Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Angst voor trap (update 30-1)

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Angst voor trap (update 30-1)

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Wij wonen in een appartement op 1 hoog.
We hebben een lift, en met Max gebruiken we altijd de lift.
Hij is pas 9 maanden dus ivm gewrichten lijkt ons dat beter.

Met Bo ga ik wel altijd met de trap en de bedoeling is dat Max dat over ongeveer een halfjaar toch ook gaat leren. Soms is het druk bij de lift of wordt die schoongemaakt of wat dan ook en trap is veel sneller.

Nu was vanmorgen de deur van de lift kapot dus moesten we wel met de trap.
Max blijkt daar hartstikke bang voor. Het arme schaap. Hij stond echt te trillen en wilde echt niet zelf lopen, ook niet met ondersteuning.

Johan heeft hem de trap af en op getild en nu doet de lift het weer dus er is geen dringend probleem.

Wat vinden jullie?
- nu gaan oefenenen met traplopen? Met snoepjes ofzo?
- nu gewoon lekker de lift gebruiken en als die ooit kapot is op en af tillen? En dan hopen dat de angst vanzelf weggaat of over een half jaartje angst proberen weg te nemen.

Hij is net een maandje hier en wil hem niet te veel onder druk zetten maar aan de andere kant neemt de angst misschien toe als ik ermee ga wachten.

Twijfelkont als ik ben zijn wat adviezen welkom.
Ik blijf maar bezig met : aan de ene kant.... Aan de andere kant.... :oeps:
Laatst gewijzigd door moniek&bo op 30 jan 2014 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
moniek&bo
Zeer actief

Re: Angst voor trap

Oh, als er mensen zijn die ervaring hebben met angst voor een trap bij hun hond zijn tips over de manier waarop ik hem daarmee kan helpen ook welkom.

Maar wil er eerst voor mezelf achterkomen of ik het nu aan moet pakken of eerst op andere dingen wil focussen.
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Ik zou er voor nu geen "ding" van maken.
Met Belle hier op een gegeven moment gehad met een trapje van drie treden.
Stond ze voor te piepen en janken.
Maar wilde ze bij ons zijn moest ze toch die paar treden op.
Was heel snel over :wink:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ptje »

hmm ik lees ff mee, Rasta is ook heel bang om de trap op en af te lopen.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

lola was bang voor onze zoldertrap. Naar boven ging goed, naar beneden durfde ze niet. We hebben haar tig keer getild, maar ze krabt je dan helemaal open dus dat was ook niet echt lollig. En ze kwam wel steeds boven als ik de was ophing oid. Met snoepjes werkte niet en gewoon dom wachten tot ze zelf zou komen ook niet. Uiteindelijk heb ik haar gewoon aangelijnd en de lijn steeds een heel klein tikje gegeven. En gezorgd dat ze niet achteruit kon vluchten. Dus ze kon stilstaan en af en toe haalde ik haar uit haar 'angstfocus' (weet niet hoe ik het moet noemen) met de lijn. Dan zette ze af en toe weer een stapje en tegenwoordig gaat ze zelfs zonder lijn naar beneden. Zelfs zonder dat ik haar aandacht geef gaat ze de trap af. Niet van harte, maar toch.

*einde beetje erg lang verhaal* ;-)
Laatst gewijzigd door -Lilo- op 03 okt 2013 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

rita was ook niet een fan van onze rottige steile trap en die neem ik vanaf het begin al mee naar boven, dus was er weinig keus.

trap-op gaat ze nu wel alleen, na een paar aanloopjes ;), en trap-af neem ik haar mee aan haar halsband en dat gaat ook prima.
ik geef tegelijkertijd wat druk met mijn vingers tussen haar schouderbladen en dat geeft haar blijkbaar wat vertrouwen.
in een ander topic las ik dat iemand anders (ik geloof dat het nomo was) dat ook doet en die had ook gemerkt dat haar hond daar wat steun aan had.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Mijn hondje durfde het eerst ook niet, maar vindt nu trappen geweldig en is altijd binnen een seconde boven/beneden.

Ik liet hem altijd hele korte trapjes op en af lopen op straat. Dus met twee treden en als hij dat durfde een hoger trapje. Ik had wel het geluk dat in mijn buurt heel veel kleine trapjes zijn. De eerste keren legde ik trouwens ook snoepjes op de treden.

'Open' trappen vindt hij nog steeds best eng trouwens.

