Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
TE enthousiast?
Moderator: moderatorteam
-
jh87
- nieuw lid
- Aantal honden: 1
TE enthousiast?
Hallo allemaal,
Ik heb het idee dat mijn hond TE enthousiast is als hij andere mensen en vooral honden tegenkomt in bijv. het bos.
Zodra hij mensen of andere honden ziet is hij weg, en is hij niet meer te houden. Ik heb geprobeerd hem met snoepjes af te leiden
maar dat helpt niet. Het grootste probleem is nog dat hij ook tegen die mensen aan springt.
Wat ik nu doe is dat zodra ik andere mensen of honden zie, ik de flexilijn om doe zodat ik hem in ieder geval onder controle heb.
Wanneer hij dan wilt springen kan ik hem corrigeren. Uiteraard wil ik hem flink belonen als hij het een keer goed doet, maar dat
werkt dus niet want hij wilt zijn snoepjes niet hebben (dit zijn snoepjes waar hij thuis een moord voor doet).
Uiteindelijk wil ik hem gewoon los kunnen laten lopen en dat hij luistert wanneer ik zeg dat hij mee moet komen.
Het is daarnaast ook nog een Franse Bulldog en die is vrij eigenwijs.
Klein voordeel is wel dat het een bos is waar honden los mogen lopen, dus de meeste mensen zijn er min of meer wel op ingesteld.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ik heb het idee dat mijn hond TE enthousiast is als hij andere mensen en vooral honden tegenkomt in bijv. het bos.
Zodra hij mensen of andere honden ziet is hij weg, en is hij niet meer te houden. Ik heb geprobeerd hem met snoepjes af te leiden
maar dat helpt niet. Het grootste probleem is nog dat hij ook tegen die mensen aan springt.
Wat ik nu doe is dat zodra ik andere mensen of honden zie, ik de flexilijn om doe zodat ik hem in ieder geval onder controle heb.
Wanneer hij dan wilt springen kan ik hem corrigeren. Uiteraard wil ik hem flink belonen als hij het een keer goed doet, maar dat
werkt dus niet want hij wilt zijn snoepjes niet hebben (dit zijn snoepjes waar hij thuis een moord voor doet).
Uiteindelijk wil ik hem gewoon los kunnen laten lopen en dat hij luistert wanneer ik zeg dat hij mee moet komen.
Klein voordeel is wel dat het een bos is waar honden los mogen lopen, dus de meeste mensen zijn er min of meer wel op ingesteld.
-
lets have fun
Re: TE enthousiast?
Aanlijnen is al een goed idee
Leer hem de aandacht op jou te richten. Als dat met snoep niet lukt dan misschien wel met een speeltje? Vang zijn aandacht voordat hij op de mensen gefocust is. Dus niet pas als hij al enthousiast is want dan ben je al te laat. Als je wacht tot hij de mensen of honden eerst ziet kun je zwaaien met je koekje wat je wilt, maar daar was je al achter
Zorg ervoor dat je hem een stap voor bent.
Mijn golden had er ook een handje van om op iedereen af te stuiteren en haar liet ik dan zitten en naar mij kijken tot we gepasseerd waren. Daarna belonen met iets wat ze superlekker vind (kaas) of superleuk (apporteren).
Leer hem de aandacht op jou te richten. Als dat met snoep niet lukt dan misschien wel met een speeltje? Vang zijn aandacht voordat hij op de mensen gefocust is. Dus niet pas als hij al enthousiast is want dan ben je al te laat. Als je wacht tot hij de mensen of honden eerst ziet kun je zwaaien met je koekje wat je wilt, maar daar was je al achter
Mijn golden had er ook een handje van om op iedereen af te stuiteren en haar liet ik dan zitten en naar mij kijken tot we gepasseerd waren. Daarna belonen met iets wat ze superlekker vind (kaas) of superleuk (apporteren).
