Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hele nare plekken in de nek

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Hele nare plekken in de nek

Ongelezen bericht door Fizgig »

Bruno heeft iets, nogal ernstig. Hij heeft in zijn nek allemaal hele nare plekken, grotere en kleinere huidontstekingen, bultige korsten. Ik heb zitten googlen maar ik denk dat het gaat om pyodermie. Ik denk ook dat ik weet hoe het komt, na veel puzzelen, Bruno slaapt meestal ondersteboven op zijn rug. Zijn kop ligt dan dus ondersteboven en daardoor plooit zijn nek, waar hij op ligt. Ik denk dat er daardoor een warm, broeierig klimaat ontstaat, waar nu dus een enorm gebied onder de huidontstekingen zit. Bruno loopt eigenlijk nooit echt onder dingen door namelijk, ook niet met planten. Maar dat is ook nog een mogelijkheid, een omgevingsallergie. Vlooien heb ik hem voor behandeld en mijn vlooienallergiekat is vrij van bulten dus dat is het niet.

De plekken zijn vrij snel ontstaan, in twee dagen ongeveer, ik voelde gisteren een grote plek (toen dacht ik dat het gewoon een wond was), en een paar kleinere korstjes, vandaag zijn het veel meer plekken en ook dikker en ontstoken. Het gaat wel iets verder dan een hotspot, vrees ik, korsten met etter erin, echt vreselijk. We knuffelen veel met hem en ik heb in het weekend niks gevoeld. Ik denk dus dat het vrij snel is gegaan. Ik heb nu (ja, ik weet het, heiligschennis voor een plukhond) voorzichtig het hele gebied geschoren omdat het natuurlijk goed onderzocht moet kunnen worden. En het is echt een vreselijk gezicht. Ook zodat ik weet of het gebied nog uitbreidt of niet. Het lijkt nu stil te staan, er staat natuurlijk een afspraak voor morgen. Hij is niet lekker ervan maar wil nog naar buiten, eet, poept en piest nog goed.

Ik had al aan hem gemerkt dat er 'iets' aan de hand was, al dagen eigenlijk. En nu dit. Hij gedraagt zich erg slecht buiten naar andere honden toe en fietsers ed. Dus ik wist wel dat er iets aan de hand moest zijn. Dus ik laat ook zijn bloed nakijken, het zou kunnen dat er een medische oorzaak aan ten grondslag ligt en dat wil ik dan wel weten. Ik heb een foto maar hij is wel heel erg:

Afbeelding
Afbeelding

We hebben de plukmevrouw maar op de hoogte gesteld want daar stond een afspraak voor voor vrijdag, dat we nog niet weten of dat door kan gaan, aangezien we nog niet weten wat het is. Als het wel een soort parasiet is, zou het besmettelijk kunnen zijn. Hij is nog niet helemaal plukrijp. We borstelen zijn vacht wel regelmatig maar hij zwemt nooit en we wassen hem ook nooit omdat ie nooit vies is eigenlijk, haha. We drogen hem altijd af als ie nat is geregend. Maar wie weet worden het te komende tijd wel anti-bacteriële baden voor Bruno. Ik vind het zo erg voor hem. Nou ja, morgen weten we vast meer.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Re: Hele nare plekken in de nek

Ongelezen bericht door Lunatic »

Moeilijk, het kan eigenlijk van alles zijn :ugh:
Allergische reactie op het antivlooienspul, een verdwaalde vlo (die vind je niet altijd) voedsel allergie, maar ook een hotspot.
Bij Luna beginnen hotspots ook zo, die komen door het spelen (hoektandjes van de andere honden)

Het lijkt mij eigenlijk sterk dat het broeiplekken zijn van het op z'n rug liggen, dat zou je dan eerder verwachten als het erg warm weer is en niet nu het behoorlijk afgekoeld is.

Kortom, naar de DA en laten onderzoeken, succes :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Dat ziet er niet fijn uit :(: Succes morgen bij de da en beterschap voor het ventje!
Yeufke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Yeufke »

Oei. Dat is niet niks.
Hopelijk kan de da je vertellen wat het precies is en belangrijker nog, hoe Bruno er weer vanaf komt.
Succes morgen.
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Als eerste hulp kun je hem (of iig die plekken) al wassen met badedas, want dit soort plekken kunnen in no time enorm uitbreiden.
Fizgig
Zeer actief

Dank jullie. Het gebied breidt zich niet verder uit, voor nu dan, maar ik durf er eigenlijk niet goed aan te zitten nu met sop enzo. Het ziet er ook erg pijnlijk uit, de grote korsten zijn gescheurd in het midden en daar zie je pus zitten. Het is echt een beetje horror, vind ik, Bruno heeft wel eens hotspots gehad maar dit ziet er wel erger uit, dikke, harde korsten. De huid is ook helemaal stijf ofzo, een geheel geworden door onderhuidse zwelling. Alsof er allemaal muggen in zijn nek hebben zitten prikken, of wespen ofzo.

Ik heb een koude doek er even op gelegd maar dat vindt ie niet zo prettig. Stresskip als ik ben, zit ik om de tien minuten te voelen of het gebied zich niet uitbreidt, dus komt goed. Denk ik. Maar het was wel even schrikken, ik dacht al, hoe komt ie in godesnaam aan een wond bovenop zijn kop? Maar goed, het is nog even onduidelijk waar het door komt idd, ik dacht eerst de halsband. Zou het de vlooienpipet kunnen zijn geweest, die heb ik drie weken geleden gegeven, ongeveer. Maar ja, nu nog een pipet erbij, kan niet want daarvoor is het te rauw en ontstoken. Ik weet dat er altijd een verdwaalde vlo kan zitten maar Bruno heeft een allergietest gehad en daar kwam geen vlooienallergie uit. Maar goed, die kunnen ze ook ineens ontwikkelen helaas.

Het zint me niks dat iets zo snel om zich heen kan grijpen, dan denk ik toch, heeft ie een verminderde weerstand oid? Maar goed, dat kan natuurlijk op zich altijd gebeuren bij een hond, hoeft niet meteen iets ernstigs te zijn ofzo. Hij is wel een beetje zielig want hij wil niet eens echt naar buiten nu. Vanmiddag nog wel maar nu ligt ie te snurken, arme jongen!
Fizgig
Zeer actief

Mm, het gebied breidt zich wel wat uit naar zijn borst, maar alleen hele kleine plekjes. k ga hem nu ook niet helemaal kaal scheren. Maar het staat dus ook zeker niet stil. Ik zat te denken, ik zal wel niet ontkomen aan een shot cortico's? Als het om een gist, schimmel of parasiet gaat, is dan de standaard procedure cortico's, vroeg ik me af. Dan kan ik daar nu alvast over nadenken namelijk. Als het maar stopt en weer geneest, denk ik dan maar.

Ik zat te denken, hij heeft de afgelopen twee weken wel vaak een half natte vacht gehad door de regen en het is nog vrij warm, boven de 15 graden, dus misschien toch een soort broei? Hij ligt dus meestal te pitten terwijl hij op dat gebied ligt namelijk.
Fizgig
Zeer actief

Jion schreef:Dat ziet er naar uit Fizgig. :blauwoog: Mijn eerste gedachte is voedselallergie omdat het lijkt op de plekken (korsten en daarna wonden op kop en nek) die onze kat had bij een allergische reactie.
Horror he. Zou best kunnen idd, voedselallergie, het zit rondom de bek eigenlijk, alhoewel nog niet onder zijn kin. Wel op zijn borst nu ook. Zo gek. Ik voel ze ook tussen zijn ogen. Ik vraag me af of ie dat meteen kan zien of kan testen oid, wat het is, zou wel fijn zijn. Hij eet al weinig granen omdat Shelly daar niet goed tegen kan en hij zelf ook wat neiging heeft tot huidproblemen. Ik ga even nadenken of ie nog iets heeft gegeten wat ie normaal nooit krijgt, dat is wel een goeie.

Hij heeft wel eens hotspots gehad maar dit lijkt iets dikker, de korsten. En ze zitten ook echt vast, als ik het los ga proberen te pulken, verschijnt er al snel rood dus dat doe ik maar niet meer. Vlooien behandel ik dus ook preventief, ik heb ook een kat met vlooienallergie dus ik moet ook wel. We hebben een afspraak om half twee, misschien dat we eerder terecht kunnen. Maar ja, het is ook geen spoedgeval ofzo. Al kan zo'n infectie wel levensbedreigend worden, theoretisch dan. Denk dat ik hem toch maar even ga tempen.
Fizgig
Zeer actief

Het gekke is dat hij nauwelijks jeuk lijkt te hebben ervan. Hij krabt af en toe aan zijn oren maar niet meer dan normaal. Maar ik las al ergens dat het soms meer pijn doet dan dat het jeukt en het ziet er ook pijnlijk uit. Ik heb hem ook maar even getempt, geen koorts gelukkig. Netjes 38,0.