Soms is er nog wel eens een trap die hij eng vindt (bijvoorbeeld een extra hoge, of gewoon een trap die heel anders is dan hij gewend is), dan loop ik gewoon naar boven en komt hij na even zeuren vanzelf ;) Keer daarna vindt hij het niet meer eng.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

En als je andere hond het 'voordoet' hoe het moet?
Jura heeft een tijdje geleden een hondje op die manier over zijn angst heen geholpen.
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH

Ongelezen bericht door Irta »

Dushi kon ook niet traplopen toen ze hier kwam. Ze had moeite met treden lopen en vond het best een beetje spannend. Ik heb haar een stevig tuig om gedaan (met handvat) en haar zo ondersteuning gegeven. In het begin moest ik haar half tillen, maar na een paar dagen ging dat al heel veel beter. Ik liet haar niet te snel gaan, zodat ze echt op de treden moest leren lopen (de eerste keer zou ze zich gewoon van de trap af laten storten :schrik: ). De trap af ging ik voorop (met mn gezicht naar haar toe, dus achteruit de trap af), zodat ze ook niet zo snel kon. Nu kan ze het helemaal zelf, en gaat nog steeds vrij voorzichtig. Heel vaak als we 's ochtends gaan wandelen gaat ze eerst een paar keer de trap (die bij de voordeur is) op en af, helemaal trots op zichzelf :E:
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

renee-uk schreef:rita was ook niet een fan van onze rottige steile trap en die neem ik vanaf het begin al mee naar boven, dus was er weinig keus.

trap-op gaat ze nu wel alleen, na een paar aanloopjes ;), en trap-af neem ik haar mee aan haar halsband en dat gaat ook prima.
ik geef tegelijkertijd wat druk met mijn vingers tussen haar schouderbladen en dat geeft haar blijkbaar wat vertrouwen.
in een ander topic las ik dat iemand anders (ik geloof dat het nomo was) dat ook doet en die had ook gemerkt dat haar hond daar wat steun aan had.
Klopt! Dat ben ik inderdaad. Het geeft Morris echt steun. Morris is nogal van het 'als ik het niet weet dan spring ik wel' dus ik vond het trap af nogal link. Maar sinds ik voor hem sta en mijn hand tussen zijn schouderbladen leg (en een beetje druk uitoefen) dan loopt hij keurig beheerst de trap af!

Om het hele principe van traplopen door te krijgen had ik het geluk dat er een andere hond was die het Morris voordeed. Was erg leuk om te zien. De herder is wel 20x de trap op en neer geweest en heeft Morris stap voor stap meegenomen. Zo werd het van eng ineens normaal!
Trap op ging daarna zonder problemen en trap af gaat zo ook goed!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

nomo schreef:
renee-uk schreef:rita was ook niet een fan van onze rottige steile trap en die neem ik vanaf het begin al mee naar boven, dus was er weinig keus.

Klopt! Dat ben ik inderdaad. Het geeft Morris echt steun. Morris is nogal van het 'als ik het niet weet dan spring ik wel' dus ik vond het trap af nogal link. Maar sinds ik voor hem sta en mijn hand tussen zijn schouderbladen leg (en een beetje druk uitoefen) dan loopt hij keurig beheerst de trap af!

Om het hele principe van traplopen door te krijgen had ik het geluk dat er een andere hond was die het Morris voordeed. Was erg leuk om te zien. De herder is wel 20x de trap op en neer geweest en heeft Morris stap voor stap meegenomen. Zo werd het van eng ineens normaal!
Jij loopt dus achterstevoren voor hem uit de trap af?
heb je hem daarbij aangelijnd, alleen halsband of los?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
renee-uk
Zeer actief

ranetje schreef:
nomo schreef:

Jij loopt dus achterstevoren voor hem uit de trap af?
heb je hem daarbij aangelijnd, alleen halsband of los?
je vroeg het niet aan mij maar ik zeg het toch :pffff:
ik loop voorstevoren naast rietje de trap af, al 'zachtjes en voorzichtig' mompelend :mrgreen:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
nomo
Zeer actief

Ik loop inderdaad bijna achteruit de trap af, sta altijd een paar treden lager dan hem. Hij heeft nu helemaal niks meer om, eerder zijn tuigje, kon ik hem nog vastpakken als hij wou springen. Meer voor mijn gevoel dan dat hij het nodig had. Sinds ik mijn hand tussen zijn schouderbladen leg is het totaal niet meer nodig dat hij iets om heeft.
Dus nu sta ik gewoon een paar treden lager dan hem, ik loop ongeveer zijwaarts de trap af en doe niet meer dan mijn hand tussen zijn schouderbladen 'drukken'. En dan loopt hij zonder problemen keurig rustig de trap af.
moniek&bo
Zeer actief

Bedankt voor de antwoorden.

