Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Misselijk na eten?
Moderator: moderatorteam
- Janneke G
- geregistreerd lid
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Misselijk na eten?
Ons hondje (5 jaar en 8,5kg) heeft altijd al een "tik" gehad met likken. Ze likt sowieso graag. Ook bijv. aan haar pootjes. Het is nu al 2 keer voorgekomen dat ze ook verder op haar lijfje begon te likken. Hier zijn we toen mee bij de dierenarts geweest. Haar huid zag er verder prima uit, maar ze kreeg Moderin tabletjes om het zeker rustig te maken. Dit hielp toen ook goed en binnen een paar dagen stopte ze weer met overmatig likken. (De linker achterpoot blijft af en toe nog interessant.)
Nu heeft ze sinds een paar weken een nieuwe "tik" en dat is het aflikken van zo ongeveer de gehele vloer in huis nadat ze gegeten heeft. In eerste instantie dacht ik dus dat het weer zo'n gekke lik-tik was en wilde ik al bijna de dierenarts vragen om Moderin tabletjes. Maar...
Toen las ik op internet dat de vloer likken na het eten een teken van misselijkheid kan zijn. Dit gecombineerd met dat ze ook af en toe gras eet als ze buiten is, gaf mij het idee dat er misschien toch iets anders aan de hand is. Telefonisch overleg gehad met de dierenarts en die gaf als tip om de voedingsmomenten te verdubbelen en dus kleinere porties verspreid over de dag te geven, omdat ze waarschijnlijk te gulzig zou eten. (Ze eet inderdaad wel snel, maar dat heeft ze altijd al gedaan.) Ze krijgt Energique voer (KVV). Eerst kreeg ze 's ochtends 65 gram en 's avonds 65 gram. Nu krijgt ze dus 4x 30-35 gram. Alleen we zijn nu een week verder en het likken is niet afgenomen. We proberen haar ook te corrigeren of af te leiden wanneer ze dit gedrag laat zien, maar ook dat lijkt niet te helpen. Het lukt wel eventjes, maar zodra ze de kans krijgt gaat ze gewoon weer verder. Terwijl ze normaal daar wel goed in te sturen is als ze gedrag laat zien wat wij niet goed vinden.
Nu zit ik dus erg in twijfel. Ik heb niet het idee dat kleinere porties over de dag haar gaat helpen, anders hadden we nu al wel verbetering moeten zien. Maar iets zit haar blijkbaar toch niet lekker. Is het wellicht de moeite waard om op ander voer over te gaan? Kijken of dat helpt. Ik wil wel graag KVV blijven voeren en had al zitten denken om wellicht Smuldier uit te proberen.
Hebben jullie misschien nog tips of ideeën wat dit kan zijn en/of hoe ik haar kan helpen?
Nu heeft ze sinds een paar weken een nieuwe "tik" en dat is het aflikken van zo ongeveer de gehele vloer in huis nadat ze gegeten heeft. In eerste instantie dacht ik dus dat het weer zo'n gekke lik-tik was en wilde ik al bijna de dierenarts vragen om Moderin tabletjes. Maar...
Toen las ik op internet dat de vloer likken na het eten een teken van misselijkheid kan zijn. Dit gecombineerd met dat ze ook af en toe gras eet als ze buiten is, gaf mij het idee dat er misschien toch iets anders aan de hand is. Telefonisch overleg gehad met de dierenarts en die gaf als tip om de voedingsmomenten te verdubbelen en dus kleinere porties verspreid over de dag te geven, omdat ze waarschijnlijk te gulzig zou eten. (Ze eet inderdaad wel snel, maar dat heeft ze altijd al gedaan.) Ze krijgt Energique voer (KVV). Eerst kreeg ze 's ochtends 65 gram en 's avonds 65 gram. Nu krijgt ze dus 4x 30-35 gram. Alleen we zijn nu een week verder en het likken is niet afgenomen. We proberen haar ook te corrigeren of af te leiden wanneer ze dit gedrag laat zien, maar ook dat lijkt niet te helpen. Het lukt wel eventjes, maar zodra ze de kans krijgt gaat ze gewoon weer verder. Terwijl ze normaal daar wel goed in te sturen is als ze gedrag laat zien wat wij niet goed vinden.
