Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Fokkers vervolgen wegens plegen misdrijf?
Moderator: moderatorteam
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Re: Fokkers vervolgen wegens plegen misdrijf?
10 jaar per monster, of de komende 10 jaar alle monsters? En daarna?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
Melanie 74
Geen idee hoe de Raad dat doet, maar het bloed van onze fokhonden en hun pups gaan naar de Tierärztliche Hochschule Hannover waar Prof. Dr. Blabla Distl het opslaat en laatst is er een oproep geweest om de honden te onderzoeken op oogziektes voor het ontwikkelen van een test.silvester schreef:Jaap* schreef:Even geheel terzijde, maar dát zou al mijn alarmbellen doen afgaan.kyechu schreef:het lab waar de Raad van Beheer mee in zee zal gaan slaat dit materiaal voor de duur van 10 jaar gratis op.
Dat riekt verdacht veel naar '10 jaar tijd om ervoor te zorgen dat ze daarna niet meer zonder ons kunnen'.
Als ik de rvb zou zijn zou ik wel 10x nalezen waar ik precies mijn handtekening onder zet![]()
Geen idee wat je hier mee bedoelt, maar dat maakt ook niet uit, als je geen fokker bent hebt je er ook niets mee te maken![]()
Het bloed wordt namelijk voor de verkoop van de puppen al afgenomen (bij de fokker dus), en zo'n database is ook alleen handig voor fokkers, zodat dit gerichter erfelijke ziektes kunnen uitsluiten.
Nu was het een test op oogziektes wat "helaas" geen probleem is binnen ons ras. Maar ik werk graag wel mee, stel over 5 jaar duikt er een erfelijke ziekte op. En ze kunnen terug grijpen naar 20 jaar terug en daar wel mee onderzoeken.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben helemaal niet tegen DNA opslag als dat voor het ontdekken van markers van ziekten gebruikt wordt. Maar je gelooft toch zelf niet dat zo'n lab dat zomaar gratis en uit zichzelf voor "ons" gaat doen ?
Ten eerste doet van Haeringen helemaal zelf geen onderzoek naar markers.
Ten tweede kunnen ze met de DNA marker voor de afstamming helemaal niks anders dan afstamming bewijzen. Dus bewaren ze echt de hele swab ? En dan ? Dan vragen ze je vriendelijk of je het zou willen melden als jouw hond iets zou mankeren in de komende 10 jr omdat ze dat dan kunnen gebruiken om een nieuwe marker te vinden ? Kijk wat een openheid er nu is, dat doet toch nagenoeg niemand uit zichzelf ? Stel je voor zeg, dat iemand erachter komt dat jouw hond iets mankeert
Of gaan ze uit zichzelf al die monstertjes langs als ze een nieuwe test hebben en dan bellen ze je op als jouw hond toevallig drager is of lijder ergens van ?
Ten eerste doet van Haeringen helemaal zelf geen onderzoek naar markers.
Ten tweede kunnen ze met de DNA marker voor de afstamming helemaal niks anders dan afstamming bewijzen. Dus bewaren ze echt de hele swab ? En dan ? Dan vragen ze je vriendelijk of je het zou willen melden als jouw hond iets zou mankeren in de komende 10 jr omdat ze dat dan kunnen gebruiken om een nieuwe marker te vinden ? Kijk wat een openheid er nu is, dat doet toch nagenoeg niemand uit zichzelf ? Stel je voor zeg, dat iemand erachter komt dat jouw hond iets mankeert
Of gaan ze uit zichzelf al die monstertjes langs als ze een nieuwe test hebben en dan bellen ze je op als jouw hond toevallig drager is of lijder ergens van ?
- kyechu
- Actief
- Mijn ras(sen): Lhasa Apso
- Aantal honden: 2
Nee, enkel de opslag is gratis, en voor het ontwikkelen van een DNA test moet betaald worden.sirene schreef:Ik ben helemaal niet tegen DNA opslag als dat voor het ontdekken van markers van ziekten gebruikt wordt. Maar je gelooft toch zelf niet dat zo'n lab dat zomaar gratis en uit zichzelf voor "ons" gaat doen ?
