Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Houd jou hond van je?
Moderator: moderatorteam
- Freya
- Actief
- Mijn ras(sen): Border Collie / 3 katten / kakariki, vlakparkieten, grasparkieten / Drentse kriel hoenders
- Aantal honden: 1
Houd jou hond van je?
Wij houden van onze honden, dat staat vast en dat laten we ze vaak merken.
Maar hoe houden honden van ons? Op welke manier laten ze dat zien?
Maar sterker nog, kunnen honden wel houden van of is het enkel een sterke roedelband met instincten die hen affectie-achtige dingen laat doen zoals likken, kwispelen en je in een verdrietige bui opbeuren.
Wat denken jullie? Hoe laat jullie hond zien dat hij van je houd?
Maar hoe houden honden van ons? Op welke manier laten ze dat zien?
Maar sterker nog, kunnen honden wel houden van of is het enkel een sterke roedelband met instincten die hen affectie-achtige dingen laat doen zoals likken, kwispelen en je in een verdrietige bui opbeuren.
Wat denken jullie? Hoe laat jullie hond zien dat hij van je houd?
-
S@ndr@
- Zeer actief
Re: Houd jou hond van je?
Niet, een hond is gewoon een oportunist, en zou het in het volgende gezien net zo goed doen- waarschijnlijk.
hij hoort bij een bepaalde groep, echt affectie is meestal slijmballerij om iets lekkers los te peuteren.
en naturlijk zijn we wel sociaal bezig met elkaar, maar echt liefde - die illusie heb ik niet
hij hoort bij een bepaalde groep, echt affectie is meestal slijmballerij om iets lekkers los te peuteren.
en naturlijk zijn we wel sociaal bezig met elkaar, maar echt liefde - die illusie heb ik niet
- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
- Aantal honden: 2
Of het houden van is weet ik niet maar als mijn hond naar me toe komt, een knuffel krijgt, vervolgens mij een slome lebber geeft en met een genoegzame kreun naast me neerploft, zie ik daar toch wel een vorm van genegenheid in.
Groetjes, Marjan
- Buddyboy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Altijd dogachtigen, nu 2 chihuahua's (van dochter)
Ik denk ook aan genegenheid.. een hond kent geen menselijke gevoelens ..
Maar daarom kunnen wij wel heel veel van onze honden houden.

Lizzy & Faya, de oppashondjes
- Freya
- Actief
- Mijn ras(sen): Border Collie / 3 katten / kakariki, vlakparkieten, grasparkieten / Drentse kriel hoenders
Ja ik denk dus ook dat het 75% instinct is (opportunist) maar er zit ook degelijk liefde in.
Bijvoorbeeld, de hond mag uit zijn ren. Wanneer mijn vriend hem eruit haalt is hij onderdanig en blij. Wanneer ik hem eruit haal is hij zowel onderdanig en blij maar kwispelt ook nog eens met zijn staartje.
Hoe ontstaat dit verschil dan? Het is niet dat hij er bij mij eerder of later uit kan, het resultaat is hetzelfde.
Bijvoorbeeld, de hond mag uit zijn ren. Wanneer mijn vriend hem eruit haalt is hij onderdanig en blij. Wanneer ik hem eruit haal is hij zowel onderdanig en blij maar kwispelt ook nog eens met zijn staartje.
Hoe ontstaat dit verschil dan? Het is niet dat hij er bij mij eerder of later uit kan, het resultaat is hetzelfde.
-
mariabel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin
Hier kruipt Wolle sinds kort op mijn schoot en kruipt bijna in mij en dan krijg ik een voorzichtige lik, ik heb dan echt het gevoel dat ze van mij houdt. Ik besef op zulke momenten wel hoe blij ik ben met haar en hoeveel ik van haar hou
De rest profiteert van mij . JUno gebruikt mij om haar zin te krijgen. Zusje houdt van mij als zij denkt dat het haar iets oplevert. Oscar wil dat iedereen van hem houdt .
Teun houdt ook van mij voor mijn gevoel . Als ik s'morgens wakker werd, lag hij in mijn armen en kreeg ik ook goeiemorgen lik.
