Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

IAMS leert het blijkbaar maar niet af............

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

IAMS leert het blijkbaar maar niet af............

Ongelezen bericht door marian* »

Onderwerpen in de uitzending van 01-12-2003
-

Hondenvoerfabrikant mishandelt honden.
Iams en Eukanuba zijn honden-en kattenvoerproducten die in Nederland verkocht worden bij dierenspeciaalzaken. In Radar schokkende verborgen camerabeelden vanuit een Amerikaans laboratorium: honden ondergaan gruwelijke methoden om hondenvoer te testen. Hoe het kan dat deze producten toch in Nederland verkrijgbaar zijn?

Bron:
Tros Radar Nieuwsbrief 30-11-03
Kijk ook even op www.iamscruelty.com
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Volgens mij hoort deze topic bij Hond en Leed.
Tjemig, onvoorstelbaar, schandalig, idioot, zijn ze nou helemaal van de pot gerukt?, hufters, k****zakken, .....................ik heb er geen woorden voor, wat een beesten :kotz: :tong: .

Ben ik blij dat ik geen brokken meer voer en dat ik zeker weet dat het voer dat ik geef NIET op dieren wordt getest.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Wendy!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wendy! »

Hee...goed zeg..eindelijk in de media!
Ga het gelijk een paar mensen mailen!
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
AfbeeldingAfbeelding
Elsy
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elsy »

Goed dat dit eens in de media komt, dan kunnen we gelijk maatregelen nemen door bijv. anders te gaan voederen ! Er is voedsel genoeg voorhanden en merken genoeg ook !
Zou het niet zo kunnen gesteld worden : mocht er geen rotzooi in dat eten zitten, dan hoefde het ook niet te worden getest ? :mrgreen:
A dog is for life...not just for Christmas
Afbeelding
Groetjes van Elsy en knuffels van de goldens
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Vreselijk ja, goed dat dat eens in de media komt. wordt er i.i.g. over nagedacht.

Hoe diervriendelijk kan hondenvoer eigenlijk zijn ?
Is versvleesvoer zo diervriendelijk ? Gaan we allemaal naar de biologische scharrelslager voor onze lappen vlees voor de hond ?
Weten we wat er allemaal in dat versvlees zit ? Koeien krijgen ook weer brokkken met slacht- en dierlijk afval (honden ?) daarin verwerkt. Groeihormonen, antibiotica en andere medicijnen. Ze staan dag in dag uit op stal zonder daglicht en met geen plek om hun kont te keren of aan een ketting. Heel gezond en diervriendelijk allemaal.

De brokkenmerken die nu niet vermeld en onderzocht worden zijn waarschijnlijk ook niet heilig. Ik heb wel eens één en ander gelezen op barfplaats over bepaalde brokfabrikanten en daar werd je ook niet echt blij van.

Ik ga trouwens niet naar dat programma kijken. Ik kan het niet, ik walg van dat soort dingen, en blijf daar dagen aan denken. Ik ga straks (als ik mijn hond eindelijk heb) denk ik Barfen, maar of ik me daar zo veel beter bij voel...?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Janet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Janet »

sirene schreef: Hoe diervriendelijk kan hondenvoer eigenlijk zijn ?
Is versvleesvoer zo diervriendelijk ? Gaan we allemaal naar de biologische scharrelslager voor onze lappen vlees voor de hond ?
Weten we wat er allemaal in dat versvlees zit ? Koeien krijgen ook weer brokkken met slacht- en dierlijk afval (honden ?) daarin verwerkt. Groeihormonen, antibiotica en andere medicijnen. Ze staan dag in dag uit op stal zonder daglicht en met geen plek om hun kont te keren of aan een ketting. Heel gezond en diervriendelijk allemaal.
Sirene, ik weet niet waar jij je vlees voor eigen gebruik vandaan haalt, maar niet-biologisch vlees komt van gelijksoortige boerderijen. Ik ga er van uit dat het vlees dat ik eet (behalve varkensvlees) ook goed genoeg is voor mijn hond.
sirene schreef:Ik ga trouwens niet naar dat programma kijken. Ik kan het niet, ik walg van dat soort dingen, en blijf daar dagen aan denken. Ik ga straks (als ik mijn hond eindelijk heb) denk ik Barfen, maar of ik me daar zo veel beter bij voel...?
Alleen veganisten zouden zoiets kunnen zeggen en het nog menen, mensen die in het geheel geen dierlijke producten gebruiken. Ook geen leren schoenen, bouillonblokjes om soep en groenten op smaak mee te maken, lijm van de grote merken (vroeger werd bot gebruikt om lijm mee te maken, ik weet niet of dat nu ook nog zo is) etc. Dat is geen aanval, dat is realisme. Ik denk dat je alleen je best kunt doen en je eigen keuzes maken, meer niet.
Afbeelding
Nai nauvalyë moica alasailarin...
fransoos
Zeer actief
Mijn ras(sen): franse bulldog
Aantal honden: 10
Contacteer:

