Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

mijten op droge brok - wetenschappelijk ergens vastgelegd?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

S@ndr@
Zeer actief

Re: mijten op droge brok - wetenschappelijk ergens vastgeleg

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Goldendelicious schreef:
S@ndr@ schreef:tja die eerlijke communicatie dat schrot t inderdaad best nog wel eens aan, eensch.
mijn persoonlijke antipathie is ontstaan in de tijd dat ik baco had en heel wat onzin en slecht advies heb gehad over voeding, op vers fora. iets wat hem uiteindelijk zo goed als zeker t leven heeft gekost.
en in die zelfde tijd heb ik heel wat PB`s gehad van mensen die niet eens durfde te schrijven dat hun hond t toch beter deed op brokken,( nadat ze alles hadden geprobeerd) gewoon omdat ze geen poot aan de grond kregen tegen een aantal fanatiekelingen - en ja ik heb er in die tijd wel tegen aan geschopt en stevig ook. ben nu al een heel stukje gematigder :wink:
Maar daar gaat het in dit topic toch helemaal niet over???
De vraagstelling van TS..........komt mijt voor in brok.
En dan jullie reacties daarop. Terwijl dit gegeven al lang en breed bekend is uit diverse Pubmed gepubliceerde onderzoeken waarna ook op versfora aan wordt gerefereerd en ook pro rauw dierenartsen, maar zeker ook dierenartsen (nutritionisten) van zeer bekende brokkenfabrikanten daarover schrijven en onderzoek hebben gedaan.
Waarom dan zulke reacties? Dat snap ik dus niet.
ach er zijn wel meer dogma`s die van geen kant kloppen en blijven rondzingen , t zou me gewoon niet meer verbazen.
maar dat mag dus niet gezegd worden,....!
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door rose »

S@ndr@ schreef:
Ik ben al een heel stuk milder geworden hoor, in mijn uitlatingen, maar t is echt een hele tijd hard tegen hard geweest,....
en nee, dat was niet prettig,.....
maar ik heb wel een soort van allergie ontwikkeld voor t - goed is niet meer goed genoeg, t moet beter dan best, en dat is vlees
En, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik nu de 2 de hond heb die t eigenlijk veel beter doet op brok, en DuCain deed t op allebei wel goed.
maar voor Baco is t ( KVV) gewoon de oorzaak geweest dat t niet goed gekomen is met hem ( ik jong en onervaren heb me teveel laten leiden door de adviezen op fora.
en ik neem t mezelf nog kwalijk)

Heel triest is dat Sandra voor jou en Baco, ik ken jullie verhaal niet, maar ik lees wel jouw verdriet :(:
Sterkte!
S@ndr@
Zeer actief

in die tijd was die beweging heel erg, nu is t gelukkig al weer wat naar t midden verschoven, misschien tijd om de termen te herzien :wink:
rose
Zeer actief

S@ndr@ schreef:in die tijd was die beweging heel erg, nu is t gelukkig al weer wat naar t midden verschoven, misschien tijd om de termen te herzien :wink:

:ok:
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

S@ndr@ schreef:
Goldendelicious schreef:
S@ndr@ schreef:tja die eerlijke communicatie dat schrot t inderdaad best nog wel eens aan, eensch.
mijn persoonlijke antipathie is ontstaan in de tijd dat ik baco had en heel wat onzin en slecht advies heb gehad over voeding, op vers fora. iets wat hem uiteindelijk zo goed als zeker t leven heeft gekost.
en in die zelfde tijd heb ik heel wat PB`s gehad van mensen die niet eens durfde te schrijven dat hun hond t toch beter deed op brokken,( nadat ze alles hadden geprobeerd) gewoon omdat ze geen poot aan de grond kregen tegen een aantal fanatiekelingen - en ja ik heb er in die tijd wel tegen aan geschopt en stevig ook. ben nu al een heel stukje gematigder :wink:
En dan jullie reacties daarop. Terwijl dit gegeven al lang en breed bekend is uit diverse Pubmed gepubliceerde onderzoeken waarna ook op versfora aan wordt gerefereerd en ook pro rauw dierenartsen, maar zeker ook dierenartsen (nutritionisten) van zeer bekende brokkenfabrikanten daarover schrijven en onderzoek hebben gedaan.
ach er zijn wel meer dogma`s die van geen kant kloppen en blijven rondzingen , t zou me gewoon niet meer verbazen.
Van mij mag je alles zeggen en vinden. Maar in relatie tot het onderwerp van dit topic vind ik de eerder gedane reacties niet terecht. En jouw ervaring........sorrie, hou toch op. Ik snap je frustratie in deze, geloof me, hoor. (Ik heb ook een erg zieke hond gehad vroeger.) Maar zoals je weet, heb ik zelf al jaren een voedingsforum, waarop in hoofdzaak eigenaren van zieke honden zitten, die met grote tevredenheid nog vers kunnen voeren. En als dat niet zou lukken, dan zijn er prima alternatieven, waaronder dan ook nog een brok. Er zit veel kennis en ervaring op het gebied van voeding, maar wij verwijzen altijd door naar pro rauw (holistisch) dierenartsen die zo'n eigenaar nog extra kunnen begeleiden op o.a. voedingsgebied, maar zeker ook kunnen ondersteunen op medisch vlak. Ik heb toch nooit die verwijten teruggekoppeld gekregen, wat jij ervaren hebt. :wink:
Als het zo is wat jij schrijft over jouw Baco, dan is dit wel triest.
S@ndr@
Zeer actief

Goldendelicious schreef:
S@ndr@ schreef:
Goldendelicious schreef:
Van mij mag je alles zeggen en vinden. Maar in relatie tot het onderwerp van dit topic vind ik de eerder gedane reacties niet terecht. En jouw ervaring........sorrie, hou toch op. Ik snap je frustratie in deze, geloof me, hoor. (Ik heb ook een erg zieke hond gehad vroeger.) Maar zoals je weet, heb ik zelf al jaren een voedingsforum, waarop in hoofdzaak eigenaren van zieke honden zitten, die met grote tevredenheid nog vers kunnen voeren. En als dat niet zou lukken, dan zijn er prima alternatieven, waaronder dan ook nog een brok. Er zit veel kennis en ervaring op het gebied van voeding, maar wij verwijzen altijd door naar pro rauw (holistisch) dierenartsen die zo'n eigenaar nog extra kunnen begeleiden op o.a. voedingsgebied, maar zeker ook kunnen ondersteunen op medisch vlak. Ik heb toch nooit die verwijten teruggekoppeld gekregen, wat jij ervaren hebt. :wink:
laten we zeggen dat er nogal wat waren die behoorlijk aan tunnelvisie leden,
fijn dat t tegenwoordig beter is
en pas als t mij uitkomt en wanneer ik t niet meer nodig vind, :U:
overigens is dit misschien nog wel interessant
http://www.verenigingijslandsehond.nl/A ... HONDEN.pdf
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Goldendelicious schreef:\
Goldendelicious schreef:Van die vers voer maffia......wetenschappelijk onderbouwd... :roll:

http://www.ukrmb.co.uk/images/Research% ... iet%20.pdf
Ik heb het dus over het 'onderzoek' in bovenstaande link

Dan lees je dus niet goed, want die is er wel. Gerefereerd wordt o.a. aan dit onderzoek:
http://veterinaryrecord.bmj.com/content ... 9.abstract
Het is maar wat jij wilt lezen.
Mij gaat het er om dat er wel erg snel met kreten als versvoer maffia wordt gesmeten, terwijl juist uit die hoek (ook uit andere bronnen dierenartsen) goede wetenschappelijke onderbouwing te geven is voor het gegeven dat er in brok meelmijt voorkomt. Net als dat dit ook veelvuldig bij paarden- en runderbrok aan de orde is en er ook diverse mijten in hooi aanwezig zijn.
Ik heb de hele literatuurlijst doorgenomen en ik blijf erbij dat er grotendeels verwezen wordt naar zelfbenoemde deskundigen die hun mening op hun eigen site schrijven, daarnaast staan er enkele verwijzingen naar puur opruiende sites (als "the poisoned pet" en "the truth about..."). De relevantie van dit artikel met betrekking tot meelmijt zie ik ook niet.
Goldendelicious

