Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoe ver kan je gaan op een kinderboerderij ?

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

Pakdebal

hoe ver kan je gaan op een kinderboerderij ?

Ongelezen bericht door Pakdebal »

.
Er is hier in de buurt een soort boerderij, die gerund wordt door " Parnassia" dat is een psychiatische inrichting , allemaal goed en het is heel erg leuk gedaan ,
ik drink daar altijd koffie als ik met de fiets wegga,
maar

er loopt een zwarte geit , tussen de andere geiten , die ontzettend mager is, en haast niet kan lopen van zijn heupen , dat zie je zo bij zijn achterpoten . :ugh:

ik ga dat vragen en dan zeggen ze , ach, 3 weken geleden is er nog de dierenarts geweest voor hun injecties , en hij wordt wat bijgevoerd
een ander
lachte er zelfs om, en noemt hem al " de kreupele " , een derde ( een jongen die ze voert en patient is ) heeft dat helemaal nooit gezien .

Mijn vraag is aan jullie , moet je echt zo ver gaan , om door geldgebrek er " maar " niets aan te doen ?. :denken:
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: hoe ver kan je gaan op een kinderboerderij ?

Ongelezen bericht door thom »

Pakdebal schreef:.
Er is hier in de buurt een soort boerderij, die gerund wordt door " Parnassia" dat is een psychiatische inrichting , allemaal goed en het is heel erg leuk gedaan ,
maar

er loopt een zwarte geit , tussen de andere geiten , die ontzettend mager is, en haast niet kan lopen van zijn heupen , dat zie je zo bij zijn achterpoten . :ugh:

ik ga dat vragen en dan zeggen ze , ach, 3 weken geleden is er nog de dierenarts geweest voor hun injecties , en hij wordt wat bijgevoerd
een ander
lachte er zelfs om, en noemt hem al " de kreupele " , een derde ( een jongen die ze voert en patient is ) heeft dat helemaal nooit gezien .

Mijn vraag is aan jullie , moet je echt zo ver gaan , om door geldgebrek er " maar " niets aan te doen ?. :denken:
Meld je aan als vrijwilliger. :ok:
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Wie zegt dat het door geldgebrek is? Misschien is die geit wel stokoud? Of knapt ze op na lange tijd ziek geweest te zijn? Of wat dan ook..
Afbeelding
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door joyce83 »

Als de rest op normaal gewicht is dan zou ik echt niet gaan roepen dat het door geldgebrek is. Net wat Hilde zegt kan ouderdom of zieke zijn of een dier wat nog te goed is om te laten gaan. Ze hebben er een dierenarts bij gehad dus neem aan dat deze heus wel gezegd zou hebben als ze te ver gaan.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Hebben ze hier ook een icoontje voor.? :help: :help:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Net wat Hilde zegt, het dier kan wel stokoud zijn die verder best gezond is.
Bij ons op het hertenkampje zitten ook geiten tussen die heel erg oud zijn.
Eentje kan door artrose slecht lopen maar ik heb een van de vrijwilligers gesproken en de dieren worden wel behandeld met medicijnen en regelmatig wordt de dierenarts er bij geroepen dus meer kun je niet doen eigenlijk.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Er zijn veel dieren die wat moeilijker lopen en mager worden als ze ouder worden
Afbeelding
Ariane
Erelid
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Ariane »

Moet je hier eens gaan kijken.
Je zult je dood schrikken wat je daar allemaal ziet.
Ze hebben het daar namelijk heel erg slecht.

http://www.paardenkamp.nl/
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

twinkeltje schreef:Er zijn veel dieren die wat moeilijker lopen en mager worden als ze ouder worden

Mensen ook :wink:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Tara schreef:Langs de A2 bij Lage Weide, Utrecht stond jarenlang een schonkige oude koe.
Daar zullen ook wel heel veel meldingen over zijn geweest, want op een dag stond er in grote witte letters op de schuur dat de koe 24 jaar oud was.
Alleen maar hartstikke leuk dat zo'n koeiendame een comfortabel pensioen mag genieten. Iets minder dicht langs de A2 had ik haar ook nog wel gegund, maar ze had het goed zo tussen de kipjes. :wink:
Ja, dat weet ik nog inderdaad! Op een gegeven moment was die tekst weg, evenals de koe. Maar het dier heeft een heerlijk lang leven gehad.
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

maar

een ander

Tjeempie, wat dramatisch en theatraal weergegeven.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Wat een vreemde conclusie trek je toch al weer uit dingen die jij ziet :ugh: .

