Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Anatolische Herder?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Aantal honden: 1
Contacteer:

Anatolische Herder?

Ongelezen bericht door Suske »

Compleet verliefd geworden op een pup, nu een maand of 4 1/2
Open, vrij, blij.
Waaks? Nog nooit van gehoord.
Zat vanochtend alleen in de tuin toen ik langs liep en kwam naar het hek gerend.
Ken hem al een maand of twee.
Zeer uitgebreide knuffelpartij met orensoppen toe :I:
Vind het sowieso prachtige honden.

En nee geen plannen, voor de komende tien jaar zitten we wel vol hoop ik.
Maar hoe zijn ze als ze volwassen zijn?
In principe is het toch een zeer zelfstandig wakend ras?
Dit menneke reageert zelfs als ik zijn naam noem.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Suske
Zeer actief
Contacteer:

Re: Anatolische Herder?

Nanna schreef:
Suske schreef:een pup, nu een maand of 4 1/2
Open, vrij, blij.
Dat zijn alle pups van 4 maanden ;-) Een volwassen karakter ontwikkelt zich pas veel later, jaren later zelfs.
En ja, er zijn aardige en sociale Anatolen. Maar de meerderheid is dat niet.
Dan ga ik hem de komende jaren in de gaten houden.
Hij valt echt op hoor, ik ken meer pups van die leeftijd die niet zo zijn namelijk.
Van herder tot stabij(na) :wink:

Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Ik kwam er van de week een tegen in het park, heel leuk en lief beest. Open en gezellig. Maar, ook pas 7 maanden. Ik weet niet hoe ze straks zal zijn. Ik vind ze prachtig, maar durf er zelf niet aan te beginnen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Mijn pup was ook niet echt waaks op die leeftijd. Maar nu gaat ze tekeer als ze een onbekende op 'haar' terrein ziet. En 'haar' terrein ziet ze al snel als die van haar. Als ze een uurtje rond hangt in een huis, begint ze er al waaks te worden.
Dat weerhoud haar verder niet van blijdschap, knuffelpartijen en orensoppen.

Ze schijnen niet makkelijk te zijn. Ik ben benieuwd hoe die pup zich ontwikkeld :)
Afbeelding
Suske
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:Mijn pup was ook niet echt waaks op die leeftijd. Maar nu gaat ze tekeer als ze een onbekende op 'haar' terrein ziet. En 'haar' terrein ziet ze al snel als die van haar. Als ze een uurtje rond hangt in een huis, begint ze er al waaks te worden.
Dat weerhoud haar verder niet van blijdschap, knuffelpartijen en orensoppen.
Maar dat is geen Anatolische Herder :wink:

Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Nee maar ik bedoelde te zeggen dat wanneer een pup van 4,5 maand nog niet waaks is, het ook niet betekent dat het een felle waker gaat worden.

Het is heel stabij-eigen om vriendelijk te blijven naar mensen op hun eigen terrein. Dat gaat bij een Analtolische herder er anders aan toe idd.
Afbeelding
Suske
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:Nee maar ik bedoelde te zeggen dat wanneer een pup van 4,5 maand nog niet waaks is, het ook niet betekent dat het een felle waker gaat worden.

Het is heel stabij-eigen om vriendelijk te blijven naar mensen op hun eigen terrein. Dat gaat bij een Analtolische herder er anders aan toe idd.
Dit mannetje is een ongelooflijke knuffel.
Mechelse pups die ik ken?
Niks.
Duitse Herder pups die ik ken?
Teckelpups die ik ken?
Niks.
Borders, labs, goldens, allemaal zeer terughoudend.
Is hij een "neppert" ?
Of uit een goed nest van stabiele ouders?

Afbeelding
Ήυs
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ήυs »

Ik laat er twee keer in de week 1 uit. Schat van een hond, sociaal naar anderen. Maarrr ze is wel (vind ik) een uitzondering. Ze is nu een jaar, en ik merk wel dat er veranderingen komen. Zo wordt ze wat arwaander naar vreemde mensen in het park. Ze test de baasjes ook, want naar beide heeft ze in twee situaties gegromt. En ze wordt gewoon meer berghond achtig, ze krijgt wat meer trekjes.

