Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Behendigheids Training pup

Moderator: moderatorteam

smokey
Actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Behendigheids Training pup

Ongelezen bericht door smokey »

Hallo Allemaal !

Wij hebben sins +- 3½ week een Border Collie Pup , als ik mensen vertel dat wij naar behendigheids training gaan krijg ik allemaal scheve gezichten naar mij toe gericht. :19:

Wij volgen prive les van een half uurtje waar we hem door de tunnel laten gaan en een paar sprongen van mischien 5 cm hoog waar hij eigenlijk alleen maar overheen stapt :goeie:

Hij vind het Super om te doen en ik zelf ook , is het nou echt zo raar/slecht om deze les te volgen ? :denken:

(Wij volgen vanaf vandaag ook Puppy Cursus )

Graag hoor ik jullie mening !
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner
Aantal honden: 2

Re: Behendigheids Training pup

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Heb zelf ook puppy behendigheid gedaan en daar is niks mis mee, zolang je de training wel goed aanpast op de jonge leeftijd.

Dus niet laten springen, raakvlakken allemaal plat op de grond etc etc etc.
En dat ook niet te snel gaan opbouwen, dus ook niet springen met 4/5 maanden.

Edit: ik zou die sprongen van 5cm ook niet doen, gewoon latjes op de grond in het begin.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Veronique & Kyra schreef:Heb zelf ook puppy behendigheid gedaan en daar is niks mis mee, zolang je de training wel goed aanpast op de jonge leeftijd.

Dus niet laten springen, raakvlakken allemaal plat op de grond etc etc etc.
En dat ook niet te snel gaan opbouwen, dus ook niet springen met 4/5 maanden.

Dat dus ;-)

Je kunt ook 'volgen' en 'wisselingen' maken.. de pup in alle opzichten vertrouwd maken met de toestellen maar het is van groot belang dat de trainer weet waar hij mee bezig is.
Tip: noem het naar anderen "sport-en-speltraining" ;-) en je bent van alle gezeur af ;-)
Je kunt wel van alles doen met de toestellen maar wat hier al gezegd is: niet springen, geen schuin staande raakvlakken.
Eventueel balanstraining, pup laten wennen aan diverse (al dan niet bewegende) objecten om op te staan... prima!!

Suzanne
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Eens met Veronique. Csiva heeft ook jonge honden behendigheid gedaan. Vooruit sturen, tunnel aanleren, wissels leren maken maar alles met latjes op de grond. Toen ze een maand of 10 a 11 was is ze eens over een kattenloop gegaan. Maar zeker niet vaak. En ze was toen uitgegroeid. Met een hond die groter wordt zou ik dat niet voor het jaar/15 maanden doen.
smokey
Actief

Mijn trainer was van plan om de sprongen van 5 cm (waar overheen gestapt word zoals de stoep) de komende maanden zo te houden .

Mijn uitlaat rondje heeft ook best wat stoeprandjes waar ze overheen moet stappen.

Zal dit slecht voor de heupen zijn ?
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ik zou de latjes gewoon op de grond leggen. Eerst maar eens zelf leren de hindernissen te zoeken. Springen kunnen ze nog lang zat :)

Waar train je trouwens?
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Niks mis mee om, zeker als je serieus de behendigheid in wil, al op jonge leeftijd te beginnen. Tunnels en platte raakvlakken zijn geen probleem. Springen zou ik niet doen, ook niet op 5 centimeter. Op jonge leeftijd zijn de heupen nog gedeeltelijk kraakbeen dus zacht en makkelijk te beschadigen. Als je de honden laat springen, is de kans op beschadigingen groter. Het gevaar van 5 cm hoge 'hordes' bij de behendigheid, zeker als je dat structureel doet, is dat de hond het zo leuk gaat vinden dat ze er uit enthousiasme toch overheen gaat springen. Kan voor een keertje geen kwaad maar als structurele belasting is het niet heel handig.

