Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

broodfok

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Melanie 74

Re: broodfok

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Kells schreef:
Tara schreef:
labje schreef:Tara je weet toch: :wink:

Geen zalf aan te strijken.
Nee, het is tegen beter weten in.
Maar ik walg echt van de manier waarop je als fokker elke keer weer te horen mag krijgen dat het je allemaal om de centen te doen is.
Eens en in dit topic heb ik alweer genoeg dom gel*l gelezen. Men schijnt niet te beseffen dat al veel geld kwijt bent voor je nestje er is en dan bedoel ik aan gezondheidsonderzoeken e.d. De kosten van stambomen, entingen etc. van de pups zijn kennelijk ook te verwaarlozen. Tsja en dan hebben we natuurlijk het dekgeld nog. Ik ben zo gelukkig dat ik bevriend ben met de reu eigenaar en heb nog geen dekgeld betaald. Dit terwijl de reu eigenaar wel de kosten voor de onderzoeken heeft gehad omdat ik de reu graag wilde gebruiken. Zij is zo nuchter en zegt, laten we eerst maar eens afwachten of er pups komen en dan zien we wel verder. Zij weet heel goed hoeveel geld ik al kwijt ben, voor er uberhaupt een pup verkocht is.

Je snapt toch wel dat alles best voor een dubbeltje kan, en dat het echt geen honderden euries zijn die je al kwijt ben voordat er überhaupt pups zijn!
Mijn weekje Nederland om te dekken heeft gewoon 400 euro gekost ( incl. Progesterontest, hartonderzoek, oogonderzoek en dieselkosten) en dan heb ik niet over de shows, aankeuring en röntgen op hd, ocd en het voorbezoek om de reu en de teef kennis te laten maken.
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

silvester schreef:
Asta schreef: specificeer dat eens silvester welke broodfokkers die ik ken
Jij eerst:
Melanie 74 schreef: Enig idee wat voor kosten?
Ik wacht wel op je lijstje, kunnen we even vergelijken.
Oww, foutje:
Asta schreef: :LOL: :piew: ben bevriend met meerdere fokkers van verschillende rassen die niet zulke absurde prijzen berekenen en nee ga geen lijstjes specificeren, een fokker die al zo begint kan van mij gelijk ophoepelen :ok:
Tja, je bent ook de oppermachtige alles weter over fokkers, en hun kosten, daarom hoef jij alleen maar te blaten zonder ook maar met feiten te hoeven aan te komen, want iedereen anders heeft toch ongelijk. :E:

Maar ik ben niet zo flauw hoor, door de gegevens die je hier hebt geschreven is duidelijk vast te stellen dat het bij jou om broodfok gaat, dus ik zit daar niet naast, nu jij nog, probeer eens te beginnen met een lijstje, kleine tip, Tara heeft al een linkje gepost, maakt het een stuk makkelijker voor je. :mrgreen:
nee hoor dat heb ik ook nooit beweerd, ik zeg wat ik zeg, niet dat ik god almachtig ben, mag je er wel van breien hoor als je er gelukkig van wordt :LOL:

Maar welke broodfokkers ken ik dan?
silvester

Ongelezen bericht door silvester »

Mellowcake'je schreef:leuk om weten, mss moet ik wat meer info halen bij die fokkers, ik ben al wat bekomen van de prijs haha :lol1:
Informeer bij een rasvereniging, en probeer een paar keer naar shows te gaan om daar de fokkers te spreken. :wink:

Ps, maak vooraf een lijstje met vragen :wink:
silvester

Melanie 74 schreef:
Kells schreef:
Tara schreef:
labje schreef:Tara je weet toch: :wink:

