Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
ineens dominant in huis
Moderator: moderatorteam
- Patrol
- Zeer actief
ineens dominant in huis
Onze rottweilerteef Patrol, van twee jaar oud, wordt de laatste tijd dominant in huis. ZE is sinds augustus bij ons en was altijd iedereens vriendje. Tot de afgelopen twee weken. Een vriend van ons kwam de gang inlopen nadat hij even naar toilet was geweest en toen ging mevrouw een potje te keer. Niet alleen blaffen, maar ze liet ook even haar tandjes zien. Terwijl ze tien minuten daarvoor nog poeslief door diezelfde persoon op haar buikje werd gekriebeld...... :U
Gisteravond snauwde ze naar de buurvrouw die even langskwam. Zij is geen dierenmens dus begroet Patrol niet enthousiast. Ze liet een papiertje op de grond vallen en toen ze dat oppakte snauwde Patrol naar haar!!
Ik heb het idee dat ze ons wil beschermen en dat ze onze vrienden onder haar in onze roedel plaatst........
Ze is mijn eerste hond en ik weet dat de rottwieiler van mijn schoonouders ook zo´n periode heeft gehad.
Toch wil ik graag tips van jullie over hoe ik dit meot aanpakken.
Patrol is niet zo leuk behandeld in het verleden en vanaf dat ze bij ons is blaft ze al naar mensen als ik in het donker buitenloop. Trouwens van de week kwam in iemand tegen op straat en die aaide patrol en toen diegene weer verder liep, en patrol dus de rug toekeerde begon ze ook te blaffen.
Ik hoop dat jullie er nog wat van snappen...... en dat jullie tips voor mij hebben!
gr,
Kirsten en Patrol
Gisteravond snauwde ze naar de buurvrouw die even langskwam. Zij is geen dierenmens dus begroet Patrol niet enthousiast. Ze liet een papiertje op de grond vallen en toen ze dat oppakte snauwde Patrol naar haar!!
Ik heb het idee dat ze ons wil beschermen en dat ze onze vrienden onder haar in onze roedel plaatst........
Ze is mijn eerste hond en ik weet dat de rottwieiler van mijn schoonouders ook zo´n periode heeft gehad.
Toch wil ik graag tips van jullie over hoe ik dit meot aanpakken.
Patrol is niet zo leuk behandeld in het verleden en vanaf dat ze bij ons is blaft ze al naar mensen als ik in het donker buitenloop. Trouwens van de week kwam in iemand tegen op straat en die aaide patrol en toen diegene weer verder liep, en patrol dus de rug toekeerde begon ze ook te blaffen.
Ik hoop dat jullie er nog wat van snappen...... en dat jullie tips voor mij hebben!
gr,
Kirsten en Patrol

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
met zo'n extreme reactie heb ik geen ervaring, maar als je de hond aankan en weet dat ze jou niet grijpt zou ik haar flink aanpakken... maar het is een flinke hond en als ze echt kwaad is kan dat gevaarlijk zijn..
ik zou er zelf niet snel heen gaan, maar is gedragstherapie niks? het is niet fijn als ze dadelijk niemand meer binnenlaat!
ik wens je heel veel succes en hoop dat iemand meer voor je kan doen dan ik..
ik zou er zelf niet snel heen gaan, maar is gedragstherapie niks? het is niet fijn als ze dadelijk niemand meer binnenlaat!
ik wens je heel veel succes en hoop dat iemand meer voor je kan doen dan ik..

- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Het is uit je bericht niet op te maken of het gedrag daadwerkelijk te maken heeft met verdedigingsdrang of met angst. Blijkbaar vertrouwt je hond mensen niet volledig en is dus een tikkie argwanend.
Vreemde mensen behoren niet tot de roedel, hebben dus ook geen plek in de roedel. De hond reageert dus niet uit rangordemotieven.
Ik zou dit niet te lang aankijken. Leer je hond dat ze een vaste plek heeft als er bezoek komt en vermijdt dus dat ze je bezoek achterna kan hobbelen door het huis. Als je haar zo hebt getraind dat ze op haar plek ligt en blijft liggen kan ze je bezoek niet belagen. Maak het lonend daar te liggen, dus geef haar geregeld aandacht en lekkers, zodat ze het bezoek ook nog leuk vindt. Bezoek komt voor jullie, niet voor je hond.
Gaat dit moeizaam , zoek dan hulp bij een gedragstherapeut. Die kan zien of de hond vanuit angst zo reageert of vanuit een andere motivatie. Daar kan je dan je training op aanpassen.
STraffen kan, maar je loopt zo gauw de kans dat je hond daardoor mensen in huis nog onprettiger gaat vinden, waardoor de agressie toe kan nemen. Voorkom dus dat je hond te dicht bij je bezoek komt door ander gedrag lonender te maken en duidelijk de leiding in handen te nemen.
Vreemde mensen behoren niet tot de roedel, hebben dus ook geen plek in de roedel. De hond reageert dus niet uit rangordemotieven.
Ik zou dit niet te lang aankijken. Leer je hond dat ze een vaste plek heeft als er bezoek komt en vermijdt dus dat ze je bezoek achterna kan hobbelen door het huis. Als je haar zo hebt getraind dat ze op haar plek ligt en blijft liggen kan ze je bezoek niet belagen. Maak het lonend daar te liggen, dus geef haar geregeld aandacht en lekkers, zodat ze het bezoek ook nog leuk vindt. Bezoek komt voor jullie, niet voor je hond.
Gaat dit moeizaam , zoek dan hulp bij een gedragstherapeut. Die kan zien of de hond vanuit angst zo reageert of vanuit een andere motivatie. Daar kan je dan je training op aanpassen.
STraffen kan, maar je loopt zo gauw de kans dat je hond daardoor mensen in huis nog onprettiger gaat vinden, waardoor de agressie toe kan nemen. Voorkom dus dat je hond te dicht bij je bezoek komt door ander gedrag lonender te maken en duidelijk de leiding in handen te nemen.
Laatst gewijzigd door Eline* op 28 nov 2003 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
- Patrol
- Zeer actief
Oh jullie zijn toppers dat jullie zo snel reageren!!
Ik weet ook niet goed of het uit angst of verdediging is..... Ze was altijd super lief voor iedereen die binnenkomt en inderdaad de mensen die niet naar haar komen en uitgebreid knuffelen daar doet ze dat tegen.
Wat betreft de reactie buiten in het donker is denk ik wel angst.....
En hoe moet ik daar mee omgaan?? Ik geef de visite wel eens een koekje zodat ze die aan Patrol kunnen geven. Is dat goed????
gr,
Kirsten en Patrol

Ik weet ook niet goed of het uit angst of verdediging is..... Ze was altijd super lief voor iedereen die binnenkomt en inderdaad de mensen die niet naar haar komen en uitgebreid knuffelen daar doet ze dat tegen.
Wat betreft de reactie buiten in het donker is denk ik wel angst.....
En hoe moet ik daar mee omgaan?? Ik geef de visite wel eens een koekje zodat ze die aan Patrol kunnen geven. Is dat goed????
gr,
Kirsten en Patrol

- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Persoonlijk vind ik dat als je hond niet helemaal betrouwbaar is, dat je zelf moet zorgen de regie in handen te hebben. Mensen zijn vaak vanuit hun onzekerheid een tikkie afwachtend wat maakt dat de hond denkt de boel wel even te kunnen regelen. Je kan je bezoek bij binnenkomst de hond wat lekkers laten geven. Leer je hond wel dat ze daarvoor gewoon even op d'r platte gatje moet gaan zitten. Na het begroeten leg je haar gewoon op haar plek. Beperk haar initiatieven en geef zelf aan wat ze wel en niet mag, allemaal wel op een leuke manier.Zelf leiding houden en nemen is belangrijk.Patrol schreef:En hoe moet ik daar mee omgaan?? Ik geef de visite wel eens een koekje zodat ze die aan Patrol kunnen geven. Is dat goed????
gr,
Kirsten en Patrol

Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
- Patrol
- Zeer actief
Weet ik eigenlijk niet meer??? Ik denk wel enigszins angstig, want ze doet het eigenlijk alleen naar mensen die geen echte dierenmensen zijn of enigszins bang voor honden. De vriend waar ik het over heb is in ieder geval eens gebeten door een rottweiler en ja....... dan ben je toch altijd een beetje voorzichtig als je weer zo´n hondje ziet.EvitaP schreef:Hoe reageerde de persoon waar ze voor het eerst tegen gromde?
Ik weet namenlijk zeker als hij tegen haar was gaan praten met een ´hoog´ stemmetje dat ze dan gestopt was met blaffen, maar ja hij bleef aan de grond genageld staan......
gelukkig kan ik haar goed aan en zijn wij niet bang voor haar. Trouwens gisteravond was ze poesje lief, nadat ik enigszins op haar had gescholden.
gr.
Kirsten en Patrol

- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy