Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rottweilers fokken

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

bjorn_a4
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Re: Rottweilers fokken

Ongelezen bericht door bjorn_a4 »

Waw Leane, ik ben even stil van je verhaal. Fantastisch op de eerste plaats dat je dit zo met ons/mij wilt delen, bedankt daarvoor!
Jouw verhaal geeft een geweldig inzicht in hoe het kan lopen. Helaas zit het jullie allemaal niet heel erg mee, maar dat is inderdaad ook iets om rekening mee te houden. Toevallig sprak ik laatst Nicole en Eric Scheffers uit Nieuwstadt, zij hebben zoals ik begrepen heb ook een hond van jullie en zij zijn er super blij mee. Hoorde niets dan goede verhalen over jullie, heel mooi.

Ondanks wat kritiek ben ik blij om te lezen dat de meeste van jullie mijn vraag begrijpen. Door de bruikbare links, tips en het openhartige verhaal van Leane wordt het wel steeds duidelijker hoe een fokker er financieel doorheen gaat. Top!
Leane
Actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Leane »

bjorn_a4 schreef:Waw Leane, ik ben even stil van je verhaal. Fantastisch op de eerste plaats dat je dit zo met ons/mij wilt delen, bedankt daarvoor!
Jouw verhaal geeft een geweldig inzicht in hoe het kan lopen. Helaas zit het jullie allemaal niet heel erg mee, maar dat is inderdaad ook iets om rekening mee te houden. Toevallig sprak ik laatst Nicole en Eric Scheffers uit Nieuwstadt, zij hebben zoals ik begrepen heb ook een hond van jullie en zij zijn er super blij mee. Hoorde niets dan goede verhalen over jullie, heel mooi.

Ondanks wat kritiek ben ik blij om te lezen dat de meeste van jullie mijn vraag begrijpen. Door de bruikbare links, tips en het openhartige verhaal van Leane wordt het wel steeds duidelijker hoe een fokker er financieel doorheen gaat. Top!
Wat leuk, hun hebben inderdaad Rossi van ons!

Mocht je meer willen weten mag je best een keertje langs komen, dat praat makkelijker dan mail enz. En misschien kan de fokker van je hondje je ook wel verder helpen.
Afbeelding
bjorn_a4
Vaste gebruiker

Ja ze zijn super trots op 'm hoor! Heb er veel leuke verhalen over gehoord en foto's van 'm gezien. Ze runnen een lunchroom bij ons in het dorp. Hier komen wij heel regelmatig en bovendien loop ik vaak met onze Rottweiler langs. Schept toch een band. ;-)

Bedankt voor je uitnodiging! Het lijkt ons super om eens kennis met jullie te maken en om eens ervaringen uit te wisselen!
Ik zal binnenkort contact met je opnemen zodat we kunnen bekijken wanneer dit schikt. Het is 200 kilometer rijden zag ik, maar lijkt me absoluut de moeite waard. :-)

Wij hebben trouwens een Rottweiler van de Runderkraal. Jos kent het ras ook wel een beetje ondertussen. Hahaha! ;-)
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Het is heel moeilijk te zeggen hoe je er financieel uitkomt. Als alles goed verloopt en je kunt meerdere nesten met een teefje fokken hou je over, als het tegenzit kost het veel geld.

Ons eerste nestje overleed na een keizersnee. Onze Wiske moest later weer geopereerd worden, meerdere ontstekingshaarden in haar baarmoeder.
Alle keuringen en gezondheidstesten, progesterontesten, kosten voor de dekking (twee maal naar een reu op een afstand van 200 km, daarna naar een andere reu, ook zo'n 200 km enkele reis), kosten echo, dierenarts kosten (keizersnee 's nachts in het weekend, tweede operatie door complicaties). Aanschaf alle spullen voor een nest.
Ons eerste nest heeft ons dus vreselijk veel geld gekost en geen cent opgeleverd, alleen heel veel verdriet :(

Met onze Wampie hadden we 3 nesten zonder problemen, dan hou je er geld aan over. Tijd moet je niet meerekenen, het uurloon zou zeer slecht zijn :D
Leane
Actief

bjorn_a4 schreef:Ja ze zijn super trots op 'm hoor! Heb er veel leuke verhalen over gehoord en foto's van 'm gezien. Ze runnen een lunchroom bij ons in het dorp. Hier komen wij heel regelmatig en bovendien loop ik vaak met onze Rottweiler langs. Schept toch een band. ;-)