- Hylos
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Bekend probleem, mijne is vaak ook zo
Is je hond voergericht? Of heb je iets wat hij heeeeel lekker vind? Of anders misschien een heel leuk speeltje?
Ik kon altijd vrij makkelijk mensen passeren als ik een stok in mn hand hield. Dat was helemaal het einde. Helaas spring ie me nu in mn nek als ik dat probeer
Is je hond voergericht? Of heb je iets wat hij heeeeel lekker vind? Of anders misschien een heel leuk speeltje?
Ik kon altijd vrij makkelijk mensen passeren als ik een stok in mn hand hield. Dat was helemaal het einde. Helaas spring ie me nu in mn nek als ik dat probeer

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Zet je die flexlijn dan ook op de stop zodat hij niet naar die mensen toe kan?jh87 schreef:Hallo allemaal,
Natuurlijk werken koekjes die hij thuis lekker vindt buiten niet.
Daarvoor heb je super snoepjes nodig.
Zorgen dat hij bij jou veel plezier heeft.Uiteindelijk wil ik hem gewoon los kunnen laten lopen en dat hij luistert wanneer ik zeg dat hij mee moet komen.
Spelletjes met hem doen, regelmatig belonen voor aandacht voor jou en naast je houden als er mensen aankomen.
Het is helemaal niet nodig dat hij de hele wereld gaat begroeten.
En intensiever gaan trainen op "hier"
Eerst trainen in huis en in de tuin tot hij feilloos komt en dan op een rustig plekje buiten tot hij feilloos komt.
Steeds ietsje meer prikkels toevoegen tot hij overal feilloos komt.
Niet op moeilijke plekken oefenen als hij het op een minder moeilijke plek nog niet kan.
-
jh87
- nieuw lid
Bedankt voor de tips allemaal, hier kan ik mee aan de slag!
Ja, maar ik houd de lijn nog wel lang genoeg zodat hij er naar toe zou kunnen. Als ik dan denk dat hij er ook echt naar toe wil gaan corrigeer ik.Zet je die flexlijn dan ook op de stop zodat hij niet naar die mensen toe kan?
- Freya
- Actief
- Mijn ras(sen): Border Collie / 3 katten / kakariki, vlakparkieten, grasparkieten / Drentse kriel hoenders
Hoe oud is hij? Heb je ooit cursus gelopen?
Ik zou inderdaad een paar aandacht oefeningen doen en zeker met speeltjes kun je ver komen. Neem een speeltje dat hij echt super leuk vind en houd het voor jezelf, hij mag er alleen soms SAMEN mee spelen als jij dat goed vind en dat maakt hem helemaal gek op dat speeltje want hij raakt er niet op uitgekeken. Je kan het dus uit je jas toveren wanneer hij al op de tegemoetkomende hond begint te focussen. Works like a charm ; )
Misschien hem laten zitten en liggen zodat de andere hond voorbij kan lopen is ook een optie, als hij dat tenminste doet in zijn enthousiaste toestand. Eventueel oefenen met een bekende hond.
En zorg dan dat de flexilijn niet gespannen is, liggen en zitten moeten ontspannend zijn en dus altijd met slappe lijn.
Ik zou inderdaad een paar aandacht oefeningen doen en zeker met speeltjes kun je ver komen. Neem een speeltje dat hij echt super leuk vind en houd het voor jezelf, hij mag er alleen soms SAMEN mee spelen als jij dat goed vind en dat maakt hem helemaal gek op dat speeltje want hij raakt er niet op uitgekeken. Je kan het dus uit je jas toveren wanneer hij al op de tegemoetkomende hond begint te focussen. Works like a charm ; )
Misschien hem laten zitten en liggen zodat de andere hond voorbij kan lopen is ook een optie, als hij dat tenminste doet in zijn enthousiaste toestand. Eventueel oefenen met een bekende hond.