Geen zalf aan te strijken.
Nee, het is tegen beter weten in.
Maar ik walg echt van de manier waarop je als fokker elke keer weer te horen mag krijgen dat het je allemaal om de centen te doen is.
Eens en in dit topic heb ik alweer genoeg dom gel*l gelezen. Men schijnt niet te beseffen dat al veel geld kwijt bent voor je nestje er is en dan bedoel ik aan gezondheidsonderzoeken e.d. De kosten van stambomen, entingen etc. van de pups zijn kennelijk ook te verwaarlozen. Tsja en dan hebben we natuurlijk het dekgeld nog. Ik ben zo gelukkig dat ik bevriend ben met de reu eigenaar en heb nog geen dekgeld betaald. Dit terwijl de reu eigenaar wel de kosten voor de onderzoeken heeft gehad omdat ik de reu graag wilde gebruiken. Zij is zo nuchter en zegt, laten we eerst maar eens afwachten of er pups komen en dan zien we wel verder. Zij weet heel goed hoeveel geld ik al kwijt ben, voor er uberhaupt een pup verkocht is.

Je snapt toch wel dat alles best voor een dubbeltje kan, en dat het echt geen honderden euries zijn die je al kwijt ben voordat er überhaupt pups zijn!
Mijn weekje Nederland om te dekken heeft gewoon 400 euro gekost ( incl. Progesterontest, hartonderzoek, oogonderzoek en dieselkosten) en dan heb ik niet over de shows, aankeuring en röntgen op hd, ocd en het voorbezoek om de reu en de teef kennis te laten maken.
Mijn lieve schat, je vergeet het dekgeld hier nog. (A 1 pup).
baasje van nesco
Actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door baasje van nesco »

#linda# schreef:Ik heb als superleek dat lijstje van kosten eens doorgelezen en verbaas me werkelijk dat alle kosten van de moederhond worden doorberekend. En dan ook echt alles tot aan zijn riempje, mand, speelgoedjes en voer toe, over 2 jaar.
Dan denk ik, hallo jíj beslist dat je wilt gaan fokken, uit liefhebberij, er staat niemand met het mes op je keel toch?
Dat ik als klant de dekkingskosten en hele puppemeuk doorberekend krijg prima maar de moederhond heb je toch in eerste instantie gewoon voor jezelf als "hond" aangeschaft? Waar je dan als het even meezit over een jaar of twee af en toe een nest mee wilt fokken. Ga ik toch niet voor jou je gehele hobby bekostigen? :denken:
Door de goede fokkers gaan mensen naar de broodfokkers
kosten van zulke dingen betaal je daar niet.
ook niet dat de reu en teef het goed doet op shows wat ook handen vol geld kost.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Mellowcake'je schreef:kan best, 1500 euro is gewoon te veel geld vind ik :scratch:
dit was de 'goedkoopste'
ik heb verschillende gecontacteerd..
de ene vroeg 1800, en de ander 1700..

shiba inu..

Belachelijke prijzen hoor, maar ja als de gek dat er voor geeft?
Hier ook geen broodfokhond maar ook lang geen € 1500,- of zo. De broodfokhond die ik vóór Kiki wel had ( Max die in mijn onderschrift genoemd wordt) heeft trouwens in de guldentijd Fl. 450,- of zoiets gekost.
Hij is bijna 17 geworden maar ik ga natuurlijk nooit meer een hond kopen bij Lako.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Melanie 74

Tara schreef:
#linda# schreef:Ik heb als superleek dat lijstje van kosten eens doorgelezen en verbaas me werkelijk dat alle kosten van de moederhond worden doorberekend. En dan ook echt alles tot aan zijn riempje, mand, speelgoedjes en voer toe, over 2 jaar.
Dan denk ik, hallo jíj beslist dat je wilt gaan fokken, uit liefhebberij, er staat niemand met het mes op je keel toch?
Dat ik als klant de dekkingskosten en hele puppemeuk doorberekend krijg prima maar de moederhond heb je toch in eerste instantie gewoon voor jezelf als "hond" aangeschaft? Waar je dan als het even meezit over een jaar of twee af en toe een nest mee wilt fokken. Ga ik toch niet voor jou je gehele hobby bekostigen? :denken:
Dat schreef ik toch ook? Niet al die kosten worden ook werkelijk in het kosten-batenstaatje van het gefokte nest meegenomen, maar ondertussen zijn ze wel gemaakt. :roll:

Ik bereken zelf de kosten van de minimale eisen die gesteld worden bij ons in de RV.
Alle extra wedstrijden doe ik voor eigen rekening. De aanschafprijs van mijn teef reken ik dan wel weer mee, niet wat ze gedurende haar leven eet. Ook niet wat ze extra eet tijdens de dracht en het zogen van haar pups.
Maar alle dierenartskosten reken ik wel mee, alle kosten van de RvB reken ik ook mee. Alle kosten die ik echt specifiek voor dat nest maak reken ik mee, behalve dan alle extra koffie, stookkosten en wasmiddel die er altijd doorheen vliegen.
En wat te denken van iedere keer die reiskosten? Ik ben altijd op het buitenland aangewezen, wat denk je wat het kost om weer een paar dagen in het buitenland naar honden te gaan kijken? Voor iedere dekking moet ik kleine week naar het buitenland, elke keer zit ik wel weer met minstens 500 euro aan reis- en verblijfskosten.
Een nest pups fokken kost gewoon veel geld, en ik wil wel graag quitte spelen als het even kan.
Die kosten had ik geen eens genoemd, ook wij zijn aangewezen op het buitenland en gaan ook op "reuenjacht".

En daarna hopen dat er ook pups geboren worden, als de teef leegblijft was alles voor niets. En weer 4 a 500 euro weg. De teleurstelling vindt ik altijd erger :wink:
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Maar net wat je wilt.... & als meer mensen iets willen gaat de prijs omhoog.... Who, zo simpel :O:
Ja, zo simpel :mrgreen:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever

Ongelezen bericht door labje »

:wink:
baasje van nesco schreef:
ook niet dat de reu en teef het goed doet op shows wat ook handen vol geld kost.
Als het voor de superleek gaat om de speeltjes, mand en riempje dan heeft de superleek zich nmm niet verdiept. :wink:
Termen als puppenmeuk maken het af. :ugh:
Mooi naar Mp gaan voor een pup.
Afbeelding
silvester

Of naar het asiel, misschien is dat de reden wel dat de asiels niet meer bom vol zitten? :wink:
silvester

Tara schreef:
Dat schreef ik toch ook? Niet al die kosten worden ook werkelijk in het kosten-batenstaatje van het gefokte nest meegenomen, maar ondertussen zijn ze wel gemaakt. :roll:

Ik bereken zelf de kosten van de minimale eisen die gesteld worden bij ons in de RV.
Alle extra wedstrijden doe ik voor eigen rekening. De aanschafprijs van mijn teef reken ik dan wel weer mee, niet wat ze gedurende haar leven eet. Ook niet wat ze extra eet tijdens de dracht en het zogen van haar pups.
Maar alle dierenartskosten reken ik wel mee, alle kosten van de RvB reken ik ook mee. Alle kosten die ik echt specifiek voor dat nest maak reken ik mee, behalve dan alle extra koffie, stookkosten en wasmiddel die er altijd doorheen vliegen.
En wat te denken van iedere keer die reiskosten? Ik ben altijd op het buitenland aangewezen, wat denk je wat het kost om weer een paar dagen in het buitenland naar honden te gaan kijken? Voor iedere dekking moet ik kleine week naar het buitenland, elke keer zit ik wel weer met minstens 500 euro aan reis- en verblijfskosten.
Een nest pups fokken kost gewoon veel geld, en ik wil wel graag quitte spelen als het even kan.
En als je nog een baan erbij hebt (wat vele hebben) zal je toch echt je vakantie dagen moeten opofferen of erger nog, onbetaald verlof moeten nemen, want teven worden nou eenmaal nooit precies in de vakantie loops.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Dierenwelzijn en geldgewin gaan meestal niet hand in hand. Ik denk dat een goede fokker het doet uit liefhebberij en niet om op een gemakkelijke manier een paar centen bij te verdienen zoals er heel veel mensen hier uit het dorp dat doen.