Eén geit die mager is en een probleem met lopen heeft en jij denkt te weten dat die boerderij door geldgebrek er niets aan doet.
Echt meid, ga wat doen met je leven, wordt bv vrijwilliger op die boerderij.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

Maar heb je ook antwoord op de vraag wat er met het beest is? Is hij oud? Ziek? Valt hij niet goed in de groep? Waarom loopt hij zo moeilijk? En waarom is hij zo mager? Neem aan dat je dat gevraagd hebt dan?
RIP Cena :roos:
    Paisley
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Tara schreef:
    Hilde schreef:Wie zegt dat het door geldgebrek is? Misschien is die geit wel stokoud? Of knapt ze op na lange tijd ziek geweest te zijn? Of wat dan ook..
    Nou inderdaad. Langs de A2 bij Lage Weide, Utrecht stond jarenlang een schonkige oude koe.
    Daar zullen ook wel heel veel meldingen over zijn geweest, want op een dag stond er in grote witte letters op de schuur dat de koe 24 jaar oud was.
    Alleen maar hartstikke leuk dat zo'n koeiendame een comfortabel pensioen mag genieten. Iets minder dicht langs de A2 had ik haar ook nog wel gegund, maar ze had het goed zo tussen de kipjes. :wink:
    haha te gek. Blijkbaar wil het publiek liever alleen maar 'gezond' melkvee in de wei zien, namelijk koeien die na 5 jaar de hamburgers in gaan omdat ze te weinig melk gaan geven.

Zo hebben ze bij ons een keer de dierenbescherming op ons af gestuurd, omdat onze shetlanders buiten stonden terwijl het vroor, en omdat hun vacht niet schoon was en 1 een zwaar doorgezakte rug had (ook oud).

Dat die paardjes op de shetlandeilanden fluitend -20graden doorstaan en in het nederlandse klimaat niet vrijwillig in een stal gaan staan, konden we zelfs de dierenbescherming niet eenvoudig uitleggen. En zo'n vacht moet je met rust laten, als je teveel gaat kammen, haal je het vet eruit waardoor de vacht niet meer waterdicht is. :roll: En die doorgezakte rug is jammer, maar als het beestje lekker kan grazen met zn soortgenootjes en niets meer hoeft, heeft hij er geen last van.

Blijkbaar ziet men het liefst onberispelijk geborstelde paarden in een stal van 3 bij 3, die de worst in gaan zodra ze onooglijk worden door ouderdom :80:

Laat die geit lekker mank zijn. Waarschijnlijk is er toch niets aan te doen, behalve in de worst draaien zodat mensen als PdB weer goed kunnen slapen.
    Afbeelding
    rose
    Zeer actief

Paisley schreef:

Dat die paardjes op de shetlandeilanden fluitend -20graden doorstaan en in het nederlandse klimaat niet vrijwillig in een stal gaan staan, konden we zelfs de dierenbescherming niet eenvoudig uitleggen. En zo'n vacht moet je met rust laten, als je teveel gaat kammen, haal je het vet eruit waardoor de vacht niet meer waterdicht is. :roll:
    Mag ik jou iets vragen? Heeft een shetlander ook geen beschutting in de vorm van een afdak/beschutting tegen de wind nodig? Dit vraag ik omdat hier vlakbij een shetlander jaar in jaar uit in de wei staat, alleen bij strenge vorst mag zij in haar stal, verders is zij altijd buiten, in alle weercondities.
    SannePP
    Zeer actief
    Contacteer:

rose schreef:
    Paisley schreef:

Dat die paardjes op de shetlandeilanden fluitend -20graden doorstaan en in het nederlandse klimaat niet vrijwillig in een stal gaan staan, konden we zelfs de dierenbescherming niet eenvoudig uitleggen. En zo'n vacht moet je met rust laten, als je teveel gaat kammen, haal je het vet eruit waardoor de vacht niet meer waterdicht is. :roll:
    Mag ik jou iets vragen? Heeft een shetlander ook geen beschutting in de vorm van een afdak/beschutting tegen de wind nodig? Dit vraag ik omdat hier vlakbij een shetlander jaar in jaar uit in de wei staat, alleen bij strenge vorst mag zij in haar stal, verders is zij altijd buiten, in alle weercondities.
    De dierenbescherming kan daar helaas nog steeds niks tegen doen, omdat er in de wet niks staat over huisvesting voor dit soort dieren. :(
      rose
      Zeer actief

