Verzin spelletjes waar hij zich mee bezig kan houden zonder dat het fysiek belastend is. Wat dacht je van balletje / balletje. Drie kopjes, onder 1 ervan een brokje en hij moet kiezen.
We hebben een paar weken geleden op onze hondenschool een spelletjesmiddag georganiseerd voor onze puppycursisten. Statische spelletjes die wij hadden waren koekhappen en waterpret.
Koekhappen:
pak een bezemsteel, hang daar met touwtjes een aantal koekjes aan op en de hond mag ze er proberen af te halen.
Waterpret:
pak een teilje met een paar cm water er in. Laat er voor de neus van de hond een paar voertjes in vallen en moedig hem aan om ze er uit te vissen.
Verder kun je je hond trucjes leren. We hebben Loeky bijvoorbeeld de truc met het kaasje geleerd. Leg een kaasje (of een ander voertje) op de brug van zijn neus. Op jouw commando mag hij het proberen te pakken door het omhoog te gooien en weer op te vangen. WEl zorgen dat als hij het niet vangt, jij het brokje van de grond pakt en opnieuw beginnen, anders leert hij niet om het te vangen.
Ander kunstje: schaam je. Leg een pluisje op de neus van de hond. Op het moment dat hij met zijn poot probeert het pluisje van zijn neus te vegen beloon je en geef je het commando schaam je (vooral goed aan te leren met de clicker, omdat je snel moet zijn). Na enig oefenwerk legt jke hond op jouw commando zijn poot over zijn snuit en schaamt zich. OP het commando schaam je diep gaat Loeky er ook nog onderdanig bij liggen. Doet het heel erg goed bij visite

.
Zo zijn er ontzettend veel spelletjes / trucjes die je met je hond kunt doen zonder dat ze belastend voor hem zijn.
Ik vond de tip die hierboven wordt genoemd, van de kinderbox ook een goede. Geef hem een lekker ingewikkeld gevulde Kong, daar vermaakt hij zich ook wel weer een tijdje mee.
Meer speltips vind je in de boeken:
Samen spelen met je hond van Nicky Gootjes
en 60 leuke spelletjes met uw hond van Petra Durst-Benning
Verder de tip van Mechelaar-fan in de gaten houden. Misschien voor alle zekerheid even checken me je da maar het klinkt mij zeer logisch in de oren.
Veel succes met Cerruti