In ieder geval houd ik wel heel veel van mijn stel en dat voelen ze vast en zeker ( denk ik
)
De rest profiteert van mij . JUno gebruikt mij om haar zin te krijgen. Zusje houdt van mij als zij denkt dat het haar iets oplevert. Oscar wil dat iedereen van hem houdt .
Teun houdt ook van mij voor mijn gevoel . Als ik s'morgens wakker werd, lag hij in mijn armen en kreeg ik ook goeiemorgen lik.
In ieder geval houd ik wel heel veel van mijn stel en dat voelen ze vast en zeker ( denk ik
- Esther12
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
Tja, moeilijk te zeggen. Ik heb, voordat ik een hond had, altijd hard geroepen dat honden geen menselijke gevoelens hebben en dat ze opportunistisch zijn enz enz. Van horen zeggen, hè. Maar nu ik zelf een hond heb, weet ik het niet meer zo zeker. Ik ben ervan overtuigd dat ze zich heel snel aan een ander zal hechten, mocht dat aan de orde zijn. Maar intussen begin ik toch steeds meer te geloven dat mijn hond mij net zo leuk en lief vindt als ik haar. En soms vind ik het net mensen, haha.
-
S@ndr@
- Zeer actief
en dat bewijstFreya schreef:Ja ik denk dus ook dat het 75% instinct is (opportunist) maar er zit ook degelijk liefde in.
of dat hij meer van jou houdt dan van je vriend
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Bij honden denk ik dat het een genegenheid en gek zijn met is , op een wat lager niveau.
Houden van geloof ik niet zo op menselijk vlak.
Maar ja wat is houden van ,volgens de begrippen zou dat ook onvoorwaardelijk moeten zijn maar daar verbinden we ook nogal wat regeltjes aan uit eigen belang.
Ik geloof dat ik eigenlijk wel net zo gek ben op mensen zoals mijn hond dat met mij is.
Houden van geloof ik niet zo op menselijk vlak.
Maar ja wat is houden van ,volgens de begrippen zou dat ook onvoorwaardelijk moeten zijn maar daar verbinden we ook nogal wat regeltjes aan uit eigen belang.
Ik geloof dat ik eigenlijk wel net zo gek ben op mensen zoals mijn hond dat met mij is.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
Odi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
- Aantal honden: 4
Mijn honden zijn heel graag bij me, maar ik denk niet dat dat houden van is.
Ik doe bijna alles met mijn honden: eten geven, wandelen, trainen, spelen.
Als iemand anders dat over zou nemen, dan zou dat degene zijn waar ze graag bij zijn.
Ik doe bijna alles met mijn honden: eten geven, wandelen, trainen, spelen.
Als iemand anders dat over zou nemen, dan zou dat degene zijn waar ze graag bij zijn.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik denk dat honden best een rijk gevoelsleven hebben, maar ik denk dat 'houden van' vooral te maken heeft met het benoemen van de behoefte van de mens.
Een hond kan zich prettig bij iemand voelen, en maakt wel onderscheid tussen bij welke mensen hij zich prettiger voelt en bij welke niet. Net zoals hij dat bij andere honden doet. Dan gaat het er vooral om of iemand betrouwbaar en duidelijk is. Daar voelen honden zich prettig bij.
En in geval van een 'aardige' kennis wil de hond de band dan wel wat verdiepen. Elkaar opzoeken, samen slapen, beetje ouwehoeren etc.
Een hond kan zich prettig bij iemand voelen, en maakt wel onderscheid tussen bij welke mensen hij zich prettiger voelt en bij welke niet. Net zoals hij dat bij andere honden doet. Dan gaat het er vooral om of iemand betrouwbaar en duidelijk is. Daar voelen honden zich prettig bij.
En in geval van een 'aardige' kennis wil de hond de band dan wel wat verdiepen. Elkaar opzoeken, samen slapen, beetje ouwehoeren etc.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Het verschil tussen als ik thuis kom na een week en als mijn broertje thuis komt na een week. Is groot. Houdt hij dan meer van mij? Ik weet het niet. ik weet wel dat ik zelden degene ben die hem eten geef. Dus daar doet hij het sowieso niet voor.