Omdat ze als pup al meteen mee ging met mijn HUS en in verschillende groepen loopt, kan ze nog steeds heel goed los lopen, en ze is echt gék van retrievers. Maar veel zijn wel verbaasd dat ze nog zo goed los mee loopt.

Ik vind het een geweldige hond, en ik hou wel van het eigenzinnige. Maar ik kan dan ook lezen en schrijven met haar. Maar makkelijk zijn ze niet, en ik houd erg rekening met het feit dat ze nog heel erg kan gaan veranderen. Jagen doen ze overigens ook graag.
Ήυs
Zeer actief

Suske schreef:
Paisley schreef:Nee maar ik bedoelde te zeggen dat wanneer een pup van 4,5 maand nog niet waaks is, het ook niet betekent dat het een felle waker gaat worden.

Niks.
Teckelpups die ik ken?
Niks.
Is hij een "neppert" ?
Fodor (Kuvasz) was ook een enorme knuffelbeer, en ohhhh mensen waren leukkk, alles was leuk. Maar toen werd meneer ouder en volwassen ;) Nu kan hij met veel honden in de buurt niet zomaar los, en als je zomaar de tuin in loopt en hij kent je niet, dan word je gebeten.

Als pup zegt het gedrag van dit type echt helemaal niets ;) Kan zomaar het tegenovergestelde worden.

Als je dat niet wilt moet je niet zo'n type hond nemen. Het hóeft natuurlijk niet, maar je moet er wel echt heel erg rekening mee houden dat ze niet hond en mens sociaal blijven.
Paisley
Zeer actief

Suske schreef:

Niks.
Teckelpups die ik ken?
Niks.
Is hij een "neppert" ?
De vraag is of je graag die enthousiasme naar vreemden wil en of het natuurlijk hondengedrag is.

Ik heb me nogal gehinderd aan het open gedrag van mijn hond naar vreemden.

En wat bedoel je met neppert?
Afbeelding
Suske
Zeer actief
Contacteer:

Fafo schreef:
Suske schreef:

Niks.
Teckelpups die ik ken?
Niks.
Is hij een "neppert" ?
Fodor (Kuvasz) was ook een enorme knuffelbeer, en ohhhh mensen waren leukkk, alles was leuk. Maar toen werd meneer ouder en volwassen ;) Nu kan hij met veel honden in de buurt niet zomaar los, en als je zomaar de tuin in loopt en hij kent je niet, dan word je gebeten.

Als pup zegt het gedrag van dit type echt helemaal niets ;) Kan zomaar het tegenovergestelde worden.

Als je dat niet wilt moet je niet zo'n type hond nemen. Het hóeft natuurlijk niet, maar je moet er wel echt heel erg rekening mee houden dat ze niet hond en mens sociaal blijven.
Ik ga hem in de gaten houden.
Vond het wel bijzonder dat hij echt alleen maar wilde knuffelen.
Zijn tuin, zijn hek, en toch alleen maar vrijen.
Suske was op die leeftijd al aan het waken.
We'll see maar staat wel op mijn lijstje.

Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Tara schreef:
Nanna schreef:
Open, vrij, blij.
Dat zijn alle pups van 4 maanden ;-) Een volwassen karakter ontwikkelt zich pas veel later, jaren later zelfs.
Ergo: Gemiddeld genomen geen leuke of geschikte honden voor in dit dichtbevolkte landje.
Ik heb de rest nig niet gekezen, maar Sjon is er wel he? Van Bri. En dat is een geweldige hond. Ook gewoon op een campingveldje :I: :I: :I:
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Met 6 maanden ontdekken ze dat ze iets hebben met waken, en blaffen om het blaffen.
Pas met 18 maanden ontwikkelen ze hun bescherminstinct, en menen dat ze iedereen en alles moeten aanblaffen en zijn vaak erg terughoudend.
Met 4 jaar zijn ze geestelijk ook volwassen en rennen niet meer voor ieder vliegje heen en weer.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Zo heb ik vandaag uitgebreid staan knuffelen met een Tibetaanse mastiff. 4 jaar oud, reu en heel heel lief. Een uitzondering vertelde de eigenaar. Ik kon zo het terrein op lopen maar 's nachts moest ik het niet proberen :LOL:
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Marion. schreef:
Tara schreef:
Nanna schreef:
Open, vrij, blij.
Ergo: Gemiddeld genomen geen leuke of geschikte honden voor in dit dichtbevolkte landje.
Ik heb de rest nig niet gekezen, maar Sjon is er wel he? Van Bri. En dat is een geweldige hond. Ook gewoon op een campingveldje :I: :I: :I:
Ja, maar die is ook nog jong. :wink:
Maar wel ontzettend leuk en lief idd. :I:
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

Tara schreef:
Nanna schreef:
Open, vrij, blij.
Helemaal mee eens!

