Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

zenuwen, update: 2-4-15

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Aantal honden: 1
Contacteer:

zenuwen, update: 2-4-15

Ongelezen bericht door SannePP »

Ik word zot van Cena... Ze is al dagen hijgerig en doodnerveus en ik heb geen idee wat te doen...
Het heeft te maken met de achterdeur. Zodra die open staat begint ze. Nu is die in het verleden wel eens dicht gewaaid en dat vindt ze eng. Maar dat is nu al dagen niet gebeurd. Toch loopt ze de hele dag te hijgen, kwijlen en stressen. Bij het minste geluid vliegt ze paniekerig de gang in.

Dit gedrag laat ze wel vaker zien. Rondom oudjaar bijvoorbeeld , of als het onweert. Maar nu snap ik de aanleiding niet helemaal. Een het duurt al dagen. Wat kan ik hier mee??
Laatst gewijzigd door SannePP op 02 apr 2015 00:21, 4 keer totaal gewijzigd.
RIP Cena :roos:
    sbientje
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Labrador Retriever
    Aantal honden: 2
    Contacteer:

Re: zenuwen

Ongelezen bericht door sbientje »

je zegt het zelf al volgens mij, ze is bang dat die deur gaat dichtslaan... Dat ie openstaat maakt haar onrustig.. Hilly heeft dit volgens mij ook gehad met Sam?
    Antonetta
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Mowgli is ook zo een stresskip. Er vloog hier eens een luchtballon laag over, ze vonden het leuk om even het gas open te trekken. Mowgli is hier zo van geschrokken, het heeft tijden geduurd voor ze weer zonder angstig naar de lucht te kijken naar buiten durfde. Ik heb er eigenlijk weinig aandacht aan besteed, met onweer en vuurwerk is dit anders, dan is ze zo angstig dat ze zich probeert in te graven in mijn vloer. Als ze bang is probeert ze zich te verstoppen.
    Afbeelding.
    Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
    Fizgig
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Och, dat vind ik wel sneu. Wat dat betreft kan ik soms met honden meevoelen, ik heb namelijk ptss en harde geluiden, kan ik ook niet tegen. Dan spring ik echt een meter in de lucht van schrik. En ik onthou lang wat me bang heeft gemaakt. Honden kunnen ook onthouden wat er is gebeurd wat eng was, dat merk ik hier ook. Bruno vindt het heel eng als er iets boven op hem valt, dan rent ie heel hard weg, als ie denkt dat het gaat gebeuren. En als we wel eens een terrorkat tegenkomen, gaan ze op precies dezelfde plek hyperen op de volgende wandeling. Dus ze hebben een geheugen voor dat soort dingen.

Ja en als ik naar mezelf kijk wat helpt, het enige is eigenlijk afleiding. Dus hup, uit die gang weghalen. Niet laten focussen op enge dingen. Je zou ook kunnen overwegen om de deur te behangen met leverworst, misschien helpt dat wat. Maar liever gewoon haar niet laten hangen in bang zijn. Dat is niet fijn namelijk, en ik denk dat het helpt om er wat sturend in te zijn, wel op een zachtaardige manier. Of je zorgt dat ze niet bij die deur kan komen eventjes, als dat kan.
    runninggirl
    Zeer actief
    Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ter ondersteuning van de training of aanpak die je gaat doen zou je kunnen kijken of je hond baat heeft bij Bach Bloesem druppels. Hier heeft het enorm geholpen om de scherpe kantjes van de onrust af te halen waardoor ze veel beter te sturen bleek in de voor haar moeilijke situaties. Na ongeveer een maand nu met de druppels bij de training te geven kan ik bijna niet geloven hoeveel relaxter ze is in situaties die eerst echt voor veel stress zorgden.
    Paisley
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Kan het niet zijn dat de atmosfeer bij jullie toch wat onrustig is? Hier hoor ik af en toe wel een laag gerommel en soms lijkt mijn hond wat te horen wat ik niet kan horen.

