Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk ras tweede hond? Vergeet ik een ras?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Yai
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever X Mechelse Herder
Aantal honden: 1

Welk ras tweede hond? Vergeet ik een ras?

Ongelezen bericht door Yai »

Zoals de titel al aangeeft ben ik opzoek naar een geschikt ras als tweede hond. Ik heb zelf al heel wat afgespeurd en ben tot een kleine selectie gekomen. Toch wil ik deze vraag hier stellen omdat ik misschien wat (onbekendere) rassen vergeet die wel geschikt zijn. Graag krijg ik tips over de verschillende rassen en of deze bij mijn 'wensenlijstje' passen.

Mijn selectie: (werklijn) Golden Retriever, Mechelse Herder, Border Collie, Dwerg/Middenslag Poedel.

Wat ik zoek in een hond:
- Op de eerste plaats een werklustige hond. Eentje die er van houdt om samen met de baas aan het werk te gaan en dat ook vol overgave doet.
- Een hond die er van houdt om lange wandelingen te ondernemen. Niet schrikt van een beetje regen en kou en lekker kan racen. Eventueel lange stukken fietsen.
- Ik ben van plan veel cursussen met de hond te gaan doen, van G&G/Obedience tot Agility en Dogdance. Net waar ik merk dat de hond het meeste plezier aan beleeft. Ook zou ik graag een rasspecifieke cursus met de hond willen volgen. Dus als het een Golden wordt de jacht in, bij een Mechelaar pakwerk en een Border drijven. Nou heb ik met Boris (kruising Golden/Mechelaar) al wat ervaring met jachttraining. Toch lijkt het mij geweldig om ook andere takken van sport te leren kennen. Ik wil graag wedstrijden met de hond gaan lopen.
- Eventueel waaks. Het is geen must, maar ik zou het wel erg prettig vinden. Het moet wel in toom te houden zijn. Dus niet een hond die bij het minste geringste aanslaat. Maar dat lijkt me ook een stuk training. Of vergis ik me hierin?
- Eventueel eenkennig. Ook geen must, maar wel fijn.
- Een knuffelkont, eentje die lekker bij je wegkruipt, is mooi meegenomen, maar absoluut geen must.
- Hij hoeft niet lang alleen te zijn, hooguit 3-4 uurtjes. Maar dat is maximaal en lang niet elke dag. Ook lang alleen kunnen zijn is dus geen must.
- Hij wordt in huis gehouden, geen kennel buiten.
- De hond moet met Boris overweg kunnen. Nou is Boris redelijk dominant, maar als een andere hond duidelijk dominanter is, neemt hij zijn plek en laat hij het zoals het is. Boris is absoluut geen vechter en is heel makkelijk met andere honden.

Het heeft overigens absoluut geen haast dat er een hond komt. Over twee jaar vind ik ook prima. Als het maar een goede match is met mij en met Boris. Afgelopen jaar stond ik op de lijst voor een werklijn Golden, dat is het toen helaas niet geworden. Nu ben ik een nieuwe zoektocht gestart en laat nog alles open.

Volgens mij heb ik zo wel alles opgenoemd. Ik ben heel benieuwd waar jullie mee komen!
Afbeelding
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Re: Welk ras tweede hond? Vergeet ik een ras?

Ongelezen bericht door yodi »

Ehm, nee ik zeg het niet, maar ik weet het wel.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Ik weet niet precies hoe de Poedel in je lijstje komt, maar een Portugese Waterhond lijkt me dan beter passen. Qua formaat en qua gedrag/karakter/werklust.
silvester

Ongelezen bericht door silvester »

Yai schreef:Zoals de titel al aangeeft ben ik opzoek naar een geschikt ras als tweede hond. Ik heb zelf al heel wat afgespeurd en ben tot een kleine selectie gekomen. Toch wil ik deze vraag hier stellen omdat ik misschien wat (onbekendere) rassen vergeet die wel geschikt zijn. Graag krijg ik tips over de verschillende rassen en of deze bij mijn 'wensenlijstje' passen.

Mijn selectie: (werklijn) Golden Retriever, Mechelse Herder, Border Collie, Dwerg/Middenslag Poedel.