Ongelezen bericht door fransoos »

dit is een achterhaalde uitzending

zie reactie op het radar forum

http://www.trosradar.nl/?url=forum/view ... 7069d0b5fd
groetjes Ida en de fransoosjes
Afbeelding

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen
die je begaan hebt...
marian*
Erelid
Contacteer:

fransoos schreef:dit is een achterhaalde uitzending

zie reactie op het radar forum

http://www.trosradar.nl/?url=forum/view ... 7069d0b5fd

Kijken wat de reaktie van IAMS vanavond is, en wat er wordt uitgezonden....wie weet heeft IAMS zijn leven echt gebeterd.
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

maxcola schreef:
Kijken wat de reaktie van IAMS vanavond is, en wat er wordt uitgezonden....wie weet heeft IAMS zijn leven echt gebeterd.
maar de oorspronkelijke insteek deugde al niet. een diervoerderfabrikant die correcties moet doorvoeren.....
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
marian*
Erelid
Contacteer:

iones schreef:
maxcola schreef:
maar de oorspronkelijke insteek deugde al niet. een diervoerderfabrikant die correcties moet doorvoeren.....
Tuurlijk deugt het niet; ik vind het trouwens wel mooi dat men daar internet blijkbaar met argusogen volgt........wie weet leest een werknemer van IAMS dit forum wel mee :mrgreen: of het andere forum waar ik het ook op gezet heb.
Afbeelding
sylvia*
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sylvia* »

sirene schreef:Vreselijk ja, goed dat dat eens in de media komt. wordt er i.i.g. over nagedacht.

De brokkenmerken die nu niet vermeld en onderzocht worden zijn waarschijnlijk ook niet heilig. Ik heb wel eens één en ander gelezen op barfplaats over bepaalde brokfabrikanten en daar werd je ook niet echt blij van.

Ik ga trouwens niet naar dat programma kijken. Ik kan het niet, ik walg van dat soort dingen, en blijf daar dagen aan denken. Ik ga straks (als ik mijn hond eindelijk heb) denk ik Barfen, maar of ik me daar zo veel beter bij voel...?
Alleen hoeft vlees niet getest te worden om te kijken of de hond en/of kat ertegen kan,dat weten we al zolang er vlees rondloopt .
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

sylvia* schreef:
sirene schreef:Vreselijk ja, goed dat dat eens in de media komt. wordt er i.i.g. over nagedacht.

<knip!>
Alleen hoeft vlees niet getest te worden om te kijken of de hond en/of kat ertegen kan,dat weten we al zolang er vlees rondloopt .
Van brokken wist ik dat ook niet. Lijkt me dat ze toch weten wat ze erin doen en dat het eetbaar is.
Ik begrijp uit het verhaal dat ze testen hoe ze het voer kunnen verbeteren zodat de hond gezond en glanzend blijft enzo. Dat kunnen ze met versvlees dus ook doen, testen wat de beste combinatie en hoeveelheid is, en wat voor supplementen er bij gegeven kunnen worden.

Groetjes Sonja
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Janet schreef:
sirene schreef: Hoe diervriendelijk kan hondenvoer eigenlijk zijn ?
Sirene, ik weet niet waar jij je vlees voor eigen gebruik vandaan haalt, maar niet-biologisch vlees komt van gelijksoortige boerderijen. Ik ga er van uit dat het vlees dat ik eet (behalve varkensvlees) ook goed genoeg is voor mijn hond.
Wat bedoel je met gelijksoortige boerderijen ?
Gelijksoortig aan wat ?
Dat het vlees goed genoeg is voor een hond wil toch nog niet zeggen dat het op een diervriendelijke manier verkregen is ?( ik bedoel dan dat er een groot verschil is tussen hoe de ene koe/kip gehouden wordt en de andere).
En iets wat goed voor ons is, is natuurlijk niet vanzelfsprekend goed voor de hond. En andersom. Het gaat ook nog om de juiste combinaties van voedingsmiddelen. Iemand die niets weet van voeding voor de hond kan veel meer kwaad doen met zomaar versvlees voeren dan een goede brok.
sirene schreef:Ik ga trouwens niet naar dat programma kijken. Ik kan het niet, ik walg van dat soort dingen, en blijf daar dagen aan denken. Ik ga straks (als ik mijn hond eindelijk heb) denk ik Barfen, maar of ik me daar zo veel beter bij voel...?
Alleen veganisten zouden zoiets kunnen zeggen en het nog menen, mensen die in het geheel geen dierlijke producten gebruiken. <knip>Dat is geen aanval, dat is realisme. Ik denk dat je alleen je best kunt doen en je eigen keuzes maken, meer niet.[/quote]