Klopt, het VHL is enkel een test lab, maar het VHL is niet het enige laboratorium dat nog in de race is.sirene schreef:Ten eerste doet van Haeringen helemaal zelf geen onderzoek naar markers.
Nee, het uit het wangslijn geïsoleerde DNA wordt opgeslagen, niet de swab. De swab is daarna nutteloos, afval. Het DNA profiel dat uit een gedeelte van het geïsoleerde DNA gemaakt wordt is enkel bruikbaar voor afstammingscontrole, maar omdat de rest van het DNA opgeslagen wordt blijft dit beschikbaar voor toekomstig wetenschappelijk onderzoek.sirene schreef:Ten tweede kunnen ze met de DNA marker voor de afstamming helemaal niks anders dan afstamming bewijzen. Dus bewaren ze echt de hele swab ?
Er wordt niks aan het lab waar het DNA opgeslagen ligt gemeld, maar aan de betreffende rasvereniging. Het initiatief tot het laten ontwikkelen van een nieuwe test ligt bij rasverenigingen.sirene schreef:En dan ? Dan vragen ze je vriendelijk of je het zou willen melden als jouw hond iets zou mankeren in de komende 10 jr omdat ze dat dan kunnen gebruiken om een nieuwe marker te vinden ? Kijk wat een openheid er nu is, dat doet toch nagenoeg niemand uit zichzelf ? Stel je voor zeg, dat iemand erachter komt dat jouw hond iets mankeert![]()
Het antwoord op deze vraag weet je zelf al. Het is echter wel zo dat als het DNA van jouw honden opgeslagen ligt en er komt een nieuwe test beschikbaar, je dat DNA dan heel gemakkelijk kunt laten testen.sirene schreef:Of gaan ze uit zichzelf al die monstertjes langs als ze een nieuwe test hebben en dan bellen ze je op als jouw hond toevallig drager is of lijder ergens van ?
- kyechu
- Actief
Inge, ik moet bij het beantwoorden van je vraag helaas in herhaling vallen. Zoals ik op de vorige pagina van dit topic al schreef:Inge O schreef:wat me weer bij mijn oorspronkelijke vraag brengt - waarom dan bloed?kyechu schreef: Nee, het uit het wangslijm geïsoleerde DNA wordt opgeslagen, niet de swab. De swab is daarna nutteloos, afval. Het DNA profiel dat uit een gedeelte van het geïsoleerde DNA gemaakt wordt is enkel bruikbaar voor afstammingscontrole, maar omdat de rest van het DNA opgeslagen wordt blijft dit beschikbaar voor toekomstig wetenschappelijk onderzoek.
Van EDTA bloed is bewezen dat dit langer dan 20 jaar houdbaar is wanneer het opgeslagen wordt. Uit dit bloed kan te allen tijden opnieuw DNA geïsoleerd worden.
Met een swab wordt wangslijm afgenomen. Hieruit wordt DNA geïsoleerd. Dat DNA wordt vervolgens opgeslagen, niet de swab zelf. DNA op swabs is namelijk gevoeliger voor afbraak/contaminatie dan geïsoleerd DNA dat in een stabiliserende buffer opgeslagen wordt. Van DNA is bekend dat het, indien het opgeslagen wordt, degradeert. Er kan nooit gegarandeerd worden dat het onbeperkt houdbaar is. Er wordt nog niet lang genoeg gebruikt gemaakt van swabs om te kunnen garanderen dat het hiermee afgenomen DNA meer dan 10 jaar houdbaar is.
Indien je gedurende lange tijd toegang wilt hebben tot het DNA van een hond is de enige bewezen methode hiervoor het opslaan van EDTA bloed van de hond, waaruit te allen tijden opnieuw DNA geìsoleerd kan worden.
Ik hoop dat het je nu wel duidelijk is.