Ik kan me wel voorstellen dat ze tenminste quitte willen spelen.
De hond moet doen aan de voorwaarden van een rasstandaard, moet medisch gekeurd zijn alvorens mee te fokken. Ik denk dat ze wel de kosten er uit moeten proberen te halen. Als mensen die prijs er nog niet voor over hebben, moeten ze al niet aan een hond beginnen.

Maar 1500 euro.... wat moet ik daarvan denken?
Ik hou van een hond van 50 euro net zo veel.

Maar ja, bij mij hoeft het ook geen rashond te zijn he.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
silvester

Kells schreef:
Melanie 74 schreef:
Kells schreef: Eens en in dit topic heb ik alweer genoeg dom gel*l gelezen. Men schijnt niet te beseffen dat al veel geld kwijt bent voor je nestje er is en dan bedoel ik aan gezondheidsonderzoeken e.d. De kosten van stambomen, entingen etc. van de pups zijn kennelijk ook te verwaarlozen. Tsja en dan hebben we natuurlijk het dekgeld nog. Ik ben zo gelukkig dat ik bevriend ben met de reu eigenaar en heb nog geen dekgeld betaald. Dit terwijl de reu eigenaar wel de kosten voor de onderzoeken heeft gehad omdat ik de reu graag wilde gebruiken. Zij is zo nuchter en zegt, laten we eerst maar eens afwachten of er pups komen en dan zien we wel verder. Zij weet heel goed hoeveel geld ik al kwijt ben, voor er uberhaupt een pup verkocht is.

Sufferd, das zonde van het geld! Was er geen fikkie dichterbij te vinden?

:engel:
Jawel, de chiwawa van de buren :LOL:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

iones schreef:Maar 1500 euro.... wat moet ik daarvan denken?
Ik ook. Maar de kans dat ik bedonderd wordt bij een hond van 50,- is iets groter :wink:
Melanie 74

Kells schreef:
Melanie 74 schreef:
Kells schreef: Eens en in dit topic heb ik alweer genoeg dom gel*l gelezen. Men schijnt niet te beseffen dat al veel geld kwijt bent voor je nestje er is en dan bedoel ik aan gezondheidsonderzoeken e.d. De kosten van stambomen, entingen etc. van de pups zijn kennelijk ook te verwaarlozen. Tsja en dan hebben we natuurlijk het dekgeld nog. Ik ben zo gelukkig dat ik bevriend ben met de reu eigenaar en heb nog geen dekgeld betaald. Dit terwijl de reu eigenaar wel de kosten voor de onderzoeken heeft gehad omdat ik de reu graag wilde gebruiken. Zij is zo nuchter en zegt, laten we eerst maar eens afwachten of er pups komen en dan zien we wel verder. Zij weet heel goed hoeveel geld ik al kwijt ben, voor er uberhaupt een pup verkocht is.

Sufferd, das zonde van het geld! Was er geen fikkie dichterbij te vinden?

:engel:
Een fikkie wel hoor! En die ziet Cis ook wel zitten hoor, haar grote kleine vriend de chiwawa :F:
Maar een tatra niet, alhoewel paar dorpen verderop wel, maar ja ik ben eigenwijs hé en wilde per sé een bepaalde reu. Want ik wil van deze reu en mijn Cis een teefje.
silvester