Bedankt voor je uitnodiging! Het lijkt ons super om eens kennis met jullie te maken en om eens ervaringen uit te wisselen!
Ik zal binnenkort contact met je opnemen zodat we kunnen bekijken wanneer dit schikt. Het is 200 kilometer rijden zag ik, maar lijkt me absoluut de moeite waard. :-)

Wij hebben trouwens een Rottweiler van de Runderkraal. Jos kent het ras ook wel een beetje ondertussen. Hahaha! ;-)
Als er iemand verstand heeft van fokken dan is het Jos wel :ok:

Onze teef is vorige week gedekt, ik hoop dat ze drachtig is, kom dan als ze puppies heeft. Dat is net even iets leuker en heb je misschien wat meer inzicht. We houden wel contact.
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

smoekie schreef:
bjorn_a4 schreef:Proficiat met je onderbuik gevoel. Werkelijk. Het voelt bijna als een crime wanneer je zou willen gaan fokken uit liefde voor het ras!
Fokken met de juiste combinaties mag dus, ookal heb je geen idee van het financiele plaatje ervan? Iedere hobby kost geld, maar naar ervaringen van fokkers vragen mag schijnbaar niet, dan krijg je direct een stempeltje gedrukt. Mochten er alleen maar dit soort reactie's komen mag het topic wat mij betreft direct dicht. :evil:

Tja, dat krijg je op een forum waar alleen maar de allergoeiste fokkers met de allerbeste rasvertegenwoordigers rondlopen :LOL:
Joh laat je niet gek maken en doe datgene wat je nu aan het doen bent (info verzamelen e.d.) dan zal het vast wel los lopen allemaal :ok:
Als je zulke vragen stelt kan je allerlei antwoorden verwachten :wink:

Verder eens met Smoek.
Al vind ik persoonlijk dat er al zat genoeg rottweilers zijn :LOL:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik ben dan altijd nieuwsgierig, waar je heen wilt.
Ik ken verschillende rottweilers van , van agressieve, macho stuiterballen, tot goed bloedige sukkels die alles wel goed vinden,
van veel te grote zware honden tot hele sportieve prachtig gebouwde rotties,....
wat is je visie, en wat wil en kun je doen voor t ras...
Is misschien veel interessanter dan wat verdient of kost t :mrgreen:
gewoon een beetje grofweg, ik ben heel interesseert :lol1:
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

tekkel schreef:Als je zulke vragen stelt kan je allerlei antwoorden verwachten :wink:

Verder eens met Smoek.
Al vind ik persoonlijk dat er al zat genoeg rottweilers zijn :LOL:
Nou, dat zeg jij wel he. Maar ik moet zeggen dat ik de rottweiler (althans hier iig) nog maar weinig tegenkom :F: Er lopen er hier 2 rond en die zijn nu niet bepaald het voorbeeld van "de" rottweiler :schrik: :LOL: Dus echt mooie rottweilers? Mwoah, die zijn er hier iig niet genoeg :wink:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Vreemd hoor dat er gelijk gezeikt word over het kosten baten plaatje.
Kom zeg je wil toch allemaal weten waar je aan toe bent .
Wat als TS geschreven had dat hij een nest had liggen en hij geen geld had voor sommige kosten. ? Hadden jullie daar weer over kunnen zeiken dat hij maar beter na had moeten denken over de kosten.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik snap wel dat je voordat je wilt fokken goed geïnformeerd wil zijn en daar hoort het kostenplaatje bij.
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

bjorn_a4 schreef:
Pakdebal schreef:
bjorn_a4 schreef:.
Laat ik vooropstellen dat ik absoluut GEEN broodfokker wil worden en ook zeker niet de illusie heb dat ik er van kan leven.

. Kost het jullie geld, brengt het geld op? Is het break-even?
dit rijm ik even niet . :denken:
En waarom rijm je dat niet? Een broodfokker is iemand die fokt voor het geld en alleen maar zo veel mogelijk wil verdienen aan de honden. Dat staat toch los van de vraag aan ervaren fokkers hoe ze financieel uit het fokken van pups komen? :oohja:
Of wil je nu zeggen dat iedereen die er ook maar 1 euro aan overhoudt direct een broodfokker is?

het is algemeen bekend , dat , als je een stamboom verkoopt het duurder is dan een gewone hond , en waarom is dat verschil zo groot ?
omdat
ze er aan willen verdienen , het kan best allemaal wat lager in prijs !

als jij het niet zo bedoelde , waarom vroeg je het dan wel ? . :denken:
bouvierpoedel
Zeer actief

Pakdebal schreef:
bjorn_a4 schreef:
Pakdebal schreef:
Laat ik vooropstellen dat ik absoluut GEEN broodfokker wil worden en ook zeker niet de illusie heb dat ik er van kan leven.

En waarom rijm je dat niet? Een broodfokker is iemand die fokt voor het geld en alleen maar zo veel mogelijk wil verdienen aan de honden. Dat staat toch los van de vraag aan ervaren fokkers hoe ze financieel uit het fokken van pups komen? :oohja:
Of wil je nu zeggen dat iedereen die er ook maar 1 euro aan overhoudt direct een broodfokker is?

het is algemeen bekend , dat , als je een stamboom verkoopt het duurder is dan een gewone hond , en waarom is dat verschil zo groot ?
omdat

Lager dan welke prijs.?
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Pakdebal schreef:
bjorn_a4 schreef:
Pakdebal schreef:

omdat

Houdt je kop nou eens :hmmm: Je hebt er geen verstand van
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Pakdebal schreef:
omdat

Sprak de top(b)fokster vt forum.
bjorn_a4
Vaste gebruiker

Mooi om te zien wat voor verschillende meningen er hier voorbij komen! :-) Gelukkig zijn er velen onder jullie die de vraag op een goede manier opvatten.

@ Tekkel: Natuurlijk voelde ik de commentaren al aankomen en had ik wedervragen verwacht, maar ik zou niet te snel oordelen over mensen die je niet kent. Mensen die ons kennen weten dat wij leven voor Rottweilers. Wat betreft je laatste opmerking (dat er al genoeg Rottweilers zijn), dat is natuurlijk jouw persoonlijke mening. Hier lijkt me een beetje aan het onderwerp van dit topic voorbij gaan om daar over in discussie te treden.

@ S@ndrA: Ik denk dat jouw vraag ook weinig te maken heeft met waar het hier om gaat. Laten we het even bij het onderwerp houden in plaats van af te wijken naar of er nu wel of niet genoeg Rottweilers zijn en hoe die Rottweilers er dan moeten uitzien of niet.

@ Smoekie: Je raakt de spijker op z'n kop. Hier (Limburg) kom ik regelmatig Rottweilers tegen, hoewel het natuurlijk geen Labrador is. Ik ben het met je eens dat veel Rottweilers niet bepaald goede rasvertegenwoordigers zijn, maar is dat niet bij ieder ras zo? Er liggen dus nog kansen zat voor fokkers die weten waar ze mee bezig zijn om de wereld te laten zien hoe een Rottweiler wél hoort te zijn, kwa gedrag en kwa uiterlijk.

@ bouvierpoeder & TessaThomas: Ja precies! Hoewel het altijd gevoelig ligt en de kosten nooit een drijfveer moeten zijn, is het wel een onderdeel van het geheel. Het kost een hoop geld, er kan veel geld door binnenkomen, en hoe dit onder de streep uitpakt is nog maar zeer de vraag. Wat duidelijk is, is dat er hoe dan ook heel wat geld rolt bij de fokker. Om die reden lijkt het me verstandig om van ervaren fokkers te horen hoe zij dit ervaren hebben, ookal geeft dat natuurlijk geen garanties. Dankzij jullie ben ik overigens al een heel stuk wijzer geworden! :-)

@ Pakdebal: Zou het er niet mee te maken kunnen hebben dat de professionele fokker doorgaans gewoon meestal met een stamboom fokt? Ik wil zeggen; Als je goed nadenkt over je keuze om te gaan fokken, en je neemt daarin de risico's die hier al ruimschoots zijn omschreven mee, dan kan ik me zo voorstellen dat fokkers een prijs bepalen mede om een bepaalde marge te creëren voor het geval dat het allemaal niet gaat zoals verwacht. Mocht er achteraf iets met de hondjes zijn, zal hij immers ook geld moeten hebben om kopers tegenmoet te komen etc.
Zoals in zo veel soorten "ondernemingen", is het niet meer dan logisch dat men een buffer probeert te bouwen voor tegenslagen.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Ragverp fokt ook Rottweilers.
Afbeelding
Pakdebal

nathalie schreef:Houdt je kop nou eens :hmmm: Je hebt er geen verstand van
Ik heb wel verstand van geld , ik ben een koper en vind het allemaal nu veels te duur worden . :19:
Pakdebal