Ik vind het fantastische honden (vooral de akbas :I: ), een gouden karakter voor de baas en als je ermee werkt om een team te vormen. het zijn honden waar je echt vrienden mee moet worden :mrgreen: Maar voor wat ze nodig hebben qua vrijheid en ontwikkeling, zou ik er nooit aan beginnen, zelfs niet op een boerderij. Hier in de buurt zitten er twee met een gigantisch terrein die ze moeten bewaken, uiteraard lukt dat, alleen vervelen ze zich ter plette :(:
Mijn vriendin heeft in Turkije gewoond en een hele roedel anatolische herders gehad (zowel kangal, akbas als karabas) die daar de taak hadden waarvoor ze gefokt zijn, de meeste honden zijn pas ontwikkeld als ze rond een jaar of 3 zijn, zelfs als ze tot die tijd doetjes zijn geweest kunnen ze nog veranderen. Honden met punt oren moesten al helemaal niet in de buurt komen :wink:
Hier in Nederland zitten trouwens veel 'anatolen' wat kruisingen zijn tussen kangal en labrador die worden dacht ik anatool genoemd en zijn gekruist om het karakter wat zachter te maken. qua uiterlijk zijn ze niet van een raszuivere te onderscheiden.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Suske schreef: Of uit een goed nest van stabiele ouders?
Dat heeft er niets mee te maken. Dit ras is jaren lang geselecteerd op waaks gedrag en hoort wantrouwend te zijn naar mensen. Dat fok je er niet zomaar even uit. Een goed gefokt exemplaar zou juist niet te handhaven zijn hier :wink: Ik denk dat de meeste Anatolen ook best stabiel zijn. Alleen gedragen ze zich niet zoals wij dat hier graag zien.
Ήυs
Zeer actief

Maeve schreef:
Suske schreef: Of uit een goed nest van stabiele ouders?
Dat heeft er niets mee te maken. Dit ras is jaren lang geselecteerd op waaks gedrag en hoort wantrouwend te zijn naar mensen. Dat fok je er niet zomaar even uit. Een goed gefokt exemplaar zou juist niet te handhaven zijn hier :wink: Ik denk dat de meeste Anatolen ook best stabiel zijn. Alleen gedragen ze zich niet zoals wij dat hier graag zien.
Ik denk dat dat ook niet helemaal waar is. Ook een goed gefokte Anatolische herder kan best in ons dichtbevolkte landje wonen. Niet alleen de erfelijke factoren spelen een rol. Ook de omgevingsfactoren spelen een grote rol.

Dat je er niet van uit moet gaan dat het een hele leuke sociale allemansvriend wordt, ja daar ben ik het mee eens. Maar met de juiste opvoeding en begeleiding kunnen ze hier best goed vertoeven hoor.
Ήυs
Zeer actief

Suske schreef:
Fafo schreef:
Suske schreef:

Niks.
Teckelpups die ik ken?
Niks.
Is hij een "neppert" ?

Ik ga hem in de gaten houden.
Vond het wel bijzonder dat hij echt alleen maar wilde knuffelen.
Zijn tuin, zijn hek, en toch alleen maar vrijen.
Suske was op die leeftijd al aan het waken.
We'll see maar staat wel op mijn lijstje.