Ja, ik wil wel weten wat de oorzaak is, ik ga het niet blijvend onderdrukken met prednison. Misschien dat ie voor nu een injectie krijgt maar ik wil geen tabletten. Hopelijk is het iets wat je makkelijk kunt behandelen of vinden we de oorzaak snel. Er zit nu dus een blaas/blaar ook, eentje vol viezigheid, een grote pukkel eigenlijk. En ik zie meer plekken waar er eerst een blaar zat met pus, die dan opengaat en een korst krijgt. Het is een vies praatje. Ik laat die pukkel maar intact, dan kan de dierenarts het hopelijk morgen ook zien.
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

He verdorie dat ziet eruit. Denk dat je de tijd vooruit zit te te duwen naar morgen de dierenarts.
Ik zou er nu niks aandoen niks opsmeren zo laten. Eerst bloedonderzoek voordat er gespoten gaat worden met de prednison.
Heeft hij de afgelopen dagen toevallig door struiken gelopen? Bereklauw?
In ieder geval sterkte met hem.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

Rea schreef:He verdorie dat ziet eruit. Denk dat je de tijd vooruit zit te te duwen naar morgen de dierenarts.
Ik zou er nu niks aandoen niks opsmeren zo laten. Eerst bloedonderzoek voordat er gespoten gaat worden met de prednison.
Heeft hij de afgelopen dagen toevallig door struiken gelopen? Bereklauw?
In ieder geval sterkte met hem.
Dankjewel. Volgens mij zijn de meeste berenklauwen nu wel uitgedroogd en dood. Maar dat is wel echt zo'n plant ervoor, ja, en er staan er best veel in ons loslooppark. Hij duikt wel eens de struiken in en dan kan ik ook niet altijd precies zien wat ie daar doet. Maar er staan er echt veel, ik vraag me af of ze dat niet weg kunnen halen. Het park wordt heel netjes bijgehouden, alleen die rotberenklauwen overal, snap ik niet. Ze zaaien zichzelf ook weer uit steeds.

Ik zit wel te denken, het is precies het gebied wat ik vaak masseer bij hem. Hij heeft snel last van stijve nekspieren omdat zijn kop zo enorm groot is. Zou ik iets aan mijn handen kunnen hebben gehad misschien? Cosmetica, parfum, schoonmaakmiddelen, etc. Dat is ook nog een mogelijkheid want dan heb je het over nog meer allergenen.

Ik vind steroïden ook niks, alleen weet ik van mijn dierenarts dat ie nogal van het doorpakken is, dus nu een spuit erin omdat het gewoon noodzaak is, om de boel te stoppen, zou hij heel goed voor kunnen stellen. En dan neemt ie wel schraapsels, neem ik aan. Ik neem aan dat ie daarmee begint eigenlijk, net als met bloed afnemen, hij is altijd heel grondig. Maar soms is het niet anders, het is voor mij een soort noodzakelijk kwaad want voor sommige situaties, heb je niet veel andere opties. Ik wil wel dat het stopt, en dat ie zometeen niet helemaal bedekt is met pussende korsten. Mijn kat met astma, moest ik ook anderhalf jaar lang prednison geven, anders was ie gestikt. Nu heeft ie diabetes, maar ja, had ik hem dan moeten laten stikken.

Mijn dierenarts geeft altijd heel veel informatie, zeker als je kritisch bent, en dat ben ik. Maar ik vertrouw ook op zijn oordeel, als hij denkt dat het nu echt nodig is, ga ik daar wel in mee. Maar niet voor meer dan een injectie. Misschien is het ook wel zo dat er iets heel anders nodig is hoor, zoals antibacteriële shampoo en zalf, oid. Ik hoop het maar.

Bruno lijkt er trouwens niet veel last van te hebben, hij is wel hangerig en gedraagt zich buiten dus slechter, maar hij schudt niet met zijn kop en probeert er niet aan te krabben. Eet als een bouwvakker. Hij wilde 's avonds toch nog even naar buiten, dus ik had me gelukkig vergist in zijn humeur. En hij komt niet overdreven veel bij me zitten, wat ie normaal wel doet als ie aandacht en knuffels nodig heeft, haha. En geen koorts, dus het lichaam kan de ontstekingen nog handelen. Maar ja, ik denk niet dat ik kan slapen vannacht want ik maak me best zorgen. Stel dat...en wat nou als...zo gaat het in mijn hoofd nu steeds, zucht.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Lijkt op wat Numa op zijn neus had.
Ik heb een ab-kuur gehad en dermapet om te smeren, toen werd het snel weer rustiger. Tot nu toe is het niet meer teruggekomen
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Nou zeg, de arme schat! Ik heb er geen ervaring mee dus kan weinig anders dan je heel veel sterkte en beterschap te wensen :flower:
Fizgig
Zeer actief