Tara schreef:
silvester schreef:
Tara schreef: Een nest pups fokken kost gewoon veel geld, en ik wil wel graag quitte spelen als het even kan.
En als je nog een baan erbij hebt (wat vele hebben) zal je toch echt je vakantie dagen moeten opofferen of erger nog, onbetaald verlof moeten nemen, want teven worden nou eenmaal nooit precies in de vakantie loops.
Ach, ik besteed mijn vakantiedagen graag aan mijn pups. Zo is het ook wel weer. :wink:
Maar je hebt wel gelijk dat het je in die zin dus inderdaad wel dagen kost. Dat reken ik ook niet mee in het staatje, maar ik kan ze vervolgens niet meer uitgeven aan een drieweekse vakantie aan de Costa del Snol.
:LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
Laatst gewijzigd door silvester op 14 okt 2013 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik vind eerlijk gezegd prijzen van 1500 euro of meer voor een rashond te belachelijk voor woorden. En geen enkele fokker heeft mij tot nu toe beargumenteerd kunnen uitleggen waarom pups van het ene ras voor 600-800 euro weggaan en een ander ras meer dan het dubbele moet kosten.
Mij lijkt dat de kosten voor een nest ongeveer hetzelfde blijven. Of het nou een collie of een tatra is. Al geef ik toe, de prijs voor een colliedekreu is aan de lage kant (ik meen zo van 350-500 euro) en dat kan bij andere rassen hoger zijn.

Maar goed, ik ben ook niet van plan om zoveel geld neer te tellen voor een hond, dat vind ik het principieel niet waard.
Ik hoef uiteraard geen broodfok maar er zijn nog andere mogelijkheden dan óf de hoofdprijs betalen voor een dure rashondenfokker óf een broodfokhond.
Zoals stichtingen, herplaatsers, asiels, oepsnestje.
Afbeelding
Melanie 74

Tara schreef:
Ach, ik besteed mijn vakantiedagen graag aan mijn pups. Zo is het ook wel weer. :wink:
Maar je hebt wel gelijk dat het je in die zin dus inderdaad wel dagen kost. Dat reken ik ook niet mee in het staatje, maar ik kan ze vervolgens niet meer uitgeven aan een drieweekse vakantie aan de Costa del Snol.
:LOL:

Och, zover ik dat ik kan inschatten wil jij daar geen vakantie vieren.
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Pakdebal schreef:
Mellowcake'je schreef:moesten echte fokkers betaalbaarder zijn, was er helemaal niet zo'n markt voor broodfok..
hier zal ik mss veel kritiek op krijgen, maar vind het niet echt kunnen, 1500 euro en meer voor een pup..

kritiek niet , want een heleboel zijn het met je eens, maar het is een onaantastbare vesting om daar heen te komen , bij de fokkers

de fokkers willen ons daar geen gelijk in geven, , dat is het . :19:
He Pak, fok zelf eens een nest, gewoon netjes zoals het hoort. Aanschaf goede teef, kwalificaties, gezondheidstesten, reu in het buitenland bezoeken, en dan eens kijken hoe je er dan over denkt. En als jij dan nog steeds vind dat je die pups a) aan de eerste beste verantwoord kunt verkopen en b) voor prijzen die jij NU acceptabel vind, dan praten we weer eens verder.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

lieke schreef:Ik vind eerlijk gezegd prijzen van 1500 euro of meer voor een rashond te belachelijk voor woorden. En geen enkele fokker heeft mij tot nu toe beargumenteerd kunnen uitleggen waarom pups van het ene ras voor 600-800 euro weggaan en een ander ras meer dan het dubbele moet kosten.
Mij lijkt dat de kosten voor een nest ongeveer hetzelfde blijven. Of het nou een collie of een tatra is. Al geef ik toe, de prijs voor een colliedekreu is aan de lage kant (ik meen zo van 350-500 euro) en dat kan bij andere rassen hoger zijn.

