Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

barf, niet altijd even goed

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

.
ik keek even naar de site van de dierenarts , en daar stond dit op , wel goed om te weten :

Honden en BARF
Wij merken dat het voeren van BARF (Bones And Raw Food) steeds populairder wordt onder hondeneigenaren (en soms ook katteneigenaren).
Dit vanwege de veel genoemde positieve effecten op de ontlasting en de vacht. BARF is echter iets wat je niet zomaar kunt toepassen.
Het is belangrijk om de voeding zó samen te stellen dat uw hond een complete voeding krijgt (net zoals bij de brokken door de fabrikant is gedaan).
Uit recent onderzoek is namelijk gebleken dat vele BARF diëten geen complete voeding vormen.

Bij BARF voeding blijkt ongeveer 1 op de 10 honden een te laag calcium in het bloed te zijn
. Bij 1 op de 5 honden zou er een te laag fosfaat in het bloed zijn.
Bij meer dan de helft van de honden werd een te laag vitamine A en regelmatig een afwijking in het vitamine D gehalte gevonden.

Wij, als praktijk, zijn niet tegen het voeren van BARF, maar laat u van tevoren goed informeren zodat u aan uw hond een complete voeding aanbiedt.
Tevens moet u opletten met (kleine) kinderen en andere personen met een verzwakt immuunsysteem.
Aangezien BARF rauw is bevat het meer bacteriën en kan dus schadelijk zijn voor sommige personen in de omgeving.

bron
http://www.dierenkliniekthorbeckelaan.n ... en-en-barf
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: barf, niet altijd even goed

Ongelezen bericht door AnneBP »

en dus.... moeten mensen zich gewoon goed inlezen ;)
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sanne!! »

dus?

opletten dus een niet zomaar wat doen.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Die kop dekt de tekst niet. Er staat dat als je niet goed barft, het niet altijd even goed is......
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
silvester

Ongelezen bericht door silvester »

Wat een Bull shit, die probeert gewoon weer zijn brokken te verkopen.
Ooit wel eens bij stilgestaan dat de hond van de wolf afstamt? En die eten echt niet een voorgekookte brok die stijf staan van de granen.

Tevens, vit A en D komen nou net veel meer voor in versvlees dan in de brok, dus, hoe is het mogelijk dat die waardes dan lager zijn?
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

Als je alleen barf voert, dan moet je je huiswerk doen wat betreft voedingsstoffen. Dat heet zelf samenstellen. En dat is een hele ambacht eigenlijk. Ik geloof er niks van dat er veel honden zijn die zelf samengesteld eten, die tekorten hebben. De barf mensen weten namelijk heel veel over voeding en die vergissen zich echt niet. Ze doen het zelf samenstellen juist, omdat ze het belangrijk vinden dat hun honden alleen gezonde voedingsstoffen binnenkrijgen. En niet de vultroep die in brokken zitten.

Het is net als in 't Engels, you're barking up the wrong tree. Again.
Pakdebal

silvester schreef:Wat een Bull shit, die probeert gewoon weer zijn brokken te verkopen.
Ooit wel eens bij stilgestaan dat de hond van de wolf afstamt? En die eten echt niet een voorgekookte brok die stijf staan van de granen.

Tevens, vit A en D komen nou net veel meer voor in versvlees dan in de brok, dus, hoe is het mogelijk dat die waardes dan lager zijn?

weet jij of die wolf gezond is ?.. bij hun wordt nooit bloed afgenomen , toch ?. :wink:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Tsja, als je iets doet moet je het goed doen en niet zomaar wat aanrommelen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH

Ongelezen bericht door Irta »

Fizgig schreef:Als je alleen barf voert, dan moet je je huiswerk doen wat betreft voedingsstoffen. Dat heet zelf samenstellen. En dat is een hele ambacht eigenlijk. Ik geloof er niks van dat er veel honden zijn die zelf samengesteld eten, die tekorten hebben. De barf mensen weten namelijk heel veel over voeding en die vergissen zich echt niet. Ze doen het zelf samenstellen juist, omdat ze het belangrijk vinden dat hun honden alleen gezonde voedingsstoffen binnenkrijgen. En niet de vultroep die in brokken zitten.