Inge schreef:Lijkt op wat Numa op zijn neus had.
Ik heb een ab-kuur gehad en dermapet om te smeren, toen werd het snel weer rustiger. Tot nu toe is het niet meer teruggekomen
Hee, dat klinkt goed. Ik hoop ook op zoiets eigenlijk. Ik zag idd ook veel foto's toen ik ging googlen met plekken op de snuit. Er zit nog niks op zijn neus maar wel bij zijn kaken enzo.
Fizgig
Zeer actief

Gollum schreef:Nou zeg, de arme schat! Ik heb er geen ervaring mee dus kan weinig anders dan je heel veel sterkte en beterschap te wensen :flower:
Dankjewel, snik, mijn arme menneke. Nou ja, komt ook wel weer goed, neem ik aan maar het is niet leuk.
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Sacha van mij heeft dit soms ook. Dat is dan weer een uitbraak van haar allergie. Het begint vaak in haar nek en als ik niet snel genoeg ingrijp dan zit ze van kop tot staart onder. Ook zij lijkt er altijd weinig last van te hebben. Helaas is bij haar meestal Prednison de enige oplossing. Sterkte voor Bruno!
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Afkrabsels laten nemen door de DA. Als daar niets uitkomt bloed laten trekken voor atopietest. Reactie op vlooienspul zou ook nog kunnen, maar na drie weken lijkt me dat rijkelijk laat. Is Bruno ook jeukerig?
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Al bij de DA geweest? Hoe gaat het nu met Bruno?
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Fizgig
Zeer actief

We zijn net thuis, het is idd pyodermie, flinke huidontstekingen. De oorzaak is onbekend maar hij moet een lange antibiotica kuur. Geen prednison gelukkig. Hij heeft ook geen schraapsel afgenomen, omdat het dus door heel veel dingen kan zijn veroorzaakt, kun je wel gaan zoeken maar dat wordt een lange zoekweg. De grootste kans is dat het door broei is ontstaan, dat denkt mijn dierenarts ook, door de plek en de verspreiding, maar een allergie zou ook heel goed kunnen. Een schimmel of gist vond ie minder waarschijnlijk. Het is meer een huidprobleem dan een allergieprobleem, dat moet behandeld worden.

Hij heeft ook, heel eng, een gezwelletje in de nek zitten, dat is waarschijnlijk goedaardige huidkanker, dat hoort bij pyodermie en gaat waarschijnlijk weg door de kuur. Als het niet weggaat, moeten we terugkomen. We hebben nu een kuur mee voor twee weken want hij wil dat we dan bellen hoe het gaat. En dan krijgen we de rest, in totaal 6 weken antibiotica.

En de oorzaak, het kan dus zo zijn dat het iets eenmaligs was, door broei of door een allergie. Als het terugkomt, weet je natuurlijk genoeg, dan moet je verder gaan zoeken. Maar voor nu gewoon behandelen dus. Ben ik het ook wel mee eens, er zijn zoveel allergenen in de omgeving, het is erg lastig om uit te vogelen welke het is. En voedselallergie, houden we natuurlijk ook in de gaten, als dat het is, zal het niet herstellen, neem ik aan. Of dan komt het weer terug.

Dus eigenlijk wel wat ik dacht dat het was, hij schrok niet eens zo van dat gezwel, dat schijnt meestal goed te genezen. Ik had er ook al over gelezen dus ik schrok ook niet zo, haha. Maar ja, arme Bruno moet dus herstellen, en veel pillen eten. Van buitenaf, gewoon aan de lucht laten drogen en niet wassen, het moet indrogen, zeg maar. Wel vervelend nu de herfst begint want een natte vacht is dus niet zo'n goeie.