Verder veel plezier! Zolang de trainer weet waar hij mee bezig is en je de pup niet overvraagd, is het superleuk om te doen :) Heb je ook al eens gedacht aan balans & coördinatie? Leren ze zich bewust te worden van hun lichaam, goed voor de spierontwikkeling en voor de band tussen jou en je hond. En weinig tot niet belastend, mits gegeven door een trainer die hier een opleiding voor heeft gevolgd
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Lieke87
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Mechelse herder en een X Labrador.

Ongelezen bericht door Lieke87 »

Ik ben met mijn pup ook spelenderwijs bezig geweest met de behendigheids toestellen. Vond ze heel leuk om te doen.
smokey
Actief

kattenloop hebben wij ook gedaan , dit is wel 1 voor pups waar ze een keer of 3 overheen mag.

De training is een half uurtje per week waar ze tussendoor ook af en toe even speelt dus totaal zijn we denk ik 15 minuten echt bezig.

balans & coördinatie weet ik eigenlijk niks vanaf , ik ben dan ook nieuw met honden maar ik zal dit eens even googelen.

Ik zelf dacht dat 5 cm hoge latjes geen probleem waren , hij springt namelijk ook altijd achter zijn speeltjes aan OF op de TAFEL/ BANK / VENSTERBANK :oohja: heledag door ! :denken:
Laatst gewijzigd door smokey op 09 okt 2013 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Als ik een pup zou hebben waar ik later wil sporten, zou ik balans en coördinatie gaan doen. Allerlei oefeningen om het lichaamsbewustzijn te versterken. Dat zou ik veel nuttiger vinden dan nu al met sprongetjes te beginnen (ook al zijn ze ienimini), dat springen kan nog lang genoeg. Een tunneltje o.i.d. is natuurlijk prima, maar dat zit in de meeste puppycursussen ook wel denk ik.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Belle
Zeer actief

smokey schreef: balans & coördinatie weet ik eigenlijk niks vanaf , ik ben dan ook nieuw met honden maar ik zal dit eens even googelen.
Een vriendin van mij geeft Balans & Coördinatie (Puppygym) in Maarn. Paws4Fun.
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Machie
Zeer actief

een kattenloop, hoe laag ook, zou ik nooit doen met een pup van net 3 maanden...
smokey
Actief

Even op internet en Youtube gekeken naar balans & coördinatie , Vanaf welke leeftijd mag dit eigelijk ?
Veronique & Kyra
Zeer actief
Weimaraner

Machie schreef:Ik zou de latjes gewoon op de grond leggen. Eerst maar eens zelf leren de hindernissen te zoeken. Springen kunnen ze nog lang zat :)

Dit dus, lekker eensgezind weer :mrgreen:

Hou het leuk, lekker spelenderwijs wat basis dingen aanleren. Het "echte werk" komt wel, tijd zat.

Zie het te vaak dat mensen véél te snel willen en met een hond van 8 maanden een volledig parcours verwachten te lopen, want in het bos springt hij ook. :roll:
Neem gewoon de tijd, zeker met een wat grotere hond!
smokey
Actief

Machie schreef:een kattenloop, hoe laag ook, zou ik nooit doen met een pup van net 3 maanden...
Zou ik je mogen vragen waarom ?
Machie
Zeer actief

smokey schreef:
Machie schreef:een kattenloop, hoe laag ook, zou ik nooit doen met een pup van net 3 maanden...
belasting. En daarbij vind ik het totaal niet nodig. Mijn doel is dat mijn hond die kattenloop zo snel mogelijk neemt, en dat vind ik met een pup niet verantwoord.
Belle
Zeer actief

smokey schreef:Even op internet en Youtube gekeken naar balans & coördinatie , Vanaf welke leeftijd mag dit eigelijk ?
Vanaf de eerste week dat je de pup in huis hebt. Alles wordt aangepast aan de leeftijd van de pup.
smokey
Actief

Veronique & Kyra schreef:
Machie schreef:Ik zou de latjes gewoon op de grond leggen. Eerst maar eens zelf leren de hindernissen te zoeken. Springen kunnen ze nog lang zat :)

Hou het leuk, lekker spelenderwijs wat basis dingen aanleren. Het "echte werk" komt wel, tijd zat.