En zorg dan dat de flexilijn niet gespannen is, liggen en zitten moeten ontspannend zijn en dus altijd met slappe lijn.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ik zie 1 maar in je aanpak. Afleiden kan een manier zijn. De manier die ik momenteel gebruik is ook afleiden. Alleen ga ik niet als een havik steeds om mij heen kijken om beide draken van mij maar voor te zijn. Met Norah had ik nogal een sterke reactie aan de lijn als ze andere honden zag. Van afleiden op zich leert de hond niks als hij de prikkel niet eerst heeft gezien. Men gaat meestal al afleiden voordat de hond in contact komt. De kunst zit hem in afleiden nadat de prikkel is waargenomen en op zo'n afstand dat de hond nog kan gehoorzamen (voor de ene hond is dat 10 meter voor de andere 100 meter). Op die manier krijg je een hond die terug naar jou komt want die prikkel betekend iets lekkers bij de baas (bij Norah dan haar speeltje: bal). In het begin moet je misschien al op 100 meter (en tussendoor rijkelijk belonen) beginnen, maar in de loop der tijd (van weken, tot maanden tot jaren) verklein je de afstand met kleine stapjes.
Ik vind de grote maar dat de hond gecorrigeerd wordt als hij naar mensen toe loopt. Ik zou toch iets vinden waardoor het afgeleid wordt, voordat hij de fout in gaat. En ja in begin zal je waarschijnlijk even met een grotere boog om mensen heen moeten lopen, maar dat komt in de loop der tijd wel goed. Bulldoggen vinden vaak alle mensen leuk, tja dat is de humor van een bulldog denk ik dan?
En soms heb je bij een bepaald moeilijk iets, iets lekkerders nodig dan voor de normale zaken. Je hebt dat super lekkers nodig om de cirkel te doorbreken. Als het een gewoonte word, kan je weer terug op minder super speciale beloningen. Voor zulke momenen gebruik ik dus graag rodyworst.
Ik vind de grote maar dat de hond gecorrigeerd wordt als hij naar mensen toe loopt. Ik zou toch iets vinden waardoor het afgeleid wordt, voordat hij de fout in gaat. En ja in begin zal je waarschijnlijk even met een grotere boog om mensen heen moeten lopen, maar dat komt in de loop der tijd wel goed. Bulldoggen vinden vaak alle mensen leuk, tja dat is de humor van een bulldog denk ik dan?
En soms heb je bij een bepaald moeilijk iets, iets lekkerders nodig dan voor de normale zaken. Je hebt dat super lekkers nodig om de cirkel te doorbreken. Als het een gewoonte word, kan je weer terug op minder super speciale beloningen. Voor zulke momenen gebruik ik dus graag rodyworst.

- ranetje
- Zeer actief
Als een hond binnen een seconde tussen niet zien en zien van 0 tot 100 gaat heb je niets aan "afleiden als de hond in contact komt".gyanty schreef:Ik zie 1 maar in je aanpak. Afleiden kan een manier zijn. De manier die ik momenteel gebruik is ook afleiden. Alleen ga ik niet als een havik steeds om mij heen kijken om beide draken van mij maar voor te zijn. Met Norah had ik nogal een sterke reactie aan de lijn als ze andere honden zag. Van afleiden op zich leert de hond niks als hij de prikkel niet eerst heeft gezien. Men gaat meestal al afleiden voordat de hond in contact komt. De kunst zit hem in afleiden nadat de prikkel is waargenomen en op zo'n afstand dat de hond nog kan gehoorzamen (voor de ene hond is dat 10 meter voor de andere 100 meter). Op die manier krijg je een hond die terug naar jou komt want die prikkel betekend iets lekkers bij de baas (bij Norah dan haar speeltje: bal). In het begin moet je misschien al op 100 meter (en tussendoor rijkelijk belonen) beginnen, maar in de loop der tijd (van weken, tot maanden tot jaren) verklein je de afstand met kleine stapjes.
(Wat bedoel je trouwens met "in contact komen" @gyanty?)
Je moet de hond afleiden vóór hij van 0 naar 100 gaat.
