Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Beschermen van kauwstaaf

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 1
Contacteer:

Beschermen van kauwstaaf

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Het gaat steeds beter met mijn hond, vroeger wilde hij alles beschermen, kussen, speeltjes, koekjes, kauwstaven, echt alles... Alleen al naar hem kijken of aanwezig zijn in de kamer zorgde ervoor dat hij ging grommen en blaffen. Eerst gingen we hem altijd straffen of wegsturen maar het werd er niet beter op en toen zijn we hem gaan negeren werd het steeds beter en nu doet hij het zo goed als niet meer...
Alleen met kauwstaven had hij nog een probleem dus die hielden we steeds voor hem vast, dan ging het wel goed... heel maf, ging hij helemaal blij doen en moest je eerst doen alsof je hem weg wilde gooien en dan na een paar keer wilde hij er wel aan gaan kauwen. Nu de afgelopen week gaat het opeens nog beter, hij kan zelf gaan kauwen en als hij klaar is laat hij hem liggen, niks beschermen :ok:
Alleen gister ging het niet goed... een andere kauwstaaf die we nog ergens hadden liggen, maar een vrij harde en wat grotere... Hij ging hem direct beschermen, waarschijnlijk toch te groot voor hem ofzo, weet ik veel... maargoed, hij bleef doorgaan dus wilde ik hem afpakken. Hij laat hem echt niet los dus stuurden we hem weg, als we hem naar buiten sturen laat hij hem namelijk los. Inderdaad liet hij hem los later en was het over, maar nu het rare! Hij plaste van zich af terwijl we hem wegstuurden, zo'n spoortje... Waarom zou hij dat doen, heeft hij nooit eerder gedaan, ja, als pup als enthousiasme en nu nog bij sommig bezoek uit enthousiasme maar das toch wat anders... Is het angst, onderdanigheid, onzekerheid???????????
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Beschermen van kauwstaaf

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Benji&Brenda schreef:
Alleen gister ging het niet goed... een andere kauwstaaf die we nog ergens hadden liggen, maar een vrij harde en wat grotere... Hij ging hem direct beschermen, waarschijnlijk toch te groot voor hem ofzo, weet ik veel... maargoed, hij bleef doorgaan dus wilde ik hem afpakken.
Dus de volgende keer zal hij zijn eten nog meer beschermen, want jij pakt het af. :roll:

Gewoon nooit iets afpakken, alleen lekkers *bij*geven.

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Dus de volgende keer zal hij zijn eten nog meer beschermen, want jij pakt het af.

:? Zit wat in...
maar als hij het op een gegeven moment laat liggen mag je het wel weghalen toch? En is het beter hem helemaal te negeren of gewoon wat lekkers naar hem toe te gooien? Want dan geef je hem lekkers bij, maarja, lijkt dan ook wel weer of je hem beloont voor het grommen of niet??? :?
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Benji&Brenda schreef:
Dus de volgende keer zal hij zijn eten nog meer beschermen, want jij pakt het af.

maar als hij het op een gegeven moment laat liggen mag je het wel weghalen toch? En is het beter hem helemaal te negeren of gewoon wat lekkers naar hem toe te gooien? Want dan geef je hem lekkers bij, maarja, lijkt dan ook wel weer of je hem beloont voor het grommen of niet??? :?
Ik weet niet hoe meer deskundige mensen erover denken, maar ik zou voorlopig niks weghalen, ook niet als hij het laat liggen. Ligt zo'n half afgekloven kauwbot erg in de weg, desnoods op zijn eigen bed neerleggen, of bij zijn speeltjes. Volgens mij is de truuk dat de hond gaat snappen dat jij nooit enige interesse hebt in zijn eten.

Het 'bijgeven' zou ik in het begin heel terloops doen. Langslopen, het grommen negeren en een Frolicje laten vallen. Je geeft de hond geen aandacht, dus je corrigeert of beloont niks, toch? Wanneer je langs kan lopen zonder dat er gegromd wordt misschien iets van 'Goedzo!' zeggen en iets lekkers toegooien, en zo langzaam opbouwen, totdat je (hopelijk) gewoon zijn aandacht kan trekken terwijl hij aan het eten is, en dan belonen voor de aandacht met iets heeeel lekkers.