- Anja
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua
Ja, ik hou van mijn honden en mijn honden houden van mij

Inge O schreef:wij denken in termen, 'liefde' is een menselijk begrip, geen honds.
daardoor hebben wij al snel de arrogantie te denken dat dieren dit soort gevoelens onmogelijk zouden kunnen hebben maar dat is natuurlijk onzin, dit soort emoties zijn tijdens de hele evolutie niet continu onbestaande geweest en dan *plopp* uit het niets verschenen bij 'het opperwezen mens'.
dus natuurlijk kennen honden ook dit soort emoties maar wel in een andere vorm als de onze, gewoon omdat het andere dieren zijn.
- Hylos
- Zeer actief
Ik zie mijn hond wat betreft "genegenheid tonen" wel veranderen.
Het is wat een einzelganger en niet zo knuffelig aangelegd. Maar hij komt steeds vaker tegen me aan liggen (nou ja, echt met zn kop opmmn borst). Dus ik geloof wel dat een band tussen mens en hond bestaat er ook echt kan groeien. Hoe die hond dat zelf ziet, zullen we wel nooit weten
Het is wat een einzelganger en niet zo knuffelig aangelegd. Maar hij komt steeds vaker tegen me aan liggen (nou ja, echt met zn kop opmmn borst). Dus ik geloof wel dat een band tussen mens en hond bestaat er ook echt kan groeien. Hoe die hond dat zelf ziet, zullen we wel nooit weten

- Jaap*
- Zeer actief
Juist.Jion schreef:Het enige uniek menselijke aan liefde is dat wij het als een geromantiseerd concept zien.
Overigens houdt felix natuurlijk heel veel van mij. Vooral zo rond halftien 's avonds. Dan houdt hij zoveel van mij dat ik hem er altijd een pensstaafje voor geef
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Volgens mij heb je helemaal gelijk. Liefde is lijm, haha. Shelly en Bruno gaan altijd meteen mijn gezicht lebberen zodra ik wakker word. Elke keer. Shelly gaat er soms ook bij piepen, mamma, mamma, je bent weer wakker! Hahaha, we knuffelen wat af hier hoor. All you need is love.Jion schreef:Het enige uniek menselijke aan liefde is dat wij het als een geromantiseerd concept zien.
- Jaap*
- Zeer actief
Daarna houdt hij dan altijd even vijf minuten van de pensstaafjes fabrikant, maar daar kan ik mee levenInge O schreef:Jaap* schreef:Juist.Jion schreef:Het enige uniek menselijke aan liefde is dat wij het als een geromantiseerd concept zien.
Overigens houdt felix natuurlijk heel veel van mij. Vooral zo rond halftien 's avonds. Dan houdt hij zoveel van mij dat ik hem er altijd een pensstaafje voor geef
- Sucha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond
hahahaha herkenbaar, ik ben echt zeker van het feit dat mijn honden dol op me zijn. Maar ik betrap ze er regelmatig op dat het ons platknuffelen draait om hun eigen belang. Even die buikjes aaien, taakjes doen (hoefjes of speelgoed onder de bank vandaan vegen, eten geven, naar het bos etc). 
Super vind ik dat hoe slim ze dat doen.
Super vind ik dat hoe slim ze dat doen.
-
Corneliana
- Zeer actief
nee denk het niet en hoop het ook niet eigenlijk.
nou ja, Sky is mijn hond niet meer maar anders zou het wel zielig voor hem zijn dat hij verhuisd is.
ik vermoed dat hij nou heel erg veel van anderen "houd".
ik denk meer dat het het instinctieve roedelgevoel is.
hij "hield" zo enorm veel van mijn kinderen dat hij altijd even moest kijken bij ze als we ze na een laat avondje slapend in bed schoven. dan bleef hij onrustig tot hij even een rondje boven mocht kijken.
en dan was het goed. groep weer compleet, geen probleem.
nou ja, Sky is mijn hond niet meer maar anders zou het wel zielig voor hem zijn dat hij verhuisd is.
hij "hield" zo enorm veel van mijn kinderen dat hij altijd even moest kijken bij ze als we ze na een laat avondje slapend in bed schoven. dan bleef hij onrustig tot hij even een rondje boven mocht kijken.
en dan was het goed. groep weer compleet, geen probleem.