Wat ik zoek in een hond:
- Op de eerste plaats een werklustige hond. Eentje die er van houdt om samen met de baas aan het werk te gaan en dat ook vol overgave doet.
- Een hond die er van houdt om lange wandelingen te ondernemen. Niet schrikt van een beetje regen en kou en lekker kan racen. Eventueel lange stukken fietsen.
- Ik ben van plan veel cursussen met de hond te gaan doen, van G&G/Obedience tot Agility en Dogdance. Net waar ik merk dat de hond het meeste plezier aan beleeft. Ook zou ik graag een rasspecifieke cursus met de hond willen volgen. Dus als het een Golden wordt de jacht in, bij een Mechelaar pakwerk en een Border drijven. Nou heb ik met Boris (kruising Golden/Mechelaar) al wat ervaring met jachttraining. Toch lijkt het mij geweldig om ook andere takken van sport te leren kennen. Ik wil graag wedstrijden met de hond gaan lopen.
- Eventueel waaks. Het is geen must, maar ik zou het wel erg prettig vinden. Het moet wel in toom te houden zijn. Dus niet een hond die bij het minste geringste aanslaat. Maar dat lijkt me ook een stuk training. Of vergis ik me hierin?
- Eventueel eenkennig. Ook geen must, maar wel fijn.
- Een knuffelkont, eentje die lekker bij je wegkruipt, is mooi meegenomen, maar absoluut geen must.
- Hij hoeft niet lang alleen te zijn, hooguit 3-4 uurtjes. Maar dat is maximaal en lang niet elke dag. Ook lang alleen kunnen zijn is dus geen must.
- Hij wordt in huis gehouden, geen kennel buiten.
- De hond moet met Boris overweg kunnen. Nou is Boris redelijk dominant, maar als een andere hond duidelijk dominanter is, neemt hij zijn plek en laat hij het zoals het is. Boris is absoluut geen vechter en is heel makkelijk met andere honden.

Het heeft overigens absoluut geen haast dat er een hond komt. Over twee jaar vind ik ook prima. Als het maar een goede match is met mij en met Boris. Afgelopen jaar stond ik op de lijst voor een werklijn Golden, dat is het toen helaas niet geworden. Nu ben ik een nieuwe zoektocht gestart en laat nog alles open.

Volgens mij heb ik zo wel alles opgenoemd. Ik ben heel benieuwd waar jullie mee komen!
Daar ik een berghond heb, zal ik er achter zetten waar ze geschikt voor zijn en waarvoor niet:

Wat ik zoek in een hond:
- Op de eerste plaats een werklustige hond. Eentje die er van houdt om samen met de baas aan het werk te gaan en dat ook vol overgave doet. Ongeschikt

- Een hond die er van houdt om lange wandelingen te ondernemen. Niet schrikt van een beetje regen en kou en lekker kan racen. Eventueel lange stukken fietsen. Ongeschikt

- Ik ben van plan veel cursussen met de hond te gaan doen, van G&G/Obedience tot Agility en Dogdance. Net waar ik merk dat de hond het meeste plezier aan beleeft. Ook zou ik graag een rasspecifieke cursus met de hond willen volgen. Dus als het een Golden wordt de jacht in, bij een Mechelaar pakwerk en een Border drijven. Nou heb ik met Boris (kruising Golden/Mechelaar) al wat ervaring met jachttraining. Toch lijkt het mij geweldig om ook andere takken van sport te leren kennen. Ik wil graag wedstrijden met de hond gaan lopen. Totaal ongeschikt

- Eventueel waaks. Het is geen must, maar ik zou het wel erg prettig vinden. Het moet wel in toom te houden zijn. Dus niet een hond die bij het minste geringste aanslaat. Maar dat lijkt me ook een stuk training. Of vergis ik me hierin? Geschikt

- Eventueel eenkennig. Ook geen must, maar wel fijn. Zeer geschikt

- Een knuffelkont, eentje die lekker bij je wegkruipt, is mooi meegenomen, maar absoluut geen must. Zeer geschikt

- Hij hoeft niet lang alleen te zijn, hooguit 3-4 uurtjes. Maar dat is maximaal en lang niet elke dag. Ook lang alleen kunnen zijn is dus geen must. Zeer geschikt