Het is net als in 't Engels, you're barking up the wrong tree. Again.
Mwa, niet moeilijker maken dan het is. Zo ingewikkeld is het nou ook weer niet. Inlezen ja, maar het is geen hogere wiskunde ofzo.

Toevallig is een paar weken terug Tadej haar bloed getest. Haar fosfor en calciumgehalte is gewoon goed. Vitamines zijn niet getest maar heb geen reden om aan te nemen dat die niet goed zouden zijn.

Overigens, wie zegt er dat de bloedwaardes van brokgevoerde honden altijd goed zijn? :roll:
Laatst gewijzigd door Irta op 25 okt 2013 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Irta
Zeer actief

Pakdebal schreef:
silvester schreef:Wat een Bull shit, die probeert gewoon weer zijn brokken te verkopen.

weet jij of die wolf gezond is ?.. bij hun wordt nooit bloed afgenomen , toch ?. :wink:
:LOL:
Irta
Zeer actief

Oh, en nog wat :mrgreen: Over die bacterieen zou ik me ook niet zo druk maken mbt kleine kinderen. Mijn ouderlijk huis was verre van hygienisch en mijn weerstand is daardoor juist hartstikke goed. Als je nooit met bacterieen in contact komt kun je er ook geen weerstand tegen opbouwen :19:
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Irta schreef:Oh, en nog wat :mrgreen: Over die bacterieen zou ik me ook niet zo druk maken mbt kleine kinderen. Mijn ouderlijk huis was verre van hygienisch en mijn weerstand is daardoor juist hartstikke goed. Als je nooit met bacterieen in contact komt kun je er ook geen weerstand tegen opbouwen :19:
Psies, ik steek zo mijn handen in de kvv tegenwoordig en soms vergeet ik ze zelfs te wassen daarna. Toch heb ik nooit last van buikpijn, diarree, buikloop, dat soort klachten. Ziek ben ik net als de meeste mensen zo'n een tot twee keer per jaar en dan heb ik gewoon de griep. Ik heb wel vaker bronchitis gehad maar dat komt door mijn copd neigingen en het feit dat ik rook. Als kind had ik vaker bronchitis dan als volwassene trouwens. Als ik diarree heb, komt dat eigenlijk altijd door chinees eten. Als je buikloop wilt voorkomen, kun je beter niet meer naar de chinees gaan, hahaha.

Ik voer trouwens barf naast kvv en brokken, ik denk dat veruit de meeste mensen niet enkel barf voeren en het er dus bij geven. Als extraatje, voor de lekker en de gezond.
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Er wordt gezegd dat als je wilt barfen je dat doordacht moet doen. Niet meer en niet minder. En dat is in mijn ogen een goed advies :ok:
Irta
Zeer actief

luna2906 schreef:

Er wordt gezegd dat als je wilt barfen je dat doordacht moet doen. Niet meer en niet minder. En dat is in mijn ogen een goed advies :ok:
Maar dat geldt toch altijd? Wat je ook voert? I.m.o tenminste.
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Irta schreef:
luna2906 schreef:

Absoluut. Maar op dit forum mag Barf dan een bekend verschijnsel zijn, bij de gemiddelde hondeneigenaar is het minder bekend en eerlijk is eerlijk, als je met Barf wat gaat aankloten loop je meer risico's dan met brok of KVV. Dat ze dus een keer extra benadrukken dat je er verstandig mee om moet gaan vind ik dus niet zo gek :wink:
Irta
Zeer actief

luna2906 schreef:
Irta schreef:
luna2906 schreef:

Absoluut. Maar op dit forum mag Barf dan een bekend verschijnsel zijn, bij de gemiddelde hondeneigenaar is het minder bekend en eerlijk is eerlijk, als je met Barf wat gaat aankloten loop je meer risico's dan met brok of KVV. Dat ze dus een keer extra benadrukken dat je er verstandig mee om moet gaan vind ik dus niet zo gek :wink:
Dat ben ik met je eens, maar ik vind het wel jammer dat het voor mensen nu miss wel overkomt alsof Barf gevaarlijk is en brok dat niet is. Terwijl dat OOK gevaarlijk kan zijn (een van onze katten is er bijna dood aan gegaan).
Pallas
Zeer actief
Mijn ras(sen): op zoek!
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pallas »