S@ndr@ schreef: laten we zeggen dat er nogal wat waren die behoorlijk aan tunnelvisie leden,
Ik ben goed op de hoogte van de oorzaken van allergische reacties, zowel voedingsgerelateerd als atopische reacties. Op zich heeft dat niets met dit topic te maken, maar bedankt voor de link.
S@ndr@
Zeer actief

Goldendelicious schreef:
S@ndr@ schreef: laten we zeggen dat er nogal wat waren die behoorlijk aan tunnelvisie leden,
Ik ben goed op de hoogte van de oorzaken van allergische reacties, zowel voedingsgerelateerd als atopische reacties. Op zich heeft dat niets met dit topic te maken, maar bedankt voor de link.
sorry, maar hij stond er niet exclusief voor jou , meer algemeen - aangezien dit topic ook andere mensen trekt :19:
Goldendelicious

Inge O schreef:voor jou ook hè? nog maar een keer dan :lees: http://www.the-scientist.com/?articles. ... riculture/ .
Dit stukje zegt enkel dat honden door de evolutie heen een aantal enzymen extra in hun darmen hebben om koolhydraten verteerd te krijgen. Bij een te eenzijdige voeding op basis van geraffineerde koolhydraten kunnen diverse ziektes alsnog getriggerd worden. Aldus de visies van menig pro rauw dierenarts van die welbekende versmaffia sites.
Aangezien het promoten van een gezonde voedingsvisie een belangrijk deel van mijn werk betreft, ga ik niet mee in de conclusie uit dat onderzoek. Het is een vrijbrief om te veronderstellen dat brokvoeding dan maar uitermate gezond moet zijn en dat is het naar mijn bescheiden mening beslist niet. Het belang van 'Whole foods'...voeding als medicijn...
Inge O schreef:moet ik nu huilen of lachen :schrik: :vaag: ?
Wat je wilt. Ik lig verder niet wakker of jij nu moet huilen of lachen. :U:
Laatst gewijzigd door Goldendelicious op 14 sep 2013 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Goldendelicious

S@ndr@ schreef:
Goldendelicious schreef:
sorry, maar hij stond er niet exclusief voor jou , meer algemeen - aangezien dit topic ook andere mensen trekt :19:
Geeft niets. Het is zeker wel interessant.
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

ik snap de 'bozige' reactie's ook niet goed..
De discussie vlees versus brok wordt hier helemaal niet gevoerd dus waarom met rollende ogen de boel gadeslaan..
Als het zo ergert kun je het ook over slaan...
Godver zeg...het lijkt wel of een topic wat ook maar het woord brok bevat aangegrepen wordt om er weer een vlees-brok verhaal van te maken
Mag men nog een normale vraag stellen of moet men voortaan incalculeren dat als er iemand met GOEDE links komt waar iemand in een discussie wat aan heeft, je meteen weer dat gekat krijgt dat de versvoer-maffia weer eens om de hoek komt kijken.

En als er IEMAND het toonbeeld is van leven en laten leven in dit geval dan ben ik het wel dacht ik zo.
Ik heb jarenlang zelf samengesteld - ging bij mijn ex weg en dat zelf samenstellen lukte gewoon niet meer dus terug naar een combi met KVV .
Tja...en dan gaat je Sharpei bijna hemelen op leverfalen en krijg je For Christ sake Royal Canin brokken mee om te proberen.
En hij eet het...Al vrat hij momenteel krantenpapier joh, als hij er nog een paar maanden op meehobbelt vind ik het prima.
Ik weet zeker dat er tal van vers dieten te verzinnen zijn voor leverkneusjes maar dat gaat nou eenmaal niet als ze deeltijd hier wonen en deeltijd bij iemand die KVV prima vindt maar niet bedreven is in het zelf samenstellen.
Ik had niet gedacht ooit nog brokken te kopen, maar in dit soort zaken is voor mij alles prima...
Al vrat hij kattenvoer of aardappels; alles voor de stinkerd.
Hij is er op deze manier ook al bijna 12 mee geworden...begonnen op brok, toen KVV, toen zelf samenstellen, toen weer KVV en nu heuze Rojaal Konijn brokken...
Het zal wel
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