- Hij wordt in huis gehouden, geen kennel buiten. Geschikt

- De hond moet met Boris overweg kunnen. Nou is Boris redelijk dominant, maar als een andere hond duidelijk dominanter is, neemt hij zijn plek en laat hij het zoals het is. Boris is absoluut geen vechter en is heel makkelijk met andere honden. Geschikt
Yai
Zeer actief

Bedankt!!
Rosita Compagner schreef:Ik weet niet precies hoe de Poedel in je lijstje komt, maar een Portugese Waterhond lijkt me dan beter passen. Qua formaat en qua gedrag/karakter/werklust.
Kan je wat meer vertellen over de Portugese Waterhond? Ik ga ook wat googlen.
De Poedel staat redelijk nieuw in mijn lijstje en weet ik dan ook het minste van af. Wat ik merk van de Poedels die ik ken, is dat ze graag willen werken voor de baas. Leuk meekomen in de G&G en Behendigheid en heel lief ietwat ondeugend zijn. Dat spreekt mij aan in de Poedel.
Afbeelding
Yai
Zeer actief

yodi schreef:Ehm, nee ik zeg het niet, maar ik weet het wel.
Ah, toeeee! :F:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

De meeste Retrieversoorten zouden wel passen denk ik. Ga eens op zoek naar de verschillen en welke het best bij je zou passen :ok: De Toller is wat eenkenniger dan de anderen, al zijn ze niet angstig of onzeker. Pittig, werklustig maar ook eigenwijs en zeker niet slaafs. Er wordt gezegd dat ze GG snel saai zullen vinden, mijn ervaring is dat het vooral ligt aan de manier van trainen en omgang met je hond :ok: Maar bijvoorbeeld een werklijn Lab is een veel serieuzere werker. Daar zal je meer mee kunnen bereiken op wedstrijden als dat type hond je ligt.
Yai
Zeer actief

Bedankt Manon! :ok:

Ik vind de meeste Retrieversoorten geweldig. Al ken ik de Golden het beste. Vandaar dat deze ook in mijn eerste selectie staat. Maar het is zeker niet zo dat de andere Retrieversoorten zijn uitgesloten. Ik ga me er wat meer in verdiepen!
Afbeelding
Yai
Zeer actief

Nanna schreef:
Yai schreef: Ook zou ik graag een rasspecifieke cursus met de hond willen volgen. Dus als het een Golden wordt de jacht in, bij een Mechelaar pakwerk en een Border drijven.
Ik zou dát ras kiezen waarmee ik kon gaan doen wat IK het leukst vond en niet eerst een hond kiezen en daarna eens gaan kijken waar ZIJN hart ligt ;-)
Hm, zo had ik het nog niet bekeken. Goeie... Ik denk er over! :ok:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Nanna schreef:
Yai schreef: Ook zou ik graag een rasspecifieke cursus met de hond willen volgen. Dus als het een Golden wordt de jacht in, bij een Mechelaar pakwerk en een Border drijven.
Ik zou dát ras kiezen waarmee ik kon gaan doen wat IK het leukst vond en niet eerst een hond kiezen en daarna eens gaan kijken waar ZIJN hart ligt ;-)
Dat kan tenzij het je gewoon niet uitmaakt. Dat je het mooi vind dat dat waar de hond voor gefokt is ook tot zijn recht komt. Ik ervaar schapendrijven als leuk, maar ik denk dat ik dat net zo goed met ipo, coursing of jachttraining zou hebben. Het maakt mij ook geen fluit uit eigenlijk. Samen bezig zijn met de hond vind ik het leukst en de sport an sic maakt mij niks uit (want goed je kan net zo goed een border collie treffen waarmee je bedacht had te willen schapendrijven, dat niet wil maar IPO fantastisch zou vinden... Om maar wat te noemen he?)