Zie het te vaak dat mensen véél te snel willen en met een hond van 8 maanden een volledig parcours verwachten te lopen, want in het bos springt hij ook. :roll:
Ik snap wat jullie bedoelen ! , edaarom ben ik hier ook altijd om raad te vragen :mrgreen:
Als ik filmpjes zie van cavaletti training puppies zie ik de latjes ook op +-5 cm staan vandaar dat ik ook dacht dat dit geen probleem zou zijn :oohja:

Nu ik al jullie Advies heb gekregen ga ik hier zeker op letten !
Veronique & Kyra
Zeer actief
Weimaraner

Machie schreef:
smokey schreef:
belasting. En daarbij vind ik het totaal niet nodig. Mijn doel is dat mijn hond die kattenloop zo snel mogelijk neemt, en dat vind ik met een pup niet verantwoord.
Dat inderdaad, en kijk ook maar eens hoe schuin ze staan op het raakvlak en dan zie je ook meteen wat de belasting is.

Balans oefeningen zijn wel prima, net als bewegende dingen als voorbereiding ook op de wip.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

smokey schreef:
Veronique & Kyra schreef:

Ik snap wat jullie bedoelen ! , edaarom ben ik hier ook altijd om raad te vragen :mrgreen:
Als ik filmpjes zie van cavaletti training puppies zie ik de latjes ook op +-5 cm staan vandaar dat ik ook dacht dat dit geen probleem zou zijn :oohja:

Nu ik al jullie Advies heb gekregen ga ik hier zeker op letten !
Verschil met de cavaletti's is dat je daar de hond aanleert er rustig doorheen te gaan. Door die rust is de kans dat ze gaan springen (zeker als ze doorhebben wat ze moeten doen) veel kleiner. En dan is 5 cm geen probleem.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
~Suzanne~
Zeer actief

Mocht ik overigens ooit tegen een "kattenloop" aanlopen die maximaal eh... 20 cm ofzo hoog is, dus een soort mini-katteloop maar wel met een duidelijke, eveneens zeer geleidelijke op- en afloop zou ik daar dan na verloop van tijd wel weer de raakvlaktraining op gaan doen, afhankelijk van de grootte van de pup. Niet met 9 weken ;-) maar met een maand of 4,5,6 vast wel.
Maar, dan bedoel ik echt een mini-min-katteloop.... ergens wel 's een afbeelding gevonden dacht ik.... maar waar...?

*edit:
Zoiets: http://www.dierenshop.nl/wippwappvoordehond-p-311.html

En dan zeker niet elke dag ;-) maar op deze manier kun je wel 2-on-2-off ook leren. En pups ervaren dat dingen kunnen bewegen en dat dat dus niet eng is ;-)

Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 09 okt 2013 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik legde de plank van de kattenloop gewoon op het veld en liet de pups daar over lopen.
En ook over een plat neergelegde ladder.
Heel leuk om te zien hoe ze gaan snappen dat die achterpoten ook met enig beleid neergezet kunnen/moeten worden.
Ze leren dus zo meteen om alle 4 de pootjes op die plank te houden (bij de kattenloop).
Dat lijkt me geen probleem?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Veronique & Kyra
Zeer actief
Weimaraner

Nee dat lijkt me niet, zo zijn wij in ieder geval ook begonnen. Alles helemaal plat op de grond zodat we konden beginnen met de 2on-2off methode.
Maar niet meteen op volle hoogte dus.
gyanty
Zeer actief

Ongelezen bericht door gyanty »

Heel eerlijk als je nieuw bent in honden en al helemaal in behendigheid zou ik niet beginnen met puppybehendigheid. Bij de eerste (sport)hond zou ik wachten tot 1,5 jaar en dan zelf ook vooral leren over behendigheid. Leren over waar de belasting zit, want in sommige toestellen zit meer belasting dan men denkt (zoals de kattenloop).