Vooralsnog deed het goede voorbeeld van Bo geen volgen maar misschien als ze het wat vaker voordoet dat het meehelpt.

Ben benieuwd :ok:
ranetje
Zeer actief

nomo schreef:Ik loop inderdaad bijna achteruit de trap af, sta altijd een paar treden lager dan hem. Hij heeft nu helemaal niks meer om, eerder zijn tuigje, kon ik hem nog vastpakken als hij wou springen. Meer voor mijn gevoel dan dat hij het nodig had. Sinds ik mijn hand tussen zijn schouderbladen leg is het totaal niet meer nodig dat hij iets om heeft.
Dus nu sta ik gewoon een paar treden lager dan hem, ik loop ongeveer zijwaarts de trap af en doe niet meer dan mijn hand tussen zijn schouderbladen 'drukken'. En dan loopt hij zonder problemen keurig rustig de trap af.
:ok:

@renee-uk ik wist dat jij het iets anders deed, maar de tekst van @nomo leek te wijzen op vóór de hond lopen en dat moest haast wel achterstevoren zijn, anders ligt die hand zo ongemakkelijk tussen de schouderbladen :lol1: :wink:
Allebei ook van mij dank voor de uitleg :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
nomo
Zeer actief

ranetje schreef:
nomo schreef:Ik loop inderdaad bijna achteruit de trap af, sta altijd een paar treden lager dan hem. Hij heeft nu helemaal niks meer om, eerder zijn tuigje, kon ik hem nog vastpakken als hij wou springen. Meer voor mijn gevoel dan dat hij het nodig had. Sinds ik mijn hand tussen zijn schouderbladen leg is het totaal niet meer nodig dat hij iets om heeft.

@renee-uk ik wist dat jij het iets anders deed, maar de tekst van @nomo leek te wijzen op vóór de hond lopen :wink:
Allebei ook van mij dank voor de uitleg :D
Ik kan niet naast de hond lopen zonder van de trap te vallen :engel: vandaar dat ik voor hem loop.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

En voor de angst bij trappen af: beginnen op bijvoorbeeld de tweede tree van onderen, dus dat hij maar twee treetjes af hoeft en niet meteen dat heel diepe trapgat voor zich ziet. Dus een paar treetjes op, dan die paar treetjes weer af, en zo opbouwen.
Ik heb het Mila als pup wel geleerd, maar ze vindt nog steeds sommige trappen eng (bijvoorbeeld open trappen of heel gladde trappen). Omdat ze als pup trap af enger vond, heb ik daar juist veel op geoefend op bovenstaande manier en dat is nu geen enkel probleem meer.
Ik vind het zelf bij grotere honden wel handig dat ze kúnnen traplopen in ieder geval, ook al hoeven ze het maar weinig te doen.
moniek&bo
Zeer actief

Ik ben natuurlijk lompe overenthousiaste stuiterende Bo gewend die ik moest leren hoe ze heel beneden kwam in plaats van naar beneden te vliegen. :schrik:
En nog gaat ze als een haas de trap op en af (maar die doet alles op standje 10). :19:

Ook de labrador die we gehad hebben kende dit natuurlijk al.
Dus ik had niet eens bedacht dat dit een obstakel zou kunnen zijn. :blont:

De tip van jou vind ik een goeie Diane. Kleine stapjes opbouwen.
Ik weet ook niet of het alleen deze trap is of ook andere trappen, en of het alleen trap af is of ook trap op.
Ga dit weekend eens kijken hoe dat zit en wat dingetjes oefenen.

Bedankt jongens! :ok:
renee-uk
Zeer actief

succes!!
Afbeelding

gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Kay heeft tot zijn eerste verjaardag nooit een trap gelopen. Toen we daar mee wilde beginnen bleek hij een enorme angst er voor te hebben. Ik moest hem een keer een trap optillen, sprong hij zowat van angst uit mijn armen halverwege de trap. Hij bleek ook geen vaardigheid te hebben. Toen hij namelijk uiteindelijk leerde wel die trap te nemen, wist hij niet hoe hij zijn achterbenen moest gebruiken en hing dan aan een traptrede met zijn voorpoten en zijn achterpoten bungelde maar wat.

