Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gemiddelde leeftijd leonberger?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Abby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua en Leonberger
Aantal honden: 2

Gemiddelde leeftijd leonberger?

Ongelezen bericht door Abby »

Omdat wij aardig serieus een herplaats-leonberger overwegen, ben ik nieuwsgierig wat volgens de leonberger-eigenaren de echte gemiddelde leeftijd is. Met googlen zegt de ene site namelijk 7 jaar, een andere 8-9 en weer een andere 10-12 jaar.
Bij de bordeauxdog stond ook op vele sites dat ze ongeveer 8 worden, terwijl een onderzoek met ruim 200 bordeauxdoggen als uitkomst had dat ze gemiddeld maar 6 worden.

Ik ben dus benieuwd naar ervaringen van (voormalig) leonberger-eigenaren/kenners.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Re: Gemiddelde leeftijd leonberger?

Ongelezen bericht door tekkel »

Ik kom geregeld mensen tegen met leonbergers, waaronder eentje van 11 en eentje van 12. Lopen grote rondes op de hei en in het bos. GVR'en zijn het. Die, in elk geval.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
silvester

Ongelezen bericht door silvester »

Je kan geluk hebben, maar anders rond de 8 jaar.
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Ik heb een aantal (zwaargebouwde grove) leonbergers gehad en die zijn rond de 10 jaar geworden. Na de leonbergers heb ik newfoundlanders gehad en die hebben ook allemaal dezelfde leeftijd behaald of meer.
Wel heb ik pupkopers altijd verteld dat alles wat ze ouder worden dan 7/8 jaar winst is want een grote hond kan gewoon jonger 'op' zijn dan een kleinere hond.
Ik zou me er in elk geval niet door laten tegenhouden als je het gewoon een leuke hond vindt ! Pech kun je met elke hond hebben dat ze niet oud worden vanwege een aandoening .
Sandra
Afbeelding
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Als ze geen kanker krijgen sterben ze wel aan DCM, maar je kan geluk hebben ja.
Hier een proefschrift in het duits over de Leonberger
http://www.pro-leonberger.com/leonberge ... e-2011.pdf
pinguin20
Zeer actief
Mijn ras(sen): leonberger
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door pinguin20 »

Net als andere grote honden zou ik niet uitgaan van meer dan 8. Ook al zijn er genoeg leonbergers die we ouder worden, en ook best 12-13 kunnen worden. Maar wat mij betreft zijn het geweldige honden :)
Dag lieve Ayla 11-7-2011 ~ 27-3-2013, voor altijd in mijn hart
irmaLeo
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhond

Ongelezen bericht door irmaLeo »

De gemiddelde leeftijd ligt inderdaad op ongeveer 7,5, veel , heel veel kanker, helaas. Maar ook veel andere problemen zie je steeds vaker: schildklier, anale fistels, ( wordt ook onderzoek naar gedaan in Finland en Engeland, gaan de honden niet direct dood aan maar toch. ) Hartproblemen ook zo'n iets. Had ook 2 leonbergers van 12 mijn eersten ( 25 jaar in de leonbergers) en zie heel wat jonge leonbergers ( vind 8 jaar ook niet direct oud) voorbij komen die problemen hebben of inderdaad dood gaan aan kanker. Het is een heerlijk ras, maar je moet geluk hebben.
--------
Kennel Club all breeds health survey. Here is an extract of that survey:
The Leonberger Breed
A total of 350 forms were sent out and 109 were returned, representing 223 live dogs. This breed had a 31.1% response rate (109/350) and it represented 0.79% of all returns (109/13,741).
Mortality data
A total of 47 deaths were reported and this represents 0.30% of all deaths reported in the survey (47/ 15,881). The median age at death for the Leonberger breed was 7 years and 1 month. (min= 5 months, mac= 12 years and 8 months) and this was lower than the overall median of 11 years and 3 months (across all breeds). Table 1 shows the causes of death for the Leonberger breed.
Cause of death Number % Most common specific cause
1 Cancer 21 44.7 Unspecified, Lymphoma, Bone
2 Cardiac 5 10.6 Failure, Cardiomegaly, Dialated Cardiomyopathy
3 Unknown 4 8.5 .
4 Dermatologic 3 6.4 Anal Furunculosis
5 Neurologic 3 6.4 Seizures, spinal cord disease, unspecified
6 Respiratory 3 6.4 Laryngeal Paralysis, tracheitis, pneumonia
7 Endocrine 2 4.3 Addison's disease, diabetes mellitus
8 Trauma 2 4.3 Road traffic accident, unspecified
9 Behaviour 1 2.1 Aggresion
10 Collapse 1 2.1 .
11 Old Age 1 2.1 Old age & age combinations
12 Other 1 2.1 Unspecified
. Total 47 100.0 .

Last year, the Leonberger health Foundation in the states did an international online health survey, and the cancer results reported were even worse:

513 dogs listed in the survey
98 dogs listed as deceased
Approximately 60% of deaths are cancer/tumor related

I recall seeing a survey done by the Czech leonberger club some years ago, and the cancer rates were similarly high.

The problem with all these surveys is that they are based on voluntary returns, and human nature being what it is, people are more likely to be stirred into action when they lose a beloved pet prematurely. They are the people more likely to remember the survey form and want to do something- e.g complete it and send it in- on behalf of the dog they sadly lost at a young age. The people who own old dogs who die in later years are the least likely to complete and return health survey forms. That is why prevalence studies are so very important. These sorts of studies preselect a group of test subjects and follow them through their whole lives to determine what percentage have issues, compared to the whole group.

However, having said all that, there is no still doubt that cancer- especially osteosarcoma- is the number one cause of death in our breed. The evidence is overwhelming. That is why the LCGB health subcommittee has shifted its focus over the past couple of years to trying to drum up awareness / support for the international research project into osteosarcoma in our breed that is currently underway. We have shared the details in the newsletter, on the website, in person at our club shows, at the AGM, at the ILU meetings and through the internet in general, but it takes time for awareness to really take root. And nothing is harder, as an owner when you hear that awful diagnosis, then to remember about taking samples and sending them off. The grief is too much. Nevertheless, here is a link to the details once more.
http://www.leonbergerclubofgb.co.uk/...
LCGB - Health - Osteosarcoma
www.leonbergerclubofgb.co.uk
Osteosarcoma is a primary bone cancer most frequently found in large or giant breeds of dogs. It is an aggressive cancer, often metastasising into secondary malignancies throughout the dog's body. It is probably the most common cancer found in the Leonberger.
----------------
Leonberger staat nr. 7 doodoorzaak kanker:
http://www.instituteofcaninebiology.org ... -dogs.html
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”