Als je dan meer weet over behendigheid zou ik het bij een volgende hond zeker niet laten (mits men zich echt verdiept heeft in theorie e.d. en echt serieus bezig is geweest met behendigheid). Zeker omdat het niet handig is om van je trainer afhankelijk te zijn wat betreft informatie en zoals ik het hier hoor zou ik mijn vraagtekens hebben over deze vorm van behendigheid.

Inderdaad zouden sprongen gewoon op de grond moeten liggen. Het springen aanleren is namelijk niet het moeilijke. Het gaat om het aanleren van bepaalde lijnen en technieken in het lopen van lijn.
Een kattenloop, wip of schutting aanleren is ook het probleem niet. Bij puppies worden die zaken dus inderdaad gedaan door het lopen over een plank op de grond en de basis van raakvlaktraining (afhankelijk wel methode je kiest: 2o2o of runningcontacts). Het gaat dus niet om toestellen aanleren bij puppies. Ook verdere gehoorzaamheid in behendigheid kan vanaf pup (wachten voor een hindernis, wachten op een hindernis, releasecommando. Verder techniekjes als achter en voor langs kruisen van de hond, commando's als tik en tak, links en rechts, vooruit etc.

Zeker om al als pup te beginnen met behendigheid terwijl je zelf nog onvoldoende kennis hebt over de sport, je doel en de gevaren, zit het gevaar in toch te snel opbouwen en toch te snel (voor een jaar) te gaan springen en of andere hindernissen te nemen. Te enthousiast worden. Je mag toch pas je eerste wedstrijd beginnen als de hond 18 maanden is, waarbij ik mij nog altijd afvraag of je altijd meteen dan al klaar zou moeten zijn (maar goed ik ben sowieso voor lekker uit laten groeien en dan pas echt wat vragen). Te vroeg belasten staat nou niet bepaald garant voor een langere carriere.....
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Alsof ik het zelf geschreven heb ;-)

Suzanne
gyanty schreef:Heel eerlijk als je nieuw bent in honden en al helemaal in behendigheid zou ik niet beginnen met puppybehendigheid. Bij de eerste (sport)hond zou ik wachten tot 1,5 jaar en dan zelf ook vooral leren over behendigheid. Leren over waar de belasting zit, want in sommige toestellen zit meer belasting dan men denkt (zoals de kattenloop).

Als je dan meer weet over behendigheid zou ik het bij een volgende hond zeker niet laten (mits men zich echt verdiept heeft in theorie e.d. en echt serieus bezig is geweest met behendigheid). Zeker omdat het niet handig is om van je trainer afhankelijk te zijn wat betreft informatie en zoals ik het hier hoor zou ik mijn vraagtekens hebben over deze vorm van behendigheid.

Inderdaad zouden sprongen gewoon op de grond moeten liggen. Het springen aanleren is namelijk niet het moeilijke. Het gaat om het aanleren van bepaalde lijnen en technieken in het lopen van lijn.
Een kattenloop, wip of schutting aanleren is ook het probleem niet. Bij puppies worden die zaken dus inderdaad gedaan door het lopen over een plank op de grond en de basis van raakvlaktraining (afhankelijk wel methode je kiest: 2o2o of runningcontacts). Het gaat dus niet om toestellen aanleren bij puppies. Ook verdere gehoorzaamheid in behendigheid kan vanaf pup (wachten voor een hindernis, wachten op een hindernis, releasecommando. Verder techniekjes als achter en voor langs kruisen van de hond, commando's als tik en tak, links en rechts, vooruit etc.

