Kells schreef:Proest! Honden werken wel effectiever dan muizenvallen.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Mollen vangen
Moderator: moderatorteam
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Re: Mollen vangen
-
judith & olly
dat klopt inderdaad hahaPakdebal schreef:katten mogen jagen , ook kleine vogeltjes , omdat ze de hele ganse dag alleen worden gelaten , dus buiten .judith & olly schreef:hoi...Pakdebal schreef:katten mogen helemaal niet jagen , hoe kom je daar bij ?.judith & olly schreef:... katten mogen ook jagen, dus wrm mogen honden hun instincten niet gebruiken?
]![]()
dieren jagen om te eten, maar huisdieren hebben genoeg te eten thuis , dus is het helemaal niet nodig !
leuke foto's , net een vos
er zijn echt wel duizenden katten die gewoon in een veldje staan... in een weiland..
ze komen terug met een muis in de bek... muis is dood...
ik ken die discussie dat honden niet mogen doodmaken etc....
maar om katten wordt er nooit een discussie gevoerd erover...![]()
en
zo worden ze " dan maar " vrij gesproken van dierenleed . !
honden heb je meer in bedwang , maar alleen die bazen , die echt hun hond in bedwang kunnen houden om niet te jagen .
de
anderen zijn net als de katten bazen , ze worden " dan maar " vrijgesproken van dierenleed
ik denk dat zo die discussie zal gaan .
ik vind t niet zielig dat katten naar buiten gaan, juist zielig als ze de god ganzen dag binnen zitten terwijl het gewoon jagers zijn
ze hebben een mooier leven (die misschien wel korter kan duren ivm ongelukken)
beter dit dan lang leven alleen maar binnen
maar dit is een beetje off-topic
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Volgens mij is er zeker op het hondenforum genoeg discussie gevoerd over buitenkatten. Weet je hoeveel schade die aanrichten? Veel meer dan honden ooit zullen doen want katten worden inderdaad maar gewoon naar buiten gefikkert en mogen jagen want dat is hun natuur. En ach, als ze overreden worden koop je toch een nieuwe? Ze hebben een kort en gelukkig leven gehad en er zijn toch katten zat.judith & olly schreef:
dat klopt inderdaad haha
ik vind t niet zielig dat katten naar buiten gaan, juist zielig als ze de god ganzen dag binnen zitten terwijl het gewoon jagers zijn
Er zijn meer opties dan je kat onbeheerd naar buiten gooien. Maar dat kost moeite en geld. Stel je voor zeg.
-
Pakdebal
Gollum schreef:Volgens mij is er zeker op het hondenforum genoeg discussie gevoerd over buitenkatten. Weet je hoeveel schade die aanrichten? Veel meer dan honden ooit zullen doen want katten worden inderdaad maar gewoon naar buiten gefikkert en mogen jagen want dat is hun natuur. En ach, als ze overreden worden koop je toch een nieuwe? Ze hebben een kort en gelukkig leven gehad en er zijn toch katten zat.judith & olly schreef:
dat klopt inderdaad haha
Er zijn meer opties dan je kat onbeheerd naar buiten gooien. Maar dat kost moeite en geld. Stel je voor zeg.
30.000 zwerfkatten alleen al in de Randstad , dat waren allemaal lieve katten , die gewoon thuis wilden zijn, maar naar buiten moesten . !
en
door angst of wat dan ook, ( honden jacht ) hun huisje niet meer terug hebben gevonden ..
nee, het is " niet zielig " . , want ze vonden het vast binnen niet leuk .