Maar goed, ik ben ook niet van plan om zoveel geld neer te tellen voor een hond, dat vind ik het principieel niet waard.
Ik hoef uiteraard geen broodfok maar er zijn nog andere mogelijkheden dan óf de hoofdprijs betalen voor een dure rashondenfokker óf een broodfokhond.
Zoals stichtingen, herplaatsers, asiels, oepsnestje.
Dat heb ik nou met auto's. Daar betaal ik zo min mogelijk voor. Ook daarover verschillen de meningen. Mijn oudste hond was 13 jaar geleden ook al 1000 gulden. Dus de 800 euro die je nu gemiddeld betaald zijn wel vergelijkbaar denk ik. Buitenland is nog duurder, Duitsland 1000+ en Scandinavie vanaf 1200 euro. Als je het er niet voor uit wilt geven dan doe je dat niet. Simpel toch?
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Melanie 74

Tara schreef:
Melanie 74 schreef:
Tara schreef:
:LOL:

Och, zover ik dat ik kan inschatten wil jij daar geen vakantie vieren.
En waarom denk jij dat?
Even het verbrandtechnische gedeelte buiten beschouwing latend. :wink:
Omdat je geen spaans ras hebt, en ik je een beetje inschat ( heel voorzichtig, wil geen aanstoot geven) dat je gewoon een hondengek bent. :F:
iones
Zeer actief

Maeve schreef:
Ik ook. Maar de kans dat ik bedonderd wordt bij een hond van 50,- is iets groter :wink:
In het geval van rashonden kan dit op gaan ja.
maar zelf heb ik allemaal bastaardjes gehad en 2 jack russels (die eigenlijk niet door mij uitgekozen zijn maar gewoon op mijn weg kwamen). En die waren niet duur, maar ik heb er allemaal fijne honden aan gehad, gezond verder.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Melanie 74

Een hond zonder papieren is niet minder, ik heb ook jaren lang van mijn boerenfoxje genoten.
Uit het asiel, knettergek maar wel mijn terreurterrier!
Heb geloof ik 110 gulden betaald toen, en mijn herplaatser was mij ook vreselijk dierbaar.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

iones schreef:
Maeve schreef:
In het geval van rashonden kan dit op gaan ja.
maar zelf heb ik allemaal bastaardjes gehad en 2 jack russels (die eigenlijk niet door mij uitgekozen zijn maar gewoon op mijn weg kwamen). En die waren niet duur, maar ik heb er allemaal fijne honden aan gehad, gezond verder.
Inderdaad. Als men een hondje uit het asiel wil is dat ook prima hoor, is een keuze en ik zal niet zeggen dat zo'n hond slechter is dan een rashond. Iets dat veel mensen wel lijken te denken, dat eigenaren/fokkers van rashonden hun eigen honden beter vinden of meer waard :scratch: Maar als je dan voor een bepaald ras kiest kun je beter voor een goed gefokte rashond gaan vind ik. Niet zo'n net-niet-rashond, die hebben wel de problemen van een rashond én zijn meestal niet heel zorgvuldig gefokt.
iones
Zeer actief

Maeve schreef: Inderdaad. Als men een hondje uit het asiel wil is dat ook prima hoor, is een keuze en ik zal niet zeggen dat zo'n hond slechter is dan een rashond. Iets dat veel mensen wel lijken te denken, dat eigenaren/fokkers van rashonden hun eigen honden beter vinden of meer waard :scratch: Maar als je dan voor een bepaald ras kiest kun je beter voor een goed gefokte rashond gaan vind ik. Niet zo'n net-niet-rashond, die hebben wel de problemen van een rashond én zijn meestal niet heel zorgvuldig gefokt.
Ik vind het allemaal best zolang de laagste prijs maar niet ten koste van honden gaat.
En in het geval van het willen hebben van een rashond voor een paar centen, dan gaat dat dus niet op. Dus ik ben het met je eens.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Maeve schreef: Maar als je dan voor een bepaald ras kiest kun je beter voor een goed gefokte rashond gaan vind ik. Niet zo'n net-niet-rashond, die hebben wel de problemen van een rashond én zijn meestal niet heel zorgvuldig gefokt.
Met de gesloten stamboeken en het steeds meer verwant worden van de populatie daarin weet ik niet of je met een officiële vertegenwoordiger daaruit nou zo goed af bent. Met een heel aantal nog wel denk ik, maar dat zal per generatie achteruit kachelen.
Van een heel aantal rassen nú zou ik niet eens, gezondheidstechnisch bezien, een vertegenwoordiger wíllen hebben.
Sommige rassen zou ik sowieso niet willen inderdaad :mrgreen: Maar ik denk dat je beter voor een rasechte Jack Russell kan gaan dan voor een van de vele husseltjes bijvoorbeeld.
Melanie 74