Volgens WÉLK recent onderzoek? Een dierenarts heeft mij dit ook eens verteld, en toen bleek het te gaan om een onderzoek uit 2001 waarin wel 3 mensen waren onderzocht. Die DA had naar eigen inzicht maar bedacht dat dat dan ook voor KVV zou gelden. Ze wist me te zeggen dat ik per direct op brok moest overgaan (vlak nadat ze me verteld had dat Sira qua bloedbeeld een kerngezonde hond is).
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Een waarschuwing vind ik zeker wel op zijn plaats, als ik soms lees wat mensen hun honden te eten geven onder de noemer barf kan ik wel janken.
Die weten echt niet waar zij mee bezig zijn, maar ook dit advies van de da zal aan hen voorbij gaan ben ik bang.

Verder is barf naar mijn mening wel een goede voeding, mensen zorgen ervoor dat er problemen van komen, niet het geven van barf op zich.
Goed inlezen, en het is idd geen hogere wiskunde.

De topictitel mag wat mij betreft wel aangepast worden, ik denk dat je daarmee een verkeerde toon zet.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Pakdebal schreef:.
ik keek even naar de site van de dierenarts , en daar stond dit op , wel goed om te weten :

Honden en BARF
Wij merken dat het voeren van BARF (Bones And Raw Food) steeds populairder wordt onder hondeneigenaren (en soms ook katteneigenaren).
Dit vanwege de veel genoemde positieve effecten op de ontlasting en de vacht. BARF is echter iets wat je niet zomaar kunt toepassen.
Het is belangrijk om de voeding zó samen te stellen dat uw hond een complete voeding krijgt (net zoals bij de brokken door de fabrikant is gedaan).
Uit recent onderzoek is namelijk gebleken dat vele BARF diëten geen complete voeding vormen.

Bij BARF voeding blijkt ongeveer 1 op de 10 honden een te laag calcium in het bloed te zijn
Bij meer dan de helft van de honden werd een te laag vitamine A en regelmatig een afwijking in het vitamine D gehalte gevonden.

Wij, als praktijk, zijn niet tegen het voeren van BARF, maar laat u van tevoren goed informeren zodat u aan uw hond een complete voeding aanbiedt.
Tevens moet u opletten met (kleine) kinderen en andere personen met een verzwakt immuunsysteem.
Aangezien BARF rauw is bevat het meer bacteriën en kan dus schadelijk zijn voor sommige personen in de omgeving.

bron
Nou het rood gedrukte zegt dus alles... weet wat je doet en doe het goed dan is er geen probleem.
Aangezien ik daar het geduld niet voor heb krijgen ze hier hooguit 2x per week BARF en de rest kvv, dan weet ik zeker dat ze alles binnenkrijgen wat ze nodig hebben zonder daar elke dag een heel schema voor hoef bij te houden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pakdebal schreef:

Joh :oohja: die bestaan ook pas een paar jaar natuurlijk :piew: :piew:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Irta schreef:Oh, en nog wat :mrgreen: Over die bacterieen zou ik me ook niet zo druk maken mbt kleine kinderen. Mijn ouderlijk huis was verre van hygienisch en mijn weerstand is daardoor juist hartstikke goed. Als je nooit met bacterieen in contact komt kun je er ook geen weerstand tegen opbouwen :19:
Precies, je kunt geen weerstand opbouwen in een steriele omgeving imo.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

tekkel schreef:
Die kop dekt de tekst niet. Er staat dat als je niet goed barft, het niet altijd even goed is......
Precies. Hutspot is heel erg prima, maar niet als je het elke dag eet. Maar daar hangen ook geen waarschuwingsbriefjes voor bij de huisartsen. Is ook niet nodig, want kun je zelf wel bedenken. Toch Marjolein?
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

rose schreef:Een waarschuwing vind ik zeker wel op zijn plaats, als ik soms lees wat mensen hun honden te eten geven onder de noemer barf kan ik wel janken.
Die weten echt niet waar zij mee bezig zijn, maar ook dit advies van de da zal aan hen voorbij gaan ben ik bang.

Verder is barf naar mijn mening wel een goede voeding, mensen zorgen ervoor dat er problemen van komen, niet het geven van barf op zich.
Goed inlezen, en het is idd geen hogere wiskunde.

De topictitel mag wat mij betreft wel aangepast worden, ik denk dat je daarmee een verkeerde toon zet.
Is dat niet net haar bedoeling? :mrgreen:
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Pakdebal schreef:.

Honden en BARF

bron
Over onderzoek....mijn honden waren al behoorlijk ongezond voordat ze op BARF overgingen zo'n 8,5 jaar geleden. Afwijkingen in het bloed in directe relatie tot hun voeding zijn er nooit gevonden en zij ondergaan zeer regelmatig diverse onderzoeken naast bloed. Diverse onderzoeken wijzen overigens ook uit dat schadelijke bacteriën zoals o.a. Salmonella volop in brok aanwezig kan zijn en met name schadelijk zou kunnen zijn voor kleine kinderen en andere personen met een verzwakt immuunsysteem. En dat was te danken aan 2 grote fabrikanten in Amerika die er continu een potje van maakten, dat leverde grote recalls op, maar naar verhouding zijn weinig mensen ziek geworden en nog minder honden.
Verder kun je absoluut niet vertrouwen op de degelijke inhoud van toegepaste premixen in een fabrieksmatige voeding.
Mineralentekorten, vitaminetekorten, toxiciteit. Het komt dus ook bij brokvoeding voor.
http://www.fda.gov/animalVeterinary/saf ... efault.htm
En daar bovenop wordt brok helaas verrijkt met additieven en nepeiwitten die schadelijk kunnen zijn voor dieren, maar er is veel geoorloofd als het gaat om goedkope productie van diervoeding. Dat heeft vanaf eind 2006 tot aan 2008 honden en katten chronisch orgaanfalen bezorgd en er zijn heel wat dieren onnodig overleden:
http://www.fda.gov/animalveterinary/saf ... 129575.htm

Verder zijn er gelukkig ook hier in Nederland diverse DIERENARTSEN die BARF, KVV en eerlijke brok promoten en dat ook in hun assortiment hebben.
http://anyanimal.nl/wat-doen-wij/voeding/
En daar ook nog eens gericht onderzoek naar hebben verricht. Verdiep je even in de bloedwaardes van de honden die onderzocht zijn in deze link en de overige opvallende bevindingen ten opzichte van rauw gevoerde honden: http://www.carnivoer.com/thesis-osteopathie

Onderbouwing...

:wink:
Pakdebal

Goldendelicious schreef:
rose schreef:
nee, precies goed, want bij die honden waar dit geconstateerd werd , was het toch niet goed ?
bij hoeveel honden zijn er GEEN testen gedaan ?.. :denken:

laten jullie dit regelmatig testen ?
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Pakdebal schreef:
Goldendelicious schreef:
rose schreef:
nee, precies goed, want bij die honden waar dit geconstateerd werd , was het toch niet goed ?
bij hoeveel honden zijn er GEEN testen gedaan ?.. :denken:

laten jullie dit regelmatig testen ?
Liet jij je 'brokken' hond regelmatig testen dan ?
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tja, misschien als je testten gaat doen bij brokken honden dat je ook tekorten gaat vinden :19:
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Er worden idd honden gevoerd onder de het mom: 'ik geef barf' wat absoluut niet goed is en niets te maken heeft met barf. Het is geen hogere wiskunde, maar een paar regeltjes moet je je wel aan houden om het compleet te maken.

Maar goed, om echt een goede vergelijking te maken moet je honden die goed gevoerd worden volgens het barf principe vergelijken met honden die brok krijgen. Dus allebei bloed afnemen
Laatst gewijzigd door TessaThomas op 26 okt 2013 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Pakdebal

TessaThomas schreef:Er worden idd honden gevoerd onder de het mom: 'ik geef barf' wat absoluut niet goed is. Het is geen hogere wiskunde, maar een paar regeltjes moet je je wel aan houden om het compleet te maken.

Maar goed, om echt een goede vergelijking te maken moet je honden die goed gevoerd worden volgens het barf principe vergelijken met honden die brok krijgen. Dus allebei bloed afnemen

en ik weet het nog erger hier op dit forum :.. je wordt er op aangekeken als je nog brokken geeft
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Er zijn een aantal mensen heel hardnekkig, maar t word gelukkig als een heel stuk beter met een paar jaar terug :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”