- rose
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
- Aantal honden: 2
Pakdebal schreef:Gollum schreef:Volgens mij is er zeker op het hondenforum genoeg discussie gevoerd over buitenkatten. Weet je hoeveel schade die aanrichten? Veel meer dan honden ooit zullen doen want katten worden inderdaad maar gewoon naar buiten gefikkert en mogen jagen want dat is hun natuur. En ach, als ze overreden worden koop je toch een nieuwe? Ze hebben een kort en gelukkig leven gehad en er zijn toch katten zat.judith & olly schreef:
dat klopt inderdaad haha
30.000 zwerfkatten alleen al in de Randstad , dat waren allemaal lieve katten , die gewoon thuis wilden zijn, maar naar buiten moesten . !![]()
en
door angst of wat dan ook, ( honden jacht ) hun huisje niet meer terug hebben gevonden ..![]()
![]()
Dramatisch is het....
- Gollum
- Zeer actief
Ja ik vind het echt verschrikkelijk, als ik zelf een kat zou nemen zou ik de tuin ervoor afzetten en leuke speelbomen maken. Dan kan de kat toch fijn buitenspelen en is hij verder niemand tot last en word hij niet doodgereden of ergens anders gevoerd. Voor binnenkatten heb je ook zat leuke oplossingen waardoor ze hun ei kwijt kunnen.Pakdebal schreef:Gollum schreef:Volgens mij is er zeker op het hondenforum genoeg discussie gevoerd over buitenkatten. Weet je hoeveel schade die aanrichten? Veel meer dan honden ooit zullen doen want katten worden inderdaad maar gewoon naar buiten gefikkert en mogen jagen want dat is hun natuur. En ach, als ze overreden worden koop je toch een nieuwe? Ze hebben een kort en gelukkig leven gehad en er zijn toch katten zat.judith & olly schreef:
dat klopt inderdaad haha
30.000 zwerfkatten alleen al in de Randstad , dat waren allemaal lieve katten , die gewoon thuis wilden zijn, maar naar buiten moesten . !![]()
en
door angst of wat dan ook, ( honden jacht ) hun huisje niet meer terug hebben gevonden ..![]()
![]()
- Gollum
- Zeer actief
Nou sorry, vind ik eigenlijk wel. Vooral in de randstad heb je zoveel zwerfkatten, kijk alleen al naar Amsterdam. Ik vind dat heel dramatisch ja en ik vind dat mensen echt bewuster met hun dieren om moeten gaan.rose schreef:Pakdebal schreef:Gollum schreef:Volgens mij is er zeker op het hondenforum genoeg discussie gevoerd over buitenkatten. Weet je hoeveel schade die aanrichten? Veel meer dan honden ooit zullen doen want katten worden inderdaad maar gewoon naar buiten gefikkert en mogen jagen want dat is hun natuur. En ach, als ze overreden worden koop je toch een nieuwe? Ze hebben een kort en gelukkig leven gehad en er zijn toch katten zat.judith & olly schreef:
dat klopt inderdaad haha
en
![]()
Dramatisch is het....
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nou, kom ik ook nog een keer 
Ik heb met twee van mijn honden mollen gejaagd, degenen die het konden dus
Ze vonden ook wel eens zomaar ergens iets, als ik het niet zag. Eva, de eerste, was wat een zelfvanger wordt genoemd. Dat is dus ook wat Mika doet. Als je daar niet mee samen op jacht gaat gaan ze dus zelf op pad als ze de kans krijgen en er zitten mollen.
Op zich niet erg maar het is wel link als je in een drukker gebied woont, vanwege het verkeerd.
Met Isa heb ik nog vaker gejaagd, die ving niet zelf maar samen met mij. Ik trapte 's avonds laat de hopen plat en ging dan in de vroege ochtend jagen met Isa en met een schopje. Zij verwees, ik stak de schop achter de plek waar de mol zal en zodra hij boven was greep zij hem, schudde hem in één beweging dood en liet hem vallen.
Met allebei heb ik wel alleen gejaagd op land van mensen die daarvoor toestemming gaven en ook graag hadden dat wij kwamen. Want land waar vee op loopt, daar ben je niet blij met mollengaten.
En grasland is ook niet leuk, dan krijg je stofhooi.
Ik joeg dus kortom alleen ergens als mensen daarvan wisten.