Tara schreef:
Pakdebal schreef:
Ik heb wel verstand van geld , ik ben een koper en vind het allemaal nu veels te duur worden . :19:
Ja, en verstand van geld is iets anders dan verstand van fokken.
Ga je nog wel eens foto's maken? Ik wil eigenlijk wel weer eens wat van die leuke foto's van je zien. :wink:
praat er maar overheen, maar het is wel zo , mijn volgende hond wordt beslist geen met stamboom , dat kan ik niet veroorloven . :wink:

en als er dan door de TS nog gevraagd wordt , of er geld aan overgehouden wordt , rijst bij mij helemaal even de haren overeind , snap je ?
bouvierpoedel
Zeer actief

Pakdebal schreef:
Is dat niet met alles zo.?
In de supermarkt llaat ik ook wel eens wat liggen wat ik mij niet kan of wil veroorloven

Maar aan de andere kant heb je wel een beetje gelijk.
Een stamboom kost ook maar hooguit een 80 euro per pup ,dus de meerkosten in een nest zonder of met is basic dat bedrag,.
S@ndr@
Zeer actief

Pakdebal schreef:
Tara schreef:
Pakdebal schreef:
Ja, en verstand van geld is iets anders dan verstand van fokken.
Ga je nog wel eens foto's maken? Ik wil eigenlijk wel weer eens wat van die leuke foto's van je zien. :wink:
praat er maar overheen, maar het is wel zo , mijn volgende hond wordt beslist geen met stamboom , dat kan ik niet veroorloven . :wink:

en als er dan door de TS nog gevraagd wordt , of er geld aan overgehouden wordt , rijst bij mij helemaal even de haren overeind , snap je ?
waarom een fokker is toch geen filantropische instelling, die kan leven van t geluk en de wind. :19:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Pakdebal schreef:praat er maar overheen, maar het is wel zo , mijn volgende hond wordt beslist geen met stamboom , dat kan ik niet veroorloven . :wink:

Nee, snap ik niet. Rijzen je haren overeind?

En als ik me geen spinternieuwe auto met 5 jaar fabrieksgarantie kan permitteren, dan koop ik een tweedehands auto. Lijkt me logisch. O, en het kan ook nog zijn dat ik me helemaal geen auto kan permitteren, dan koop ik er geen.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

bouvierpoedel schreef:Maar aan de andere kant heb je wel een beetje gelijk.
Een stamboom kost ook maar hooguit een 80 euro per pup ,dus de meerkosten in een nest zonder of met is basic dat bedrag,.
Maar dat bedoelt ze alleen niet. Het verschil tussen een zorgvuldig gefokte hond en de meeste stamboomlozen is meestal niet alleen dat ene papiertje. Dat lijkt PdB wel te denken, en jij voedt die gedachte alleen maar :ugh:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Marion. schreef:
Maar dat bedoelt ze alleen niet. Het verschil tussen een zorgvuldig gefokte hond en de meeste stamboomlozen is meestal niet alleen dat ene papiertje. Dat lijkt PdB wel te denken, en jij voedt die gedachte alleen maar :ugh:
Tussen een goed gefokte kruising en goed gefokte stamboomhond zit ook enkel dat verschil. Alleen kan me niet aan de indruk onttrekken dat PdB niet doelt op goed gefokte kruisingen, want die zijn voor haar dan ook te duur.
bjorn_a4
Vaste gebruiker

Hahaha geweldig topic dit, al zeg ik het zelf. :LOL:

Iedereen moet natuurlijk lekker zelf weten of men kiest voor een hond met of zonder stamboom.
Wij hebben destijds heel bewust gekozen voor een hond met stamboom, hoewel een stamboom natuurlijk ook niet veel meer zegt dan dat de ouders en voorouders bekend zijn. Wij hebben ons destijds flink verdiept in de bloedlijnen en hebben heel bewust gekozen voor een hond uit deze combinatie, terwijl we al veel eerder een Rottweiler hadden kunnen hebben uit combinaties met een prima stambomen. Deze hebben we meerdere malen aan ons voorbij laten gaan omdat we de voorouders van deze pups niet vonden zoals wij ze graag zien.