Bij ons is het een combinatie geweest van inderdaad van heel klein opbouwen (tillen en dan de laatste tree zelf laten lopen) (dat was de eerste stap) en uiteindelijk heeft hij het traplopen toch geleerd van de hond van mijn zus, waar wij 3 weken op paste. Echter wel eerst geleerd op hun trap, met vloerbedekking en dicht. Daarna hem regelmatig met lekkers gaan lokken als hij het alleen moest doen.
Traplopen vind hij nog steeds niet leuk, maar doet het nu prima. Het naar beneden lopen wil hij dat we altijd voor hem lopen en ook steun geven (wat bij ons kan door druk op de halsband te houden, met een lijn). Steun geven is nu niet meer nodig en er voor lopen ook niet eens zo heel erg meer, behalve op vreemde trappen.
Afbeelding
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Cody kende het fenomeen trap ook niet. Maar is in paniek wel een keer onze trap opgegaan om er niet meer af te durven.
Ik krijg 35 kilo niet van de trap getild dus ik heb hem z'n riem om gedaan en 'm zo stapje voor stapje naar beneden gecoacht. Brave hond als hij een stap deed, een 'kom op' als hij stagneerde.
Hij gaat nu nog steeds beheerst op en af.
Trap op hebben we voornamelijk bij trappen buiten geoefend (woon dichtbij een station)

Snoepjes werkte niet (paniek want baasjes zijn beneden en ikniet), de angst regeerde en dan ben ik van het type niet lullen maar pellen :wink:

Succes ermee!
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

moniek&bo schreef: Met Bo ga ik wel altijd met de trap en de bedoeling is dat Max dat over ongeveer een halfjaar toch ook gaat leren.
Soms is het druk bij de lift of wordt die schoongemaakt of wat dan ook en trap is veel sneller.
:
waarom met de trap ?.

Trappen zijn heel slecht ( altijd al geweest ) voor honden , dus , als je een lift hebt ? .
Tjee , ik zou het wel weten . !

Mijn hond moest wel verder met de trap , omdat de lift niet verder naar boven ging, maar ik zou een moord hebben gedaan voor die lift omhoog nog.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

JBK schreef:Snoepjes werkte niet (paniek want baasjes zijn beneden en ikniet), de angst regeerde en dan ben ik van het type niet lullen maar pellen :wink:
Dat werkte/werkt hier ook niet. Ik geef wel een beloning als ze de trap af of op gegaan is, en dan neemt ze het snoepje wel aan. Dus niet lokken met snoepjes (volgens mij maak je het daarmee alleen maar meer beladen), maar wel naderhand belonen.
Ik moet ook niet te veel gaan aanmoedigen, want dan blokkeert Mila ook. Gewoon rustig een keer bemoedigend 'kom maar' zeggen, en dan wat geduld hebben tot ze zelf in beweging komt. Maar voor andere honden werkt uitbundig aanmoedigen misschien juist wel goed.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Sinds RR er niet meer is (die sliep bij ons op de slaapkamer) slaapt CC boven.
Die is niet bang voor de trap maar soms komen we onderweg een poes tegen en als dat de verkeerde is krijgt CC een mep (iets met ochtendhumeur en zo).
Dus die wilde in het begin niet makkelijk de trap af.
Ik leg bij zulke dingen en altijd als ze iets spannend vindt, ook een hand op haar rug, ter hoogte van haar schouderbladen ongeveer.
Dat werkt altijd. Geen idee waarom, bij elke hond heeft dat een zeker kalmerend effect.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
gyanty
Zeer actief

Pakdebal schreef:
moniek&bo schreef: Met Bo ga ik wel altijd met de trap en de bedoeling is dat Max dat over ongeveer een halfjaar toch ook gaat leren.
Soms is het druk bij de lift of wordt die schoongemaakt of wat dan ook en trap is veel sneller.
:
waarom met de trap ?.

Trappen zijn heel slecht ( altijd al geweest ) voor honden , dus , als je een lift hebt ? .
Tjee , ik zou het wel weten . !