Met Eva heb ik ook (bruine) ratten gejaagd trouwens, die was daar erg goed in. Maar dat vroeg je niet
Ik zou dus kortom eens bij paardenhouders en zo gaan vragen. Ik denk dat je snel een klantenkring opbouwt zo
Ze vonden ook wel eens zomaar ergens iets, als ik het niet zag. Eva, de eerste, was wat een zelfvanger wordt genoemd. Dat is dus ook wat Mika doet. Als je daar niet mee samen op jacht gaat gaan ze dus zelf op pad als ze de kans krijgen en er zitten mollen.
Op zich niet erg maar het is wel link als je in een drukker gebied woont, vanwege het verkeerd.
Met Isa heb ik nog vaker gejaagd, die ving niet zelf maar samen met mij. Ik trapte 's avonds laat de hopen plat en ging dan in de vroege ochtend jagen met Isa en met een schopje. Zij verwees, ik stak de schop achter de plek waar de mol zal en zodra hij boven was greep zij hem, schudde hem in één beweging dood en liet hem vallen.
Met allebei heb ik wel alleen gejaagd op land van mensen die daarvoor toestemming gaven en ook graag hadden dat wij kwamen. Want land waar vee op loopt, daar ben je niet blij met mollengaten.
Met Eva heb ik ook (bruine) ratten gejaagd trouwens, die was daar erg goed in. Maar dat vroeg je niet
Ik zou dus kortom eens bij paardenhouders en zo gaan vragen. Ik denk dat je snel een klantenkring opbouwt zo
- rose
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
- Aantal honden: 2
Dat is ook heel erg en je hebt zeker gelijk dat mensen bewuster met hun dieren om moeten gaan.Gollum schreef:Nou sorry, vind ik eigenlijk wel. Vooral in de randstad heb je zoveel zwerfkatten, kijk alleen al naar Amsterdam. Ik vind dat heel dramatisch ja en ik vind dat mensen echt bewuster met hun dieren om moeten gaan.rose schreef:Pakdebal schreef:
:
en
![]()
Dramatisch is het....
Maar mijn opmerking was quasi grappig bedoeld to pdb, die er echt een dramatische post van heeft gemaakt.
- Gollum
- Zeer actief
Wat leuk zeg, dat ga ik zeker doen. Ik heb haar nu ruim een jaar en het is de eerste keer dat ik dit gedrag observeerde. Ik zat op een bankje en ze liep wat vrij rond op een veld, toen we daarna verder liepen en ze naar molshopen trok kon ik haar wel gewoon terugroepen dus dat scheelt. Ze gaat niet achter konijnen of ander wild aan, tot nu toe zijn het alleen mollen die ze wilt pakken. Een mollenvanger uit TurkijeMarjoleine schreef:Nou, kom ik ook nog een keer
Moeten we eigenlijk verder nog wat leren voordat ik haar aanbied? Ik heb er totaal geen verstand van natuurlijk. Je laat gewoon de hond los op het veld en ze gaan?
Stom he, ik ben eigenlijk ergens een beetje trots dat ze zomaar iets nuttigs kan.
- Gollum
- Zeer actief
haha daar lees ik inmiddels redelijk doorheenrose schreef:Dat is ook heel erg en je hebt zeker gelijk dat mensen bewuster met hun dieren om moeten gaan.Gollum schreef:Nou sorry, vind ik eigenlijk wel. Vooral in de randstad heb je zoveel zwerfkatten, kijk alleen al naar Amsterdam. Ik vind dat heel dramatisch ja en ik vind dat mensen echt bewuster met hun dieren om moeten gaan.rose schreef:Pakdebal schreef:
:
en
![]()
Dramatisch is het....