Zoals al aangegeven kiezen veel mensen voor een Rottweiler (of voor welk ander ras dan ook), puur omdat ze graag zo'n hond hebben. Als ik echter zie hoe enorm groot de verschillen binnen het ras Rottweiler zijn, kan ik me niet voorstellen dat je een verstandige keuze kunt maken zonder iets te weten over de geschiedenis van jouw pup.

De voornaamste reden voor ons om mogelijk te gaan fokken is omdat wij echt van het ras zijn gaan houden en graag mooie, leuke en gezonde Rottweilers op de wereld willen laten komen. Het verderhelpen van het ras op deze vlakken gaat als je het mij vraagt toch heel veel verder dan maar even 2 honden op elkaar zetten, omdat het hoogstwaarschijnlijk beide Rottweilers zijn.
Garantie op goede en gezonde pups krijg je natuurlijk nooit, maar ik wil graag weten waar ik mee bezig ben en er alles aan doen om het ras verder te helpen. En dat gaat me niet lukken zonder stamboom en de nodige kennis hiervan.

Neemt niet weg dat er natuurlijk genoeg leuke en lieve honden zijn zonder papieren, maar dat even terzijde. Ieder zijn/haar ding natuurlijk. :wink:
bouvierpoedel
Zeer actief

Marion. schreef:
Het is en en en natuuurlijk.
Zijn ook zat discussie's geweest over de hoge bedragen van een 2000 voor een pup.
Pakdebal

bjorn_a4 schreef: De voornaamste reden voor ons om mogelijk te gaan fokken is omdat wij echt van het ras zijn gaan houden en graag mooie, leuke en gezonde Rottweilers op de wereld willen laten komen. Het verderhelpen van het ras op deze vlakken gaat als je het mij vraagt toch heel veel verder dan maar even 2 honden op elkaar zetten, omdat het hoogstwaarschijnlijk beide Rottweilers zijn.
:

ik zie tegenwoordig 2 lijnen in een rottweiler , en dat is

de grote knots , met brede schouders ,
en de veel smallere , wat meer vriendelijke lijn

welke lijn nemen jullie ? ( ik mag hopen de laatste ) :wink:
Leane
Actief

Pakdebal schreef:
bjorn_a4 schreef: De voornaamste reden voor ons om mogelijk te gaan fokken is omdat wij echt van het ras zijn gaan houden en graag mooie, leuke en gezonde Rottweilers op de wereld willen laten komen. Het verderhelpen van het ras op deze vlakken gaat als je het mij vraagt toch heel veel verder dan maar even 2 honden op elkaar zetten, omdat het hoogstwaarschijnlijk beide Rottweilers zijn.
:

ik zie tegenwoordig 2 lijnen in een rottweiler , en dat is

de grote knots , met brede schouders ,
en de veel smallere , wat meer vriendelijke lijn

welke lijn nemen jullie ? ( ik mag hopen de laatste ) :wink:
de grote knots met brede schouders is meestal gefokt op show en 9 van de 10 exemplaren staan als een dode vogel in de ring, want ze hoeven immers alleen maar mooi te zijn.

De smallere Rottweiler is meestal 1tje uit werklijnen en scherp dus. Vaak zie je wel van die ille dingen zonder stamboom.

En welke lijn nemen jullie, zo makkelijk is dat niet gezegd met 1 nestje fokken daar gaat wel wat meer aan vooraf.

Ik ben blij met mijn zelfgefokte boerenkinkel met verstand die zijn mannetje staat als het nodig is.
Afbeelding
Afbeelding
bjorn_a4
Vaste gebruiker

Hier kan ik een hoop woorden aan vuil maken, maar speciaal voor jullie tijdens de wandeling zojuist een foto gemaakt van onze jonge reu en tevens beste vriend Zonda :ok: Hij is trouwens net een jaar geworden. :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door bjorn_a4 op 24 sep 2013 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
S@ndr@
Zeer actief

stabiel karakter is ook wel prettig, dat uiterlijk is niet onbelangrijk maar t karakter is toch waar je mee door de deur moet :wink:
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

S@ndr@ schreef:stabiel karakter is ook wel prettig, dat uiterlijk is niet onbelangrijk maar t karakter is toch waar je mee door de deur moet :wink:
Ideaal is een goed karakter, goede gezondheid, wil om te werken (wat je er ook mee wilt doen) en nog een mooi uiterlijk. Liever een lelijke, maar voor de rest goede hond dan andersom imo. :D
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”