Sinds twee dagen laat ik de kleintjes (nou ja, 11,5 maand alweer) 's ochtends uit de bench zonder ze direct uit te laten. Ze waren gewend om tot 8 uur 's ochtends in de bench te blijven terwijl ik de kinderen aankleedde en een ontbijt voorzette. Daarna meteen naar buiten en de behoefte doen. Maar sinds twee dagen laat ik ze eruit als de kinderen opstaan (rond 7 uur), gewoon om te proberen of het lukt en om ze eventjes onderdeel te laten zijn van het ochtendritueel. En.... het gaat goed!! Er wordt volop begroet en gedag gezegd en daarna liggen ze nog even lekker voor de kachel. En om 8 uur/half 9 gaan we naar buiten voor de ochtendwandeling.
En gisteren nog een andere ontdekking gedaan. Ze zijn altijd wat nerveus en springerig als er onbekende mensen in huis zijn En vooral met kinderen die komen spelen is dat vervelend. Gisteren allebei een kong gegeven nadat er vreemden binnen waren gekomen en: ze gingen naar hun mand en keken een half uur lang niet op of om. En daarna waren ze al gewend aan het nieuwe grut in huis dus vonden ze het al niet meer interessant.
Ze worden groot, die apen. En ik ben beretrots. Wilde ik even delen.