rose schreef:
S@ndr@ schreef:in die tijd was die beweging heel erg, nu is t gelukkig al weer wat naar t midden verschoven, misschien tijd om de termen te herzien :wink:

:ok:
:ok: helemaal eens
rose
Zeer actief

@ Inge O

Ik ga het maar even zo doen want uit jouw quote kom ik echt niet :oeps:
ik kan het me voorstellen dat jou dat opvalt als je de discussies hier niet over jaren meegevoerd of -gelezen hebt.

ik zit ruim 10 jaar op dit forum en het woordje versvoergoeroe komt vandaag voor het eerst uit mijn toetsenbord, heb ik me toch nog héél lang braaf kunnen houden, toch?
Die discussies zijn mij als versvoerder ook niet vreemd hoor, niet hier maar op andere fora kon het er ook stevig aan toe gaan. Maar dat was ik al snel zat gelukkig en ik vind het wel best wat iedereen voert, zal mij een biet zijn. Maar het valt mij op dat ik ineens dit soort kreten ga zien (niet alleen hier), terwijl het nu wat meer in het midden ligt zoals Sandra al zei.

Maar ik vind het idd knap van jou dat je je zolang stil hebt kunnen houden, dat zou mij dan weer wat minder makkelijk afgaan :wink:
Goldendelicious

mercedes2803 schreef:ik snap de 'bozige' reactie's ook niet goed..
De discussie vlees versus brok wordt hier helemaal niet gevoerd dus waarom met rollende ogen de boel gadeslaan..
Als het zo ergert kun je het ook over slaan...
Godver zeg...het lijkt wel of een topic wat ook maar het woord brok bevat aangegrepen wordt om er weer een vlees-brok verhaal van te maken
Mag men nog een normale vraag stellen of moet men voortaan incalculeren dat als er iemand met GOEDE links komt waar iemand in een discussie wat aan heeft, je meteen weer dat gekat krijgt dat de versvoer-maffia weer eens om de hoek komt kijken.

En als er IEMAND het toonbeeld is van leven en laten leven in dit geval dan ben ik het wel dacht ik zo.
Ik heb jarenlang zelf samengesteld - ging bij mijn ex weg en dat zelf samenstellen lukte gewoon niet meer dus terug naar een combi met KVV .
Tja...en dan gaat je Sharpei bijna hemelen op leverfalen en krijg je For Christ sake Royal Canin brokken mee om te proberen.
En hij eet het...Al vrat hij momenteel krantenpapier joh, als hij er nog een paar maanden op meehobbelt vind ik het prima.
Ik weet zeker dat er tal van vers dieten te verzinnen zijn voor leverkneusjes maar dat gaat nou eenmaal niet als ze deeltijd hier wonen en deeltijd bij iemand die KVV prima vindt maar niet bedreven is in het zelf samenstellen.
Ik had niet gedacht ooit nog brokken te kopen, maar in dit soort zaken is voor mij alles prima...
Al vrat hij kattenvoer of aardappels; alles voor de stinkerd.
Hij is er op deze manier ook al bijna 12 mee geworden...begonnen op brok, toen KVV, toen zelf samenstellen, toen weer KVV en nu heuze Rojaal Konijn brokken...
Het zal wel
Tja, die insteek heb ik ook. Ik zal nooit iemand veroordelen om een voedingskeuze. Maar ik heb wel een duidelijke visie voor zover dat mogelijk is bij een gezonde hond, maar zeker ook bij een ongezonde hond. We zullen zien waar voor mijn oudste hond het schip gaat stranden.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”