DaniBanani schreef:Ik heb precies dit als kind meegemaakt. We hadden een (volwassen) bouvier en ik was helemaal gek met die hond, kon alles met hem. Urenlang speelden we in de tuin. Tot me op een dag verteld werd dat hij terug moest naar de fokker omdat ze hem niet meer vertrouwden, hij had al een paar keer gebeten naar mijn vader en ze durfden het niet meer aan. Ik herinner me vooral dat ik heel verdrietig was, maar volgens mijn ouders was ik ook vréselijk boos. Ik had immers nooit iets gemerkt van zijn gedrag, dus ik kon niet begrijpen waarom hij weg moest. Nog geen week later is hij door de fokker overigens ingeslapen omdat hij 3 mensen had gebeten, en toen ontdekten ze dat hij een enorme hersentumor had.
Maar ik was dus inderdaad heel erg boos. Achteraf begrijp ik mijn ouders heel goed, een onbetrouwbare bouvier met jonge kinderen is echt niet veilig. Met een hond die 'gewoon' ziek is, dus zonder gedragsproblemen, vind ik dat alweer lastiger. Maar goed, ik had wel een hele goede band met die hond en dat is ook heel anders dan bij een pup die je net één week in huis hebt. Dan is terugbrengen wel makkelijker uit te leggen, denk ik.
Op zich begrijp ik je ouders ook wel.
Maar
Ik vraag me af waarom je ouders na dat bijten (wat de hond voor die tijd kennelijk niet deed) niet eerst met die hond naar de DA zijn gegaan om hem na te laten kijken.
Dan hadden ze geweten wat er aan de hand was en hadden ze hem zelf in kunnen laten slapen.
Ik neem tenminste even aan dat jullie die hond al langere tijd in huis hadden?
Als jullie hem net hadden ligt het verhaal misschien weer anders.
Dat was misschien ook een iets andere tijd, maar wat jij vertelt gebeurt op dit moment ook nog op precies dezelfde manier.
Terug naar de fokker of naar het asiel.
Blijkt dan achteraf ziek te zijn.
Soms zelfs uitstekend behandelbaar.
Dat lijkt me voor kinderen ook een slecht voorbeeld om een hond dan maar gewoon weg te doen zonder na te gaan wat er aan de hand is.