Nu zit ik dus erg in twijfel. Ik heb niet het idee dat kleinere porties over de dag haar gaat helpen, anders hadden we nu al wel verbetering moeten zien. Maar iets zit haar blijkbaar toch niet lekker. Is het wellicht de moeite waard om op ander voer over te gaan? Kijken of dat helpt. Ik wil wel graag KVV blijven voeren en had al zitten denken om wellicht Smuldier uit te proberen.
Hebben jullie misschien nog tips of ideeën wat dit kan zijn en/of hoe ik haar kan helpen?
Groetjes van Janneke en Boomy.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
Re: Misselijk na eten?
het lijkt een beetje op waar mijn hond ook last van had: brandend maagzuur
een huis-tuin-en-keuken tip die ik toen kreeg was om haar wat melk met honing of suiker te geven.
bij rita hielp dat maar heel even en daarom heb ik gaviscon voor haar gekocht en dat hielp prima.
ik heb het ook maar een paar keer hoeven geven en nu heeft ze geen last meer van zuurbranden.
>>dit<< is een link naar het topic dat ik daar toen over aangemaakt heb, misschien kun je daar even kijken of je er wat in herkent.
een huis-tuin-en-keuken tip die ik toen kreeg was om haar wat melk met honing of suiker te geven.
bij rita hielp dat maar heel even en daarom heb ik gaviscon voor haar gekocht en dat hielp prima.
ik heb het ook maar een paar keer hoeven geven en nu heeft ze geen last meer van zuurbranden.
>>dit<< is een link naar het topic dat ik daar toen over aangemaakt heb, misschien kun je daar even kijken of je er wat in herkent.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
- Aantal honden: 2
Het klinkt voor mij als dwangmatig gedrag eigenlijk. Dat kan ontstaan door stress of verveling en dan als gewoonte blijven hangen, zeg maar. Bruno deed het wel eens, zijn poten ging ie dan heel lang likken. Ik heb gelezen dat het het beste werkt om ze af te leiden. En als dat niet helpt, iig niet streng of boos worden, dat kan namelijk weer voor stress zorgen. Je zou kunnen proberen om een activiteit te beginnen, zoals een spelletje of een wandeling. Of desnoods een kluif. Sommige honden zijn er erg hardnekkig in, misschien is het dan raadzaam om een gedragstherapeut te benaderen voor advies. Het likken zorgt namelijk voor prettige stofjes in het brein en dat kan verslavend werken. Ze maken er endorfines mee aan.
Het zou trouwens ook kunnen dat ze zoveel likt, omdat ze pijn heeft, honden doen dat ook als ze pijn hebben namelijk. Ik denk zelf dat het hier om dwangmatig gedrag gaat, maar jij kent je hondje beter natuurlijk.
Ik vind het wel vreemd dat je dierenarts cortico's voorschrijft, heeft ie haar onderzocht op het hebben van een allergie? Als het om jeukklachten zou gaan, is het niet echt gebruikelijk om meteen cortico's te geven, dan zou je eigenlijk eerst naar de oorzaak moeten zoeken want het is nogal troep. Je wilt het niet geven, als het niet ècht nodig is en jeuk kan meerdere oorzaken hebben. Dus die cortico's zou ik sowieso niet meer geven. Ze heeft nu toch ook geen jeukklachten? Maar het zou kunnen dat ze de gewoonte heeft overgehouden aan de eerste keer, had ze toen wel jeukklachten? Krabte ze ook of was dat ook alleen likken?
Wat je zou kunnen proberen, is bach druppels. Dat is een kruidentinctuur die helpt met ontspannen. Bach rescue remedy is de bekendste, maar ze hebben een site met meerdere soorten. Misschien dat het haar wat kalmeert en dat haar gedrag doorbroken kan worden. Succes iig.
Het zou trouwens ook kunnen dat ze zoveel likt, omdat ze pijn heeft, honden doen dat ook als ze pijn hebben namelijk. Ik denk zelf dat het hier om dwangmatig gedrag gaat, maar jij kent je hondje beter natuurlijk.
Ik vind het wel vreemd dat je dierenarts cortico's voorschrijft, heeft ie haar onderzocht op het hebben van een allergie? Als het om jeukklachten zou gaan, is het niet echt gebruikelijk om meteen cortico's te geven, dan zou je eigenlijk eerst naar de oorzaak moeten zoeken want het is nogal troep. Je wilt het niet geven, als het niet ècht nodig is en jeuk kan meerdere oorzaken hebben. Dus die cortico's zou ik sowieso niet meer geven. Ze heeft nu toch ook geen jeukklachten? Maar het zou kunnen dat ze de gewoonte heeft overgehouden aan de eerste keer, had ze toen wel jeukklachten? Krabte ze ook of was dat ook alleen likken?