-
Wolfsblut
- Zeer actief
Onderdanig manipulerende affectie om bepaalde voordelen te behalen is geen houden van.
Ik wil geknuffeld worden, ik wil eten, wandelen, spelen enz.
Lekker tegen je op liggen doen ze ook bij elkaar in een roedel.
Eigenlijk zoiets als veel mensen ook doen die in loondienst werken in de richting van hun meerdere.
Aardig zijn voor hun baas om hopelijk bepaalde voordelen te verkrijgen.
Zelfs als hun baas een teringlijer is blijven ze over het algemeen toch aardig doen, want de hand die je voedt, bijt je niet.
Maar ja, dat is mijn mening. De waarheid zullen we alleen maar naar blijven gissen.
Ik hou van mijn hond binnen de juiste proporties en behandel haar derhalve als hond.
Ik wil geknuffeld worden, ik wil eten, wandelen, spelen enz.
Lekker tegen je op liggen doen ze ook bij elkaar in een roedel.
Eigenlijk zoiets als veel mensen ook doen die in loondienst werken in de richting van hun meerdere.
Aardig zijn voor hun baas om hopelijk bepaalde voordelen te verkrijgen.
Zelfs als hun baas een teringlijer is blijven ze over het algemeen toch aardig doen, want de hand die je voedt, bijt je niet.
Maar ja, dat is mijn mening. De waarheid zullen we alleen maar naar blijven gissen.
Ik hou van mijn hond binnen de juiste proporties en behandel haar derhalve als hond.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
mijn hond is graag bij me en zo lang ze bij ons woont verkiest ze mij en mijn partner boven anderen.
voor mij is dat ook houden van en ik ben er meer dan tevreden mee.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
Corneliana
- Zeer actief
neuh, ik bedoel niet houden van zoals wij dat doen.Inge O schreef:dus omdat hij ook van iemand anders kan houden hield hij niet van jullie maar was het alleen instinct?Corneliana schreef:nee denk het niet en hoop het ook niet eigenlijk.
werkt dat voor ons ook zo?
dus gedeeltelijk liefde, gedeeltelijk instinctief/gewenning
ik schreef het idd wel heel zwart-wit, ik bedoel dus meer halfomhalf.
en dat is toch ook weer het charmante zorgeloze van een hond.
vind ik.
-
Muk
Hier is dat ook zo. Gina is altijd bij ons en deelt graag zoentjes uit. Er is een uitzondering en dat is de buurvrouw. Daar houdt ze ook van, want daar kan ze zo lekker het kattenvoer opeten en de kattenmelk opdrinken.renee-uk schreef:mijn hond is graag bij me en zo lang ze bij ons woont verkiest ze mij en mijn partner boven anderen.
De liefde van Gina gaat wel wat door de maag, maar dat geeft niks. Ze houdt heel erg van ons, meer hoeft dat niet te zijn.
- Freya
- Actief
haha soms heb ik het gevoel dat de liefde van mijn vriend ook door de maag gaat! 'eten we frikandellen vanavond schatjeee?? of tomatensoeeeeep??"Muk schreef:Hier is dat ook zo. Gina is altijd bij ons en deelt graag zoentjes uit. Er is een uitzondering en dat is de buurvrouw. Daar houdt ze ook van, want daar kan ze zo lekker het kattenvoer opeten en de kattenmelk opdrinken.renee-uk schreef:mijn hond is graag bij me en zo lang ze bij ons woont verkiest ze mij en mijn partner boven anderen.
voor mij is dat ook houden van en ik ben er meer dan tevreden mee.![]()
De liefde van Gina gaat wel wat door de maag, maar dat geeft niks. Ze houdt heel erg van ons, meer hoeft dat niet te zijn.