Ze lijkt het ook goed te doorstaan verder, ik loop daar vaak en geef haar dan een broodje maar als het zulk min weer als vandaag (of erger) dan denk ik toch vaak aan haar en had het toch wel fijn gevonden als ze tenminste iets van beschutting had gehad :ugh:
      SannePP
      Zeer actief
      Contacteer:

Zo stonden er hier in een wei ook jaar in jaar uit een aantal paarden. Zonder enige beschutting en ook als er 20 cm sneeuw lag of 20 cm blubber. Maar ook bij 30 graden. Ze hadden nog geen boom om onder te schuilen. Echt sneu!
      Allerlei buurtbewoners belden steeds met de dierenbescherming maar die konden dus niks doen. Sinds afgelopen zomer zijn de paarden weg. Ik hoop zo naar een betere eigenaar......
        rose
        Zeer actief

SannePP schreef:Zo stonden er hier in een wei ook jaar in jaar uit een aantal paarden. Zonder enige beschutting en ook als er 20 cm sneeuw lag of 20 cm blubber. Maar ook bij 30 graden. Ze hadden nog geen boom om onder te schuilen. Echt sneu!
        Allerlei buurtbewoners belden steeds met de dierenbescherming maar die konden dus niks doen. Sinds afgelopen zomer zijn de paarden weg. Ik hoop zo naar een betere eigenaar......

Ik help het je hopen, ik vraag mij ook echt af wat de toegevoegde waarde is voor iemand om op deze manier dieren te houden.

Triest hoor, de kinderen wilden ws een pony en nu kijkt er niemand meer naar om voor zover ik weet. Staat ze altijd alleen in dat weitje, helemaal blij te worden als er een vrouw met twee labjes en een broodje aankomt :ugh:
        flatcoat
        Zeer actief
        Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

maar

een ander

Bij een (kinder)boerderij loopt ook een beheerder ..... daar moet je je vragen aan stellen en niet aan degenen die daar de boel runnen door bijv. blad te blazen, stront te ruimen, voer/water te geven e.d.
        De dieren bij een (kinder)boerderij krijgen de medische zorg die ze nodig hebben. Althans hier wel.
        Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
        Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
        Afbeelding
        loentje
        Actief
        Mijn ras(sen): golden retriever
        flatcoated retriever

Ongelezen bericht door loentje »

Wij hebben dus ook shetlanders, ze kunnen zelf kiezen om buiten te zijn of in de stal, we hebben ook nog een schuilstal.
        Ze staan daar alleen als de zon schijnt en het te warm is, in de winter zijn ze graag buiten.
        Ik begrijp dat mensen vaak denken dat dit niet goed is voor de dieren maar onze ervaring is door zelf te laten kiezen, dat beestjes heel goed weten wat goed voor hun zelf is.
        Oudere dieren, hoe goed er voor wordt gezorgd zullen altijd wat gebreken hebben en zien er ook minder goed uit, de vacht is minder en vaak het lopen ook.
        Zo lang als ze genieten en nog lekker eten, laat ze dan, al lijkt het of ze niet goed verzorgt worden, dat is niet zo.
        Probeer eens met de eigenaren te praten, die kunnen best vertellen en laten zien waarom het zo is.
        Zo kan ik me ook goed voorstellen dat op een kinderboerderij wat oudere dieren rondlopen, is toch prima.
        twinkeltje
        moderator
        Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ja daar kan je toch geen biefstuk meer van maken
        Afbeelding
        Paisley
        Zeer actief

rose schreef:
        Paisley schreef:

Tegen wind en kou - nee niet nodig. We hadden verschillende weides en op 1 van de stukjes hadden ze een afdakje waar ze in de winter eigenlijk nooit onder gingen staan. Volgens mij wéten shetlanders niet eens hoe het is om het koud te hebben :wink:
        We hadden ook warmbloedige paarden en die kwamen swinters alleen overdag buiten met een deken. Die stonden tijdens een hevige regenbui wel eens te rillen dus dan gingen ze naar binnen.
        Maar ook warmbloedige paarden kunnen goed het hele jaar buiten staan als je hun vacht laat groeien en het juiste voer geeft en een beschutte plek geeft. Maar die dikke vacht zit in de weg als je er ook op wilt rijden in de winter. Niemand sport graag met een winterjas aan.