Sociaal gedrag naar andere honden is dat nog een punt? Want je hebt rassen er tussen staan die makkelijker sociaal zijn en wat pittigere types.
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

een layla zou prima passen :wink:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Al over een Ierse waterspaniel gedacht?
Zeer veelzijdig, actief, werklustig, breed inzetbaar (jacht, G&G, behendigheid ed), vol humor, knuffelkont, sociaal naar honden, enigszins eenkennig en zeer baasgericht, redelijk waaks.
Past helemaal in je plaatje.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Marjoleine schreef:Al over een Ierse waterspaniel gedacht?
Zeer veelzijdig, actief, werklustig, breed inzetbaar (jacht, G&G, behendigheid ed), vol humor, knuffelkont, baasgericht.
Goede tip inderdaad. Niet de makkelijkste honden overigens, maar ze zijn wel leuk.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Mijn 2 teefjes zouden perfect bij je passen.
Die passen precies in alles wat je opnoemt.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

onze Yazoo (Australian Kelpie) past ook wel erg goed in het plaatje :p altijd vrolijk, werklustig, onvermoeibaar maar als het moet is ze ook heel rustig, past zich goed aan. Ze vind werkelijk alles leuk wat ik wil doen, of dat nou fietsen, agility, denkspelletjes, balletje gooien, trucjes doen is... Ze is een ongelooflijke knuffelkont die helemaal tegen je aan komt liggen op de bank. Hoe ze naar vreemden reageert hangt een beetje af van de situatie, maar als er iemand alleen in het donker loopt houdt ze die erg strak in de gaten (al zal ze nooit aanvallen). Naar bekenden en kinderen is ze heel enthousiast (iets te...).

Het enige nare trekje vind ik dat ze zeer bezitterig is over dingen naar vreemde honden toe (bv een balletje). Maar honden die ze kent is geen probleem, zolang het maar duidelijk is voor haar of ze de baas is of die ander, met name bij teven. Een Golden Retriever of een poedel zie ik dat wat minder snel doen bv, degenen die ik ken vinden het allemaal niet zo belangrijk wat vreemde honden vinden.
Met onze andere hond Noa (Golden Retriever x Poedel) gaat het perfect samen, die is heel rustig en vindt alles wel prima, en is toch de baas in huis. Ze vullen elkaar perfect aan.

Ik weet niet in hoeverre een border collie vergelijkbare trekjes in karakter heeft? Die ken ik niet zoveel, al zijn degenen die ik ken óf heel goed afgericht (bijna slaafs) óf heel vervelend omdat er niet genoeg mee gedaan wordt. Maar dat zijn ze vast niet allemaal ;)
Afbeelding
Sita
Zeer actief

AnneBP schreef:onze Yazoo (Australian Kelpie) past ook wel erg goed in het plaatje :p altijd vrolijk, werklustig, onvermoeibaar maar als het moet is ze ook heel rustig, past zich goed aan. Ze vind werkelijk alles leuk wat ik wil doen, of dat nou fietsen, agility, denkspelletjes, balletje gooien, trucjes doen is... Ze is een ongelooflijke knuffelkont die helemaal tegen je aan komt liggen op de bank. Hoe ze naar vreemden reageert hangt een beetje af van de situatie, maar als er iemand alleen in het donker loopt houdt ze die erg strak in de gaten (al zal ze nooit aanvallen). Naar bekenden en kinderen is ze heel enthousiast (iets te...).

Het enige nare trekje vind ik dat ze zeer bezitterig is over dingen naar vreemde honden toe (bv een balletje). Maar honden die ze kent is geen probleem, zolang het maar duidelijk is voor haar of ze de baas is of die ander, met name bij teven. Een Golden Retriever of een poedel zie ik dat wat minder snel doen bv, degenen die ik ken vinden het allemaal niet zo belangrijk wat vreemde honden vinden. Met onze andere hond Noa (Golden Retriever x Poedel) gaat het perfect samen, die is heel rustig en vindt alles wel prima, en is toch de baas in huis. Ze vullen elkaar perfect aan.

Ik weet niet in hoeverre een border collie vergelijkbare trekjes in karakter heeft? Die ken ik niet zoveel, al zijn degenen die ik ken óf heel goed afgericht (bijna slaafs) óf heel vervelend omdat er niet genoeg mee gedaan wordt. Maar dat zijn ze vast niet allemaal ;)
Dit zou ik over de golden toch niet te snel zeggen. Ik ken er redelijk wat en bezitterigheid is wel een dingetje binnen de goldens. Niet alleen naar andere honden, maar ook naar mensen. Als pup stond Rowan lippen te trekken naar mij als hij een kluifje had en de andere honden mochten echt niet in de buurt komen. Is goed gekomen, maar wel iets om rekening mee te houden.

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Sita schreef:Dit zou ik over de golden toch niet te snel zeggen. Ik ken er redelijk wat en bezitterigheid is wel een dingetje binnen de goldens. Niet alleen naar andere honden, maar ook naar mensen. Als pup stond Rowan lippen te trekken naar mij als hij een kluifje had en de andere honden mochten echt niet in de buurt komen. Is goed gekomen, maar wel iets om rekening mee te houden.
Is ook niet gek bij een ras dat bij uitstek gefokt is om dingen te halen.
Dan moet daar wel een drive zijn om iets te willen hebben, anders lukt dat apporteren ook niet best.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik denk dat dat bezitterige eerder individuele aanleg is dan dat het specifiek ras-gerelateerd is. Hier heeft Tapas het (naar honden), Nozem (en voorheen Sjefke) weer niet. Een vriend van mij heeft meerdere grote Poedels en daarvan is er eentje die het ook heeft naar andere honden, de anderen niet.
Laatst gewijzigd door LongFields op 15 okt 2013 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
AnneBP
Zeer actief
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Sita schreef:Dit zou ik over de golden toch niet te snel zeggen. Ik ken er redelijk wat en bezitterigheid is wel een dingetje binnen de goldens. Niet alleen naar andere honden, maar ook naar mensen. Als pup stond Rowan lippen te trekken naar mij als hij een kluifje had en de andere honden mochten echt niet in de buurt komen. Is goed gekomen, maar wel iets om rekening mee te houden.
Is ook niet gek bij een ras dat bij uitstek gefokt is om dingen te halen.
Dan moet daar wel een drive zijn om iets te willen hebben, anders lukt dat apporteren ook niet best.
nou jullie het zeggen inderdaad.. Yazoo doet het alleen naar honden, heb het nog nooit naar mensen gezien...
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Hollandse Herder?
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

Werklijn labrador zoals asta :engel:
Kaatje3110
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): flatcoat

Ongelezen bericht door Kaatje3110 »

geen flatcoat:-)

niet waaks, niet eenkennig... werken graag maar zijn wel de zotskappen in een jachtopleiding vb, als ze je zien aankomen, gniffelen de instructeurs al ;-)
Sita
Zeer actief

Nanna schreef:
Sita schreef:
Marjoleine schreef:Al over een Ierse waterspaniel gedacht?
Zeer veelzijdig, actief, werklustig, breed inzetbaar (jacht, G&G, behendigheid ed), vol humor, knuffelkont, baasgericht.
Goede tip inderdaad. Niet de makkelijkste honden overigens, maar ze zijn wel leuk.
Hoe kom je daar nou bij. Dat zijn supermakkelijke honden.
En erg attractief om te zien.
Degene die ik ken is dat zeer zeker niet. Hebben de eigenaren hun handen vol aan. Maar misschien is dat een uitzondering.

Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

de kort of de ruwhaar hollander, daar kan je wat meer kanten op. De langhaar leent zich meer voor de aanlegsporten, hoeden, speuren
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Nanna schreef:
Zo doe ik het niet :) Het is maar wat je belangrijker vind - de sport of de hond als huishond.
Ik heb gekozen welke hond in alle opzichten het beste bij mij past, en daarna ben ik gaan kijken wat ik met deze hond allemaal kan gaan doen.

Schapendrijven had me te gek geleken. We hebben altijd schapen gehad. Maar onder de drijvers vond ik geen hond die bij mij past.
Afbeelding
Yai
Zeer actief

Bedankt allemaal voor de tips. Hier heb ik wat aan! :ok:

De Portugese Waterhond en Ierse Waterspaniel kende ik nog niet. Ben wat gaan googlen en op papier lijken het me geweldige honden. Nou nog in het 'wild' opzoek naar ze want ik wil zeker een beter beeld van ze krijgen.

Ik was sowieso van plan om wat shows af te gaan en ik kan natuurlijk altijd contact zoeken met de rasverenigingen. Bedankt voor het benoemen! Als jullie er zelf nog meer over weten te vertellen, graag!

Australian Kelpie en Hollandse Herder ben ik wel wat vaker tegengekomen bij cursussen. De twee Kelpie's die ik ken waren leuke werkhonden, maar erg agressief dat het me niet direct aansprak. Ik ga me er meer in verdiepen, want zo zullen ze vast niet allemaal zijn.
De Hollandse Herder, kan iemand mij vertellen wat voornamelijk het verschil is met de Mechelaar? Ik vind de Hollandse Herder sowieso prachtige honden. Maar weet er nog niet veel meer over dan een Hollandse Herder die ik tegengekomen ben op cursus (enorme knuffelkont, maar wederom, zo zullen ze vast niet allemaal zijn) en wat ik lees op internet.

Verder werd er nog gevraagd of sociaal gedrag naar andere honden een punt is. Ik wil graag dat de hond los kan rondracen, maar hij hoeft niet met elke hond te kunnen. Als hij maar goed luistert naar het 'hier' commando (wat uiteraard een stuk met de opvoeding te maken heeft), dan ben ik blij. Ik ben me er van bewust dat sommige rassen eerder agressie vertonen naar andere honden, ik denk dat socialisatie en het luisteren naar het 'hier' commando veel uitmaakt. Maar mocht een hond echt niet met andere honden kunnen, maar verder wel goed bij me te houden zijn, ben ik tevreden.
Afbeelding
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Ik vraag me af of de drive van de Portugese Waterhond is wat je zoekt.
Persoonlijk vind ik er weinig drive in zitten om met je te werken. Mijn 'verknipte' Golden heeft meer werklust dan de portugezen die ik ken bij elkaar opgeteld.
Poedels vind ik veel werklustiger.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

De witte herder voldoet eigenlijk aan al je wensen :mrgreen:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
AnneBP
Zeer actief
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Yai schreef:Bedankt allemaal voor de tips. Hier heb ik wat aan! :ok:

De Portugese Waterhond en Ierse Waterspaniel kende ik nog niet. Ben wat gaan googlen en op papier lijken het me geweldige honden. Nou nog in het 'wild' opzoek naar ze want ik wil zeker een beter beeld van ze krijgen.

Ik was sowieso van plan om wat shows af te gaan en ik kan natuurlijk altijd contact zoeken met de rasverenigingen. Bedankt voor het benoemen! Als jullie er zelf nog meer over weten te vertellen, graag!

Australian Kelpie en Hollandse Herder ben ik wel wat vaker tegengekomen bij cursussen. De twee Kelpie's die ik ken waren leuke werkhonden, maar erg agressief dat het me niet direct aansprak. Ik ga me er meer in verdiepen, want zo zullen ze vast niet allemaal zijn.
De Hollandse Herder, kan iemand mij vertellen wat voornamelijk het verschil is met de Mechelaar? Ik vind de Hollandse Herder sowieso prachtige honden. Maar weet er nog niet veel meer over dan een Hollandse Herder die ik tegengekomen ben op cursus (enorme knuffelkont, maar wederom, zo zullen ze vast niet allemaal zijn) en wat ik lees op internet.

Verder werd er nog gevraagd of sociaal gedrag naar andere honden een punt is. Ik wil graag dat de hond los kan rondracen, maar hij hoeft niet met elke hond te kunnen. Als hij maar goed luistert naar het 'hier' commando (wat uiteraard een stuk met de opvoeding te maken heeft), dan ben ik blij. Ik ben me er van bewust dat sommige rassen eerder agressie vertonen naar andere honden, ik denk dat socialisatie en het luisteren naar het 'hier' commando veel uitmaakt. Maar mocht een hond echt niet met andere honden kunnen, maar verder wel goed bij me te houden zijn, ben ik tevreden.
als je een keer kennis wilt maken met Yazoo dan mag dat altijd hoor :)
Afbeelding
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH

Ongelezen bericht door Irta »

Jeannettebo schreef:een layla zou prima passen :wink:
Ik dacht ook meteen mechel, of een hollander natuurlijk :wink:

Edit: spuit 11 weer zie ik :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”