Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
veel verschil gekookt en rauw ei?
Moderator: moderatorteam
- SannePP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Re: veel verschil gekookt en rauw ei?
Sta ik, geinspireerd door dit topic, met mn goede fatsoen vanmorgen eieren te koken voor meneer en mevrouw... Mot meneer het niet! Netjes de schaal gepeld, daarna nog in stukjes gesneden maar nee... meneer de zwerfjoekel blieft geen gekookt ei. Toch maar rauw proberen dan. Dat ging er wel in!
RIP Cena

- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
Yla krijgt al jaren zo'n 2x per week een rauw ei met schaal, mocht ze daar om een of andere reden niet meer tegen kunnen, dan kook ik ze gewoon en krijgt ze ze zonder schaal, dat heb ik toch maar weer opgestoken van dit topic. 

- Kirry
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Rauwe eieren zijn beter te verteren dan gekookte eieren, mits de maag een gezonde dosis maagzuur bevat, anders kan het rauwe eigeel aardig zwaar op de maag vallen wat resulteert in diarree of winderigheid. Zoals je dus ziet bij Rita.
Wanneer eieren worden gekookt verandert de structuur van het eiwit, wat weer voor andere honden (of mensen) zwaar op de maag kan vallen. Het verschilt dus per hond in hoeverre zij rauwe of gekookte eieren kunnen verdragen. Een kwestie van proberen dus.
Kwakkelt je hond met maagproblemen, dan kunnen rauwe eieren verkeerd vallen, dus kan je het beste het ei minimaal koken: zo'n 3-4 min. Heeft je hond een gezonde spijsvertering en geen maagklachten, dan kan je beter rauwe eieren geven, omdat deze gewoon stampvol voedingsstoffen zitten die niet aan oxidatie bloot zijn gesteld.
Wanneer eieren worden gekookt verandert de structuur van het eiwit, wat weer voor andere honden (of mensen) zwaar op de maag kan vallen. Het verschilt dus per hond in hoeverre zij rauwe of gekookte eieren kunnen verdragen. Een kwestie van proberen dus.
Kwakkelt je hond met maagproblemen, dan kunnen rauwe eieren verkeerd vallen, dus kan je het beste het ei minimaal koken: zo'n 3-4 min. Heeft je hond een gezonde spijsvertering en geen maagklachten, dan kan je beter rauwe eieren geven, omdat deze gewoon stampvol voedingsstoffen zitten die niet aan oxidatie bloot zijn gesteld.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
dank!Kirry schreef:Rauwe eieren zijn beter te verteren dan gekookte eieren, mits de maag een gezonde dosis maagzuur bevat, anders kan het rauwe eigeel aardig zwaar op de maag vallen wat resulteert in diarree of winderigheid. Zoals je dus ziet bij Rita.
ik ga het vanavond proberen, ben benieuwd of gekookt beter gaat.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Kirry
- Zeer actief

Even ter informatie: als men rauwe eieren geeft, dan zou ik biologische of uitloop eieren kopen, want ondanks dat salmonella slechts 1 op de 30.000 eieren raakt, ligt het besmettingsrisico meestal in de bio-industrie ivm de conditie van de kippen. Bij uitloopkippen of biokippen loop je vrijwel geen risico.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
- Aantal honden: 2
renee-uk schreef:daar gaat dit topic dan ook over tootstoots schreef:Ik ben geen kenner.renee-uk schreef:het is niet dat ze een rauw ei niet wil, het is dat haar verrotte spijsverteringsstelsel er slecht op reageert.
ze heeft na een rauw ei dezelfde avond last van enorme winderigheid en de volgende dag steevast diarree en dat hoop ik te voorkomen door haar een gekookt ei te geven.
het is in elk geval het uitproberen waard, lijkt me
Maar als ze er slecht op reageert zou ik geen rauw ei meer geven.
Als ei dan moet. Zou ik het koken.
Wat ik bedoel te zeggen is volg je eigen gevoel.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- renee-uk
- Zeer actief
nou ze heeft een uur of wat geleden haar eerste gepelde 4 minuten gekookte eitje gehad hoor.
ze vond het heerlijk, ligt al een tijdje tegen mijn stoel aangeplakt en de winden waaien nog niet om de rotsen.
hopen maar dat dat zo doorzet en ze gewoon haar zondagse eitje kan blijven krijgen, al is het dan ook gekookt
ze vond het heerlijk, ligt al een tijdje tegen mijn stoel aangeplakt en de winden waaien nog niet om de rotsen.
hopen maar dat dat zo doorzet en ze gewoon haar zondagse eitje kan blijven krijgen, al is het dan ook gekookt

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Ruilen?renee-uk schreef:nou ze heeft een uur of wat geleden haar eerste gepelde 4 minuten gekookte eitje gehad hoor.