Het is veel belangrijker dat de paarden een plek hebben waar ze met hun hoeven droog kunnen staan. Als een paard op een kleigrond staat, is de valkuil dat de hoeven te lang nat blijven waardoor de hoeven kunnen gaan rotten of ze krijgen mok (uitslag in de holte aan de achterkant van de hoef)
        Bij ons is dat zelden voorgekomen, ook al stonden ze op klei. De ingang van de wei was bestraat en daar gingen ze staan als ze rustte en daar hadden ze droge voetjes.

In de zomer is het wel belangrijk om dit soort pony's beschutting te bieden. Een shetlander die in de zon moet staan in Juli bij 25graden of warmer, dát is pas zielig. Daar hebben ze zichtbaar last van.
        Zomers stonden ze bij ons tijdens de warme uren van de dag op stal of in de boomgaard, waar genoeg schaduw was.

PS wij kregen ook een keer het commentaar: "Er ligt niet eens voer voor de paarden"
        :oohja: :LOL: Degene die paarden houden, weten dat 99% van de shetlanders te dik is. Zelfs zo erg, dat ze er hoefbevangen van worden en moeten worden afgemaakt.
        Nee, shetlanders moet je niet de hele dag door laten vreten want dat wordt hun dood. Ze krijgen een paar keer per dag een pluk hooi en een handje brokken en daar doen ze het mee. En in de zomer is het een hele uitdaging om het weiland zo schraal te houden, dat je shetlander niet ontploft.
        We hebben hier in Nederland een hoog kwaliteit gras met een hoog eiwit percentage en dat is heel fijn als je zo veel mogelijk melk uit je melkvee wilt halen, maar voor Shetlanders is dat voer eigenlijk gewoon ongeschikt.
        Laatst gewijzigd door Paisley op 14 okt 2013 13:29, 3 keer totaal gewijzigd.
        Afbeelding
        Paisley
        Zeer actief

SannePP schreef:Zo stonden er hier in een wei ook jaar in jaar uit een aantal paarden. Zonder enige beschutting en ook als er 20 cm sneeuw lag of 20 cm blubber. Maar ook bij 30 graden. Ze hadden nog geen boom om onder te schuilen. Echt sneu!
        Ik ben wel benieuwd waarom niemand de dierenbescherming belt voor een manege waar veel paarden van september t/m mei nauwelijks buitenlucht zien en op 3 bij 3 staan. Ze komen, als ze geluk hebben, er 1x per dag uit om bereden te worden.
        Alsof je je hond alleen in een bench houdt en er 1 keer per dag een lange wandeling mee maakt.

Als ik paard was, stond ik liever in dat weitje met soortgenoten. Ook al is een beschut plekje wel fijn maar ik kan tenminste mijn benen strekken wanneer ik dat wil en interactie hebben met soortgenoten, wat als kuddedier een eerste levensbehoefte is.

Ik heb mijn paard meegenomen toen ik ging studeren en moest gebruik maken van een pension. Ik was helaas genoodzaakt om mijn paard te verkopen want de manier hoe ze hier paarden houden, daar wil ik niets mee te maken hebben :roll: De hele winter op stal, wat een horror. Mijn paard werd er helemaal gestoord van.
        Afbeelding
        Daantje_
        Zeer actief
        Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond

Ongelezen bericht door Daantje_ »

Ik vind dat ook vreselijk hoor, paarden op een stal houden... Dat is toch helemaal niet meer van deze tijd, denk ik dan? Ik heb ook sterk het idee dat het als 'normaal' wordt gezien, omdat de rest het ook doet. Wat ik overigens ook zie bij andere diersoorten.
        Afbeelding
        SannePP
        Zeer actief
        Contacteer:

Nou ja ik heb 0 verstand van paarden hoor. Maar er zit ook iets tussen altijd in de stal of altijd in de wei zonder beschutting? Even verderop staan de paarden ook altijd buiten maar die hebben wel een huisje waar ze in kunnen schuilen als het sneeuwt of regent. En daar maken ze vaak gebruik van bij rotweer dus het lijkt me dat ze dat prettig vinden... Ik vond t sneu dat de paarden hier in de wei helemaal niets hadden om zich te beschutten tegen de warme zon of juist sneeuw...
          bouvierpoedel
          Zeer actief
          Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ruim dan ook alle bejaardenoorden maar .
          En gewoon afschiet beleid als je op die leeftijd komt.
          Jezus zeg of je niets anders te doen hebt dan zeiken over een ouwe kreupele geit.
          Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
          Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

bouvierpoedel schreef:Jezus zeg of je niets anders te doen hebt dan zeiken over een ouwe kreupele geit.
          Hihi, wat denk je :F:
          rose
          Zeer actief