Wat je zou kunnen proberen, is bach druppels. Dat is een kruidentinctuur die helpt met ontspannen. Bach rescue remedy is de bekendste, maar ze hebben een site met meerdere soorten. Misschien dat het haar wat kalmeert en dat haar gedrag doorbroken kan worden. Succes iig.
- Janneke G
- geregistreerd lid
- Contacteer:
@renee-uk: Wat ik wel lees van Rita, is dat ze door het brandend maagzuur niet wilde eten. Dat is hier totaal niet. Boomer heeft nog net zo'n eetlust als altijd.
Als ze daar echt last van zou hebben, dan zou de dierenarts dat ook aan haar keel moeten kunnen zien of niet? Want dan kan ik het beste eerst even langs de dierenarts voordat ik ga experimenteren met oplossingen.
@Fizgig: De voorgaande keren met het likken was het zeker dwangmatig gedrag. Waarschijnlijk ontstaan door een geïrriteerde huid, maar dat ze door bleef likken, ook nadat de oorzaak al over was. De tabletjes die ze van de dierenarts kreeg zouden dat moeten doorbreken en dat heeft het ook gedaan. Het was toen voornamelijk likken, maar ook wel wat kauwen op haar poten. Niet echt krabben.
De reden dat ik nu denk dat het niet dwangmatig gedrag is, omdat het altijd alleen voorkomt nadat ze gegeten heeft. Als het uit verveling o.i.d. zou zijn, dan zou je verwachten dat ze het op meerdere verschillende momenten op de dag laat zien. Deze week hebben mijn man en ik vakantie en kunnen we het dus nog extra goed in de gaten houden (ik werk sowieso maar parttime, dus ben al veel thuis), maar het is echt iets wat ze alleen maar in (ongeveer) het eerste uur nadat ze gegeten heeft doet. En voorheen was dat dus 2x per dag. Nu is het 4x per dag, omdat ze dus vaker kleinere porties krijgt.
Als ze daar echt last van zou hebben, dan zou de dierenarts dat ook aan haar keel moeten kunnen zien of niet? Want dan kan ik het beste eerst even langs de dierenarts voordat ik ga experimenteren met oplossingen.
@Fizgig: De voorgaande keren met het likken was het zeker dwangmatig gedrag. Waarschijnlijk ontstaan door een geïrriteerde huid, maar dat ze door bleef likken, ook nadat de oorzaak al over was. De tabletjes die ze van de dierenarts kreeg zouden dat moeten doorbreken en dat heeft het ook gedaan. Het was toen voornamelijk likken, maar ook wel wat kauwen op haar poten. Niet echt krabben.
De reden dat ik nu denk dat het niet dwangmatig gedrag is, omdat het altijd alleen voorkomt nadat ze gegeten heeft. Als het uit verveling o.i.d. zou zijn, dan zou je verwachten dat ze het op meerdere verschillende momenten op de dag laat zien. Deze week hebben mijn man en ik vakantie en kunnen we het dus nog extra goed in de gaten houden (ik werk sowieso maar parttime, dus ben al veel thuis), maar het is echt iets wat ze alleen maar in (ongeveer) het eerste uur nadat ze gegeten heeft doet. En voorheen was dat dus 2x per dag. Nu is het 4x per dag, omdat ze dus vaker kleinere porties krijgt.
- Fizgig
- Zeer actief
O dat is wel gek dan, ja. Dat ze het alleen na het eten doet. Dan zou ik ook denken aan een maagprobleem, of misschien een geïrriteerde slokdarm. Heeft de dierenarts in haar keel gekeken? Is ze niet van voer veranderd?
- renee-uk
- Zeer actief
nou dat bodempje zoete melk zou je nog wel kunnen proberen natuurlijk 
maar een da bezoekje is uiteraard nooit weg als je hond een probleem heeft.
ik hoop dat jullie gauw uitvinden wat het is

maar een da bezoekje is uiteraard nooit weg als je hond een probleem heeft.
ik hoop dat jullie gauw uitvinden wat het is

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Fizgig
- Zeer actief
Ik geef ze ook melk als ik vermoed dat ze buikpijn hebben. Ik maak het dan een beetje lauw. Vinden ze heerlijk.