Maar mijn opmerking was quasi grappig bedoeld to pdb, die er echt een dramatische post van heeft gemaakt.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Het is gewoon leuk toch?Gollum schreef:Wat leuk zeg, dat ga ik zeker doen. Ik heb haar nu ruim een jaar en het is de eerste keer dat ik dit gedrag observeerde. Ik zat op een bankje en ze liep wat vrij rond op een veld, toen we daarna verder liepen en ze naar molshopen trok kon ik haar wel gewoon terugroepen dus dat scheelt. Ze gaat niet achter konijnen of ander wild aan, tot nu toe zijn het alleen mollen die ze wilt pakken. Een mollenvanger uit Turkije![]()
Moeten we eigenlijk verder nog wat leren voordat ik haar aanbied? Ik heb er totaal geen verstand van natuurlijk. Je laat gewoon de hond los op het veld en ze gaan?
Stom he, ik ben eigenlijk ergens een beetje trots dat ze zomaar iets nuttigs kan.
Ik bleef er wel altijd bij en toen ik merkte dat Eva het kon ben ik wel eerst met haar het veld in gegaan om te kijken hoe vlot ze ook echt ving. Ik ging naar het bos dan, naar delen waar mollen zitten en het geen kwaad kan te vangen.
Ik zou gewoon eerst zo'n veldje zoeken, de hopen plattrappen en de volgende morgen vroeg heengaan en kijken wat ze doet.
Mollen drinken enkele malen per dag, dat is de tijd dat ze goed actief zijn en je kunt vangen. Het is wel al vrij laat in het jaar maar ik merk hier dat ze nog goed actief zijn, volgens mij is alles vertraagd.
Ik ving pas vanaf mei-juni ongeveer, ze moeten wel de kans krijgen zich voort te planten
En dan dus ongeveer tot oktober, of tot de nachtvorst.
- Gollum
- Zeer actief
Nou ja, ik snap ook wel dat sommige mensen haar een moordenaar vinden en als ik het vanuit die context bekijk is het natuurlijk wat gek dat ik het leuk vind. Maar ik vind het niet persé leuk dat ze een mol vermoord maar dat ze een talent heeft zeg maar. Gollum bijvoorbeeld is een speurneus, maakt niet uit waar ik met haar heenga, ze vind altijd de weg terug. Als ik de verkeerde kant opga verwijst ze ook de goede weg d.m.v. consequent in de goede richting blijven staan en eventueel blaffen als ik niet doe wat ze zegtMarjoleine schreef:Het is gewoon leuk toch?Gollum schreef:Wat leuk zeg, dat ga ik zeker doen. Ik heb haar nu ruim een jaar en het is de eerste keer dat ik dit gedrag observeerde. Ik zat op een bankje en ze liep wat vrij rond op een veld, toen we daarna verder liepen en ze naar molshopen trok kon ik haar wel gewoon terugroepen dus dat scheelt. Ze gaat niet achter konijnen of ander wild aan, tot nu toe zijn het alleen mollen die ze wilt pakken. Een mollenvanger uit Turkije![]()
Ik bleef er wel altijd bij en toen ik merkte dat Eva het kon ben ik wel eerst met haar het veld in gegaan om te kijken hoe vlot ze ook echt ving. Ik ging naar het bos dan, naar delen waar mollen zitten en het geen kwaad kan te vangen.
Ik zou gewoon eerst zo'n veldje zoeken, de hopen plattrappen en de volgende morgen vroeg heengaan en kijken wat ze doet.
Mollen drinken enkele malen per dag, dat is de tijd dat ze goed actief zijn en je kunt vangen. Het is wel al vrij laat in het jaar maar ik merk hier dat ze nog goed actief zijn, volgens mij is alles vertraagd.
Ik ving pas vanaf mei-juni ongeveer, ze moeten wel de kans krijgen zich voort te planten
En dan dus ongeveer tot oktober, of tot de nachtvorst.
Waarom moeten mollen eigenlijk de kans krijgen om zich voort te planten als je ze eigenlijk niet op die plek wilt hebben? Heeft dat een ethische reden of een praktische?