Paisley schreef:
          rose schreef:
          Paisley schreef:

Tegen wind en kou - nee niet nodig. We hadden verschillende weides en op 1 van de stukjes hadden ze een afdakje waar ze in de winter eigenlijk nooit onder gingen staan. Volgens mij wéten shetlanders niet eens hoe het is om het koud te hebben :wink:
          We hadden ook warmbloedige paarden en die kwamen swinters alleen overdag buiten met een deken. Die stonden tijdens een hevige regenbui wel eens te rillen dus dan gingen ze naar binnen.
          Maar ook warmbloedige paarden kunnen goed het hele jaar buiten staan als je hun vacht laat groeien en het juiste voer geeft en een beschutte plek geeft. Maar die dikke vacht zit in de weg als je er ook op wilt rijden in de winter. Niemand sport graag met een winterjas aan.

Het is veel belangrijker dat de paarden een plek hebben waar ze met hun hoeven droog kunnen staan. Als een paard op een kleigrond staat, is de valkuil dat de hoeven te lang nat blijven waardoor de hoeven kunnen gaan rotten of ze krijgen mok (uitslag in de holte aan de achterkant van de hoef)
          Bij ons is dat zelden voorgekomen, ook al stonden ze op klei. De ingang van de wei was bestraat en daar gingen ze staan als ze rustte en daar hadden ze droge voetjes.

In de zomer is het wel belangrijk om dit soort pony's beschutting te bieden. Een shetlander die in de zon moet staan in Juli bij 25graden of warmer, dát is pas zielig. Daar hebben ze zichtbaar last van.
          Zomers stonden ze bij ons tijdens de warme uren van de dag op stal of in de boomgaard, waar genoeg schaduw was.

PS wij kregen ook een keer het commentaar: "Er ligt niet eens voer voor de paarden"
          :oohja: :LOL: Degene die paarden houden, weten dat 99% van de shetlanders te dik is. Zelfs zo erg, dat ze er hoefbevangen van worden en moeten worden afgemaakt.
          Nee, shetlanders moet je niet de hele dag door laten vreten want dat wordt hun dood. Ze krijgen een paar keer per dag een pluk hooi en een handje brokken en daar doen ze het mee. En in de zomer is het een hele uitdaging om het weiland zo schraal te houden, dat je shetlander niet ontploft.
          We hebben hier in Nederland een hoog kwaliteit gras met een hoog eiwit percentage en dat is heel fijn als je zo veel mogelijk melk uit je melkvee wilt halen, maar voor Shetlanders is dat voer eigenlijk gewoon ongeschikt.

Dat is jammer voor haar, want in de zomer heeft zij dus ook geen beschutting, en of zij droog kan staan weet ik niet, ik kan niet haar hele wei overzien zonder ergens op te klimmen.
          Zo het mij lijkt wordt zij verder wel goed verzorgd, alleen staat zij daar maar alleen, en dat vind ik wel triest voor haar :ugh:
          Paisley
          Zeer actief

Kruimel53 schreef: ze stonden gewoon te zweten in de schaduw maar nee, dat kon toch niet want zelf hadden we toch ook een jas aan :oohja:
          Ja bah, die vermenselijking ! :piew: Hoe dichter een dier bij de mens staat, hoe meer menselijke eigenschappen men zo'n dier in de schoenen probeert te schuiven!
          Er is toch ook niemand die zich afvraagt of een zeehond niet eens een droog plekje moet hebben...?!

Ik vind dat wanneer je een dier liefhebt, dat je ook je best moet doen om het dier natuurlijke leefomstandigheden te geven, waar het beest zich comfortabel in voelt.

Nee, ik moet er niet aan denken om zelf in een 5bft zuid-wester in de regen te staan in november op een druilerig weitje met een paar soortgenootjes om samen met onze reet in de wind op wat hooi te knabbelen.
          Maar ik gun het mijn paarden :engel:
          Afbeelding
          Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”