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Shelly en Bruno zijn best wel eenkennig, vind ik zelf. Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat ze met iemand anders mee zouden lopen. Vooral Shelly, soms ga ik even snel de supermarkt in om een snelle boodschap te doen en wacht mijn vriend even buiten met de honden. Als ik dan naar buiten loop, zie ik dat koppie van Shelly al zoeken en zoeken. En als ze me dan ziet, helemaal blij. Mijn vriend wil soms even een rondje om de supermarkt lopen, anders sta je maar zo te staan. Dan zet Shelly echt haar hoefjes in het zand en wil dan niet mee. Moet ie echt sleuren, wat ook weer zielig is. Die plakt aan me als lijm.
Ze hecht zich enorm aan me, mijn vriend gaat wel eens alleen naar het loslooppark, als ik lig te pitten bijvoorbeeld. En dan doet ie meestal twee rondjes. Maar Shelly, loopt dan na één rondje weer terug naar de bus. Wil weer naar mamma! En dan staat ze ook echt te kijken van, laat me er nou ihin. Maar we zijn ook wel altijd samen, 24/7 eigenlijk, dat scheelt misschien wel.
Ze hecht zich enorm aan me, mijn vriend gaat wel eens alleen naar het loslooppark, als ik lig te pitten bijvoorbeeld. En dan doet ie meestal twee rondjes. Maar Shelly, loopt dan na één rondje weer terug naar de bus. Wil weer naar mamma! En dan staat ze ook echt te kijken van, laat me er nou ihin. Maar we zijn ook wel altijd samen, 24/7 eigenlijk, dat scheelt misschien wel.
- Freya
- Actief
Wel aandoenlijk he : )Fizgig schreef:Shelly en Bruno zijn best wel eenkennig, vind ik zelf. Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat ze met iemand anders mee zouden lopen. Vooral Shelly, soms ga ik even snel de supermarkt in om een snelle boodschap te doen en wacht mijn vriend even buiten met de honden. Als ik dan naar buiten loop, zie ik dat koppie van Shelly al zoeken en zoeken. En als ze me dan ziet, helemaal blij. Mijn vriend wil soms even een rondje om de supermarkt lopen, anders sta je maar zo te staan. Dan zet Shelly echt haar hoefjes in het zand en wil dan niet mee. Moet ie echt sleuren, wat ook weer zielig is. Die plakt aan me als lijm.
Mijn vriend loopt nu cursus met de hond maar hondje-lief zit inmiddels ook helemaal onder de plak bij mij.
Kijkt continu mijn richting op en als ik even naar de wc ben loopt alles in de soep. Ik moet er echt bij blijven anders gebeurt er weinig gehoorzaamheid. Tot frustratie van de trainsters ghihi
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Toots houd vooral van eten.
Voor de rest mag niemand anders dan ik hem op pakken
Wil die met niemand anders wandelen dan doet hij even een plasje bij een boom en wil hij weer naar binnen.
Als hij bij mij zit altijd lekker tutten dan vallen die oogjes half dicht en zie je hem genieten.
Of het houden van is weet ik niet maar iig hij voelt zich wel prettig.
Voor de rest mag niemand anders dan ik hem op pakken
Wil die met niemand anders wandelen dan doet hij even een plasje bij een boom en wil hij weer naar binnen.
Als hij bij mij zit altijd lekker tutten dan vallen die oogjes half dicht en zie je hem genieten.
Of het houden van is weet ik niet maar iig hij voelt zich wel prettig.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
-
Angelique.
Ik krijg de hele dag kusjes, ze houden van mij

- iones
- Zeer actief
Mijn honden houden van mij ja. Ze hebben hun eigen gezichtsuitdrukkingen voor genegenheid. Ze komen me uit zichzelf opzoeken om aandacht. Ze zijn ook het liefst de hele dag bij me.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- iones
- Zeer actief
En wat zijn dan menselijke gevoelens?Buddyboy schreef:Ik denk ook aan genegenheid.. een hond kent geen menselijke gevoelens ..
En waarom zijn die gevoelens specifiek voor mensen? weet je wel zeker dat dieren ze niet ook hebben? Gevoelens hebben een bepaalde functie en die functie geldt ook vaak voor dieren.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen