond, reu of teef, weg zal houden bij de schapen. Dat is nu eenmaal de bedoeling van dit ras. :19:

Je gaat ook niet klagen als een bordercollie constant schapen loopt te klieren. Of een herder constant wild schreeuwende mensen gaat fixeren en evt bedreigen. Dat is nu eenmaal de aard van het beestje.

Daarom denk ik dat het helemaal niet gewenst is om te doen alsof je een kangalreu kan kopen en dan uit kan gaan van het feit dat deze hondsociaal en menssociaal zal zijn. Dat kan makkelijk en met goede begeleiding zal je vast een eind komen. Alleen moet je niet gaan huilen als je een stevige hond krijgt met een flinke scheut eigen wil. Als je dat laatste niet trekt moet je echt niet aan dit ras beginnen.

Ik heb in Amsterdam veel kangals gezien. Plaatjes van honden maar ik kan niet zeggen dat ik ze echt heel makkelijk vond. Een koppel van die honden liep met een baas die iedereen sommeerde zijn of haar hond weg te halen. Want ze zouden hem pakken. Liepen wel netjes mee met het baasje maar wel door het loslooppark. Ook kwam ik twee jongens tegen met een kangalreu. Dat beest ging grommen en met de poten krabben zodat de graspollen uit het veld vlogen. Toen was zijn doel om mijn hond een lesje te leren en de baasjes kregen les in skieen met schoenen op stoeptegels. Mijn hond provoceerde deze hond door hoog te gaan lopen en terug te grommen. Erg vreemd vind ik dat allemaal niet.

Maargoed, misschien was deze hond wel afwijkend en had hij een slecht karakter. Kan best. Ik denk echter dat er meer oorzaken meespelen dan alleen dat.
Afbeelding
Drijver
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gremlins
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Drijver »

@Brigitte, ik vergeet je helemaal te feliciteren met de goedkeuring van Sjon.
Dus bij deze: gefeliciteerd :D
Jammer dat ik je niet gezien heb, heb Nanna nog wel gevraagd of je er al was. Ik was wel nieuwsgierig naar Sjon namelijk :wink: . En ik was al weer vertrokken toen je aan de beurt was.
Ik heb wel je mooie Electra zien zitten.
Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
Brigitte
Zeer actief

@laeken je hebt voor mij ook zeker wel gelijk hoor. Maar ik heb zelf zo'n typ gehad (Bunker mijn kanjer rip) die echt op alles reageerde maar de meneer die hem uitbracht had totaal geen controle over de hond, en dan nog met een vrij loszittende halsband ja omdat ik zelf zo'n typ heb gehad weet ik dat ik het daar wel benauwd van krijg maar ik kon mijn hond wel onder controle houden en werd niet stukken over het terrein gesleurd richting andere honden en als dat gebeurt dan vind ik idd niet dat je op een show moet komen. Op het terrein van gister had ik ook zeker met Bunker niet gaan staan, de klein te dicht op elkaar en op een Bullenshow kan je alle ruimte opzoeken en zijn de ringen er ook op gemaakt om afstand te kunnen houden. Ik bedoel die Bullen zijn ook geen schatjes hoor en Phantom is idd zo'n typ die na even fixeren gaat staan grommen of blaffen maar totaal niet met de agressie die Bunker had, ik weet niet hoe ik het moet zeggen maar hij hangt niet in de lijn en heeft ook geen notie om naar de hond te gaan tis alleen laten weten dat hij er is en ook niet altijd. Naar kleine reuen, pups en teven doet hij totaal niets daar speelt hij gelijk mee. Maar Phantom is mijn 3de Bull en Sjon mijn 1ste Kangal. Ik heb geen ervaring verder met het ras behalve met Sjon want hier in Den Haag heb ik al jaren geen Kangal meer gezien, Sjon was de 1ste die ik 1x zag toen ze hem net uit Turkije hadden mee genomen en hij was 7 weken en dat was ook de laatste keer daarna is hij aan de ketting gegaan tot ik hem ophaalde. Er waren gister meer oudere reuen en 2 oudere teven en die waren ook beduidend minder vriendelijk dan de andere honden die er waren. En wij zeggen hier ook dat we hopen dat Sjon zo blijft maar de kans dat het erin zit dat het niet zo is beseffen we ook zeker wel en we hebben ook besproken of dat een probleem zou zijn en dat is niet zo. Tis afwachten hoe het zal gaan en dat kan alleen de toekomst uitwijzen, wij proberen iig om het in zo goed mogelijke banen te laten verlopen en te zorgen dat het een hond is die prima in deze maatschappij zal kunnen functioneren en zo niet kregen we de tip van een Turkse man gister om hem naar Turkije te rijden en hem daar aan de eerste de beste boer te geven :mrgreen: want ze willen zulke types kwa bouw als Sjon heel graag.
Brigitte
Zeer actief

Tara schreef:Leuk dat Sjon goedgekeurd is Brigitte, gefeliciteerd! :balon:

Maar dit:
Brigitte schreef: Ja deze ja, prachtig om te zien maar wat een ding zeg :O: . Hij was wel veel sterker dan een Kangal hoor werd er veelvuldig tegen die Turkse mannen gezegt door haar :LOL:
Zulke honden zijn echt gediend met zulke bazen, gatverdamme zeg! :kotz:
Dank je wel :ok: gelukkig was de eigenaresse wel een flinke dame van kaliber (not) hele kleine dame en volgens mij ook wat ouder.
Brigitte
Zeer actief

Drijver schreef:@Brigitte, ik vergeet je helemaal te feliciteren met de goedkeuring van Sjon.
Dus bij deze: gefeliciteerd :D
Jammer dat ik je niet gezien heb, heb Nanna nog wel gevraagd of je er al was. Ik was wel nieuwsgierig naar Sjon namelijk :wink: . En ik was al weer vertrokken toen je aan de beurt was.
Ik heb wel je mooie Electra zien zitten.
Dank je wel, en wat jammer. Wij waren er al om 11.45 uur alleen laten we de honden meestal bij de auto tot we aan de beurt zijn. En ja, die hadden we even in de bench geparkeerd bij de auto :mrgreen:
Brigitte
Zeer actief

runninggirl schreef:Gefeliciteerd!
Ik vind het masker van Sjon juist heel mooi zo! Niet heel ver van ons woont ook een volgens mij nog jonge Kangal, best wel hetzelfde type als Sjon voor zover ik dat kan inschatten, slank en ook meer zwart op het hoofd. In ieder geval niet zo'n log zwaar beest.
Ja, ik vind hem ook erg mooi hoor kwa kleur ondanks dat ik van hoe witter hoe beter ben :mrgreen: Sjon is ook niet zo gek zwaar ik denk dat hij zo'n 45 kilo weegt maar dat zullen we van de week weten dan gaan we hem eens wegen :D
Djarro
Actief
Mijn ras(sen): Anatolische herder en XMastin

Ongelezen bericht door Djarro »

De vorige keren was op het weiland voor bij de weg, daar was ook genoeg ruimte om afstand te bewaren maar wat ik nu zie is het ergens anders op het terrein dus.
Groetjes Petra
Djarro en Suus
Afbeelding
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel

Ongelezen bericht door Tulp »

Nanna schreef:
laeken schreef:.. vreesloos moet reageren op dreiging. Dus zet je een groep elkaar vreemde kangals samen dan is het in mijn ogen niet heel erg vreemd dat de reuen na wat staren elkaar willen laten weten dat ze heel wat zijn.
Deze trok aan op alles dat maar bewoog. Dat heet hier thuis niet 'vreesloos' maar agressief.
Hij schijnt ook een teef gebeten te hebben.
Er is niet gebeten.
Niet dat het niet bijna raak was maar gelukkig net niet.

Eerlijk gezegd vond ik nog niet zoveel mis met de hond zelf, wel met de handlers die er achteraan vlogen. Deze hond had veel meer schade aan kunnen richten als hij echt gewild had. Natuurlijk viel hij uit tegen andere honden maar vervolgens kan de keurmeester zo zijn bek open trekken. Daar was ik best verbaasd over. Ook ik hield mijn hart vast als hij eraan kwam en begreep eerlijk gezegd niet dat de organisatie niet eerder ingreep om deze hond ruimte te geven.
Geef deze hond een paar maanden aan iemand die er mee om weet te gaan en hij loopt zonder uit te vallen naast je, wat een pracht van een reu (zo zag ik er geen één bij de aankeuringen).
Deze honden passen totaal niet in hetgeen er gisteren van ze verwacht werd. Veel te klein en opgepropt.
Het was een knus hoekje maar totaal ongeschikt voor de keuring, en dan te bedenken dat er honderden meters grasland omheen lagen.

Ik ben dit kaliber waarschijnlijk gewend maar dit hoort erbij, misschien niet geschikt voor Nederland maar als dit er uit moet dan houdt je geen kangal over.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
Tulp
Zeer actief

Ik zie nu dat Nanna de locatie prima vond, we zijn duidelijk gewend om met andere honden te werken :engel:
* * *
Tulp
Zeer actief

Maar gefeliciteerd met Sjon, een heerlijk beest!
* * *
Tulp
Zeer actief

Brigitte schreef: Dat vrouwtje met die andere enorme reu ik weet niet wat dat was maar dat was ook niet echt een lekkertje zeg, en die liep ook nog aan een kliksluiting halsbandje :schrik: . Die zat later vast binnen en ik dacht dat hij tot 5x toe de wand eruit zou trekken, ben toen maar weer buiten gaan staan :F:
Die was minstens net zo spannend, ik zag het ook daar in de binnenmanege :schrik: . Die hond droeg standaard een teletac.

Dat was een centraal Aziaat, werd me verteld, ik dacht een nek engelse mastiff :engel:
* * *
Tulp
Zeer actief

Nanna schreef:
Tulp schreef:Ik zie nu dat Nanna de locatie prima vond, we zijn duidelijk gewend om met andere honden te werken :engel:
:mrgreen:
Toch waren de rassen die er gisteren waren door de bank genomen ook niet de hendigsten. Maar ik vond dat er maar bar weinig wanklanken waren. Net alleen van die Kangal en die CAO. Maar ja, met wat sterkere bazen waren die wellicht ook goed te hanteren geweest. Nu vond ik het een aanfluiting.
Vond ik ook hoor, het ging allemaal best goed en gemoedelijk, maar erg rommelig. Precies de bazen hadden geen controle, wat moet zo'n klein vrouwtje met die reus tussen de andere honden.
* * *
laeken
Zeer actief

Goed om dan eens andere kangals te zien en te zien dat ze volwassen zelden zo makkelijk blijven als wanneer ze jonge hond of pup zijn. Dat is hele andere koek. Ik ken eigenlijk geen hond van dit type die niet in elk geval een flinke slag stoerder wordt dan hij was als jonge hond. Zou ook vreemd zijn als een reu niet wat heviger werd als hij flink uit gaat zwaren en ook mentaal een stuk sterker wordt. Zou hetzelfde zijn als een arabische hengst die zich gedraagt als een shetlander merrie :hmmm: :wink:

Bij mijn eigen honden heb ik ook altijd makkelijke jonge honden gehad die later pas moeilijker werden. Wuilus was als jonge hond onderdanig naar alles en speelde met elke hond. Later was ze extreem dominant met honden. Kon wel met reuen maar helemaal niet meer met teven. Dat voor een hond die elke dag los kon en hele middagen speelde met andere honden. Dat gaat mensen met een kangal ook gebeuren. Zou mij sterk verbazen als Sjon later stoïcijns blijft als er bv een patsende honden hem komt blokkeren. Sjon wordt ook een stoere kerel. Net zoals elke kangal bijna. Dus het is inderdaad goed om je daar van bewust te zijn. En ik vind het dus op een keuring op een dergelijk klein terrein doodnormaal dat de reuen probleemgedrag tonen. Dat keuren en uren en uren in elkaars gestaar kijken maakt die beesten opgefokt. Je zet ook geen twee hengsten samen in 1 box tijdens de koffie en zo kan je dus ook geen twee reuen of zelfs 10 reuen van deze rassen een middagje elkaar laten provoceren zonder dat er flink aan de honden getrokken moet worden. Dat kan alleen met rassen die niet stoer zijn. Die niet waaks zijn en die niet gefokt zijn om een persoonlijke zone te hebben. Kangals zijn naar mijn weten heel sociaal met eigen, heel goed in het zich beheersen maar ze zijn totaal niet geschikt om te provoceren en uit te dagen zonder dat ze gaan reageren. Daarom staat heel youtube ook vol filmpjes met kangals die tegen andere reuen staan te brullen. Dat hoort erbij. Een hond kan geen wolf doden, een beer aanvliegen en een groep straathonden uitschakelen maar ondertussen ook gewoon kalm blijven als een vreemde kangal op ze staat te loeren. Dat gaat niet samen in 1 hond. De kangal die de beer aanvalt en de vreemde kangal wegvecht bij zijn schapen valt ook een vreemde kangal aan die tegenover hem staat en wat staat te loeren met de tanden bloot. Ik blijf het overigens machtig mooie honden vinden waar helemaal niks mis mee is. Passen prima in de maatschappij als iemand de hond kan houden en aan kan. Prachtig. Elke hond heeft passies en instincten die je moet beheersen of aan moet kunnen en dat geldt dus ook voor de kangal. Ik zou er zo een willen. Alleen zou ik dus 100% uit gaan van lastig worden later bij bepaalde situaties. Dan kan dat alleen meevallen. :wink: En als je pup sociaal is en je jonge hond ook, dan nog kan hij later zijn mannetje staan mocht er onverhoopt een rottweiler verhaal komen halen. En dat laatste kan altijd een keer gebeuren. Rare kangal die dat over zijn kant laat gaan zonder als een echte kangal zijn baas en zichzelf te verdedigen. :ok:
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Ja, ach wat dat betreft zijn we gelukkig wel wat gewend :wink: en we zien het wel wat de toekomst brengt we zijn op alles voorbereid :Q: :mrgreen:
Brigitte
Zeer actief

Hij was iig na de lange dag weer heel blij om thuis te zijn en planten zich gelijk weer naast zijn maat neer :tongue:

Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Tulp schreef:
Brigitte schreef: Dat vrouwtje met die andere enorme reu ik weet niet wat dat was maar dat was ook niet echt een lekkertje zeg, en die liep ook nog aan een kliksluiting halsbandje :schrik: . Die zat later vast binnen en ik dacht dat hij tot 5x toe de wand eruit zou trekken, ben toen maar weer buiten gaan staan :F:
Die was minstens net zo spannend, ik zag het ook daar in de binnenmanege :schrik: . Die hond droeg standaard een teletac.

Dat was een centraal Aziaat, werd me verteld, ik dacht een nek engelse mastiff :engel:
Ja, wat een pracht van een hond zeg wat een poten hij was idd echt mega maar kreeg het wel benauwd van dat beest haha, helemaal toen ze hem met een niet al te stevig uitziende lijn had vastgemaakt aan een haakje aan een schot en ik dacht dat hij hem eruit zou trekken :O:
Djarro
Actief

Nanna schreef:
Djarro schreef:De vorige keren was op het weiland voor bij de weg, daar was ook genoeg ruimte om afstand te bewaren maar wat ik nu zie is het ergens anders op het terrein dus.
Het was nu in Soest. Daar is wel een binnenmanege maar daar ligt van dat afgrijselijke vilt dat na twee passen tot in de kruin van de aanwezige honden zit :schrik:
Er werd dus op het pleintje voor de manege gekeurd. En dat ging prima hoor ;-)

Ja de vorige keren was het ook in Soest alleen dus op het weiland aan de voorkant
Groetjes Petra
Djarro en Suus
Afbeelding
Djarro
Actief

laeken schreef:Goed om dan eens andere kangals te zien en te zien dat ze volwassen zelden zo makkelijk blijven als wanneer ze jonge hond of pup zijn. Dat is hele andere koek. Ik ken eigenlijk geen hond van dit type die niet in elk geval een flinke slag stoerder wordt dan hij was als jonge hond. Zou ook vreemd zijn als een reu niet wat heviger werd als hij flink uit gaat zwaren en ook mentaal een stuk sterker wordt. Zou hetzelfde zijn als een arabische hengst die zich gedraagt als een shetlander merrie :hmmm: :wink:

Bij mijn eigen honden heb ik ook altijd makkelijke jonge honden gehad die later pas moeilijker werden. Wuilus was als jonge hond onderdanig naar alles en speelde met elke hond. Later was ze extreem dominant met honden. Kon wel met reuen maar helemaal niet meer met teven. Dat voor een hond die elke dag los kon en hele middagen speelde met andere honden. Dat gaat mensen met een kangal ook gebeuren. Zou mij sterk verbazen als Sjon later stoïcijns blijft als er bv een patsende honden hem komt blokkeren. Sjon wordt ook een stoere kerel. Net zoals elke kangal bijna. Dus het is inderdaad goed om je daar van bewust te zijn. En ik vind het dus op een keuring op een dergelijk klein terrein doodnormaal dat de reuen probleemgedrag tonen. Dat keuren en uren en uren in elkaars gestaar kijken maakt die beesten opgefokt. Je zet ook geen twee hengsten samen in 1 box tijdens de koffie en zo kan je dus ook geen twee reuen of zelfs 10 reuen van deze rassen een middagje elkaar laten provoceren zonder dat er flink aan de honden getrokken moet worden. Dat kan alleen met rassen die niet stoer zijn. Die niet waaks zijn en die niet gefokt zijn om een persoonlijke zone te hebben. Kangals zijn naar mijn weten heel sociaal met eigen, heel goed in het zich beheersen maar ze zijn totaal niet geschikt om te provoceren en uit te dagen zonder dat ze gaan reageren. Daarom staat heel youtube ook vol filmpjes met kangals die tegen andere reuen staan te brullen. Dat hoort erbij. Een hond kan geen wolf doden, een beer aanvliegen en een groep straathonden uitschakelen maar ondertussen ook gewoon kalm blijven als een vreemde kangal op ze staat te loeren. Dat gaat niet samen in 1 hond. De kangal die de beer aanvalt en de vreemde kangal wegvecht bij zijn schapen valt ook een vreemde kangal aan die tegenover hem staat en wat staat te loeren met de tanden bloot. Ik blijf het overigens machtig mooie honden vinden waar helemaal niks mis mee is. Passen prima in de maatschappij als iemand de hond kan houden en aan kan. Prachtig. Elke hond heeft passies en instincten die je moet beheersen of aan moet kunnen en dat geldt dus ook voor de kangal. Ik zou er zo een willen. Alleen zou ik dus 100% uit gaan van lastig worden later bij bepaalde situaties. Dan kan dat alleen meevallen. :wink: En als je pup sociaal is en je jonge hond ook, dan nog kan hij later zijn mannetje staan mocht er onverhoopt een rottweiler verhaal komen halen. En dat laatste kan altijd een keer gebeuren. Rare kangal die dat over zijn kant laat gaan zonder als een echte kangal zijn baas en zichzelf te verdedigen. :ok:

Je omschrijft het allemaal perfect, precies zoals de onze is! :ok:
Groetjes Petra
Djarro en Suus
Afbeelding
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Gefeliciteerd Bri! :cheer:
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”