Mijn hond moest wel verder met de trap , omdat de lift niet verder naar boven ging, maar ik zou een moord hebben gedaan voor die lift omhoog nog.
Oude informatie. Trap hoeft niet zo slecht te zijn als jij nu voordoet. Trap vraag om controle en beheersing van het gehele lichaam. Je hond de trap op en af laten racen is inderdaad erg slecht, maar voor een normaal gezonde hond is het normaal op en af van de trap gaan geen belemmering en zou zelfs kunnen bijdragen aan bepaalde mate van fitheid(iets met wat vaker de trap nemen i.p.v. de lift), controle en beheersing van het lichaam (soort van workout)
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

DeDiana schreef:
JBK schreef:Snoepjes werkte niet (paniek want baasjes zijn beneden en ikniet), de angst regeerde en dan ben ik van het type niet lullen maar pellen :wink:
Dat werkte/werkt hier ook niet. Ik geef wel een beloning als ze de trap af of op gegaan is, en dan neemt ze het snoepje wel aan. Dus niet lokken met snoepjes (volgens mij maak je het daarmee alleen maar meer beladen), maar wel naderhand belonen.
Ik moet ook niet te veel gaan aanmoedigen, want dan blokkeert Mila ook. Gewoon rustig een keer bemoedigend 'kom maar' zeggen, en dan wat geduld hebben tot ze zelf in beweging komt. Maar voor andere honden werkt uitbundig aanmoedigen misschien juist wel goed.
Werkte hier ook niet. Snoepjes lokken: no way, maar ook niet met favoriete speeltje. Maar helaas, gewoon aan halsband begeleiden was in begin ook gewoon blind paniek en een hond die zich helemaal verzette.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Marjoleine schreef: Ik leg bij zulke dingen en altijd als ze iets spannend vindt, ook een hand op haar rug, ter hoogte van haar schouderbladen ongeveer.
Dat werkt altijd. Geen idee waarom, bij elke hond heeft dat een zeker kalmerend effect.
wat raar is dat he, ik heb ook geen idee waarom dat zo is, ben er ook maar per toeval achtergekomen :U:
Afbeelding

Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Ik heb al van alles geprobeerd maar Kier durft nog steeds de trap niet af en inmiddels niet meer op ook. Ben begonnen met steeds een treetje hoger te gaan en dat lukte aardig maar nu de trap geverfd is durft ze ook dat niet meer. Ze schiet zo ontzettend in de paniekmodes dat ze zelfs een keer haar plas liet lopen :(: dan ga ik ook niet verder en wordt ze gewoon naar beneden gedragen. Zelfs als Hans haar optilt is ze bang, ze klemt zich helemaal aan hem vast en trilt als een rietje. Ze heeft een hele tijd, vrijwillig, beneden geslapen maar de laatste tijd staat ze onderaan de trap dat ze toch graag naar boven wil. Hans is trouwens wel van de doorpak en niet zeuren type en ook bij hem heeft dat geen effect, lieve koekjes ook niet en ik kan en wil haar niet laten gillen beneden.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
moniek&bo
Zeer actief

Oke..

Even een kleine update:

Ik ben even gaan onderzoeken wat Max nu precies eng vindt.

- Trappen buiten vindt hij niet eng. Een trap met 10 treden (best steil) was geen probleem en daar ging hij rustig en beheerst kwispelend en blij op en af. Ook trappetjes in het park met een paar treden dan weer stukje vlak dan weer paar treden enz was ook geen probleem.
- Hoogtes vindt hij ook niet eng, bruggetjes en dergelijke zijn ook geen probleem.
- De trap hier in het appartementencomplex hebben we wel geoefend maar die vindt hij dus wel eng. Zowel naar boven als naar beneden.
Bo erbij maakt dan geen verschil.
Als ik hem optil vindt hij dat prima en stribbelt niet tegen ofzo maar hij wil niet zelf (ook niet met ondersteuning). Dan moet ik hem echt optillen, want hij verzet geen stap.

We gaan gewoon rustig oefenen maar ik vind het wel fijn om te weten dat hij die trap eng vindt en niet alle trappen in het algemeen zeg maar.

Work in progress :engel:
ranetje
Zeer actief

Net zoals bij Rana was.
Trappen buiten geen enkel probleem.
Een trap af gaan in huis was een nachtmerrie voor haar, tot ze het had geleerd.

Open trappen is nooit gelukt, maar dat wilde ik ook niet oefenen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”