- kyechu
- Actief
Heb je wel eens geprobeerd om de eigenaar van een hond waarbij een erfelijke afwijking geconstateerd is zover te krijgen om naar de dierenarts te gaan om bloed of wangslijm af te laten nemen zodat het DNA van die hond beschikbaar komt voor wetenschappelijk onderzoek? Ik wel, en ik heb diverse keren, ondanks dat ik steeds aangeboden heb om de kosten die hiermee gemoeid zijn voor mijn rekening te nemen, bot gevangen.Inge O schreef:nee, nu nog niet, dus je bent er niks mee tot het moment dat je (jaren) later van een bepaald individu meer gegevens (qua ziekte en gezondheid) krijgt - wat is er op tegen om dan dna af te nemen? wat win je ermee om in het wilde weg kasten vol te hebben vóór je iets van die individuen weet qua ziekte/gezondheid?kyechu schreef:Nee, NU nog niet, en daarom ga je dat DNA dus voor langere tijd opslaan zodat het gebruikt kan worden zodra die wél gegevens beschikbaar zijn!Inge O schreef:en dat bedoel ik dus - die gegevens heb je dus niet van al die puppen waarvan het dna is opgeslagen.kyechu schreef: Daar heb je dus DNA voor nodig. Je hebt dan het DNA van een aantal lijders en van een aantal controle dieren (honden van boven de 8 jaar welke klinish vrij zijn) nodig.
Als dat DNA reeds opgeslagen ligt wordt het een stuk gemakkelijker, want dan hoeft de eigenaar alleen nog maar toestemming te geven om het te gebruiken.
- kyechu
- Actief
Ik geef het op...Inge O schreef:je moet niet zo roepen, dat zwartgemaakte is toch echt wat je zelf zei hoor.kyechu schreef:Inge, ik moet bij het beantwoorden van je vraag helaas in herhaling vallen. Zoals ik op de vorige pagina van dit topic al schreef:Inge O schreef:wat me weer bij mijn oorspronkelijke vraag brengt - waarom dan bloed?kyechu schreef: Nee, het uit het wangslijm geïsoleerde DNA wordt opgeslagen, niet de swab. De swab is daarna nutteloos, afval. Het DNA profiel dat uit een gedeelte van het geïsoleerde DNA gemaakt wordt is enkel bruikbaar voor afstammingscontrole, maar omdat de rest van het DNA opgeslagen wordt blijft dit beschikbaar voor toekomstig wetenschappelijk onderzoek.
Van EDTA bloed is bewezen dat dit langer dan 20 jaar houdbaar is wanneer het opgeslagen wordt. Uit dit bloed kan te allen tijden opnieuw DNA geïsoleerd worden.
Met een swab wordt wangslijm afgenomen. Hieruit wordt DNA geïsoleerd. Dat DNA wordt vervolgens opgeslagen, niet de swab zelf. DNA op swabs is namelijk gevoeliger voor afbraak/contaminatie dan geïsoleerd DNA dat in een stabiliserende buffer opgeslagen wordt. Van DNA is bekend dat het, indien het opgeslagen wordt, degradeert. Er kan nooit gegarandeerd worden dat het onbeperkt houdbaar is. Er wordt nog niet lang genoeg gebruikt gemaakt van swabs om te kunnen garanderen dat het hiermee afgenomen DNA meer dan 10 jaar houdbaar is.
Indien je gedurende lange tijd toegang wilt hebben tot het DNA van een hond is de enige bewezen methode hiervoor het opslaan van EDTA bloed van de hond, waaruit te allen tijden opnieuw DNA geìsoleerd kan worden.
Ik hoop dat het je nu wel duidelijk is.kyechu schreef:Heb je wel eens geprobeerd om de eigenaar van een hond waarbij een erfelijke afwijking geconstateerd is zover te krijgen om naar de dierenarts te gaan om bloed of wangslijm af te laten nemen zodat het DNA van die hond beschikbaar komt voor wetenschappelijk onderzoek? Ik wel, en ik heb diverse keren, ondanks dat ik steeds aangeboden heb om de kosten die hiermee gemoeid zijn voor mijn rekening te nemen, bot gevangen.
Als dat DNA reeds opgeslagen ligt wordt het een stuk gemakkelijker, want dan hoeft de eigenaar alleen nog maar toestemming te geven om het te gebruiken.
maar als je er zeker van wil zijn dat een hond een bepaalde afwijking heeft zal je er toch sowieso al mee naar de da moeten?
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Hier, een lezing over dit onderwerp:
http://www.cynocampus.nl/product/aanspr ... ober-2013/
http://www.cynocampus.nl/product/aanspr ... ober-2013/
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Er eentje die ik mis.....