Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bergamasco, wel goed gevilt??
Moderator: moderatorteam
- deugenietje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler en witte dwerg schnauzer
Bergamasco, wel goed gevilt??
Laatst gewijzigd door deugenietje op 28 sep 2013 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Laura84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Bergamasco, wel goed gevild??
Ik heb er de ballen verstand van maar ik vind de vilten te breed
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik hoop dat hij gevilt is anders wordt het een bloederige bende..
Vilten is een natuurlijk proces. Als je daar niet teveel aan doet wordthet het mooiste
Ik vind het prachtig bij deze hond.
Vilten is een natuurlijk proces. Als je daar niet teveel aan doet wordthet het mooiste
Ik vind het prachtig bij deze hond.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik vind vervilten afschuwelijk en zou het bij geen enkele hond laten gebeuren. Mensen vergeten dat een poedel of maltezer ook gewoon van nature zal vervilten. Dat het een natuurlijk proces is heeft slechts met het soort haar dat wij erop fokken te maken. Niks met de natuur zelf. Of je nu een hond als dit laat vervilten of een labradoodle maakt voor het dier geen enkel verschil. Alleen is het bij dit ras normaal en bij een labradoodle wordt hij in beslag genomen wegens mishandeling en verwaarlozing.
- Zamunda
- Zeer actief
Die titel... 
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Een echte maltees vervilt niet zoals een orginele viltvacht,die klit.laeken schreef:Ik vind vervilten afschuwelijk en zou het bij geen enkele hond laten gebeuren. Mensen vergeten dat een poedel of maltezer ook gewoon van nature zal vervilten. Dat het een natuurlijk proces is heeft slechts met het soort haar dat wij erop fokken te maken. Niks met de natuur zelf. Of je nu een hond als dit laat vervilten of een labradoodle maakt voor het dier geen enkel verschil. Alleen is het bij dit ras normaal en bij een labradoodle wordt hij in beslag genomen wegens mishandeling en verwaarlozing.
En poedels daar heb je er maar weinig van die op een manier vervilten zoals een Bergamasco of Puli. Meestal word het bij poedels 1 grote viltplak/tapijt.Als je het bij een poedel wilt doen dan kost dat heel veel werk en begeleiding.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
- Aantal honden: 1
En wij worden daar zo nieuwsgierig van dat we nog klikken ookZamunda schreef:Die titel...
-
laeken
- Zeer actief
Reken maar dat het bij deze honden ook scheuren van de vilten is. Een hond vervilt niet vanzelf in losse plakjes en koorden. Dat zie je wel aan de werkende honden uit het land van oorsprong.bouvierpoedel schreef:Een echte maltees vervilt niet zoals een orginele viltvacht,die klit.laeken schreef:Ik vind vervilten afschuwelijk en zou het bij geen enkele hond laten gebeuren. Mensen vergeten dat een poedel of maltezer ook gewoon van nature zal vervilten. Dat het een natuurlijk proces is heeft slechts met het soort haar dat wij erop fokken te maken. Niks met de natuur zelf. Of je nu een hond als dit laat vervilten of een labradoodle maakt voor het dier geen enkel verschil. Alleen is het bij dit ras normaal en bij een labradoodle wordt hij in beslag genomen wegens mishandeling en verwaarlozing.
En poedels daar heb je er maar weinig van die op een manier vervilten zoals een Bergamasco of Puli. Meestal word het bij poedels 1 grote viltplak/tapijt.Als je het bij een poedel wilt doen dan kost dat heel veel werk en begeleiding.
Deze is bv in koorden vervilt:

En deze is wild vervilt:

Zoals je ziet een drama. Deze honden vervilten dus zeker niet netjes in koorden of plakjes en daar zal je als eigenaar de nodige werk aan moeten besteden. Doe je niks dan krijg je dus de laatste hond. Net zo vreselijk als willekeurig welke vervilte bouvier of poedel dus. Vervilten is geen natuurlijk proces dat automatisch in koorden of plakjes gaat. Het is het begeleiden van het verklitten van de vacht van je hond. Je kan een hond van dit ras ook gewoon bijhouden, lijkt me wel zo prettig voor het dier:

- Ariane
- Erelid
- Mijn ras(sen): Teckel
JaLizanne schreef:En wij worden daar zo nieuwsgierig van dat we nog klikken ookZamunda schreef:Die titel...
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.
Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
- Plumeau
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie
Verwachtte ik eindelijk een paar goede tips om hondjes mooi te villen, blijkt er gewoon een d/t-fout in de titel te staanAriane schreef:JaLizanne schreef:En wij worden daar zo nieuwsgierig van dat we nog klikken ookZamunda schreef:Die titel...
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Daarom durfde ik um eerst niet open te klikken. Tot ik zag dat het geen "dier & leed" wasZamunda schreef:Die titel...
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
En toch he.. Dumas heeft een heel goede viltvacht. Zit amper werk in.
- Machie
- Zeer actief
Het vervilt ook heel anders dan dat klitten onstaan. Die zitten aan de huid, vilten niet.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Ik verwachtte eigenlijk een viltjas aan een waslijn te zien hangen of zotekkel schreef:Daarom durfde ik um eerst niet open te klikken. Tot ik zag dat het geen "dier & leed" wasZamunda schreef:Die titel...

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- deugenietje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler en witte dwerg schnauzer
Ik vond het een beetje raar gevilt. In het hondenboek staan foto's van gevilte vacht zoals de honden van Nanna. Vandaar mijn vraag.
ps titel aangepast
ps titel aangepast
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Re: Bergamasco, wel goed gevilt??
Ziet er niet abnormaal uit voor dat ras:

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Zo vind ik ze ineens heel erg leuk om te zien!laeken schreef:
- Machie
- Zeer actief
pumi's met hangoren, en wat groter.LongFields schreef:Zo vind ik ze ineens heel erg leuk om te zien!laeken schreef:
Beetje Csiva achtig zo...
- Anja
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua
- Aantal honden: 2
Re: Bergamasco, wel goed gevilt??
@ Deugnietje: Het is vervilt, niet gevilt. Gevilt is heel iets anders 
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
deugenietje schreef: ps titel aangepast
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."