Geleidelijk kan je later gaan afleiden, maar in het begin is dat toch wel een prima oplossing.
Lijkt me dat een trainer daar gewoon samen met TS naar moet kijken i.r.l.
-
jh87
- nieuw lid
Ik ben vandaag naar het bos geweest met mijn bulletje en de hond van mijn ouders, een Boerboel.
En wat denk je? Hij luistert gewoon, ging niet op andere mensen af en vond andere honden ook niet interessant genoeg om er toch naar toe te gaan als ik zei dat dat niet mocht.
Nu luistert de Boerboel perfect, en kwam mn bulletje achter de Boerboel aangerend als ik 'm riep. Maar het viel me op dat wanneer ik mijn eigen hond riep, hij ook vrijwel meteen kwam.
En wat denk je? Hij luistert gewoon, ging niet op andere mensen af en vond andere honden ook niet interessant genoeg om er toch naar toe te gaan als ik zei dat dat niet mocht.
Nu luistert de Boerboel perfect, en kwam mn bulletje achter de Boerboel aangerend als ik 'm riep. Maar het viel me op dat wanneer ik mijn eigen hond riep, hij ook vrijwel meteen kwam.
- Hylos
- Zeer actief
Leuk is dat. Met 2 honden is vaak een heel ander verhaal dan jij en je hond alleen. Maar dat lost het "probleem" echter niet op
Xavi komt lang niet altijd als ik hem roep, behalve als ik met een stok of iets dergelijks zwaai. Maar als er 2 honden zijn en je roept dan komtie altijd
Dn andere dingen zijn dan idd minder interessant
Xavi komt lang niet altijd als ik hem roep, behalve als ik met een stok of iets dergelijks zwaai. Maar als er 2 honden zijn en je roept dan komtie altijd

- ranetje
- Zeer actief
Dat is mooijh87 schreef:Ik ben vandaag naar het bos geweest met mijn bulletje en de hond van mijn ouders, een Boerboel.
Heb je hem ook goed beloond voor het komen?
-
jh87
- nieuw lid
Dat weet ik, maar vond het wel grappig om te zien.Hylos schreef:Leuk is dat. Met 2 honden is vaak een heel ander verhaal dan jij en je hond alleen. Maar dat lost het "probleem" echter niet op![]()
Xavi komt lang niet altijd als ik hem roep, behalve als ik met een stok of iets dergelijks zwaai. Maar als er 2 honden zijn en je roept dan komtie altijd![]()
Uiteraard. Alleen snoepjes wilde hij nog steeds niet.Dat is mooi
- rose
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Hylos schreef:Leuk is dat. Met 2 honden is vaak een heel ander verhaal dan jij en je hond alleen. Maar dat lost het "probleem" echter niet op![]()
Xavi komt lang niet altijd als ik hem roep, behalve als ik met een stok of iets dergelijks zwaai. Maar als er 2 honden zijn en je roept dan komtie altijd![]()
Dat is niet helemaal waar, als er hier een even geen tijd heeft om te luisteren zie ik de ander echt in dubio staan, vrouwtje of hondenmaatje? En regelmatig win ik het niet, ik denk juist dat het met een hond makkelijker zal zijn
- ranetje
- Zeer actief
Neem eens rodiworst (lam en rijst) of de knakworstjes voor honden?jh87 schreef:Uiteraard. Alleen snoepjes wilde hij nog steeds niet.Dat is mooi
Of een stukje gedroogde long of kip
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Was er waarschijnlijk niet helemaal met mijn hoofd bij toen ik dat typte. In contact komen moet zijn: Men gaat meestal al afleiden vóórdat de hond de prikkel ook maar waargenomen heeft.ranetje schreef:Als een hond binnen een seconde tussen niet zien en zien van 0 tot 100 gaat heb je niets aan "afleiden als de hond in contact komt".gyanty schreef:Ik zie 1 maar in je aanpak. Afleiden kan een manier zijn. De manier die ik momenteel gebruik is ook afleiden. Alleen ga ik niet als een havik steeds om mij heen kijken om beide draken van mij maar voor te zijn. Met Norah had ik nogal een sterke reactie aan de lijn als ze andere honden zag. Van afleiden op zich leert de hond niks als hij de prikkel niet eerst heeft gezien. Men gaat meestal al afleiden voordat de hond in contact komt. De kunst zit hem in afleiden nadat de prikkel is waargenomen en op zo'n afstand dat de hond nog kan gehoorzamen (voor de ene hond is dat 10 meter voor de andere 100 meter). Op die manier krijg je een hond die terug naar jou komt want die prikkel betekend iets lekkers bij de baas (bij Norah dan haar speeltje: bal). In het begin moet je misschien al op 100 meter (en tussendoor rijkelijk belonen) beginnen, maar in de loop der tijd (van weken, tot maanden tot jaren) verklein je de afstand met kleine stapjes.