Ik denk niet dat het verstandig is zo'n type hond te willen als je uitgangspunt is 'hij is met 4,5 maanden niet waaks en wil alleen maar knuffelen' ;) Dat is helemaal niet raar voor dit ras. Die ontwikkeling komt gewoon een stuk later. Ze zijn ook pas met 4 of 5 jaar echt volwassen.
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Suske schreef:Compleet verliefd geworden op een pup, nu een maand of 4 1/2
Open, vrij, blij.
Zat vanochtend alleen in de tuin toen ik langs liep en kwam naar het hek gerend.
Ken hem al een maand of twee.
Zeer uitgebreide knuffelpartij met orensoppen toe :I:
Vind het sowieso prachtige honden.
Sjon was ook zo en is nog steeds een enorme knuffel en hij heeft ook echt humor maar hij is ook pas onze 1ste Anatool en ik denk dat ik gewoon heel erg in mijn handen mag klappen met hem.
Zijn naam vergat hij echter toen hij een maand of 6 was spontaan. Sjonnie :denken: nooit van gehoord, wie roept ze nou toch steeds :19: Sjon luistert dus echt voor geen ene meter en kan absoluut niet los lopen dan zet hij het op een lopen en is gewoon weg, binnen no time 10 straten verder (ik heb hem een keer op de scooter achterna gezeten :schrik: . Waarom ik heb uberhaupt een naam heb gegeven snap ik nog niet maar goed :mrgreen:
En nee geen plannen, voor de komende tien jaar zitten we wel vol hoop ik.
Maar hoe zijn ze als ze volwassen zijn?
In principe is het toch een zeer zelfstandig wakend ras?
Dit menneke reageert zelfs als ik zijn naam noem.
Sjon is nu om en nabij de 16 maanden en is enorm zelfstandig, hij is ook ENORM waaks, als er iets is vliegt hij luid loeiend en jankend en blaffend het hele huis en alle kamers en de achterplaats door IEDEREEN moet weten dat er iets is wat niet klopt. In huis is hij vrij rustig, af en toe een gek kwartier met Phantom maar verder merk je nauwelijks dat hij er is en ligt hij veel buiten totdat Phantom of Elektra weg gaat :schrik: dan krijgen we een jank ritueel en als we dat niet afkappen gaat dat net zo lang door tot de hond weer terug is in huis dan is alles weer goed. Hij is bezeten op Elektra en Phantom, op Phantom nog het meest. Sjon hangt enorm aan Phantom. Buffel gaat 3x in de week mee met wandelingen en Sjon kan ook prima met hem overweg.

Sjon is onwijs gek op mensen, en geen verschil tussen vreemden of bekenden iedereen wordt het liefst springend en kussend begroet, nog steeds. De meeste complimenten en opmerkingen hebben ook betrekking tot zijn enorm vriendelijke en sociale gedrag naar mensen.

Hij is wel onwijs sterk dat is echt niet normaal, ik heb een tijdje geleden gekneusde ribben overgehouden aan een valpartij toen hij me omver trok :oeps: je moet echt stevig in je schoenen staan en alhoewel Sjon zich uitermate goed heeft aangepast aan het leven hier in de drukke stad laat ik de toekomstige kleine Sjonnie's die er gaan komen aan mee voorbij gaan tot ik meer ruimte heb want sinds we Sjon hebben hebben we er ook echt wel een grote liefde bij gekregen.
Djarro
Actief
Mijn ras(sen): Anatolische herder en XMastin

Ongelezen bericht door Djarro »

Tja het is al zo vaak gezegd, het zijn schatten van honden. Tenminste die van ons wel alleen wel met een gebruiksaanwijzing. Zeker als ze volwassen zijn en dat zijn ze pas na ongeveer 4 jaar. Je moet ermee om kunnen gaan. Je moet niet willen dat ze alle honden maar leuk en aardig vinden. Je moet ze over het algemeen ALTIJD aanlijnen. Die van ons is naar mensen toe altijd enthousiast, hij denkt ook altijd dat de visite voor hem komt. Tegenover andere honden en dan met name reuen is hij niet leuk dus dat ga ik ook maar zoveel mogelijk uit de weg. Hij heeft hier een groot terrein waar hij zijn energie kwijt kan dus dat hoef ik niet perse ergens anders te doen.
Ik ben ook een aantal keer met hem naar een show geweest en daar gedraagt hij zich keurig!
Die van ons is niet echt een waker alleen denk ik niet dat je binnen moet komen als we er niet zijn. Dan hebben we ook nog een kruising berghond uit Spanje die is wel argwanend naar onbekenden dus ze vullen elkaar mooi aan :-)
Groetjes Petra
Djarro en Suus
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”