Nanna schreef:
Maeve schreef: Maar als je dan voor een bepaald ras kiest kun je beter voor een goed gefokte rashond gaan vind ik. Niet zo'n net-niet-rashond, die hebben wel de problemen van een rashond én zijn meestal niet heel zorgvuldig gefokt.
Met de gesloten stamboeken en het steeds meer verwant worden van de populatie daarin weet ik niet of je met een officiële vertegenwoordiger daaruit nou zo goed af bent. Met een heel aantal nog wel denk ik, maar dat zal per generatie achteruit kachelen.
Van een heel aantal rassen nú zou ik niet eens, gezondheidstechnisch bezien, een vertegenwoordiger wíllen hebben.
Tjah, maar er zijn ook fokkers die niet eens de moeite nemen om verder te rijden dan de dichts bijzijnde dekreu.
Tevens is dat gesloten stamboom alleen in Nederland zo potdicht.

Ik zou, mocht ik willen, zelfs de procedure kunnen starten om een aanverwant ras ( bv slovensky cuvac) te gebruiken.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Kells schreef:
Nanna schreef:
Mwah, ik spreek hier even voor mijn eigen ras en binnen de gesloten stamboeken lukt het mij nog steeds om combinaties met een IC van minder dan 1% te maken. Ik geef wel direct toe dat die combinaties niet voldoen aan de show eisen, maar daar deed ik toch al niet aan mee. :mrgreen:

Als je een Nederlands ras fokt wordt dat een veel groter probleem :wink:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Asta schreef:Ik vind 1500 ook wel behoorlijk veel eigenlijk

en kiet draaien met 8 pups qua 1250 :piew: sorry hoor maar je kan niet alles als kosten opvoeren om de pupprijs te beredeneren als "normaal"
In NL kost een stamboommechelaar om en nabij de 650-700 euro op dit moment.
In Duitsland kost een stamboommechelaar 1000 euro. Daar zit gewoon een verschil in per land, en toch heb ik het er voor over om daar een pup te halen bij een bepaalde fokker.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
#linda#
Actief

Ongelezen bericht door #linda# »

labje schreef::wink:
Als het voor de superleek gaat om de speeltjes, mand en riempje dan heeft de superleek zich nmm niet verdiept. :wink:
Termen als puppenmeuk maken het af. :ugh:
Mooi naar Mp gaan voor een pup.

Ho, ho niet meteen zo overgevoelig. Ik schrijf superleek inderdaad omdat ik me er nooit in heb verdiept. Ben helemaal niet op zoek naar een pup en heb ook nooit een pup gehad. Ik lees toevallig dit topic en ik verbaas me oprecht over het feit dat het gehele onderhoudt van de moederhond, tot inderdaad de meeste lullige dingen als kostenpost wordt gezien (in dat lijstje wat ik doorlas) terwijl dat voor mij toch echt gewoon bij het houden van een hond hoort. Nog effe en de ANWB laarzen en waxjas voor het uitlaten van de moeke staan er ook bij.
Als het om het fokken gaat, leek mij dat de teller pas ging lopen bij het keuren van je hond en het uitzoeken van de reu. Maar zo te lezen verschilt het dus per fokker, welke kosten worden verekend.
Termen als meuk gebruik ik voor de werpkist, warmtelamp, navelklmemmetje ed, kan het toch echt geen modieuze woonaccecoires vinden :wink:

Edit:taalfout
Gesloten

Terug naar “Fokken van honden”