En wat me te binnen schiet: ik zou hem zeker zijn gewone voer altijd pas geven als jij klaar bent met eten. Dan benadruk je het feit dat jij genoeg gegeten hebt en hij de 'restjes' krijgt die jij niet hoeft. En altijd een heel klein beetje van jouw boterham of spaghetti of wat dan ook door zijn eten, en hij gaat het nog geloven ook. :-D

Nogmaals, misschien zijn er betere manieren hoor!

Succes in elk geval!

Hanneke
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Benji&Brenda schreef:

Ik zou hem niets geven als hij gromt ookal negeer je het grommen als je hem wat lekkers geeft negeer je het dus helemaal niet ook al zeg je niets hij krijgt toch wat lekkers,ik wete niet of je met de clicker werkt, dt zou wat makkelijker zijn maar zonder wil ook ik zou het langzaam opbouwen , in elk geval net als wat Hanneke zegt nadat jij gegeten hebt hem pas eten geven, geef hem eerst een paar brokjes zeg 1/3 in zijn bak heeft hij dat leeg probeer je voorzichtig zijn bak te benaderen en geef je hem de rest, dat is gelijk zijn beloning , begint hij gelijk te grommen dan krijgt hij niets meer, langzaamaan bouw je dat op totdat je zijn bak gerust weg kan halen.......succes
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Ik zou hem niets geven als hij gromt ookal negeer je het grommen als je hem wat lekkers geeft negeer je het dus helemaal niet ook al zeg je niets hij krijgt toch wat lekkers,ik wete niet of je met de clicker werkt, dt zou wat makkelijker zijn maar zonder wil ook ik zou het langzaam opbouwen , in elk geval net als wat Hanneke zegt nadat jij gegeten hebt hem pas eten geven, geef hem eerst een paar brokjes zeg 1/3 in zijn bak heeft hij dat leeg probeer je voorzichtig zijn bak te benaderen en geef je hem de rest, dat is gelijk zijn beloning , begint hij gelijk te grommen dan krijgt hij niets meer, langzaamaan bouw je dat op totdat je zijn bak gerust weg kan halen.......succes
Bij zijn voerbak kunnen we gewoon komen hoor, en als we wat lekkers geven enzo ook, t zijn echt alleen kauwstaven... maarja, om dan maar helemaal niks meer om te kauwen te geven vind ik ook niks :roll:
Afbeelding
Janet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Janet »

Je kunt 'm wel een kauwbotje geven, zó is het niet. Haal het alleen ook af en toe weg, zodat ie niet de kans krijgt om het te gaan bewaken. Tijdens en na het eten, als ie uitgelaten wordt... dé kansen om even snel dat ding weg te leggen. :ok:
Afbeelding
Nai nauvalyë moica alasailarin...
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

sorry ik dacht ook dat hij het deed bij zijn eten,

oefen inderdaad af en toe op het kauwstaafje weghalen eerst een beetje in de buurt alsof je hem wil pakken, gromtie niet hup belonen, bouw dit uit tot je het gerust weg kan pakken, maar denk erom pak het niet te vaak weg om te oefenen want dan is de lol er helemaal gauw af voor de hond ;) o ja en laat hem er wat voor doen als je het geeft, een zit of een af of een poot, laat hem weten dat het helemaal niet vanzelfsprekend is dat hij het krijgt. jij bent immers de baas
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

o ja en laat hem er wat voor doen als je het geeft, een zit of een af of een poot, laat hem weten dat het helemaal niet vanzelfsprekend is dat hij het krijgt. jij bent immers de baas
Hihi, hij is niet anders gewend, ook voor zijn gewone eten moet hij nog 'werken' ;) Maar dat vind het leuk hoor :p: :ok:
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Benji&Brenda schreef:
o ja en laat hem er wat voor doen als je het geeft, een zit of een af of een poot, laat hem weten dat het helemaal niet vanzelfsprekend is dat hij het krijgt. jij bent immers de baas
Hihi, hij is niet anders gewend, ook voor zijn gewone eten moet hij nog 'werken' ;) Maar dat vind het leuk hoor :p: :ok:
die van mij moeten ook voor hun eten "werken"wha meestal doen ze zelf al iets zit en poot is erg geliefd altijd :mrgreen:
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