- Janneke G
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Ik had dus vorige week gebeld en het probleem voorgelegd en toen kreeg ik de tip van kleinere porties. Ik ben dus nog niet met haar bij de dierenarts geweest. Denk dat ik dan toch eens even de dierenarts in haar keeltje laat kijken. Dan weet ik ook waar we aan toe zijn. 
Ze heeft al 2 jaar (sinds ze bij ons woont) dezelfde voeding.
En aangezien ze het likken na het eten doet..
Kan ik dan de melk het beste voor of net na het eten geven?

- renee-uk
- Zeer actief
na het eten, aangezien de klachten ook na het eten optreden.Janneke G schreef:Ik had dus vorige week gebeld en het probleem voorgelegd en toen kreeg ik de tip van kleinere porties. Ik ben dus nog niet met haar bij de dierenarts geweest. Denk dat ik dan toch eens even de dierenarts in haar keeltje laat kijken. Dan weet ik ook waar we aan toe zijn.
maar het moet dan wel melk met suiker of honing zijn, juist door het zoete van de slijmerige melk krijg je een soort laagje in de keel die het zure branderige gevoel wegneemt, tenminste zo legt inge o het uit in dat topic over rita

en echt maar een bodempje melk.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Waar het precies aan ligt weet ik ook niet maar ik herken het wel! Max doet het nl ook. Na het eten kan hij eindeloos aan zijn voorpoten gaan liggen likken of aan het kleed waar zijn voerbak gestaan heeft. Als hij brok heeft gehad doet hij het minder dan wanneer hij smuldier gehad heeft. Hij is erg gefocust op eten en likt ook altijd overvloedig zijn bak uit. Als ik die zou laten staat blijft hij daar ook een kwartier doorheen likken. Ik heb het idee dat hij dat likken doet om de smaak vast te houden of zo. Slaat misschien nergens op maar verder wijst er niets op dat hij misselijk zou zijn ofzo dus dat geloof ik niet. Als ik het afkap stopt hij er meestal wel mee, ik word nl redelijk kriegel van dat gesop op poten of kleed!
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik zou niet teveel zoeken achter het gras eten. Sommige honden eten gewoon graag gras als toevoeging aan hun dieet. Mijn hond is zo'n koetje die soms in het weiland op zoek is naar de lekkerste sprietjes. Ze geeft er nooit van over.

- Janneke G
- geregistreerd lid
- Contacteer:
We zijn nu een paar dagen verder en de melk met honing helpt wel. Als ik haar dat na het eten meteen geef, likt ze daarna helemaal niet. Echter geef ik het een keer niet, dan begint ze weer heel de vloer af te likken.
Ik kan haar moeilijk elke keer na het eten melk met honing extra geven... Dus ik denk dat ik morgen vroeg toch even naar het spreekuur van de dierenarts ga. Kijken of die iets in haar keel ziet.

-
- Zeer actief
En als je gewoon wat honing in haar voerbak doet naast de kvv? Ze likt het dan wel op. Honing is erg gezond. Gewoon kijken of het zonder melk ook goed gaat.
Misschien is het goed eens een andere complete kvv erbij te gaan voeren. Altijd hetzelfde is ook al zowat.
Misschien is het goed eens een andere complete kvv erbij te gaan voeren. Altijd hetzelfde is ook al zowat.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Geef toch niks om je hond elke keer na het eten melk met honing te geven?
Als het helpt zou ik het blijven geven.
Als je bang bent dat ze te dik wordt geef je wat minder voer.
Als het helpt zou ik het blijven geven.
Als je bang bent dat ze te dik wordt geef je wat minder voer.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- Janneke G
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Maar is het dan niet beter om eerst bij de dierenarts langs te gaan om zeker te weten wat er aan de hand is? Het is toch niet "normaal" dat ze altijd die melk/honing nodig heeft?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Natuurlijk kan je langs de dierenarts.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Als ze trouwens last van reflux heeft ( maagzuur dat uit de maag naar de slokdarm stroomt) hoeft dat niet te zien te zijn in de keel, het is meer waarschijnlijk dat het alleen bij het deel van de slokdarm vlakbij de maag irritatie geeft en dat is niet zo te zien.
Groetjes, Marjan
- Janneke G
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Als ze reflux heeft moet ze toch ook veel overgeven? Dat is niet het geval.
Ik ga dadelijk even met haar naar het spreekuur van de dierenarts.
Ik ga dadelijk even met haar naar het spreekuur van de dierenarts.