Gina heeft vandaag voor het eerst wat gesnoept wat minder handig was (een stuk wafel) en laat nu elk uur een boer. Is op zich niet erg, maar de geur die eraf komt!
Wat fijn dat Rita nu ook kan genieten van een ei. Hoe meer zij kan hebben, hoe meer je kunt afwisselen met de tussendoortjes en het eten.

- Minhie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Akita
- Zamunda
- Zeer actief
@Muk: RuilenMuk schreef:Ruilen?renee-uk schreef:nou ze heeft een uur of wat geleden haar eerste gepelde 4 minuten gekookte eitje gehad hoor.
hopen maar dat dat zo doorzet en ze gewoon haar zondagse eitje kan blijven krijgen, al is het dan ook gekookt![]()
Gina heeft vandaag voor het eerst wat gesnoept wat minder handig was (een stuk wafel) en laat nu elk uur een boer. Is op zich niet erg, maar de geur die eraf komt!
Wat fijn dat Rita nu ook kan genieten van een ei. Hoe meer zij kan hebben, hoe meer je kunt afwisselen met de tussendoortjes en het eten.

En een boer van een wafel kan nooit stinken

@Renee: hopelijk blijven de winden (en vooral de diarree natuurlijk) je bespaard

- renee-uk
- Zeer actief
we zullen zien 
als ik genoeg kan varieren vind ik het wel goed hoor muk, die diarree steeds als het niet goed gaat is toch ook niet fijn voor haar en van mij mag ze de rest van haar leven zonder buikpijn doorbrengen, denk dat ze die al lang genoeg gehad heeft, arm ding
nog steeds geen winden om de rotsen, maar ik klop het wel af voor alle zekerheid

als ik genoeg kan varieren vind ik het wel goed hoor muk, die diarree steeds als het niet goed gaat is toch ook niet fijn voor haar en van mij mag ze de rest van haar leven zonder buikpijn doorbrengen, denk dat ze die al lang genoeg gehad heeft, arm ding

nog steeds geen winden om de rotsen, maar ik klop het wel af voor alle zekerheid

- Hanneke2
- Zeer actief
Hier ook, rauw ei blieven ze niet, maar ze krijgen af en toe een (hardgekookt) eitje en als ze maar horen dat ik een ei aan het pellen ben staan ze direct met blije bekkies in de keuken.mim schreef:Hier vinden ze gekookte eieren veul lekkerder dan rauwe!
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Kirry
- Zeer actief
Super Renee! 

Het is een feestje als ik eieren kook. Geweldig leuk!
Haha, nu boert Gina gelukkig niet meer, dus dan hou ik haar liever zelf.Zamunda schreef: @Muk: Ruilen? Hier ligt onze lieftallige Laissah al ruim een half uur gigantisch te stinken naast me (scheten wel te verstaan). Als ik me een beetje beweeg komt er weer meer stank vrij die opgeslagen ligt in de dekens
.
En een boer van een wafel kan nooit stinken!

Gina weet van heel veel wat nieuw is wel bijzondere lichaamsgassen te produceren. Soms komt het er alleen via de voorkant uit, meestal via de achterkant, maar ook weleens via beide kanten. En stinken doet het altijd bij haar! Het is een gave.

- Zamunda
- Zeer actief
Muk schreef:Haha, nu boert Gina gelukkig niet meer, dus dan hou ik haar liever zelf.Zamunda schreef: @Muk: Ruilen? Hier ligt onze lieftallige Laissah al ruim een half uur gigantisch te stinken naast me (scheten wel te verstaan). Als ik me een beetje beweeg komt er weer meer stank vrij die opgeslagen ligt in de dekens
.
En een boer van een wafel kan nooit stinken!
![]()
Gina weet van heel veel wat nieuw is wel bijzondere lichaamsgassen te produceren. Soms komt het er alleen via de voorkant uit, meestal via de achterkant, maar ook weleens via beide kanten. En stinken doet het altijd bij haar! Het is een gave.

Nou, dan hou ik het voorlopig nog maar even bij Laissah

- yodi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): rottweiler
Nav dit topic dacht ik, kom ik geef Nelle ook een eitje, Nelle mijn allesvretertje, echt alles.
En? ze snuffelt aan het eitje en wat denk je? niets helemaal niets, ze liep weg, dus heb ik het heerlijke zacht gekookte eitje maar zelf opgepeuzeld mmmm.
En? ze snuffelt aan het eitje en wat denk je? niets helemaal niets, ze liep weg, dus heb ik het heerlijke zacht gekookte eitje maar zelf opgepeuzeld mmmm.