Wij hebben vroeger een hond gehad met extreme angst voor onweer en die vloog soms totaal in de stress als wij nog helemaal niets hoorden.
    Afbeelding
    SannePP
    Zeer actief
    Contacteer:

Hmm dat zou kunnen Paisley... Dat hoort/voelt ze misschien alleen als de deur open staat? Vanavond is er namelijk ineens niets aan de hand, terwijl de deur al de hele tijd open staat.
      Fizgig
      Zeer actief

Dan zal ze wel niet bang zijn dat ie dichtslaat want het waaide vandaag best hard, hier wel tenminste. Zijn best kunnen dat ze iets hoort. Wij wonen midden tussen de industrie in de Zaanstreek en er zijn wel eens tonen die wij niet kunnen horen, maar zij wel. De fabrieken hier maken best veel herrie, ook 's nachts. Het staat ook wel eens in de krant dat ze hoge tonen produceren, meer dan toegestaan. Ze staan best ver van ons huis maar de wind draagt geluiden soms ook de kant van je huis op natuurlijk.

Soms kan Shelly ook blaffen terwijl er niks te zien of te horen is, maar je kunt aan haar zien dan dat ze toch echt iets hoort, gespitste oren en geconcentreerd. Bij ons is een werkplaats achter en daar lopen wel eens mensen door. Dat is echt dertig meter verderop met vier-vijf muren ertussen en toch hoort ze dan iemand daar wandelen. Dat merken we dan later, dat er iemand was. Het is best lastig om zo goed te horen, denk ik, en dan te onderscheiden wat wel en niet gevaarlijk is.
      Dee
      Zeer actief
      Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Haakje op de deur, kan die niet meer dichtvallen.
      En hoef je niet angstvallig te reageren. is ze bang?
      Er is dan niks meer om bang te zij.
      SannePP
      Zeer actief
      Contacteer:

Vandaag gaat het beter dan de afgelopen dagen. We hebben een grote kei voor de deur gelegd zodat die niet meer ducht kan waaien en ik heb haar een aantal keer naar buiten geroepen. Ze is écht niet graag buiten... Rare hond!
        Loek
        Zeer actief

Ongelezen bericht door Loek »

SannePP schreef:Ik word zot van Cena... Ze is al dagen hijgerig en doodnerveus en ik heb geen idee wat te doen...
        Het heeft te maken met de achterdeur. Zodra die open staat begint ze. Nu is die in het verleden wel eens dicht gewaaid en dat vindt ze eng. Maar dat is nu al dagen niet gebeurd. Toch loopt ze de hele dag te hijgen, kwijlen en stressen. Bij het minste geluid vliegt ze paniekerig de gang in.

Dit gedrag laat ze wel vaker zien. Rondom oudjaar bijvoorbeeld , of als het onweert. Maar nu snap ik de aanleiding niet helemaal. Een het duurt al dagen. Wat kan ik hier mee??
        Heb je wel eens geprobeerd om zelf bij de deur te gaan zitten met haar, net zolang tot ze rustig word en op dat moment haar te belonen zodat je een negatieve ervaring gaat ombuigen naar positief ?
        hewi
        Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

SannePP schreef:Vandaag gaat het beter dan de afgelopen dagen. We hebben een grote kei voor de deur gelegd zodat die niet meer ducht kan waaien en ik heb haar een aantal keer naar buiten geroepen. Ze is écht niet graag buiten... Rare hond!

In de opvang bij een vriendin van mij zit Maximus, die wil absoluut niet naar buiten, de asielmedewerkster waar hij weg
        komt zei dat hij waarschijnlijk bang was dat hij nooit meer naar binnen mocht.....Kan zoiets mischien meespelen dat ze niet graag
        buiten is?
        En waarschijnlijk is ze idd erg geschrokken van de deur...mooi opgelost met die kei :mrgreen:
        Groetjes Heidi
        Afbeelding
        Hilly45
        Zeer actief
        Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

sbientje schreef:je zegt het zelf al volgens mij, ze is bang dat die deur gaat dichtslaan... Dat ie openstaat maakt haar onrustig.. Hilly heeft dit volgens mij ook gehad met Sam?
        Ja, staat onlangs filmpje op mijn fb. Het is echt heel lastig. Als bij Sam echter de prikkel wordt weggenomen is er snel rust (raam dicht), maar bij heftige storm bc en als het dan wat door tochtgaatjes 'giert', dan wordt het een slapeloze nacht. Ik weet echt geen oplossing, behalve dat de angst heel hardnekkig is, ook bij Cena dus. Sneu is dat he?
        Afbeelding
        twinkeltje
        moderator
        Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Misschien wat smeerworst aan de deur smeren of smeerkaas
        Afbeelding
        SannePP
        Zeer actief
        Contacteer:

Ik zal inderdaad eens kijken of de deur minder eng wordt als hij lekker smaakt... :idea:
          SannePP
          Zeer actief
          Contacteer:

Re: zenuwen, update 8-9

Het gestress van Cena is de afgelopen weken extreem veel erger geworden... Het drijft haar een ons tot waanzin.
          Ze breekt nacht na nacht uit de bijkeuken. Zelfs met twee muurvaste traphekken op elkaar weet ze los te breken. Vandaag of morgen bezeerd ze zich gruwelijk...
          Ik weet het niet meer...

Overdag is ze vaak zenuwachtig en hijgerig, zonder dat wij een aanleiding zien. Het liefst is ze buiten (terwijl ze daar voorheen liever niet was) Zodra ze moet gaan slapen ontstaat er paniek. Maar waarom???

Komt het door mijn zwangerschap? Of door de nieuwe vriezer? Of zit er iets niet goed in haar hoofd? Ik weet het gewoon echt niet...
          Maandag naar de DA.
            Fizgig
            Zeer actief

Tjee, wat erg. Klinkt niet best. Mag ik vragen, ze zit in de bijkeuken 's nachts, zou ze niet dichter bij jullie kunnen slapen? Of is dat dichtbij jullie? Helpt het haar als jullie haar proberen te kalmeren? Misschien is het een idee om een camera te laten lopen in de bijkeuken, of als jullie er niet bij zijn, zodat je kunt zien wat er gebeurt, misschien? Begint het gedrag ergens door of komt het ineens opzetten? Als je het zo vertelt, lijkt er niet echt een aanleiding te zijn. Jullie hadden het idee dat het met de deur te maken had, of niet buiten willen zijn en nu is het binnen wat ze wil vermijden?

Wat zo lastig is met dit soort gedrag, is dat je zelf ook een rol erin kunt spelen, ook al doe je nog zo je best om dat niet te doen. Ik geloof er zelf niet zo in dat het altijd verkeerd is om een hond proberen te laten kalmeren bij angstig gedrag door aanraking. Oetsiekoetsie is weer wat anders dan kalme, rustige aanrakingen. Die stimuleren volgens mij namelijk juist de kalmte. Ik vind zelf dat mijn honden er soms juist wat aan hebben. Dan masseer ik hun nek of rug. Of ik kom in hun mand bij ze liggen, noem het maar vreemd. Lepeltje-lepeltje bijvoorbeeld. Dan hoor je die ademhaling steeds rustiger worden en vallen ze in slaap.

Nou heb ik geen angstige honden natuurlijk maar ze kunnen zeker gestrest zijn soms. We wonen hier nogal luidruchtig namelijk, enkel glas overal in een huis vol gaten en kieren. Het pand waar we in wonen is gigantisch en soms lopen er mensen in delen van het pand, waar ze dan steeds door aanslaan. Wij benoemen de geluiden dan, dat helpt. Het maakt niet zoveel uit wat je zegt, als je maar steeds hetzelfde zegt. We hebben er een aantal: dat is de poes, dat is de buurman, dat is een vliegtuig, dat is een auto, dat zijn de konijntjes (haha, die wonen één verdieping boven ons en kunnen soms stampen).

Maar goed, ik neem aan dat je de gewone wegen al bewandeld hebt om het gedrag om te buigen. En dat je hebt nagedacht over hoe je zelf er een rol in zou kunnen spelen. Soms is dat inderdaad zo maar misschien gewoon door veranderingen. Ik weet niet hoe lang je zwanger bent, maar is dit gedrag ontstaan voor of na het begin van je zwangerschap? Als het na het begin van je zwangerschap is begonnen en nu verergert, zou het best kunnen dat er een link te leggen is. Er veranderen wel meer dingen dan alleen je groeiende buik en je veranderde geur natuurlijk he, daar kan ook een verband liggen. Verandering is stress voor veel honden. De babykamer wordt klaargemaakt, allemaal nieuwe spulletjes in huis, misschien wat meer familie over de vloer voor babyshowers ed.