Dat laatste heb je zeker gelijk in, en dat probeer ik ook.
Maar wat je eerst zegt snap ik niet helemaal. Waarom kan ik niet menen wat ik zeg als ik geen veganist ben ? Ik denk niet dat er veganisten zijn die hun hond versvlees geven Misschien hebben veganisten wel helemaal geen honden hoe moet dat anders met hun principes ?

Groetjes Sonja
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

sirene schreef:. Ik ga straks (als ik mijn hond eindelijk heb) denk ik Barfen, maar of ik me daar zo veel beter bij voel...?
als je er van uit gaat dat je een dier hebt..die de voeding nodig heeft wat bij hem past,wat bij hem hoort, dan is het mogelijk je daar goed bij te voelen..

voor mijn honden worden geen dieren afgemaakt,zij krijgen de restanten/afval van vlees wat voor humane voeding bestemd is.

Een hond is een vleeseter!..je kan er gewoon niet omheen.
Afbeelding
MissHobje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door MissHobje »

En dit gaat dan nog alleen over hondenvoer.... :?
Wat vinden we dan uberhaupt van allerlei dier proeven voor weet ik wat allemaal ?? :cry2:
Keur zowiezo alles af..... tis gewoon niet nodig... om dieren te laten kreperen....
Maar er zal toch ergens op getest moeten worden blijkbaar.....
Maar mensen zelf willen er niet aan... :?
Testen op dieren zal, vrees ik, niet snel verdwijnen... (wat ik wel hoop!) maar geef ze dan op zijn minst! wel een leven onder goede omstandigheden en met plezier in het leven zonder pijn!!!
Afbeelding
Afbeelding vroem vroem.....MissHobje door de bocht.
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

koeien krijgen geen antibiotica in hun voer, ze krijgen geen groeihormonen (tenzij illegaal, en de controle is streng, en bijna sluitend geworden), en koeien krijgen geen slacht- of dierlijk afval meer. Gelukkig is dit verboden. Overigens hebben runderen (niet de mestkalveren) nog aanvaardbare levensomstandigheden.
Heel het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid van de door iedereen zo gekoesterde EU heeft de éne ontsporing na de andere veroorzaakt, dit neemt niet weg dat de testmethodes van P&G inhumaan en onwetenschappelijk zijn.
marian*
Erelid
Contacteer:

Van het Tros-Radarforum:

Beste bezoeker,

Naar aanleiding van onze item over Iams van gisteravond vraagt een aantal bezoekers van dit forum zich af waarom Iams niet in de uitzending heeft gereageerd. Er wordt gesuggereerd dat Radar geen reactie van Iams heeft gevraagd. Wij hebben meerdere malen contact gehad met Iams en nadrukkelijk gevraagd of ze in de studio hun verhaal toe wilden lichten. De producent wilde echter niet reageren.

Redactie

TROS RADAR

Naar boven
Afbeelding
memo
Actief

Ongelezen bericht door memo »

In de zomer van 2003 startte Proefdiervrij een onderzoek naar dierproeven voor diervoeders. Dit op grond van Amerikaanse gegevens over dierproeven voor diervoederfabrikant Iams.
Gelukkig bleek dat onderzoek tot het verleden te behoren. Maar hoe zit het nu met de Nederlandse situatie?

Afgelopen december bracht het TROS programma Radar schokkende beelden in beeld. Een medewerker van de Amerikaanse dierenbeschermingsorganisatie Peta maakte deze in het laboratorium van de diervoederfabrikant Iams. Iams is de producent van verschillende diervoeders, waaronder het merk Eukanuba. Uit de videobeelden bleek dat de honden waarop in het laboratorium testen worden uitgevoerd, onder erbarmelijke omstandigheden werden gehouden. Proefdiervrij was al langer op de hoogte van de videobeelden. Deze beelden vormden voor Proefdiervrij de aanleiding om afgelopen zomer te starten met een onderzoek naar de Nederlandse situatie met betrekking tot dierproeven voor diervoeders.