- renee-uk
- Zeer actief
het is goed gegaan hoor, rietjes eerste, gepelde, 4 minuten gekookte eitje, geen vieze scheten en geen spuitpoep.
ik ben blij en rietje ook denk ik

ik ben blij en rietje ook denk ik

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Dat hangt er vanaf of ze het graag met een lepelje wil etenrenee-uk schreef:dat is dan al één pluspuntjeNanna schreef:Van Robert vd Molen himself heb ik geleerd dat gekookt veel beter is. Omdat daar veel meer van opgenomen wordt.
dan moet ik nu nog weten of het dan hard, zacht of ergens in het midden gekookt moet worden

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- renee-uk
- Zeer actief
ja nog ff, slabbetje om ook nog zekerJaap* schreef:Dat hangt er vanaf of ze het graag met een lepelje wil etenrenee-uk schreef:dat is dan al één pluspuntjeNanna schreef:Van Robert vd Molen himself heb ik geleerd dat gekookt veel beter is. Omdat daar veel meer van opgenomen wordt.
dan moet ik nu nog weten of het dan hard, zacht of ergens in het midden gekookt moet worden

ze krijgt haar 4 minuten gekookte ei door haar eten geprakt en daar doet ze het maar mee

- renee-uk
- Zeer actief
nee en ook geen eierdopjeJion schreef:Geen toefje peterselie?

- Zamunda
- Zeer actief
En ze moet ook al op de grond liggen
!

- renee-uk
- Zeer actief
ik wou net typen: en ze mag ook al niet op de bank
was je me net voor
was je me net voor

- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Zie je, het is veel beter voor Tay dat hij bij mij blijft! 
Mooi dat Rietje haar eitje nu wel goed viel! Tessa heeft een stalen maag, zolang ze geen brok eet, maar Tay is wel wat gevoeliger. Een ei gaat gelukkig goed, want dat vindt hij heerlijk

Mooi dat Rietje haar eitje nu wel goed viel! Tessa heeft een stalen maag, zolang ze geen brok eet, maar Tay is wel wat gevoeliger. Een ei gaat gelukkig goed, want dat vindt hij heerlijk
- renee-uk
- Zeer actief
tiet heeft geen klachten hoor, die is geheel en al van de wereld na een fikse boswandeling en een bak eten.
ze ligt op de mat te snurken, dat dan weer wel

- renee-uk
- Zeer actief
smoesjesTessaThomas schreef:Zie je, het is veel beter voor Tay dat hij bij mij blijft!![]()

- Zamunda
- Zeer actief
't Arme beest weet gewoon niet beterrenee-uk schreef:tiet heeft geen klachten hoor, die is geheel en al van de wereld na een fikse boswandeling en een bak eten.

- renee-uk
- Zeer actief
beide natuurlijk: ordnung muss seinJion schreef:Of ze durft er gewoon niks van te zeggen.Zamunda schreef:'t Arme beest weet gewoon niet beterrenee-uk schreef:tiet heeft geen klachten hoor, die is geheel en al van de wereld na een fikse boswandeling en een bak eten.
ze ligt op de mat te snurken, dat dan weer wel.

- Zamunda
- Zeer actief
Inderdaad! Als je ziet hoe Renee hier op het forum al tekeer gaat en mensen zomaar even een flinke veeg uit de pan geeft... dan bedenk je je wel twee keer als je écht in haar buurt bentJion schreef:Of ze durft er gewoon niks van te zeggen.Zamunda schreef:'t Arme beest weet gewoon niet beterrenee-uk schreef:tiet heeft geen klachten hoor, die is geheel en al van de wereld na een fikse boswandeling en een bak eten.

Arme, arme Rietje tietje. Mijn hart huilt

- renee-uk
- Zeer actief
te laat, ik had al antwoord gegevenZamunda schreef:Inderdaad! Als je ziet hoe Renee hier op het forum al tekeer gaat en mensen zomaar even een flinke veeg uit de pan geeft... dan bedenk je je wel twee keer als je écht in haar buurt bentJion schreef:Of ze durft er gewoon niks van te zeggen.Zamunda schreef:'t Arme beest weet gewoon niet beterrenee-uk schreef:tiet heeft geen klachten hoor, die is geheel en al van de wereld na een fikse boswandeling en een bak eten.
.
Arme, arme Rietje tietje. Mijn hart huilt.

en ja je hebt gelijk, ze is heul zielug dat rietje