Geleidelijk kan je later gaan afleiden, maar in het begin is dat toch wel een prima oplossing.
Ik denk dat als er iemand bekend is met de Ferrari's( van 0 naar 100 binnen een seconde)s onder de honden dan ben ik het wel. Bas onze terriër was er zo 1, maar die rare border collie van mij kunnen er ook wat van hoor. De kunst zit hem niet alleen in juist timen, maar in eerste instantie ook de juiste afstand vinden. Misschien heb je eerst 100 meter nodig, want hoe groter de afstand, hoe kleiner de prikkel inwerkt. Die afstand verklein je trainingsgewijs. En als het moeilijk in de praktijk is, dan kijk je of je het trainingsgewijs in een gecontroleerde opstelling kan zetten.

- ranetje
- Zeer actief
gyanty schreef:Was er waarschijnlijk niet helemaal met mijn hoofd bij toen ik dat typte. In contact komen moet zijn: Men gaat meestal al afleiden vóórdat de hond de prikkel ook maar waargenomen heeft.ranetje schreef:Als een hond binnen een seconde tussen niet zien en zien van 0 tot 100 gaat heb je niets aan "afleiden als de hond in contact komt".gyanty schreef:Ik zie 1 maar in je aanpak. Afleiden kan een manier zijn. De manier die ik momenteel gebruik is ook afleiden. Alleen ga ik niet als een havik steeds om mij heen kijken om beide draken van mij maar voor te zijn. Met Norah had ik nogal een sterke reactie aan de lijn als ze andere honden zag. Van afleiden op zich leert de hond niks als hij de prikkel niet eerst heeft gezien. Men gaat meestal al afleiden voordat de hond in contact komt. De kunst zit hem in afleiden nadat de prikkel is waargenomen en op zo'n afstand dat de hond nog kan gehoorzamen (voor de ene hond is dat 10 meter voor de andere 100 meter). Op die manier krijg je een hond die terug naar jou komt want die prikkel betekend iets lekkers bij de baas (bij Norah dan haar speeltje: bal). In het begin moet je misschien al op 100 meter (en tussendoor rijkelijk belonen) beginnen, maar in de loop der tijd (van weken, tot maanden tot jaren) verklein je de afstand met kleine stapjes.
Ik denk dat als er iemand bekend is met de Ferrari's( van 0 naar 100 binnen een seconde)s onder de honden dan ben ik het wel. Bas onze terriër was er zo 1, maar die rare border collie van mij kunnen er ook wat van hoor. De kunst zit hem niet alleen in juist timen, maar in eerste instantie ook de juiste afstand vinden. Misschien heb je eerst 100 meter nodig, want hoe groter de afstand, hoe kleiner de prikkel inwerkt. Die afstand verklein je trainingsgewijs. En als het moeilijk in de praktijk is, dan kijk je of je het trainingsgewijs in een gecontroleerde opstelling kan zetten.
En om die kunst te leren is een één op één begeleiding een must.
Juist met die Ferrari's