We kwamen al snel tot de ontdekking dat er verschillende type testen voor diervoeders uitgevoerd worden. Bij bepaalde ingrediënten van diervoeders wordt niet alleen gekeken óf ze verteren maar ook hóe deze stoffen verteerd worden. Voor deze testen worden de dieren onder laboratorium omstandigheden gehuisvest. Daarnaast wordt bij dit soort testen vaak een kunstmatige opening vanuit de darmen of maag (een zogenaamde canule) aangebracht en bloed afgenomen. Bij dit soort testen is er duidelijk sprake van lijden en ongerief.
Ook worden er door veel diervoederfabrikanten zogenaamde kwaliteitstesten uitgevoerd. Deze testen schaden de dieren niet want de honden en katten hoeven voor deze testen niet eens onder laboratoriumomstandigheden gehouden te worden. Er wordt namelijk alleen gekeken of de hond of kat het voer lekker vindt en welk voer de voorkeur heeft. Daarnaast worden vaak de urine en de uitwerpselen verzameld om te kijken welk gedeelte van het voer verteerd is.
De grote vraag is nu natuurlijk welke diervoederfabrikanten er wel en niet verantwoordelijk zijn voor met name de testen waarbij sprake is van lijden en ongerief. Om dit uit te vinden hebben we maar liefst 55 producenten aangeschreven. Tot nu toe zijn er slechts drie producenten die gereageerd hebben én die aan de Proefdiervrij criteria voldoen.

Doorknippen van stembanden
In de uitzending van het consumentenprogramma ‘radar’, 1 december j.l., werd gesproken over het doorsnijden van de stembanden om blaffen te voorkomen. Dit is in Nederland per wet verboden (art. 40 van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren).

Fido in plaats van Bello
Om een complete en uitgebalanceerde voeding voor de hond te produceren wil je meer te weten komen over de voedingsbehoefte van de hond. Ook wil je dan weten of de nutriënten (voedingsstoffen) uit bepaalde voeding goed worden opgenomen.. Bij TNO Voeding in Zeist is in september 2000 een alternatief ontwikkeld waarbij de vertering van hondenvoeding getest kan worden. Ook de beschikbaarheid van voedingsstoffen in hondenvoer kan met deze methode worden onderzocht.
Dit gevalideerde alternatief kreeg de naam FIDO (functional gastro-intestinal dog model). De voorspellende waarde van onderzoek met dit model is getoetst in vergelijking met studies bij honden. Gebaseerd op een intensieve literatuurstudie naar de fysiologie van het maagdarmkanaal van de hond is het, al bestaande, ‘TNO in vitro maagdarm model’ specifiek aangepast aan de condities in de maag en (dunne) darm van de gezonde, volwassen hond.
Met dit model kunnen de diervoederfabrikanten die om ethische redenen geen dierproeven willen doen, tóch informatie verkrijgen over de kwaliteit van hun voer.
Voor meer informatie over FIDO zie de website van TNO Voeding www.voeding.tno.nl.

Op 17 april zal Proefdiervrij door middel van een landelijke actie op het museumplein in Amsterdam aandacht vragen voor dierproeven voor diervoeders. Tijdens deze diervriendelijke actie bent je met je hond van harte welkom om aan ons te laten zien wat je hond allemaal over heeft voor diervoeder dat niet getest is op dieren. Houdt je onze website in de gaten voor meer informatie over deze actie.

Vanaf deze maand zullen vrijwilligers van Proefdiervrij je op verschillende plaatsen in Nederland in de gelegenheid stellen zelf uit te maken of er een luchtje aan op dieren getest voer kleeft. Door middel van een geurtest kunt je bepalen bij welke diervoeders je meent een luchtje van dierenleed te herkennen.
je hond kan tijdens deze actie aan de stand genieten van een diervriendelijke proefdiervrije snack.
Als je je onvrede over dierproeven voor diervoeders duidelijk wilt maken kunt je direct aan de stand een protestkaart invullen. Met deze kaarten zal Proefdiervrij aan de Nederlandse Voedingsindustrie Gezelschapdieren duidelijk maken dat dierproeven voor diervoeders echt niet kunnen.

Diervoeders die niet op dieren getest zijn:
http://www.proefdiervrij.nl/client/1/?w ... ije_merken

Ze hebben ook een actie waar je aan mee kunt doen...(www.proefdiervrij.nl)
Een dier heb je voor zijn leven, niet voor even!

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”