die van mij moeten ook voor hun eten "werken"wha meestal doen ze zelf al iets zit en poot is erg geliefd altijd
Alles is leuk om te doen, maaaarrrrrr, hoe gekker hoe leuker :mrgreen:
Doodliggen ofzo ;)
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Nanni gromt niet als je het af wil pakken, maar schrokt alles nog net naar binnen met als gevolg een kokhalzende hond 8O
Ook met de etensbak was Nanni bang dat je HAAR eten op wilde eten en schrokte nog net alles naar binnen.

Ik heb tijdens het eten van haar er een paar keer bij gestaan en gewoon een handje extra voer gegeven. Nu weet ze dat ik het niet opeet en ik kan er gerust bij gaan staan zonder dat ze gaat schrokken. Ook krijgt ze vaak eitjes of stukjes kaas in haar etensbak, dus dat vind ze allemaal prima nu :ok:

Tja met botten geft het wel eens problemen. Ze gromt niet, maar pakt het op en loopt snel weg of schrokt alles nar binnen. Nanni laat GEEN botten liggen, ze blijft erop kluiven. Dus ik laat haar er ook gewoon op kluiven. Soms krijgt ze een groot botje, dan ruil ik het voor een plakje kaas. Maar dat doe ik ook alleen als het moet. :ok:

succes ermee :ok:
Hanneke2
Zeer actief

Lekker al die tegenstrijdige reacties he? :p:

Maar ik blij erbij dat je gewoon nooit eten van de hond af moet pakken, ook niet 'net doen alsof'. Volgens mij loop je dan alleen maar het risico dat hij vandaag of morgen in je handen hangt, en eigenlijk is dat z'n goed recht. Eten verdedigen is voorzover ik weet compleet natuurlijk gedrag, ook van een ranglagere naar een ranghogere. Hem straffen omdat hij gromt als hij denkt dat jij z'n botje wil pikken is in mijn ogen dus heel onlogisch.

Dat een hond *niet* gromt als jij je hand in z'n bak stopt (om er iets lekkers bij te leggen) of als de kat aan zijn bot snuffelt of als een peuter zijn handje uitsteekt naar een kauwbotje, is geweldig en fantastisch, maar je kan een hond daarin volgens mij niet echt 'trainen', het is gewoon een kwestie van een immens vertrouwen van die hond dat niemand ooit zijn eten zal afpakken. En dat 'leert' een hond alleen als niemand ooit zijn eten afpakt.

(In noodgevallen ruilen voor iets anders, prima.)

Hanneke
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
een kwestie van een immens vertrouwen van die hond dat niemand ooit zijn eten zal afpakken. En dat 'leert' een hond alleen als niemand ooit zijn eten afpakt.

(In noodgevallen ruilen voor iets anders, prima.)

Hanneke
ik denk dat je dat vertrouwen pas kweekt als de hond leert dat hij het eten weer terugkrijgt als je het weg hebt gehaald. Dan zal hij ook niet grommen als je per ongeluk eens met je hand bij zijn bak zit. Hij weet dan immers dat je het niet definitief afpakt, als je hem dat niet leert zal hij waarschijnlijk altijd grommen als je erbij komt hij weet immers dan niet dat je hem echt met rust laat en hem zin eten laat behouden dat weet hij alleen als hem dat geleerd is.IK denk overigens wel dat een hond altijd kan grommen als er een wildvreemde bij zijn bak zit maar dat lijkt me een ander verhaal, die behoort daar ook niet aan te komen maar jij als roedelleider en baas moet ten alle tijden zonder problemen de bak weg kunnen halen, en zo denk ik erover :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”