Maar ik denk dat het verstandig zou zijn om even langs de dierenarts te gaan idd, je weet maar nooit. Ik hoop dat het gedrag van tijdelijke aard is! Of dat het om te buigen is. Anders misschien een gt? Sterkte iig.
            gyanty
            Zeer actief
            Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Santos is rond oud en nieuw maanden van slag. Het begint al in november en eindigt pas in februari. Maar onweer is ook een groot probleem en als het er nog lang niet is, is hij al lang in de stress. En die stress is vervelend, want met zijn 27 kilo klimt hij in je nek en wil dan nog dieper in je. Mee naar buiten gaan is er bij mijn ouders dan ook niet meer bij. Bij ons in het bos wil hij dan nog wel mee. Zonder dat hij de bench gewend is heb ik hem toen hij hier logeerde ingelegd toen het ging onweten. Dat vond hij fijn(soms in aanleren van bench dus schijnbaar niet eens nodig?). Bij mijn ouders legt mijn moeder hem dan in de gang en dan is hij ook rustig. Verder gaat hij ondanks zijn rustige karakter wel aan de medicatie voor een half jaar.
            Afbeelding
            renee-uk
            Zeer actief
            Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

nou een ding lijkt me vrij duidelijk, die bijkeuken is voor cena geen plek waar ze zich prettig voelt.
            waar 'vlucht ' ze naar toe als ze uitgebroken is en is ze daar wel rustig?
            als dat zo is kun je haar daar dan niet laten slapen?

verder is het natuurlijk een wisselwerking, als jij zo gespannen en nerveus van haar wordt zal ze dat vast en zeker voelen en als reactie daarop zelf ook gespannen en nerveus worden.
            soort van vicieus cirkeltje dat zij niet, maar jij waarschijnljk wel kunt doorbreken.
            Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
            SannePP
            Zeer actief
            Contacteer:

Ze vlucht nu steeds naar de gang, waar ze zelf de deur van open en dicht kan maken. Daar mag ze wat mij betreft voortaan ook prima slapen, alleen nadeel is dat ze smorgens vroeg constant aanslaat bij ieder geluid voor op straat. Zou dat tijdelijk zijn of iets blijvends?
            Afgelopen nacht heeft ze daar in elk geval gezeten en vannacht gaat ze daar ook maar weer zitten. Ik maak me vooral enorm zorgen dat ze zichzelf bezeerd of ophangt ofzo.... Moet er niet aan denken smorgens benenden te komen en haar aan te treffen in weet ik het welke staat :S

Ik begrijp gewoon niet wat er in die bijkeuken zo eng of zenuwslopend voor haar is. Ze zit daar al haar hele leven... Vier jaar lang was het geen probleem. Er stond alleen een los traphekje in de deuropening, dat ze gewoon liet staan. Ze lag er graag zelfs. Waarom nu dan niet meer? Zo raar... Het begon met de deur, maar die is nu al weken het probleem niet meer.

Maar goed, morgen langs de DA, kijken of die er een idee bij heeft.
              Sanne!!
              Zeer actief
              Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

en Sanne??

Misschien inderdaad je zwangerschap??
              Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
              ranetje
              Zeer actief
              Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

SannePP schreef:Komt het door mijn zwangerschap? Of door de nieuwe vriezer? Of zit er iets niet goed in haar hoofd? Ik weet het gewoon echt niet...
              Haal de stekker er eens uit bij die vriezer?
              Als je de deur (of klep) dicht laat kan dat wel een uur of twee.
              Kijk eens hoe ze dan reageert?

Heb je nog meer nieuwe apparaten?
              Afbeelding
              "The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
              Time bestows the gift and steals it in the process."
              (citaat van George Evans)
              Kipper
              Zeer actief
              Mijn ras(sen): dwerg-pincher, australian cattle-dog, border collie x australian cattle-dog en een mechelse herder
              Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Kipper »