Zeker om al als pup te beginnen met behendigheid terwijl je zelf nog onvoldoende kennis hebt over de sport, je doel en de gevaren, zit het gevaar in toch te snel opbouwen en toch te snel (voor een jaar) te gaan springen en of andere hindernissen te nemen. Te enthousiast worden. Je mag toch pas je eerste wedstrijd beginnen als de hond 18 maanden is, waarbij ik mij nog altijd afvraag of je altijd meteen dan al klaar zou moeten zijn (maar goed ik ben sowieso voor lekker uit laten groeien en dan pas echt wat vragen). Te vroeg belasten staat nou niet bepaald garant voor een langere carriere.....
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Waarom niet gewoon wachten tot ze ruim een jaar zijn? Ze moeten altijd al zoveel in hun leven, laat ze nog lekker onbezorgd genieten.
Wel zou je ze kunnen laten lopen over wiebeldingen zodat ze er aan kunnen wennen, maar meer zou ik ook niet doen.
Perry en Noah

Afbeelding
Machie
Zeer actief

duitse herder schreef:Waarom niet gewoon wachten tot ze ruim een jaar zijn? Ze moeten altijd al zoveel in hun leven, laat ze nog lekker onbezorgd genieten.
Wel zou je ze kunnen laten lopen over wiebeldingen zodat ze er aan kunnen wennen, maar meer zou ik ook niet doen.
Omdat bij de behendigheid heel veel kan op een speelse leuke manier zonder te belasten. Ik heb bv heel veel tijd gestopt in het samen spelen, en lekker van me af willen rennen. Verder moest ze eigenlijk maar 1 ding echt, en dat was wachten bij de start.
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

smokey schreef:Hallo Allemaal !

Wij hebben sins +- 3½ week een Border Collie Pup , als ik mensen vertel dat wij naar behendigheids training gaan krijg ik allemaal scheve gezichten naar mij toe gericht. :19:

Wij volgen prive les van een half uurtje waar we hem door de tunnel laten gaan en een paar sprongen van mischien 5 cm hoog waar hij eigenlijk alleen maar overheen stapt :goeie:

Hij vind het Super om te doen en ik zelf ook , is het nou echt zo raar/slecht om deze les te volgen ? :denken:

(Wij volgen vanaf vandaag ook Puppy Cursus )

Graag hoor ik jullie mening !
Ik zie daar totaal geen problemen in, moest je nu zeggen dat je zelf aan de slag bent gegaan zou dat iets anders zijn (tenzij je zelf al heel ervaren bent). Ik ga ervan uit dat de trainer wel weet waarmee men bezig is en al talloze honden heeft getraind op die manier. :ok:
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Machie schreef:
duitse herder schreef:Waarom niet gewoon wachten tot ze ruim een jaar zijn? Ze moeten altijd al zoveel in hun leven, laat ze nog lekker onbezorgd genieten.
Omdat bij de behendigheid heel veel kan op een speelse leuke manier zonder te belasten. Ik heb bv heel veel tijd gestopt in het samen spelen, en lekker van me af willen rennen. Verder moest ze eigenlijk maar 1 ding echt, en dat was wachten bij de start.
Wat je benoemd kan toch ook al ze 1 jaar zijn geweest? Je hebt dan nog alle tijd, er zit geen dwang op en ze zijn bijna volledig uitgegroeid.
Perry en Noah

Afbeelding
Machie
Zeer actief

duitse herder schreef:
Machie schreef:
Wat je benoemd kan toch ook al ze 1 jaar zijn geweest? Je hebt dan nog alle tijd, er zit geen dwang op en ze zijn bijna volledig uitgegroeid.
Ja maar het kan ook prima eerder. Of ze nu ongedwongen agility doet of gehoorzaamheid? Wat maakt dat nu uit?
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”