Hij vond hem wat te dik, nou moe, ik vind het wel meevallen. Maar ja, dokters hebben altijd gelijk natuurlijk, zucht, dus er moet wat af. Hij is 52 nog steeds maar dat vindt ie teveel. Alleen nu moet ik dus bedenken hoe ik hem af laat vallen, en tegelijkertijd de pillen erin krijg twee keer per dag, want dat gaat natuurlijk het best met een plakje leverworst. Zeker als je heel zielig bent, haha.
Fizgig
Zeer actief

Dankjewel. Komt vast goed. Bruno is verder heel gezond en fit. Hij is dan wel een beetje te dik maar hij sprint elke dag veel en graag. Wandelen wil ie de hele dag wel. De dierenarts vindt hem heel leuk, hihihi, hij staat elke keer als ie klaar is hem te knuffelen, ooo, leuke hond, zegt ie dan. Hij is ook heel braaf altijd. Hij wilde wel voortijdig de tafel af natuurlijk want mijn dierenarts praat altijd erg lang. Zo grappig, dan vraag ik tussendoor, mag ie er alweer af, en dan zegt ie nee, en babbelt gewoon verder, hahaha.

Maar hij is altijd heel enthousiast over zijn gebit enzo. En zijn hart was ook goed. De rest van zijn lichaam had ie geen bultje of plekje, dus verder is ie wel door de APK, zeg maar, haha. Heupen vind ie zelfs goed. Bruno heeft er eigenlijk ook niet veel last van, de plekken zijn nu nog meer ingedroogd dus ik denk dat ze wel iets minder zeer doen. Gisteren waren ze nog pussiger, zeg maar.

Shelly moest ingeënt en die was stom bezig zeg, helemaal tegen me aanleunen, hahaha. Ze beet hem nog net niet, gelukkig niet gegromd. En ik kwam erachter dat mijn dierenarts uit zichzelf niet alle entingen geeft, dus niet de driejaarlijkse elk jaar. Toffe peer die man.
Fizgig
Zeer actief

Jion schreef:Enten hoeft in principe maar één keer hoor. :wink:
Wat bedoel je, dat je één keer ent en daarna niet meer? Dat doen meer mensen maar ik wil zelf wel gewoon enten. Alleen geven veel dierenartsen de cocktail elk jaar en dat hoeft ook weer niet. Die hebben ze vorig jaar gehad allebei.
Fizgig
Zeer actief

Jion schreef:Ik bedoel inderdaad één keer en dan voor de rest van hun leven niet meer. Maar dat is ieders eigen keuze inderdaad. :D
Ja, ik weet het. Ik denk zelf dat het niet zoveel kwaad kan. Mijn dierenarts moet toch ook ergens van leven, hahaha. Arme man, hij ziet ons bijna nooit terwijl we 13 dieren hebben. En laatst is er nog een konijn overleden die hij een week daarvoor had gecastreerd. Hij baalde ervan als een stekker, zag ik. Maar goed, er loopt een discussie over de entingen, ik ga maar ff kijken.
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Ik hoop voor hem en jou dat het met deze lange kuur over is en nooooooit meer terug komt.
Afbeelding
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Och arme Bruno. Ik hoop dat het gewoon met die kuur overgaat! :flower:
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Hopelijk knapt Bruno snel op :ok:
Fizgig
Zeer actief

Bedankt. Ik kan ook alleen maar hopen dat het niet terugkomt, de kans is wel aanwezig natuurlijk. Dan zullen we moeten gaan zoeken naar de oorzaak. Hij heeft wel eerder huidontstekingen gehad maar niet zo erg en diep. Ik ga er iig opletten dat hij niet met een natte vacht op zijn rug gaat liggen slapen, dat zou ook een oorzaak kunnen zijn namelijk. De dierenarts zei ook, zijn nek heeft veel plooien, dus daar heb je altijd meer kans op dit soort problemen. Als ie geplukt is, zie je dat ie veel rimpels op zijn kop heeft ook, er schijnt een beetje bordeaux hond door te zitten.

Nu zit ik wel een beetje te dubben. Want mijn dierenarts zegt dat Bruno minder kans heeft op huidontstekingen als ik hem zou scheren ipv plukken. Als je plukt, laat je de haarfollikels minder met rust van wanneer je scheert, zegt hij. En de afspraak voor morgen, gaat al niet door, hij moet eerst een beetje herstellen, vind ik. Ik neem aan dat de trimmers van het forum het niet met hem eens zullen zijn, omdat je de dode haren dan niet weghaalt, waardoor ze juist meer kans maken op ontstekingen. Ik weet niet wie gelijk heeft. Nou ja, ik kan er nog even over nadenken. Maar de gezondheid van zijn huid is voor mij wel veel belangrijker dan hoe hij eruit ziet. Hij vindt het plukken zelf ook niet geweldig natuurlijk maar goed, dat is van minder belang.
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Gelukkig dat het iets relatiefs onschuldigs is.
Hoop dat die AB aanslaat in ieder geval, ik duim mee :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”