Ik herken hier wel iets van.
              Mijn oude hond, was toendertijd een jaar of elf, ook altijd angstig van vuurwerk, harde geluiden, vertoonde dit gedrag ook plotseling.
              Heel raar was het, van de ene op de andere dag en dan weer wel, dan weer niet. Het heeft echt enkele weken geduurd voordat wij er achter waren wat het was, ik dacht ook op een gegeven moment dat ze dement of gestoord werd.
              Het bleek dat onze miele droger altijd zonder piepen heeft gestaan en op een of andere manier is dat knopje aangegaan en gaf de droger steeds piepjes wanneer de was droog was. Die piepjes waren de oorzaak. Gelukkig zijn we erachter gekomen en was het weer over.
              Misschien ligt het idd aan de vriezer, hoort zij iets wat jullie niet horen?
              Kipper
              Zeer actief
              Mijn ras(sen): dwerg-pincher, australian cattle-dog, border collie x australian cattle-dog en een mechelse herder
              Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Kipper »

Ik herken hier wel iets van.
              Mijn oude hond, was toendertijd een jaar of elf, ook altijd angstig van vuurwerk, harde geluiden, vertoonde dit gedrag ook plotseling.
              Heel raar was het, van de ene op de andere dag en dan weer wel, dan weer niet. Het heeft echt enkele weken geduurd voordat wij er achter waren wat het was, ik dacht ook op een gegeven moment dat ze dement of gestoord werd.
              Het bleek dat onze miele droger altijd zonder piepen heeft gestaan en op een of andere manier is dat knopje aangegaan en gaf de droger steeds piepjes wanneer de was droog was. Die piepjes waren de oorzaak. Gelukkig zijn we erachter gekomen en was het weer over.
              Misschien ligt het idd aan de vriezer, hoort zij iets wat jullie niet horen?
              SannePP
              Zeer actief
              Contacteer:

Nou, lig ziek op bed en ben dus niet langs de DA geweest nog. Stomme is, afgelopen twee nachten het traphek open gelaten en dan blijft ze gewoon op haar plek liggen :denken:
              Maar ook afgelopen drie dagen de vriezer niet meer open gehad. Ik ga nu testen of er een verband is tussen savonds de vriezer open gehad hebben en haar gedrag... Hij slaat dan namelijk extra aan, misschien dat dat een naar geluid geeft...
                ranetje
                Zeer actief

SannePP schreef:Nou, lig ziek op bed en ben dus niet langs de DA geweest nog. Stomme is, afgelopen twee nachten het traphek open gelaten en dan blijft ze gewoon op haar plek liggen :denken:
                Maar ook afgelopen drie dagen de vriezer niet meer open gehad. Ik ga nu testen of er een verband is tussen savonds de vriezer open gehad hebben en haar gedrag... Hij slaat dan namelijk extra aan, misschien dat dat een naar geluid geeft...
                Dat kan heel goed :ok:
                het is een nieuw, dus vreemd, geluid.

Beterschap
                Afbeelding
                "The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
                SannePP
                Zeer actief
                Contacteer:

Net bij de DA geweest. Er is inderdaad een klein hartruisje maar ze kan niet inschatten of het één met het ander te maken heeft. Volgende week moeten we daarom een hartecho laten maken bij een kliniek in Rijen.
                Als het gezenuw niet van het hart komt, gaat de GT van de DApraktijk met ons samen kijken waar het dan vandaan komt en wat er aan te doen is.
                  ranetje
                  Zeer actief

Re: zenuwen, update: hartecho

Dacht dat het aanslaan van de vriezer de oorzaak was van de laatste problemen?

Ik zie het verband tussen een hartruis en schrikachtigheid eigenlijk niet. :U:
                  Ben benieuwd wat de GT van dat verband vindt
                  Afbeelding
                  frisbeedog
                  Actief

Ongelezen bericht door frisbeedog »

kijk eens op www.dierendokter.nl daar vind je bachbloesems kant en klaar
                  wie weet helpen ze

succes An
                  SannePP
                  Zeer actief
                  Contacteer:

We weten niet waar het precies vandaan komt, en de DA wil medische oorzaken uitsluiten voordat we verder gaan kijken. Cena hijgt overdag ook vaak uit het niets, bijvoorbeeld als ze gewoon rustig naast me op de bank ligt... Het kan zijn dat dan de vriezer ook aanslaat bijvoorbeeld, dat weet ik (nog) niet. Maar het kan ook zijn dat ze zich niet lekker voelt door problemen met haar hart.
                  Dat er een ruis inzit is namelijk duidelijk. De vraag is nu alleen hoe erg en wat voor soort ofzo? Daar moeten we naar laten kijken.
                    Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”